Laikas ir erdvė
Trumpai apie
temą
Laikas
Laikas nėra materialus elementas ir nepavaldus trims guṇoms.
Guṇų veikimas priklauso nuo laiko. Laikas išjudina guṇas.
Materialiame pasaulyje laikas yra Kṛṣṇos
impersonalus pasireiškimas. Jis pasireiškia trimis fazėmis:
praeitimi, dabartimi ir ateitimi.
Dvasiniame pasaulyje laikas yra asmeninis Kṛṣṇos
pasireiškimas, papildantis Kṛṣṇos žaidimus. Jis
neturi savybės prarasti nei vienos akimirkos, todėl dvasiniame
pasaulyje laikas visuomet yra dabartis, be praeities ir ateities. Visi Kṛṣṇos
žaidimai dvasiniame pasaulyje vyksta vienu metu, tačiau bhakto
sąmonė juos fiksuoja chronologine tvarka.
Vedų požiūriu laiko tėkmė yra
ciklinė. Tai reiškia, kad įvykiai ir situacijos šiame
pasaulyje kartojasi. Nors įvairių ciklų metu detalės gali
skirtis, esmė lieka ta pati.
Vedos pateikia regresyvaus laiko sampratą. Viskas prasideda
nuo tobulos tvarkos, kuri laikui bėgant prastėja. Galiausiai viskas
sugriūna ir prasideda vėl iš naujo.
Materialiame pasaulyje laikas apibūdinamas kaip griovėjas,
kadangi, nors kūrimas taip pat vyksta laike, jis yra pakankamai trumpas
lyginant su tuo, kiek trunka nykimas. Todėl Kṛṣṇa
„Bhagavad-gītoje“ materialią egzistenciją vadina mṛtyu-saṁsāra
– mirties ratu.
Gyvoms būtybėms šiame pasaulyje praeitis ir
ateitis atskirti vienas nuo kito, tačiau Kṛṣṇai – ne.
Įvykiai, kurie dar įvyks, Kṛṣṇos požiūriu
jau įvyko. („Bhagavad-gīta“ 11.34)
Trumpiausia laiko atkarpa yra trukmė, per kurią
šviesos dalelė įveikia atomo skersmenį.
Nimeśa – akimirka, kuri trunka 1/11 sekundės dalis.
Muhūrta
– 48 minučių laikotarpis. 30 muhūrtų sudaro 1
parą. Labiausiai žinoma - brāhma-muhūrta – tai dvi muhūrtos
(1h 36min) iki saulės patekėjimo.
Protėvių planetoje (pitri lokoje) viena para
yra žemės mėnuo. Kai mėnulis pilnėja – ten diena.
Mėnuliui dylant – ten naktis.
Pusdievių para yra žmonių metai. Uttarāyaṇa
vadinamas laikotarpis, kai saulė eina į šiaurę (pradedant
Kūčiomis). Tai yra diena pusdieviams. Dakṣiṇāyana
yra laikotarpis, kai saulė krypsta į pietus (pradedant
Joninėmis), ir tai yra pusdievių naktis.
1200 pusdievių metų (432.000 žemės
metų) sudaro kali yugą. 1200 x 2 = 2400 sudaro dvāpara
yugą, o 1200 x 3 = 3600 sudaro treta yugą, o 1200 x 4 =
4800 pusdievių metų yra viena satya yuga.
Keturių yugų ciklas vadinamas catur yuga
arba divya yuga ir sudaro 1200 x 10 = 12000 pusdievių metų
arba 4.320.000 žemės metų. Kiekvieną catur yugą
keičiasi ir Vedų sudarytojas – Vedavyāsa.
Epochos keičiasi nuo satya yugos iki kali yugos
(nuo ilgiausios iki trumpiausios). Laikui bėgant situacija vis
prastėja. Kali yugos pabaigoje civilizacija sunaikinama,
gamta atsistato ir prasideda kita satya yuga.
1000 catur yugų (tai yra
4,320,000,000 metų) sudaro vieną Brahmos dieną. Tiek pat trunka
jo naktis.
Per vieną Brahmos dieną pasikeičia 14 Manu. Vieno
Manu valdymo laikotarpiu pasikeičia 71 catur yuga. Kiekvieno Manu
valdymo laikotarpiu pasikeičia dangaus administracija ir 7
išminčiai.
Brahmos metai trunka 360 dienų, o Brahmos gyvenimas – 100
metų. Žemiškais metais Brahmos gyvenimo trukmė yra 1 Brahmos
diena x 360 dienų metuose x 100 metų = 311,040,000,000,000
Žemės metų. Tiek trunka vienas Viṣṇu
iškvėpimas. Lygiai tiek pat trunka ir Višnu įkvėpimas,
kurio metu materialus pasaulis yra neišreikštame pradiniame
būvyje.
Laikas nevienodai teka skirtingose planetinėse sistemose.
Brahmos buveinėje laiko tėkmė pati lėčiausia,
Indralokoje spartesnė, Žemėje dar greitesnė, o pragaro
planetose greičiausia.
Erdvė
Ākāśa - erdvė talpina savyje daiktus. Vidinė erdvė
talpina savyje mintinius objektus, tokius kaip vaizdiniai, mintys.
Kṛṣṇa erdvę priskiria 8 materialiems
elementams, atsietoms Kṛṣṇos energijoms. Tokiu būdu
materiali erdvė yra ribota, ir riboja joje esančius objektus.
Nors materiali erdvė apsiriboja šia visata, iš
Vedų sužinome, kad egzistuoja kita erdvė, talpinanti savyje
visas materialias visatas ir dvasinį pasaulį.
„Vedānta-sūtra“ sako:
„Žodis ākāśa
Vedų literatūroje reiškia Aukščiausią
Brahmaną.“ „Bhagavad-gītoje“ (9.4) Kṛṣṇa taip pat
sako: „Savo neišreikštu pavidalu aš persmelkiu visą
šią visatą. Visos būtybės yra Manyje, bet Aš nesu
jose“.
Kṛṣṇa, įkūnijantis
transcendentinės erdvės idėją, gali betarpiškai
pasiekti visus objektus egzistuojančius visuose išmatavimuose.
