KRIŠNA -
AUKŠČIAUSIAS DIEVO ASMUO - ABSOLIUTO ASPEKTAS
Trumpai apie temą
Žodynas lotyniškos
kilmės žodį „absoliutùs“
paaiškina taip:
- nuo nieko nepriklausantis, su niekuo nelyginamas,
neapribotas;
- visiškas; didžiausias, geriausias.
- tai,
ko egzistavimas ar prigimtis bei savybės nepriklauso nuo
išorinių sąlygų, priešingybė santykiniam;
Absoliuti
Tiesa sanskritu vadinama parama tattva arba parama
satya - absoliuti, aukščiausia tiesa. Tiesa yra tai, kas
egzistuoja iš tikrųjų, nepriklausomai nuo to, ar mūsų
protas patvirtina tai, ar ne.
Šventraščiai
kalba apie tai, kad egzistuoja kelios tattvos:
īśvara, jīva ir prakṛti – Dievas, gyvos būtybės ir pasaulis,
tačiau pastarosios dvi realybės nėra absoliučios. Jos yra
santykinės, pavaldžios Īśvarai.
Absoliuti
tiesa (para tattva) yra realybė,
kurios tikrumas priklauso tik nuo jos pačios, bet ne nuo kitų. Īśvara nepriklauso nei nuo
pasaulio, nei nuo gyvų būtybių.
Kṛṣṇa
yra Absoliuti Tiesa, nes Jis vienintelis, kuris tikrai yra. Visa kita
išeina iš Jo ir priklauso nuo Jo.
Kṛṣṇos
būtis nepriklauso nuo nieko. Niekas negali daryti įtakos Jo
egzistavimui, nes nėra nieko, kas egzistuotų anapus ar šalia Jo.
Vedāntos filosofija
teigia, kad Kṛṣṇa yra
vienintelė realybė, kuri egzistuoja. Viskas, kas vienaip ar kitaip
egzistuoja (šis pasaulis ar gyvos būtybės) turi būti
susiję su juo ne kitaip, kaip Jis pats su Savimi. Personalistinės
mokyklos paaiškina šį santykį kaip objekto santykį su
Savimi kitu pavidalu (dvaita advaita),
savo atributais (viśiṣta
advaita), arba su savo dalimis (dvaita
ar „Bhagavad-gīta“ 15.7).
Dievas yra advaya
jñāna tattva („Śrīmad Bhāgavatam“ 1.2.11) –
Absoliuti sąmoninga neduali tiesa, nes tai Jis pažįsta Save per
Save Patį. Gyvos būtybės ir pasaulis yra Jo ir Jame
(„Bhagavad-gīta“ 4.35).
Kṛṣṇa,
Govinda yra Aukščiausias Dievo Asmuo (īśvara). Jis
turi amžiną, palaimingą dvasinį kūną (vigraha).
Jis yra visa ko šaltinis (ādir). Jis pats neturi jokio šaltinio ir yra
pirminė visų priežasčių priežastis (kārana
kāranam). („Brahma saṁhitā“, 5.1)
Absoliutas yra visų
savybių ir santykių šaltinis, tai reiškia, kad jis turi
savybes ir santykius. Todėl Jis negali būti beasmenis, t.y.
neturėti savybių ir neturėti santykių, nes tuomet jis
neturėtų didelės dalies to, ką turi netgi paprastos
sąlygotos sielos.
Iš kitos pusės
jis negali būti vien tik Asmuo, nes tai būtų tik kita dualizmo
pusė. Todėl Absoliutas turi būti personalus ir impersonalus tuo
pačiu.
Jo kūnas ir siela
niekuo nesiskiria. Visos Jo juslės transcendentinės, ir kiekviena
gali atlikti kitos darbą. Jo galios visapusiškos, todėl Jo
darbai - savaiminė natūrali Jo norų pasekmė.
Aukščiausias
Dievo Asmuo yra tobulas ir pilnas, ir kadangi Jis yra visiškai tobulas,
visos emanacijos, išeinančios iš Jo, tokios kaip šis
materialus pasaulis, taip pat yra pilnos bei tobulai aprūpintos viskuo,
kas būtina.
Kadangi Jis yra pilna
visuma, tai netgi jei iš Jo išeina tokia daugybė
išbaigtų dalių, Jis išlieka toks pat pilnas.
Iš Kṛṣṇos
išeina nesuskaičiuojama gausybė skleidinių: Nārāyāṇa Vaikuṇṭhos pasauliuose, Viṣṇu
kiekvienoje visatoje ir kiekvienos gyvos būtybės širdyje,
gausybė avatārų. Visos
šios ekspansijos vadinamos Aukščiausiu Dievo Asmeniu,
tačiau Kṛṣṇa, iš kurio šios ekspansijos
išeina, lieka toks pat pilnas ir nepakitęs. Tuo pačiu metu Jis
suvokia Save ir yra kiekviename Savo skleidinyje. Tokia nesuvokiama Jo galia.
Kṛṣṇa yra
visa ko esmė. Visa tai, ką mes matome ar sugebame priimti kaip
išskirtinę objekto savybę priklauso nuo Kṛṣṇos.
Tai yra Kṛṣṇa pats suteikia visiems daiktams jų
esmę (Bhagavad gīta 7.9).
Kṛṣṇa
suderina Savyje visus prieštaravimus. Todėl Vedos Kṛṣṇos
aprašymui naudoja priešybes. Jos skirtos parodyti Jo nesuvokiamą
prigimtį. Jis vaikšto ir nevaikšto, Jis arti ir labai toli,
todėl protas nepajėgus Jo pažinti.
Kṛṣṇa yra
Absoliutus šeimininkas. Jis nuolat supamas gausybės savo
energijų, tačiau turi joms absoliučią valdžią.
Bhagavad gīta 9.10: „Materiali gamta - viena iš Mano energijų -
juda Man prižiūrint, o Kuntī sūnau, ir sukuria visas
judančias ir nejudančias būtybes. Ji kaskart kuria ir naikina
šią reiškiniją.“ Visi valdovai šiame kosmose yra tik Kṛṣṇos
įgaliotos asmenybės. Pusdieviai garbina Jį.
Išminčiai,
pažįstantys Absoliučią Tiesą, vadina šią
nedualią substanciją Brahmanu,
Paramātmā ir Bhagavānu. Šie trys
žodžiai apibūdina ne skirtingas vienos Realybės savybes,
bet skirtingus išminčių suvokimo lygius. Kiekvienas
aukštesnis pažinimo lygis talpina savyje ir žemesnius lygius.
Išminčiai,
suvokiantys Absoliučią Tiesą kaip Būtį, visų
būtybių pagrindą, vadina ją Brahmanu. Būtis yra
neapibūdinama ir pažįstama tik per būtybę, todėl
suvokiantys Dievą kaip Būtį turi neaiškiausią
Absoliučios tiesos suvokimą. Impersonalistai nori pažinti
Būtį ir savo vienovę su Ja.
Išminčiai,
suvokiantys Absoliutą kaip valdovą, prižiūrėtoją
ir globėją, vadina Jį Paramātmā – Aukščiausiuoju
Aš. Paramātmos funkcijos labai aiškiai suvokiamos, todėl
jos pažinimas išreiškia aiškesnį Absoliuto
pažinimą. Jogai stengiasi atrasti Paramātmą savo
širdyje.
Išminčiai,
suvokiantys Absoliutą kaip Asmenį, nuostabių santykių
šaltinį, vadina Jį Bhagavānu. Asmuo yra patiriamas tik per
santykį, todėl bhaktai, užmezgę santykį su Juo,
pažįsta Jį tobuliausiai.
Bhagavāną
apibūdina šešios savybės: grožis, turtai, jėga, šlovė, žinojimas
ir atsižadėjimas. Iš
šių šešių, grožis yra išimtinai
Bhagavāno savybė. Grožis yra savybė, kuri vienintelė
pasiglemžia mūsų sąmonę ir atitraukia ją nuo
savęs pačios. Kitos savybės to padaryti nepajėgia.
Turtai, jėga ir
šlovė yra Jo dalių (Paramātmos) savybės.
Žinojimas ir
atsižadėjimas nėra savarankiškos savybės. Jos yra
Bhagavāno šlovės, Jo spindesio (Brahmano) atributai.
