Religija ir
religingumas
Trumpai apie temą
Žodis 'religio' yra veiksmažodinis lotynų kalbos vedinys.
Iš kokio veiksmažodžio jis išvestas, vis tik nėra aišku. Šiuo klausimu turime
tris senovės etimologinius bandymus, kurių kalbotyra lig šiol nėra nei patvirtinusi,
nei paneigusi, būtent: Cicerono, Lactantijaus ir Augustino.
Ciceronas žodį 'religio' kildina iš veiksmažodžio 'relegere',
perskaityti, apsvarstyti, paisyti. Ciceronas teigia, kad žmonės, kurie visa,
kas priklauso dievų garbinimui, rūpestingai svarsto ir tarsi vis iš naujo
skaito, yra pavadinti religininkais.
Lactantijus sako, kad žodis 'religio' kyląs iš 'religare':
surišti, pririšti, apvynioti, pakinkyti. Kaip rodanti pirmųjų dviejų vertinių
prasmė, religija esanti žmogaus ryšys su Dievu.
Augustinas 'religio' kildina iš veiksmažodžio 'reeligere':
išrauti, išravėti, iš naujo rinktis.
Religijos apibrėžimas, kylantis sujungus ontologinę ir
antropologinę religijos puses, būtų toks: religija yra pažintas ir
pripažintas santykis tarp Dievo kaip būties ir žmogaus kaip būtybės.
Žodžio 'religija'
atitikmuo Vedose yra žodis dharma.
Žodis dharma
kilęs iš sanskrito veiksmažodžio šaknies „dhṛ“ – tai reiškia
laikyti. „Dhṛ dhatu man pratyaya“ – kartu su priesaga „man“
jis tampa žodžiu dharma.
Viena iš žodžio dharma
reikšmių yra teisingumas arba šventas įstatymas. Sanātana dharmos
atspindį žmonių elgesyje vadiname teisingumu ar šventu įstatymu. Šventas
įstatymas skiriasi nuo žemiško įstatymo kaip esmė nuo jos šešėlio.
„Tikruosius religijos
principus nustato pats Aukščiausias Dievo Asmuo. Nors ir valdomi visiškos
dorybės guṇos, netgi didieji išminčiai, gyvenantys aukščiausiose
planetose, negali iki galo įsisąmoninti tikrųjų religijos principų, lygiai taip
pat kaip ir pusdieviai ar Siddhalokos lyderiai, o ką jau kalbėti apie asuras,
paprastus žmones ir vidyādharas ir cāraṇas.
„Viešpats Brahmā,
Bhagavānas Nārada, Viešpats Śiva, keturi Kumarai, Viešpats Kapila (Devahūti
sūnus), Svāyambhūva Manu, Prahlāda Mahārāja, Janaka Mahārāja, senolis Bhīṣma,
Bali Mahārāja, Šukadeva Gosvamis ir aš, Yamarāja žinome tikrąjį religijos
principą. Mano brangūs tarnai, šis transcendentinis religijos principas yra
vadinamas bhāgavata dharma, arba atsidavimu Aukščiausiam Viešpačiui ir
meile Jam. Jis nesuteptas materialios gamtos guṇomis. Paprastiems
žmonėms labai sunku suprasti šį principą, bet jei kam netyčia pavyktų jį
suprasti, jis tuoj pat išsivaduotų ir sugrįžtų namo, atgal pas Dievą.“
„Dorybingas žmogus
turi sekti religijos taisyklėmis, kadangi šias taisykles nustatė Pats Viešpats.
Niekas negali pagaminti ar išsigalvoti religijos. Religija reiškia Viešpaties
nurodymus arba įstatymus. „Bhagavad-gītoje“ Viešpats sako, kad religija reiškia
atsidavimą Jam.“
Kṛṣṇa
pats palaiko tikruosius religijos principus. „Bhagavad-gītoje“ 4.8 Kṛṣṇa
sako: „Kad išvaduočiau doruosius ir sunaikinčiau nedorėlius, taip pat, kad
atkurčiau religijos principus, Aš ateinu Pats epocha po epochos.“
„Manu
saṁhitā“ 8.15-17 sako: „Naikinama religija
sunaikina; saugoma religija išsaugo. Todėl religijos niekuomet negalima griauti,
nes griaunama ji sunaikins mus.“
Religijos uždavinys — ne pamaitinti žmogų, o
padėti jam išsivaduoti. Religija — visų pirma Dievo įstatymų supratimas,
kadangi deramai vykdydami juos, mes galų gale išsivaduosime iš materijos
nelaisvės. Tai ir yra tikrasis religijos tikslas. Tikroji religija moko žmones
pasitenkinti tuo, kas būtiniausia, ir kartu ugdyti Kṛṣṇos
sąmonę.
Kiekvienas daiktas
turi savo prigimtį ar savybes, kurių negali prarasti. Tos savybės, kurios
negali palikti objekto, ir pagal kurias objektas identifikuojamas, yra
vadinamos dharma. Dharma yra iš tikrųjų egzistuojančio objekto
prigimtis, kuri kyla iš jo sandaros.
Jei substancija
susiliečia su kita energija, pastarosios artumas ar įtaka gali sukelti
transformaciją, ir ji įgys kitokią prigimtį. Tai vadinama nisarga –
įgyta prigimtis. Tada jos pirminė svabhāva arba dharma bus giliai
paslėpta.
Kai gyva esybė, pakliuvusi
į ekstremalią situaciją (materialią gamtą) ir įgijusi kitokią prigimtį išlieka
joje ilgą laiką, ji galvoja, kad tai jos tikroji prigimtis. Jos pirminė prigimtis
mylėti Kṛṣṇą, jos dharma, lieka giliai paslėpta.
Šioje padėtyje vietoj
to, kad tarnautų Kṛṣṇai, ji užsiima karma (materialia
veikla), jñāna (dvasine emancipacija) ir joga (pastangomis
kontroliuoti gamtą).
Jīvos religija yra besąlyginė meilės tarnystė Kṛṣṇai, visų
patraukliausiam Dievo Asmeniui. Tai, kiek ši tarnystės Kṛṣṇai
idėja pasireiškia bet kurioje religinėje sistemoje, apsprendžia šios religinės
sistemos vertę. Mes matome, kad visose šio pasaulio religinėse idėjose yra tam
tikra karmos, jñānos ir jogos priemaiša. Todėl sekdamas šiais
keliais žmogus negali galutinai išsivaduoti iš nisargos – primestos
prigimties.
Sąlygotas būvis, kai māyā
suklaidina sielą, yra aplinkybių priežastis, o pareigos, kurias sukelia
aplinkybių priežastis (nimitta) yra vadinamos naimittika-dharma. Naimittika-dharma nėra
tiesioginė dvasinė praktika, ji susideda iš laikinos materialios veiklos, kuri
atliekama tam, kad pasiekus tyrą dvasinę praktiką. Varnāśrama dharma yra viena tokių naimittika
dharmos formų.
„Kiekvienoje
religinėje sistemoje Dievas pripažįstamas aukščiausiu visų gyvų būtybių tėvu.
Bet kuri religija, kuri nepripažįsta Aukščiausio Viešpaties absoliučiu tėvu,
vadinama kaitava-dharma – apgavikiška religija.
Jei surinktume visas
pasaulio religijas ir išimtume iš jų karmą (rezultatų siekimą ir norą pakliūti
į rojų), jñāną (troškimą išsivaduoti ir būti nepriklausomais), o
taip pat troškimus, kurie sumišę su yoga-siddhi (mistinėmis galiomis ir
ekstrasensorinėmis galimybėmis), mums liks Vaiṣṇavizmas.
„Kiekviena gyva
būtybė yra amžina, sanātana. Dievas taip pat yra amžinas ir mes galime
gyventi su Dievu Jo sanātana-dhāmoje, Jo amžinoje buveinėje. Šis
santykis yra vadinamas sanātana-dharma, amžina gyvosios būtybės prigimtimi
ir pareiga. Taigi Vedų religija reiškia šią sanātana-dharmą, o ne „Hindu
dharmą“.
Sanātana dharma yra amžinos gyvos būtybės amžinoji funkcija, susiejanti ją su amžinu
Aukščiausiu Viešpačiu. Sanātana dharma reiškia amžiną gyvos būtybės
užsiėmimą. Śrīpada Rāmānujācārya paaiškino, jog žodis sanātana reiškia
„tai, kas neturi pradžios ir pabaigos“.
Religinis
tikėjimas skiriasi nuo sanātana dharmos. Religinis tikėjimas perduoda
tikėjimo idėją, o tikėjimas gali keistis. Galima tikėti vienu procesu, po to
pakeisti tikėjimą ir eiti kitu keliu. Tačiau sanātana dharma reiškia
veiklą, kuri negali pasikeisti. Sanātana dharma yra neatsiejama nuo
gyvosios būtybės.
Religiniai
tikėjimai turi pradžią žmonijos istorijoje, bet sanātana dharma pradžios
neturi, kadangi ji amžinai pasilieka su gyvomis būtybėmis. Sanātana dharma
aprašyta Vedose, o jos taip pat yra amžinos.
Žmonės užsispyrę
teigia, kad jie yra induistai, musulmonai, krikščionys, budistai ar kitos
sektos sekėjai. Tokie įvardijimai nėra sanātana dharma. Induistas gali
pakeisti tikėjimą ir tapti musulmonu, o musulmonas gali pakeisti tikėjimą ir
tapti induistu. Bet kuriuo atveju, religinio tikėjimo pasikeitimas nepaveikia
amžino užsiėmimo – tarnauti kitiems. Todėl, išpažinti tam tikrą tikėjimą nėra
tas pats, kas išpažinti sanātana dharmą.
Mes galime lengvai
pastebėti, kad kiekviena gyva būtybė nuolat tarnauja kitoms gyvom būtybėms. Mes
galime drąsiai teigti, kad tarnystė yra neatsiejamas gyvos būtybės palydovas ir
todėl būtent tarnystė yra amžina gyvos būtybės religija.