Dvasinė erdvė yra Kṛṣṇos saṅdhinī
śakti (egzistencinės galios) pasireiškimas, todėl
veikia Kṛṣṇos malonumui. Ji gali susitraukti ir
išsiplėsti priklausomai nuo situacijos.
Visa Dievo kūrinija susideda iš dviejų dalių
– dvasinio ir materialaus pasaulio.
Vienas ketvirtis visų Viešpaties energijų apraiškų
tenka materialiam pasauliui, o trys ketvirtadaliai – dvasiniam.
Materialų pasaulį nuo dvasinio skiria Virajos
upė. Anapus Virajos upės driekiasi priežasčių
vandenynas, o už jo - dvasinis dangus, pripildytas brahmajyoti -
spindulių, sklindančių iš Kṛṣṇos
transcendentinio kūno. Šiame spindesyje sklando
nesuskaičiuojamos dvasinės planetos, vadinamos
Vaikuṇṭhomis. Tarp šių planetų viena, pati
aukščiausia, vadinama Goloka arba Kṛṣṇaloka.
Ši planeta turi tris sritis, vadinamas Dvārakā, Mathurā ir
Vṛndāvanu.
Materialus pasaulis susideda iš nesuskaičiuojamų
Visatų, turinčių kiaušinio formą. Kiekviena iš
jų padengta 7 sluoksniais. Visos visatos tarsi oro burbuliukai plaukioja
„Priežasčių vandenyne“.
Kiekvienoje visatoje susiformuoja 14 planetinių
sistemų. Septynios aukštesnės planetinės sistemos ir
septynios žemesnės planetinės sistemos .
Žemės planeta, vadinama Bhūr-loka, yra
visatos centre. Joje gyvena žmonės ir kiti mirtingi padarai.
Žemėje žmonės sukuria karmą, kurią kitose
planetose tik sunaudoja.
Aukštesnėse planetų sistemose gyvena siddhos,
cāraṇos, vidyādharos, kimpuruṣos, yakṣos
(dvasios), rākṣasos (vaiduokliai žmogėdros), devos
(pusdieviai). Dar aukščiau gyvena išminčiai asketai,
davę skaistybės įžadus. Aukščiausioje materialaus
pasaulio planetoje Satyalokoje, kuri panaši į lotoso žiedą,
gyvena Viešpats Brahmā su savo palydovais.
Žemesnėse planetinėse sistemose gyvena nāgos
(gyvatės) ir į jas panašūs padarai - materialistai bei asūros
(demonai).
Be šių planetinių sistemų žemiausioje
visatos dalyje yra ypatinga sritis, kurią sudaro 28 pragaro planetos,
vadinamos kitaip Yamapurī. Į šias planetas pakliūna
žmonės, atlikę nuodėmingą veiklą.
Plačiau apie
temą
Vakarų
požiūris ir problematika
Šv. Augustinas (mirė 430 m.) sakė: “Jei
manęs niekas neklausia, kas yra laikas, aš žinau, kas tai yra, bet
kai tik manęs paklausia, aš pasimetu ir nežinau ką
atsakyti.”
Pagal Websterio žodyną: “Laikas – nuoseklių
įvykių seka, kuomet kiekvienas įvykis turi savo tvarką:
praeitį, dabartį ir ateitį, neapibrėžta ir
ištisinė trukmė, kurioje laikoma, kad įvykiai seka vienas
paskui kitą”. “Erdvė – beribė ir nesuskaičiuojama aplinka
ar platuma, kurioje išsidėstę visi materialūs objektai ir
vyksta visi įvykiai.” Naujasis Websterio žodynas: “Laikas –
trukmės matas. Tam tikra trukmės dalis ar taškas.” “Erdvė –
plotis. Tarpas tarp taškų ar objektų.” Pagal
apibrėžimus laikas turi savo mato ir egzistencijos charakteristikas.
Jei kalbame apie fizikinį laiką ar erdvę, galime
nuspręsti, kad jie gali susitraukti ar išsiplėsti, priklausomai
nuo stebėtojo padėties, jo atskaitos sistemos. Tačiau pats
laikas ir erdvė nesikeičia. Keičiasi tik stebėtojo
požiūris. Tokiu būdu laikas ir erdvė turi savo stebimas
charakteristikas, kurios priklauso nuo stebėtojo, o taip pat
egzistencines charakteristikas, kurios nepriklauso nuo to, ar jas kas stebi, ar
ne.
Niutono požiūris. 1687 m. Niutonas pateikė
griežtus laiko ir erdvės apibrėžimus. Jo
apibrėžimais laikas ir erdvė yra absoliutūs. Pagal jį,
laikas amžinai teka vienodu greičiu, o erdvė yra beribis
konteineris. Niekas visatoje neveikia laiko tėkmės. Laikas ir
erdvė yra fundamentalesni už materiją. Galima įsivaizduoti
tuščią pasaulį be materijos, bet negalima įsivaizduoti
materialaus pasaulio be laiko ir erdvės. Remiantis Niutono suformuluotu
mechaniniu determinizmu galima nustatyti pasaulio praeitį ir ateitį,
nes laikas ir erdvė nekinta. Juose veikia griežti dėsniai.
Reliatyvumo teorija. Pagal ją erdvė ir laikas yra
reliatyvios sąvokos, priklausančios nuo stebėtojo atskaitos
sistemos. Nėra jokios absoliučios atskaitos sistemos, kuri
leistų nustatyti objektyvią laiko tėkmę ar erdvės
išplitimą. Tačiau pagal Einšteiną egzistuoja absoliuti
atskaitos sistema, kuri priklauso nuo šviesos greičio. Pagal
Einšteiną, laiko trukmė ir erdvės platumas priklauso nuo
judėjimo greičio, o taip pat nuo dangaus kūnų masės.
Pagal reliatyvumo teoriją, nėra jokio būdo pasakyti, kad du
įvykiai atsitiko vienu metu. Objektyvus dalykas bus tai, kad įvykiai
atsitiko, tačiau stebėtojui jie atrodys reliatyvūs laiko atžvilgiu.
