TRYS KṚṢṆOS ENERGIJOS
Trumpai apie temą
Šventraščiai
aprašo, kad egzistuoja trys tattvos – tiesos ar realybės, tai,
kas egzistuoja iš tikrųjų:
1.
viṣṇu
tattva - Īśvara –
tai Dievas,
2.
jīva
tattva – tai gyvosios
būtybės ir
3.
śakti
tattva – tai Kṛṣṇos
prigimtinė energija svarūpa śakti ir jos
šešėlis - iliuzinė energija māyā śakti, sukurianti
prakṛti - materialią gamtą.
Iš
šių realybių Viešpats Hari, Īśvara, yra śaktimān
- visų energijų šaltinis.
Nors
gyvosios būtybės sudaro atskirą realybės formą (jīva
tattvą), jos taip pat yra Kṛṣṇos śakti.
Viešpats
turi nesuskaičiuojamą galybę energijų, kurios veikia
automatiškai besąlygiškai pildydamos Jo norus.
Viešpaties
savybės, tokios kaip grožis, šlovė,
teisingumas, žinojimas, nuostabumas, prielankumas, o taip pat Jo pavidalas,
Jo žaidimai, Jo vardai yra Jo skirtingų energijų
pasireiškimai.
Nors negalima atskirti
energijos nuo jos šaltinio (śakti śaktimator abhedaḥ,
„Vedānta sūtros“ komentaras), tačiau energija nėra tapati
energijos savininkui.
Kṛṣṇa
turi išskirtines savybes, kurios būdingos tik Jo, bet ne Jo śakti,
prigimčiai:
·
laisvė (sva-tantratā),
·
laisvi norai (sva-icchāmayatā),
·
vyriškumas arba dominavimas (puruṣatva),
·
malonumas (bhoktṛtva).
Kadangi
Kṛṣṇą visuomet supa Jo vidinė energija, pasiekti
Jį kaip Asmenį galima tik gavus šios vidinės energijos,
kuri paslepia Kṛṣṇą nuo maištaujančių
sielų, prieglobstį.
Kṛṣṇos
galia pasireiškia trimis formomis:
1. cit śakti (dvasinio
pasaulio energija),
2. jīva śakti (gyvosios
esybės),
3. māyā śakti (materialaus
pasaulio iliuzijos energija).
Materialus
pasaulis sukuriamas veikiant māyā
śakti, gyvosios būtybės sukuriamos veikiant jīva śakti, o dvasinis
pasaulis yra cit-śakti darbas.
Śrīmatī
Rādhārāṇī yra Jo pilna śakti. Ji vadinama Kṛṣṇos svarūpa-śakti (prigimtine
Kṛṣṇos galia). Iš jos kyla jau minėtos trys
energijos:
·
cit-śakti
taip pat vadinama vidine galia (antaraṅgā-śakti),
kuri yra tarsi dvasinė saulė;
·
jīva-śakti
vadinama paribio galia (taṭasthā
śakti), kuri yra tarsi vidinės energijos saulės spinduliai. Taṭa reiškia krantas, riba tarp
sausumos ir vandens, o sthaḥ – reiškia būti, gyventi. Taṭasthā reiškia
būti ant ribos tarp materijos ir dvasios.
·
māyā-śakti
yra vadinama išorine galia (bahiraṅgā
śakti), kuri yra tik vidinės energijos šešėlis.
Be šių
trijų rūšių kriyā-śakti
(veiklos energijos) svarūpa-śakti
turi dar kitas tris funkcijas:
·
hlādinī
vṛtti – malonumo
funkcija,
·
sandhinī
vṛtti – egzistencijos funkcija,
·
saṁvit
vṛtti – suvokimo
funkcija.
Šie trys svarūpa-śakti aspektai
visiškai įtakoja cit-śakti,
jīva-śakti ir māyā-śakti veiklą.
Hlādinī
funkciją įkūnija pati Śrīmatī
Rādhārāṇī, kuri suteikia pilną
transcendentinį džiaugsmą ir malonumą
Kṛṣṇai.
Saṁvit-vṛtti
įkūnija Pats Kṛṣṇa, kuris patiria įvairias
santykių nuotaikas (sambandha-bhāvas)
Vradžos žemėje.
Sandhinī-vṛtti,
kurią įkūnija Viešpats Balarāma, apreiškia
visus dvasinio pasaulio objektus, taip pat visų Kṛṣṇos
palydovų ir paties Kṛṣṇos kūnus.
Jīva
yra atominė (begalinai maža) svarūpa-śakti
galia, ir visi trys svarūpa-śakti
aspektai joje pasireiškia mažu kiekiu.
·
hlādinī-vṛtti
visuomet glūdi jīvoje
brahmānandos (dvasinės palaimos) pavidalu,
·
saṁvit-vṛtti
pasireiškia brahma-jñānos
(transcendentinio pažinimo) pavidalu, o
·
sandhinī-vṛtti
pasireiškia jīvos nykstamai
mažu pavidalu.
