AUKŠČIAUSIAS
VIEŠPATS IR JO BUVEINĖ
Trumpai apie temą
Dvasinis
pasaulis
Visa Kṛṣṇos
kūrinija skirstoma į keturias sritis:
1. Devī
dhāma, kur viešpatauja materialios gamtos dėsniai.
2. Maheśa
dhāma, tai sritis anapus materialios visatos, kur driekiasi brahmajyoti
spindesys, kuris yra impersonalistų ir māyāvādžių
siekiamas tikslas. Šioje buveinėje gyvena Viešpats Śiva
su savo palydovais ir žmona.
3. Hari
dhāma - nesuskaičiuojama gausybė dvasinių Vaikunṇṭhos
planetų, skleidžiančių beribį spindesį. Tose
buveinėse gyvena Viešpats Nārāyaṇa su savo
atsidavusiais.
4. Goloka Vṛndāvanas
(arba Kṛṣṇaloka) – dvasinė planeta, kurioje
gyvena Kṛṣṇa – Svayam Bhagavān –
Aukščiausias Dievo Asmuo su savo mylimais palydovais.
Dvasinis pasaulis sudaro tris ketvirtadalius visos reiškinijos.
Ir tik vieną ketvirtadalį sudaro materiali reiškinija. Tai
reiškia, kad iš visų Kṛṣṇos funkcijų,
materiali energija (māyā śakti) yra tik viena. Kitos
funkcijos (sandhinī, saṁvit ir hlādinī) yra
dvasinės. Jos visos turi savo įtakos sritis Kṛṣṇos
kūrinijoje.
Maheśa dhāmoje – dvasiniame spindesyje, kuriame nėra
jokių dvasinių objektų vyrauja sat – amžinybės
aspektas, kurį sukuria Kṛṣṇos sandhinī
śakti (egzistencijos galia).
Hari dhāmoje
– Vaikuṇṭhos pasauliuose vyrauja cit – žinojimo
aspektas, kurį sukuria Viešpaties saṁvit śakti
(žinojimo, suvokimo galia).
Goloka Vṛndāvane – Kṛṣṇos asmeninėje
planetoje – vyrauja ānanda – palaimos aspektas, kurį sukuria
Viešpaties Kṛṣṇos hlādinī śakti
(malonumo galia).
Kṛṣṇos pavidalai
Aukščiausias Dievo Asmuo egzistuoja
trimis savo pagrindiniais pavidalais –
- svayaṁ-rūpa – Jo asmeniniai pavidalai (Jis Pats),
- tad-ekātma-rūpa – Jo įvairūs pavidalai (Jo
ekspansijos) ir
- āveśa-rūpa – pavidalai, į kuriuos Jis
įžengia savo galiomis (Jo įgalintos inkarnacijos).
Pirminė Viešpaties forma (svayaṁ-rūpa)
pasireiškia dviem pavidalais –
- svayaṁ-rūpa ir
- svayaṁ-prakāśa.
Savo pirminiu pavidalu kaip svayaṁ-rūpa
Kṛṣṇa regimas Vṛndāvane kaip piemenukas. Jis yra
Nanda Mahārājo ir Yaśoda devī sūnus.
Svayaṁ prakāśa – Jo pirminio pavidalo (svayaṁ
rūpos) asmeniniai pasireiškimai Gokuloje, Mathuroje ir
Dvārakoje. Kṛṣṇos
prakāśa (pasireiškimai) yra dviejų tipų –
- prābhava – kai Kṛṣṇa
išskleidžia save į daugelį tapačių
kopijų, pvz. rāsos šokio metu ar vesdamas 16108
Dvārakos karalienes;
- vaibhava – kai Kṛṣṇos
savybės arba nuotaika truputį skiriasi. Vaibhava
prakāśos pavyzdys - Balarāma, kuris visais atžvilgiais
prilygsta Kṛṣṇai, tačiau Jo kūno spalva balta,
o taip pat jis turi tarno nuotaiką. Kiti pavyzdžiai yra
dvirankis ir keturrankis Kṛṣṇa, Vāsudevos
sūnus.
Kai Kṛṣṇos kūnas
pasireiškia truputį kitaip, o jo savybės truputį skiriasi
savo transcendentine emocija ir pavidalu, tai vadinama tad-ekātma. Tad-ekātma-rūpa
skirstoma į
- vilāsa - žaidimų ekspansijas ir
- svāṁśa - asmenines ekspansijas.“
Vilāsa pavidalai yra dalinami į dvi
kategorijas –
1.
prābhava ir
2.
vaibhava.
Prābhava-vilāsa yra vadinamos pagrindinės
keturlypės ekspansijos (ādi cartur vyūha):
1)
Vāsudeva –
sąmonės Dievybė. Tai paties Kṛṣṇos ekspansija;
2)
Saṅkarṣaṇa
– ego Dievybė. Tai Balarāmos ekspansija;
3)
Pradyumna –
intelekto Dievybė. Tai Kṛṣṇos sūnaus ekspansija;
4)
Aniruddha – proto
Dievybė. Tai Pradyumnos sūnaus, Kṛṣṇos anūko
ekspansija.
Visos šios prābhava-vilāsa ekspansijos kyla iš
Balarāmos ir yra nesuskaičiuojamų antrinių keturlypių
pavidalų šaltiniai.
Iš keturlypės prābhava-vilāsos
išsiskleidžia dvidešimt keturi vaibhava-vilāsos
pavidalai.
Taip
pirminiai keturlypiai pavidalai vėl skleidžiasi į antrines
keturlypes ekspansijas (kitus Vāsudevą,
Saṅkarṣaṇą, Pradyumną ir Aniruddhą),
kurių buveinės pasklidusios dvasiniame pasaulyje visomis kryptimis. Kiekvienas antrinės catur-vyūhos
pavidalas skleidžiasi į kitas tris ekspansijas, o jos vadinamos
skirtingai pagal ginklų išsidėstymą rankose.
Vāsudevos
ekspansijos yra Keśava, Nārāyaṇa ir Mādhava.
Saṅkarṣaṇos ekspansijos yra
Govinda, Viṣṇu ir Madhusūdana.
Pradyumnos ekspansijos yra Trivikrama,
Vāmana ir Śrīdhara.
Aniruddhos ekspansijos yra
Hṛṣīkeśa, Padmanābha ir Dāmodara.
Jie yra dvylikos mėnesių
Dievybės. Jų vardai kartojami žymint kūną tilakos
ženklais.
Vāsudeva, Saṅkarṣaṇa,
Pradyumna ir Aniruddha išskleidžia papildomas aštuonias
žaidimų ekspansijas ir taip viso gauname 24 Kṛṣṇos vaibhava-prakāśa
pavidalus.
Kṛṣṇos savybės
Svayam-rūpa Kṛṣṇa turi
64 nuostabias savybes, iš kurių
50 iš dalies būdingos dorybingoms
sąlygotoms sieloms,
55 iš dalies būdingos didiesiems
pusdieviams, įgalintiems Viešpaties tarnams,
60 iš dalies būdingos
Viešpaties ekspansijoms ir inkarnacijoms.
