KONSTITUCINĖ SIELOS PADĖTIS
Trumpai apie temą
Viešpaties
ekspansijos dalinamos į dvi kategorijas:
1.
svāṁśa - Jo asmeniniai pavidalai ir
2.
vibhinnāṁśa - Jo atskirtos ekspansijos.
Gyvosios būtybės (jīvos) dalinamos į
dvi kategorijas:
1.
nitya mukta - amžinai laisvos ir
2.
nitya-baddha - amžinai sąlygotos.
Kaip gausybė mažų
kibirkščių išlekia iš degančios ugnies, taip
nesuskaičiuojamos jīvos yra tarsi atominės, dvasinės
dalelytės Śrī Harī dvasinės saulės spinduliuose.
Nors jīvos nesiskiria nuo
Śrī Hari, jos taip pat amžinai skiriasi nuo Jo. Amžinas ir
pagrindinis skirtumas tarp jīvos ir Īśvaros yra toks, kad
Īśvara yra māyā-śakti Viešpats ir
šeimininkas, o jīva, dėl savo konstitucinės
prigimties, gali pakliūti māyos valdžion, net ir
būdama laisvame būvyje.
Gyvų būtybių energija (jīva
śakti) dar yra vadinama paribio energija (taṭasthā-śakti).
Taṭa yra išsiskirianti linija tarp vandenyno ir
žemės; ji yra tokia plona, kad jos negalima pamatyti grubia akimi.
Jei transcendentinę karalystę palyginsime su vandenynu, o materialų
pasaulį su žeme, tuomet taṭa bus subtili linija,
atskirianti šiuos du, o jīva-śakti yra toje vietoje, kur jie
susiduria.
Jīvos yra tarsi
nesuskaičiuojamos atominės šviesos dalelytės saulės
spinduliuose. Būdamos viduryje, jīvos mato dvasinį
pasaulį vienoje pusėje ir materialią visatą, sukurtą māyos,
kitoje.
Paribio prigimtis yra pakliūti vienos arba
kitos stichijos valdžion. Kartais krantas dėl erozijos panyra į upę, o po
to vėl susijungia su žeme, kai upė pakeičia savo vagą.
Jei jīva žvelgia į Kṛṣṇos
pusę, į dvasinį pasaulį, ją veikia Kṛṣṇos
cit-śakti. Tada ji keliauja į dvasinį pasaulį ir tarnauja
Bhagavānui tyru, sąmoningu, dvasiniu pavidalu. Tačiau, jei ji
žvelgia į māyą, ji tampa priešiška Kṛṣṇai
ir māyā ją įkalina. Ši dvibriaunė
prigimtis yra vadinama taṭastha-svabhāva (paribio prigimtis).
Jīva yra sukurta išskirtinai
iš cit-śakti. Ją gali įveikti, arba padengti māya, nes
ji yra iš prigimties mažytė ir jai trūksta dvasinės
galios, tačiau jīvos prigimtyje nėra materialių elementų ar māyos
pėdsakų. Nors būdama atominė, jīva kaip tattva
yra viršesnė už māyą.
Kṛṣṇos vidinė galia
apreiškia amžinai tobulas sielas (nitya-siddha). Taṭasthā-jīva
nėra amžinai
tobula,
nors, praktikuodama atsidavimo tarnystę, gali pasiekti tobulumą ir
džiaugtis transcendentine laime kaip amžinai tobulos
būtybės.
Baladeva apreiškia amžinai laisvus Kṛṣṇos
tarnus Goloka Vṛndāvane.
Saṅkarṣaṇa apreiškia amžinus
Nārāyaṇos palydovus Vaikuṇṭhose.
Mahā-Viṣṇu, Saṅkarṣaṇos
ekspansija, iš Savo jīva-śakti apreiškia jīvas,
kurios turi galimybę pasinerti į materialų pasaulį.
Šios jīvos linkusios pasiduoti māyos įtakai
ir kol jos negauna vidinės energijos prieglobsčio, tol lieka
galimybė māyai jas užvaldyti.
Kṛṣṇa lyginamas su
spindinčia ugnimi ar saule. Šios smarkios ugnies ar saulės ribose
viskas yra dvasinė energija, o jos spinduliai sklinda toli anapus šios
sferos. Šie spinduliai anapus dvasinio pasaulio sferos yra jīva
śakti - vidinės energijos dalinis pasireiškimas,
o šviesos dalelės spinduliuose yra dvasinės atominės sielos
(jīvos).
Saulės spinduliai ir atominės
dalelytės spinduliuose nesiskiria nuo saulės, net po to, kai iš
jos išeina. Panašiai ir Kṛṣṇos svarūpos
spinduliai ir atomai šiuose spinduliuose, tai yra jīva-śakti
ir jīvos, neatsiskiria nuo Jo, net jei sukurti iš Jo. Tuo pat
metu, nors jīvos nesiskiria nuo Kṛṣṇos, jos yra
amžinai skirtingos ir atskirai nuo Jo, nes turi savo mažyčius
nepriklausomus troškimus. Panašiai aukso gabalas ir auksinė
apyrankė skiriasi ir tuo pat metu nesiskiria vienas nuo kito. Aukso
požiūriu, apyrankė nesiskiria nuo pradinio aukso gabalo.