Nors bhaktai suvokia ir Kṛṣṇą
Goloka Vṛndāvane, ir Nārāyaṇos pavidalus Vaikuṇṭhos
planetose kaip Bhagavāną, santykių Viešpatį, vis
dėlto Kṛṣṇa vadinamas Bhagavān svayam – pačiu Bhagavānu, nes turi keturias
išskirtines savybes, kurių neturi Jo Nārāyaṇos
ekspansijos. Šios savybės yra:
1. Jis saldžiai groja savo fleita (venu mādhurya),
2. Jis turi saldų pavidalą (rūpa mādhurya),
3. Jo saldūs žaidimai (līla mādhurya) ir
4. Jo saldūs intymūs meilės
santykiai su Savo atsidavusiais (prema
mādhurya).
Plačiau apie temą
Kas yra Absoliutas.
Žodžio
absoliutus kilmė
Žodis „absoliutus“ ar „Absoliutas“ kilo iš
lotyniško absolutus, kuris yra
past participle laikas iš absolvere
– „išlaisvinti, atskirti“. Pradinė reikšmė (1374 m.) buvusi
„atskiras, neužimtas“ ir tokiu būdu „tobulas, tyras“. 1612 m.
atsirado reikšmė „despotiškas“, kildinamas iš „absoliuti
padėtis“; iš čia žodis „absoliutizmas“, 1753 m.
pradėtas naudoti teologijoje, 1830 m. politikoje. (Online Etymology Dictionary, © 2001 Douglas
Harper)
Žodyninės
reikšmės
absoliutùs
(„Lietuvių kalbos žodynas“):
1.
nuo nieko nepriklausantis, su niekuo nelyginamas, neapribotas;
2.
visiškas; didžiausias, geriausias.
absoliutùs
(Websterio žodynas):
1.
neturintis trūkumų (tobulas);
neturintis priemaišų (tyras);
2.
Asmenybė visiškai neapribota
jokiomis taisyklėmis, išimtimis ar kvalifikacija;
3.
fundamentalus arba galutinis; tobulai
įkūnijantis dalyko esmę;
4.
pats sau pakankamas ir nepriklausomas
nuo išorinių nuorodų ar ryšių.
Absoliutaus
priešingybė – santykinis arba reliatyvus.
absoliutùs
(Dictionary.com):
- Neturintis
trūkumų; išbaigtas, tobulas;
- nesumaišytas
arba nepakeistas; tyras;
- išbaigtas;
tiesus: absoliutus melas; absoliutus
neigimas;
- neturintis
apribojimų; niekaip neribojamas;
- nepriklausomas
požiūris, nelyginamas ar ne santykinis, galutinis, prigimtinis;
- pozityvus,
tikras.
Absoliutas (Dictionary.com):
- tai,
ko egzistavimas ar prigimtis bei savybės nepriklauso nuo
išorinių sąlygų, priešingybė santykiniam;
- tai,
kas laisva nuo bet kokių apribojimų bei sąlygų;
- tai,
kas nepriklauso nuo kitų ar visų santykių;
- tai,
kas yra tobula ar išbaigta;
- pasaulio
vyksmas atitinkantis absoliučią idėją (Hegelis).
Absoliutus
idealizmas – filosofinė kryptis Vakaruose XIX a.
Trumpai apžvelgsime šios krypties atstovų
teiginius ir jų sąsajas su Vedų filosofija.
Hegeliui (Georg Wilhelm Friedrich Hegel, 1770-1831)
Absoliuti idėja yra tai, kieno dalis mes visi esame ir link kurio mes
einame pažinimo keliu, naudodamiesi protu, kaip metodu tą
absoliučią idėją pažinti. Absoliuti idėja yra
proto siekiamybė, išplaukianti iš visų santykinių
idėjų, kurios yra tos Absoliuto idėjos dalys. Absoliutas yra
tai, su kuo viskas susiję, ir kuris tuo pat metu yra visiškai sau
pakankamas. (Spekuliacinis metodas).
Šelingui (Friedrich Wilhelm Joseph
Schelling, 1775-1854) Absoliuto idėja atrodė kaip neturinti
savybių ir neskaidoma visų priešingybių vienybė. Tokiu
būdu diferencijuojanti sąmonė siekdama Absoliuto tarsi
“pasimeta” Absoliuto anonimiškume, sunaikindama skirtumą tarp objekto
ir subjekto. Ši idėja labai primena Majavados suvokimą apie
Absoliutą, kaip nediferencijuojamą substanciją Brahmaną.
Roisui (Josiah Royce, 1855-1916)
mūsų protai atrodė kaip Absoliuto fragmentai, sugebantys
išlaikyti savo asmens individualumą. Individualios būtybės
jo požiūriu gali pasinaudojusios savo dorybėmis ir lojalumu
siekti vis platesnio Absoliuto suvokimo.
Absoliuti tiesa
Yra keletas sanskrito
terminų, atitinkančių vakarietišką Absoliuto
sąvoką ir ją praplečiančių.
Absoliuti tiesa sanskritu
vadinama para tattva arba para satya - absoliuti,
aukščiausia tiesa. Tiesa yra tai, kas egzistuoja iš
tikrųjų, nepriklausomai nuo to, ar mūsų protas patvirtina
tai ar ne. Todėl žodis „tiesa“ nereiškia žodžių,
sakomų be melo. Tiesa aplenkia kalbą, tačiau kalba ją
atspindi. Absoliuti tiesa yra realybė, kurios tikrumas priklauso tik nuo
jos pačios, bet ne nuo kitų.
Kṛṣṇa
yra Absoliuti Tiesa, nes Jis vienintelis, kuris tikrai yra. Visa kita
išeina iš Jo ir priklauso nuo Jo. Kṛṣṇa palaiko
visą kūriniją vien savo mintimis. Tai, ką Kṛṣṇa
pamiršta, iš karto nustoja buvę. Todėl Kṛṣṇa
yra Aukščiausia Tiesa. Jo būtis nepriklauso nuo nieko. Niekas
negali daryti įtakos Jo egzistavimui, nes nėra nieko, kas
egzistuotų anapus ar šalia Jo. Todėl Śrīmad
Bhāgavatam 1.1.1 sako:
oṁ namo bhagavate vāsudevāya
janmādy asya yato ’nvayād itarataś
cārtheṣv abhijñaḥ svarāṭ
tene brahma hṛdā ya ādi-kavaye muhyanti yat
sūrayaḥ
tejo-vāri-mṛdāṁ yathā vinimayo
yatra tri-sargo ’mṛṣā
dhāmnā svena sadā nirasta-kuhakaṁ satyaṁ
paraṁ dhīmahi
„Pagarbiai lenkiuosi Tau, o
mano Viešpatie Śrī Kṛṣṇa, Vasudevos
sūnau, o visa persmelkianti Dievo Asmenybe. Aš medituoju
Viešpatį Śrī Kṛṣṇą, nes jis yra
Absoliuti Tiesa ir pirmapradė priežasčių priežastis,
kuri sąlygoja egzistuojančių pasaulių tapsmą,
tvarumą bei sunaikinimą. Tiesiogiai ir netiesiogiai Jis
pažįsta visus daiktus ir yra nuo nieko nepriklausomas, nes
išskyrus Jį patį nėra kitos priežasties. Tai jis
pradžioje įdėjo Vedų išmintį į Brahmos,
pirmosios gyvos būtybės, širdį. Jis klaidina net
didžiausių išminčių bei pusdievių protus, kaip
paprastą žmogų klaidina vandens raibuliavimo virš ugnies ar
sausumos, neva kylančios iš vandens, vaizdas. Vien jis lemia, kad,
tarpusavyje sąveikaujant trims gamtos gunoms, laikiną išraišką
gavusios materialios visatos atrodo tikros, nors iš tiesų jos yra
nerealios. Štai kodėl aš medituoju Viešpatį
Śrī Kṛṣṇą, amžinai gyvenantį
transcendentinėje buveinėje, kurioje niekuomet nebuvo ir nebus
materialaus pasaulio chimerų. Aš medituoju Jį, nes Jis yra
Absoliuti Tiesa.“
Vedāntos filosofija
teigia, kad brahmanas yra
vienintelė realybė, kuri egzistuoja – sarvam khalv idam brahma („Chāndogya Upaniṣad“ 3.14.1).