Išskirtinės
Kṛṣṇos savybės, kurių neturi jokia kita
Kṛṣṇos ekspansija yra:
- līlā-mādhurī
- Jis atlieka
pačius nuostabiausius ir įvairiausius žaidimus,
- prema-mādhurī - Jį supa nepaprastai
mylintys Jį atsidavusieji,
- veṇu mādhurī - Jis sužavi visus tris
pasaulius savo fleitos garsais,
- rūpa-mādhurī - neprilygstamas Jo transcendentinio
kūno grožis žavi ir stulbina visas judančias ir nejudančias
būtybes trijuose pasauliuose.
Kṛṣṇos apreikšti ir
neapreikšti žaidimai
Visi Kṛṣṇos žaidimai materialiame
pasaulyje skirstomi į
1.
prakaṭa
līlā –
apreikštus ir
2.
aprakaṭa
līlā -
neapreikštus.
Savo apreikštuose žaidimuose Viešpats keliauja
iš Gokulos į Mathurą ir į Dvāraką. Kai Kṛṣṇa
iškeliauja į Mathurą, Jis nepalieka Vṛndāvano,
tiesiog Jo žaidimai ten tampa neapreikšti (aprakaṭa), o
Vṛndāvano gyventojai, nors ir patirdami nepakeliamą
išsiskyrimo su Kṛṣṇa jausmą, nuolat mato sphūrti
– vizijas su Kṛṣṇa.
Dvasiniame pasaulyje nėra neapreikštų
žaidimų. Tačiau materialaus pasaulio gyventojams šie
žaidimai visuomet neapreikšti.
Neapreikštuose žaidimuose ir dvasiniame pasaulyje
Viešpats amžinai gyvena Gokuloje, Mathuroje ir Dvārakoje vienu
metu.
Plačiau apie
temą
Kṛṣṇos kūrinijos suskirstymas
Visa Kṛṣṇos
kūrinija skirstoma į keturias sritis:
1. Devī
dhāma, kur viešpatauja materialios gamtos dėsniai.
2. Maheśa
dhāma, tai sritis anapus materialios visatos, kur driekiasi brahmajyoti
spindesys, kuris yra impersonalistų ir māyāvādžių
siekiamas tikslas. Šioje buveinėje gyvena Viešpats Śiva
su savo palydovais ir žmona.
3. Hari
dhāma - nesuskaičiuojama gausybė dvasinių planetų,
skleidžiančių beribį spindesį. Tose buveinėse
gyvena Viešpats Nārāyaṇa su savo atsidavusiais.
4. Goloka Vṛndāvanas
(arba Kṛṣṇaloka) – dvasinė planeta, kurioje
gyvena Kṛṣṇa – Svayam Bhagavān –
Aukščiausias Dievo Asmuo su savo mylimais palydovais. Šis Goloka
Vṛndāvanas yra didesnis už visas kitas Vaikuṇṭhos
planetas ir yra Absoliutaus tobulumo buveinė.
Dvasinis pasaulis sudaro tris ketvirtadalius visos
reiškinijos. Ir tik vieną ketvirtadalį sudaro materiali
reiškinija. To nedera suprasti kiekybiškai. Materialus pasaulis
kiekybiškai yra mažytis užterštos sąmonės
debesėlis begaliniame dvasiniame danguje. Vienas ketvirtadalis
reiškia, kad iš visų Kṛṣṇos funkcijų,
materiali energija (māyā śakti) yra tik viena. Kitos
funkcijos (sandhinī, saṁvit ir hlādinī) yra
dvasinės. Jos visos turi savo įtakos sritis Kṛṣṇos
kūrinijoje.
Devī dhāmoje – materialiame pasaulyje – vyrauja materialūs aistros,
dorybės bei neišmanymo aspektai. Materialus pasaulis susideda iš
nesuskaičiuojamos gausybės visatų (brahmāṇḍa),
iš kurių kiekviena turi savo Brahmą – Visatos kūrėją.
Mūsų visata, Vedų teigimu, pati mažiausia.
Maheśa dhāmoje – dvasiniame spindesyje, kuriame nėra
jokių dvasinių objektų vyrauja sat – amžinybės
aspektas, kurį sukuria Kṛṣṇos sandhinī
śakti (egzistencijos galia).
Hari dhāmoje
– Vaikuṇṭhos pasauliuose, planetose, kur nėra
kančios, vyrauja cit – žinojimo aspektas, kurį sukuria
Viešpaties saṁvit śakti (žinojimo, suvokimo galia).
Čia gyvenančios išvaduotos sielos suvokia savo tikrąją
padėtį ir savo santykį su Aukščiausiuoju.
Goloka Vṛndāvane – Kṛṣṇos asmeninėje
planetoje – vyrauja ānanda – palaimos aspektas, kurį sukuria
Viešpaties Kṛṣṇos hlādinī śakti
(malonumo galia).
Dvasinis pasaulis
Vaikuṇṭhų aprašymas pateiktas „Caitanya
Caritāmṛtoje“ Madhya 21 skyriuje:
„Śrī Caitanya Mahāprabhu tęsė: “Visi
transcendentiniai Viešpaties pavidalai yra išsidėstę
dvasiniame danguje. Jie valdo dvasinės buveinės planetas, tačiau
niekas negali suskaičiuoti, kiek yra šių planetų.
Kiekvienos Vaikuṇṭhos planetos dydis aprašomas
kaip 8 mylios padaugintos iš šimto ir po to iš tūkstančio,
po to iš dešimt tūkstančių ir iš šimto
tūkstančių ir iš dešimt milijonų. Kitaip tariant,
kiekviena Vaikuṇṭhos planeta yra anapus mūsų
išmatavimo galimybių.
Kiekviena Vaikuṇṭhos planeta yra labai didelė
ir kiekviena sudaryta iš dvasinės palaimos. Visi jų gyventojai
yra Aukščiausio Viešpaties palydovai ir visi turi turtus,
prilygstančius Viešpačiui. Tokia yra jų padėtis.
Kadangi visos Vaikuṇṭhos planetos yra tam tikrose
dvasinio dangaus vietose, kas gi gali išmatuoti dvasinį dangų?
Dvasinio dangaus pavidalas lyginamas su lotosu. Pats
aukščiausias šios gėlės taškas yra vadinamas
vainiku ir jame yra paties Kṛṣṇos buveinė. Šio
lotoso žiedlapiai susideda iš daugybės Vaikuṇṭhos
planetų.