Tačiau apyrankės požiūriu, abu jie skirtingi vienas nuo
kito.
Īśvara yra pažinimo ir
pažįstančiojo įsikūnijimas, mąstantis ir besimėgaujantis.
Jis
spindi savaime ir apšviečia kitus. Jis turi savo troškimus ir
pažįsta visus.
Jīva taip pat yra pažinimo,
pažįstančiojo ir besimėgaujančio pavidalas. Ji taip
pat spindi savaime ir apšviečia kitus. Ji taip pat turi
troškimų ir pažįsta savo kūną. Tuo požiūriu
nėra skirtumo tarp jų. Tačiau Īśvara yra
visagalis, ir visagalybės dėka Jis yra visų Jame visiškai pasireiškiančių
savybių pagrindas. Atominėje jīvoje šios
savybės taip pat pasireiškia, tačiau mažyčiu kiekiu.
Todėl Īśvaros ir jīvos prigimtis ir pavidalas
amžinai skirtingi, nes vienas yra pilnas, o kitas yra menkas.
Īśvara yra visų energijų Viešpats,
nes jo vidinė galia yra Jo tarnaitė. Nors Īśvaros
savybės truputį pasireiškia jīvos prigimtyje, vis
dėlto jīva yra śakti valdžioje.
Transcendentinio ir materialaus pasaulių
kūrimas, palaikymas ir valdymas yra tik Dievo darbas. Išskyrus šią
veiklą, visą kitą veiklą gali atlikti ir amžinai
tobulos sielos.
Nepaisant amžinos vienovės tarp Dievo ir
gyvos esybės, būtent jų skirtingumo suvokimas amžinai yra
viršesnis. Kur tik kartu pasirodo amžinas skirtingumas ir amžina
vienovė, skirtingumo suvokimas yra stipresnis.
Jīva yra atominė sąmonė,
ji turi pažinimo savybę ir aprašoma žodžiu „aham“
(„Aš“). Ji yra besimėgaujanti, mąstanti ir perprantanti. Jīva
turi amžiną pavidalą, kuris yra labai subtilus ir nuostabiai
gražus. Tačiau, kai jīva susipainioja māyoje,
šį dvasinį pavidalą uždengia du materialūs
kūnai. Vienas vadinamas subtiliu kūnu (liṅga-śarīra),
o kitas vadinamas grubiu kūnu (sthūla-śarīra).
Amžinas kūnas yra tikras, pirminis
kūnas, ir jis yra atominis, dvasinis ir neturi trūkumų. Tai yra
tikrasis ego objektas, tikrasis „Aš“. Subtilus kūnas kyla iš
sąlyčio su materija ir susideda iš trijų
iškraipytų transformacijų: proto, intelekto ir ego.
Jīva-śakti yra vadinama parā-śakti
(aukštesniąja galia), nes ji kupina dvasinių atominių dalelyčių.
Māyā-śakti yra vadinama aparā
(žemesniąja), nes ji yra materiali ir negyva.
Jīva kaip esybė visiškai
skiriasi nuo aparā-śakti, kuri susideda iš
aštuonių elementų: penkių grubių elementų:
žemės, vandens, ugnies, oro ir erdvės, o taip pat trijų subtilių
elementų: proto, intelekto ir ego.
Atominė dvasinė forma neturi
trūkumų, tačiau dėl savo mažytės prigimties, ji
natūraliai silpna ir todėl yra neišbaigta. Vienintelis
trūkumas tokiame būvyje yra tai, kad jīvos dvasinį
pavidalą gali padengti bendravimas su galingesne māyā-śakti.
Jīvos konstitucija visuomet
išlieka nepilna, nesvarbu kokį išaukštintą
būvį išsilaisvinusi jīva gali pasiekti. Tai
būdinga jīva-tattvos prigimčiai, ir todėl Vedos
sako, kad Īśvara yra māyos valdovas, o jīva
visomis aplinkybėmis gali būti māyos valdoma.
Dvasinė siela yra nykstamai maža dvasinė
dalelė. Ji vadinama anu ātmā (atomo dydžio siela)
lyginant su Vibhu ātmā – Supersiela arba milžiniška
siela.
Sielos dydis aprašomas taip: „Jei plauko
galiuką padalintum į šimtą dalių, o tą dalį
dar kartą dalintum į šimtą – kiekviena gauta dalelė
būtų dvasinės sielos dydžio.”
Siela yra nesunaikinama ir nemirtinga.
Ji yra neišmatuojama ir amžinai
gyvuojanti.
Siela negimsta ir nemiršta.
Ji neatsirado praeityje, neatsiranda dabar ir
neatsiras ateityje. Ji negimusi, amžina, visad esanti, pirminė. Ji
nežūva nužudžius kūną.
Sielos nesuskaldo į dalis joks ginklas,
nesudegina ugnis, nepermerkia vanduo, neišdžiovina vėjas.
Individuali siela netrapi ir netirpi, jos
neįmanoma nei sudeginti nei išdžiovinti. Ji amžina, visur
esanti, nekintama, nepajudinama, amžinai ta pati.
Individuali siela nematoma, tai yra nesuvokiama juslėmis;
nesuvokiama, t.y nesuvokiama protu ir nekintama, tai yra nepatiria
pokyčių laike.
