Kas yra filosofija ir kodėl
žmonėms jos reikia?
Trumpai apie temą
Keturi
klausimai, kuriuos suformulavo I. Kantas geriausiai apibūdina filosofijos
esmę:
- Ką aš galiu žinoti?
- Ką aš turiu daryti?
- Ko aš galiu tikėtis?
- Kas yra žmogus?
Filosofija yra iš graikų kalbos
kilęs žodis, reiškiantis „išminties meilę“.
Teorinė filosofija šiuo atveju atspindi žinių siekimą,
o iš to kylantis sąmoningas gėrio troškimas vadinamas
praktine filosofija.
Vedinėje kultūroje žodžio „filosofija“
geriausias atitikmuo yra „jñāna“
(pažinimas). Žodžiu jñāna
vadinamos ne žinios kaip nuosavybė, bet pažinimo procesas.
Bendrai pripažinti
filosofijos šaltiniai yra šie:
- nuostaba,
- abejojimas,
- pasmerkties
suvokimas.
Gauḍīya
Vaiṣṇavų požiūriu,
pagrindinė priežastis, kodėl jaučiame poreikį
filosofijai – atskirtumas nuo Kṛṣṇos.
„Bhagavad-gītoje“ Kṛṣṇa kalba apie keturias priežastis,
dėl kurių žmonės pradeda ieškoti Dievo arba Būties:
1. kančia,
2. naudos siekimas,
3. smalsumas,
4. laisvės troškimas.
Vedinių autoritetų nuomone filosofavimas baigiasi
tuomet, kai poreikis jam pranyksta, tai yra gyva būtybė
išsivaduoja iš materialios egzistencijos.
Filosofijos ribotumas pasireiškia tuo,
kad ji gali atvesti mus prie išsivadavimo, bet pati negali tapti
išsivadavimo priežastimi.
Trys filosofijos (pažinimo) formos:
1. Tat-padārtha-jñāna - žinios apie konstitucinę
Bhagavāno tapatybę
2. Tvam-padārtha-jñāna - žinios apie konstitucinę jīvos tapatybę ir jos ryšį su
Bhagavānu
3. Jīva-brahma-aikya-jñāna - žinios apie jīvos ir Brahmano vienovę
Trečioji
jñānos forma yra priešinga bhakti.Tačiau kitos dvi pažinimo formos maitina bhakti.
Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura Viešpaties
Caitanyos filosofiją išdėstė „Daśa mūla tattvoje“
(„Dešimtyje pagrindinių tiesų“):
1. Pramāṇa: Vedų mokymas, gautas
per guru-paramparā yra vadinamas
āmnāya (apreikštu).
Neklystantys įrodymai Vedose, smṛti-śāstrose,
kurių priešaky „Śrīmad-Bhāgavatam“, taip pat tokie
įrodymai, kaip tiesioginė jutiminė patirtis (pratyakṣa), kurie sutinka su Vedų
autoritetu, visi pripažįstami kaip pramāṇa (įrodymai). Ši pramāṇa nustato tokias prameyas (pamatines tiesas):
2. Parama-tattva:Śrī Hari
vienintelis yra Aukščiausia Absoliuti Tiesa.
3. Sarva-śaktimān:Śrī Kṛṣṇa yra visų energijų savininkas.
4. Akhila-rasāmṛta-sindhu: Jis yra
nektariškų skonių vandenynas.
5. Vibhinnāṁśa-tattva: Tiek mukta (išvaduotos)
tiek baddha (sąlygotos) jīvos yra Jo amžinos atskirtos
dalelytės.
6. Baddha-jīvos: Sąlygotos sielos yra
pavaldžios māyos
valdžiai, kuri padengia jų suvokimą.
7. Mukta-jīvos: Išvaduotos sielos yra
laisvos nuo māyos.
8. Acintya-bhedābheda-tattva: Visa visata,
susidedanti iš sąmoningų (cit)
ir nesąmoningų (acit)
darinių, yra Śrī Hari acintya-bhedābheda-prakāśa,
tai yra Jo pasireiškimas, kuris nesuvokiamai skiriasi ir nesiskiria nuo
Jo.
9. Śuddha-bhakti: Tyra atsidavimo tarnystė yra vienintelė praktika (sādhana),
pasiekti tobulumą. Sādhana bhakti skiriama į šias dvi
dalis:
- Vaidhī
sādhana bhakti
– taisyklėmis reguliuojamą atsidavimo tarnystės
praktiką.
- Rāgānuga
sādhana bhakti –
spontaniškai atliekamą atsidavimo tarnystės praktiką.
10. Kṛṣṇa-prīti: Transcendentinė meilė
ir potraukis Kṛṣṇai yra vienintelis galutinis siektinas tikslas (sādhya-vastu). Meilė Dievui skiriama į dvi pakopas:
- Bhāva
bhakti – meilės
Dievui pradžia (emocinė meilės tarnystė).