Kiekviena Vaikuṇṭhos planeta yra kupina
dvasinės palaimos, turtų ir erdvės, ir kiekvienoje gyvena
Viešpaties ekspansija. Jei Viešpats Brahmā ir Viešpats
Śiva negali išmatuoti dvasinio dangaus ir Vaikuṇṭhos
planetų ilgio ir pločio, tai kaip paprastos gyvos būtybės
gali net bandyti jas įsivaizduoti?“
Šventos vietos –
dvasinės buveinės
„Padma
Purāṇoje“ teigiama, kad gyventi Mathuroje yra geriau nei Vaikuṇṭhoje,
kadangi viena diena praleista Mathuroje pažadina atsidavimą
Viešpačiui Hari. Indijoje stovi septyni šventi miestai, kuriuose
gyvendamas žmogus gauna išsivadavimą. Tai Ayodhyā,
Mathurā, Varanasi, Haridvar, Kanci, Ujjain, Dvāraka. Iš
šių septynių miestų, Mathurā yra geriausia, nes ji yra
labiausiai išaukštinta Vaikuṇṭhos dalis.
Nors
žemiška Mathurā yra nedidelė, ji yra labai nuostabi: ji
išsiplečia ir susitraukia pagal Kṛṣṇos
žaidimus. Viešpats Brahmā savo akimis matė, kad
daugybė visatų sutelpa šioje Vṛndāvano
žemėje.
Goloka Vṛndāvano suskirstymas
Goloka Vṛndāvano
aprašymas pateikiamas „Brahma Saṁhitoje“ ir „Brahma Vaivarta
Purāṇoje“, 4 giesmėje, 4 skyriuje.
1) Dvārakā
2) Mathurā
3) Gokula
Visos
šios buveinės materialiame pasaulyje turi savo atspindžius,
kurie visiškai nesiskiria nuo jų atitikmenų dvasiniame
pasaulyje. Tokiu būdu Gokula Vṛndāvanas Žemėje yra
tas pats Goloka Vṛndāvanas dvasiniame pasaulyje. Mūsų
ribotas materialus protas neleidžia suprasti, kad ši virš 30
mylių skersmens teritorija yra didesnė už visas materialias
visatas. Sakoma, kad ši dvasinė karalystė yra lotoso formos,
apreikštos Kṛṣṇos begalybės aspekto -
Balarāmos arba Ananta Śeṣos). Tokiu būdu visa Vṛndāvano
žemė yra transcendentinė - ji yra gyva būtybė - pats
Balarāma. Ir ši žemė elgiasi taip, kad papildytų
Viešpaties žaidimus.
„Brahma Saṁhitā“
aprašo, kad Goloka Vṛndāvana yra aukščiau Devī
dhāmos, Maheśa dhāmos ir Hari dhāmos,
tačiau dvasiniame pasaulyje nėra tokių sąvokų kaip
aukščiau arba žemiau.
Materialios
erdvės matavimai nepritaikomi transcendencijoje. Kadangi dvasinis pasaulis
sudarytas iš amžinybės, suvokimo ir palaimos, šie trys
elementai sukuria savo atskaitos sistemas. Aukščiausia ar sunkiausiai
pasiekiama buveine čia laikysime egzistenciją, kurioje būtis,
suvokimas ir palaima yra absoliutūs (100 proc.), arba kitaip -
Aukščiausia Siela ir individualios sielos čia patiria
visišką gyvenimo pilnatvę. Kitos buveinės viena nuo kitos
skiriasi šių trijų elementų kiekiu ir proporcija.
„Brahma Saṁhita“,
5.29 aprašo Viešpaties buveinę:
cintāmaṇi-prakara-sadmasu
kalpa-vṛkṣa-
lakṣāvṛteṣu surabhir abhipālayantam
lakṣmī-sahasra-śata-sambhrama-sevyamānaṁ
govindam ādi-puruṣaṁ tam ahaṁ bhajāmi
Aš
garbinu Govindą, pirmapradį Viešpatį, pirmąjį
kūrėją, kuris gano karves, išpildančias visus
troškimus, buveinėse, pripildytose dvasinių brangakmenių ir
supamoje troškimų medžių. Jam nuolatos su potraukiu ir
pagarba tarnauja šimtai ir tūkstančiai lakṣmī
bei gopių.
„Brahma Saṁhita“,
5.56 aprašo Goloką dar smulkiau:
śriyaḥ
kāntāḥ kāntaḥ parama-puruṣaḥ
kalpa-taravo
drumā bhūmiś cintāmaṇi-gaṇa-mayi toyam amṛtam
kathā gānaṁ nāṭyaṁ gamanam api vaṁśī
priya-sakhi
cid-ānandaṁ jyotiḥ param api tad āsvādyam api ca
sa yatra kṣīrābdhiḥ sravati surabhībhyaś ca
su-mahān
nimeṣārdhākhyo vā vrajati na hi yatrāpi samayaḥ
bhaje śvetadvīpaṁ tam aham iha golokam iti yaṁ
vidantas te santaḥ kṣiti-virala-cārāḥ katipaye
„Aš
garbinu šį transcendentinį sostą vardu
Śvetadvīpa, kur mylinčios sutuoktinės – Lakṣmī
savo tyra nesutepta esme stengiasi su meile pasitarnauti Aukščiausiam
Viešpačiui Kṛṣṇai - savo vieninteliam mylimajam;
kur kiekvienas medis yra transcendentinis troškimų medis; kur dirva
grįsta filosofiniu akmeniu; kur visas vanduo yra nektaras; kiekvienas
žodis - daina; kiekvienas judesys yra šokis; fleita yra geriausias
draugas; kur spindesys - pilnas transcendentinės palaimos, o
aukščiausios dvasinės būtybės turi savo skonį ir
pajėgia suteikti pasitenkinimą Jam; kur begalė karvių duoda
transcendentinius pieno vandenynus; kur transcendentinio laiko egzistencija
amžina, laiko, kuris visuomet yra dabartis, be praeities ir ateities ir
todėl neturi savybės prabėgti net trumpiausią
akimirką. Ši vieta žinoma kaip Goloka tik keletui save
suvokusių sielų šiame pasaulyje.“
Rāsos
šokio metu ant Yamunos upės kranto šoko milijardai gopių.
Kaip gi galėjo atsitikti toks stebuklas? Jį galima paaiškinti
tik Goloka Vṛndāvano begaline prigimtimi.
Goloka Vṛndāvanas
aprašoma „Brahma Saṁhitoje“ (5.2):
sahasra-patra-kamalaṁ
gokulākhyaṁ mahat padam
tat-karṇikāraṁ tad-dhāma
tad-anantāṁśa-sambhavam
Amžinoji
Kṛṣṇos vieta - nuostabioji Gokula yra tarsi lotoso
žiedas, išaugęs iš Kṛṣṇos beribės
galios aspekto dalies. Šio lotoso vainikas, turintis tūkstančius
žiedlapių, yra tikroji Kṛṣṇos buveinė.
karṇikāraṁ mahad yantraṁ
ṣaṭ-koṇaṁ vajra-kīlakam
ṣaḍ-aṅga-ṣaṭ-padī-sthānaṁ
prakṛtyā puruṣeṇa ca
premānanda-mahānanda-
rasenāvasthitaṁ hi yat
jyotī-rūpeṇa manunā
kāma-bījena saṅgatam
Šio
transcendentinio lotoso vainikas yra karalystė, kurioje gyvena Kṛṣṇa.