Judant artimu šviesai greičiu, laikas tekės lėčiau, o
erdvė atrodys trumpesnė, nei įprasta.
Kvantinė mechanika. Mikroskopinis atomų pasaulis,
kurį aprašo kvantinė mechanika, ir platus kosmosas, kurį
aprašo bendroji reliatyvumo teorija, visiškai nesutaria dėl
laiko sąvokos. Kvantinė mechanika nori pašalinti laiko
faktorių iš savo lygčių. Čia laikas neturi ypatingos
svarbos.
Didžiojo sprogimo teorija. Pagal ją visata
pradėjo egzistuoti apytiksliai prieš 13 milijardų metų.
Prieš tai joje nebuvo nei erdvės, nei laiko. Didžiojo sprogimo
metu pradėjo veikti laikas ir plėstis erdvė. Visata
tebesiplečia iki šiol, ką parodo tolimų galaktikų
spektro raudonasis poslinkis.
Stygos teorija arba M-Teorija. Pagal ją erdvė sudaryta
iš mikroskopinių stygų, kurios sukuria vis didesnes ir didesnes
vijas, kurios užima vis daugiau ir daugiau erdvės matavimų.
Pagal stygos teoriją, mūsų visata yra tik viena iš 3D
(trijų matavimų) branų (membranų), esanti 11D ar
mažesnių matavimų branos dalis. Šalia šios
visatos ir anapus jos yra kitos visatos, kurios tarpusavyje liečiasi ir sąveikauja.
Mūsų visata gali jausti poveikį iš susidūrimo su
kitomis visatomis. Erdvė šiuo požiūriu nėra
tiesinė ar kitokia. Jos struktūra labai kintanti, priklausomai nuo
to, kurioje aukštesnio matavimo branos dalyje ji yra.
Juodosios skylės. Tai masyvios žvaigždės,
kurios neatlaikiusios traukos jėgos kolapsavo (susitraukė) iki
nykstamai mažo dydžio. Erdvė ir laikas aplink tokius dangaus
kūnus yra taip stipriai iškreipti, kad net šviesa negali ištrūkti
iš šios erdvės. Galima manyti, kad erdvė juodosiose skylėse
yra uždara. Laikoma, kad juodosios skylės sudaro visų
galaktikų branduolius ir masės centrus.
Visi išvardinti reliatyvumo faktai verčia manyti, kad
laikas ir erdvė nėra absoliučios kategorijos, kaip jas
apibrėžė Niutonas. Jie priklauso nuo stebėtojo. Tačiau
dvynių paradoksas, ilgio paradoksas parodo, kad laikas ir erdvė
reliatyvūs tik epistemologiniu, bet ne ontologiniu požiūriu.
Kvantinės mechanikos neapibrėžtumo principas yra dar vienas
pavyzdys. Nors dažnai manoma, jog tai yra objektyvus faktas, kad negalima
išmatuoti objekto padėties ir greičio vienu metu (Heizenbergo
neapibrėžtumo principas), tačiau tai yra tik stebėjimo, bet
ne realybės faktas. Matavimas gali būti svarbus principas
technologijai ar mokslui, bet tikroji pasaulio esmė yra jo egzistencija, o
ne išmatuojamumas. Neapibrėžtumo principas ar statistiniai
metodai paslepia nuo mūsų tikrąjį pasaulį.
Vedų
požiūris
Laikas yra
elementas, nepavaldus trims guṇoms, bet iš tiesų gali
veikti guṇas. Jis aukščiau materialios gamtos ir
priverčia materiją kisti. Jis yra impersonalus Kṛṣṇos
aspektas, apie kurį Pats Kṛṣṇa kalba
„Bhagavad-gītoje“ (11.32):
śrī-bhagavān
uvāca
kālo 'smi loka-kṣaya-kṛt pravṛddho
lokān samāhartum iha pravṛttaḥ
ṛte 'pi tvāṁ na bhaviṣyanti sarve
ye 'vasthitāḥ pratyanīkeṣu yodhāḥ
„Aukščiausias
Dievo Asmuo tarė: Aš esu Laikas, didysis pasaulių
griovėjas. Aš atėjau čia, kad sunaikinčiau visus
žmones. Išskyrus jus (Pāṇḍavus), visi kariai
abiejose pusėse bus nužudyti.“
Įdomu
tai, kad „Bhagavad-gītos“ 9 skyriuje Kṛṣṇa kalba apie
materialią gamtą kaip Savo nuosavybę, kuri visiškai
paklūsta Jam. Tačiau čia Kṛṣṇa sako, kad Jis
Pats yra laikas. Tokiu būdu laikas užima ypatingą
padėtį Dievo kūrinijos schemoje. Laikas yra Dievo valia,
pasireiškianti kaip chronologija. Jis patiriamas įvairiausiais
būdais, tarp jų ir kaip liūdesys bei baimė.
Laiko
vaidmuo kaip pradžia ir pabaiga yra gana gerai suprantami, tačiau yra
kiti, mažiau suprantami laiko aspektai, kurie minimi „Bhagavad-gītos“
11 skyriaus 33 ir 34 posmuose: „Nugalėk savo priešus ir mėgaukis
klestinčia karalyste. Mano sumanymu jie jau mirę, ir tu, o
Savyasācī, gali būti tik instrumentas šiame
mūšyje. Droṇą, Bhīṣmą, Jayadrathą,
Karṇą ir kitus didžiuosius karžygius Aš jau
sunaikinau.“ Laiko ir chronologijos prigimtį padeda suprasti įsigilinimas,
kaip mąstymas, pojūčiai ir valia susiję su bet kokiu
veiksmu. Bet koks veiksmas pirmiausiai turi būti inicijuotas mintiniame
(astraliniame) lygmenyje, kuris dar vadinamas eterio lygmeniu.
„Śrīmad Bhāgavatam“ 3.26.33-34 posmai teigia, kad eteris (erdvė)
yra aplinka, kurioje atsiranda subtilios formos ir kuris yra veiklos laukas prānai,
jutimams bei protui.