Māyā-śakti
yra svarūpa-śakti
iškreiptas atspindys, todėl joje
·
hlādinī-vṛtti
pasireiškia materialaus malonumo (jadānanda)
forma,
·
saṁvit-vṛtti
pasireiškia kaip materialus pažinimas (bhautika-jñāna),
o
·
sandhinī-vṛtti
pasireiškia kaip visa materiali visata, susidedanti iš keturiolikos
planetinių sistemų ir visų gyvų būtybių
materialių kūnų.
Plačiau apie temą
“Pamokymų nektare” 2
posmo komentare, Śrila Prabhupāda komentuoja, kad materialus pasaulis
yra vieta, kurioje kiekvienas turi sunkiai dirbti. Tai reiškia, kad
šis pasaulis supančioja. Todėl žmogaus gyvenimas yra
skirtas išaukštintam mąstymui ir paprastam gyvenimui, kad
suprastų savo tikrąją prigimtį ir pernelyg
neįsiveltų į veiklą, atnešančią
kančią. Šis materialus pasaulis nėra tinkama vieta
dvasinėms sieloms, todėl jos turi stengtis greičiau iš čia
ištrūkti. Tam, kad ištrūktume, turime suprasti, kas yra
šis pasaulis, kas yra Dievas, kas esu aš.
Śakti ir Śaktimān –
energija ir jos šeimininkas
Šventraščiai
aprašo, kad egzistuoja trys tattvos – tiesos ar realybės, tai,
kas egzistuoja iš tikrųjų – Īśvara - Dievas, jīva
– gyvoji būtybė ir prakṛti – materiali gamta. Šios
tiesos dar vadinamos atitinkamai viṣṇu tattva, jīva
tattva ir śakti tattva. Yra dar viena ypatinga tattva
(realybė)- tai śiva tattva, kuri yra tarpinė tarp
Viešpaties ir gyvosios būtybės. Tačiau trumpai galime
sakyti, kad egzistuoja Viešpats - Priežasčių
Priežastis ir tai, kas išeina iš Jo kaip pasekmė. Tai yra
vadinamos śakti - energijos. Kadangi gyvosios būtybės
taip pat yra Kṛṣṇos noro pasekmė (so ‚kāmayata
bahu syām („Bṛhad-āraṇyaka Upaniṣad“ 1.2.4)),
jos taip gali būti ir yra vadinamos - Viešpaties energija.
Upaniṣadose pasakyta, kad Viešpats turi
nesuskaičiuojamą galybę energijų, kurios veikia automatiškai
(„Śvetāśvatara Upaniṣad“ 6.7-8):
tam īśvarāṇāṁ paramaṁ
maheśvaraṁ
taṁ devatānāṁ paramaṁ ca
daivatam
patiṁ patīnāṁ paramaṁ
parastād
vidāma devaṁ bhuvaneśam īḍyam
na tasya kāryaṁ karaṇaṁ ca vidyate
na tat-samaś cābhyadhikaś ca dṛśyate
parāsya śaktir vividhaiva śrūyate
svābhāvikī jñāna-bala-kriyā
ca
„Aukščiausias Viešpats -
valdovų valdovas. Jis - vyriausias visų planetų vadovas.
Kiekvienas Jam pavaldus. Visoms esybėms Viešpats suteikia tam tikrus
įgaliojimus valdyti. Jos pačios neturi aukščiausios
valdžios. Jį garbina visi pusdieviai, Jis - aukščiausias
visų valdytojų valdytojas.
Todėl Jis yra transcendentalus įvairiausių
materialių vadovų bei valdovų atžvilgiu ir Jį garbina
visi. Niekas nėra aukštesnis už Jį, Jis -
aukščiausioji visų priežasčių priežastis.
Jo kūniškas
pavidalas kitoks negu paprastos gyvos esybės. Jo kūnas ir siela
niekuo nesiskiria, Jis - absoliutus. Visos Jo juslės -
transcendentinės, ir kiekviena iš jų gali atlikti kitos
darbą. Vadinasi niekas nėra aukštesnis už Jį ir Jam
neprilygsta. Jo galios visapusiškos, todėl Jo darbai - savaiminė
natūrali Jo norų pasekmė.“
Įvairios Viešpaties
energijos:
Madhvācārya
pamini šias 16 energijų:
śrī
- grožis,
bhū - būtis,
līlā - žaidimai,
kānti - meilumas,
kīrti - šlovė,
tuṣṭi - pasitenkinimas,
gīr - kalba,
puṣṭi -
klestėjimas,
satyā - teisingumas,
jñānājñānā
- žinojimas ir neišmanymas,
jayā utkarṣiṇī - nuostabumas,
vimalā -
nepriekaištingumas,
yogamāyā - iliuzija,
prahvī - nuolankumas,
īśānā -
viešpatavimas,
anugrahā - prielankumas.
Śrīla Jīva Gosvāmis
„Bhāgavat sandarbhoje“ išvardija šias energijas:
śrī, ilā, kānti,
kīrti, tuṣṭi, gīr, puṣṭi,
vidyāvidyā, jaya; vimalā, māyā, prahvī,
īśānā, anugrahā, saṁvit, sandhinī,
hlādinī, bhakti, mūrti, yogā, etc.
