KṚṢṆA
- AUKŠČIAUSIAS DIEVO ASMUO: AVATĀROS
Trumpai apie temą
Avatāra
reiškia tas, kuris nužengia.
Viešpats nužengia į materialų pasaulį dėka Savo nepriežastinės malonės.
Viešpaties
nužengimo tikslai:
- išlaisvinti
doruosius,
- sunaikinti
piktadarius,
- atkurti
religijos principus.
Visos
Aukščiausiojo avatāros ateina savo pirminiu dvasiniu
pavidalu ir neįgyja materialaus kūno. Jie turi visas Dievo galias ir
nepavaldūs materialiai iliuzijai.
Visos Viešpaties
inkarnacijos yra aprašytos šventraščiuose, todėl niekas
negali vadintis avatāra, jei jo vardas nepaminėtas
śāstrose.
Viešpats
Kṛṣṇa vadinamas avatārī –
„tas, iš kurio kyla visos inkarnacijos“. Jis vienintelis turi tokį
titulą, nes iš Jo kyla visos ekspansijos.
Yra šešių
tipų Kṛṣṇos avatāros:
- Viṣṇu
inkarnacijos (puruṣa-avatāros),
- žaidimų
inkarnacijos (līla-avatāros),
- inkarnacijos,
kurios kontroliuoja gamtos gunas (guṇa-avatāros),
- Manu
inkarnacijos (manvantara-avatāros),
- inkarnacijos
skirtingoms epochoms (yuga avatāros)
- įgalintų
gyvų būtybių inkarnacijos (śaktyāveśa-avatāros)
Puruṣa
avatāromis vadinami
trys Viṣṇu:
1.
Mahā Viṣṇu – sukuria
visuminę materialią energiją, vadinamą mahat-tattva.
Jis guli priežasčių vandenyne, todėl vadinamas Kāraṇodakaśāyī
Viṣṇu ir iš Jo kūno porų Jam iškvepiant
išeina visos visatos. Jam įkvepiant visos visatos grįžta
į Jo transcendentinį kūną ir materialus pasaulis kurį
laiką būna neapreikštas.
2.
Garbhodakaśāyī Viṣṇu
– įžengia į kiekvieną visatą, užpildo ją iki
pusės Savo prakaitu ir atsigula ant jo. Iš Jo bambos išauga
kosminis lotosas, kuriame gimsta Brahmā, šios visatos
įvairovės kūrėjas.
3.
Kṣīrodakaśāyī
Viṣṇu ilsisi pieno vandenyne. Kiekvienoje visatoje Jis žinomas
kaip Paramātmā - visa persmelkianti Supersiela. Jis yra visur,
kiekvienos gyvos būtybės širdyje ir netgi atomuose.
Guṇa
avatāros,
valdančios materialios gamtos savybes yra šios:
1) Viṣṇu
– valdo sattva guṇą – dorybę;
2) Brahmā
– valdo raja guṇą – aistrą;
3) Śiva
– valdo tama guṇą – neišmanymą.
Yuga avatāros – tai avatāros
ateinančios kiekvieną epochą.
Satya yugoje Viešpats yra baltas (śukla). Pavyzdys - Nara
Nārāyaṇa Ṛṣi. Šiame amžiuje meditacija
yra Viešpaties garbinimo būdas.
Treta yugoje Viešpats
pasirodo raudonos spalvos (rakta varṇaḥ). Pavyzdys
Rāmacandra. Šiame amžiuje aukų atnašavimai yra
Viešpaties garbinimo būdas.
Dvāpara
yugoje Aukščiausias
Dievo Asmuo pasirodo tamsiai mėlynos spalvos (śyāma).
Praėjusioje dvāpara yugoje nužengė pats Kṛṣṇa.
Šiame amžiuje Viešpats garbinamas šventyklose Dievybės
pavidalu.
Kali
amžiuje
nėra apreikštos Viešpaties avatāros, todėl Jis
vadinamas triyuga (ateinantis trijuose amžiuose). Tačiau Kali
yugoje yra slapta Viešpaties inkarnacija, kuri ateina kaip tarnas
ir moko atsidavimo tarnystės kelio savo asmeniniu pavyzdžiu. Kali
yugoje Viešpaties spalva yra auksinė – gaura avatāra.
Šiame amžiuje saṅkīrtana – kolektyvinis šventų
vardų giedojimas yra Viešpaties garbinimo būdas.
Kṛṣṇa
bei Caitanya Mahāprabhu nenužengia kiekvieną catur yugą
asmeniškai. Jie ateina tik kartą per Brahmos dieną. Kitomis yugomis
nužengia Viešpats Viṣṇu ir įgyja skirtingas spalvas.
Taigi kitą Kali yugą Viešpats nužengs kaip Gaura
Nārāyaṇa ir mokys kartoti Viešpaties vardus,
suteikiančius išsivadavimą.
Manvantara avatāros. Manu yra žmonijos protėviai.
Jie valdo žemę, žmonių planetą. Brahmos dienos metu
žemėje pasikeičia 14 Manu. Kiekvieno Manu epochoje
(manvantaroje) Viešpats ateina padėti tvarkyti žmonijos
reikalus. Šios Viešpaties inkarnacijos vadinamos Manvantara
avatāromis.
Līlā avatāros – žaidimų inkarnacijos. Jų
tikslas patraukti gyvųjų būtybių dėmesį
nuostabiais žygiais ar darbais. Šių Viešpaties
inkarnacijų yra begalinė daugybė, tačiau dažniausiai
minimos dešimt ryškiausių, kurios vadinamos
daśāvatāra arba dešimt avatārų. Jayadeva Gosvamis
aprašo Jas „Śrī Daśāvatāra Stotroje“:
- Matsya,
kuris tarsi laivas, įgijo gigantiškos žuvies pavidalą,
ir apsaugojo Vedas, panirusias į sūkuringą naikinimo
jūrą.