Aukščiausias Viešpats
yra besimėgaujantis, o mes, gyvosios esybės, esame Jo tarnai. Mes sukurti Jo
malonumui ir jei dalyvaujame šiame amžiname Aukščiausio Dievo Asmens malonume, patys
tampame laimingi.
„Gyvosios būtybės
konstitucinė prigimtis - būti amžinu Kṛṣṇos tarnu, kadangi ji
yra Kṛṣṇos paribio energija ir pasireiškia kaip tuo pat metu
tapati ir skirtinga nuo Viešpaties, tarsi saulės ar ugnies dalelytė.“
Kṛṣṇos
sąmonė nėra religinis tikėjimas, ji yra sanātana dharma, nes išreiškia
sielos troškimą mylėti Dievą ir su atsidavimu Jam tarnauti. Šis troškimas kyla iš
pačios sielos sandaros.
„Tikroji religija yra
ta, kuri moko kaip pamilti Dievą. Jei, sekdami pasirinkta religine sistema, jūs
pasiekiate meilės Dievui padėtį, tuomet jūsų religinė sistema yra tobula.
Kitaip, tai yra paprasčiausiai laiko gaišimas – apsišaukėliška religija, neturinti
aiškios Dievo sampratos.“
Vedos skirsto gyvas
būtybes į dvi kategorijas:
- necivilizuotos - visos
nejudančios būtybės (medžiai, augalai ir akmenys), o taip visi gyvūnai ir
dalis žmonių.
- civilizuotos – tai žmonės
ir aukštesnės būtybės, besilaikantys religijos principų.
Civilizuoti žmonės
skiriami į dvi kategorijas:
- materialistai -
visi tie, kurie pripažindami ir paklusdami Dievo valdžiai, nori gerai
gyventi šiame pasaulyje.
- transcendentalistai
– tie, kurie garbina Dievą siekdami transcendencijos – anapusinio,
dvasinio pasaulio.
Transcendentalistai
skirstomi į tris kategorijas:
- karma jogai –
jie atsisako savo veiklos rezultatų ir daro gerus darbus kitiems, kad taip
pelnytų Dievo malonę.
- jñāna jogai
- jie atlieka askezes ir garbina Dievą, prašydami ištraukti juos iš šio
materialaus pasaulio, kuris yra kančių buveinė.
- bhakti jogai -
jie stengiasi pamilti Dievą ir viską daryti tik Jo malonumui, suprasdami,
kad yra neatsiejamos Dievo dalelės, ir sudarytos taip, kad laimingos gali
būti tik su meile ir atsidavimu tarnaudamos Jam.
Bhakti jogai skiriami į dvi kategorijas:
- miśra bhaktai -
jie praktikuoja netyrą atsidavimo tarnystės jogą, nes dar neatsikratė
norų, kurie priešingi meilės tarnystei Dievui.
- śuddha bhaktai -
jie praktikuoja tyrą atsidavimo tarnystės jogą. Śuddha bhakti – tai
tyra tarnystė Dievui, kurios vienintelis motyvas ir noras: kad
Kṛṣṇa būtų laimingas.
„Aukščiausias
užsiėmimas (dharma) visai žmonijai yra toks, kurio pagalba žmogus gali
pasiekti meilės atsidavimo tarnystę transcendentiniam Viešpačiui. Tokia
atsidavimo tarnystė turi būti nemotyvuota ir nepertraukiama, kad galėtų
visiškai patenkinti sielą.“
Plačiau apie temą
Religijos filosofija
Kalbėjome, kad filosofija užduoda klausimus:
kas aš esu?, kodėl esu? ir ką privalau daryti? Įvairios pasaulėžiūros į šį
klausimą atsako skirtingai. Tačiau galime pabandyti surasti kažką bendro
visiems.
Klausimas „kas aš esu?“ nurodo, kad aš esu.
Tikiu, kad kiti ir supantis pasaulis taip pat yra. Vadinasi visi turime bendrą
savybę – buvimą, o tai reiškia – esame būtybės. Būtis – tai, kas bendra mums
visiems. Būties ir būtybės santykio apmąstymas – pagrindinė filosofijos tema.
Filosofija savo aukščiausiame taške virsta religijos filosofija. Todėl dabar nagrinėsime religijos
esmę.
Religija
Kas yra religija? Kodėl egzistuoja tiek daug
religijų? Ar Kṛṣṇos sąmonė yra religija? Šie klausimai
jaudina daugelį žmonių, nes nuo teisingo atsakymo priklauso žmogaus pasirinkimas.
Juk religija yra susijusi su žmogaus egzistencijos galutiniais dalykais.
Nepaisant to žmonių susidomėjimas religija blanksta, o šis žodis reiškia vis
daugiau dalykų. Net ir vaiṣṇavų tarpe galime sutikti skirtingų
nuomonių. Vieni teigia, kad Kṛṣṇos sąmonė (vaiṣṇava
dharma) neturi nieko bendro su religija, nes religija yra kultūrinis
socialinis reiškinys, žmonių materialaus religingumo išraiška. Kiti teigia, kad
religija yra susijusi su pačia egzistencija, todėl nepriklauso nuo to, kaip
žmogus gyvena ar kuo tiki. Ko reikėtų klausti apie religijos prasmę? Galime
leisti patiems žmonėms nustatyti jos prasmę. Laikui bėgant žodžių prasmės
keičiasi ir jie įgyja kitokius atspalvius. Kai sakome žodį religija, ar
turėtume galvoti apie tai, kokia buvo žodžio prasmė, kai šis atsirado, ar
prasmę, kurią jis turi dabar? Populiariuose žodynuose pateikiama dabartinė
žodžio prasmė. Štai kad ir apibrėžimas iš Websterio žodyno:
Etimologija: iš lotynų religion-, religio
antgamtiniai suvaržymai, sankcija, religinė praktika, galbūt iš religare –
riboti.
1 a : religingumo būsena
1 b : tarnavimas Dievui ar antgamtinėms
jėgoms.
1 c : pasišventimas ar atsidavimas religiniam
tikėjimui ar sekimas juo.
2 : asmeninių ar institucinių religinių nuostatų,
įsitikinimų ir praktikų sistema.
3 archaiškas : skrupulingas paklusnumas.
4 : priežastis, principas ar įsitikinimų
sistema, kurios laikomasi su įkvėpimu ir tikėjimu.
Šie pavyzdžiai iš vartojamosios kalbos pasako
tik tiek, kad religija susijusi su antgamtiškumu ar tikėjimu. Čia sutapatinama
praktika ir įsitikinimai. Šie pavyzdžiai pateikia tik nuovoką bet nepasako, kas
yra religija savo esme.
Jei laikytume, kad filosofija yra žmogaus
pažinimo šaka, kuri atsako į pagrindinius klausimus: kas yra? ir kodėl yra?,
greičiausiai norėsime, kad filosofija, o ne žmonių nuomonė pasakytų mums, kas
yra religija. Gavę ir priėmę šį atsakymą iš filosofijos, galėsime jį teisingai
naudoti ir kitur, spręsdami, koks žmogaus santykis su religija, ar Kṛṣṇos
sąmonė yra religija ir t.t.
Pradžiai pateikiame ištraukas iš A. Maceinos
knygos „Religijos filosofija“, kurioje religijos žodis ir reiškinys tiriami
labai nešališkai ir prasmingai.
1.1 Regima religijų gausa
Religija
ne tik iš viso yra, bet kad ji ir gausingai yra: religija buvoja daugybe
pavidalų. Istorikas regi ne religiją, o religijas ir susiduria su nemaža
sunkenybių, jas rūšiuodamas, nes jos tiek skiriasi viena nuo kitos, jog kaskart
priešinasi būti apjungiamos tuo ar kitu vardikliu.
Šisai
religijos buvojimas istorijoje gausos būdu kaip tik ir kelia abejonių, ar tokiu
atveju yra apskritai įmanoma bendrinė religijos sąvoka, vadinasi, loginė jos
apibrėžtis. Ar įmanoma apibrėžtis, kuri rastų ir savin įimtų tokį religijų
pradą, kuris glūdi jų visų pagrinduose ir be kurio kiekviena būtų nereligija?
Nevienas yra linkęs atsakyti į tai neigiamai. Tai esą patvirtinanti ir
religijos apibrėžčių eibė (apie 150!), užtinkama religiją gvildenančiuose
įvairaus pobūdžio veikaluose. Kitaip tariant, religijų daugybė pridengianti
religijos esme, ir nesą būdo šiai esmei išlukštenti iš skirtingiausių, ne sykį
tiesiog priešingų ir net prieštaraujančių jos apraiškų.
1.2 Religijos nuovoka
Ši
pažiūra yra, be abejo, teisi, kiek ji teigia religijų gausą ir iš jos kylančius
kliuvinius susivokti šioje gausoje. Tačiau ji yra neteisi, kiek ji neigia
galimybę religijų įvairybėje rasti religijos esmę; neteisi todėl, kad išleidžia
iš akių mūsų turimą religijos nuovoką. Iš kur žinotume, kad istorijoje
esama religijų gausos, jei nenuvoktume, kas yra religija pati savyje? Kodėl
kai kuriuos istorijos reiškinius jungtume į vienį ir vadintume juos religiniais,
skirdami juos nuo ūkinių, techninių, teisinių, mokslinių, meninių
reiškinių? Kas būtų šios jungties ir šios skirties mastas? Jei neturėtume religijos
nuovokos, iš kur žinotume, kad, sakysime, aukojimas yra religinis, o ne
estetinis veiksmas, juoba, kad jis beveik visur ir visados esti apvelkamas
meninio pobūdžio lytimis: giesmėmis, muzika, šokiais, eitynėmis? Religija kaip
istorinė akivaizdybė savaime atsiremia į mūsų sąmonėje esančią religijos
nuovoką, be kurios nebūtų galimas joks religijos pažinimas ar tyrimas, nes
nebūtų suvokiama, kas gi čia pažįstama ar tiriama. Teigti tad religijų gausą ir
sykiu neigti galimybę suvokti religijos esmę yra prieštaravimas, nes, norint
tarti apie tą ar kitą reiškinį, kad jis esąs religinis — religijų
gausos teigimas kaip tik ir yra toksai tarimas, — reikia jau nuvokti, kas yra
pati religija.