Ji yra šešiakampio formos - vieta, kurioje egzistuoja Absoliuto
valdantysis ir pavaldusis aspektai. Kṛṣṇos, transcendentinio
visų energijų šaltinio, savaime švytinti figūra stovi
centre tarsi deimantas. Šventas vardas, susidedantis iš 18
transcendentinių skiemenų pasireiškia kaip šešios
šios šešiakampės figūros briaunos. („Brahma Saṁhita“
5.3)
(šventas
vardas, susidedantis iš aštuoniolikos skiemenų yra gopāla
mantra)
tat-kiñjalkaṁ
tad-aṁśānāṁ
tat-patrāṇi śriyām api
Šios
amžinos Gokulos karalystės vainikas yra šešiakampė Kṛṣṇos
buveinė. Jos lapeliai yra gopių buveinės. Gopės,
Kṛṣṇos dalelytės, prilygsta Jam savo esme ir su
didžiausia meile Jam atsiduoda. Lapeliai nuostabiai šviečia
tarsi daugybė sienų. Šio lotoso išsidriekę
žiedlapiai yra dhāma panaši į sodą, kurioje gyvena
Śrī Rādhika - didžiausia Kṛṣṇos
numylėtinė. („Brahma Saṁhita“ 5.4)
catur-asraṁ tat-paritaḥ
śvetadvīpākhyam adbhutam
catur-asraṁ catur-mūrteś
catur-dhāma catuṣ-kṛtam
caturbhiḥ puruṣārthaiś ca
caturbhir hetubhir vṛtam
śūlair daśabhir ānaddham
ūrdhvādho dig-vidikṣv api
aṣṭabhir nidhibhir juṣṭam
aṣṭabhiḥ siddhibhis tathā
manu-rūpaiś ca daśabhir
dik-pālaiḥ parito vṛtam
śyāmair gauraiś ca raktaiś ca
śuklaiś ca pārṣadarṣabhaiḥ
śobhitaṁ śaktibhis tābhir
adbhutābhiḥ samantataḥ
„Gokulos
prieigas supa paslaptinga keturkampė Śvetadvīpos sala.
Śvetadvīpa iš visų pusių padalinta į keturias
dalis. Kiekvienoje iš šių keturių dalių atskirai
gyvena Vāsudeva, Saṅkarṣaṇa, Pradyumna ir Aniruddha.
Šios keturios skirtingos dalys atsirado iš keturių
žmonių visuomenės poreikių: dorybės, turtų,
aistros ir išsivadavimo, o taip pat iš keturių Vedų: Ṛg,
Sāma, Yajur ir Atharva, kurios mantros pagalba padeda įgyvendinti
šiuos pasaulietinius žmonių poreikius. Dešimt
trišakių saugo dešimtį krypčių tarp jų -
zenitą ir nadyrą. Aštuonios kryptys papuoštos
aštuoniais brangakmeniais: Mahāpadma, Padma, Śaṅkha,
Makara, Kacchapa, Mukunda, Kunda ir Nīla. Sargai mantros pavidalu
sergėja visas dešimt krypčių. Visomis kryptimis spindi
žydros, geltonos, raudonos ir baltos spalvos palydovai, bei įvairios
energijos vadinamos Vimala, etc.“ („Brahma Saṁhita“ 5.5)
Kṛṣṇos pavidalų kategorijos
Dvasinis
pasaulis būtų tuščias, jei jame nebūtų Kṛṣṇos.
Todėl įvairūs Kṛṣṇos pavidalai ir sudaro
dvasinio pasaulio įvairovės esmę. Atsidavusieji Kṛṣṇos
tarnai, kurie turi jiems būdingą santykį su Dievu pakliūna
į Kṛṣṇos buveinę, kurioje Viešpats turi
specifišką pavidalą ir specifinius santykius su savo bhaktais.
Visi šie Kṛṣṇos pavidalai amžini ir neturi jokio
iliuzijos ar nepilnavertiškumo bruožo.
„Caitanya
Caritāmṛta“, Madhya 20.165 sako:
svayaṁ-rūpa, tad-ekātma-rūpa, āveśa—nāma
prathamei tina-rūpe rahena bhagavān
Aukščiausias Dievo Asmuo egzistuoja
trimis savo pagrindiniais pavidalais –
1. svayaṁ-rūpa – Jo asmeniniai pavidalai (Jis Pats),
2. tad-ekātma-rūpa – Jo skirtingi pavidalai (Jo ekspansijos) ir
3. āveśa-rūpa – pavidalai, į kuriuos Jis
įžengia savo galiomis (Jo įgalintos inkarnacijos).
Śrīla Rūpa Gosvāmī aprašė svayaṁ-rūpa „Laghu-bhāgavatāmṛtoje“, Pūrva-khaṇḍa 12 posme: ananyāpekṣi yad rūpaṁ svayaṁ-rūpaḥ sa ucyate – „Aukščiausio
Dievo Asmens pavidalas, kuris nepriklauso nuo kitų pavidalų, yra
vadinamas svayaṁ-rūpa - pirminiu pavidalu.“
tad-ekātma-rūpa pavidalai taip pat
aprašyti „Laghu-bhāgavatāmṛtoje“, Pūrva-khaṇḍa, 14 posme:
yad rūpaṁ tad-abhedena svarūpeṇa virājate
ākṛtyādibhir anyādṛk sa tad-ekātma-rūpakaḥ
„tad-ekātmā-rūpa
pavidalai egzistuoja kartu su svayaṁ-rūpa pavidalu ir
nesiskiria nuo jo. Tuo pačiu metu jų kūniškos savybės
ir specifinė veikla atrodo skirtingai.“ Tad-ekātmā-rūpa pavidalai
dalinami į dvi kategorijas – svāṁśa ir vilāsa.
Jie aprašyti žemiau.
Viešpaties
Kṛṣṇos āveśa pavidalai šitaip
aprašyti „Laghu-bhāgavatāmṛtoje“, Pūrva-khaṇḍa 18 posme:
jñāna-śakty-ādi-kalayā yatrāviṣṭo janārdanaḥ
ta āveśā nigadyante jīvā eva mahattamāḥ
„Gyvoji būtybė, kuri
yra Viešpaties specifiškai įgalinta žiniomis ar galia,
techniškai vadinama āveśa-rūpa.“ Kaip teigia „Caitanya-caritāmṛta“, Antya 7.11: kṛṣṇa-śakti vinā nahe tāra pravartana – “Jei atsidavęs
nėra Viešpaties tam įgalintas, jis negali pamokslauti
švento Viešpaties vardo visame pasaulyje.“ Tokia yra
žodžių āveśa-rūpa prasmė.
Savo
asmeninius pavidalus Kṛṣṇa apreiškia tik Goloka Vṛndāvane:
Gokuloje, Mathuroje ir Dvārakoje.
Visose
kitose Vaikuṇṭhos planetose pasireiškia nesuskaičiuojama
daugybė Nārāyaṇos keturrankių pavidalų.