Kai kurių iš
jų reikšmės:
1. śrī
- turto galia;
2. puṣṭi
- jėga;
3. gīr
- žinojimas;
4. kānti
- grožis;
5. kīrti
- šlovė;
6. tuṣṭi
- atsižadėjimas;
Tai Jo šešios
vertenybės.
7. ilā - tai Jo bhū śakti arba sandhini
śakti - vidinė galia, kurios viena iš ekspansijų yra
taip pat ir Žemė.
8. ūrjā—as- vidinė galia
atlikti žaidimams. Šiame pasaulyje ji pasireiškia kaip Tulasi
medelis;
9-10. vidyā ir avidyā
– žinojimas ir neišmanymas - tai išorinės energijos, kurios
sąlygoja gyvosios esybės išsivadavimą ir pančius
atitinkamai.
11. śakti - Jo vidinė malonumo
galia - hlādinī, ir māyā, kuri yra
išorinė galia - vidyos ir avidyos pagrindas.
12. jīva - Viešpaties ribinė
energija, kuri pavaldi māyāi.
„Caitanya Caritāmṛtoje“ Adi 5.27–28 pasakyta:
svarūpa-vigraha kṛṣṇera kevala
dvi-bhuja
nārāyaṇa-rūpe sei
tanu catur-bhuja
śaṅkha-cakra-gadā-padma,
mahaiśvarya-maya
śrī-bhū-nīlā-śakti
yāṅra caraṇa sevaya
„Kṛṣṇos asmeninis pavidalas turi tik dvi
rankas, tačiau Nārāyaṇos pavidalu Jis turi keturias
rankas. Viešpats Nārāyana laiko kriauklę, diską,
vėzdą ir lotoso žiedą ir Jis kupinas didžių
turtų. śrī, bhū ir ṇīla energijos tarnauja Jo lotosinėms pėdoms.“
Ramānujos ir Madhvos vaiṣṇavizmo mokyklose
egzistuoja labai išsamūs śrī,
bhū ir nīla energijų aprašymai. Bengalijoje nīla energija kartais vadinama līla energija. Šios trys
energijos tarnauja keturrankiam Viešpačiui Nārāyaṇai
Vaikuṇṭhose. Śrī sampradāyos
„Prapannāmṛta“ aprašo Nārāyaṇą tokiais
žodžiais:
„Jie pamatė Viešpatį Viṣṇu,
Aukščiausią Dievo Asmenį, kurio akys kaip lotosai,
sėdintį ant Garuḍos ir laikantį Lakṣmī,
sėkmės deivę, priglaustą prie krūtinės. Jis buvo
panašus į lietaus debesį, svaidantį žaibus, o dviejose
rankose iš keturių Jis laikė kriauklę ir diską. Jo
rankos siekė kelius, o Jo visos nuostabios kūno dalys buvo suteptos
sandalmedžio pasta ir papuoštos spindinčiais papuošalais.
Jis dėvėjo geltonus drabužius, o šalia Jo stovėjo Jo
energijos bhūmi ir nīla.“
„Gītopaniṣad“ taip pat mini śrī,
bhū ir nīla energijas: mahā-lakṣmīr
deveśasya bhinnābhinna-rūpā
cetanācetanātmikā. sā devī tri-vidhā bhavati,
śakty-ātmanā icchā-śaktiḥ
kriyā-śaktiḥ sākṣāc-chaktir iti.
icchā-śaktis tri-vidhā bhavati, śrī-bhūmi-nīlātmikā.
„Mahā Lakṣmī, aukščiausioji Viešpaties energija,
yra suvokiama skirtingais būdais. Ji yra dalijama į dvi: materialią
ir dvasinę galias, ir abejomis savo galiomis ji veikia kaip troškimo
galia, kuriančioji galia ir vidinė galia. Troškimo galia savo
ruožtu skiriama dar į tris, būtent śrī, bhū
ir nīla.“
Cituodamas apreikštuosius šventraščius,
Madhvācārya komentaruose „Bhagavad-gītai“ (4.6) teigė, kad
motina materiali gamta, kuri suvokiama kaip iliuzinė energija Durgā,
turi tris skirsnius: śrī, bhū ir nīla. Ji yra iliuzinė energija tiems, kurie pernelyg
silpni dvasiškai, kadangi šios energijos yra Viešpaties
Viṣṇu sukurtos energijos. Nors kiekviena energija ir neturi
tiesioginio ryšio su Beribiu, jos yra pavaldžios
Viešpačiui, kadangi Viešpats yra visų energijų
šeimininkas.
„Bhāgavat-sandarbhoje“ (23 tekstas) Śrīla
Jīva Gosvāmi teigia: „Padma Purāṇa“ nurodo į
amžinai palankią Dievo buveinę, kuri kupina visų
turtų, tarp kurių śrī,
bhū ir nīla energijos. „Mahā-samhita“, kuri aptarinėja
transcendentinius Dievo vardus ir pavidalus, taip pat pamini Durgą kaip
Aukščiausios sielos galią, susijusią su gyvosiomis
būtybėmis. Vidinė galia veikia Jo asmeniniuose darbuose, o
materiali galia apreiškia tris gamtos guṇas.“
Cituodamas apreikštuosius raštus kitoje vietoje, jis teigia, kad śrī yra Dievo energija, kuri
palaiko kosminę kūriniją, bhū
yra energija, kuri sukuria kosminę kūriniją, o nīla, Durgā, yra energija,
kuri sunaikina materialią kūriniją. Visos šios galios
veikia sąryšyje su gyvosiomis būtybėmis ir todėl kartu
jos vadinamos jīva-māyā.