- Prema
bhakti – brandi
meilė Dievui, pasireiškianti abipusiu santykiu.
Plačiau apie temą
Apibrėžimas
Apibrėžimų,
ką iš tikrųjų reiškia sąvoka „filosofija“, yra
turbūt tiek pat, kiek ir pačių filosofų.
Iš
pradžių „filosofijos“ sąvoka taikyta vakarietiškajai,
iš Antikos graikų filosofijos kilusiai mąstymo tradicijai.
Šiuo metu filosofija vadinamos ir Azijos mąstymo sistemos (Rytų
filosofija), kurios dažnai glaudžiai susijusios su religiniais
įsitikinimais. Be to paskutiniu metu „filosofijos“ sąvoka vartojama
kaip „strategijos“ arba „koncepcijos“ sinonimas, pvz., „verslo filosofija“.
Moderniaisiais
laikais paplito filosofijos apibūdinimas keturiais pagrindiniais
klausimais, kuriuos suformulavo I. Kantas:
·
Ką
aš galiu žinoti?
- Ką aš turiu daryti?
- Ko aš galiu tikėtis?
- Kas yra
žmogus?
Žodžio filosofija kilmė
(etimologija)
Filosofija yra iš graikų kalbos
kilęs žodis (graikiškai φιλοσοφια<phileo – myliu + sophia
– išmintis), reiškiantis „išminties meilę“ žinių
siekimo prasme (teorinė filosofija) ir iš to kylančiu
sąmoningu gėrio troškimu (praktinė filosofija). Paties
žodžio įvedimas paprastai priskiriamas graikų
mąstytojui Pitagorui iš Samo. Kiek tai yra patikimos žinios yra
ginčytina, tačiau aišku, kad pats žodis atsirado ne ką
anksčiau už Platoną.
O kaip filosofija vadinama
Vedinėje kultūroje?
Jñāna – pažinimas. Žodžiu jñāna vadinamos ne
žinios kaip nuosavybė, bet pažinimo procesas. Vedinių
autoritetų nuomone filosofavimas baigiasi tuomet, kai poreikis jam
pranyksta, tai yra gyva būtybė išsivaduoja iš materialios
egzistencijos. Vadinasi filosofavimas yra tik instrumentas, bet ne tikslas.
Kokios yra filosofijos priežastys (Aristotelis ir
Bhagavad-gīta)
Karlas Jaspersas
pateikia šiuos filosofijos šaltinius:
“Filosofavimo
ištakos yra nuostaba, abejojimas, pasmerkties suvokimas. Kiekvienu atveju jis
prasideda nuo viso žmogaus sukrėtimo, ir į pastarąjį
pasineriant ieškoma tikslo kaip išeities.
Platonas ir Aristotelis
būties esmės ieškojo iš nuostabos.
Dėl begalinio netikrumo
Dekartas ieškojo to, kas būtų visiškai tikra.
Dėl gyvenimo
teikiamų kančių stoikai ieškojo sielos ramybės.
...Vadinasi, filosofijos
ištakos yra nuostaba, abejojimas, ribinių situacijų patirtis,
tačiau visų pirma pasiryžimas tikrajai komunikacijai, kuri,
žinoma, apima ir tuos dalykus. Jog taip buvo iš pat
pradžių, galime matyti iš to, kad kiekviena filosofija siekia
būti perduota, save išsako, nori būti išgirsta, kad pati
jos esmė yra komunikabilumas, kuris neatskiriamas nuo tiesos.”[1]
Toks supratimas gal ir tinkamas
filosofams profesionalams, vis dėlto neatskleidžia tikrųjų
filosofijos šaltinių, tai yra paties poreikio atrasti Būtį
ir savo santykį su Ja. „Bhagavad-gītoje“ Kṛṣṇa sako[2],
kad gyvos būtybės yra amžinos, fragmentinės Kṛṣṇos dalelytės, bet materialaus gyvenimo
sampratos, kurių kūrėjas ir nešėjas yra protas,
atitraukė jas nuo Dievo ir privertė sunkiai grumtis už
egzistenciją materialioje gamtoje. Todėl Gauḍīya
Vaiṣṇavų požiūriu,
pagrindinė priežastis, kodėl jaučiame poreikį
filosofijai – atskirtumas nuo Kṛṣṇos. Neteisingai pasinaudojusi savo
nepriklausomybe gyvoji būtybė nusisuko nuo Kṛṣṇos ir pakliuvo į māyos (iliuzijos energijos) rankas.
„Bhagavad-gītoje“ Kṛṣṇa taip pat kalba apie keturias
priežastis, dėl kurių žmonės pradeda ieškoti
Dievo arba Būties:
1.
kančia,
2.
naudos
siekimas,
3.
smalsumas,
4.
laisvės
troškimas.