Be
abejo, nuovoka dar nėra sąvoka. Nuovoka yra tikra, tačiau logiškai dar
neišskleista ir nepagrįsta pažintis. Ji išreiškia dialektinį mūsojo pažinimo
pobūdį: mes klausiame, kad galėtume žinoti; bet mes žinome, kad galėtume
klausti...
Kas
tad glūdi žodyje 'religija'? Ką mes iš tikro manome šį žodi tardami?..
Norint
patirti, kaip yra buvęs suprastas religijos dalykas, reikia kelti aikštėn
pradinę prasmę, įdiegtą religijos 'noemoje' arba jos pavadinime. Šiuo
keliu tad ir mėginsime dabar eiti, klausdami: kas manyta pradžioje, vadinant
tam tikrus reiškinius 'religija'?
1.3 Žodžio religija kilmė
Žodis
'religio' yra veiksmažodinis lotynų kalbos vedinys. Iš kokio
veiksmažodžio jis išvestas, vis tik nėra aišku. Šiuo klausimu turime tris
senovės etimologinius bandymus, kurių kalbotyra ligi šiolei nėra nei patvirtinusi,
nei paneigusi, būtent: Cicerono, Lactantijaus ir Augustino.
1.3.1 relegere - paisyti, sekti
Savo
rašte "De natūra deorum" Ciceronas žodį 'religio' kildina iš
veiksmažodžio 'relegere', kuris, kaip lotynų kalbos veiksmažodžiams
įprasta, turi daugybę viena nuo kitos stipriai nutolusių reikšmių: surinkti,
siūlą suvynioti, praeiti, pravažiuoti, perskaityti, apsvarstyti, paisyti...
Ciceronas turi galvoje pastarąsias tris reikšmes ir todėl teigia, kad žmonės,
kurie visa, kas priklauso dievų garbinimui, rūpestingai svarsto ir tarsi vis
iš naujo skaito, yra pavadinti religininkais.
Tai
aiškinimas, teikiąs 'religijos' žodžiui daugiau formalios drausmės prasmę:
religija esanti rūpestingas kulto taisyklių svarstymas bei jų vykdymas.
1.3.2 religare - surišti – joga
Lactantijus
rašte "Divinae institutiones" sąmoningai neigia šią Cicerono
etimologiją: žodis 'religio' kyląs ne iš 'relegere', o iš 'religare':
surišti, pririšti, apvynioti, pakinkyti... Kaip rodanti pirmųjų dviejų
vertinių prasmė, religija esanti žmogaus ryšys su Dievu. Šiuo aiškinimu
Lactantijus pagilina stabmeldiškąją grynai drausminę religijos sampratą,
regėdamas jos esmę ne kulto taisyklių taikyme, o žmogaus sąsajoje su Dievu,
kurį vienintelį pažinome ir todėl juo turime sekti. Be abejo, ir Lactantijus
reikalauja, kad žmogus teiktų Dievui tai, ką privalo. Tačiau teikti ką nors
Dievui jau yra išvestinis dalykas, kyląs iš ano gilesnio ryšio kaip iš
pirmykščio savo šaltinio.
1.3.3 reeligere - išrauti, išravėti, iš naujo rinktis
Augustinas
svyruoja tarp Lactantijaus etimologijos ir savosios. Raštuose "De vera
religione" ir "Retractationes" jis pasisako už 'religio'
kilmę iš 'religare', abejur tais pačiais žodžiais kalbėdamas, esą mes
savo sielas rišame su Dievu; šis ryšys ir esąs vadinamas religijos vardu. Tuo
tarpu veikale "De civitate Dei" Augustinas mėgina eiti jau kitu
keliu. Čia jam 'religio' kyla iš veiksmažodžio 'reeligere':
išrauti, išravėti, iš naujo rinktis... Būdamas Dievo sukurtas ir pripažindamas
savą kūriniškumą, žmogus buvęs Dievą pasirinkęs iš pat pradžios. Tačiau puolimu
jis vėl jį praradęs. Dabar, Kristui atpirkus žmoniją, žmogus turįs Dievą iš
naujo rinktis, meile jo siekdamas ir
jame nurimdamas. Religija tad ir esanti šisai naujasis Dievo rinkimasis ir už
jį apsisprendimas. Tai aiškinimas, įnešąs į religiją naują pradą, būtent,
išganymą, kurį kiekviena religija skelbianti. Šio tad istorijoje vykdomo
išganymo akivaizdoje žmogus ir turįs Dievą iš naujo rinktis, kad šiuo
pasirinkimu ir pats įsijungtų į išganomąjį vyksmą. Religija todėl esanti
atnaujintas Dievo pasirinkimas ir paties žmogaus atgimimas.
1.4 Ontologinė prasmė
Atsakymas į klausimą, kas yra religija, kaip
Dievo ir žmogaus sąsaja, pasirodo esąs dvijulė (dilemma): Dievas ir žmogus
siejasi arba dviejų būtybių arba būties ir būtybės santykiu. Religijos filosofijoje
nėra vietos plačiau dėstyti vad. 'ontologine skirtybę' tarp būties ir būtybės:
tai metafizikos ar ontologijos uždavinys. Todėl čia pasitenkinsime tik priminę
ją pačią ir su ja susijusias artimiausias išvadas. Kiekviena būtybė yra būtybė
tuo, kad būna. Tai reiškia: kiekviena būtybė yra būtybė ne kuo kitu, kaip tik
būtimi; tai būtis daro, kad būtybė iš viso yra. Kitaip sakant, būtis grindžia
būtybę šiosios buvime. Tačiau grįsti ir būti grindžiamam anaiptol nėra tas pat
dalykas: pagrindas neišsisemia pagrįstuoju, todėl ir būtis neišsisemia būtybe;
patys jų buvimai nėra tapatūs, kadangi vyksta ne toje pačioje plotmėje. Tarp
būties ir būtybės esama ontologinio skirtumo. Sykiu tarp jų esama ir
ontologinio ryšio. Būdamos grindžias ir
pagrįstasis buvimai, būtis ir būtybė niekad nesutampa. Bet kaip tik todėl,
kad pagrįstasis buvimas laikosi grindžiančiuoju buvimu, būtis ir būtybė niekad
nė nepersiskiria.
1.4.1 Religija - ryšys tarp Dievo ir žmogaus kaip tarp būties ir būtybės.
Visų
pirma, būdama Dievo ir žmogaus kaip būties ir būtybės santykis, religija
atsiskleidžia kaip pats pradinis dalykas. Ji nėra
žmogui kokia nors savybė, net jeigu šią vadintume ir esmine, kuri jam būtų
atėjusi paskiau, negu jis pats. Nėra taip, kad žmogus jau būtų — nors ir 'natūra
prius' —, o tik paskiau sueitų į santykį su Dievu: pats žmogaus buvimas
yra šis santykis. Ne žmogus grindžia savo santykį su Dievu, bet santykis
su Dievu grindžia žmogų jo buvime.
1.5 Antropologinė prasmė
Atsigręžęs į religiją,
žmogus suvokia, kad jis yra pagrįstasis buvimas ir kad Dievas yra šio buvimo
grindėjas; kad žmogus savimi pačiu yra santykis, vadinasi, ne savyje esanti ir
savimi besilaikanti uždara substancija, bet pati atvirybė savam pagrindui. Nūn,
jis gali šią religinę savimonę apmąstyti logiškai, skleisti visuomeniškai,
apipavidalinti meniškai. Kitaip sakant, jis gali religiją arba savo santykį su
Dievu reikšti savoje kasdienoje arba vad. kosmologinėje plotmėje, teikdamas
religijai religingumo pobūdį. Savo buvimu žmogus yra religinis, vadinasi,
priklausąs santykio su Dievu matmeniui ir niekad negalįs iš šio matmens
iškristi. Savo sąmone jis gali pasidaryti religingas, vadinasi, sava
laikysena atitikti aną santykį ir jį regimai išreikšti.
1.5.1 religinis ir religingas - vaisinis ir vaisingas
Tarp
'religinis' ir 'religingas' esama tokio pat ryšio, kaip ir tarp 'vaisinis' ir
'vaisingas'. Vaisinis yra medis, kuris priklauso vaismedžių rūšiai. Vaisingas
yra medis, kuris šią priklausomybę apreiškia vaisių gausa kasdienoje. Taip ir
su žmogumi. Religinis yra žmogus, kadangi jis priklauso būtimi arba Dievu
pagrįstajam buvimui. Religingas yra žmogus, kai jis šią priklausomybę
sąmoningai paverčia savos kasdienos būsena.
Tačiau žmogus, būdamas laisvas, gali šią
priklausomybę ir paneigti. Kitaip sakant, jis gali likti religinis, bet
netapti religingas. Kadangi religija kaip ontologinis santykis yra pirmesnė už
bet kokį pažinimą bei apsisprendimą, tai žmogus gali jaustis esąs šio santykio
savo kasdienoje nepaliestas ir šią kasdieną taip tvarkyti, tarsi ano santykio
iš viso nebūtų.
1.5.2 religijoje kaip kosmologinėje kasdienos apraiškoje svarbiausias
veikėjas jau yra žmogus
Religijoje kaip ontologiniame santykyje
vienintelis veikėjas yra Dievas: tai jis grindžia žmogaus buvimą, tuo
padarydamas religiją gryna dovana arba malone, kuriai gauti žmogus visiškai
nieko neprisideda — ničnieko, kadangi jis pats būna ši malonė. Tuo tarpu
religijoje kaip kosmologinėje kasdienos apraiškoje svarbiausias veikėjas jau
yra žmogus — tiek mąstyme, tiek veikime, tiek estetinėje kūryboje. Antropologinė
religijos pusė yra paties žmogaus padaras. Tai žmogaus atsakymas į aną jam Dievo
suteiktą dovaną bei malonę.
1.5.3 Religija kaip pareiga
Galima ir reikia kalbėti apie religiją kaip
pareigą,kuri mūsų kasdieną paverčia tiesa, vadinasi, atitikmeniu tarp ontologinės
ir antropologinės mūsojo buvimo plotmės. Kitaip ši kasdiena būtų melas.