Laiko
įvykių nuoseklumas pasireiškia tuo, kad pradžioje mes
norime, kad įvyktų kažkoks veiksmas, o po to jis įvyksta.
Veiksmas yra inicijuojamas subtiliame eteriniame proto lygmenyje. Protas veikia
materiją eteriniame lygmenyje. Kadangi mūsų protas yra
įkalintas grubesniame kūno apvalkale suvaržytoje aplinkoje, jis
paprastai neturi galimybių paveikti materiją anapus mūsų
kūno, tačiau protas turi dideles galimybes veikti materiją
kūne. Jozefas H. Kateris (Joseph
H. Cater) savo knygoje
„Galutinė realybė“ aprašo patirtis žmonių, kurie
pakliuvo į laiko ir erdvės skyles, susidurdami su praeitimi ar
dabartimi. Ši patirtis tarytum prieštarauja laiko nuoseklumo
idėjai, tačiau autorius paaiškina, jog eteriniame (erdvės)
lygmenyje yra saugoma visa mintinė patirtis, kurią žmogus
sukaupė gyvenimo eigoje. Ši mintinė patirtis įvairiose
situacijose gali sąveikauti su kitais fizikiniais objektais ar
žmonėmis, tariamai sukeldama laiko persikirtimus, atsirandančius
dėl subtilių eterio formų. Pavyzdžiui, 1959 metais
skrydžio metu lakūnas susidūrė su senovišku 1934 m.
lėktuvu. Šis staiga išlindo į priekį ir užkabino
kitą lėktuvą. Abu lėktuvai buvo apgadinti. Vėliau
pilotas patyrinėjęs archyvus atrado įrašą apie
senovinio lėktuvo susidūrimą su keistu lėktuvu, kuris tarsi
buvo iš ateities. Kitas pavyzdys: JAV Arkanzaso valstijoje sulaikytas
žmogus, kuris buvo apsirengęs Pilietinio karo Sąjungininkų
armijos uniforma. Šis žmogus buvo įsitikinęs, kad dabar
1864 metai ir Linkolnas tebėra JAV prezidentas. Drabužių testai
patvirtino, kad šiems tikrai 120 metų, o visi psichologiniai testai,
taip pat ir melo detektoriumi, patvirtino, kad žmogus nemeluoja. Šis
įvykis buvo aprašytas 1985 balandžio 9 dienos „Weekly World News“ numeryje.
Kṛṣṇos
valia kai kurie įvykiai jau gali būti įvykę (nulemti), nors
mūsų požiūriu jie dar atsitiks ateityje. Laikas
materialiame pasaulyje susideda iš dabarties, ateities ir praeities. Jis
turi trukmę, spartą bei kitus aspektus. Jis yra visatos kūrimo
ir naikinimo priežastis. Laikas yra tarsi besisukantis ratas, kurio
stipinai yra sekundės, valandos, dienos, metai, epochos. Laiką
kontroliuoja tik Viṣṇu, todėl Kṛṣṇa sako,
kad Jis Pats yra laikas. Laikas yra amžinas ir galingas Viešpaties
pasireiškimas. Laikas egzistavo prieš sukuriant materialų
pasaulį. Materialiame pasaulyje nėra vietos, kur neveiktų
laikas. Tačiau šis laikas neturi galios dvasiniame pasaulyje,
todėl jis vadinamas materialiu faktoriumi („Śrīmad
Bhāgavatam“ 5.11.11), nors neatsirado iš materijos.
Egzistuoja
taip pat dvasinis laikas. „Brahma saṁhitā“ (5.56) aprašo
dvasinį pasaulį kaip vietą, „kur transcendentinio laiko
egzistencija amžina, laiko, kuris visuomet yra dabartis, be praeities ir ateities,
ir todėl neturi savybės prabėgti net trumpiausią
akimirką.“
Laiko tėkmė
Vakariečių samprata apie laiko tėkmę yra
tiesinė. Tai reiškia, jog įvykiai ar situacijos šioje
visatoje nesikartoja. Laikas visuomet juda pirmyn. Tai progresyvaus laiko samprata.
Įvairūs filosofai pateikė ir kitokias laiko
sampratas. Viena iš jų yra spiralinio laiko idėja. Pagal ją
įvykiai ar situacijos šiame pasaulyje kartojasi, bet vis
aukštesniu lygiu. Tai taip pat progresyvaus laiko samprata.
Vedų požiūriu laiko tėkmė yra ciklinė.
Tai reiškia, kad įvykiai ir situacijos šiame pasaulyje
kartojasi. Nors įvairių ciklų metu detalės gali skirtis,
esmė lieka ta pati. Vedos pateikia regresyvaus laiko sampratą. Viskas
prasideda nuo tobulos tvarkos, kuri laikui bėgant prastėja. Galiausiai
viskas sugriūna ir prasideda vėl iš naujo.
Laiko periodai
Pusdievių para yra žmonių metai. Kai saulė
krypsta į šiaurę (pradedant Kalėdomis), laikotarpis
vadinamas uttarāyaṇa, pusdieviams yra diena. Kai saulė
krypsta į pietus (pradedant Joninėmis), vadinama dakṣiṇāyana,
pusdieviams ateina naktis.
Satya (kṛta) yuga
Trunka
4800 pusdievių metų arba 1.728.000 žmonių metų.
Žmonės
šioje epochoje gyvena 100.000 metų.
Yuga dharma
– meditacija arba aṣṭānga yoga, susidedanti iš 8
dalių.
Yuga avatāra – balta (Nara Nārāyaṇa Ṛṣi).
Epochos
požymiai – žmonės ramūs, draugiški, nepavydūs ir
natūraliai pasinėrę į Kṛṣṇos
sąmonę. Nėra varṇų (4 socialinių
luomų), yra tik paramahaṁsos – tobuli išminčiai.
Nėra pusdievių garbinimo. Visi garbina tik Kṛṣṇą.
Treta yuga
Trunka 3600 pusdievių metų arba
1.296.000 žmonių metų.
Gyvenimo trukmė Treta yugoje –
10.000 metų.