- Kūrma,
kuris įgijo dieviško vėžlio pavidalą. Didelis
Mandaros kalnas, naudojamas plakant pieno vandenyną, rėmėsi
į Jo milžinišką nugarą. Nuo didelio kalno svorio
ant Jo nugaros atsirado apvali žymė, kuri tapo pačia
šlovingiausia.
- Varāha.
Kai Žemė paniro į Garbhodakos vandenyną visatos dugne,
Viešpats šerno pavidalu ištraukė ją,
užkabinęs ją savo ilties galiuku.
- Nṛsiṁha,
kuris įgijo pusiau žmogaus, pusiau liūto pavidalą. Nuostabiai
aštriais gražių lotosinių rankų nagais, Jis
sudraskė į gabaliukus laibą demono Hiraṇyakaśipu
kūną ir išgelbėjo Savo bhaktą Prahlādą
Mahārāją.
- Vāmana
– Viešpats nykštuko brāhmano pavidalu. Savo masyviais
žingsniais Jis apgavo karalių Bali, o Gangos vandeniu, kuris
ištryško iš Jo lotosinių pėdų nagų, Jis
išvadavo visas gyvas būtybes šiame pasaulyje.
- Paraśurāma
Kurukṣetroje išmaudė žemę kraujo upėse, 21
kartą nužudydamas demoniškų kṣatriyų
dinastijas. Taip Jis nuplovė pasaulio nuodėmes.
- Rāmacandra
Laṇkos mūšyje sunaikino dešimtgalvį demoną
Rāvaṇą. Šio žygio visi pusdieviai seniai
troško, nes šis siaubūnas juos baisiausiai persekiojo.
- Balarāma,
plūgo nešėjas. Ant savo spindinčiai balto kūno
Jis dėvi audros debesies mėlynumo drabužius. Šių
drabužių spalva panaši į tamsiai mėlyną
Yamunos upę, kuri labai bijo Balarāmos plūgo
kirčių.
- Buddha,
pasmerkė varganų gyvulių skerdynes, atliekamas pagal
aukų atnašavimų taisykles, aprašytas Vedose.
- Kalki ant
žirgo atrodo tarsi kometa, laikanti siaubą keliantį
kardą, kuris sunaikina nuodėmingus barbarus Kali yugos
pabaigoje.
Śaktyaveṣa avatāros (kitaip vadinama aveṣa
rūpa – arba Viešpaties įgalinta gyva būtybė)
paprastai nurodo į asmenybę, Dievo įgalintą tam tikrai
veiklai. Jų pavyzdžiai Nārada Muṇis, 4 kumārai, Brahmā
ir t.t.
Plačiau apie temą
Visi Kṛṣṇos
pasireiškimai skiriami į tris kategorijas:
1. svayaṁ-rūpa - Jo asmeniniai pavidalai Goloka Vṛndāvane.
2. tad-ekātma-rūpa - Jo įvairūs pavidalai Vaikuṇṭhos
planetose (Paravyoma) ir materialiame pasaulyje (jagad).
3. āveśa-rūpa -
Jo įgalintos asmenybės dažniau vadinamos śaktyaveśa
avatāromis. Paprastai tai būna jīvos, kurioms Kṛṣṇa
suteikia savo galią atlikti įvairius darbus, ir tuo
požiūriu šios jīvos nesiskiria nuo Viešpaties,
nes veikia Jo vardu.
Avatāra ir avatārī
„Śrīmad
Bhāgavatam“. 1.3.28 komentare Prabhupada sako, kad avatāra reiškia tas, kuris nužengia.
Viešpats nužengia į materialų pasaulį dėka Savo
nepriežastinės malonės. Visos Viešpaties inkarnacijos, o
taip pat Jis pats, nužengia į įvairias šio pasaulio planetas
arba įvairias gyvybės formas tam, kad įvykdytų tam
tikrą misiją. Kartais nužengia Jis pats, o kartais Jo
pilnutinės dalys arba pilnutinių dalių dalys, arba atsietos Jo
dalys tiesiogiai ar netiesiogiai Jo įgaliotos.
sṛṣṭi-hetu yei mūrti prapañce avatāre
sei īśvara-mūrti ‘avatāra’ nāma dvare
māyātīta paravyome sabāra avasthāna
viśve avatāri’ dhare ‘avatāra’ nāma
„Viešpaties
pavidalas, kuris nužengia į materialų pasaulį tam, kad
kurtų, yra vadinamas avatāra arba inkarnacija.
Visos Viešpaties Kṛṣṇos ekspansijos yra iš
tiesų dvasinio pasaulio gyventojai. Bet, kai jie nužengia į
materialų pasaulį, jie vadinami inkarnacija (avatāra).“ („Caitanya
Caritāmṛta“ Madhya 20.264-265)
Visos
Aukščiausiojo avatāros ateina savo pirminiu dvasiniu
pavidalu ir neįgyja materialaus kūno. Todėl jos nėra
sąlygojamos iliuzijos, kuriai pavaldžios visos gyvos
būtybės materialiame pasaulyje.