Religingumas kaip tik ir yra šios tiesos, o bedievybė — šio melo lytys.
1.5.4 Nenuoširdus ir nenuoseklus religingumas
Atsipalaidavęs nuo religijos, vadinasi, nuo
ontologinio santykio su Dievu, religingumas virsta šmėkla, kaip tai yra,
sakysime, Feuerbacho ar dabartinės vad. 'ateistinės krikščionybės' (D. Solle)
atvejais. Religinga bedievybė yra iš tikro didžiausia žmogaus išjuoka. Bet
išjuoka yra ir nereliginga religija, vadinasi, ontologinio žmogaus santykio su
Dievu pripažinimas, nerandąs regimos išraiškos kasdienoje. Pirmuoju atveju
žmogus elgiasi nenuosekliai: neigdamas savo ryšį su Dievu kaip
nesančiuoju, jis vis dėlto pasilaiko šio ryšio kaukę kasdienoje. Antruoju
atveju žmogus elgiasi nenuoširdžiai: pripažindamas savo ryšį su Dievu
kaip grindžiančiuoju jo buvimą, jis vis dėlto savą kasdieną apipavidalina taip,
tarsi ano ryšio nebūtų.
1.6 religija yra pažintas ir pripažintas santykis tarp Dievo kaip
būties ir žmogaus kaip būtybės
Sujungę
nūn ontologinę ir antropologinę religijos puses, gausime mūsų ieškomą
religijos aptartį: religija yra pažintas ir pripažintas santykis tarp Dievo
kaip būties ir žmogaus kaip būtybės. Vienas tik pažinimas bei pripažinimas
religijos neišsemia, nes religija yra daugiau, negu tik sąmoninga bei valinga
žmogaus laikysena Dievo atžvilgiu, kadangi ir Dievas žmogaus atžvilgiu yra
daugiau, negu tik tikslas, prasmė, laimė, teisybė, atbaiga ir kiti
antropologinio matmens pradai. Dievas yra žmogui būtis. Kas tad
išleidžia iš akių ontologinę religijos pusę arba jos tinkamai nepabrėžia bei
nevertina, tas išsekdina ir antropologinę jos pusę: tokiu atveju religinga
žmogaus būsena darosi lėkšta ir net tuščia. Malda kaip ryškiausia antropologinės
pusės išraiška yra prasminga tik tada, kai ji esti pagrįstojo buvimo savimonė,
o ne tik pagalbos šūksnis, siunčiamas į 'stipresnę' būtybę. Štai kodėl
pilnutinėje religijos sampratoje ir žmogus Dievo atžvilgiu yra daugiau negu
tik ieškantysis, klystantysis, nelaimingasis, kenčiantysis, netobulasis. Žmogus
yra Dievui būtybė. Todėl ir žmogaus atžvilgiu ontologinė religijos pusė
turi grindžiamosios reikšmės, nes Dievo akivaizdoje būti būtybe yra
nepalyginamai daugiau, negu būti ieškančiam ar klystančiam, nusidėjusiam ar
atgailaujančiam. Būties-būtybės santykyje kaip tik ir slypi mūsų minimas
religijos kaip gelmės matmuo. O šiame matmenyje keroja šaknys ir religijos
kaip kasdienybės- religingumo pavidalu.
1.7 Religija kaip suvokimas
„Tikroji religija reiškia pažinti Dievą, mūsų
ryšį su Juo ir mūsų pareigas ryšium su Juo ir pažinti galiausiai kur
keliausime, palikę šį materialų kūną.“
1.8 Religija - atsidavimo tarnystė Kṛṣṇai
„Religija yra Aukščiausio Viešpaties įstatymai
ir nurodymai. „Śrīmad Bhagavad-gītoje“ mes matome, kad religija reiškia
atsidavimo tarnystę arba Kṛṣṇos sąmonę. Kai žmogus visiškai
suvokia, kad Kṛṣṇa yra aukščiausias besimėgaujantis ir
Aukščiausias Viešpats, jis elgiasi atitinkamai, o tai ir yra tikroji religija.
Viskas, kas nukreipta prieš šį principą nėra religija.“
1.9 Religija - reiškia Dievo nurodymai
„Dorybingas žmogus turi sekti religijos
taisyklėmis, kadangi šias taisykles nustatė Pats Viešpats. Niekas negali
pagaminti ar išsigalvoti religijos. Religija reiškia Viešpaties nurodymus arba
įstatymus. Bhagavad-gītoje Viešpats sako, kad religija reiškia atsidavimą Jam.“
2 Dharma
Akivaizdus žodžio 'religija' atitikmuo Vedose yra žodis dharma.
Pabandysime pažiūrėti, ar šio žodžio sklaida Vedinėje literatūroje padės mums
giliau įžvelgti religijos esmę. Jau dabar atsiribosime nuo požiūrio, esą dharma
nereiškia religijos, nes supratome, kad religija yra neatsiejama nuo gyvosios
būtybės, ar ji pripažįsta tai ar neigia.
2.1 Dharma - reiškia tai, kas palaiko
Dharma reiškia
religiją. Tai yra tik bendra idėja. Tačiau žodžio dharma reiškmė yra
labai gili. Žodis dharma kilęs iš sanskrito veiksmažodžio šaknies „dhṛ“
– tai reiškia laikyti. „Dhṛ dhatu man pratyaya“ – kartu su
priesaga „man“ jis tampa žodžiu dharma.
2.2 Religijos principus nustato tik Dievas
Viena iš žodžio dharma reikšmių yra teisingumas
arba šventas įstatymas. Jei dharma reiškia neatsiejamą gyvos būtybės
savybę, neišvengiamai ši savybė atsispindės jo moralėje ir elgesyje. Šį sanātana
dharmos atspindį žmonių elgesyje vadiname teisingumu ar šventu įstatymu.
Šventas įstatymas skiriasi nuo žemiško įstatymo kaip prasmė nuo jos šešėlio. „Śrīmad
Bhagavatam“ 6.3.19-21 sako:
dharmaṁ tu sākṣād bhagavat-praṇītaṁ
na vai vidur ṛṣayo nāpi devāḥ
na siddha-mukhyā asurā manuṣyāḥ
kuto nu vidyādhara-cāraṇādayaḥ
„Tikruosius religijos principus nustato pats
Aukščiausias Dievo Asmuo. Nors ir valdomi visiškos dorybės guṇos,
netgi didieji išminčiai, gyvenantys aukščiausiose planetose, negali
įsisąmoninti iki galo tikrųjų religijos principų, lygiai taip pat kaip ir
pusdieviai ar Siddhalokos lyderiai, o ką jau kalbėti apie asuras,
paprastus žmones ir vidyādharas ir cāraṇas.
Viešpats Brahmā, Bhagavānas Nārada, Viešpats Śiva,
keturi Kumarai, Viešpats Kapila (Devahūti sūnus), Svāyambhūva Manu, Prahlāda
Mahārāja, Janaka Mahārāja, senolis Bhīṣma, Bali Mahārāja, Šukadeva
Gosvamis ir aš, Yamarāja žinome tikrąjį religijos principą. Mano brangūs
tarnai, šis transcendentinis religijos principas yra vadinamas bhāgavata
dharma, arba atsidavimu Aukščiausiam Viešpačiui ir meile Jam. Jis
nesuteptas materialios gamtos guṇomis. Paprastiems žmonėms labai
sunku suprasti šį principą, bet jei kam netyčia pavyktų jį suprasti, jis tuoj
pat išsivaduotų ir sugrįžtų namo, atgal pas Dievą.“
„Bhagavad-gītoje“ 4.8 Kṛṣṇa
sako:
paritrāṇāya sādhūnāṁ
vināśāya ca duṣkṛtām
dharma-saṁsthāpanārthāya
sambhavāmi yuge yuge
„Kad išvaduočiau doruosius ir sunaikinčiau
nedorėlius, taip pat, kad atkurčiau religijos principus, Aš ateinu Pats epocha
po epochos.“
Religijos principus nustato pats Dievas, nes
tik Jis yra dharmos šaltinis. Jis kaip būtis grindžia būtybę visose jos
egzistencijos sferose, tarp jų ir buvimą su Juo pačiu bei su kitomis būtybėmis.
Gyvos būtybės gali tik stebėti ir bandyti suprasti Dievo įstatymus, tačiau
nepajėgios kurti įstatymų, kurie suteiktų gėrį visiems. Žmonių įstatymai neatsižvelgia
į tikruosius gyvų būtybių poreikius, todėl tik dar labiau apsunkina žmonių
gyvenimus. Kai religijos principus nustato Pats Dievas, jie neša gėrį visiems. „Śrīmad
Bhagavatam“ 11.14.3 Kṛṣṇa sako:
kālena
naṣṭā pralaye
vāṇīyaṁ veda-saṁjñitā
mayādau brahmaṇe proktā
dharmo yasyāṁ mad-ātmakaḥ
“Laikui
bėgant transcendentinis Vedų garsas prapuolė sunaikinimo metu. Todėl, kai
viskas buvo kuriama iš naujo, Aš papasakojau Vedų žinias Brahmai, kadangi Aš
pats ir esu religijos principai, kuriuos aprašo Vedos.“
2.3 Dharma apsaugo tuos, kurie ją saugo
„Manu saṁhitā“
8.15-17 sako:
dharma eva hato hanti dharmo rakṣati rakṣitaḥ
tasmād dharmo na hantavyo mā no dharmo hato vadhīt
„Religija jei pažeidžiama, sunaikina; religija, jei saugoma, išsaugo. Todėl religijos niekuomet negalima pažeisti, nes pažeista ji sunaikins mus. „
„Vienintelis draugas, kuris seka paskui jį netgi po mirties yra dharma, kadangi visa kita yra prarandama tuo metu, kai tik kūnas numiršta.“
2.4 Dharmos paskirtis
„Śrīmad-Bhāgavatam" (1.2.9) Śrī Sūta
Gosvamī paaiškina, kokia yra tikroji žmogaus dharma:
dharmasya hy āpavargyasya
nārtho 'rthāyopakalpate
nārthasya dharmaikāntasya
kāmo lābhāya hi smṛtaḥ
„Neabejotina, kad visų nurodytųjų pareigų
svarbiausias tikslas yra visiškas išsivadavimas. Jų jokiu būdu negalima vykdyti
tikintis materialios naudos. Maža to, anot išminčių, tam, kuris vykdo
aukščiausiąją tarnystę, nevalia panaudoti materialių pasiekimų dar įmantriau
jausmams tenkinti.“
Pirmas
žingsnis civilizuotos visuomenės link — atlikti savo pareigas taip, kaip
reikalauja šventraščiai. Žmogaus protas turi lavėti, kad suprastų savo
svarbiausiąją dharma. Pasaulis
išpažįsta įvairius tikėjimus — induizmą, krikščionybę, judaizmą, islamą,
budizmą ir kitus, nes be religijos žmogus nesiskiria nuo gyvulio.