Vadinasi šalia Jo ar aukščiau Jo nėra nieko kito. Viskas,
kas egzistuoja (šis pasaulis ar gyvos būtybės) turi būti
susiję su juo ne kitaip, kaip Jis pats su Savimi. Personalistinės
mokyklos paaiškina šį santykį kaip objekto santykį su
Savimi kitu pavidalu (dvaita advaita),
savo atributais (viśiṣta
advaita), arba su savo dalimis (dvaita
ar „Bhagavad-gīta“ 15.7). Vadinasi
Dievas yra advaya jñāna tattva
– Absoliuti sąmoninga tiesa, nes tik Jis pažįsta save per save
patį. Gyvos būtybės ir pasaulis yra Jo ir Jame
(„Bhagavad-gīta“ 4.35).
Kūrimas, palaikymas ir
naikinimas vyksta taip pat tik Jame, bet Jam pačiam poveikio nedaro. Kṛṣṇa
- visa ko pirminė priežastis. Brahma saṁhita bei Bhagavad
gīta 7.6 sako, kad Kṛṣṇa - kūrimo ir naikinimo
šaltinis. Jis pradžia ir pabaiga to, kas materialu ir dvasiška
šiame pasaulyje. Bhagavad gīta 7.7 sako, kad nėra tiesos,
aukštesnės už Kṛṣṇą. Jis laiko
viską, tarsi suvertus perlus laiko siūlas.
Kṛṣṇa
palaiko viską. Jis - pirmapradė gyvasties sėkla,
išmintingųjų išmintis ir galiūnų narsa (Bhagavad
gīta 7.10).
Kṛṣṇa
taip pat viską sunaikina. Jis yra laikas - didysis pasaulių
griovėjas, ir atėjo tam, kad sunaikintų visus žmones. Katha
Upaniṣada 1.2.25 taip pat teigia, kad galų gale viską, kas
gyva: brāhmanus, kṣatrijus etc, tarsi maistą suryja
Aukščiausiasis.
Absoliutas kaip vienovė ir
priežastis
Mes matome, kad mus
supančiame pasaulyje kiekvienas daiktas ar reiškinys turi savo
priežastį. Mes netgi galime stebėti, kad daugybė tarytum
nepriklausomų reiškinių turi bendras priežastis kuriame
nors savo tapsmo tarpsnyje. Netgi empirinė (juslinė) patirtis
verčia mokslininkus ieškoti bendrų fundamentinių
dėsningumų šio pasaulio sandaroje. Pozityvus pasaulio
pažinimas (pasaulio realybės ir jo savybių pažinimas) veda
ne prie diferencijuoto (išskaidyto), o prie integruoto (apibendrinto)
pasaulio suvokimo. Siekdami vis bendresnio pažinimo, galime tikėtis,
kad prieisime prie vieningos fenomenalaus (apreikšto) pasaulio
priežasties. Ši priežastis, būdama pirminė, nebegali
turėti savyje kitų savo atsiradimo sąlygų, ir todėl
gali būti pavadinta absoliučia priežastimi. Remiantis logikos
taisyklėmis, pasekmė negali turėti kokių nors savybių,
kurių neturėtų priežastis. Brahma saṁhitā 5.1
teigia:
īśvaraḥ paramaḥ kṛṣṇaḥ
sac-cid-ānanda-vigrahaḥ
anādir ādir govindaḥ
sarva-kāraṇa-kāraṇam
Kṛṣṇa,
žinomas kaip Govinda, yra Aukščiausias Dievo Asmuo (īśvara).
Jis turi amžiną, palaimingą dvasinį kūną (vigraha).
Jis yra visa ko šaltinis (ādir). Jis pats neturi jokio šaltinio ir yra
pirminė visų priežasčių priežastis (kārana
kāranam).
Absoliutas kaip ne dualizmas
Vedų
požiūriu Absoliutas nepasižymi dualizmu. Jis nėra geras ar
blogas, jis nežino laimės ar nelaimės. Jis nepriklauso nuo
nieko, ir viskas priklauso nuo jo. Jis Absoliutas, ir Jame egzistuoja viskas,
kas patiriama juslėmis, kas gali būti mąstoma protu ir kas gali
būti patiriama siela. Tokiu
būdu, niekas negali egzistuoti nepriklausomai nuo Jo ir Jis ta prasme yra
viskas. Absoliutas yra visų savybių ir santykių šaltinis,
tai reiškia, kad jis turi savybes ir santykius. Tokiu būdu, jis
negali būti beasmenis, t.y. neturėti savybių ir neturėti
santykių, nes tuomet jis neturėtų didelės dalies to,
ką turi netgi paprastos sąlygotos sielos. Iš kitos pusės,
jis negali būti vien tik asmeniškas, kadangi tai būtų taip
pat tik viena dualizmo pusė. Asmenybė reiškia tam tikrus
bruožus. Bet neasmeniškumas taip pat yra bruožas. Tokiu
būdu Absoliutas turi būti tiek personalus, tiek impersonalus.
Kažkas gali teigti,
kad Absoliutas yra tik proto idėja, tačiau realybėje
absoliutūs objektai neegzistuoja. Ar tai nėra tik tuščia
ekstremalaus proto fantazija? Kitaip tariant, ar nebandome Dievui priskirti
daugiau dalykų, nei Jis iš tiesų turi? Dauguma religijų
išties neturi aiškaus Dievo supratimo, todėl linkusios Dievo
neabsoliutinti. Su Vedomis yra kitaip. Jos prasideda teiginiu, kad Dievas yra
Absoliutus. Po to Vedos šį teiginį pagrindžia.
Kṛṣṇos kūnas absoliutus
Viešpaties Kṛṣṇos
Aukščiausia padėtis: Bhagavad gīta 3.22 sakoma, kad visose
trijose planetų sistemose nėra tokio darbo, kurį Kṛṣṇa
privalėtų atlikti, ir nieko Jam netrūksta.
Śvetāśvatara
Upaniṣada 6.8 teigia:
tam īśvarāṇāṁ paramaṁ
maheśvaraṁ
taṁ devatānāṁ paramaṁ ca
daivatam
patiṁ patīnāṁ paramaṁ
parastād
vidāma devaṁ bhuvaneśam īḍyam
na tasya kāryaṁ karaṇaṁ ca vidyate
na tat-samaś cābhyadhikaś ca dṛśyate
parāsya śaktir vividhaiva śrūyate
svābhāvikī jñāna-bala-kriyā
ca
“Jis
yra aukščiausias valdovas, ir visi valdovai yra tik Jo įgaliotos
asmenybės. Netgi pusdieviai garbina Jį. Jo kūnas ir siela niekuo
nesiskiria. Visos Jo juslės transcendentinės, ir kiekviena gali
atlikti kitos darbą. Jo galios visapusiškos, todėl Jo darbai -
savaiminė natūrali jo norų pasekmė”. Kurma puranoje sakoma,
kad jis yra vienalytis, t.y. nėra jokio skirtumo tarp Jo paties, Jo
kūno ir proto: deha-dehi-vibhedo 'yaṁ neśvare vidyate
kvacit.
Kṛṣṇos
kūnas transcendentinis, todėl vienos jo juslės gali pakeisti
kitas. Brahma saṁhitoje 5.32 teigiama:
aṅgāni yasya sakalendriya-vṛttimanti
paśyanti pānti kalayanti ciraṁ jaganti
ānanda-cinmaya-sad-ujjvala-vigrahasya
govindam ādi-puruṣaṁ tam ahaṁ
bhajāmi
“Aš
garbinu Govindą, pirminį Viešpatį, kurio transcendentinis
kūnas pilnas palaimos, tiesos ir esmės ir tokiu būdu pilnas
spindinčio švytėjimo.
Kiekviena iš šios transcendentinės figūros kūno
dalių yra pilna iš savęs ir gali atlikti visas kitų organų
funkcijas, tokiu būdu amžinai prižiūri, palaiko ir
apreiškia begalines visatas, tiek materialias, tiek dvasines.”