Mirties metu miršta tik kūnas, o siela persikelia
į naują kūną. Taip sielos migruoja iš vienos
gyvybės formos į kitą. Tai vadinama dvasine sąmonės
evoliucija. Visos gyvybės formos skiriasi ne tiek kūnu, nors tokie
skirtumai ryškiausi, kiek sąmonės lygiu. Aukščiausias
Sąmonės lygis yra Dievo suvokimas.
Plačiau apie temą
Viešpaties ekspansijų kategorijos
„Kṛṣṇa yra neduali Absoliuti Tiesa,
Aukščiausias Dievo Asmuo. Nors Jis yra vienas, Jis palaiko
daugybę asmeninių ekspansija ir energijų vien dėl Savo
žaidimų.“
„Kṛṣṇa išskleidžia save į
daugybę pavidalų. Kai kurie yra Jo asmeniniai pavidalai (svāṁśa),
o kai kurie yra Jo atskirtos ekspansijos (vibhinnāṁśa).
Taip Jis atlieka savo žaidimus dvasiniame ir materialiame pasauliuose.
Dvasiniai pasauliai yra Vaikuṇṭhos planetos, o materialios
visatos yra brahmāṇḍos, gigantiškos sferos,
kuriose valdo Viešpats Brahmā.“
“Jo asmeninės ekspansijos, tokios kaip keturlypiai
Saṅkarṣaṇos, Pradyumnos, Aniruddhos ir Vāsudevos
pasireiškimai, nužengia iš Vaikuṇṭhos į
šį materialų pasaulį kaip inkarnacijos. Atskirtos ekspansijos
yra gyvosios būtybės. Nors jos yra Kṛṣṇos
ekspansijos, jos priskiriamos Jo įvairioms energijoms.“
„Gyvosios būtybės (jīvos) dalinamos į
dvi kategorijas. Vienos yra amžinai laisvos (nitya mukta), o kitos
yra amžinai sąlygotos (nitya-baddha).“
„Amžinai laisvos sielos visuomet panirusios į
Kṛṣṇos sąmonę ir su transcendentine meile tarnauja
Viešpaties Kṛṣṇos lotosinėms pėdoms. Jos
laikomos amžinais Kṛṣṇos palydovais, kurie, tarnaudami
Kṛṣṇai, amžinai mėgaujasi transcendentine palaima.“
„Be šių amžinai laisvų bhaktų,
egzistuoja taip pat sąlygotos sielos, kurios visada sukasi šalin nuo
tarnavimo Viešpačiui. Šiame materialiame pasaulyje jos nuolatos
susaistytos ir pasmerktos materialiam vargui, kurį pragariškose
sąlygose sukelia įvairios kūniškos formos.“
Gyvos būtybės
atsietos Viešpaties dalelės
sphuliṅgāḥ ṛddhāgner iva cid-aṇavo jīvā-nicayāḥ
hareḥ sūryasyaivāpṛthag api tu
tad-bheda-viṣayāḥ
vaśe māyā yasya prakṛti-patir eveśvara iha sa jīvo
mukto ‘pi prakṛti-vaśā-yogyaḥ sva-guṇataḥ
„Kaip gausybė mažų kibirkščių
išlekia iš degančios ugnies, taip nesuskaičiuojamos jīvos
yra tarsi atominės, dvasinės dalelytės Śrī Harī
dvasinės saulės spinduliuose. Nors šios jīvos
nesiskiria nuo Śrī Hari, jos taip pat amžinai skiriasi nuo Jo.
Amžinas skirtumas tarp jīvos ir Īśvaros yra toks,
kad Īśvara yra māyā-śakti Viešpats ir
šeimininkas, o jīva, dėl savo konstitucinės
prigimties, gali pakliūti māyos valdžion, net ir
būdama laisvame būvyje.“ („Daśa-mūla“, 5)
yathāgneḥ kṣudrā visphuliṅgā vyuccaranti
evam evāsmad ātmanaḥ sarvāṇi bhūtāni vyuccaranti
„Nesuskaičiuojamos
jīvos sklinda iš para-brahmos tarsi mažytės
kibirkštys iš ugnies.“ (“Bṛhad-āraṇyaka Upaniṣad“, 2.1.20)
Taṭasthā
jīvos padėtis
tasya vā etasya
puruṣasya dve eva sthāne
bhavata idañ ca paraloka-sthānañ
ca
sandhyaṁ tṛtīyaṁ
svapna-sthānaṁ tasmin
sandhye sthāne tiṣṭhann ete
ubhe sthāne
paśyatīdañ ca
paraloka-sthānañ ca
Yra dvi padėtys, apie kurias jīva-puruṣa
turėtų klausinėti: negyvas materialus pasaulis ir dvasinis
pasaulis. Jīva yra trečioje padėtyje, kuri panaši
į sapną (svapna-sthāna) ir yra sandūra (taṭastha)
tarp šių dviejų. Būdama tokioje vietoje, kur susitinka du
pasauliai, ji mato tiek jaḍa-jagad (inertišką
pasaulį) tiek cid-jagad (dvasinį pasaulį). (“Bṛhad-āraṇyaka
Upaniṣad“, 4.3.9)
tad yathā mahā-matsya ubhe kule ‘nusañcarati pūrvañ
cāparañ caivam evāyaṁ puruṣa etāv ubhāv antāv anu
sañcarati svapnāntañ ca buddhāṅtañ ca