Kṛṣṇos asmeniniai pavidalai Goloka Vṛndāvane
– svayaṁ rūpa
„Caitanya Caritāmṛta“, Madhya
20.166 sako:
„Pirminė Viešpaties forma (svayaṁ-rūpa)
pasireiškia dviem pavidalais –
1. svayaṁ-rūpa ir
2. svayaṁ-prakāśa.
Savo pirminiu pavidalu kaip svayaṁ-rūpa
Kṛṣṇa regimas Vṛndāvane kaip piemenukas.“
Svayaṁ rūpa –tai Pats Kṛṣṇa, kuris yra
visų ekspansijų ir inkarnacijų šaltinis.
Svayaṁ prakāśa – Jo pirminio pavidalo (svayaṁ
rūpos) asmeniniai pasireiškimai Gokuloje, Mathuroje ir
Dvārakoje. Apie juos „Caitanya
Caritāmṛta“, Madhya 20.167 sako:
„Savo pirminiu pavidalu
Kṛṣṇa apsireiškia dviem savybėmis –
1. prābhava ir
2. vaibhava.
Apie prābhava prakāśą pasakyta
(„Caitanya Caritāmṛta“, Madhya 20.168-170):
„Jis išskleidžia savo vieną
pirminį pavidalą į daugelį tapačių formų,
kaip pasielgė rāsos šokio metu.“
„Kai Viešpats vedė 16108
Dvārakos karalienes, Jis išskleidė save į daugelį
pavidalų. Šie skleidiniai ir skleidiniai rāsos šokio
metu apreikštuose raštuose vadinami prābhava-prakāśa.“
„Viešpaties
Kṛṣṇos prābhava-prakāśa skleidiniai
nepanašūs į išminčiaus Saubhari skleidinius. Jei jie
būtų panašūs, Nārada nebūtų taip
nustebęs, juos pamatęs.
„Tai nuostabu, kad Viešpats
Śrī Kṛṣṇa, kuris nuo nieko nepriklauso,
išskleidė Save į šešiolika tūkstančių
panašių pavidalų, kad galėtų vesti šešiolika
tūkstančių karalienių jų pačių
rūmuose.“ Tai
Nārada Munio žodžiai iš Śrīmad-Bhāgavatam 10.69.2.
Apie vaibhava-prakāśą pasakyta („Caitanya Caritāmṛta“,
Madhya 20.171-182)
„Jei vienas pavidalas ar savybė
pasireiškia truputį skirtingai, priklausomai nuo emocijų, jis
vadinamas vaibhava-prakāśa.“
„Kai Viešpats
išskleidžia Save į nesuskaičiuojamus pavidalus, nėra
skirtumo tarp jų, tačiau dėl skirtingų savybių,
kūno spalvos ar atributų, jų vardai yra skirtingi.“
„Įvairiuose Vedų
raštuose pateikiamos taisyklės ir reguliuojami principai, skirti
garbinti šiuos skirtingus pavidalus. Kai bhaktai apsivalo, laikydamiesi
šių taisyklių ir principų, jie garbina Tave, Aukščiausią
Dievo Asmenį. Nors tu pasireiški daugeliu pavidalų, Tu esi
vienas.“ („Śrīmad-Bhāgavatam“
10.40.7). Vedose yra
teigiama, kad vienas tampa daugeliu (eko bahu syām). Aukščiausias Dievo Asmuo išskleidžia Save
į įvairius pavidalus - viṣṇu-tattva, jīva-tattva ir śakti-tattva.
„Pirmasis Kṛṣṇos vaibhava
savybių pasireiškimas yra Śrī Balarāmajī. Śrī Balarāma ir
Kṛṣṇa turi skirtingas kūno savybes, tačiau visais
kitais atžvilgiais Śrī Balarāma lygus
Kṛṣṇai.
„Vaibhava-prakāša
pavyzdys yra ir Devakī sūnus Kṛṣṇa. Jis kartais turi
dvi rankas, o kartais keturias.“
Kai Viešpats
Kṛṣṇa gimė, Jis pasirodė keturrankio
Viṣṇu pavidalu. Tuomet Devakī ir Vasudeva meldėsi Jam ir
paprašė įgyti dvirankį pavidalą. Viešpats tuoj
pat įgijo dvirankį pavidalą ir liepė nunešti Jį
į Gokulą, kitoje Yamunos upės pusėje.
„Kai Viešpats yra dvirankis,
Jis vadinamas vaibhava-prakāśa, o kai Jis yra keturrankis, Jis
vadinamas prābhava-prakāśa.“
„Pirminiu pavidalu Viešpats
rengiasi kaip piemenukas ir Save laiko piemenuku. Kai Jis apsireiškia kaip
Vāsudeva, Vasudevos ir Devakī sūnus, Jis rengiasi ir suvokia
save kaip kṣatriją - karį.“
Lyginant karvedžio
Vāsudevos, ir piemenuko Kṛṣṇos, Nandos Mahārajo
sūnaus, grožį, vertybes, saldumą ir intelektualinius
žaidimus, galima pamatyti, kad Kṛṣṇos atributai yra malonesni.
„Iš tiesų, Vāsudeva,
matydamas Govindos saldumą, tuojau susijaudina ir Jame kyla
transcendentinis godumas mėgautis šiuo saldumu.“
udgīrṇādbhuta-mādhurī-parimalasyābhīra-līlasya me
dvaitaṁ hanta samīkṣayan muhur asau citrīyate cāraṇaḥ
cetaḥ keli-kutūhalottaralitaṁ satyaṁ sakhe māmakaṁ
yasya prekṣya svarūpatāṁ vraja-vadhū-sārūpyam anvicchati
„Mano brangus drauge, šis scenos
aktorius panašus į kitą Mano paties pavidalą. Tarsi paveikslas, Jis vaizduoja Mano
žaidimus kaip piemenukas, perpildytas nuostabiai patrauklaus saldumo ir
kvapo, tokio brangaus Vrajos mergelėms. Kai matau tokį vaizdą, Mano širdis didžiai
susijaudina. Aš ilgiuosi šių
žaidimų ir trokštu įgyti panašų į Vrajos
mergelių pavidalą.“ (Šis
posmas iš „Lalita-mādhavos“ (4.19). Jį pasakė Vāsudeva
Dvārakoje.)
„Kartą Vāsudevą
sužavėjo Kṛṣṇos pavidalas, kai Jis Mathuroje
pamatė Gandharvų šokį. Kitas kartas atsitiko
Dvārakoje, kai Vāsudeva nustebo, pamatęs
Kṛṣṇos atvaizdą.“
aparikalita-pūrvaḥ kaś camatkāra-kārī
sphuratu mama garīyān eṣa mādhurya-pūraḥ
ayam aham api
hanta prekṣya yaṁ lubdha-cetāḥ
sarabhasam
upabhoktuṁ kāmaye rādhikeva
„Kas gali parodyti didesnį
saldumą nei Mano, kurio niekas iki šiol nepatyrė ir kuris
visiems sukelia nuostabą? Vaje, tai Aš pats. Mano sutrikęs
protas, regėdamas šį grožį, karštai trokšta
mėgautis juo, kaip Śrīmatī
Rādhārāṇī.“ (Šį posmą taip pat pasakė Vāsudeva
Dvārakoje, o jį užrašė Śrīla Rūpa
Gosvāmis „Lalita-mādhavoje“ 8.34).