Šios priežastys labai
panašios į Jasperso apmąstytas, tačiau jos parodo kitus
(netgi praktiškesnius) aspektus: kančią, naudos siekimą,
smalsumą, laisvės troškimą.
Filosofijos disciplinos ir svarbiausi jų
klausimai
Filosofijos
problematika apima tokius klausimus: kas yra būtis ir tiesa (metafizika ir
logika), gėris ir moralumas (moralė), žinojimas, tiesa bei
grožis (estetika).
Senovės
Graikijos filosofijoje penkios pagrindinės filosofinių klausimų
grupės buvo vadinamos analitika arba logika, epistemologija, etika,
metafizika ir estetika.
·
Pažinimo
teorija (gnoseologija arba epistemologija): kas yra
žinojimas? ką galima pažinti?
- Metafizika (ontologija): kas yra
tikrovė? Kas yra būtis? Ar egzistuoja daiktai nepriklausomai nuo
mūsų pažinimo?
- Etika (moralės filosofija): kaip
reikėtų elgtis? Ką turiu daryti (I.Kantas)? Kas yra
gėris? Kas yra geras gyvenimas? Metaetika domisi kalbine
moralinių teiginių analize.
- Logika: kaip reikėtų taisyklingai
mąstyti?
- Antropologija: kas yra žmogus? kokia yra
žmogaus esmė?
- Estetika: kas yra grožis? kas yra
menas?
Epistemologija
Epistemologija (gnoseologija, pažinimo
teorija, iš gr. επιστήμη
(episteme – žinios) ir λόγος
(logos – žodis, mokslas)) –
filosofijos šaka, tirianti pažinimo (žinių, žinojimo)
prigimtį ir principus. XIX a. literatūroje vokiečių ir
rusų kalba labiau paplitęs terminas buvo gnoseologija.
Epistemologija
siekia atsakyti į tokius klausimus:
- Kas yra
žinojimas?
- Kuo jis skiriasi nuo
tikėjimo, įsitikinimo, nuomonės?
- Kokiais būdais yra (ar turi
būti) pažįstama tikrovė?
- Kiek ji
pažini?
Metafizika
Metafizika (gr. meta=po/už ir phýsis=gamta)
– filosofijos šaka, nagrinėjanti pirminius būties principus. Ji
nagrinėja klausimus apie gyvenimo prasmę, mūsų
egzistenciją, Dievo buvimą. Metafizika domisi, ar žmogaus protas
pajėgus suprasti visatą, ar galbūt tikroji jos esmė mums
neprieinama; yra amžinybė ar nėra jos; ar mūsų stebėjimai
ir eksperimentai atskleidžia tikrovę, ar paprasčiausiai ją
kuria.
Metafizika
jau nuo Aristotelio laikų buvo laikoma svarbiausia filosofijos disciplina.
Vėliau vieni lig tol metafizikai nepriklausę klausimai jai buvo
priskiriami, o kiti, kurie buvo laikomi metafiziniais, buvo atskirti kaip
skirtingos filosofijos šakos — tokios kaip religijos filosofija, proto
filosofija, suvokimo filosofija, kalbos filosofija, mokslo filosofija. Retais
atvejais metafizikos tyrinėjami dalykai buvo laikomi visiškai fiziškais
ir natūraliais — tokiais, kurie priklauso fizikos sričiai.
Viena
svarbiausių metafizikos šakų visais laikais buvo ontologija.
Šie terminai šiandien kartais netgi vartojami kaip sinonimai.
Žodžio
„metafizika“ kilmė
Žodis
metafizika aptinkamas jau graikų filosofijoje 300 m. pr. m. e.
Metafizikos sąvoka atėjo iš Aristotelio veikalų. Viena
šios sąvokos kilmės teorija teigia, kad žodis metafizika
prigijo filosofinėje kalboje tada, kai tarp kitų Aristotelio
raštų buvo rastas vienas veikalas. Kadangi šis filosofo
kūrinių sąvade ėjo po ankstesniojo darbo „Fizika“, tai buvo
nuspręsta jį pavadinti meta-fizika (gr. meta – po).
Aristotelio metafizika buvo labai svarbus veiksnys, lemiantis tolesnę
Europos filosofijos sampratą.
Ontologija
Ontologija (Graikiškai ων „būtis“, λόγος „žodis“ ar „kalba“) —
filosofijos skyrius, svarbiausia metafizikos šaka. Nagrinėjama
būtis ir egzistencija, taip pat pagrindinės kategorijos, bandant
išsiaiškinti, kokios ir kokių tipų esybės egzistuoja.
Pagrindinis ontologijos klausimas — „Kas egzistuoja?“
Ontologija
turi didelę įtaką realybės koncepcijai, kadangi stengiasi
kuo bendriau aprašyti viską, kas egzistuoja, neapsiribojant
pavienių mokslų išvadomis ir, galbūt, peržengiant jas.