Kaip didelė žuvis upėje kartais
plaukia prie rytinio kranto, o kartais prie vakarinio, taip ir jīva,
būdama kāraṇa-jaloje (priežasčių
vandenyse, besidriekiančiuose tarp inertiško ir sąmoningo
pasaulių), taip pat palaipsniui keliauja prie abiejų krantų,
vietos, kur sapnuoja, ir vietos, kur yra budri. („Bṛhad-āraṇyaka
Upaniṣad“, 4.3.18)
Erdvė tarp vandenyno ir žemės yra
vadinama taṭa (krantas), bet vieta, kuri liečiasi su
vandenynu yra ne kas kita, kaip žemė, taigi, kur yra krantas? Taṭa
yra išsiskirianti linija, atskirianti vandenyną ir žemę; ji
yra tokia plona, kad jos negalima pamatyti grubia akimi. Jei mes palyginsime
transcendentinę karalystę su vandenynu, o materialų pasaulį
su žeme, tuomet taṭa bus subtili linija, atskirianti
šiuos du, o jīva-śakti yra toje vietoje, kur šie du
susiduria. Jīvos yra tarsi nesuskaičiuojamos atominės
šviesos dalelytės saulės spinduliuose. Būdamos viduryje, jīvos
mato dvasinį pasaulį vienoje pusėje ir materialią
visatą, sukurtą māyos, kitoje. Kaip Bhagavāno
dvasinė śakti vienoje pusėje yra beribė, māyā-śakti
kitoje pusėje taip pat yra labai galinga. Nesuskaičiuojamos subtilios
(sūkṣma) jīvos yra tarp šių dviejų.
Jīvos iš prigimties yra ribinės, nes jos buvo
apreikštos iš Kṛṣṇos taṭastha śakti
(paribio galios).
Paribio prigimtis
Taṭastha-svabhāva (paribio prigimtis) yra
galimybė pakliūti abiejų energijų valdžion. Kartais krantas
dėl erozijos panyra į upę, o po to vėl susijungia su
žeme, kai upė pakeičia savo vagą. Jei jīva
žvelgia į Kṛṣṇos pusę, tai yra į
dvasinį pasaulį, ją veikia Kṛṣṇos śakti. Tuomet ji įžengia
į dvasinį pasaulį ir tarnauja Bhagavānui savo tyru,
sąmoningu, dvasiniu pavidalu. Tačiau, jei ji žvelgia į māyą,
ji pasidaro priešiška Kṛṣṇai ir māyā
ją įkalina. Ši dvibriaunė prigimtis yra vadinama taṭastha-svabhāva
(paribio prigimtis).
Taṭastha
jīvų prigimtis
Jīva yra sukurta išskirtinai
iš cit-śakti. Ją gali įveikti, arba padengti māya, nes
ji yra iš prigimties mažytė ir jai trūksta dvasinės
galios, tačiau jīvos prigimtyje nėra materialių elementų ar māyos
pėdsakų.
Māyā nedalyvauja sukuriant jīvas.
Reikia
pripažinti, kad jīva yra atominė, tačiau net
būdama tokia, ji kaip tattva yra viršesnė už māyą.
Jīva
nesukuriama, kai māyā padengia brahmą, kaip teigia
māyāvādžiai.
Lygiai taip pat jīva nėra brahmaṇo
atspindys māyoje, nes didesnis negali atsispindėti
mažesniame. Tokia galimybė māyą padarytų
didesne už brahmaṇą.
Taip pat individualios jīvos nėra iliuzija,
sukurta māyos. Jos amžinai yra fragmentinės
Viešpaties dalelės.
Taip pat jīvos nėra pirminės, jos
nesukuria materialios egzistencijos savo sapne. Tai sukurtų
situaciją, kurioje būtų daug Dievų (bahu-īśvara-vāda).
Skirtumas tarp taṭastha-jīvų
ir nitya siddha jīvų
Cit-śakti yra paripūrna-śakti,
pilna Kṛṣṇos galia, o jos visi pasireiškimai yra
amžinai tobulos substancijos. Jīva nėra nitya-siddha (amžinai tobula), nors, atlikdama sādhaną,
ji gali tapti sādhana-siddha (pasiekti tobulumą) ir
džiaugtis transcendentine laime kaip nitya-siddhos - amžinai
tobulos būtybės. Visi keturi Śrīmati Rādhikos sakhių
tipai yra nitya-siddha, ir visos jos yra tiesioginės cit-śakti,
Pačios Śrīmati Rādhikos ekspansijos (kāya-vyūha).
Iš kitos pusės, visos jīvos yra apreikštos Śrī
Kṛṣṇos jīva-śakti. Cit-śakti yra
Śrī Kṛṣṇos pilna śakti, o jīva-śakti
yra Jo nepilna śakti. Kaip išbaigtos tattvos yra pilnos
galios transformacijos, panašiai nesuskaičiuojamos atominės
sąmoningos jīvos yra nepilnos śakti
transformacijos.