Bhagavad gīta 4.5-4.6
sako, kad Kṛṣṇai neegzistuoja praeitis, dabartis ir ateitis.
Jis pragyveno daugybę gyvenimų, tačiau atsimena juos visus. Nors
Jis ir negimstantis, ir Jo transcendentinis kūnas niekuomet neyra, vis
dėlto Viešpats kiekvieną epochą ateina Pats savo
transcendentiniu pirmapradžiu pavidalu.
Absoliutas nekintamas
Būdamas absoliutus, Kṛṣṇa
nekinta, nors ir tokia daugybė veiksmų yra atliekama Jo energijų
pagalba. Īśa upaniṣados įžanginė mantra sako:
oṁ pūrṇam adaḥ pūrṇam idaṁ
pūrṇāt pūrṇam udacyate
pūrṇasya pūrṇam ādāya
pūrṇam evāvaśiṣyate
“Aukščiausias
Dievo Asmuo yra tobulas ir pilnas, ir kadangi Jis yra visiškai tobulas,
visos emanacijos, kurios išeina iš Jo, tokios kaip šis
materialus pasaulis, taip pat yra pilnos bei tobulai aprūpintos visu, kas
būtina. Visa tai, kas kyla iš tobulos visumos, taip pat yra tobula.
Kadangi Jis yra pilna visuma, tai netgi jei iš Jo išeina tokia
daugybė išbaigtų dalių, Jis išlieka toks pat pilnas.”
Kita
cituoto posmo prasmė yra ta, kad iš Kṛṣṇos
išeina nesuskaičiuojama gausybė skleidinių: Nārāyāṇa Vaikuṇṭhos pasauliuose, Viṣṇu
kiekvienoje visatoje ir kiekvienos gyvos būtybės širdyje,
gausybė avatārų. Visos
šios ekspansijos vadinamos Aukščiausiu Dievo Asmeniu,
tačiau Kṛṣṇa, iš kurio šios ekspansijos
išeina, lieka toks pat pilnas ir nepakitęs. Tuo pačiu metu Jis
suvokia Save ir yra kiekviename Savo skleidinyje. Tokia nesuvokiama Jo galia.
Kad Kṛṣṇa
yra Dievas, patvirtino visi didieji išminčiai: Asita Devala,
Vyāsa, Nārada ir t.t. Pats Arjuna tai patvirtina Bhagavad gītoje
10.12-13.
Viešpats savimi
palaiko visus tris pasaulius, įeidamas į juos kaip
Aukščiausioji Siela, kaip puruṣa (Bhagavad gīta
15.17). Būtent ši Aukščiausioji siela ir yra Kṛṣṇa.
Vedos šlovina Jį kaip aukščiausią asmenybę. Jis
yra aukščiau puolančių ir nepuolančių gyvų
būtybių (Bhagavad gīta 15.18).
Bhagavad gīta 15.15
sako, kad galutinis Vedų tikslas yra pažinti Kṛṣṇą.
Absoliutas kaip visybė
šv.
Anzelmas: Dievas yra tas, už kurį neįmanoma mąstyti nieko
aukštesnio.
Rūpa
Gosvamis: Dievas yra tas, kuris turi daugiausia savybių.
Iš tikrųjų Kṛṣṇa
yra visa ko esmė. Visa tai, ką mes matome ar sugebame priimti kaip
išskirtinę objekto savybę priklauso nuo Kṛṣṇos.
Tai yra Kṛṣṇa pats suteikia visiems daiktams jų
esmę (Bhagavad gīta 7.9).
Iš tiesų Kṛṣṇa
yra viskas, kadangi niekas neturi atskiros egzistencijos be Kṛṣṇos.
Visa, kas egzistuoja, yra tik Jo energijų pasireiškimas (Bhagavad
gīta 9.16-19).
Kṛṣṇa yra
visur. Viešpats Narasiṁha pasirodė iš rūmų
kolonos. Jam nieko nereiškia transformuoti materiją į dvasią
ir atvirkščiai. Kadangi šaltinis yra tas pats, Jis naudojasi
savo energijomis savo nuožiūra. Tokiu būdu Viešpats yra ir
šalia, ir labai toli. Viskas yra Jame ir Jis yra visame kame. Netgi į
atomus Jis įeina kaip Aukščiausioji siela, priversdamas elektronus
suktis apie branduolį, o planetas plaukioti kosminėje erdvėje.
Tarsi vėjas visuomet būna erdvėje, taip ir visos gyvosios
būtybės yra Jame (Bhagavad gīta 9.6)
Tuo pat metu Kṛṣṇa
įspėja netapatinti Jo su materialiais objektais ar reiškiniais.
Jis yra visa ko pagrindas, bet viskas yra Jo energijos, o ne Jis pats. Jis
sako, kad viskas yra Jame, bet Jis nėra visame tame (BG 9.5). Neteisinga
laikyti materialius objektus Kṛṣṇa vien todėl, kad
iš Jo atsirado. Kokiu būdu Kṛṣṇa yra viskas,
geriausiai apibūdina Arjuna (Bhagavad gīta 11.40): sarvaṁ samāpnoṣi tato 'si
sarvaḥ – kadangi Tu aprėpi viską, Tu esi viskas.
Absoliutas kaip siekiamybė
Kṛṣṇa yra
nesuvokiamas protu ir juslėmis. Jis yra avyakta mūrtina -
neišreikštas materialiame pasaulyje (Bhagavad gīta 9.4).
Įvairios
priešybės, kurios Vedose panaudojamos aprašyti Kṛṣṇą,
skirtos parodyti Jo nesuvokiamą prigimtį. Jis vaikšto ir
nevaikšto, Jis arti ir labai toli, tokiu būdu protas nepajėgus
Jį pažinti. Īśopaniṣad 5:
tad ejati tan naijati
tad dūre tad v antike
tad antar asya sarvasya
tad u sarvasyāsya bāhyataḥ
Aukščiausias
Viešpats vaikšto ir nevaikšto. Jis yra labai toli, bet taip pat
ir visai šalia. Jis yra visa ko viduje, ir vis dėlto jis yra anapus
visko.
Brahma
saṁhitā 5.33 teigia:
advaitam acyutam anādim ananta-rūpam
ādyaṁ purāṇa-puruṣaṁ
nava-yauvanaṁ ca
vedeṣu durlabham adurlabham ātma-bhaktau
govindam ādi-puruṣaṁ tam ahaṁ
bhajāmi
Aš
šlovinu Govindą, pirminį Dievo Asmenį, kuris yra
absoliutus, nepuolantis, be pradžios. Būdamas daugybės
inkarnacijų šaltinis, Jis vis dėlto išlieka pirminė
Asmenybė, kuris būdamas seniausia būtybė yra amžinai
jaunas. Šis Viešpats yra sunkiai suvokiamas mokslininkams,
išstudijavusiems Vedas, tačiau labai lengvai apsireiškia savo
tyriems atsidavusiems.
Kṛṣṇa yra
viduje ir išorėje. Jis yra toli ir visuomet šalia. Bhagavad
gīta 13.16
bahir antaś ca bhūtānām
acaraṁ caram eva ca
sūkṣmatvāt tad avijñeyaṁ
dūra-sthaṁ cāntike ca tat
Aukščiausia
Tiesa egzistuoja visose judančiose ir nejudančiose būtybėse
ir anapus jų. Kadangi ji yra subtili, materialios juslės negali jos
nei pamatyti, nei pažinti. Nors ji be galo toli nuo mūsų, kartu
ji yra ir labai arti.
Kṛṣṇa
neapsireiškia kvailiams. Bhagavad gīta 7.25 sako:
nāhaṁ prakāśaḥ sarvasya
yoga-māyā-samāvṛtaḥ
mūḍho ’yaṁ nābhijānāti
loko mām ajam avyayam
Aš
niekuomet neapsireiškiu kvailiams ir neišmanėliams. Nuo jų
mane slepia mano vidinė galia, todėl jie nežino, kad aš esu
negimstantis ir nepuolantis. Išopanišados 15 posmas kalba apie
skraistę, kuri užstoja Kṛṣṇa nuo
neatsidavusiųjų akių. Šios skraistės neįmanoma
pašalinti pačiam. Ją gali patraukti tik Kṛṣṇa
savo malonės dėka. Todėl Kṛṣṇa pasirodo tik
atsidavusiems.