Kaip minėta (dharmasya hy āpavargyasya nārtho 'rthāyopakalpate), religijos
uždavinys — ne pamaitinti žmogų, o padėti jam išsivaduoti. Kartais žmogus
prisigalvoja vadinamųjų religijos mokymų, kurie žada jam materialią pažangą.
Deja, kokie jie tolimi tikrosios dharmos tikslams.
Religija — visų pirma Dievo įstatymų supratimas, kadangi deramai vykdydami
juos, mes galų gale išsivaduosime iš materijos nelaisvės. Tai ir yra tikrasis
religijos tikslas. Deja, žmonės supranta religiją kaip priemonę materialiai
gerovei pasiekti ir išpažįsta ją, skatinami atyāhāros, didžiulio
noro materialiai klestėti. Tikroji religija moko žmones pasitenkinti tuo, kas
būtiniausia, ir kartu ugdyti Kṛṣṇos sąmonę. Tam tikros
materialios gerovės reikia, tačiau tikroji religija nustato ribą, už kurios
būtiniausių poreikių tenkinimas baigiasi. Jīvasya tattva-jijñāsā:
tikrasis
gyvenimo tikslas — klausti apie Absoliučiąją Tiesą. Jeigu mes stengiamės (prayāsa) pažinti ne
Absoliučiąją Tiesą, vadinasi, tolydžio vis labiau rūpinamės savo dirbtiniais
poreikiais. Žmogus, siekiantis dvasinio tikslo, neturėtų švaistyti jėgų
materialiems tikslams.
2.5 Vastu (objektas) ir svabhāva - prigimtis, kylanti iš ghatana -
vidinės konstrukcijos
Kiekvienas daiktas turi savo prigimtį ar
savybes, kurių negali prarasti. Tos savybės, kurios negali palikti objekto, ir
pagal kurias objektas identifikuojamas, yra vadinamos dharma. Objektas,
kuris iš tikro egzistuoja, vadinamas vastava vastu. Objekto amžinoji
prigimtis vadinama svabhāva. Ši svabhāva kyla iš objekto
konstrukcijos – ghatana. Kiekvienas objektas yra sudarytas taip, kad jo
prigimtis natūraliai kyla ir yra priklausoma nuo šios konstrukcijos. Vastu,
objektas neprivalo įgyti savo prigimties, nereikia užsiimti praktika ar ko nors
išmokti, norint ją įgyti. Ši prigimtis savaime kyla iš vidinės sandaros.
Pavyzdžiui, padėjus rutulį ant nuožulnios plokštumos, jis pradės riedėti žemyn.
Kodėl? Kadangi rutulys yra pagal sandarą apvalus. Todėl nereikia mokyti rutulio
riedėti. Tai yra jo prigimtis.
2.5.1 Savybės, pagal kurias objektas yra identifikuojamas, vadinamos
dharma
Kas yra dharma? Dharma yra iš
tikrųjų egzistuojančio objekto (vastava vastu) prigimtis (svabhāva),
kuri kyla iš jos sandaros (ghatana). Pavyzdžiui grafitinis pieštukas yra
labai minkštas, ir braukiant per lapą, jis trupa palikdamas pėdsaką popieriuje.
Kodėl? Kadangi atomai grafite susijungę sluoksniais heksagoninėmis
(šešiakampėmis) formomis, o tarp sluoksnių nėra jokių ryšių. Piešiant, vienas
sluoksnis po kito atitrūksta ir piešti lengva. Grafitas sudarytas iš anglies,
bet dėl savo konstrukcijos jis yra minkštas ir juo galima piešti. Iš kitos
pusės deimantas taip pat yra anglis, bet jei bandytume juo piešti, tik
perpjausime popierių, ir ne tik popierių, bet ir metalą. Kodėl? Todėl, kad jame
kiekvienas anglies atomas tampriai susijęs su keturiais aplinkiniais atomais ir
visi iki vieno atomai taip stipriai surišti, kad nepasislinks iš savo vietos net
ir stipriai spaudžiant. Taigi šis minkštumas ar kietumas kyla iš vidinės
sandaros. Tokiu pat būdu mes turime suprasti ir dharmą. Kas yra jīvos
(gyvosios būtybės) dharma? „Caitanya Caritāmṛta“ Mādhya 20.108
sako:
jīvera 'svarūpa'
haya—kṛṣṇera
'nitya-dāsa'
kṛṣṇera 'taṭasthā-śakti'
'bhedābheda-prakāśa
„Gyvosios būtybės
konstitucinė prigimtis yra būti amžinu Kṛṣṇos tarnu, kadangi
ji yra Kṛṣṇos paribio energija ir pasireiškia kaip tuo pat
metu tapati ir skirtinga nuo Viešpaties, tarsi saulės ar ugnies dalelytė.“
2.6 Dharma nėra tikėjimas, ji kyla iš pačios būtybės prigimties
Gyvosios būtybės dharma yra tarnauti Kṛṣṇai.
Ši tarnystė nėra tai, ko reikia mokytis ar įgyti iš kažkur kitur. Tai yra pati jīvos
prigimtis, kadangi jīva turi subtilų dvasinį pavidalą, su akimis, veidu,
papuošalais. Jīva turi savyje viską. Tarnystė Kṛṣṇai
nėra religinis tikėjimas. Tai dharma, kylanti iš pačios sielos sandaros.
2.7 Kodėl reikia mokytis atsidavimo tarnystės, jei ji įgimta mums?
jei nereikia mokytis tarnauti Dievui, nes ši
tarnystė natūrali ir įgimta, tai kodėl niekas pasaulyje natūraliai to nedaro?
Kodėl kai aš bandau tai daryti, man tai neatrodo labai natūralu? Ir po daugelio
metų Kṛṣṇos sąmonės praktikos, vis dar sunku suprasti, kaip
tarnauti Kṛṣṇai. Kaip tokiu atveju tarnystė Kṛṣṇai
gali būti jaiva dharma – įgimta gyvųjų būtybių funkcija?
2.7.1 Veikiant išorinei jėgai keičiasi vidinė konstrukcija ir vidinė
prigimtis transformuojasi.
Kiekviena substancija turi savo svabhāvą,
prigimtį ir tai yra jos dharma. Taigi jīvos svabhāva yra
jos dharma, kuri vadinama Prema dharma, Bhagavat Dharma, Sanātana
Dharma, Vaiṣṇava dharma. Visi šie pavadinimai reiškia tą
patį. Bet jei substancija, vastu, susiliečia su kita energija ar kita
substancija, gali būti, kad kitos substancijos artumas ar įtaka sukels
transformaciją (vikārą). Dėl šios transformacijos ar pokyčio,
substancija įgyja kitokią prigimtį. Atitinkamai, jos svabhāva arba dharma
giliai paslepiama. Pavyzdžiui, vanduo yra skystas. Bet šaldytuve jis patiria vikārą
– transformaciją. Nors jis tas pats vanduo, nieko nepridėta ir neatimta, vis
dėlto dabar jis kietas. Jei vanduo ilgą laiką būtų kietas ledas, mes galėtume
pagalvoti, kad vandens tikroji prigimtis kieta. Bet skystumas ar vandens tikroji
prigimtis yra jame latentinės (paslėptos) būsenos. Kai tik vanduo paklius į
natūralią aplinką, jo kietumas tuoj pat praeis, o skystumas - jo dharma,
jo svabhāva – prigimtis - vėl pasireikš.
2.7.2 Nisarga - kai įgyta prigimtis lieka ilgą laiką ji atrodo tarsi
tikroji prigimtis
Kai substancija pakliuvusi į ekstremalią
situaciją ir įgijusi kitokią prigimtį išlieka joje ilgą laiką, ji galvoja, kad
tai yra jos tikroji prigimtis. Tai vadinama nisarga – įgyta prigimtis.
Kai gyvoji būtybė susiliečia su materialia gamta, įvyksta vikāra. Tuo
metu jīva įgyja nisargą – primestą prigimtį, o jos tikroji
prigimtis, jos dharma, giliai pasislepia.
Jīva iš prigimties yra Kṛṣṇos
tarnas, bet dėl materialios energijos įtakos, joje įvyksta transformacija. Jos jaiva
dharma dabar pasislepia įgytos prigimties (nisarga) akivaizdoje.
Šioje padėtyje vietoj to, kad tarnautų Kṛṣṇai, ji užsiima karma
(materialia veikla), jñāna (dvasine emancipacija) ir joga
(pastangomis kontroliuoti gamtą). Ji užsiima materialia veikla – tai yra daro
kažką, kad gautų mainais rezultatą. Tuo užsiima visi šiame pasaulyje. Visi
kažko siekia. Tai yra jų nisarga. Susilietę su materialia gamta jie įgijo
kitą prigimtį. Todėl dabar siekti naudos ir rezultato sau yra natūralu. Žmonių
nereikia mokyti siekti naudos sau. Jie žino, kad „Aš esu veikiantysis, aš esu
besimėgaujantis savo veiklos rezultatais.“ Tačiau tai nėra tikroji sielos
prigimtis, tai yra nisarga – primesta prigimtis. Jīva patiria
transformaciją, kadangi ji yra labai maža, palyginus su materialia gamta.