Baladevos pavidalu Kṛṣṇa
apreiškia nitya-mukta-pārṣada-jīvas, amžinai
laisvus palydovus, kurie atlieka aštuonių rūšių
tarnystę Kṛṣṇai. Saṅkarṣaṇos pavidalu Paravyomoje,
Jis apreiškia aštuonių rūšių tarnus, kurie
atlieka aštuonių rūšių tarnystę, būdami
amžinai laisvi Nārāyaṇos palydovai. Mahā-Viṣṇu,
Saṅkarṣaṇos avatāra, apsigaubia Savo jīva-śakti
ir Savo Paramātmos svarūpoje apreiškia jīvas,
kurios turi galimybę pasinerti į materialų pasaulį.
Šios jīvos linkusios pasiduoti māyos įtakai,
ir kol jos Bhagavāno malone negauna hlādinī-śakti,
priklausančios cit-śakti, prieglobsčio, visuomet lieka
galimybė, kad māyā jas užvaldys.
Nesuskaičiuojamos sąlygotos jīvos, kurias
užvaldė māyā, paklūsta trims materialios gamtos
guṇoms. Turint visa tai omeny, siddhānta yra tai, kad
tik jīva-śakti, o ne cit-śakti, apreiškia jīvas.
Vidinės energijos
ryšys su paribio energija
Kṛṣṇa, kuris lyginamas su
spindinčia ugnimi ar saule, yra save apreiškianti tattva.
Šios smarkios ugnies ar saulės ribose viskas yra dvasinė
reiškinija, o jos spinduliai sklinda toli anapus jos sferos. Šie
spinduliai yra svarūpa-śakti nežymi funkcija (aṇu-kārya),
o spinduliai šioje nežymioje funkcijoje yra dvasinės saulės
atominės dalelytės (paramāṇu). Jīvos
yra lyginamos su šia labai lokalizuota, atomine tattva. Svarūpa-śakti apreiškia
pasaulį dvasinės saulės sferoje, o anapus šios sferos jos
funkciją atlieka jīva-śakti, kuri yra tiesioginė
dalinė cit-śakti reprezentacija. Todėl veikla, susijusi su jīvomis,
priklauso jīva-śakti sferai. Parāsya śaktir vividhaiva śrūyate („Śvetāśvatara Upaniṣad“, 6.8), „Ši acintya-śakti yra vadinama parā-śakti. Nors ji yra viena, ši
prigimtinė galia (sva-bhāvikī-śakti)
pasireiškia skirtingai: kaip jñāna (dvasinis
suvokimas), bala (dvasinė jėga) ir kriyā
(dvasinė veikla).“ Pagal šį śruti aforizmą, cit-śakti
yra parā-śakti pasireiškimas. Ji pasklinda iš savo
sferos, dvasinės karalystės, kaip jīva-śakti, ir
paribio zonoje tarp dvasinio ir materialaus pasaulių apreiškia
nesuskaičiuojamas amžinas jīvas, kurios yra tarsi
dvasinės saulės spindulių atominės dalelytės.
Skirtumas ir tapatybė
Materialiame pasaulyje, kai vienas objektas
sukuriamas iš kito, arba šis produktas visiškai skiriasi nuo
savo šaltinio, arba lieka jo dalis. Tokia materialių objektų
prigimtis. Pavyzdžiui, kiaušinis atsiskiria nuo motinos
paukštės, kai tik yra padedamas, o žmogaus nagai ir plaukai
lieka kūno dalis, tol kol jų nenukerpa, nors jie yra sukurti iš
šio kūno. Tačiau cid-vastu prigimtis truputį
skiriasi. Kas apreikšta iš dvasinės saulės tuo pat metu yra
kartu su ja ir atskirai nuo jos. Saulės spinduliai ir atominės
dalelytės spinduliuose nesiskiria nuo saulės net po to, kai iš
jos išeina. Panašiai ir Kṛṣṇos svarūpos
spinduliai ir atomai šiuose spinduliuose, tai yra jīva-śakti
ir jīvos, nesiskiria nuo Jo, net jei sukurti iš Jo. Tuo pat
metu, nors jīvos nesiskiria nuo Kṛṣṇos, jos taip
pat yra amžinai skirtingos ir yra atskirai nuo Jo, kadangi turi savo
mažyčius nepriklausomus troškimus. Todėl jīvos
atskirumas nuo Kṛṣṇos ir neatskiriamumas yra amžina
tiesa. Tai ypatinga cit karalystės savybė.
Išminčiai pateikia pavyzdį,
remdamiesi mūsų patyrimu apie negyvą materiją. Tarkime,
jūs atkirtote nedidelį gabalėlį aukso nuo didelio luito ir
panaudojote jį padaryti apyrankę. Aukso požiūriu,
apyrankė nesiskiria nuo pradinio aukso gabalo, jie nesiskiria vienas nuo
kito. Tačiau apyrankės požiūriu, abu jie skiriasi vienas
nuo kito. Šis pavyzdys nėra visiškai teisingas cit-tattvos
perteikimas, tačiau iliustruoja svarbų aspektą: Cit-tattvos
požiūriu nėra skirtumo tarp Īśvaros ir jīvos,
o būsenos ir kiekio požiūriu, jie abu amžinai skiriasi. Īśvara yra išbaigtas cit,
o jīva yra atominis cit. Īśvara yra didis, o jīva
yra nereikšminga.