Absoliutas kaip tyrumas
Kṛṣṇa yra
tyras - antiseptinis, śuddham. Tai reiškia, kad viskas, kas su
juo susiliečia, tampa švaru, nors pats Viešpats nuo to
nesusiteršia. Jam negalioja materijos ar sąmonės nešvara,
kadangi Jis yra materijos ir sąmonės šaltinis. Īśopaniṣados
8 tekstas sako:
sa paryagāc chukram akāyam avraṇam
asnāviram
śuddham apāpa-viddham
kavir manīṣī
paribhūḥ svayambhūr
yāthātathyato ’rthān
vyadadhāc chāśvatībhyaḥ samābhyaḥ
Toks
žmogus iš tikrųjų turi žinoti
Aukščiausią iš visų, kuris yra neįkūnytas,
visa žinantis, anapus suvokimo ribų, be venų, tyras ir
nesutepamas, pats sau pakankamas filosofas, kuris išpildo visų
troškimus nuo neatmenamų laikų.
Absoliutas kaip vienvaldis
šeimininkas
Kṛṣṇa
nepavaldus materialios gamtos gunoms, jis yra aukščiau jų.
Bhagavad gīta 7.12 sako, kad visi būties būviai - ar tai
būtų dorybė, aistra ar neišmanymas, tai Jo energijos
apraiškos. Viena vertus, Kṛṣṇa yra viskas, tačiau
Jis nepriklausomas. Jo nevaldo materialios gamtos gunos, priešingai, jos
glūdi Jame.
Bhagavad gīta 9.10:
„Materiali gamta - viena iš Mano energijų - juda Man
prižiūrint, o Kuntī sūnau, ir sukuria visas judančias
ir nejudančias būtybes. Ji kaskart kuria ir naikina šią
reiškiniją.“
Kṛṣṇa
tiesiogiai prižiūri šią materialią gamtą per savo
puruṣa inkarnacijas. Materialaus pasaulio dėsnius
sukūrė pats Kṛṣṇa, todėl Jis negali būti
pavaldus šiems dėsniams. Lygiai taip pat Bhagavad gītos 13.15
posme sakoma nirgunam guna bhoktri ca - neturėdamas materialių
savybių Jis yra materialių gunų šeimininkas.
Pavyzdžiui voras, kuris numezga voratinklį, pats jame nesusipainioja
ir visuomet lieka voratinklio šeimininkas.
Kṛṣṇa yra visų
inkarnacijų šaltinis.
Tai liudija
Śrīmad Bhāgavatam 1.3.28:
ete cāṁśa-kalāḥ puṁsaḥ
kṛṣṇas tu bhagavān svayam
indrāri-vyākulaṁ lokaṁ
mṛḍayanti yuge yuge
Visos
šios paminėtos Aukščiausiojo inkarnacijos yra Jo
pilnutinės dalys arba pilnutinių dalių dalys, tačiau Kṛṣṇa
yra pirminis Dievo Asmuo. Visos šios inkarnacijos nužengia, kai tik
kokioje planetoje kyla neramumai dėl ateistų veiklos. Viešpats
nužengia, kad apgintų tikinčiuosius.
Trys Absoliuto aspektai
Taigi Kṛṣṇa
yra Aukščiausiasis Dievo Asmuo. Tačiau transcendentalistai gali
pažinti Jį skirtingai. Śrīmad
Bhāgavatam 1.2.11 sako:
vadanti tat tattva-vidas
tattvaṁ yaj jñānam advayam
brahmeti paramātmeti
bhagavān iti śabdyate
Mokyti
brāhmanai, kurie pažino Absoliučią Tiesą, vadina
šią nedualią substanciją Brahmanu, Paramātmā ir
Bhagavānu.
Absoliučiai tiesai
negalioja subjekto objekto prieštaravimas. Jis yra pažįstantysis
ir pažįstamasis (jñānaṁ
jñeyaṁ vaco vācyaṁ – Śrīmad
Bhāgavatam 7.15.57). Jis pažįsta save skirtingų savo
energijų pagalba. Tačiau, kadangi jo energijos pastoviai
plečiasi, nėra ribų Jo pažinimui ar galiai.
Tokiu būdu tiek
Brahmanas, tiek Paramātmā, tiek Bhagavānas iš tiesų
yra viena ir ta pati Absoliuti Tiesa, tačiau regima skirtingomis
perspektyvomis. Upaniṣadų tyrinėtojai, jñāniai, pažįsta jį kaip Brahmaną, hiraṇyagarbhos ar jogai mato
Jį kaip Paramātmą -
Supersielą, o atsidavusieji, bhaktai,
regi Absoliučią tiesą kaip Bhagavāną.
Paramātmā yra
dalinis Bhagavāno pasireiškimas, o Brahmanas yra Jo kūno
spindesys. Kartais nelabai protingi šių mokyklų pasekėjai
ginčijasi dėl savo asmeninių realizacijų, tačiau tie,
kurie regi tobulai, mato, kad tai skirtingos vienos Tiesos perspektyvos.
Pavyzdys – kalno vaizdas,
regimas esant toli nuo jo, arčiau ir ant paties kalno. Iš toli galime regėti patį
kalną, tačiau smulkmenos ar detalės nebus pastebimos. Toks
vaizdas bus labai apibendrintas ir mes tik suprasime, kad tai kalnas. Tai
panašu į Brahmano realizaciją. Kai prieiname arčiau kalno,
pamatome visą vaizdą. Kalnas turi savo augmeniją, savo
reljefą. Tokiu būdu mes
pažįstame kalną personaliai. Galime jį smulkiai
aprašyti, tačiau vis dar esame kalno nuošalyje ir negalime
patirti buvimo ant jo. Tai - Paramātmos realizacija. Tačiau, kai
užlipame ant kalno, galime patirti visas emocijas. Galime jį paliesti,
pauostyti, palaižyti, ar kažką paimti nuo kalno. Tai
reiškia, kad mūsų santykis su kalnu tampa aktyvus. Tai yra
Bhagavāno realizacija.
Materialiame pasaulyje
visuomet yra skirtumas tarp pažįstančiojo ir objekto. Gyvoji
būtybė būdama dvasinės prigimties pažįsta
materialią gamtą, kuri yra žemesnės prigimties. Tokiu
būdu pažinime atsiranda reliatyvumas. Mes pažįstame tai,
kas skiriasi nuo mūsų. Todėl mūsų pažinimas
nėra tobulas. Mes negalime taip pažinti savęs. Dvasiniame
pasaulyje tiek Viešpats, tiek gyvosios būtybės yra tos
pačios dvasinės prigimties, todėl nėra skirtumo tarp
pažįstančiojo ir objekto. Pažindami Kṛṣṇą,
mes pažįstame ir save.
Ištrauka iš „Jaiva
dharmos“
Bhaktivinoda Thākura
„Jaiva dharmos“ 13 skyriuje taip aprašo tris Absoliuto aspektus:
„Babaji:
haris tv ekaṁ tattvaṁ
vidhi-śiva-sureśa-praṇamitaḥ
yad evedaṁ brahma prakṛti-rahitaṁ
tat tv anumahaḥ
parātmā
tasyāṁśo jagad-anugato viśva-janakaḥ
sa vai rādhā-kānto nava-jalada-kāntiś
cid-udayaḥ
„Išties
Śrī Hari, kuriam Brahma, Śiva, Indra ir kiti devatos nuolat siūlo pranāmas, yra vienintelė
Aukščiausia Absoliuti Tiesa. Nirviśeṣa-brahma,
kuris neturi śakti, yra
Śrī Hari kūno spindesys. Maha Viṣṇu, kuris
sukūrė visatą ir kuris įžengė į ją kaip
visuose glūdinti Supersiela, yra paprasčiausiai Jo dalinis
pasireiškimas. Būtent Śrī Hari vienintelis yra pati
transcendentinės realybės forma (cit
svarūpa), kurio kūnas yra ką tik susiformavusio audros
debesies spalvos, kuris yra Śrī Rādhā-vallabha,
Śrī Rādhos mylimasis.“
Vrajanātha:
Upaniṣados aprašo brahma,
kuris transcendentiškas sąlyčiui su materija, kaip
aukščiausią tiesą, taigi, kokius argumentus įrodymui
naudojo Śrī Gaurahari, laikydamas brahma
Śrī Hari kūno spindesiu?