2.8 naimittika dharma - laikinos religijos
Kaip reikėtų suprasti visas pasaulio religijas
jų daugiskaitoje? Jīvos religija yra besąlyginė meilės tarnystė Kṛṣṇai,
visų patraukliausiam Dievo Asmeniui. Tai, kiek ši tarnystės Kṛṣṇai
idėja pasireiškia bet kurioje religinėje sistemoje, apsprendžia šios religinės
sistemos vertę. Mes matome, kad visose šio pasaulio religinėse idėjose yra tam
tikra karmos, jñānos ir jogos priemaiša. Todėl sekdamas šiais
keliais žmogus negali galutinai išsivaduoti iš nisargos – primestos
prigimties.
Kas tuomet yra vaiṣṇava dharma?
Jei surinktume visas pasaulio religijas ir išimtume iš jų karmą (rezultatų
siekimą ir norą pakliūti į rojų), jñāną (troškimą išsivaduoti ir
būti nepriklausomais), o taip pat troškimus, kurie sumišę su yoga-siddhi
(mistinėmis galiomis ir ekstrasensorinėmis galimybėmis), mums liks vaiṣṇavizmas.
Tai yra tyra dharma, neturinti jokių priemaišų, kylančių iš nisargos
(primestos prigimties, kylančios susilietus su materialios gamtos gunomis).
Todėl ji vadinama jaiva dharma – kiekvienos gyvos būtybės religija arba
meilės atsidavimo kelias. Ši idėja yra visiškai universali. Jei ją aptartume su
bet kuo, jie lengvai pamatytų karmos, jñānos ir jogos trūkumus. O
jei jie pašalintų šiuos dalykus iš savo religijos, jiems liktų tai, kas
vadinama vaiṣṇavizmu.
Religija (dharma) yra viena, kai siela
yra savo tyroje padėtyje. Kai siela tampa materialios gamtos sąlygota, dharma
įgyja dvi formas: sąlygotą ir nesąlygotą. Nesąlygota dharma nepriklauso
nuo krašto ar papročių. Kai siela įvardija save materialiais pavadinimais ir
sutapatina su įvairiomis vietovėmis, laikmečiu ar kūnu, dėl materijoje
atsirandančios įvairovės sąlygotos dharmos taip pat pasirodo įvairiu
laikotarpiu įvairiose šalyse. Sąlygota dharma turi skirtingus
pavadinimus ir skirtingus pavidalus įvairiose šalyse. Sielos dharma
tampa nesąlygota tiek, kiek jai pavyksta išsivaduoti iš materialių sampratų.
Kai jīvos pasiekia nesąlygotą būvį, jos turi tik vieną dharmą.
Ši dharma vadinama sanātana dharma
– amžinąja sielos religija.
2.8.1 kaitava dharma – apgavikiška religija
„Kiekvienoje religinėje sistemoje Dievas
pripažįstamas aukščiausiu visų gyvų būtybių tėvu. Krikščionybės požiūriu,
aukščiausias tėvas, Dievas aprūpina visas gyvas esybes jų kasdieninėmis
būtinybėmis. Todėl mes meldžiamės: „Duok mums duonos kasdieninės.“ Bet kuri
religija, kuri nepripažįsta Aukščiausio Viešpaties absoliučiu tėvu, vadinama kaitava-dharma
– apgavikiška religija. „Śrīmad-Bhāgavatam“ (1.1.2) atmeta tokias religines
sistemas: dharmaḥ projjhita-kaitavo 'tra. Tik ateistai
nepripažįsta visagalio aukščiausio tėvo. Jei mes pripažįstame visagalį
aukščiausią tėvą, tuomet mes klausome Jo nurodymų ir tampame religingais
žmonėmis.“ („Caitanya-caritāmṛta“, Madhya lila 20.275)
„Śrīmad Bhāgavatam“ 7.15.12-14 vardina penkias
apsimestinio religingumo formas, kurios dangstosi religijos vardu. Šios tariamo
religingumo formos ypač dažnai pasitaiko šiuolaikiniame pasaulyje. Tik žmogus,
kuris gerai išmano tikruosius sanātana dharmos principus, gali atpažinti
šias netikras religijas ir jas atmesti.
vidharmaḥ para-dharmaś ca
ābhāsa upamā chalaḥ
adharma-śākhāḥ pañcemā
dharma-jño 'dharmavat tyajet
Yra penkios adharmos
- netikros religijos (kitaip bedievystės) šakos, kurios vadinamos:
1)
vidharma - ateizmas
2)
paro dharma - religijos
principai skirti kitiems
3)
abhāsa dharma -
pretenzinga religija
4)
upama dharma -
analoginė religija
5)
chalo dharma -
apgavikiška religija
Kiekvienas, išmanantis apie tikruosius
religijos principus turi tučtuojau atmesti šias nereligijos formas.
2.8.2 Varnāśrama dharma
Esminės daiktų prigimties požiūriu, jīvų
nitya-dharma yra tyra dvasinė praktika, o visos kitos dharmos
formos yra naimittika. Tai
galioja ir varṇāśrama-dharmai (pareigoms, kurios skirtos žmonių
civilizacijos kastoms ir sluoksniams), aṣṭāṅga-yogai
(aštuoneriopai jogos sistemai), sāṅkhya ir jñānai
(pažinimo keliui, kuriame taip pat analitiškai ieškoma dvasios ir materijos
prigimtis), ir tapasyai (asketizmui).
Visa tai yra naimittika-dharma, nes jīvai
nereiktų visų šių dharmų, jei ji nebūtų supančiota.
Sąlygotas būvis, kai māyā suklaidina sielą, yra
aplinkybių priežastis, o pareigos, kurias sukelia aplinkybių priežastis (nimitta)
yra vadinamos naimittika-dharma. Todėl, absoliučiu dvasiniu požiūriu, visa tai yra naimittika-dharma.
Naimittika-dharma nėra
tiesioginė dvasinė praktika, ji susideda iš laikinos materialios veiklos, kuri
atliekama tam, kad pasiekus tyrą dvasinę praktiką. Taigi ji yra daugiau priemonė pasiekti tikslą. Priemonė niekuomet nėra tobula, nes jos funkcija baigiasi, kai
pasiekiamas tikslas. Todėl, tai tik
viena fazė, siekiant galutinio tikslo. Atitinkamai, naimittika-dharma niekuomet nėra pilna.
Śāstros rekomenduoja
naimittika-dharmą, nes ji nukreipia į tikslą, bet jos tam tikru
momentu reikia atsisakyti, be to ji sumišusi su nepageidautinais rezultatais.
Tik dvasinė realybė yra iš tiesų palanki. Nors jīva turi atsisakyti materijos ir sąlyčio su ja,
materializmas naimittika-dharmoje yra vyraujantis. Dar daugiau, naimittika-dharma sukuria tiek daug nesvarbių
rezultatų, kad jīva nebegali iš jų išsipainioti.
2.9 Sanātana dharma
2.9.1 Kai jīvos pasiekia nesąlygotą būvį, jos turi tik vieną dharmą
Religija (dharma) yra viena, kai siela
yra savo tyroje padėtyje. Kai siela tampa materialios gamtos sąlygota, dharma
įgyja dvi formas: sąlygotą ir nesąlygotą. Nesąlygota dharma nepriklauso
nuo krašto ar papročių. Kai siela įvardija save materialiais pavadinimais ir
sutapatina su įvairiomis vietovėmis, laikmečiu ar kūnu, dėl materijoje
atsirandančios įvairovės sąlygotos dharmos taip pat pasirodo įvairiu
laikotarpiu įvairiose šalyse. Sąlygota dharma turi skirtingus
pavadinimus ir skirtingus pavidalus įvairiose šalyse. Sielos dharma
tampa nesąlygota tiek, kiek jai pavyksta išsivaduoti iš materialių sampratų.
Kai jīvos pasiekia nesąlygotą būvį, jos turi tik vieną dharmą.
Ši dharma vadinama sanātana dharma
– amžinoji sielos religija.
2.9.2 amžinos gyvos būtybės amžinoji funkcija, susiejanti ją su amžinu
Aukščiausiu Viešpačiu
„Kiekviena gyva būtybė yra amžina, sanātana.
Dievas taip pat yra amžinas ir mes galime gyventi su Dievu Jo sanātana-dhāmoje,
Jo amžinoje buveinėje. Šis santykis yra vadinamas sanātana-dharma,
amžina gyvosios būtybės prigimtimi ir pareiga. Taigi Vedų religija reiškia šią sanātana-dharmą,
o ne „Hindu dharmą“. „Bhagavad-gītoje“ (11.18) Arjuna sako:
„Tu - aukščiausias pirmapradis tikslas. Tu -
visatos pamatas. Tu esi neišsenkamas ir seniausias. Tu – Dievo Asmuo,
amžinosios religijos globėjas. Tokia mano nuomonė.“
Mums reikia tokio supratimo.
Kṛṣṇa yra amžinas, mes esame amžini, o vieta, kurioje mes
gyvename ir keičiamės su Juo savo jausmais – taip pat amžina. O sistema, kuri
moko šios amžinos mainų sistemos – tai yra vadinama sanātana dharma,
amžinoji religija. Ji yra skirta kiekvienam.“
2.9.3 sanātana reiškia „tai, kas neturi pradžios ir pabaigos“
Sanātana dharma
nereiškia dar vieno sektantiško religinio proceso. Ji yra amžinos gyvos būtybės
amžinoji funkcija, susiejanti ją su amžinu Aukščiausiu Viešpačiu. Sanātana
dharma reiškia amžiną gyvos būtybės užsiėmimą. Śrīpada Rāmānujācārya
paaiškino, jog žodis sanātana reiškia „tai, kas neturi pradžios ir
pabaigos“.