Skirtumai tarp
Īśvaros ir jīvos
Īśvara yra žinojimo (jñāna-svarūpa),
pažįstančiojo (jñāta-svarūpa)
įsikūnijimas, kuris mąsto ar svarsto (mantā-svarūpa)
ir mėgaujasi (bhoktṛ-svarūpa). Jis spindi pats savaime (svaprakāśa)
ir Jis taip pat apšviečia kitus (para-prakāśa). Jis
turi savo paties troškimus (icchā-maya), ir Jis
pažįsta visus (kṣetra-jña). Jīva taip
pat pažinimo, pažįstančiojo ir besimėgaujančio
pavidalas, ji taip pat yra spindinti iš savęs ir ji
apšviečia kitus, ir ji taip pat turi troškimus ir
pažįsta savo pačios kūną (kṣetra-jña).
Šiuo požiūriu nėra skirtumo tarp jų. Tačiau Īśvara
yra visagalis, ir savo visagalybės dėka Jis yra visų
šių Jame visiškai pasireiškiančių savybių,
pagrindas. Šios savybės pasireiškia taip pat ir atominėje jīvoje,
tačiau tik mažyčiu laipsniu. Todėl Īśvaros
ir jīvos prigimtis ir pavidalas amžinai skirtingi, nes vienas
yra pilnas, o kitas yra menkas. Tuo pat metu skirtumai tarp Īśvaros
ir jīvos yra nepakankami juos atskirti, dėl panašumo tarp
jų savybių.
Īśvara yra svarūpa-śakti,
jīva-śakti ir māyā-śakti Viešpats,
nes jo vidinė galia (ātma-śakti) yra visiškai
išbaigta.
Śakti yra Jo tarnaitė,
o Jis yra śakti Viešpats ir ją aktyvuoja Savo
troškimu. Tokia yra Īśvaros svarūpa. Nors Īśvaros
savybės truputį pasireiškia jīvos prigimtyje, vis
dėlto jīva yra śakti valdžioje.
Žodis māyā „Daśa-mūloje“
naudojamas ne vien pažymėti materialią māyą, bet
taip pat parodyti svarūpa-śakti. Mīyate anayā iti māyā, "Māyā
yra tai, kuo galima matuoti dalykus.” Žodis māyā nurodo
į śakti, kuri nuskaidrina Kṛṣṇos
tapatybę visuose trijuose pasauliuose: cit-jagat, acit-jagat
ir jīva-jagat. Kṛṣṇa yra māyos
valdovas, o jīva yra māyos valdžioje. Todėl „Śvetāśvatara
Upaniṣadoje“,
4.9-10 pasakyta:
asmān māyī sṛjate viśvam etat
tasmiṁś cānyo māyayā sanniruddhaḥ
māyān tu prakṛtiṁ vidyān māyinan tu maheśvaram
tasyāvaya-bhūtais tu vyāptaṁ sarvam idaṁ jagat
„Parameśvara yra māyos
Viešpats, Jis sukūrė visą pasaulį, kuriame jīvos
yra surištos iliuzija ir materialiu susitapatinimu. Reikia suprasti, kad māyā
yra Jo prakṛti, o Jis yra Maheśvara, māyos
valdovas. Visas šis pasaulis
persmelktas Jo dalių.“
Jo didingos savybės yra ypatingos Īśvaros
charakteristikos, ir jīva jų ne tik neturi, bet negali
įgyti jų net ir po išsivadavimo. „Brahma-sūtroje“ (4.4.17)
teigiama: jagatvyāpāra-varjjam prakaraṇāsannihitatvāt, "Viso
transcendentinio ir negyvo pasaulio kūrimas, palaikymas ir valdymas yra
tik brahmos, ir nieko kito, darbas.“ Išskyrus šią
veiklą, susijusią su cit ir acit pasauliais, visą
kitą veiklą gali atlikti ir laisvos jīvos. Śruti teigia: yato vā imāni bhūtāni jāyante („Taittirīya Upaniṣad“, 3.1): “Iš Jo sukuriamos
ir Juo palaikomos visos jīvos, ir į jį naikinimo metu jos
visos įžengia ir tampa neišreikštos.“ Šie teiginiai
kalba tik apie brahma, jų negalima taikyti jīvai, net
pasinaudojus įvairiomis manipuliacijomis, nes čia neminimos net
išvaduotos sielos. Śāstros teigia, kad tik Bhagavānas,
o ne išvaduotos jīvos, atlieka kūrimo, palaikymo ir
naikinimo veiklą. Kažkas galėtų spėlioti, kad jīva
taip pat gali atlikti šią veiklą, bet tai sukurtų daugelio īśvarų
filosofiją (bahv-īśvara-doṣa), kuri yra neteisinga. Todėl teisinga siddhānta
yra tai, kad jīva neturi tinkamos kvalifikacijos aukščiau
minėtai veiklai, net ir būdama laisva.
Tai patvirtina amžiną skirtumą tarp
jīvos ir Īśvaros, ir visi išsilavinę
žmonės palaiko šią išvadą. Šis skirtumas
nėra vaizduotės padarinys, jis yra amžinas ir neišnyksta
jokiame jīvos būvyje. Atitinkamai, teiginys, kad jīva
yra amžinas Kṛṣṇos tarnas, turi būti laikomas
fundamentaliu teiginiu (mahā-vākya).