Kai
kurie filosofai, priklausantys Platono tradicijai, tvirtina, kad visi
daiktavardžiai nurodo į kokias nors esybes (taigi esybių yra
tiek, kiek daiktavardžių). Kiti filosofai teigia, kad kai kurie (ar
net visi) daiktavardžiai nėra esybių pavadinimai. Jų
vartosena tėra tam tikras būdas nurodyti į objektų arba
įvykių rinkinius. Šių filosofų požiūriu
daiktavardis protas nurodo ne į kokią vieną esybę,
bet į rinkinį asmens patirtų psichinių įvykių;
visuomenė nurodo į žmonių su tam tikromis bendromis
savybėmis rinkinį; geometrija nurodo savitą
intelektualinės veiklos rūšį.
Kiekviena
ontologija turi atsakyti į klausimą, kurie žodžiai nurodo
į esybes, o kurie — ne, kodėl taip yra ir kokios kategorijos iš
to susidaro. Kai bandoma šį procesą pritaikyti tokiems
daiktavardžiams kaip elektronai, energija, sutartis, laimė,
laikas, tiesa, priežastingumas ir dievas,
ontologija tampa itin svarbi visoms filosofijos šakoms.
Etika
Etika yra bendra sąvoka, kuria
dažniausiai apibūdinama moralės teorija. Filosofijoje
etiškas elgesys yra tas, kuris laikomas „geru“ arba „teisingu“.
Vakarų tradicijoje etika kartais vadinama moralės filosofija. Tai yra
viena iš vertybių teorijos (aksiologijos) dalių, kita dalis yra
estetika. Aksiologija yra viena iš keturių pagrindinių
filosofijos šakų, šalia metafizikos, epistemologijos ir logikos.
Terminą „etika“ pirmąkart pavartojo Aristotelis.
Pagrindinės
etikos problemos: gėris, blogis, laisvė, atsakomybė,
vertybė. Moralės kalbos problemas nagrinėja metaetika.
Logika
Logika (gr.
λόγος logos „žodis“, „reikšmė“) –
filosofijos mokslo šaka, tirianti priimtinus samprotavimo būdus; plačiąja
prasme – taisyklingas mąstymas, samprotavimų eiga, sveikas
protas, vidinis dėsningumas.
Šnekamojoje
kalboje logika dažniausiai vadinamas samprotavimų
analizavimas. Tradiciškai logika buvo mokoma kaip filosofijos dalis, bet
jau du šimtmečius logika studijuojama ir kaip matematikos, o
paskutiniais dešimtmečiais — kaip kompiuterių mokslo dalis. Kaip
mokslas, logika tyrinėja ir klasifikuoja sakinių ir argumentų
struktūrą, apibrėžia aprašymo schemą,
nagrinėja tikimybės santykį su priežastingumu, teisingus ir
klaidingus teiginius ir paradoksus.
Panašiai,
kaip mokėjimas kalbėti egzistavo dar iki kalbotyros mokslo
atsiradimo, taip ir taisyklingas mąstymas buvo ir iki logikos mokslo
susiformavimo. Loginės operacijos: apibrėžimas, klasifikacija,
įrodymas, paneigimas ir kt. dažnai naudojamos kasdien, tačiau
nesąmoningai ir su paklaidomis. Kai kurie žmonės linkę
laikyti savo mąstymą natūraliu procesu, nereikalaujančiu
analizės ir kontrolės daugiau, negu sakykim kvėpavimas ar
judėjimas. Tačiau realus mąstymas nėra tik paprasta loginė
seka – sprendžiant kilusius uždavinius dažnai svarbu ir
nuoseklumas, ir intuicija, ir emocijos, ir pasaulėžiūra ir kt.
Logikos
teorija naudoja specialią dirbtinę kalbą. Todėl kartais
atrodo, kad apie paprastus dalykus kalbama pernelyg sudėtingai.
Logikos
mokslą sudaro daug teorijų. Pati paprasčiausia ir labiausiai
žinoma yra teiginių logika, nagrinėjanti teiginių loginius
ryšius. Kitos žinomiausios teorijos – predikatų logika,
modalinė logika, silogistika.
Estetika
Estetika (gr. αισθητική – jutiminis):
- mokslas,
tiriantis grožį ir meną, grožio, meno dėsnius ir
harmoniją; sudaro metodologinį pagrindą meno šakoms
tirti;
- grožio
kriterijų taikymas ir laikymasis.
Estetika
nagrinėja bendrą grožio paskirtį ir jo raiškos formas
menuose, gamtoje, o taip pat grožio poveikį asmeniui. Be pačios
menų teorijos, estetikoje nagrinėjami estetinio sprendimo bei
estetinės jausenos ir išgyvenimo klausimai. Estetika nagrinėja
visas meno kryptis: muziką, dailę, literatūrą,
architektūrą, choreografiją ir kt.