2.9.4 Sanātana dharma ir
religinis tikėjimas
Religinis tikėjimas
skiriasi nuo sanātana dharmos. Religinis tikėjimas (arba konkrečios
religijos išraiškos ar pasaulio religijos) perduoda tikėjimo idėją, o tikėjimas
gali keistis. Galima tikėti vienu procesu, po to pakeisti tikėjimą ir eiti kitu
keliu. Visa tai vadiname religingumu ar religiniu tikėjimu, kuris deja dažnai
ir vadinamas religijos vardu. Tačiau sanātana dharma reiškia veiklą,
kuri negali pasikeisti. Pavyzdžiui, negalima atskirti skystumo iš vandens arba
karščio iš ugnies. Amžinosios gyvosios būtybės funkcijos negalima atskirti nuo
pačios gyvos būtybės. Sanātana dharma yra neatsiejama nuo gyvosios
būtybės. Tai kas neturi pradžios ir galo negali būti sektantiška, nes to
negalima apriboti. Jei moksliškai patyrinėtume, pamatytume, kad sanātana
dharma yra visų žmonių užsiėmimas, ir ne tik jų, o taip pat ir visų gyvų
būtybių visatoje.
2.9.4.1
Religiniai tikėjimai turi pradžią istorijoje, tai juos
skiria nuo sanātana dharmos
Nesanātana
dharma arba religiniai tikėjimai gali turėti pradžią žmonijos istorijos
analuose, bet sanātana dharma pradžios neturi, kadangi ji amžinai
pasilieka su gyvomis būtybėmis. Śāstra teigia, kad gyvosios būtybės
negimsta ir nemiršta. Jos yra amžinos, nesunaikinamos ir gyvena po to, kai šis
materialus kūnas sunaikinamas. Lygiai taip pat gyvosios būtybės amžinoji
funkcija arba tai, kas negali būti atsieta nuo jos yra vadinama sanātana
dharma – amžinąja religija. Gyvosios būtybės neatsiejama arba esminė jos
funkcija yra tarnystė Aukščiausiam Dievo Asmeniui (jīvera 'svarūpa'
haya-kṛṣṇera 'nitya-dāsa).
2.9.5 Tarnystė yra amžina gyvos būtybės religija
Mes galime lengvai pastebėti, kad kiekviena
gyva būtybė nuolat tarnauja kitoms gyvoms būtybėms. Skiriasi tik sugebėjimas
tarnauti, tačiau kiekvienas tarnaudamas mėgaujasi gyvenimu. Gyvuliai tarnauja
žmogui, tarnas tarnauja šeimininkui, draugas tarnauja draugui, o motina savo
sūnui, žmona tarnauja vyrui, o vyras tarnauja žmonai, pardavėjas pirkėjui ir
t.t. Žmonės balsuoja už politikus, kurie žada tarnauti visuomenei, o visuomenė
tarnauja politikams. Nei viena gyva būtybė neišsisuka nuo tarnystės. Mes galime
drąsiai teigti, kad tarnystė yra neatsiejamas gyvos būtybės palydovas ir todėl
būtent tarnystė yra amžina gyvos būtybės religija.
2.9.5.1
Religinis tikėjimas gali pasikeisti, bet tai nekeičia gyvų
būtybių užsiėmimo - tarnauti.
Tačiau žmonės užsispyrę teigia, jog jie priklauso
tam tikro tipo tikėjimui, priklausančiam nuo laikotarpio ir aplinkybių. Todėl
jie teigia, kad jie yra induistai, musulmonai, krikščionys, budistai ar kitos
sektos sekėjai. Tokie įvardijimai nėra sanātana dharma. Induistas gali
pakeisti tikėjimą ir tapti musulmonu, o musulmonas gali pakeisti tikėjimą ir
tapti induistu arba krikščionis gali pakeisti savo tikėjimą ir t.t. Bet visais
atvejais, religinio tikėjimo pasikeitimas nepaveikia amžino užsiėmimo –
tarnauti kitiems. Tiek induistas, tiek musulmonas ar krikščionis visomis
aplinkybėmis kažkam tarnauja. Todėl, išpažinti tam tikrą tikėjimą nėra tas
pats, kas išpažinti sanātana dharmą.
2.9.5.2
Tarnystė skirta Viešpačiui
Tarnystė yra sanātana dharma. Faktiškai
mes esame susiję su Aukščiausiu Viešpačiu. Aukščiausias Viešpats yra
besimėgaujantis, o mes, gyvosios esybės esame Jo tarnai. Mes sukurti Jo
malonumui ir jei mes dalyvaujame šiame amžiname Aukščiausio Dievo Asmens
malonume, mes tampame laimingi. Mes negalime tapti laimingi kitaip. Neįmanoma
tapti laimingam nepriklausomai nuo Dievo, kaip ranka negali patirti malonumo,
neatiduodama maisto skrandžiui. Gyva būtybė negali būti laiminga, neatlikdama
meilės tarnystės Aukščiausiam Dievo Asmeniui.
2.9.5.3
Kṛṣṇos sąmonė yra religija, o ne
religinis tikėjimas
Terminas Kṛṣṇos sąmonė gali
būti taikomas kiekvienam, kuris išsiugdė savyje meilę Dievui.
Kṛṣṇos sąmonė gali reikšti kelis dalykus:
1)
Visą laiką galvoti apie Kṛṣṇą.
Apie tai kalba Rūpa Gosvāmis savo „Pamokymų nektaro“ 8-tame posme:
tan-nāma-rūpa-caritādi-sukīrtanānu-
smṛtyoḥ krameṇa rasanā-manasī niyojya
tiṣṭhan vraje tad-anurāgi janānugāmī
kālaṁ nayed akhilam ity upadeśa-sāram
“Visų pamokymų esmė
yra ta, jog reikia visiškai išnaudoti savo laiką, dvidešimt keturias valandas
per parą – klausantis ir atsimenant Viešpaties dieviškus vardus,
transcendentinį pavidalą, savybes ir amžinus žaidimus, o tam vis daugiau
panaudoti liežuvį ir protą. Tokiu būdu reikėtų gyventi Vrajoje (Goloka
Vṛndāvana dhāmoje) ir tarnauti Kṛṣṇai, kaip nurodo
vyresnieji bhaktai. Reikia sekti paskui Viešpaties mylimus bhaktus, kurie
giliai prisirišę prie atsidavimo tarnystės Jam.“
2)
Suvokti pasaulį Kṛṣṇos akimis.
Apie tai Pats Kṛṣṇa sako „Bhagavad-gītos“ 4.35 posme:
yaj
jñātvā na punar moham
evaṁ yāsyasi pāṇḍava
yena bhūtāny aśeṣāṇi
drakṣyasy ātmany atho mayi
„Įgyjęs tikrų
žinių iš save suvokusios sielos, tu niekada daugiau nebepulsi į iliuziją, nes
šios žinios padės tau pamatyti, jog visos gyvos būtybės yra Aukščiausiojo
dalelytės arba kitais žodžiais, jos yra Mano.“
3)
Śrī Kṛṣṇa Caitanya Mahāprabhu.
Jis yra Kṛṣṇos sąmonės įsikūnijimas ir jos šaltinis. Apie tai
Rūpa Gosvāmis sako kitame posme:
namo
mahā-vadānyāya
kṛṣṇa-prema-pradāya te
kṛṣṇāya kṛṣṇa-caitanya-
nāmne gaura-tviṣe namaḥ
„O pati kilniausia
inkarnacija! Tu esi pats Kṛṣṇa, nužengęs kaip Śrī
Kṛṣṇa Caitanya Mahāprabhu. Tu įgijai auksinį Śrīmatī
Rādhārāṇī pavidalą ir plačiai skleidi tyrą meilę
Kṛṣṇai. Mes pagarbiai lenkiamės Tau.“
Visos trys išvardintos žodžio
Kṛṣṇos sąmonė reikšmės nesusijusios su vienu ar kitu
religiniu tikėjimu. Jos susijusios tik su amžinąja sielos funkcija – meilės
tarnyste Dievui, kuri nepriklauso nuo laiko, vietos ir aplinkybių. Todėl
Kṛṣṇos sąmonė yra sanātana-dharma, o ne religinis tikėjimas.
2.9.6 Sanātana dharmos esmė – meilė Dievui
„Taigi šie mahājānos – Brahmā, Nārada,
Viešpats Śiva ir taip toliau – jie žino, kas yra religijos principai. Religija
reiškia bhāgavata-dharma, suprasti Dievą ir mūsų santykius su Dievu. Tai
yra religija. Jūs galite ją vadinti „Hindu dharma“, „musulmonų religija“ ar
„krikščionių religija“, tačiau bet kokiu atveju tikroji religija yra ta, kuri
moko kaip pamilti Dievą. sa vai puṁsāṁ paro dharmo yato bhaktir
adhokṣaje: [SB 1.2.6]: jei sekant kažkuria religine sistema jūs
pasiekiate meilės Dievui padėtį, tuomet jūsų religinė sistema yra tobula.
Kitaip, tai yra paprasčiausiai laiko gaišimas – apsišaukėliška religija, be
aiškios Dievo sampratos.“
3 Religijų tipologija
Remdamiesi Vedų žiniomis pabandysime
sukonstruoti religijų tipologiją. Šis terminas taip pat atsirado Vakaruose,
bandant apibendrinti ir klasifikuoti religijos raiškų gausą. Į argumentą, kodėl
visuomet norime lyginti vieną religiją su kita, ir tokiu būdu rasti, kuri yra
pranašesnė, o kuri menkesnė, atsakysime, kad žmogus gali pažinti aplinką tik
lygindamas nepažintus reiškinius su jau pažintais. Žmogaus protas (o jis yra
sąlygotos sielos pažinimo instrumentas) gali analizuoti ir suprasti tik
klasifikuodamas, rūšiuodamas bei lygindamas ir kurdamas hierarchines
struktūras. Žmonės, prieštaraujantys religijos raiškų lyginimui, patys negali
išsiversti be šio, pačios gamtos mums duoto pažinimo įrankio. Visos pažinimo
sritys bando pateikti savo tipologijas, ar jos būtų fizikinės, cheminės,
biologinės, matematinės, ekonominės ar sociologinės.
Mums gi, filosofiškai ieškantiems religijos
esmės jos apraiškose yra svarbiausia surasti tokias jos raiškos formas, kur
religija tik pradeda reikštis, ir kur ji yra pasireiškusi savo pilnu pavidalu.
Tai yra, mes norime surasti žemiausią religijos tašką, žemiau kurio religijos
jau nėra, arba ji visiškai pasislėpusi (nes jau kalbėjome, kad žmogaus pati
egzistencija yra religinė, tačiau gali būti ne religinga), o taip pat
aukščiausiąjį religijos tašką, kuriame žmogaus santykis su Dievu atsiskleistų
ir būtų įgyvendintas pilniausiai.