2. Tad ekātma
rūpa – (Šio vieno pavidalai)
Viešpats
yra vienas, bet Jis tampa daugeliu, kad galėtų mėgautis rasa –
santykiais. Kṛṣṇa nesimėgauja daiktais. Jo netraukia ir
dvasinio pasaulio lobiai, o ką jau kalbėti apie materialaus pasaulio
turtus. Jo vienintelis džiaugsmo šaltinis – meilės santykiai su
savo bhaktais. Todėl Jis vienas įgyja daugybę formų,
kad patenkintų visų atsidavusių jausmus. Įvairūs Jo
pavidalai amžinai apreikšti dvasinio pasaulio planetose - Vaikuṇṭhose
(Paravyoma – dvasinis dangus) ir laikinai apreiškiami materialiame
pasaulyje (jagad).
„Caitanya
Caritāmṛta“, Madhya 20.183 kalba apie tad ekātma rūpa
pavidalus:
„Kuomet Kṛṣṇos kūnas
pasireiškia truputį kitaip, o jo savybės truputį skiriasi
savo transcendentine emocija ir pavidalu, tai vadinama tad-ekātma.“
„Tad-ekātma-rūpa skirstoma
į
1. vilāsa -
žaidimų ekspansijas ir
2. svāṁśa -
asmenines ekspansijas.“
Viešpaties vilāsa
ekspansijos aprašomos „Laghu-bhāgavatāmṛtos“ 1.15-16:
„Kai Viešpats savo nesuvokiamomis galiomis apreiškia savo gausius
pavidalus, turinčius skirtingas savybes, šie pavidalai vadinami vilāsa-vigraha.
Taip Viešpats Govinda apreiškia Viešpatį
Nārāyaṇą, dvasinio dangaus šeimininką, o iš
Viešpaties Nārāyaṇos pasirodo Viešpats
Vāsudeva.“
Viešpaties svāṁśa
ekspansijos aprašomos „Laghu-bhāgavatāmṛtos“ 1.17:
„Šie pavidalai apreiškia kitus pavidalus, turinčius mažiau
galios. Jie vadinami svāṁśa-rūpa. Šių
pavidalų pavyzdžiai yra Viešpats Saṅkarṣaṇa,
Viešpats Matsya, ir visi pavidalai kylantys iš jų, jie visi turi
savo buveines dvasiniame danguje.“
„Caitanya Caritāmṛta“, Madhya
20.185 toliau sako:
„Vilāsa pavidalai yra dalinami
į dvi kategorijas –
1. prābhava ir
2. vaibhava.
Jų žaidimai yra neišmatuojamai
įvairūs.“
prābhava-vilāsa
„Pagrindinės keturlypės ekspansijos
vadinamos
1) Vāsudeva – sąmonės
Dievybė. Tai paties Kṛṣṇos ekspansija)
2) Saṅkarṣaṇa – ego
Dievybė. Tai Balarāmos ekspansija;
3) Pradyumna – intelekto Dievybė. Tai Kṛṣṇos
sūnaus ekspansija;
4) Aniruddha – proto Dievybė. Tai
Pradyumnos sūnaus, Kṛṣṇos anūko ekspansija.
Jos yra vadinamos prābhava-vilāsa.“
„Pirmoji catur vyuhos, keturlypių
pavidalų ekspansija yra unikali. Niekas negali Joms prilygti. Šie
keturlypiai pavidalai yra nesuskaičiuojamų keturlypių
pavidalų šaltinis. Šie keturi Viešpaties
Kṛṣṇos prābhava žaidimų pavidalai
amžinai gyvena Dvārakoje ir Mathuroje.“ („Caitanya Caritāmṛta“, Madhya
20.186-190)
Paravyomos, dvasinio dangaus viršuje, yra Goloka
Vṛndāvanas, kuris dalinamas į tris dalis. Dvi dalys,
Mathurā ir Dvārakā, yra Kṛṣṇos prābhava-vilāsa
formų buveinės. Balarāma, Kṛṣṇos vaibhava-prakāśa,
amžinai gyvena Gokuloje. Visos šios prābhava-vilāsa ekspansijos
kyla iš Balarāmos.
vaibhava-vilāsa
Iš
keturlypės prābhava-vilāsos išsiskleidžia
dvidešimt keturi vaibhava-vilāsos pavidalai. Kiekvienas
iš jų laiko padma, śaṅkha, gadā,
cakra - lotosą, kriauklę, vėzdą ir diską savo
keturiose rankose skirtingais būdais. Aukščiausia dvasinio
dangaus planeta yra Goloka Vṛndāvanas, o žemiau šios
planetos yra pats dvasinis dangus. Šiame dvasiniame danguje Pats
Kṛṣṇa yra keturrankis ir vadinamas Nārāyaṇa. Taip
pirminės keturlypės formos vėl skleidžiasi į antrines keturlypes
ekspansijas (kitus Vāsudevą, Saṅkarṣaṇą,
Pradyumną ir Aniruddhą), kurių buveinės pasklidusios
dvasiniame pasaulyje visomis kryptimis.
„Kiekvienas catur-vyūhos pavidalas
(antrinė keturlypė ekspansija), skleidžiasi į kitas tris
ekspansijas, o jos vadinamos skirtingai pagal ginklų
išsidėstymą rankose. Vāsudevos ekspansijos yra Keśava,
Nārāyaṇa ir Mādhava.“
„Saṅkarṣaṇos ekspansijos
yra Govinda, Viṣṇu ir Madhusūdana. Šis Govinda skiriasi
nuo pirminio Govindos, nes Jis nėra Nanda Mahārājo sūnus.“
„Pradyumnos ekspansijos yra Trivikrama,
Vāmana ir Śrīdhara. Aniruddhos ekspansijos yra
Hṛṣīkeśa, Padmanābha ir Dāmodara.“ („Caitanya Caritāmṛta“,
Madhya 20.195-197)
Jie yra dvylikos mėnesių
Dievybės. Jų vardai kartojami žymint kūną tilakos
ženklais.