Yuga dharma – yajña – aukų
atnašavimai.
Yuga avatāra – raudona (praėjusioje treta yugoje
avatāra buvo Viešpats Rāmacandra. Jis buvo tamsiai
mėlyno lotoso (indranīla) spalvos).
Žmonės šioje epochoje labai
religingi. Jie stengiasi suvokti Kṛṣṇą, todėl
griežtai seka Vedų principais.
Dvāpara yuga
Trunka 2400 pusdievių metų arba
864.000 žmonių metų.
Žmonių gyvenimo trukmė – 1000
metų.
Yuga avatāra – tamsiai mėlynos (śyāma)
spalvos (pastaba: kitose dvāpara yugose prieš Kṛṣṇos
atėjimą yuga avatāra buvo truputį žalsva).
Yuga dharma – arcana – Dievybių garbinimas.
Epochos požymiai: žmonės turi
visas mirtingųjų silpnybes, tačiau yra labai smalsūs ir
nori pažinti Absoliučią Tiesą. Todėl jie garbina Kṛṣṇą
kaip karalių, sekdami Vedų ir tantrų nurodymais.
Kali yuga
Trunka 1200 pusdievių metų arba
432.000 žmonių metų.
Žmonių gyvenimo trukmė – 100
metų.
Yuga dharma – harināma saṅkīrtana
– kolektyvinis šventų vardų giedojimas.
Yuga avatāra – geltona (pīta) arba aukso
spalvos. Kali yugoje Viešpaties inkarnacija yra slapta. Tai
reiškia, kad Viešpats ateina kaip bhaktas ir Savo pavyzdžiu moko
atsidavimo tarnystės. Paprastai Kali yugoje ateina Viṣṇu
inkarnacija, tačiau kartą per Brahmos dieną nužengia Pats Kṛṣṇa,
kaip Śrī Kṛṣṇa Caitanya Mahāprabhu.
Kali jugos požymiai: žmonės gyvena
trumpai, jie vaidingi ir tingūs, suklaidinti ir jiems nesiseka, o be to
jie visuomet nelaimingi. Kali amžius yra trūkumų
vandenynas. Tačiau Kali yugoje yra vienas privalumas –
paprasčiausiai giedant šventus vardus galima pasiekti
išsivadavimą.
Iš viso catur yuga (arba divya
yuga) trunka 12000 pusdievių metų, kitaip 4.320.000
žmonių metų arba dešimt kartų ilgiau nei Kali yuga.
Natūrali yugų seka yra Satya, Dvāpara, Treta ir Kali,
tačiau kartais (mūsų atveju), Dvāpara ir Treta
yuga susikeičia vietomis. Tuomet Kṛṣṇa – visų
inkarnacijų – šaltinis nužengia pats.
1000 catur yugų, tai yra
4.320.000.000 metų, sudaro vieną Brahmos dieną. Tiek pat trunka
jo naktis.
Per vieną Brahmos dieną pasikeičia 14 Manu,
todėl vienas Manu gyvena 308.571.428 metų. Tai reiškia, kad per
vieno Manu valdymo laikotarpį pasikeičia 71 catur yuga.
Kiekvieno Manu valdymo laikotarpiu pasikeičia dangaus administracija,
keičiasi 7 išminčiai, o taip pat kiekvieną catur
yugą keičiasi ir Vedų sudarytojas – Vedavyāsa.
Brahmos metai trunka 360 dienų, o Brahmos gyvenimas – 100
metų. Žemiškais metais Brahmos gyvenimo trukmė yra 1
Brahmos diena x 360 dienų metuose x 100 metų = 311.040.000.000.000
Žemės metų. Tiek trunka vienas Viṣṇu
iškvėpimas. Lygiai tiek pat trunka ir Višnu įkvėpimas,
kurio metu materialus pasaulis yra neišreikšto pradinio būvio.
Laiko reliatyvumas
Laikas
nevienodai teka skirtingose planetinėse sistemose. Visos gyvos
būtybės, tiek Brahmā, tiek skruzdėlė, turi apytiksliai
vienodą subjektyvią gyvenimo trukmę. Tačiau Brahmos
buveinėje laiko tėkmė pati lėčiausia, Indralokoje
spartesnė, Žemėje dar greitesnė, o pragaro planetose
greičiausia. Laiko reliatyvumą iliustruoja istorija apie karalių
Revatą, kuris su dukra atvyko pas Brahmą, prašydamas surasti jo
dukrai tinkamą jaunikį. Per tas kelias akimirkas, kurias jis
sugaišo, laukdamas Viešpaties Brahmos audiencijos, Žemėje
pasikeitė daugybė yugų, o žmonių gyvenimo
trukmė bei ūgis sumažėjo. Revatai vis dėlto
pasisekė, nes jis ištekino savo dukrą už Viešpaties
Balarāmos, kuris, pamatęs tokią aukštą merginą
iš Satya yugos, nesutriko ir, užmetęs plūgą jai
ant sprando, pritraukė ją prie žemės.
Erdvė
Erdvė
talpina savyje daiktus. Sanskrito kalba erdvė vadinama ākāśa.
Senesnis erdvės pavadinimas Vakaruose – eteris. Jame sklinda virpesiai ir
gimsta materija. Nors erdvė, kaip ir laikas, nepriklauso nuo procesų
ar daiktų, esančių joje, Kṛṣṇa erdvę
priskiria 8 materialiems elementams, atsietoms Kṛṣṇos
energijoms. Tokiu būdu materiali erdvė yra ribota, o taip pat riboja
joje esančius objektus. Nors erdvę riboja ši visata, iš
Vedų galime suprasti, kad egzistuoja kita erdvė, kuri talpina savyje
visas materialias visatas, o taip pat ir dvasinį pasaulį. Nors
dvasinė erdvė yra kitokia nei materiali, ji atlieka tą
pačią funkciją – talpina savyje visus objektus.