Visos šios energijos veikia
dvasiniame pasaulyje. Kṛṣṇa turi nesuskaičiuojamą
gausybę energijų, tačiau išminčiai jas grupuoja į
tris pagrindines.
Trys Kṛṣṇos
energijos
Žemiau pateikiame
santrauką iš Bhaktivinodos Ṭhākuros knygos “Jaiva-dharma”
14 skyriaus:
“Kṛṣṇa
yra sarva śaktimān – Jis
turi visas galias. Nėra jėgos, kuri nepriklausytų nuo Jo.
Visi Kṛṣṇos pasireiškimai turi galias
– Brahma, Paramātmā ir Bhagavān.
Kṛṣṇos galia pasireiškia trimis
formomis: cit śakti (dvasinis
pasaulis), jīva śakti (gyvosios
esybės), māyā śakti (materialus
iliuzijos pasaulis).
Kṛṣṇa yra vienintelis māyā śakti šeimininkas. Ji neturi jokios galios
Jam.
Māyāvādžiai
teigia, kad Absoliutas kaip brahma,
neturi śakti, kaip Īśvara, kuris yra māyos produktas, Jis turi visas śakti. Ši teorija yra
visiškai išsigalvota.
Problema:
Jei Bhagavānas visuomet
susijęs su Savo śakti ir
veikia tik jos pagalba, kur Jo nepriklausomybė ir valia?
Atsakymas:
„Vedānta sūtra“ teigia: śakti śaktimator abhedaḥ
- śakti
(energija) ir śaktimān
puruṣa (Dievo Asmuo) nesiskiria. Darbas yra śakti požymis. Visas darbas atliekamas tik śakti poveikiu. Tačiau noras
atlikti darbą nurodo į śaktimān
– galios savininką. Materialus pasaulis sukuriamas veikiant Māya śakti, gyvosios būtybės
sukuriamos veikiant jīva śakti,
o dvasinis pasaulis yra cit-śakti
darbas. Bhagavānas įkvepia cit śakti, jīva śakti ir māyā
śakti užsiimti atitinkama veikla, bet pats lieka nirvikāra (neprisirišęs
ir nepaveiktas jų darbo).
Problema:
Jei Bhagavānas pasitelkdamas śakti atlieka įvairiausią
veiklą, skatinamą Jo nepriklausomų norų, Jis turi patirti
transformacijas (vikāra).
Iš tiesų netgi turėti įvairius norus yra laikoma vikāra.
Atsakymas:
nirvikāra (nepatirti
pokyčių) reiškia nepatirti materialių pokyčių (māyika vikāra). Māyā yra
Kṛṣṇos svarūpa
śakti šešėlis, todėl māyos kūriniai yra realybė, bet ji laikina. Kaip
šešėlis nedaro įtakos personai, bet gali padaryti
poveikį tiems, kurie pakliuvo į šešėlį, taip ir māyos veikla nedaro įtakos
Kṛṣṇos transcendentinei padėčiai. Vis dėlto
Kṛṣṇa patiria vikāra
(pokyčius) kylančius iš Jo nepriklausomų norų ir
veiklos. Tačiau šie pokyčiai yra aukščiausi
transcendentinės premos
(meilės) pasireiškimai. Māya
neturi jokio sąlyčio su nuostabiais ir įvairiausiais Bhagavāno žaidimais (līla) cit jagat (dvasiniame
pasaulyje). Tie, kurie yra mājos
paveikti, galvoja, kad Kṛṣṇos žaidimai yra māyos pasireiškimas. Geltlige
sergantis žmogus viską aplinkui mato gelsvos spalvos, o žmogus
stovintis po debesiu galvoja, kad debesis užstojo saulę. Taip ir tie,
kurių intelektas yra māyos
produktas, galvoja, kad transcendentiniai vardai, forma, savybės bei
žaidimai yra māyika.
Iš tiesų māyā
śakti yra cit śakti
šešėlis ir todėl įvairovė, regima māyā jagad (materialioje
gamtoje) yra tik iškreiptas atspindys dvasinės įvairovės cit jagad (dvasiniame pasaulyje).
Šis atspindys yra ne tik priešingas, bet taip pat ir neturi
substancijos. Todėl nors materialaus pasaulio įvairovė ir
primena dvasinio pasaulio įvairovę, jų esmė yra skirtinga. Māya negali daryti jokio poveikio Bhagavānui, savo šeimininkui,
nes Jis visuomet supamas Savo cit-śakti.
Klausimas:
kuri iš Kṛṣṇos galių yra Śrīmatī
Rādhikā?