Viešpats
Kṛṣṇa taip pat vadinamas avatārī – „tas,
iš kurio kyla visos inkarnacijos“. Kṛṣṇa vienintelis
turi tokį titulą, nes visi kiti Dievo pavidalai yra tik Jo dalys arba
Jo dalių dalys. Tai patvirtina „Śrīmad Bhāgavatam“ 1.3.28:
ete
cāṁśa-kalāḥ puṁsaḥ
kṛṣṇas tu bhagavān svayam
indrāri-vyākulaṁ lokaṁ
mṛḍayanti yuge yuge
„Visos anksčiau
minėtos inkarnacijos yra Viešpaties pilnutinės dalys arba
pilnutinių Jo dalių dalys, tačiau Śrī
Kṛṣṇa pats yra pirminis Dievo Asmuo. Visos Jo inkarnacijos
nužengia į materialaus pasaulio planetas, kai tik ateistai ten
sukuria neramumus. Viešpats įsikūnija tam, kad apgintų
teistus.“
yāṅra
bhagavattā haite anyera bhagavattā
‘svayaṁ-bhagavān’-śabdera tāhātei sattā
„Tik
Aukščiausias Dievo Asmuo, visų kitų Dievybių
šaltinis, yra tinkamas vadinti svayam bhagavān, arba pirminiu
Viešpačiu.“ („Caitanya Caritāmṛta“ Adi
2.88)
dīpa
haite yaiche bahu dīpera jvalana
mūla eka dīpa tāhā kariye gaṇana
taiche
saba avatārera kṛṣṇa se kāraṇa
āra eka śloka śuna, kuvyākhyā-khaṇḍana
„Kai nuo vienos
žvakės uždegama daugelis kitų, aš mąstau apie
tą pirmąją.
Lygiai taip pat
Kṛṣṇa yra pirminė visų priežasčių
priežastis ir visų avatārų pradžia.“ („Caitanya
Caritāmṛta“ Adi 2.89-90)
vāsudevaḥ
saṅkarṣaṇaḥ pradyumno 'niruddho 'haṁ
matsyaḥ kūrmo
varāho narasiṁho vāmano rāmo rāmo rāmaḥ
kṛṣṇo buddhaḥ kalkir ahaṁ
śatadhāhaṁ sahasradhāham amito 'ham ananto 'haṁ
naivaite jāyante naivaite
mriyante naiṣām ajñāna-bandho na muktiḥ sarva eva
hy ete pūrṇā ajarā amṛtāḥ
paramāḥ paramānandāḥ.
„Aukščiausias
Dievo Asmuo tarė: Aš esu Vāsudeva,
Saìkarṣaṇa, Pradyumna ir Aniruddha. Aš esu Matsya,
Kūrma, Varāha, Narasiṁha, Vāmana, trys Rāmos
[Rāmacandra, Paraśurāma ir Balarāma],
Kṛṣṇa, Buddha ir Kalki. Neišmatuojamas ir beribis,
Aš pasirodau šimtais ir tūkstančiais pavidalų, nei
vienas iš jų negimsta ir nemiršta. Šie Mano pavidalai
nėra varžomi neišmanymo, ir nesiekia Jie išsivadavimo. Jie
visi yra pilnutiniai, nepatiriantys senatvės, nemirtingi,
aukščiausi ir palaimingiausi.“ („Catur-Veda-Śikṣā“)
yadā
yadā hi dharmasya
glānir bhavati bhārata
abhyutthānam adharmasya
tadātmānaṁ sṛjāmy aham
„Kai tik religija ima kur
nors nykti ir įsivyrauja bedievystė, Aš nužengiu Pats, o
Bharatos aini.“ („Bhagavad-gīta“
4.7)
paritrāṇāya
sādhūnāṁ
vināśāya ca duṣkṛtām
dharma-saṁsthāpanārthāya
sambhavāmi yuge yuge
„Kad
išlaisvinčiau doruosius ir sunaikinčiau piktadarius, o taip pat
atkurčiau religijos principus, epocha po epochos Aš apsireiškiu
Pats.“ („Bhagavad-gīta“ 4.8)
svayaṁ-bhagavānera karma nahe
bhāra-haraṇa
sthiti-kartā viṣṇu karena jagat-pālana
kintu kṛṣṇera yei haya
avatāra-kāla
bhāra-haraṇa-kāla tāte ha-ila miśāla
pūrṇa bhagavān avatāre yei
kāle
āra saba avatāra tāṅte āsi’ mile
ataeva viṣṇu takhana
kṛṣṇera śarīre
viṣṇu-dvāre kare kṛṣṇa
asura-saṁhāre
„Nuimti šią
naštą nėra Aukščiausio Dievo Asmens darbas.
Palaikytojas, Viešpats Viṣṇu yra tas, kuris saugo visatą.
Tačiau laikas pakelti pasaulio naštą susimaišo su laiku,
kuomet Viešpats Kṛṣṇa įsikūnija.
Kai tobulas Aukščiausias Dievo Asmuo nužengia, visos kitos
Viešpaties inkarnacijos ateina kartu su Juo.
Todėl tuo pat metu Viešpats Viṣṇu yra Viešpaties
Kṛṣṇos kūne, o Viešpats Kṛṣṇa
žudo demonus per Jį.“ („Caitanya Caritāmṛta“ Adi 4.8-10,13)
avatārā
hy asaṅkhyeyā
hareḥ sattva-nidher dvijāḥ
yathāvidāsinaḥ kulyāḥ
sarasaḥ syuḥ sahasraśaḥ
„[Sūta Gosvamis
tarė:] O brahmanai, lygiai kaip bangos vandenyne yra
nesuskaičiuojamos, tūkstančių tūkstančiai
Viešpaties avatārų ateina į šį pasaulį.