„Vedānta-sūtra“ (1.1.22) sako: ākāśas tal-liṅgāt –
„žodis ākāśa
Vedų literatūroje reiškia Aukščiausią
Brahmaną, kadangi ākāśos aprašymas tinka tik
Brahmano savybių aprašymui.“
„Bhagavad-gītoje“
(9.4) Kṛṣṇa sako:
mayā
tatam idaṁ sarvaṁ
jagad avyakta-mūrtinā
mat-sthāni sarva-bhūtāni
na cāhaṁ teṣv avasthitaḥ
„Savo neišreikštu pavidalu aš persmelkiu
visą šią visatą. Visos būtybės yra Manyje, bet
Aš nesu jose“.
Toliau,
„Bhagavad-gītoje“ (9.6) sakoma:
yathākāśa-sthito
nityaṁ
vāyuḥ sarvatra-go mahān
tathā sarvāṇi bhūtāni
mat-sthānīty upadhāraya
„Suprask, kad lygiai taip pat kaip galingas vėjas,
pučiantis visur, visuomet yra erdvėje, visos sukurtos būtybės
taip pat yra Manyje.“
Kol materiali gamta ir erdvė yra neapreikšti, visos
būtybės, o ir pati gamta tuo metu ilsisi Aukščiausiajame,
kaip platesnėje, beribėje erdvėje („Bhagavad-gīta“ 7.6).
Materiali erdvė menkų būtybių žvilgsniui ir matavimams
atrodo beribė, tačiau miriadai visatų pasklinda
iškvėpus Mahā Viṣṇu, kuris yra tikroji erdvė.
Erdvė, kurioje viskas egzistuoja, ir visa tai, kas egzistuoja yra
Kṛṣṇos sandhinī śakti – egzistencinės
galios pasireiškimai. Dvasinio pasaulio erdvė su
nesuskaičiuojamomis Vaikuṇṭhos planetomis – taip pat yra
šios energijos, kurią įkūnija Viešpats Balarāma,
apraiška.
Kadangi erdvė, kurioje gyvename, yra Viešpaties
pasireiškimas, ne visi vienodai gali ją suprasti.
Materialistiškas žmogus supranta erdvę kaip atvirą, tiesinę
ir turinčia tris matavimus: ilgį, plotį ir aukštį.
Šiuo požiūriu įvairūs daiktai yra skirtingai
nutolę vienas nuo kito, todėl kai kuriuos daiktus sunku pasiekti.
Asmenybės, kurios apsivalė mistinės yogos ar atsidavimo
tarnystės pagalba, gali suvokti kitus, gilesnius erdvės aspektus,
todėl jiems tampa prieinami ne tik nutolę erdvėje objektai, bet
ir objektai, esantys aukštesniuose erdvės išmatavimuose.
Kṛṣṇa, kuris įkūnija transcendentinės
erdvės idėją, gali betarpiškai pasiekti visus objektus,
egzistuojančius visuose išmatavimuose. Išminčiai, kurie
Kṛṣṇos malonės dėka apvalė savo
sąmonę, gali suvokti įvairius realybės lygius, nesuvokiamus
paprastam žmogui. Vedose aprašoma, kad šalia mūsų
egzistuoja erdvės, nepasiekiamos mums, tačiau transcendentalistai
šias erdves suvokia tiesiogiai. Arjuna Kṛṣṇos dėka
pamatė visą visatą vienoje vietoje. Madhvācārya
lankėsi Badarikāśrame Himalajuose ir ten susitiko
Vyāsadevą, kuris davė jam pamokymus. Žmonės,
keliaujantys į Himalajus, niekuomet nematė Vyāsadevos ir jo
āśramo. Visos visatos Kṛṣṇai egzistuoja vienoje
vietoje. Jo malone kitos gyvos būtybės taip pat gali pamatyti, kaip
viskas yra kartu. Mūsų visatos Brahmā kartą aplankė
Kṛṣṇą, ir durininkas apie tai pranešė
Kṛṣṇai. Tačiau Kṛṣṇa paklausė:
„kuris Brahmā?“ Vėliau, kai pokalbio metu Brahmā paklausė
Kṛṣṇos, kodėl Jis paklausė: „Kuris Brahmā?“,
Kṛṣṇa tuoj pat parodė jam daugybę Brahmų,
kurie visi buvo savo visatose, todėl nematė vienas kito, bet tuo pat
metu buvo pas Kṛṣṇą ir tuo pat metu lietė savo
šalmais Kṛṣṇos pėdas.
Materiali erdvė paklūsta Kṛṣṇai, bet
Kṛṣṇa taip pat yra didesnė, transcendentinė
erdvė, kurioje Pats ir gyvena.
Kaip atrodo Dievo
kūrinija?
Visa Dievo kūrinija susideda iš dviejų dalių
– dvasinio ir materialaus pasaulio. Vienas ketvirtis visų Viešpaties
energijų apraiškų tenka materialiam pasauliui, o trys
ketvirtadaliai – dvasiniam („Śrīmad Bhāgavatam“ 2.6.19,
komentaras). Todėl materialų pasaulį vadina eka-pada
vibhūti, o dvasinį pasaulį – tri-pada vibhūti
(„Caitanya Caritāmṛta“ Madhya 21.57).
Materialus pasaulis susideda iš nesuskaičiuojamų
Visatų, turinčių kiaušinio formą. Kiekviena iš
jų padengta 7 sluoksniais. Todėl Visatoje labai tamsu. Ją
apšviesti reikalinga spindulingoji Saulė, atspindinti brahmajyoti
– dvasinį švytėjimą, sklindantį iš
Kṛṣṇos kūno. Visos visatos tarsi oro burbuliukai
plaukioja Priežasčių vandenyne.
Kiekvienos visatos vidinis skersmuo yra 6 milijardai
kilometrų („Śrīmad Bhāgavatam“ 5.20.43). Kiekvienoje
visatoje susiformuoja 14 planetinių sistemų. Septynios: Bhūr,
Bhuvar, Svar, Mahar, Janas, Tapas, Satya,
esančios viena virš kitos, – priklauso aukštesnėms
planetinėms sistemoms. Septynios žemesnės planetinės
sistemos vadinasi Atala, Vitala, Sutala, Talātala,
Mahātala, Rasātala ir Pātāla.