Babaji:
Śrī Hari išties yra Bhagavānas, kurio tikroji prigimtis yra
patvirtinama Viṣṇu Puranoje (6.5.74) :
aiśvaryasya
samagrasya vīryasya yaśasaḥ śriyaḥ
jñāna-vairāgyayoś caiva ṣaṇṇāṁ bhaga itīṅganā
Bhagavānas yra
Aukščiausia Absoliuti Tiesa, turinti šešias nesuvokiamas
ypatybes: visus turtus, jėgą, šlovę, grožį,
žinojimą ir atsižadėjimą.
Egzistuoja tarpusavio
ryšys tarp kūno (angī)
ir jo dalių (anga) savybių.
Gali kilti klausimas, kurios iš šių savybių yra angī, o kurios yra anga? Angī (kūnas) yra tai, kame yra visos angos (kūno dalys). Pavyzdžiui
medis yra angī, o lapai ir
šakos yra angos, kūnas yra angī, o kojos ir rankos yra jo angos. Todėl pagrindinė
savybė (angī-guna)
atstovauja kūną, o prie šios savybės visos kitos
savybės (anga-guna) prisiderina
kaip kūno dalys.
Transcendentinio
Bhagavāno kūno angī-guna
yra jo spindintis grožis (śrī),
o trys savybės – turtai (aiśvarya),
jėga (vīrya) ir
šlovė (yaśa) yra jo angos (dalys). Likusios dvi savybės
– žinojimas (jñāna)
ir atsižadėjimas (vairāgya)
yra šlovės savybės spindesys, kadangi jñāna ir vairāgya yra tik savybės atributai,
o ne pačios savybės savo ruožtu. Tokiu būdu, jñāna ir vairāgya yra iš tiesų nirvikāra jñāna, kuri
yra prigimtinė, konstitucinė nirviśeṣa-brahma
forma, o šis brahma yra dvasinio
pasaulio kūno spindesys. Nekintantis, neaktyvus, nirviśeṣa brahma,
kuris egzistuoja be kūno, be dalių ir taip toliau, nėra pats
savaime išbaigta tattva.
Greičiau tai priklauso nuo transcendentinio Bhagavāno pavidalo.
Todėl brahma nėra
aukščiausia vastu
(būtybė), kuri egzistuoja savo ruožtu. Tai yra vastu savybė. Bhagavānas iš
tiesų yra vastu, o brahma yra Jo savybė, lygiai taip
kaip ugnies šviesa nėra išbaigta ir nepriklausoma tattva, bet tik savybė, kuri
priklauso nuo ugnies.
Vrajanātha: impersonalios nirviśeṣa brahmos
savybės yra aprašytos daugelyje vietų Vedose, ir šių aprašymų
pabaigoje yra visuomet naudojama mantra ‘oṁ śāntiḥ śāntiḥ, hariḥ
oṁ’, aprašanti aukščiausią
tiesą Śrī Hari. Kas yra šis Śrī Hari?
Babaji: Šis Śrī Hari
faktiškai yra cit-līlā-mithuna (jungtinė Rādhos
ir Kṛṣṇos forma), kurie atlieka dieviškus žaidimus.
Vrajanātha: Aš apie tai paklausiu
vėliau. Dabar maloningai paaiškink man, kaip Paramātmā,
visatos kūrėjas, yra dalinis Bhagavāno pasireiškimas?
Babaji: Persmelkdamas viską savo aiśvaryos
ir vīryos (galios) savybėmis ir sukurdamas visas visatas
Bhagavānas įžengia į kiekvieną visatą savo aṁśa
(daliniu pasireiškimu), Viṣṇu. Kiekviena Bhagavāno aṁśa
visuomet išlieka pilna, nei viena iš jų niekada nebūna
nepilna.
pūrṇam adaḥ
pūrṇam
idaṁ pūrṇāt pūrṇam udacyate
pūrṇasya
pūrṇam
ādāya
pūrṇam
evāvaśiṣyate
Bṛhad-āraṇyaka Upaniṣad (5.1) and Īśopaniṣad (kreipinys)
Avatārī-puruṣa (visų avatārų
šaltinis) yra pilnas ir tobulas. Kadangi jis yra visiškai tobulas,
visos avatāros,
išeinančios iš Jo taip pat yra pilnos. Viskas, kas išeina
iš Aukščiausios pilnumos, yra pilna. Net jei viena pilnuma yra
atimama iš šios pilnumos, Jis vis dėlto išlieka pilnas.
Jokiu būdu šis Parameśvara
nepatiria jokio sumažėjimo.
Todėl ši išbaigta visuma Viṣṇu, kuris
įžengia į visatą ir kontroliuoja ją, yra iš
tiesų glūdinti visur Supersiela, Paramātmā.
Šis Viṣṇu turi tris pavidalus:
Karaṇodakaśāyī Viṣṇu,
Kṣīrodakaśāyī Viṣṇu ir
Garbhodakaśāyī Viṣṇu.
Karaṇodakaśāyī Viṣṇu, kuris yra dalinis
Śrī Bhagavāno pasireiškimas, gulasi į
Priežasčių vandenyną arba Virājos upę, kuri driekiasi tarp cit (dvasinio) ir māyika
(iliuzinio) pasaulių. Iš čia Jis nužvelgia māyą, kuri yra toli nuo Jo, ir
šio žvilgsnio dėka sukuriamas materialus pasaulis.
Bhagavān Śrī Kṛṣṇa
aprašė materialaus pasaulio kūrimą Śrīmad
Bhagavad-gītoje (9.10):
mayādhyakṣeṇa
prakṛtiḥ
sūyate sa-carācaram
Man prižiūrint Mano iliuzinė energija sukuria
visatą, pilną judančių ir nejudančių
būtybių.
Taip pat yra pasakyta: sa
aikṣata, - „Ši Paramātmā
pažvelgė.“ (Aitareya Upaniṣad 1.1.1)
Sa imāl
lokān asṛjat, „Ši Paramātmā
sukūrė visatą su judančiomis ir nejudančiomis
esybėmis, pažvelgusi į Savo māyą“.
(Aitareya Upaniṣad 1.1.2)
Kāraṇodakaśāyī Viṣṇu
žvilgsnio galia, kuri įžengia į mają, tampa Garbhodakaśāyī Viṣṇu, o
lokalizuoti atomai transcendentinio Mahā-Viṣṇu žvilgsnio
spinduliuose yra sąlygotos sielos. Kiekvienos jīvos širdyje Īśvara
yra kaip nykščio dydžio Kṣīrodakaśāyī
Viṣṇu ekspansija, taip pat žinoma Hiraṇyagarbhos vardu.
Śvetāśvatara Upaniṣada (4.6) teigia: dvā
suparṇā sāyujā sakhāyā, „jīva
ir Paramātmā yra jīvos širdyje tarsi du
paukščiai ant medžio šakos. Vienas iš šių
paukščių yra Īśvara,
kuris apdovanoja karminės veiklos rezultatais, o kitas paukštis yra jīva, kuris ragauja savo veiklos
vaisius.“ Śrī Bhagavānas aprašė šią tattvą Gīta Upaniṣadoje
tokiu būdu (10.41):
yad yad vibhūtimat sattvaṁ śrīmad ūrjitam
eva vā
tat tad evāvagaccha tvaṁ mama tejo‘ṁśa-sambhavam
Tu turi suprasti, kad visi turtai, egzistencija, spindesys ir
galia atsiranda iš mažytės mano turtų dalelės.
Todėl Arjuna, kokia būtinybė yra suprasti visus mano atributus
atskirai? Paprasčiausiai suprask, kad savo ekspansijos pagalba aš
sukūriau šią visą reiškiniją, ir todėl
aš ją visiškai persmelkiu.