Niekas negali suskaičiuoti Viešpaties atėjimų ir
išėjimų.“ („Śrīmad Bhāgavatam“. 1.3.26)
„Bhagavad-gītoje“ 4.7 Kṛṣṇa sako, kad
kai sunyksta religijos principai ir vyrauja bedievystė, nužengia Jis
pats. Kad sunaikintų nedorėlius ir apgintų doruosius, kad
atstatytų tikruosius religijos principus, Kṛṣṇa epocha
po epochos nužengia pats arba atsiunčia savo įgalintą
pasiuntinį. Nors Kṛṣṇa kartais nužengia pats, Jo
aukščiausioji padėtis nuo to nenukenčia. Jis vis tiek
išlieka aukščiausiu visų avatārų šaltiniu.
Indijoje dauguma žmonių, remdamiesi Bhāgavatam ir
Mahābhārata, teigia, kad Kṛṣṇa yra Viṣṇu
avatāra. Jīva Gosvāmis parašė „Tattvą
sandarbhą“, kurioje jis analizuoja Vedų tekstus, o ypač
„Śrīmad Bhāgavatam“, ir įrodo, kad nors Kṛṣṇa
ir ateina į šį pasaulį, pasinaudojęs Viṣṇu
kaip tarpine stotele, vis dėlto Jis yra avatārī –
visų avatārų (tarp jų ir Viṣṇu)
šaltinis.
Kṛṣṇos avatāros materialiame pasaulyje yra 6
rūšių:
avatāra
haya kṛṣṇera ṣaḍ-vidha prakāra
puruṣāvatāra eka, līlāvatāra
āra
guṇāvatāra, āra manvantarāvatāra
yugāvatāra, āra śaktyāveśāvatāra
„Yra šešių
tipų Kṛṣṇos avatāros: Viṣṇu
inkarnacijos (puruṣa-avatāros), žaidimų
inkarnacijos (līla-avatāros), inkarnacijos, kurios
kontroliuoja gamtos gunas (guṇa-avatāra), Manu inkarnacijos (manvantara-avatāros),
inkarnacijos skirtingoms epochoms (yuga avatāros) ir
įgalintų gyvų būtybių inkarnacijos (śaktyāveśa-avatāras), („Caitanya Caritāmṛta“ Madhya 20.245-246)
1. Puruṣa avatāros
Jos
kuria materialią kūriniją, visas visatas, visus atomus ir
gyvąsias būtybes. Puruṣa avatāros žinomos kaip
Viṣṇu palaiko šią materialią kūriniją savo
valia. Yra 3 puruṣos, kuriuos aprašo „Sātvata tantra“
(Paṭala 1,30):
viṣṇos
tu trīṇi rūpāṇi
puruṣākhyāny atho viduḥ
ekaṁ tu mahataḥ
sraṣṭṛ
dvitīyaṁ tv aṇḍa-saṁsthitam
tṛtīyaṁ
sarva-bhūta-sthaṁ
tāni jñātvā vimucyate
„Tam,
kad sukurtų materiją, Viešpaties Kṛṣṇos
pilnutinė ekspansija (Saṅkarṣaṇa) įgyja tris Viṣṇu
pavidalus. Pirmasis – Mahā Viṣṇu – sukuria visuminę
materialią energiją, vadinamą mahat-tattva. Antrasis –
Garbhodakaśāyī Viṣṇu – įžengia į
kiekvieną visatą ir sukuria joje įvairovę. Trečiasis –
Kṣīrodakaśāyī Viṣṇu pasklinda kaip visa
persmelkianti Supersiela kiekvienoje visatoje ir vadinamas Paramātmā.
Jis yra visur, netgi atomuose. Kiekvienas žinantis šiuos tris Viṣṇu
gali išsivaduoti iš materijos pančių.“
Mahā
Viṣṇu guli priežasčių vandenyne (kāraṇa
udaka). Jam iškvepiant iš Jo odos porų išeina
gausybė visatų, o įkvepiant vėl grįžta į
Jį. Taip kuriami ir naikinami pasauliai. Kai Mahā Viṣṇu
nužvelgia savo žvilgsniu materialią gamtą, Jis apvaisina
ją gyvomis būtybėmis ir tuomet gamta pradeda apreikšti savo
skirtingas energijas.
Kai
visatos sukurtos, tada Viešpats įeina į kiekvieną
visatą kaip Garbhodakaśāyī Viṣṇu (gulintis
prakaito vandenyne). Su savimi Jis atsineša į visatą visas gyvas
būtybes. Viešpats pusę visatos pripildo Savo prakaitu ir gulasi
ant Ananta Śeṣos – milžiniškos gyvatės, kuri guli ant
garbha vandenų. Iš Viešpaties bambos išauga lotosas,
kuriame gimsta pirma gyva visatos būtybė – Brahmā.
Kṣīrodakaśāyī
Viṣṇu gyvena Pieno vandenyne esančioje saloje –
Śvetadvīpoje. Kaip Supersiela Jis įeina į kiekvieną
atomą ir kiekvieną gyvą būtybę bei palaiko visą
materiją savo galia.
2. Guṇa avatāros, valdančios materialios gamtos savybes:
1) Viṣṇu – valdo sattva guṇą – dorybę;
2) Brahmā – valdo raja guṇą – aistrą;
3) Śiva – valdo tama guṇą – neišmanymą.
3. Yuga
avatāros – tai avatāros, ateinančios kiekvieną
epochą
„Śrīmad
Bhāgavatam“ 11.5 skyrius kalba apie yuga avatāras.
Satya yugoje Viešpats yra baltas (śukla),
keturrankis, suveltomis garbanomis, drabužiais iš medžio
žievės, Jis nešioja juodą elnio kailį ir
šventą virvelę, maldos karolius, lazdą ir brahmacario
puodą vandeniui. Tai Nara Nārāyaṇa Ṛṣi.