„Vāsudeva, Saṅkarṣaṇa,
Pradyumna ir Aniruddha išskleidžia papildomas aštuonias
žaidimų ekspansijas.“
„Iš šių aštuonių
ekspansijų du yra Vāsudevos žaidimų pavidalai. Jų
vardai yra Adhokṣaja ir Puruṣottama. Du
Saṅkarṣaṇos žaidimų pavidalai yra Upendra ir
Acyuta.“
„Pradyumnos žaidimų pavidalai yra
Nṛsiṁha ir Janārdana, o Aniruddhos žaidimų pavidalai
yra Hari ir Kṛṣṇa.“
Kiekviena antrinės
catur vyuhos Dievybė skleidžia save dar į tris pavidalus, o
po to dar į du, ir taip bendras Dievybių skaičius tampa 24
(4+12+8) . Šios Dievybės po tris pasklinda aštuoniomis
kryptimis. Čia pateikiamas jų sąrašas:
Vāsudeva: 1) Keśava; 2)
Nārāyaṇa; 3) Mādhava;
Papildomai: a)
Adhokṣaja b) Puruṣottama
Saṅkarṣaṇa: 4) Govinda; 5)
Viṣṇu; 6) Madhusūdana;
Papildomai: c)
Upendra d) Acyuta
Pradyumna: 7) Trivikrama; 8)
Vāmana; 9) Śrīdhara;
Papildomai: e)
Nṛsiṁha f) Janārdana
Aniruddha: 10) Hṛṣīkeśa; 11)
Padmanābha; 12) Dāmodara;
Papildomai: g)
Hari h) Kṛṣṇa
Šie
24 pavidalai užpildo visą dvasinį pasaulį (paravyomą),
visas Vaikuṇṭhos planetas.
Pagrindinė
(ādi) catur vyuha atėjo taip pat ir kartu su Caitanya
Mahāprabhu prieš penkis šimtus metų:
Vāsudeva
atėjo kaip pats Caitanya;
Saṅkarṣaṇa
atėjo kaip Caitanyos brolis Viśvarūpa;
Pradyumna kaip
Raghunandana Prabhu;
Aniruddha kaip
Vakreśvara Paṇḍitas.
Apibendrinimas
Śrīla Bhaktivinoda
Ṭhākura pateikė tokį paaiškinimą, padedantį
suprasti skirtumą tarp svayaṁ-rūpa, tad-ekātma-rūpa, āveśa, prābhava ir vaibhava. Pradžioje
Kṛṣṇa turi tris kūniškas savybes: svayaṁ-rūpa
– piemenukas Vṛndāvane; (2) tad-ekātma-rūpa, kuri
dalinama į svāṁṣaka ir vilāsa; (3) āveśa-rūpa.
Svāṁśaka, arba asmeninės galios ekspansijos yra (1)
Kāraṇodakaśāyī, Garbhodakaśāyī, Kṣīrodakaśāyī ir (2) tokios inkarnacijos kaip žuvis,
vėžlys, šernas ir Nṛsiṁha. Vilāsa-rūpa turi prābhava
poaibį, į kurį pakliūna Vāsudeva, Saṅkarṣaṇa, Pradyumna ir Aniruddha. Čia
taip pat yra ir vaibhava poaibis, kuriam priklauso dvidešimt keturi
pavidalai, tarp jų antriniai Vāsudeva,
Saṅkarṣaṇa, Pradyumna ir Aniruddha.
Kiekvieną iš jų atitinka trys pavidalai, todėl iš viso
yra dvylika pavidalų. Šie dvylika pavidalų yra dvylikos
metų mėnesių o taip pat dvylikos tilaka ženklų,
žymimų ant kūno, dievybės. Kiekvienas iš keturių
Dievo Asmenų išsiskleidžia į kitus du pavidalus, todėl
yra dar aštuoni pavidalai, vadinami Puruṣottama, Acyuta ir t.t.
Keturi pagrindiniai pavidalai (Vāsudeva, ir t.t.), dvylika
mėnesių dievybių (Keśava ir t.t.), o taip pat aštuoni
papildomi pavidalai (Puruṣottama ir t.t.) iš viso sudaro
dvidešimt keturis pavidalus. Šie pavidalai vadinami skirtingai pagal
ginklų išsidėstymą keturiose jų rankose.
Viešpats neturi
sąlygotų sielų trūkumų
Visos
Viešpaties inkarnacijos yra amžinos, kupinos žinojimo ir neturi
18 trūkumų, kuriuos išvardina “Viṣṇu Yāmala
tantra”:
1)
iliuzija; 2) nuovargis; 3)
klaidos;
4)
vulgarumas; 5) materiali aistra; 6)
nerimas;
7)
išdidumas; 8) pavydas; 9)
prievarta;
10)
nešlovė; 11) išsekimas; 12)
neteisybė;
13)
pyktis; 14) troškimai; 15)
priklausomybė;
16)
siekimas viešpatauti; 17) priešybių matymas; 18)
apgaudinėjimas.
64 Viešpaties
sąvybės
Visos Viešpaties ekspansijos yra pilnos anugrahaḥ
- malonės. „Bhakti rasāmṛta sindhu“ aprašo 64 savybes,
kurios pilnai pasireiškia Kṛṣṇos asmenyje:
„Tokios yra Śrī Kṛṣṇos,
aukščiausio herojaus savybės. Jis yra: 1) gražaus kūno
sudėjimo, 2) pažymėtas visais palankiais ženklais, 3)
teikiantis ypatingą malonumą, 4) spindintis, 5) stiprus, 6) visada
jaunas,
7) puikus lingvistas, 8) teisingas, 9) maloniai kalbantis, 10)
iškalbingas, 11) labai išprusęs, 12) labai protingas, 13)
genijus,
14) artistiškas, 15) ypatingai gudrus, 16) ekspertas, 17)
dėkingas, 18) labai tvirtai apsisprendęs, 19) nuovokiai
sprendžia apie laiką ir aplinkybes, 20) regi ir kalba remdamasis śāstromis,
21) tyras, 22) susitvardęs,
23) nepalaužiamas, 24) pakantus, 25) atlaidus, 26) rimtas,
27) patenkintas vidujai, 28) išlaikantis pusiausvyrą, 29) dosnus, 30)
religingas, 31) herojiškas, 32) užjaučiantis, 33) pagarbus
kitiems,
34) mandagus, 35) liberalus, 36) drovus, 37)
atsidavusiųjų sielų globėjas, 38) laimingas, 39) gera
linkintis savo bhaktams, 40) valdomas premos, 41) suteikiantis
palankumą visiems,
42) galingiausias, 43) įžymiausias, 44)
populiariausias, 45) šališkas atsidavusiems, 46) labai patrauklus
moterims, 47) visų garbinamas, 48) visų turtingiausias,
49) labiausiai visų gerbiamas, 50) aukščiausias
kontroliuotojas. Šios penkiasdešimt savybių pasireiškia
neribotu laipsniu tarsi beribiame vandenyne Bhagavāno Śrī
Hari asmenyje. Šios savybės mažyčiu kiekiu gali
pasireišti ir sąlygotų sielų charakteryje.
Kitos penkios Kṛṣṇos savybės kažkiek
pasireiškia Brahmos, Śivos ir kitus pusdievių asmenyse, bet
nebūdingos paprastoms sieloms:
51) nekintantis, 52)
visažinantis, 53) visuomet gaivus ir naujas, 54) Jis yra koncentruota
egzistencijos, žinojimo ir palaimos forma, 55) Jam tarnauja visos
mistinės galios.
Šias
penkiasdešimt penkias savybės iš dalies turi pusdieviai.