Todėl Dievo Atributai, tokie kaip visatos kūrėjas
ir palaikytojas, pasireiškia Paramātmoje,
daliniame parama-puruṣos
Bhagavāno pasireiškime.“
Garbinimo rezultatas
Tie, kurie regi
Absoliučią Tiesą skirtingai ir garbina tuos skirtingus
pavidalus, pasiekia atitinkamą rezultatą. Skiriami dviejų
rūšių jñāniai,
garbinantys Brahmaną: Brahmavādžiai
ir Māyāvādžiai. Māyāvādžiai negali
pasiekti Kṛṣṇos nei vienu aspektu, nes jie pavydi Kṛṣṇai.
Jie galvoja, kad Dievo pavidalas yra iliuzija, o galiausiai jie visi patys yra
Dievas. Brahmavādžiai
galvoja, kad Dievas yra realus ir Dievas yra ne Jis, o Tai, tai yra ne
asmenybė. Jie trokšta įsilieti į Absoliutą, ir
pasiekia tai, nutraukdami savo individualią egzistenciją. Jie gali
mėgautis brahmajyoti palaima,
tačiau jie negali patirti palaimos, kylančios iš asmeninių
santykių su Dievu. Jie nepatiria džiaugsmo iš
transcendentinės veiklos, kuri yra gyvosios būtybės prigimtis. Paramātmāvādžiai
turi didesnį pasirinkimą.
Suvokę Supersielą, jie gali atsiduoti jai ir tapti bhaktais arba gali
pasirinkti įsiliejimą į Viešpaties kūną, tai
nėra labai didelė dovana, nes ją gali pasiekti bet kuris demonas
kūrinijos pabaigoje. Ir tik bhaktai pakliūna į
nesuskaičiuojamas Vaikuṇṭhos planetas, kuriose jie gali
asmeniškai bendrauti su Viešpačiu vienu iš Jo aspektų,
tokių kaip Nārāyaṇa arba pats Kṛṣṇa
Goloka Vṛndāvane.
Brahmanas
Žodis brahma kilęs iš
žodžio bṛhad –
platus, didelis. Šis žodis Vedose reiškia Didijį arba
Dievą.
Vakarų filosofijoje
žodį brahma atitinka sąvoką
Būtis. Ši žodžio prasmė geriausiai atsispindi garsiame
Taitirīya Upaniṣados posme:
Yato vā imāni
bhūtāni jāyante yena jātāni jīvanti yat prayanty
abhisaṁviśanti tad brahma tad vijijñāsasva - „tai, iš ko visa kas gyva gimsta,
kuo visa kas gyva gyvena, ir į ką viskas pabaigoje
sugrįžta, klausk apie tai, tai yra brahma. („Taittirīya Upaniṣad“ 3.1)
Žodis brahma dažnai tariamas kaip brahmanas (skirtingai nuo brāhmano, kuris reiškia
socialinį luomą)
Vedos („Chāndogya
Upaniṣad“ 3.14.1) teigia sarvaṁ
khalv idaṁ brahma – viskas iš tiesų yra brahmanas. Ar šitaip galime
suprasti, kad viskas yra Dievas? Ar nėra skirtumo tarp gyvos
būtybės, materijos ir Dievo Asmens?
Brahmanas
taip pat reiškia dvasia, nes Dievas yra dvasinės prigimties.
Vedose taip pat teigiama, kad brahmanas
yra jīva, nes ji taip pat
dvasinės prigimties ir kilusi iš Didžiojo.
Kaip atskirti Dievą brahmaną ir jīvą brahmaną? Kṛṣṇa yra vadinamas
Paraṁbrahmanu - Aukščiausiuoju Brahmanu.
Iliuzijos sąlygotas brahmanas yra jīva. Bhagavad gītos 8.3 posmas sako:
akṣaraṁ brahma paramaṁ
svabhāvo 'dhyātmam ucyate
„Nesunaikinama,
transcendentinė gyvoji būtybė vadinama Brahmanu, o jos amžinoji prigimtis vadinama adhyātmā, savuoju aš.“
Apribotas brahmanas yra materija. Kai iš brahmano atimamos savybės:
amžinybė, žinojimas ir palaima, jis tampa materija. Apie tai
liudija Bhagavad gītos 14.3 posmas:
mama yonir mahad brahma
tasmin garbhaṁ dadhāmy aham
sambhavaḥ sarva-bhūtānāṁ
tato bhavati bhārata
„Aš apvaisinu
visuminę materijos substanciją, vadinamą Brahmanu, kuri yra visų gimimų šaltinis, tokiu
būdu gimsta gyvos būtybės, o Bhāratos aini.“
Kitaip sakant - viskas yra brahmanas, nes atsiranda iš Brahmano - Aukščiausiojo. Todėl
kartais materiali gamta taip pat vadinama brahmanu.
Tačiau Kṛṣṇa
yra brahmano pagrindas, vadinasi
nėra pats brahmanas. Bhagavad
gīta 14.27:
brahmaṇo hi pratiṣṭhāham
amṛtasyāvyayasya ca
śāśvatasya ca dharmasya
sukhasyaikāntikasya ca
„Aš
vienintelis esu beasmenio nirviśeṣa
brahmano pagrindas. Aš taip pat
esu nesikeičiančio nemirtingumo, amžinosios dharmos ir transcendentinės laimės, kylančios
iš tyros atsidavimo tarnystės, prieglobstis.“
Paramātma
Paramātmā reiškia
Aukščiausią Sielą arba Aukščiausiąjį Aš.
Bhagavad gītoje 13.3 sakoma, kad siela pažįsta tik vieną
kūną, tačiau Supersiela pažįsta visus kūnus. Supersielos funkcijos -
prižiūrėti ir leisti (upadraṣṭānumantā
ca). Ji palaiko visas gyvas būtybes bei suteikia joms viską, ko
reikia (bhartā bhoktā). Ji
yra didysis šio pasaulio Valdovas (maheśvaraḥ)
(Bhagavad gītoje 13.23).
Supersiela - šviesos
ir žinojimo, bei atminties šaltinis (Bhagavad gīta 15.15).
Supersiela nukreipia visus gyvų būtybių veiksmus ir lydi
sielą per jos kelionę materialiame pasaulyje (Bhagavad gīta
18.61). Paramātma kantriai laukia, kol siela atsisuks į Ją
(Śvetāśvatara Upaniṣad 4.6):
dvā suparṇā sayujā sakhāyā
samānaṁ vṛkṣaṁ pariṣasvajāte
tayor anyaḥ pippalaṁ svādv atty
anaśnann anyo ’bhicākaśīti
Du
paukščiai draugai tupi kartu to paties pippalos medžio lapijoje.
Vienas iš jų ragauja medžio uogų skonį, o kitas tuo
metu susilaiko nuo valgymo, vietoj to stebi savo draugą ir laukia.
Supersiela yra laikinas Kṛṣṇos
pasireiškimas. Dvasiniame pasaulyje jos nėra.
Bhagavānas
Parāśara Munis Viṣṇu
Puranoje 6.5.47 taip aiškina žodį Bhagavān - tas kuris turi
bhaga arba vertenybes. Bhagavānu gali vadintis tas, kuris turi:
aiśvaryasya samagrasya
vīryasya yaśasaḥ śriyaḥ
jñāna-vairāgyayoś caiva
saṇṇāṁ bhaga itiṅgana
1) visą
turtą; 2) jėgą; 3) šlovę; 4) grožį; 5)
žinojimą; 6) atsižadėjimą (Viṣṇu
Purāṇa 6.5.47)
Būtent
Bhagavāno realizacija yra galutinė
pakopa dvasinės realizacijos kelyje, nes ji reiškia, jog mes
užmezgame amžinus tarpusavio santykius su Aukščiausia
Absoliučia Tiesa. Brahmavādžiai tokio santykio neužmezga, o
jogams šis santykis yra vienpusis.
Jaiva
Dharma apie Bhagavāno aspektą
Bhaktivinoda Thākura „Jaiva dharmoje“ 11 sk. pateikia
tokį Bhagavāno apibūdinimą:
„Aukščiausias Viešpats yra vienas, bet Jis
vadinamas skirtingai Korane, Puranose, įvairiose šalyse bei
įvairiomis kalbomis. Svarbu tai, kad vardui, išreiškiančiam
visas Viešpaties charakteristikas, būtų teikiama pirmenybė.
Dėl šios priežasties mes labiau vertiname vardą
Bhagavānas, nei tokius vardus kaip Alachas, brahma ar Paramātmā.