Atsakymas:
kaip Śrī Kṛṣṇa yra išbaigta śaktimān-tattva, taip ir
Śrīmatī Rādhikā yra Jo pilna śakti. Ją galima vadinti Kṛṣṇos svarūpa-śakti (prigimtine
Kṛṣṇos galia). Kad įgyvendintų Savo līlą
(žaidimus), Jie yra amžinai atskiri, bet tuo pat metu Jie yra
amžinai neatsiejami, lygiai taip pat kaip kvapas neatskiriamas nuo muskuso
ar karštis neatsiejamas nuo ugnies. Śrīmatī
Rādhikā turi tris veiklos galias (kriyā-śakti):
cit-śakti, jīva-śakti ir māyā-śakti.
Cit-śakti taip pat vadinama
vidine galia (antaraṅgā-śakti),
māyā-śakti yra
vadinama išorine galia (bahiraṅgā
śakti), o jīva-śakti
vadinama ribine galia (taṭasthā
śakti). Nors svarūpa-śakti
yra viena, ji veikia šiais trimis būdais. Visos amžinos svarūpa śakti savybės
pilnai pasireiškia cit-śakti
veikloje, truputį pasireiškia jīva-śakti
veikloje ir iškreiptai pasireiškia māyā-śakti veikloje.
Be šių trijų rūšių kriyā-śakti (veiklos
energijos), svarūpa-śakti
turi dar kitas tris funkcijas: hlādinī,
sandhinī ir saṁvit. Šie trys svarūpa-śakti
aspektai visiškai įtakoja cit-śakti,
jīva-śakti ir māyā-śakti veiklą.
Hladinī
funkcija – tai pati Śrīmatī Rādhikā, karaliaus Vṛṣabhānu
dukra, kuri suteikia pilną transcendentinį džiaugsmą ir
malonumą Kṛṣṇai. Ji suteikia laimę
Kṛṣṇai Savo transcendentiniu pavidalu kaip mahābhāvos
(aukščiausios meilės) įsikūnijimas, o taip pat
amžinai apreikšdama aštuonias bhāvas (transcendentines emocijas) aštuonių
pagrindinių sakhī
(draugių) pavidalais. Jos yra tiesioginės Rādhikos svarūpos (prigimties) ekspansijos (kāya-vyūha). Ji taip pat
apreiškia keturias skirtingas tarnystės nuotaikas išskleisdama
iš savęs keturių tipų sakhī:
priya-sakhī, narma-sakhī, prāṇa-sakhi,
parama-preṣṭha-sakhī.
Visos šios sakhī
(Rādhikos draugės) yra amžinai laisvos dvasinio pasaulio
būtybės, niekuomet nesusiliečiančios su iliuzija.
Svarūpa
śakti saṁvit-vṛtti apreiškia
įvairias santykių nuotaikas (sambandha-bhāvas)
Vrajoje. Sandhinī Vradžoje
apreiškia viską, kas susideda iš vandens, žemės ir
t.t.: kaimus, miškus, sodus, Giri-Govardhana, kurie yra
Kṛṣṇos žaidimų vietos. Ji taip pat apreiškia
visų rūšių transcendentinius objektus, kurie panaudojami
Kṛṣṇos žaidimuose, o taip pat transcendentinius
Śrī Rādhikos, Śrī Kṛṣṇos,
Kṛṣṇos draugų ir draugių, karvių, tarnų
ir tarnaičių kūnus.
Śrī Kṛṣṇa visuomet
pasinėręs į aukščiausią palaimą hlādinī praṇaya-vikāros
(meilės žaidimų) pavidalu. Saṁvit-vṛtti
pagalba Jis, kupinas įvairiausių bhāvų
(emocijų), patiria praṇaya-rasa
(meilės santykius). Savo transcendentinės galios saṁvit-vṛtti dėka Kṛṣṇa
užsiima tokia veikla, kaip gopių
viliojimas, grojant fleita, karvių ganymas, rāsa-līlā ir kiti žaidimai. Jo
transcendentinė buveinė yra Jo sandhinī
galios pasireiškimas.
Jīva
yra atominė (begaliniai maža) svarūpa-śakti
galia, ir visi trys svarūpa-śakti
aspektai joje pasireiškia mažu kiekiu. Tokiu būdu hlādinī-vṛtti visuomet
glūdi jīvoje brahmānandos
(dvasinės palaimos) pavidalu, saṁvit-vṛtti
pasireiškia brahma-jñānos
(transcendentinio pažinimo) pavidalu, o sandhinī-vṛtti pasireiškia jīvos nykstamai mažu pavidalu.
Māyā-śakti
yra svarūpa-śakti
iškreiptas atspindys, todėl joje hlādinī-vṛtti
pasireiškia materialaus malonumo (jadānanda)
forma, saṁvit-vṛtti
pasireiškia kaip materialus pažinimas (bhautika-jñāna),
o sandhinī-vṛtti
pasireiškia kaip visa materiali visata, susidedanti iš keturiolikos
planetinių sistemų ir visų gyvų būtybių
materialių kūnų.