Tattvos požiūriu
skirtumas svarbesnis nei vienovė
Kokybiniu
cid-dharmos požiūriu, tarp Kṛṣṇos ir jīvos
egzistuoja vienovė, tačiau jų esminės prigimties ar
individualių asmenybių (svarūpa) kiekybiniu
požiūriu, tarp jų egzistuoja amžinas skirtumas. Nepaisant
amžinos vienovės, skirtingumo suvokimas yra amžinai
viršesnis. Nors abheda-svarūpa yra pripažintas faktas,
nėra jokių užuominų, kad bet kokia tokia būsena
galėtų egzistuoti nepriklausomai. Greičiau būtent nitya-bhedos
(amžino skirtingumo) pasireiškimas yra visuomet vyraujantis. Kitais
žodžiais, kur kartu pasirodo amžinas skirtingumas ir amžina
vienovė, bhedos suvokimas yra stipresnis.
Kitas
pavyzdys iš materialaus pasaulio. Dangus yra materialus elementas, bet jis
taip pat turi savo egzistencijos pagrindą, ir nors šis pagrindas
visuomet yra, tik dangų galima matyti iš tikrųjų.
Panašiai netgi egzistuojant abhedai, ryškesnę matome nitya-bhedą,
kuri yra reali. Štai kodėl nitya-bheda yra vienintelė
esmines realybes (vastu) apibrėžianti charakteristika.
Jīvos apvalkalai
Jīva yra atominė
sąmonė, ji turi pažinimo savybę ir aprašoma
žodžiu „aham“ („Aš“). Ji yra besimėgaujanti,
mąstanti ir perprantanti. Jīva turi amžiną
pavidalą, kuris yra labai subtilus. Kaip ir įvairios grubaus
kūno dalys: rankos, kojos, nosis, akys ir t.t., būdamos tinkamose
vietose, apreiškia gražų pavidalą, taip pat
apsireiškia labai gražus atominis dvasinis kūnas, sudarytas
iš skirtingų dvasinių dalių. Tačiau, kai jīva
susipainioja māyoje, šį dvasinį pavidalą
uždengia du materialūs kūnai. Vienas vadinamas subtiliu
kūnu (liṅga-śarīra), o kitas vadinamas grubiu
kūnu (sthūla-śarīra). Subtilus kūnas, kuris
pirmasis padengia atominį dvasinį kūną, yra
neišvengiamas nuo pat jīvos sąlygotumo pradžios iki
jos išsilaisvinimo. Kai jīva keliauja iš vieno kūno
į kitą, grubus kūnas keičiasi, tačiau subtilusis ne.
Kai jīva palieka grubųjį kūną, subtilusis
kūnas perneša visas jos karmas ir troškimus į kitą
kūną. Jīvos kūnų keitimas ir jos kelionė
yra atliekama pagal pañcāgni (penkių ugnių)
mokslą, aprašytą Vedose. Pañcāgni sistema, kalbanti apie laidojimo ugnį,
virškinimo ugnį ir lietų, aprašyta „Chāndogya Upaniṣadoje“
ir „Brahma-sūtroje“. Jīvos sąlygota prigimtis naujame kūne yra ankstesnių
gyvenimų įtakų pasekmė, o jos prigimtis apsprendžia varną,
kurioje ji gimė. Pakliuvusi į varṇāśramą,
ji vėl pradeda atlikti karmą ir kai numiršta, pakartoja tą
patį procesą. Pirmasis amžino dvasinio pavidalo apdangalas yra
subtilusis kūnas, o antrasis yra grubusis kūnas.
Skirtumas tarp dvasinio ir
subtilaus kūno
Amžinas kūnas yra tikras, pirminis
kūnas, ir jis yra atominis, dvasinis ir neturintis trūkumų. Tai
yra tikrasis ego objektas, tikrasis „Aš“. Subtilus kūnas kyla iš
sąlyčio su materija ir susideda iš trijų
iškraipytų transformacijų: proto, intelekto ir ego.
„Gītā Upaniṣados“ („Bhagavad-gītos“) 7 skyriaus 4-6 posmai aprašo du visagalio Bhagavāno prakṛti tipus. Vienas vadinamas parā-prakṛti
(aukštesnioji energija), o kitas vadinamas aparā-prakṛti
(žemesnioji energija). Jie taip pat atitinkamai vadinami jīva-śakti
ir māyā-śakti. Jīva-śakti yra vadinama parā-śakti,
arba śreṣṭha-śakti (aukštesnioji śakti),
nes ji kupina dvasinių atominių dalelyčių. Māyā-śakti
yra vadinama aparā (žemesniąja), nes ji yra materiali ir
negyva (jaḍa).
Jīva kaip esybė visiškai
skiriasi nuo aparā-śakti, kuri susideda iš
aštuonių elementų: penkių grubių elementų:
žemės, vandens, ugnies, oro ir erdvės, o taip pat trijų
subtilių elementų: proto, intelekto ir ego. Trys paskutinieji
materialūs elementai yra ypatingi. Pažinimo aspektas, kurį
galima matyti juose yra materialus, o ne dvasinis. Protas sukuria
klaidingą pasaulį, grįsdamas jutiminių objektų
pažinimą vaizdais ir įtakomis, kurias gauna iš grubių
materialios aplinkos objektų. Šis procesas kyla iš materijos, o
ne iš dvasios. Sugebėjimas skirti tikrą nuo netikro,
pasikliaujantis tokiu pažinimu, vadinamas buddhi, ir jis taip pat
kyla iš materijos. Ego ar „Aš“ pojūtis, kurį sukuria
anksčiau minėtas pažinimas, taip pat yra materialus, o ne
dvasinis.