Savarankiška
filosofijos mokslo disciplina estetika tapo tik XVIII amžiuje,
vokiečių filosofinėje mintyje. Pirmasis estetikos terminą dabartine
prasme pavartojo Aleksandras Baumgartenas (Alexander Baumgarten,
1714-1762).
Kur filosofijos ribos?
Filosofijos
ribotumą turbūt geriausiai atspindi ši ištrauka:
“Graikų kalbos
žodis „filosofas" (philosophos) yra žodžio sophos
priešybė. Jis reiškia „mylintis pažinimą
(esmę)", skirtingai nuo to, kuris, įgijęs
pažinimą, vadina save „žinančiuoju". Ši
žodžio reikšmė išliko iki mūsų dienų:
tiesos ieškojimas, o ne tiesos žinojimas yra filosofijos esmė,
kad ir kaip šią esmę iškreiptų dogmatizmas, t.y. tezėmis
išreikštas, galutinis, tobulas ir doktrinieriškas
žinojimas. Filosofuoti - tai būti kelyje. Klausimai filosofijai
svarbesni negu atsakymai; kiekvienas atsakymas virsta nauju klausimu.”[3]
Panašu,
kad šis teiginys išreiškia filosofijos prisipažinimą
nesugebėti atsakyti į egzistencinius klausimus, nors tokių
atsakymų iš jos tikėtasi. Vedų požiūriu
filosofija gali atvesti mus prie išsivadavimo, bet pati negali tapti
išsivadavimo priežastimi (jïänaà kvacit tac ca na
saìga-varjitam[4] – filosofija neišvaduoja nuo prisirišimų).
Kokie filosofijos pavojai?
Pažinimo
tikslas yra ne įgyti žinias, o transformuoti save. Apie tai kalba
„Bhagavad-gītos“ 13.8-12 posmai. Deja gali taip atsitikti (ir dažnai
atsitinka), kad pažinimo tikslas pasikeičia į godų
žinių kaupimą. Tokio kaupimo (lygiai kaip ir bet kokio kito)
pasekmė yra pasipūtimas ir puolimas. Taip pat, nepaisant filosofavimo
šaltinių tyrumo (nuostaba, abejonė, bejėgiškumas),
sėkmingas filosofavimas gali tapti profesija, tai yra būdu
uždirbti pragyvenimui, taip sugriaudamas pradinę filosofijos
idėją.
Ar jñāna (filosofija)
netrukdo bhakti?
„Atsidavimo nektare“ Rūpa Gosvami tyrą atsidavimo
tarnystę apibūdina kaip jñāna-karmādy-anāvṛtam[5] – nepadengtą filosofija,
karmine veikla ir kitokiais dalykais. Iš čia atrodo, kad filosofija
yra kliūtis tyros bhakti kelyje.
Tačiau ācāryos
šią baimę išsklaido kalbėdami apie tris filosofijos
(pažinimo) formas.
Tat-padārtha-jñāna - žinios apie
konstitucinę Bhagavāno tapatybę
Śrī Kṛṣṇa yra absoliuti tiesa, parama-tattva.Jis
yra nedualus Parabrahma. Jis yra visa ko šaltinis, bet Pats šaltinio
neturi. Jis yra visų priežasčių
priežastis. Jis yra aukščiausias visų aiśvarya (didybės) ir mādhurya
(saldumo) savybių šaltinis. Jis
visiškai neturi žemesnių, materialių savybių (prākṛta-guṇa).Jis yra kupinas visų transcendentinių
savybių (aprākṛta-guṇa).Jis yra sac-cid-ānandamaya-vigraha,
egzistencijos, suvokimo ir palaimos įsikūnijimas. Jis yra acintya-sarva-śaktimān,
nesuvokiamas visų energijų savininkas. Jis yra pati rasa (estetinis pasimėgavimas) tiek
rasika (besimėgaujantis).Kitais žodžiais tariant, jis yra visos rasos buveinė ir Jis pats
visiškai užsiėmęs rasos
ragavimu savo bhaktų draugijoje. Jis yra Svayam-Bhagavān, galutinis
objektas, apie kurį kalba visos Vedos ir visos śāstros.Jis
vienintelis yra Asmuo vadinamas Svayam-Bhagavān. Toks pažinimas vadinamas tat-padārtha-jñāna.