Kodėl gi mums to reikia? Na, pirmiausiai
pasakytume, jog tradicijas mylintys žmonės dažnai nekelia egzistencinių
klausimų ir religiją suvokia tik kaip tautinių papročių raišką. Mus gi, kaip
išminties mylėtojus, traukia atsakymai į klausimus, koks gi yra aukščiausias
santykis su Dievu, ir ką šis santykis mums gali suteikti. Net ir nežinodami
tikslaus atsakymo, numanome, kad toks santykis turėtų suteikti mums didžiausią
būties pilnatvę ir laimę. Be to, Šrila Prabhupada sakė, kad jei medžiotojas
eina į medžioklę, jis turėtų eiti medžioti raganosio. Juk jei jis eis medžioti
zuikio ir jo nepagaus, visi juoksis iš jo, sakydami: „tik pažvelkit į jį, jis
net zuikio nesugebėjo sumedžioti“, o jei jis ir sumedžios zuikį, visi kalbės:
„kas čia tokio, kiekvienas gali sumedžioti zuikį.“
Tačiau jei jis eis medžioti raganosio ir jam nepavyks, visi kalbės: „Na žinoma,
niekam nepavyko sumedžioti raganosio, kodėl manei, kad tau pavyks?“ Bet jei jis
sumedžios raganosį, visi stebėsis: „Nieko sau, kaip tau pavyko sumedžioti
raganosį?“ Tokiu būdu, atkaklus žmogus visuomet sieks aukščiausio tikslo, nes
net ir nepavykus pasiekti jo, jis automatiškai pasieks visus žemesnius tikslus.
Tačiau jei jam pavyks, mes galime sakyti, jog šis žmogus iš ties laimingas, nes
pasiekė sunkiausiai pasiekiamą ir išsvajotą tikslą.
3.1 Žemiausias religijos taškas
Čia mes netyrinėsime vakarietiškos religijų
tipologijos, kuri visus religinius tikėjimus skiria pagal istorinį-teritorinį
principą. Verčiau pažvelgsime į Vedinę religijų tipologiją, kurią dažnai
naudojo Śrīla Prabhupāda ir kiti ankstesni ācāryos. Pradėsime nuo būtinų
sąlygų pasireikšti religijai.
Vedos skirsto gyvas būtybes į dvi kategorijas:
Necivilizuotas ir civilizuotas.
3.1.1 Necivilizuotos gyvos būtybės
Necivilizuotos gyvos būtybės yra visos
nejudančios būtybės (medžiai, augalai ir akmenys), o taip visi gyvūnai ir dalis
žmonių.
3.1.2 Civilizuotos gyvos būtybės - seka religijos principais
Civilizuotos gyvos būtybės yra žmonės ir
aukštesnės būtybės, kurie seka religijos principais. „Hitopadeśoje“ yra posmas,
teigiantis:
āhāra-nidrā-bhaya-maithunaṁ ca
sāmānyam etat paśubhir narāṇām
dharmo hi teṣām adhiko viśeṣo
dharmeṇa hīnāḥ paśubhiḥ samānāḥ
„Valgymas, miegas,
poreikis gintis ir poruotis yra tas pats tarp gyvulių ir tarp žmonių. Tai, kas
skiria žmogų nuo gyvulio yra sekimas dharma – religijos principais,
kuriuos nustato Dievas. Atėmus šiuos religijos principus iš žmogaus, jis tampa
panašus į gyvulį.“
Savo ruožtu, civilizuoti žmonės skiriami į dvi
kategorijas: materialistus ir transcendentalistus.
3.1.2.1
Materialistai
Materialistai yra visi tie, kurie pripažindami
ir paklusdami Dievo valdžiai, nori gerai gyventi šiame pasaulyje. Jie garbina
Dievą, prašydami jo materialių malonių: sveikatos, turtų, geros žmonos ir gerų
vaikų, ir t.t.
3.1.2.2
Transcendentalistai
Transcendentalistai garbina Dievą siekdami
transcendencijos – anapusinio, dvasinio pasaulio.
Jie vėlgi skirstomi į tris kategorijas:
3.1.2.2.1
karma yogai
Šie atsisako savo veiklos rezultatų ir daro
gerus darbus kitiems, kad taip pelnytų Dievo malonę.
3.1.2.2.2
jñāna yogai
Šie atlieka askezes ir garbina Dievą,
prašydami ištraukti juos iš šio materialaus pasaulio, kuris yra kančių buveinė.
Jiems nesvarbu, koks bus dvasinis pasaulis ir kokia bus jų padėtis jame,
vienintelis jų noras ištrūkti iš vietos, kur tikrai kančia.
3.1.2.2.3
bhakti yogai
Pastarieji stengiasi pamilti Dievą ir viską
daryti tik Jo malonumui, suprasdami, kad yra neatsiejamos Dievo dalelės, ir
sudarytos taip, kad laimingi gali būti tik su meile ir atsidavimu tarnaudami
Jam.
Vėlgi, bhakti jogai skiriami į dvi
kategorijas:
3.1.2.2.3.1
miśra bhaktai
Jie praktikuoja miśra bhakti – netyrą
atsidavimo tarnystės jogą. Jie atlieka atsidavimo tarnystę, bet dar neatsikratė
norų, kurie priešingi meilės tarnystei Dievui. Šie norai gali būti susitvarkyti
savo materialų gyvenimą, kad rūpesčiai ir kančios netrukdytų atsidavimo
tarnystei. Tai taip pat gali būti noras ištrūkti iš šio pasaulio, arba noras
susilieti su Dievu. Tai taip pat gali būti noras išmokti valdyti ir
kontroliuoti kitus, o taip pat materialią gamtą.
3.1.2.2.3.2
śuddha bhaktai
Jie praktikuoja śuddha bhakti – tyrą
atsidavimo tarnystės jogą. Śuddha bhakti – tai tyra tarnystė Dievui,
kurios vienintelis motyvas ir noras: kad Kṛṣṇai viskas būtų
gerai, kad Jis būtų laimingas. Tokia atsidavimo tarnystė atliekama be perstojo,
ji neturi jokių kitų motyvų išskyrus Kṛṣṇos gerovę ir
džiaugsmą. Joje taip pat nėra jokių priemaišų patirti materialius malonumus bei
pasiekti išsivadavimą.
3.2 Aukščiausias religijos taškas
Dabar, atkaklių tiesos ieškotojų laukia dar
vienas filosofinis iššūkis. Mes suradome žemiausią religijos tašką ir tariamės
esą suradę aukščiausią religijos tašką. Visos kitos religijos apraiškos yra
vienoje ar kitoje vietoje tarp šių dviejų ir todėl mūsų labai nedomina. Betgi
šis aukščiausias religijos taškas, kuris mums pats įdomiausias, dar nėra iki
galo aiškiai apibrėžtas.
Ieškodami šios apibrėžties greitai susiduriame
su posmu iš „Śrimad Bhāgavatam“ 1.2.6, kuris tiesiai parodo, ko ieškome:
sa vai puṁsāṁ paro dharmo
yato bhaktir adhokṣaje
ahaituky apratihatā
yayātmā suprasīdati
„Aukščiausias
užsiėmimas (dharma) visai žmonijai yra toks, kurio pagalba žmogus gali
pasiekti meilės atsidavimo tarnystę transcendentiniam Viešpačiui. Tokia
atsidavimo tarnystė turi būti nemotyvuota ir nepertraukiama, kad galėtų
visiškai patenkinti sielą.“
Šiame posme yra teigiama, kad aukščiausia
religijos apraiška ar užsiėmimas nėra skirtas vienai grupei žmonių, tai yra
visos žmonijos užsiėmimas. Laikinos dharmos ar žemesnės religijos
apraiškos gali tikti vienam žmogui, tačiau kitam žmogui ar grupei bus
nepriimtinos. Tačiau religijos pasireiškimas aukščiausiame laipsnyje bus
vienodai priimtinas visoms kategorijoms žmonių. Galime netgi tarti, kad
skirtumai tarp religijų egzistuoja tol, kol žmonės nežino, kas yra Dievas ir
kas yra gyva būtybė, ir koks yra santykis tarp jų. Tačiau visi šie skirtumai
tarp religijų savaime išnyksta, kai žmogus pažįsta Dievą, save ir santykį tarp
jų. Vienas sufijų poetas sakė: „Mylintiems Dievą nebėra jokios kitos religijos
išskyrus meilę Dievui.“
Klausimai
- Iš kokių reikšmių kildinamas žodis religija?
- Kas šių interpretacijų autoriai?
- Pateikite filosofiškai priimtiną religijos
apibrėžimą.
- Koks žodžio „religija“ atitikmuo sanskritu?
- Kokia žodžio „dharma“ kilmė?
- Kokios įvairios žodžio „dharma“
prasmės?
- Kas yra religijos kūrėjas?
- Ar žmogus, ar pusdieviai gali sukurti
religiją?
- Paminėkite bent keletą vardų, kurie išmano
apie tikruosius religijos principus.
- Koks religijos uždavinys?
- Kaip objekto prigimtis susijusi su jo dharma?
- Kodėl gyvosios būtybės dharma
pasikeičia?
- Kas yra naimittika dharma?
- Ar laikinos religijos gali išvaduoti gyvą
esybę iš materialios egzistencijos?
- Ką reiškia terminas sanātana dharma?
- Kuo religinis tikėjimas skiriasi nuo
amžinosios religijos?
- Kokie yra religinių tikėjimų pavyzdžiai?
- Koks yra neatsiejamas gyvos būtybės
užsiėmimas?
- Kokia konstitucinė amžina gyvos būtybės
prigimtis?
- Ar Kṛṣṇos sąmonė yra
amžinoji religija ar religinis tikėjimas?
- Į kokias kategorijas Vedos skirsto gyvas
būtybes?
- Kaip skirstomos civilizuotos gyvos būtybės?
- Kaip skirstomi transcendentalistai?
- Koks aukščiausias gyvų esybių užsiėmimas?