Žemės planeta, vadinama Bhūr-loka yra visatos
centre. Joje gyvena žmonės ir kiti mirtingi padarai. Žemė
yra ypač svarbi visatoje, nes pakliuvusios į ją gyvosios
būtybės žmonių kūnais sukuria veiklos pasekmes (karmą)
ir taip nusprendžia savo kitą paskirties vietą. Priklausomai nuo
to, kokias karmines pasekmes žmogus sukaupė, jis pakliūna į
vieną ar kitą planetą, kurioje šias reakcijas
išgyvena. Žemė –
tai taip pat vieta,
skirta dvasinei praktikai, nes joje nėra pernelyg daug prabangos
jausmų tenkinimui, o taip pat nėra per daug kančių,
atitraukiančių gyvosios būtybės protą.
Žemesnėse planetinėse sistemose gyvena nāgos
(gyvatės) ir į jas panašūs padarai – materialistai bei asūros (demonai). Materialiu
požiūriu šios planetos techniškai labiau pažengusios
lyginant su Žeme, bet šios pažangos tikslas yra jutimų
tenkinimas.
Aukštesnėse planetų sistemose gyvena siddhos,
cāraṇos, vidyādharos, kimpuruṣos, yakṣos
(dvasios), rākṣasos (vaiduokliai žmogėdros), devos
(pusdieviai). Dar aukščiau gyvena išminčiai asketai,
davę skaistybės įžadus. Aukščiausioje materialaus
pasaulio planetoje Satyalokoje, kuri panaši į lotoso žiedą,
savo tarnybą atlieka Viešpats Brahmā (pirmoji gyva esybė
visatoje) kartu su savo palydovais. Šiose planetose yra neribotos
galimybės su atsidavimu tarnauti Dievui, o taip pat patenkinti subtilius
poreikius. Visi šių planetų gyventojai yra atsidavę Dievui,
nors nevienodai stipriai.
Be
šių planetinių sistemų žemutinėje visatos dalyje
yra ypatinga sritis, kurią sudaro 28 pragaro planetos, kitaip vadinamos
Yamapurī. Į šias planetas pakliūna žmonės,
atlikę nuodėmingą veiklą. Ši ypatinga visatos dalis
atskirta ugnies upe Vaitaraṇī.
Materialų
pasaulį nuo dvasinio skiria Virajos upė. Anapus Virajos
upės driekiasi Priežasčių vandenynas, o už jo -
dvasinis dangus, pripildytas Brahmano spindesio – spindulių,
sklindančių iš transcendentinio Kṛṣṇos
kūno. Šiame spindesyje sklando nesuskaičiuojamos dvasinės
planetos, vadinamos Vaikuṇṭhomis. Tarp šių planetų
viena, pati aukščiausia, vadinama Goloka arba
Kṛṣṇaloka. Ši planeta turi tris sritis, vadinamas
Dvārakā, Mathurā ir Vṛndāvanu. Visose šiose
planetose Viešpats gyvena įvairiais transcendentiniais pavidalais,
tačiau Jo pirminis pavidalas, pasižymintis visomis 64
Aukščiausio Dievo Asmens savybėmis, visada lieka
Vṛndāvane – aukščiausioje Dievo kūrinijos sferoje.
Priede 1 pateikiama schema apie beribę Dievo
kūriniją. Čia toliau detalizuosime visatos sandarą.
Visos visatos susitelkusios šalia viena kitos ir
kiekvieną supa septyni apvalkalai, kurie vienas už kitą storesni
dešimt kartų: pirmasis sluoksnis – žemės, kuris yra 80 mln.
mylių. Tolesni sluoksniai: ugnies, šviesos, oro ir erdvės, o
galiausiai vandens („Śrīmad Bhāgavatam“ 2.2.28, komentaras).
Visatos vidinis skersmuo 6 mlrd. km.
Dhruvaloka,
Šiaurinė žvaigždė, yra 3.800.000 yojanų
(viena yojana – 8 mylios arba ~13 km) virš Saulės. Virš Dhruvalokos
už 10.000.000 yojanų yra Maharloka, o virš Maharlokos
už 20.000.000 yojanų yra Janaloka, virš Janalokos
už 80.000.000 yojanų yra Tapaloka ir virš Tapalokos
už 120.000.000 yojanų yra Satyaloka. Tokiu būdu
atstumas nuo Saulės iki Satyalokos yra 233.800.000 mylių arba
2.992.640.000 kilometrų („Śrīmad Bhāgavatam“ 5.23.9
komentaras).
Satyalokoje gyvena pats Viešpats
Brahmā. Tapaloka, Janaloka ir Maharloka vadinamos Munilokomis
– planetomis, kur gyvena išminčiai, nepavaldūs materialios
gamtos guṇoms.
Mėnulis yra 100.000 yojanų virš
Saulės spindulių. Diena ir naktis rojaus planetose bei Pitrilokoje
priklauso nuo to, ar Mėnulis pilnėja, ar dyla.
Virš Mėnulio, už 200.000 yojanų, yra
žvaigždžių grupė, o virš jų yra Śukra-graha
(Veneros planeta), kurios įtaka visuomet palanki visiems.
Virš Veneros, už 200.000 yojanų, yra Buddha-graha
(Merkurijus), kurio įtaka kartais palanki, o kartais ne. Virš Buddha-grahos,
už 200.000 yojanų, yra Angaraka (Marsas), kurio
įtaka beveik visuomet nepalanki.
Virš Angarakos, dar už 200.000 yojanų,
yra Brihaspati-graha (Jupiteris), kuris visuomet labai palankus
kvalifikuotiems brahmanams. Virš Brihaspati-grahos, dar už
200.000 yojanų, yra Śanaiścara (Saturnas), kuris
visuomet nepalankus.
Virš Saturno yra septynių
žvaigždžių grupė, kurioje gyvena septyni
išminčiai, visuomet susirūpinę pasaulio gyventojų
gerove.
Virš Sapta-ṛṣi lokos yra Dhruvaloka,
dvasinė planeta šioje visatoje („Śrīmad Bhāgavatam“ 5
giesmė, 22 skyrius).