Tvam-padārtha-jñāna - žinios apie
konstitucinę jīvos
tapatybę ir jos
ryšį su Bhagavānu
Jīvos,
atominės gyvos dvasios dalelytės (cit-paramāṇu-svarūpa), yra nykstamai maži aukščiausios
egzistencinės dvasios Śrī Kṛṣṇos
spindulėliai. Nors ir nesiskirdamos nuo Viešpaties Hari, jos
amžinai yra atskiros nuo Jo.Jīvos yra
neišmatuojamai maža sąmonė, anu-caitanya, o Viešpats yra visa
persmelkianti sąmonė, vibhu-caitanya.Jīvos yra pavaldžios māyāi,
o Viešpats yra māyos šeimininkas.Net ir išvaduotame būvyje, jīva dėl savo paribio energijos (taṭasthā-śakti) prigimties, gali pulti į materialią gamtą
(māyā-prakṛti).Jīvą galima
suvokti kaip žinojimą (jñāna-svarūpa)
ir kaip pažįstantįjį (jñāta-svarūpa).Nors jīva
ir turi potenciją veiklai arba karttṛtva, ji vis dėlto išlieka atomine dvasios
kibirkštim aṇucit. Ji turi
mažytę nepriklausomybę, todėl ji iš prigimties yra
amžinas aukščiausios absoliučios tiesos, Śrī Kṛṣṇos tarnas. Ji taip pat
turi amžiną atskirą egzistenciją. Kitais žodžiais
tariant, ji yra nepriklausoma ir priklausoma. Kadangi ji yra Śrī Kṛṣṇos taṭasthā-śakti produktas, jīvos
ryšys su Śrī Kṛṣṇa yra nesuvokiamos vienybės ir skirtybės
santykis, acintya-bheda-abheda.Be to, kadangi ji yra Viešpaties dalelytė ir
tendencija tarnauti Viešpačiui yra jos prigimtyje, jīvos santykis su Śrī Kṛṣṇa yra kaip amžino tarno su tuo, kuriam tarnaujama. Toks pažinimas vadinamas tvaṁ-padārtha-jñāna.
Jīva-brahma-aikya-jñāna - žinios apie jīvos ir Brahmano[6]
vienovę
Nėra jokio
skirtumo tarp jīvos ir Brahmano. Kai neišmanymas
išsisklaido, jīva tampa
tapati brahma- svarūpai. Tuo metu jīva
nebeturi atskiros egzistencijos. Toks pažinimas vadinamas jīva-brahma-aikya-jñāna.
Žodis jñāna, kuris naudojamas
posme apie tyrą atsidavimo tarnystę (BRS 1.1.11), kaip
nepadengtą jñānos,
nurodo būtent į tokį jīvos
vienovės su brahma
pažinimą. Šis pažinimas vadinamas nirviśeṣa-jñāna, neskirtybės pažinimu arba impersonalizmu.Nirviśeṣa-jñāna yra priešinga bhakti.Tačiau kitos dvi pažinimo formos, minėtos
anksčiau - tat-padārtha-jñāna
ir tvaṁ-padārtha-jñāna – nesusipriešina su bhakti.Kai žmogus
pradeda eiti bhakti keliu, šios
dvi pažinimo formos yra esminės. Bet žengiant bhakti
keliu, atsidavimas, sumišęs su empiriniu spekuliatyviu pažinimu
(jñāna-miśrā-bhakti) yra vadinamas
išorišku (bāhya).Tokio
tipo pažinimo taip pat reikia atsikratyti. Nėra jokios
galimybės, kad natūralus jīvos
santykis su Aukščiausiu Viešpačiu, kaip tarno su
tarnystės objektu, kada nors kiltų iš jīva-brahma-aikya-jñānos.Tarno ir tarnystės objekto nuotaika (sevya-sevaka-bhāva) yra pati bhakti gyvybė.
Kam bhaktams reikalinga filosofija?
„Caitanya Caritāmṛta“,
Ādi 2.117 sako:
„Nuoširdus mokinys
neturėtų vengti diskusijų tokiomis temomis, laikydamas jas
prieštaringomis, kadangi tokios diskusijos sustiprina protą. Tokiu
būdu protas prisiriša prie Śrī Kṛṣṇos.“
Śrīlos
Prabhupādos komentaras:
Yra daugybė
mokinių, kurie nepaisant „Bhagavad-gītos“ studijų, klaidingai
supranta Kṛṣṇą, nes neturi tobulų žinių ir galiausiai
nusprendžia, kad Jis yra paprasta istorinė asmenybė. Taip
nederėtų elgtis. Reikia ypač dėmesingai stengtis suprasti
tiesą apie Kṛṣṇą. Jei dėl tingumo kažkas nepažįsta Kṛṣṇos iš esmės, jis bus suklaidintas dėl atsidavimo
tarnystės kelio, kaip tie, kurie skelbia save pažengusiais bhaktais
ir imituoja transcendentinius požymius, kartais pastebimus išvaduotų
sielų elgesyje. Nors mąstymo ir argumentacijos panaudojimas yra pats
tinkamiausias procesas paskatinti neinicijuotus žmones tapti bhaktais,
neofitai atsidavimo tarnystės kelyje visuomet turėtų
aiškiai suprasti Kṛṣṇą
apreikštųjų šventraščių, bona fide bhaktų
ir dvasinio mokytojo akimis. Kol žmogus nesiklauso apie Śrī Kṛṣṇą iš tokių autoritetų, jo atsidavimas
Śrī Kṛṣṇai negali pažengti. Apreikštieji raštai mini
devynis būdus įgyti atsidavimo tarnystę, o tarp jų pirmasis
ir svarbiausias yra klausytis iš autoritetų. Atsidavimo sėkla
negali sudygti jei ji nelaistoma klausantis ir kartojant. Reikia nuolankiai
išgirsti transcendentinę žinią iš dvasiškai
pažengusių šaltinių ir atkartoti tą pačią
žinią savo paties labui, o taip pat labui tų, kurie klausosi.