Klausimas:
kodėl svarūpa-śakti
yra vadinama acintya – nesuvokiama,
jei visą jos veikimą galima paaiškinti tokiu paprastu būdu?
Atsakymas:
Šiuos dalykus galima suprasti atsietus vieną nuo kito, bet jų
santykis yra nesuvokiamas. Materialiame pasaulyje priešingos savybės
turi tendenciją panaikinti viena kitą. Priešingi principai
negali sugyventi toje pačioje vietoje. Tačiau Śrī
Kṛṣṇos śakti
turi tokią nesuvokiamą galią, kad dvasiniame pasaulyje ji
pačiu nuostabiausiu ir gražiausiu būdu apreiškia
priešingas savybes kartu ir vienu metu. Nors Śrī
Kṛṣṇa turi pačią gražiausią formą (rūpa), Jis yra beformis (arūpa). Jis turi
transcendentinę mūrti
(pavidalą) ir vis dėlto Jis yra visur. Jis visuomet aktyvus, bet tuo
pat metu Jis nepaliečiamas, nes neatlieka karmos. Jis yra Nanda
Mahārājo sūnus, nors yra negimęs. Jis yra paprastas
piemenukas, bet Jis visų garbinamas. Jis yra visa žinantis, bet vis
dėlto įgyja žmogaus pavidalą ir emocijas. Tuo pat metu Jis
turi visas savybes (saviśeṣa)
ir neturi jokių savybių (nirviśeṣa).
Todėl Jis yra acintya
(nesuvokiamas) ir kupinas rasos
(estetinių santykių). Jis yra ribotas ir beribis. Jis yra čia
pat ir labai toli. Neįmanoma išvardinti visų šios
kategorijos savybių. Jos prieštarauja viena kitai, bet amžinai
ir labai nuostabiai be jokio konflikto pasireiškia Jo prigimtyje, Jo
buveinėje ir įvairiuose dalykuose, susijusiuose su Juo. Tokia yra
nesuvokiama Jo śakti prigimtis.
Klausimas:
cit-śakti, jīva-śakti ir māyā-śakti
yra trys svarūpa-śakti
pasireiškimai, hlādinī,
saṁvit ir sandhinī yra trys svarūpa-śakti
funkcijos (vṛtti), ir šios
trys funkcijos veikia šiuos tris pasireiškimus: cit-śakti, jīva-śakti
ir māyā-śakti. Visa
tai yra tiesiog śakti darbas. Be
viso to, dvasinis pasaulis, dvasiniai kūnai ir dvasiniai žaidimai
taip pat nurodo tik į śakti.
Tai kas tuomet nurodo į śaktimān
Kṛṣṇą?
Atsakymas:
Taip, Kṛṣṇos vardas, pavidalas, savybės ir žaidimai
reiškia śakti funkcijas.
Tačiau laisvė (sva-tantratā)
ir laisva valia (sva-icchāmayatā)
nėra śakti darbas. Tai yra
vidinė Aukščiausio Asmens veikla ir Kṛṣṇa yra
tas Aukščiausias Asmuo, kuris turi laisvą valią ir yra śakti prieglobstis. Śakti skirta pasimėgavimui, o
Kṛṣṇa yra besimėgaujantis. Śakti yra priklausoma, o Kṛṣṇa nepriklausomas.
Śakti supa šį
nepriklausomą Aukščiausią Asmenį iš visų
pusių, bet jis visuomet suvokia savo śakti.
Nepriklausomas puruṣa yra śakti šeimininkas, nors Jis ir
apsuptas śakti.
Žmogiškos būtybės gali suvokti šį
Aukščiausią Asmenį (parama-puruṣa)
tik priėmę šios śakti
prieglobstį. Dėl šios priežasties sąlygotos sielos
negali suvokti śaktimān
padėties nepriklausomai nuo suvokimo apie śakti padėtį. Tačiau, kai bhaktai išsiugdo
meilę Jam, jie gali suvokti Jį, kuris slepiasi už Savo śakti. Bhakti yra śakti
forma, ir todėl ji turi moterišką pavidalą. Vadovaujama
Kṛṣṇos vidinės galios (svarūpa-śakti) ji patiria puruṣos žaidimus. Šie žaidimai parodo, kad
Kṛṣṇa turi laisvą valią ir prigimtinę
savybę būti vyraujančiu besimėgaujančiu.
Klausimas:
jei sakysime, kad egzistuoja tattva
(realybė), neturinti charakteristikų, pagal kurias ją
būtų galima atpažinti, ši tattva turėtų būti tas pats brahma, aprašytas Upaniṣadose?
Atsakymas:
Brahma, aprašytas Upaniṣadose neturi troškimų, o
Kṛṣṇa, parama-puruṣa,
kuris aprašytas Upaniṣadose, iš tiesų sudarytas
iš laisvos valios (sva-icchā-maya).
Tarp jų egzistuoja didelis skirtumas. Brahma yra nirviśeṣa, be jokių atributų.
Kṛṣṇa, nors ir skiriasi nuo śakti, yra saviśeṣa,
Jis turi pavidalą ir atributus, kadangi Jis turi tokias savybes kaip puruṣatva (vyriškumas), bhoktṛtva (besimėgaujantis), adhikāra (autoritetas) ir svatantratā (nepriklausomybė).