Žmonės
garbina Dievą asketiška meditacija, vidine bei išorine
jausmų kontrole (tapasa). Patys žmonės kupini
ramybės (śanti). Aukščiausias Dievo Asmuo garbinamas
vardais:
1)
Haṁsa
– transcendentalus varnoms ir āśramams.
2) Suparṇa - kurio sparnai labai gražūs, kuris yra
priežasties ir pasekmės idėjų pagrindas, sklandantis
subtiliame sielos danguje („Chāndogya Upaniṣad“)
3) Vaikuṇṭha – Dvasinio
pasaulio Viešpats. Taip Jį vadina žmonės, įpratę
klaidžioti po šį iliuzijos pasaulį.
4) Dharma -
religijos sergėtojas – taip Jį vadina žmonės,
nepajėgūs praktikuoti transcendentinės meditacijos ir todėl
linkę pulti iš religijos kelio.
5) Yogeśvara – mistinio tobulumo
meistras, tobulai susitvardęs – taip Jį vadina tie, kurie negali
suvaldyti savo proto ir pavaldūs iliuzinėms materialios gamtos
gunoms.
6) Amala – tyras, nepriekaištingas –
taip Jį vadina žmonės, linkę į aistros ir
neišmanymo guṇas.
7) Īśvara –
Aukščiausias valdytojas – taip Jį vadina žmonės,
neturintys galios.
8) Puruṣa – Aukščiausias
besimėgaujantis – taip Jį vadina tie, kurie ieško Jo
prieglobsčio.
9) Avyakta – Neišreikštas – taip
Jį vadina tie, kurie suvokia, kad materialus pasaulis laikinas.
10) Paramātmā –
Aukščiausioji siela, glūdinti kiekvienoje gyvoje
būtybėje.
Treta
yugoje Viešpats pasirodo raudonos spalvos (rakta varṇaḥ).
Jis turi 4 rankas, auksinius plaukus ir nešioja trigubą
diržą, parodantį iniciaciją į kiekvieną iš 3
Vedų. Kadangi Jis įkūnija garbinimo per aukų
atnašavimus, aprašytus Ṛg, Sāma ir Yajur Vedose,
žinias, Jo simboliai yra samtis, šaukštas ir kiti aukojimo
įrankiai (śruk - įrankis pilti ghī į
laužą, śruva - šaukštas pilti ghī į
śruk).
Treta
yugoje žmonės tvirtai
seka religijos principais (dharmiṣṭhā) ir
nuoširdžiai suinteresuoti pasiekti Absoliučią Tiesą (brahma-vādinaḥ).
Todėl jie šlovina Viešpatį Hari, kuriame yra visi
pusdieviai. Viešpats garbinamas ritualais ir aukomis, kurios
aprašomos 3 Vedose. Treta yugoje Viešpaties vardai:
1) Viṣṇu - visa persmelkiantis
Aukščiausias Viešpats;
2) Yajña - aukos Aukščiausia
Asmenybė;
3) Pṛśnigarbha – Pṛśni
devī ir Prajāpati Sutapos sūnus;
4) Sarvadeva - Visų Viešpačių
Viešpats;
5) Urukrama - tas, kuris atlieka nuostabius
žygius;
6) Vṛṣākapi - tas, kuris
linkęs suteikti palaiminimus atsimenantiems Viešpatį.
7) Jayanta - visuomet pergalingas;
8) Urugāya - labiausiai šlovinamas.
Dvāpara
Yugoje Aukščiausias
Dievo Asmuo pasirodo tamsiai mėlynos spalvos (śyāma),
vilkėdamas geltonais drabužiais. Viešpaties transcendentinis
kūnas šioje inkarnacijoje pažymėtas Śrīvatsos
ženklu ir kitais skiriamaisiais ženklais ir jis apreiškia savo
asmeninius ginklus.
Žmonės,
siekiantys pažinti Dievo Asmenį, kuris yra aukščiausias
besitenkinantis, garbina Jį kaip didelį karalių, sekdami tiek
Vedų, tiek tantrų nurodymais (mahā-rājopalakṣaṇam).
Dvāpara
yugoje Viešpats buvo
garbinamas mahā mantra („Śrīmad Bhāgavatam“ 11.5.29-30):
namas te vāsudevāya
namaḥ saṅkarṣaṇāya
ca
pradyumnāyāniruddhāya
tubhyaṁ bhagavate namaḥ
nārāyaṇāya
ṛṣaye
puruṣāya mahātmane (visų Viṣṇu
ekspansijų šaltinis)
viśveśvarāya viśvāya (visatos
kūrėjas ir visatos pavidalas)
sarva-bhūtātmane namaḥ (visų gyvų būtybių šaltinis -
Supersiela)
Kali
yugoje protingi žmonės garbins Dievo Asmenį
pastoviai kartojantį Kṛṣṇos vardą, kolektyviai
giedodami Viešpaties vardą. Nors Jo spalva nėra juosva, Jis yra pats
Kṛṣṇa. Jis yra lydimas savo palydovų, tarnų,
ginklų ir artimų pagalbininkų. „Śrīmad
Bhāgavatam“ 11.5.32 sako:
kṛṣṇa-varṇaṁ
tviṣākṛṣṇaṁ
sāṅgopāṅgāstra-pārṣadam
yajñaiḥ saṅkīrtana-prāyair
yajanti hi su-medhasaḥ
Kali
yugoje Viešpats ateina geltona spalva (pīta-varṇa)
– Gaurāṅga.
4. Manvantara
avatāros
Manu yra žmonijos
protėviai. Jie valdo žemę, žmonių planetą.