...Kai Brahmā
aprašė tyrų bhaktų, laisvų nuo empirinės
filosofijos ir karminės veiklos praktikų, padėtį, jis
rekomendavo klausytis tų asmenybių, kurie žengia atsidavimo
keliu. Sekimas tokių išvaduotų sielų, kurie gali skleisti
tikrus dvasinius virpesius, pėdomis, gali atvesti žmogų iki
aukščiausios atsidavimo pakopos, ir taip jis taps
mahā-bhāgavata. Iš Viešpaties Čaitanjos
Mahāprabhu pamokymų Sanātana Gosvāmiui (Madhya 22.65)
sužinome:
śāstra-yuktye sunipuṇa, dṛḍha-śraddhā yāṅra
‘uttama-adhikārī’ sei tāraye saṁsāra
„Tas, kuris
patyrusiai supranta apreikštų raštų išvadas, ir kuris
visiškai atsiduoda Viešpaties labui, iš tiesų yra
pajėgus išvaduoti kitus iš materialios egzistencijos
gniaužtų.“
...
Trokštamas pasikeitimas širdyje, minėtas aukščiau, yra
pastebimas, kai atsisakoma daryti bet ką, kas nepalanku atsidavimo keliui.
Norint sukelti tokį širdies pasikeitimą, išsamios
diskusijos apie Śrī Kṛṣṇą ir
Jo galias yra absoliučiai būtinos. Apsimetėliai bhaktai gali
galvoti, kad paprasčiausiai liedami ašaras pasieks transcendentinį
lygį, net jei nėra faktiškų pokyčių širdyje,
bet tokia praktika yra bevertė, jei nėra transcendentinio supratimo.
Apsimetėliai bhaktai, kuriems trūksta transcendentinių žinių,
galvoja, kad dirbtinės ašaros išvaduos juos.
„Taip pat šventraščių studijavimo vertė
yra tai, kad toks gilinimasis padidina ryžtą ir tikėjimą
švento vardo kartojimu, ir t.t., o tai savo ruožtu skatina
mūsų dvasinę pažangą. Tokios studijos pašalina anarthas, klaidingas sampratas apie bhakti, ir taip leidžia mums dar
labiau įsigilinti į atsidavimą Viešpačiui.
Dvasinės komunos sutvertos tokiems užsiėmimams. Jos suteikia
mūsų dvasiniam gyvenimui kai ką labai svarbaus – jos yra hari kathos forma. Iš tiesų
šiame pasaulyje mes neturime kito užsiėmimo; tikrai nėra
jokio svarbesnio užsiėmimo.“ (Swami BV Tripurari)
Ar dvasiniame pasaulyje bhaktai filosofuoja?
Kṛṣṇadās Kavirāja Gosvāmis
„Caitanya Caritāmṛtoje“ išsako tiek daug
filosofinių teiginių apie Rādhos ir Kṛṣṇos ontologinę padėtį (tattvą). Tačiau ar
Rādhā ir Kṛṣṇa susitikę dvasiniame pasaulyje
kalbasi apie tai? Be abejo ne. Taip pat nefilosofuoja ir dvasinio pasaulio
gyventojai, nes pažinimo poreikis yra tik materialiame pasaulyje, kur
sužinoti netolygu suvokti. Dvasiniame pasaulyje, kur egzistencijos
kokybė priklauso ne nuo pažinimo (jñāna),
žinių (vidya), o tik nuo
suvokimo (cit) nėra poreikio
mąstyti apie Būtį ir savo santykį su ja. Ši Būtis
ir santykis su Ja yra išgyvenami, patiriami, o ne mąstomi. Kaip ir
materialiame pasaulyje estetinius objektus stengiamės išgyventi,
patirti, ir tik negalėdami to padaryti, susimąstome apie
priežastis, trukdančias tai atlikti, taip ir apie Būtį bei
santykį susimąstome tik negalėdami jų iki galo patirti.
Taip atsiranda filosofija.
Žinojimas (jñāna)
nėra reikalingas sielai dvasiniame pasaulyje, tačiau reikalingas
norint ten pakliūti.
Kṛṣṇa sako, kad tarp skirtingų
žmonių, kurie kreipiasi į Jį, jñānis, užsiimantis bhakti, yra ypač brangus Jam[7].