Realybėje Kṛṣṇa ir Jo śakti nesiskiria. Śakti,
kuri parodo Kṛṣṇos buvimą, taip pat yra
Kṛṣṇa, nes kṛṣṇa-kāminī-śakti
kaip Śrī Rādhā apsireiškia moterišku pavidalu.
Kṛṣṇa yra tas, kuriam tarnauja, o aukščiausia śakti Śrīmatījī
yra Jo sevadāsī
(tarnaitė). Ši individuali abhimāna
(tapatybės suvokimas) yra vienintelė realybė, kuri skiria Juos
vienas nuo kito.
Klausimas:
Jei Kṛṣṇos troškimas ir sugebėjimas mėgautis
parodo puruṣos pavidalą,
koks yra Śrīmatī Rādhikos troškimas?
Atsakymas:
Śrīmatī Rādhikos troškimai yra pavaldūs
Kṛṣṇai. Nei vienas jos noras ar pastanga nėra
nepriklausomi nuo Jo troškimų. Kṛṣṇa turi norus, o
Śrīmatī Rādhikos norai yra tarnauti
Kṛṣṇai pagal Jo norus. Śrīmatī
Rādhikā yra pilna ir pirminė śakti,
o Kṛṣṇa yra puruṣa,
tai yra Jis kontroliuoja ir įkvepia śakti.“
Kṛṣṇos
svarūpa-śakti atlieka tris funkcijas, kurios veikia cit, jīva
ir māyā śakti:
a) sandhini śakti - amžinos būties energija arba
egzistencijos galia. Ją atstovauja Viešpats Balarāma;
b) saṁvit śakti - pažinimo galia. Ją
įkūnija pats Kṛṣṇa;
c) hladini śakti - pasitenkinimo energija. Ją
įkūnija Śrīmati Rādhārāni.
Šių energijų
apibendrinimas pateikiamas lentelėje:
Energija
|
Amžinybės (sandhinī)
|
Žinojimo (saṁvit)
|
Palaimos (hlādinī)
|
Vidinė
|
Dvasinis pasaulis, Dievo vardai, Jo įvairūs
pavidalai, savybės ir žaidimai su Jo palydovais, objektai ir
viskas, kas reikalinga Aukščiausio Viešpaties žaidimams.
|
Visas transcendentinių meilės nuotaikų (bhāvų),
bei minčių spektras.
|
Tyra dvasinė meilė, suteikianti
aukščiausią pasitenkinimą (prema).
|
Paribio
|
Dvasinė gyvosios būtybės egzistencija, jos
amžinas vardas ir dvasinė forma bei savybės.
|
Impersonalios žinios apie Brahmaną.
|
Palaima suvokus Brahmaną ir Jame būnant.
|
Išorinė
|
Materiali visata, susidedanti iš 14 planetinių
sistemų, grubūs ir subtilūs gyvųjų būtybių
kūnai. Materialūs jausmai bei tikslai, tokie kaip rojaus siekimas.
Materialūs vardai, pavidalai, savybės ir įkūnytų
sielų veiksmai.
|
Sąlygotas gyvųjų būtybių
mąstymas, viltys ir nerimas, vaizduotė ir samprotavimai.
|
Laimė, gaunama iš grubių materialių
malonumų, o taip pat subtilūs materialūs malonumai aukštesnėse planetose.
|
1. Antaraṅgā
śakti - vidinė energija
Ji kitaip vadinama cit śakti.
Ši energija pasireiškia dvasiniame pasaulyje. Ji apreiškia visus
transcendentinio pasaulio objektus ir santykius. Iš esmės tai
sąmonės galia, nurodanti, kad dvasiniame pasaulyje visi objektai yra
sąmoningos prigimties, net tie objektai, kurie materialiame pasaulyje
tradiciškai laikomi negyvais. Savo vidinės galios
dėka Kṛṣṇa apreiškia savo transcendentinius žaidimus
visame dvasiniame pasaulyje ir ypač Golokoje ir Gokuloje. Ši energija
iš esmės nesiskiria nuo Viešpaties kūno, todėl
vadinama Jo vidine galia.
2. Bahiraṅgā
śakti - išorinė energija, kuri įkūnija
materialią gamtą.
Skirtingai
nuo vidinės energijos, kuri yra gyva, bahiraṅgā śakti
yra inertiška ir negyva. Ji visiškai valdoma Viešpaties
sukurtų dėsnių. Tiesa, materiali energija – prakṛti
taip pat skirstoma į dvi dalis:
a) māyā - tai iliuzinė energija, kuri yra
veiksmingasis principas, ir kuri yra Viešpaties tarnaitė ir Kṛṣṇos
hlādinī śakti šešėlis. Māyā visuomet
jaučia gėdos jausmą ir todėl negali pasirodyti
Viešpaties akivaizdoje.
b) pradhāna - materialių elementų bazė,
kuri yra visiškai negyva ir neturi veikiančiosios galios.