Žodis Alachas reiškia Būtybę, už kurią nieko
nėra aukštesnio, bet mes nelaikome didingumo ar viršenybės
Viešpaties svarbiausia charakteristika. Svarbesnės yra savybes,
sukeliančios aukščiausią nuostabą (camatkārita) ir saldumą (mādhuri).
Kažkas ypatingai didingo sukelia tam tikrą
nuostabą, bet smulkūs ir maži dalykai yra priešingybė
didybei ir sukelia kitokią nuostabą. Taigi, vardas Alachas
neišreiškia aukščiausios nuostabos, nes jis parodo didybę,
bet ne smulkumą. Iš kitos pusės žodis Bhagavānas
išreiškia visų rūšių nuostabą, kokią
begalima įsivaizduoti.
Pirmoji Bhagavāno charakteristika yra visiška aiśvarya (turtai), kas nurodo
į galutinę didybės ir smulkumo ribą. Antroji
charakteristika yra tai, kad Jis yra pats galingiausias, kadangi Jis turi visas
śakti (sarva-śaktimatta). Tai, kas yra anapus žmogaus intelekto
ribų, yra valdoma Īśvaros
acintya śakti (nesuvokiamos
galios), kurios dėka Jis turi formą ir tuo pat metu jos neturi. Jei
kažkas galvoja, kad Īśvara
(Dievas) negali turėti formos, jis paneigia acintya śakti, kurios dėka Bhagavānas apreiškia
savo amžiną pavidalą ir žaidimus savo bhaktams. Alachas,
brahma ar Paramātmā yra nirākāra
(beformiai), taigi, jie neturi jokių ypatingai stebinančių
charakteristikų.
Trečioji Bhagavāno charakteristika yra tai, kad
Jis visuomet yra maṅgalamāyā
(palankus) ir yaśa-pūrna
(visų žymiausias). Todėl Jo žaidimai kupini nektaro. Jo
ketvirtoji charakteristika yra tai, kad Jis pasižymi visu grožiu (saundarya) ir visos gyvos
būtybės, turinčios transcendentinį regėjimą, mato
Jį kaip pačią gražiausią asmenybę. Bhagavāno
penktoji charakteristika yra ta, kad Jo žinios beribės (aśeṣa jñāna). Tai
reiškia, kad Jis yra tyras, išbaigtas, visa žinantis ir
transcendentalus materialiems elementams (bhūta).
Jo šeštoji charakteristika yra tai, kad nors Jis yra visų jīvų šeimininkas, Jis yra
neprisirišęs (nirlepa) ir
nepriklausomas (svatantra). Tai yra
Bhagavāno šešios svarbiausios charakteristikos. Bhagavānas
pasireiškia dviem būdais: Savo didybe (aiśvarya) ir Savo saldumu (mādhurya).
Jo mādhuryos pavidalas yra
aukščiausias visų jīvų
draugas ir ši asmenybė yra vadinama Kṛṣṇa arba
Caitanya, mūsų širdžių Viešpats.“
Šeši Bhagavāno
aspektai ir meilė
Gali kilti klausimas:
kodėl tarp šešių Bhagavāno vertenybių nėra
meilės? Negi Kṛṣṇos bhaktus žavi tik Kṛṣṇos
turtai ir Jo šlovė?
Dievo
apibrėžimas, kurį pateikia Parāśara Munis ir kuriame
jis apibrėžia Bhagavāną kaip turintį (van) visas vertenybes (bhaga), nurodo didžiąja dalimi
į Nārāyaṇą. Šešios vertenybės yra:
turtai, jėga, grožis, šlovė, žinojimas ir
atsižadėjimas. Kalbant apie Kṛṣṇą, skirtingai
nuo Nārāyaṇos, grožio vertenybė taip pat reiškia
žavesį ir meilę.
Jīva Gosvāmis
apibrėžia Bhagavāną kaip bhajanīya-guna-viśiṣta, tai galima išversti
kaip “Jis, kurio prigimtis yra tokia, jog tas, kas susiliečia su Juo,
negali atsispirti norui garbinti ir nepaprastai mylėti Jo
žavinčią asmenybę.” Šis paaiškinimas atitinka
Parāśara Munio paaiškinimą, tačiau labiau skirtas
Pačiam Kṛṣṇai, skirtingai nuo bendros keturrankio
Nārāyaṇos idėjos.
Pagal Jīva Gosvāmį,
žodis Bhagavān yra gautas iš “Bhagavavān”. Śrī
Jīva sako, kad “a” skiemenyje “va” prapuola, ir todėl dvi “v”
susijungia į vieną raidę. Tokiu būdu Bhagavavān tampa
Bhagavān ir reiškia “Tas, kuris turi (vān) bha, ga ir va. Bha reiškia bharta – galią palaikyti ir
puoselėti. Kṛṣṇa turi galią palaikyti ir
puoselėti savo atsidavusius. Ga
reiškia gamayayita – tas, kuris
turi galią suteikti meilę Dievui arba atvesti Dievo atsidavusius
į Dievo buveinę. Va
reiškia veiksmažodį vas,
kuris reiškia gyventi, slypėti. Bhagavān yra tas, kuriame
glūdi viskas ir kuris glūdi Savo atsidavusiųjų
širdyse.
Kṛṣṇa
nėra tik Bhagavānas. Jis yra svayam
bhagavān. Jis turi keturias savybes, kurių neturi netgi Dievas
(Nārāyaṇa). Jis saldžiai groja savo fleita (venu mādhurya), jis turi saldų
pavidalą (rūpa mādhurya),
Jo saldūs žaidimai (līla
mādhurya) ir Jo saldūs intymūs meilės santykiai su Savo
atsidavusiais (prema mādhurya).
KLAUSIMAI
1. Ką reiškia terminas Absoliuti
Tiesa?
2. Kaip Absoliuti Tiesa skamba sanskritu?
3. Kiek yra realybių (tattvų)?
4. Kaip šios tattvos susijusios su para
tattva?
5. Kaip Śrīmad Bhāgavatam
1.2.11vadina Absoliučią Tiesą?
6. Ar Kṛṣṇa
nužengdamas į šį pasaulį įgyja materialų
pavidalą?
7. Jei ne, kokiu būdu
materialistiški žmonės gali Jį regėti?
8. Ar Absoliuti Tiesa yra Asmuo, ar ne?
9. Koks ryšys tarp Kṛṣṇos
kūno ir Jo sielos?
10. Vedos Kṛṣṇą,
Nārāyaṇą, Viṣṇu bei įvairias inkarnacijas
vadina Aukščiausiu Dievo Asmeniu (Bhagavān). Visi jie turi
skirtingas savybes. Kiek tuomet iš viso yra Dievų?
11. Jei Kṛṣṇa yra
Būtis, o mes – būtybės, grindžiamos Būtimi, tai kas
tuomet yra mūsų savasis Aš? Kokia yra mūsų esmė?
12. Kodėl sakome, kad Kṛṣṇa
ir yra Absoliuti Tiesa? Pagrįskite atsakymą śāstrų
argumentais.
13. Kokie yra trys Absoliučios Tiesos
pažinimo etapai? Kokie jų sanskrito pavadinimai?
14. Kas garbina atitinkamus
Absoliučios Tiesos aspektus ir ką jie pasiekia?
15. Ką reiškia žodis
Brahmanas?
16. Kokie yra Brahmano atributai?
17. Kodėl Vedos teigia, kad viskas yra
Brahmanas? Ar tai reiškia, kad viskas yra viena?
18. Ką reiškia žodis
Paramātmā?
19. Kokie yra Paramātmos atributai?
20. Ar Paramātmos suvokimas yra
amžinas?
21. Ką reiškia žodis Bhagavān? Kaip jį
paaiškino Parašara Munis?
22. Kokie yra Bhagavāno atributai?
23. Kokios iš šešių
Bhagavāno savybių atspindi Jo Paties, Paramātmos ir Brahmano
suvokimą?
24. Kokius pavyzdžius galite pateikti
iliustruojančius tris Absoliuto pažinimo aspektus?
25. Kokios savybės išskiria Kṛṣṇą
iš kitų Jo skleidinių?