Bet jñāna
dvasiniame pasaulyje gali egzistuoti kaip žaidimas. Šiuo
požiūriu Paurnamasi garsėja Vradžoje kaip guru,
žinanti daug slaptingų dalykų, kurie nesuvokiami kitiems.
Śrī Caitanyos mokymo tiesos?
Śrīla
Bhaktivinoda Ṭhākura Viešpaties Caitanyos mokymą
išdėstė „Daśa mūla tattvoje“ („Dešimtyje
pagrindinių tiesų“):
āmnāyaḥ prāha tattvaṁ harim iha paramaṁ sarva-śaktiṁ rasābdhiṁ
tad-bhinnāṁśāṁś ca jīvān prakṛti-kavalitān tad-vimuktāṁś ca bhāvād
bhedābheda-prakāśaṁ sakalam api hareḥ sādhanaṁśuddha-bhaktiṁ
sādhyaṁ tat-prītim evety upadiśati janān gauracandraḥ svayaṁ saḥ
Šio
posmo vertimas pateikiamas žemiau suskirstytas temomis.
Vedinės filosofijos skyriai
Śabda pramāṇa[8] - Vedinė epistemologija
1. Pramāṇa: Vedų
mokymas, gautas per guru-paramparā
yra vadinamas āmnāya.
Neklystantys įrodymai Vedose, smṛti-śāstrose, kurių priešaky
Śrīmad-Bhāgavatam, taip pat tokie įrodymai, kaip
tiesioginė jutiminė patirtis (pratyakṣa), kurie sutinka
su Vedų autoritetu, visi pripažįstami kaip pramāṇa (įrodymas). Ši pramāṇa nustato tokias prameyas (pamatines tiesas):
Vedinė ontologija
Aukščiausia
Dievo Asmens padėtis.
2. Parama-tattva:Śrī Hari vienintelis yra
Aukščiausia Absoliuti Tiesa.
Dievo
energijos
3. Sarva-śaktimān:Śrī Kṛṣṇa yra visų energijų savininkas.
Santykiai
su Dievu
4. Akhila-rasāmṛta-sindhu: Jis yra
nektariškų skonių vandenynas.
Konstitucinė
sielos padėtis
5. Vibhinnāṁśa-tattva: Tiek mukta (išvaduotos) tiek baddha (sąlygotos) jīvos yra Jo amžinos atskirtos
dalelytės.
Sąlygotų
sielų padėtis
6. Baddha-jīvas: Sąlygotos
sielos yra pavaldžios māyos
valdžiai ir uždangai.
Išvaduotų
sielų padėtis
7. Mukta-jīvas: Išvaduotos
sielos yra laisvos nuo māyos.
Nesuvokiama
vienovė ir skirtybė tarp Dievo ir jo energijų
8. Acintya-bhedābheda-tattva: Visa visata,
susidedanti iš sąmoningų (cit)
ir nesąmoningų (acit)
darinių, yra Śrī Hari acintya-bhedābheda-prakāśa,
tai yra Jo pasireiškimas, kuris nesuvokiamai skiriasi ir nesiskiria nuo
Jo.
Vedinė etika
9. Śuddha-bhakti: Tyra atsidavimo tarnystė
yra vienintelė praktika (sādhana), pasiekti tobulumą.
Sādhana bhakti
skiriama į šias dvi dalis:
- Vaidhī
sādhana bhakti
– taisyklėmis reguliuojamą atsidavimo tarnystės
praktiką.
- Rāgānuga
sādhana bhakti –
spontaniškai atliekamą atsidavimo tarnystės praktiką.
Vedinė metafizika
10. Kṛṣṇa-prīti: Transcendentinė meilė ir potraukis Kṛṣṇai yra vienintelis galutinis
siektinas tikslas (sādhya-vastu).
Meilė Dievui skiriama į dvi pakopas:
- Bhāva
bhakti – meilės
Dievui pradžia (emocinė meilės tarnystė).
- Prema
bhakti – brandi
meilė Dievui, pasireiškianti abipusiu santykiu.
KLAUSIMAI
1)
Kokie klausimai geriausiai
išreiškia filosofijos esmę?
2)
Ką reiškia žodis
filosofija?
3)
Kokie yra bendrai pripažinti
filosofijos šaltiniai?
4)
Kokius filosofavimo šaltinius
išskiria Bhagavad-gīta?
5)
Kokia pagrindinė filosofijos
priežastis Gauḍīya Vaiṣṇavizmo požiūriu?
6)
Kuo pasireiškia filosofijos
ribotumas?
7)
Koks žodžio „filosofija“
atitikmuo Vedinėje kultūroje?
8)
Kada baigiasi filosofija?
9)
Kokios yra trys Vedinės
filosofijos formos?
10) Kuri iš jų žalinga bhakti praktikai?
11) Išvardinkite dešimt pagrindinių Viešpaties
Caitanyos filosofijos tiesų.