Viešpats pats niekuomet
nesusiliečia su savo išorine energija. Jis valdo ją per tarpines
energijas. Apie tai kalba „Brahma Saṁhitos“ 6-10 posmai:
„Gokulos Viešpats yra
transcendentinis Aukščiausias Dievo Asmuo, tarsi pats amžinosios
ekstazės pavidalas. Jis - vyresnis už visus valdovus. Gausybė Jo
žaidimų vyksta transcendentinėje karalystėje,
neturinčioje nieko bendra su jo materialia energija.“
„Kṛṣṇa
niekaip nesusijęs su savo iliuzine energija. Ir vis dėlto ji
nėra visiškai atkirsta nuo Absoliučios Tiesos. Kai Jis
nusprendžia kurti materialų pasaulį, prasideda meilės
žaidimas, kuriame jis užimtas savo dvasinės (cit)
energijos Ramos, sviedžia žvilgsnį laiko energijos pavidalu
į klaidinančią energiją.“
„Ramādevi,
dvasinė (cit) energija,
Aukščiausio Viešpaties mylima palydovė, yra visų
gyvų būtybių nešėja. Dieviška pilnutinė Kṛṣṇos
dalis (ekspansija) sukuria šį materialų pasaulį.
Kūrimo metu pasirodo dieviška aureolė, kurios prigimtis atitinka
Jo pavaldžią dalį (svāṁśa).
Ši aureolė yra dieviškas Śambhu - apreikštas
Aukščiausio Viešpaties vyriškumo simbolis. Ši
aureolė yra tik užtemdytas aukščiausio amžinojo
švytėjimo atspindys. Šis vyriškumo simbolis yra Dievui
pavaldi dalis, kuri veikia kaip šio materialaus pasaulio kūrėjas,
paklūstantis aukščiausiai motinai (niyatiḥ). Iš aukščiausios motinos kyla ir
šio pasaulio vaisingumo galia - māyā,
ribota, neabsoliuti (apara) galia -
materialaus moteriško vaisingumo simbolis. Jų dviejų jungtis
sukuria galimybę pasireikšti iškreiptai sąmonei, kuri
atspindi Aukščiausio Viešpaties troškimą kurti sėklą.“
„Visi didžiojo
Viešpaties (Maheśvaros)
sutuoktinės palikuonys, šio materialaus pasaulio gyventojai,
atsiranda kaip vyriškojo ir moteriškojo dauginimosi organų
pasekmė.“
„Asmenybė,
įkūnijanti materialų priežastinį principą, yra
didysis šio pasaulio Viešpats Śambhu, vyriško dauginimosi
organo pavidalu susijungia su savo moteriška palydove - ribota energija - Māyā, kuri yra produktyvus
priežastinis principas. Mahā Viṣṇu, pasaulio
Viešpats apsireiškia jame kaip jam pavaldi dalis žvilgsnio
pavidalu.“
3. Taṭasthā
śakti - ribinė energija
Taṭa
reiškia krantas, riba
tarp sausumos ir vandens, o sthaḥ – reiškia būti,
gyventi. Kitaip sakant – taṭasthā
reiškia būti ant ribos tarp materijos ir dvasios. Taṭasthā
śakti vadinama karma śakti arba jīva śakti.
Iš tiesų, savo prigimtimi gyvosios būtybės - jīvos yra vidinės energijos –
dvasinės prigimties, tačiau, kadangi jos turi iškreiptą
sąmonę ir dėl silpnumo negali priešintis māyāi, jos pasilieka
materialiame pasaulyje, kaip jo gyventojai, pilnai paklusdami negyviems materialios
gamtos dėsniams.
Gyvosios būtybės
yra ribinė energija, kadangi jos yra tarp vidinės ir
išorinės energijos. Taṭa reiškia riba tarp vandens
ir kranto, kur susiduria dvi prigimtys. Gyvosios būtybės yra
neapsakomai mažos ir todėl jos visuomet yra linkusios pasiduoti arba
materialios arba dvasinės energijos įtakai.
KLAUSIMAI:
1. Išvardinkite 3 realybės
kategorijas. Paaiškinkite kiekvieną iš jų.
2. Ką reiškia terminai
śakti ir śaktimān?
3. Kiek energijų turi Viešpats?
4. Kokios savybės nurodo į
patį Viešpatį, o ne į Jo energijų darbą?
5. Išvardinkite tris pagrindines Kṛṣṇos
galias.
6. Kokią padėtį tarp Kṛṣṇos
energijų užima Śrīmatī Rādhārāṇī?
7. Koks santykis tarp Kṛṣṇos
prigimtinės energijos ir trijų Kṛṣṇos
energijų?
8. Kodėl gyvos būtybės
vadinamos taṭasthā śakti pasireiškimu?
9. Kodėl materialus pasaulis
vadinamas dvasinio pasaulio šešėliu?
10. Išvardinkite tris vidinės
energijos funkcijas. Paaiškinkite jas.
11. Kokios asmenybės atstovauja
kiekvienai iš vidinės energijos funkcijų?
12. Kaip vidinės energijos funkcijos
pasireiškia dvasiniame pasaulyje, gyvosiose būtybėse ir
materijoje?