Lakṣmīpati Nārāyaṇa turi papildomas penkias
Kṛṣṇos savybes:
56) Jo galios
nesuvokiamos, 57) iš Jo kūno atsiranda nesuskaičiuojamos
visatos, 58) Jis yra visų inkarnacijų šaltinis, 59) Jis suteikia išsivadavimą
tiems, kuriuos nužudo, 60) Jis vilioja net ātmārāmas
(išsivadavusios sielos, patenkintos vidujai).
Šių
papildomų penkių savybių neturi nei Brahmā, nei Śiva,
bet jos tobuliausiu būdu pasireiškia Kṛṣṇos
asmenyje. Be šių šešiasdešimties savybių
Śrī Kṛṣṇa turi ypatingas keturias savybes:
61) Jis atlieka
pačius nuostabiausius ir įvairiausius žaidimus, 62) Jį supa
nepaprastai Jį mylintys atsidavusieji, 63) Jis sužavi visus tris
pasaulius savo fleitos garsais, 64) Neprilygstamas Jo transcendentinio
kūno grožis žavi ir stulbina visas judančias ir
nejudančias būtybes trijuose pasauliuose.
Šios Šrī
Kṛṣṇos keturios savybės: līlā-mādhurī, prema-mādhurī,
veṇu mādhurī ir rūpa-mādhurī būdingos tik Jam
vienam. Jų
neturi jokie kiti Jo žaidimų pavidalai.
Kitos
šešiasdešimt savybių nuostabiai ir pilnai
atsiskleidžia Śrī Nārāyaṇos, įkūnytos
transcendencijos Asmenyje.
Penkiasdešimt
penkias pirmąsias savybes iš dalies turi Viešpats Śiva,
Brahma ir kiti pusdieviai.
O pirmosios
penkiasdešimt savybių gali labai ribotai pasireikšti visose jīvose.
Pusdievių
padėtis
Tokie pusdieviai kaip
Śiva, Brahmā, Sūrya, Gaṇeśa ar Indra turi dalį Bhagavāno
savybių, kad galėtų tvarkyti visatos reikalus. Jie gavo tam
tikrą šių Bhagavāno turtų kiekį,
todėl iš dalies laikomi Viešpaties inkarnacijomis.
Konstitucinė visų šių devatų prigimtis yra ta,
kad jie visi yra Bhagavāno tarnai, ir gausybė jīvų
įgijo bhagavad-bhakti jų malonės dėka. Kadangi jie
žymiai labiau kvalifikuoti nei kitos jīvos, juos taip pat
laiko jīvų garbinamomis dievybėmis, atsižvelgiant
į jīvos kvalifikaciją ir sąmonės lygį.
Todėl jų garbinimas (pūja) laikomas antraeilėmis bhagavad-bhakti
taisyklėmis. Jie visuomet garbinami kaip jīvų dvasiniai
mokytojai, nes gali suteikti joms tyrą Kṛṣṇa-bhakti.
Śiva Mahādeva, visų pusdievių valdovas taip tobulai
atsidavęs Kṛṣṇai, kad net prilyginamas bhagavat-tattvai.
Todėl śāstros dažnai vadina jį Bhagavānu, o māyāvādžiai
garbina jį kaip aukščiausią brahma-tattvą.
Apreikšti ir neapreikšti Kṛṣṇos žaidimai
Kṛṣṇos asmeninis pavidalas ir Jo piemenuko
žaidimai yra žymiai patrauklesni už Kṛṣṇos
Vāsudevos žaidimus Mathuroje ir Dvārakoje.
Kṛṣṇa
išskleidžia save į tokią daugybę skirtingų
pavidalų tam, kad kiekvienas pagal savo širdies troškimą
galėtų garbinti Viešpatį jam artimiausiu pavidalu ir
tinkamiausia nuotaika.
Visi Kṛṣṇos
žaidimai materialiame pasaulyje skirstomi į apreikštus (prakaṭa
līlā) ir neapreikštus (aprakaṭa līlā).
Dvasiniame pasaulyje nėra neapreikštų žaidimų. Savo
apreikštuose žaidimuose Viešpats keliauja iš Gokulos į
Mathurą ir į Dvāraką. Savo neapreikštuose
žaidimuose ir dvasiniame pasaulyje Viešpats amžinai gyvena
šiose trijose vietose. Goloka Vṛndāvane visi Kṛṣṇos
žaidimai vyksta vienu metu Gokuloje, Mathuroje ir Dvārakoje.
Gokuloje Kṛṣṇa
turi savo amžiną motiną - Yaśodā devī. Nors Jis
negimstantis, vis dėlto motina Yaśodā laiko Jį savo
sūnumi.
„Viṣṇu
Yāmala Tantra“ aprašo, kad Kṛṣṇa, Nanda
Mahārājo sūnus, niekuomet nepalieka Vṛndāvano.
Yadukumāra Kṛṣṇa, gyvenantis Dvārakoje ir
Mathuroje, yra keturrankis Vāsudeva, o Vṛndāvane Kṛṣṇa
visuomet dvirankis. Todėl Kṛṣṇos pavidalai skiriasi
netgi Goloka Vṛndāvane.
Mathuroje
pasireiškia Kṛṣṇos Vāsudevos ir Saṅkarṣaṇos
ekspansijos, o Dvārakoje prie jų prisideda Pradyumnos bei Aniruddhos
ekspansijos.
KLAUSIMAI:
1.
Kokios keturios buveinės
yra Viešpaties kūrinijoje?
2.
Kodėl
materialus pasaulis laikomas ketvirtadaliu Kṛṣṇos
kūrinijos?
3.
Kaip vadinami
kiti trys ketvirtadaliai? Kuriose buveinėse jie vyrauja?
4.
Kokia Kṛṣṇalokos
padėtis ir jos santykis su Vaikuṇṭhos planetomis?
5.
Į kokias
tris dalis suskirstyta Goloka Vṛndāvana?
6.
Papasakokite apie
įvairius Kṛṣṇos pavidalus dvasinėse planetose.
7.
Į kokias
tris grupes skirstomi Kṛṣṇos pavidalai?
8.
Į kokias
grupes skirstomi Kṛṣṇos svayam rūpos pavidalai?
Pateikite jų pavyzdžių.
9.
Į kokias
grupes skirstomi tad-ekātma pavidalai? Pateikite jų
pavyzdžių?
10.
Kiek
Viešpaties pavidalų apgyvendina Vaikuṇṭhos planetas?
11.
Kokie ādi
catur vyūhos pavidalų vardai?
12.
Kokie dvylikos
mėnesių Dievybių vardai?
13.
Kiek
išskirtinių savybių turi Kṛṣṇa?
14.
Kiek iš
jų būdinga gyvoms būtybėms, pusdieviams ir Nārāyaṇos
pavidalams?
15.
Kokios yra
išskirtinės tik svayam-rūpa Kṛṣṇos
savybės?
16.
Į kokias dvi
kategorijas skiriami Kṛṣṇos žaidimai?