Svargalokoje
gyvena Indra su kitais pusdieviais. Kiekviena gyva būtybė gali tapti
Indra, atlikusi dideles askezes ir daugybę aukų atnašavimų.
Tačiau jo padėtis taip pat vieną dieną baigiasi, ir jam
tenka grįžti į gimimų ir mirčių ciklą
žemėje.
Bhuvarlokoje
gyvena pusiau dievai (cāraṇos, vidyādharos, kinnaros,
kimpuruṣos ir t.t.)
„10000 yojanų žemiau Rahu yra planetos,
vadinamos Siddhaloka, Cāraṇaloka ir Vidyādhara
loka.“ („Śrīmad Bhāgavatam“ 5.24.4).
Rahu
yra 10000 yojanų žemiau už Saulę. Dar 10000 yojanų
žemiau už Rahu yra Siddhų, Cāraṇų
ir Vidyādharų planetos, o žemiau už jas yra Yakṣaloka
ir Rākṣasaloka. Ši sritis vadinama Antarikṣa
– tarpinė erdvė tarp Bhuvarlokos ir Bhūrlokos.
Čia gyvena Rākṣasai (žmogėdros), Yakṣos
(dvasios), Piśācos ir vaiduokliai. Jie dažnai
nusileidžia į žemę ir paprastai yra labai
priešiški žmonėms. Vėliau jie gimsta
žmonėmis žemėje. Žemiau už šias planetas yra
Bhūrloka arba Bhū-mandala, kitaip vadinamos
Žemės tipo planetinėmis sistemomis. Ši Bhū-mandala
susideda iš 7 žiedinių salų (dvipų): Jambūdvīpa,
Plakṣadvīpa, Śalmalīdvīpa, Kuśadvīpa,
Krauñcadvīpa, Śakadvīpa, Puṣkaradvīpa,
kuriose gyvena įvairios žmogiškos būtybės. Bhū-mandalos
centre esanti Jambūdvīpa yra 1 mln. yojanų, o jos
dalis yra Žemė, kurią mes pažįstame. Žemiau Bhū-mandalos,
už 70000 yojanų, yra žemesnės planetinės
sistemos – Bila-svarga: Atala, Vitala,
Sutala, Talātala, Mahātala, Rasātala
ir Pātāla. Demonai ir Rākṣasai gyvena
šiose žemesnėse planetinėse sistemos kartu su savo
žmonomis ir vaikais. Jie mėgaujasi kaip įmanydami ir nesijaudina
dėl kito gyvenimo. Saulės šviesa nepasiekia šių
planetų, bet jas apšviečia gausybė brangakmenių.
Gyvenantys šiose planetose nesensta ir neserga. Jie taip pat nebijo
mirties, išskyrus tos, kurią atneša laikas.
Atala
planetoje gyvena trijų tipų moterys, sukurtos iš žiovavusio
demono: svairiṇī – nepriklausomos, kāmiṇī
– aistringos, ir puṁścalī – lengvai palenkiamos
vyrų. Vitaloje gyvena Viešpats Śiva su žmona
Gaurī. Dėl jų buvimo čia yra gausu tam tikros
rūšies aukso – hāṭaka. Žemiau yra Sutala,
kurioje gyvena daityarāja (demonų karalius) Bali. Jis
viską paaukojo Viešpačiui ir už tai gavo planetą,
kurioje gyvena pats Viešpats Vāmanadeva. Žemiau yra Talātalos
planeta, kurioje gyvena demonas Maya Dānava. Jis visuomet patenkintas, nes
Viešpats Śiva jam prielankus. Bet jis niekuomet nepasieks
dvasinės laimės. Žemiau Talātalos yra Mahātalos
planeta, kurioje gyvena gyvatės su šimtais ir tūkstančiais
galvų. Žemiau Mahātalos yra Rasātala, o
žemiau jos yra Pātāla (Nāgaloka), kurioje
gyvena gyvačių valdovas Vāsuki („Śrīmad
Bhāgavatam“ 5 giesmė, 4 skyrius).
Pragaro planetos yra tarpinėje padėtyje tarp
trijų pasaulių ir Garbhodakos vandenyno. Jos yra
pietinėje visatos pusėje truputį virš vandenyno. Pitriloka
(protėvių planeta) yra tame pačiame lygyje, bet jos gyventojai
visuomet medituoja Dievą ir linki savo šeimoms gero
(„Śrīmad Bhāgavatam“ 5.26.5). 30000 mylių žemiau
Pātālos gyvena Viešpats Anantadeva – milžiniška
gyvatė, ant kurios nugaros ši visata atrodo tarytum garstyčios
grūdas. Garbhodakos vandenyno gylis yra 249.800.000 yojanų
arba 3.197.440.000 kilometrų.
KLAUSIMAI:
1.
Kas yra laikas?
2.
Ar laikas
pavaldus materijai?
3.
Kuo skiriasi
laikas dvasiniame ir materialiame pasaulyje?
4.
Kokia yra
Vedinė laiko tėkmės samprata? Kuo ji skiriasi nuo
vakarietiškos?
5.
Kas yra muhūrta?
6.
Kiek
žemės metų trunka protėvių para?
7.
Kiek
žemės metų trunka pusdievių para?
8.
Išvardinkite
yugų pavadinimus ir kiekvienos yugos trukmę.
9.
Kokia yra
teisinga yugų seka?
10.
Kiek
pusdievių (arba žemės) metų trunka Brahmos para?
11.
Kaip
suskaičiuoti, kiek trunka Brahmos gyvenimas?
12.
Ar laikas
vienodai teka visoje visatoje?
13.
Kas yra ākāśa?
Kokia jos prigimtis?
14.
Kiek
mūsų visatoje yra planetinių sistemų? Kaip jos grupuojamos?
15.
Kokiai planetinei
sistemai priklauso Žemė?
16.
Kodėl
Žemė – išskirtinė planeta?
17.
Kas gyvena
aukštesnėse planetinėse sistemose?
18.
Kas gyvena
žemesnėse planetinėse sistemose?