Brahmos dienos metu žemėje pasikeičia 14 Manu. Kiekvieno Manu
epochoje (manvantaroje) Viešpats ateina padėti tvarkyti
žmonijos reikalus. Šios Viešpaties inkarnacijos vadinama Manvantara
avatāra. Viena manvantara trunka apie 72 catur yugas –
keturių yugų ciklus. Čia pateikiamas Manu ir manvantara
avatārų sąrašas iš „Śrīmad
Bhāgavatam“ 8 giesmės:
MANU MANVANTARA
AVATARA
1) Svāyambhuva
– Brahmos sūnus Yajña
2) Svārociṣa
– Agni sūnus Vibhu
3) Uttama
– Priyavratos sūnus Satyasena
4) Tāmasa
– Uttamos brolis Hari
5) Raivata
– Tāmasos brolis Vaikuṇṭha*
6) Cākṣuṣa
– pusdievio Cakṣu
sūnus Ajita*
7) Śrāddhadeva (Vaivasvata) – Vivasvano sūnus Vāmana* (dabartinė manvantara av.)
8) Sāvarṇi
– Vivasvano ir Chāyos
sūnus Sārvabhauma
9) Dakṣasāvarṇi
– Varuṇos sūnus Ṛṣabha
10) Brahma-sāvarṇi
– Brahmos sūnus Viṣvaksena
11) Dharma-sāvarṇi
– Ruci sūnus Dharmasetu
12) Rudra-sāvarṇi
– Rūdros sūnus Sudhāmā
arba Svadhama
13) Deva-sāvarṇi
– Satyasahos sūnus Yogeśvara
14) Indra-sāvarṇi
– Bhūti sūnus Bṛhadbhānu
5. Līlā
avatāros
Jos ateina tam, kad
atliktų įvairius žaidimus. Jų tikslas patraukti
gyvųjų būtybių dėmesį nuostabiais žygiais ar
darbais. „Śrīmad
Bhāgavatam“ 1-os giesmės 3-čiame skyriuje išvardintos 22 līlā
avatāros, o „Śrīmad Bhāgavatam“ 2-os giesmės 7-tas
skyrius mini 25 līlā avatāras. „Caitanya Caritāmṛtoje“
Madhya 20. 244 taip pat išvardintos 25 avatāros. Kai kurios
iš jų atlieka papildomas funkcijas, todėl priskiriamos prie manvantara
avatārų, kai kurios prie yuga avatārų ir t.t. Līlā
avatārų pavyzdys – dešimt avatārų, kurios
bus išvardintos toliau. Čia paminėsime līlā
avatāras iš „Śrīmad Bhāgavatam“ antros giesmės
septinto skyriaus:
1) Varāha – šernas, išėjęs iš Viešpaties
Brahmos šnervės.
2) Suyajña – Jis užėmė Indros postą, kai
nebuvo tinkamo asmens. Kitas vardas – Jagja.
3) Kapila – sankhjos filosofijos autorius, Devahūti ir Kardama
munio sūnus.
4) Dattātreya – impersonalistinės filosofijos autorius, Atri
munio sūnus.
5) Catuhsanos – 4 sanos arba kumārai: Sanaka, Sananda, Sanat
kumara ir Sanātana.
6) Nara ir Nārāyaṇa Ṛṣi – du brahmacariai,
rodę, kaip medituoti satya yugoje.
7) Pṛśnigarbha – pasirodė Dhruva Mahārājai.
8) Pṛthu Mahārāja – Venu Mahārājo
sūnus, kuris atstatė Žemėje tvarką, po savo tėvo
padarytos betvarkės.
9) Ṛṣabhadeva – davė pamokymus savo sūnums apie
askezes ir gyvenimo tikslą.
10) Hayagrīva – pasirodė Brahmos aukų atnašavime,
kitas vardas Hayaśīrṣa.
11) Matsya – apsaugojo Vedas ir išgelbėjo Satyavratą
Manu.
12) Kūrma – laikė ant nugaros Mandaros kalną, kiti
vardai – Ajita, Kacchapa.
13) Nṛsiṁha – išgelbėjo Prahlādą nuo
žiauraus tėvo Hiraṇyakaśipu.
14) Hari – išgelbėjo dramblį Gajendrą nuo
krokodilo.
15) Vāmana – nykštukas, kiti vardai – Tṛvikrama, Upendra.
16) Haṁsāvatāra – gulbė, kuri mokė
Nāradą Munį atsidavimo tarnystės.
17) Manu – arba kitais atvejais - Mohini Mūrti.
18) Dhanvantari – Ayurvedos pradininkas.
19) Paraśurāma –
21 kartą sunaikino kšatrijų luomą.
20) Rāmacandra – nužudė dešimtgalvį demoną
Ravaną, pagrobusį Sītą.
21) Balarāma – Kṛṣṇos vyresnysis brolis.
22) Kṛṣṇa – Aukščiausias Dievo Asmuo, kuris
mėgaujasi rasa.
23) Vyāsadeva – padalino ir užrašė Vedų
literatūrą.
24) Buddha – davė religiją ateistams ir sustabdė
nereikalingus gyvulių aukojimus.
25) Kalki – ateis sunaikinti likusius demonus Kali amžiaus
pabaigoje.
Dešimt avatārų
„Śrīmad
Bhāgavatam“ 1.3.26 sako, kad Viešpaties inkarnacijų yra
begalinė daugybė, tarsi bangų vandenyne, tačiau iš
jų minimos dešimt ryškiausių. Jos vadinamos daśāvatāra
arba dešimt avatārų. Jos aprašomos Jayadeva
Gosvāmio „Śrī Daśāvatāra Stotroje“:
- Keśava!
O Visatos Viešpatie! O Viešpatie Hari, kuris įgijai
žuvies pavidalą! Visa šlovė Tau! Tu buvai tarsi
laivas, įgijęs gigantiškos žuvies pavidalą, ir be
didelių pastangų apsaugojai Vedas, panirusias į
sūkuringą naikinimo jūrą.
- Keśava!
O Visatos Viešpatie! O Viešpatie Hari, kuris įgijai
vėžlio pavidalą! Visa šlovė Tau! Kai Tu,
palaikantis visą pasaulį, įgijai dieviško
vėžlio pavidalą, didelis Mandaros kalnas, naudojamas
plakant pieno vandenyną, rėmėsi į Tavo
milžinišką nugarą. Nuo didelio kalno svorio ant Tavo
nugaros atsirado apvali žymė, kuri tapo pačia
šlovingiausia.
- Keśava!
O Visatos Viešpatie! O Viešpatie Hari, kuris įgijai
šerno pavidalą! Visa šlovė Tau! Žemė, kuri
paniro į Garbhodakos vandenyną visatos dugne, dabar tvirtai
stovi ant tavo ilties galiuko, ir atrodo tarsi blyški dėmė
ant mėnulio.
- Keśava!
O Visatos Viešpatie! O Viešpatie Hari, kuris įgijai pusiau
žmogaus, pusiau liūto pavidalą! Visa šlovė Tau! Labai
nesunku pirštų nagais sutraiškyti vapsvą.
Panašiai ir Tu, nuostabiai aštriais gražių
lotosinių rankų nagais, sudraskei į gabaliukus laibą
demono Hiraṇyakaśipu kūną.
- Keśava!
O Visatos Viešpatie! O Viešpatie Hari, kuris įgijai
nykštuko brāhmano pavidalą! Visa šlovė Tau! O
nuostabusis nykštuk, Savo masyviais žingsniais Tu apgavai
karalių Bali, o Gangos vandeniu, kuris ištryško iš
Tavo lotosinių pėdų nagų, Tu išvaduoji visas
gyvas būtybes šiame pasaulyje.
- Keśava!
O Visatos Viešpatie! O Viešpatie Hari, kuris įgijai Bhṛgupati
(Paraśurāmos)
pavidalą! Visa šlovė Tau! Kurukṣetroje Tu
išmaudei žemę kraujo upėse, atsiradusiose iš Tavo
nužudytų demoniškųjų kṣatriyų
kūnų. Tu nuplovei pasaulio nuodėmes ir Tavo dėka
žmonės atsigavo nuo kaitrios materialios egzistencijos ugnies.
- Keśava!
O Visatos Viešpatie! O Viešpatie Hari, kuris įgijai
Rāmacandros pavidalą! Visa šlovė Tau! Laṇkos
mūšyje Tu sunaikinai dešimtgalvį demoną
Rāvaṇą, o jo galvas kaip žavią atnašą
paaukojai dešimties pasaulio krypčių Dievybėms,
vadovaujamoms Indros. Šio žygio jie visi seniai troško,
kadangi šis siaubūnas juos baisiausiai persekiojo.
- Keśava!
O Visatos Viešpatie! O Viešpatie Hari, kuris įgijai
Balarāmos, plūgo nešėjo, pavidalą! Visa
šlovė Tau! Ant savo spindinčiai balto kūno Tu
dėvi audros debesies mėlynumo drabužius. Šių
drabužių spalva panaši į tamsiai mėlyną
Yamunos upę, kuri labai bijo Tavo plūgo kirčių.
- Keśava!
O Visatos Viešpatie! O Viešpatie Hari, kuris įgijai Buddhos
pavidalą! Visa šlovė Tau! O Buddha, o gailestingoji
širdie, Tu pasmerkei varganų gyvulių skerdynes, atliekamas
pagal aukų atnašavimų taisykles, aprašytas Vedose.
- Keśava!
O Visatos Viešpatie! O Viešpatie Hari, kuris įgijai Kalki
pavidalą! Visa šlovė Tau! Tu atrodai tarsi kometa, laikanti
siaubą keliantį kardą, kuris sunaikina nuodėmingus
barbarus Kali yugos pabaigoje.
Śrīla Bhaktisidhanta
Sarasvati teigia, kad visos šios avatāros
nužengia į pagrindines gyvybės formas, kurių kaip tik
dešimt. Tai yra:
1. Bestuburiai ir vandens gyviai – jų tarpe Viešpats
apsireiškia Matsyos (žuvies) pavidalu.
2. Turintys kiautą - jų tarpe Viešpats apsireiškia
Kūrmos (vėžlio) pavidalu.
3. Stuburiniai - jų tarpe Viešpats apsireiškia
Varāhos (šerno) pavidalu.
4. Tiesiastuburiai, kaip jungtinė žmogaus ir
žvėries forma – jų tarpe Viešpats apsireiškia Nṛsiṁhos
(pusiau žmogaus, pusiau liūto) pavidalu.
5. Beždžionžmogiai ir
nykštukai-neūžaugos - jų tarpe Viešpats
apsireiškia Vāmanos (nykštuko brāhmano) pavidalu.
6. Barbarai – jų tarpe Viešpats apsireiškia
Paraśurāmos (nešiojančio kirvį) pavidalu.
7. Civilizuoti žmonės - jų tarpe Viešpats
apsireiškia Rāmacandros pavidalu.
8. Išmintingi - jų tarpe Viešpats apsireiškia Savo
asmeniniu Kṛṣṇos pavidalu.
9. Super išminčiai - jų tarpe Viešpats
apsireiškia Buddhos pavidalu.
10. Naikintojai - jų
tarpe Viešpats apsireiškia Kalki pavidalu.
Tai jīvų
evoliucijos istorinės stadijos.
6. Śaktyaveṣa
avatāros
Pagal šventraščius, terminas śaktyaveṣa
avatāra (kitaip
vadinama aveṣa rūpa – arba Viešpaties įgalinta gyva
būtybė) paprastai nurodo į
asmenybę, Dievo įgalintą tam tikrai veiklai. Dažniausiai
šis terminas skirtas jīvai (individualiai sielai), rečiau - Dievo
ekspansijai.
Śrī Caitanya Mahāprabhu taip pat sako
Sanātana Gosvāmiui, kad yra nesuskaičiuojama gausybė
Kṛṣṇos śaktyaveṣa avatārų: śaktyāveśāvatāra
kṛṣṇera asaṅkhya gaṇana. Jis toliau moko
Śrī Sanātaną, išskirdamas dvi śaktyaveṣa avatārų grupes: tiesioginė (mukhya) avatāra ir netiesioginė (gauna): śaktyaveṣa
dui-rūpa’mukhya’ ‘gauna’ dekhi. Jis aprašo šias dvi grupes
kaip avatāras, kurios yra tiesiogiai įgalinamos ir kitos, kurios
atstovauja Dievą netiesiogiai, turėdamos vibhūti, arba Jo tam tikrą galią, arba Jo
palaiminimą: sākṣāt-śaktye
‘avatāra’, ābhāse ‘vibhūti’ likhi. Pavyzdžiuose,
kuriuos pateikia Mahāprabhu, pirmasis tipas nurodo patį Dievą, o
antrasis tipas – individualią sielą (jīvą),
kurią Dievas įgalina tam tikram tikslui.
Pagrindinės įgalinimo formos yra 7
rūšių:
1. Śeṣa Nāga Vaikuṇṭha
pasauliuose, įgalintas asmeniškai tarnauti Viešpačiui (sva-sevana-śakti);
2. Anantadeva įgalintas palaikyti
visas planetas materialiame pasaulyje (bhū-dhāraṇa-śakti);
3. Brahmā įgalintas sukurti
kosminę reiškiniją (sṛṣṭi-śakti);
4. Catuḥsanos - 4 Kumārai
įgalinti skleisti transcendentinį pažinimą
(jñāna śakti)
5. Nārada Munis įgaliotas
skleisti bhakti yogos mokymą (bhakti
śakti);
6. Pṛthu Mahārāja įgalintas
globoti ir saugoti gyvas būtybes (pālana
śakti);
7. Paraṣurāma įgalintas
bausti niekšus ir demonus (duṣṭa-damana-śakti).
Dieviškas įsigilinimas (bhagavad-āveśa) taip pat kartais klasifikuojamas kaip śaktyaveṣa. Mahāprabhu
moko Sanātaną Gosvāmį, kad dieviškas įgalinimas
yra neišmatuojamai įvairus. Paremdamas šį teiginį Jis
nurodo Bhagavad-gītą, kurioje išvardijama daugybė gamtos
aspektų, kurie yra įgalinti Kṛṣṇos atstovai.
Śrīla Rūpa Gosvāmis aiškina „Laghu
Bhāgavatāmṛtoje“ (1.1.18):
“Kai
tik Viešpats savo įvairių galių (paminėtų
aukščiau) dalies pavidalu įeina į kurią nors gyvą
būtybę, šiai gyvai būtybei yra suteikiama ypatinga galia ir
ji yra didi siela.”
Śaktyaveṣa
avatārų sąrašą galima
tęsti ilgai, nes Viešpats suteikia galią savo atsidavusiems
skleisti Kṛṣṇos sąmonę visame pasaulyje. Jis
atsiunčia savo atsidavusius iš dvasinio pasaulio į
materialų pasaulį, kad šie atliktų stebuklus – duotų
žmonėms meilę Dievui. Tarp tokių asmenybių yra be
abejo Śrīla Bhaktisiddhanta Sarasvati Ṭhākura,
Śrīla Bhaktivedanta Svāmis Prabhupāda. „Caitanya
Caritāmṛtoje“ Antya 7.11 pasakyta: kṛṣṇa-śakti vinā nahe tāra pravartana
- tas, kuris negavo galios iš Kṛṣṇos, tai yra
neįgalinta asmenybė, negali Kṛṣṇos
sąmonės paskleisti plačiai. Kitais žodžiais tariant,
mes galime stengtis pamokslauti kiek norime, tačiau kol Kṛṣṇa
arba Kṛṣṇos atstovas nesuteikia mums jėgos,
mūsų pastangos neduos rezultatų. Kṛṣṇa
suteikia savo atsidavusiam visas galias, todėl toks atsidavęs
nesiskiria nuo Kṛṣṇos jam skirtoje sferoje. Todėl jis ir
vadinamas avatāra.
KLAUSIMAI:
1.
Kodėl
Viešpats ateina į šį pasaulį?
2.
Ką
reiškia sanskrito terminas avatāra?
3.
Kokios
Viešpaties nužengimo priežastys?
4.
Kas
gali vadinti save avatāra?
5.
Išvardinkite
6 Kṛṣṇos avatārų
rūšis.
6.
Išvardinkite
3 puruṣa avatāras.
7.
Išvardinkite
4 yuga avatāras.
8.
Kokiais
metodais Viešpats garbinamas įvairiose yugose?
9.
Ar
Kali amžiuje nužengia Viešpaties avatāra?
10. Ar Kṛṣṇa bei Caitanya
Mahāprabhu asmeniškai nužengia kiekvieną catur-yugą?
11. Išvardinkite pagrindines
dešimt līlā
avatārų.
12. Išvardinkite 3 guṇa avatāras.
13. Pateikite śaktyaveṣa avatārų pavyzdžių.