Šios trys savybės kartu apreiškia
antrąjį jīvos pavidalą, kuris veikia kaip jungtis
tarp jīvos ir materijos, ir vadinamas subtiliuoju kūnu (liṅga-śarīra).
Kai sąlygotos sielos subtilaus kūno ego pasidaro stipresnis, jis
padengia jos amžinojo pavidalo ego. Amžinoje prigimtyje ego yra
susijęs su dvasine saule, Kṛṣṇa. Šis ego yra tyras,
ir jis vėl atsiranda išsivadavimo pakopoje. Tačiau kol
amžinasis kūnas yra padengtas subtiliu kūnu, materiali
savimonė (jaḍa-abhimāna), kylanti iš grubaus ir
subtilaus kūno, lieka stipri, ir abhimāna, susijusi su dvasia,
praktiškai nepasireiškia. Liṅga-śarīra yra
labai subtilus, todėl grubaus kūno funkcijos jį paslepia.
Todėl susitapatinimas su kasta ir kitais grubaus kūno atributais kyla
subtiliame kūne, nes grubusis kūnas jį padengia. Nors trys
elementai: protas, intelektas ir ego yra materialūs, jiems būdinga pažinimo
abhimāna (savimonė), kadangi jie yra sielos iškreiptos
funkcijos (ātma-vṛtti) transformacijos.
Ar išvaduotame
būvyje siela turi trūkumų?
Atominė dvasinė forma neturi
trūkumų, tačiau dėl savo mažytės prigimties, ji
natūraliai silpna ir todėl yra neišbaigta. Vienintelis
trūkumas tokiame būvyje yra tai, kad jīvos dvasinį
pavidalą gali padengti bendravimas su galingesne māyā-śakti.
Jīvos konstitucija visuomet
išlieka nepilna, nesvarbu kokį išaukštintą
būvį išsilaisvinusi jīva gali pasiekti. Tai
būdinga jīva-tattvos prigimčiai, ir todėl Vedos
sako, kad Īśvara yra māyos valdovas, o jīva
visomis aplinkybėmis gali būti māyos valdoma.
Gyvosios būtybės
ištakos
Visų
gyvųjų esybių dvasiniame ir materialiame pasaulyje šaltinis
yra Viešpats Saṅkarṣaṇa, Balarāmos ekspansija.
Dėl šios priežasties Saṅkarṣaṇa kartais
vadinamas Jīva. („Caitanya Caritāmṛta“, Adi 5.41
komentaras). „Caitanya Caritāmṛta“, Adi 5.45 sakoma, kad Saṅkarṣaṇa
yra tik jīvų prieglobstis, bet ne jų kūrėjas. Paribio
sielas (taṭastha jīvas) apreiškia Viešpats
Mahā Viṣṇu, kuris savo žvilgsniu apvaisina
materialią gamtą gyvomis būtybėmis.
Todėl
kyla klausimas: Ar taṭasthā śakti jīvos yra
amžinai sąlygotos, ar buvo sąlygotos kuriuo nors metu? Kitaip
tariant, ar prieš mūsų sąlygotą egzistenciją mes
jau buvome dvasiniame pasaulyje, ar visą amžiną laiką
sukomės saṁsaros rate?
Yra du
požiūriai, kuriuos abu galima pagrįsti śāstromis,
todėl šia tema kyla tiek daug diskusijų.
Pirmasis
požiūris teigia, kad sąlygotos sielos niekada nebuvo dvasiniame
pasaulyje, nes iš ten niekas negali pulti, todėl, jei jau mes esame
čia, vadinasi niekuomet ten ir nebuvome.
Kitas požiūris
teigia, jog mes čia atėjome iš dvasinio pasaulio (puolėme)
ir esame šiame pasaulyje jau labai ilgai. Taigi, kurio iš
šių požiūrių laikosi Śrīla Prabhupāda?
Ir vienas,
ir kitas požiūris yra gerai grindžiamas śāstromis.
Taip pat reikia pripažinti, kad dauguma Śrīlos Bhaktisiddhantos
Sarasvati Ṭhākuros mokinių įsitikinę, kad
sąlygotos sielos (taṭasthā jīvos) niekuomet
prieš tai nebuvo dvasiniame pasaulyje, o jų kilmės šaltinis
yra Mahā Viṣṇu. Vis dėlto savo knygose ir pokalbiuose Śrīla
Prabhupāda ne kartą mini, kad prieš pakliūdami į
materialų pasaulį mes turėjome santykius su Kṛṣṇa
(arba Viešpačiu Nārāyaṇa) dvasinio pasaulio planetose.
Jis pateikia ne vieną pavyzdį, tačiau norintiems labiau suprasti
šią temą, Śrīla Prabhupāda nurodydavo pernelyg
nesigilinti į šią temą, nes nėra taip svarbu, iš
kur mes puolėme ir kodėl puolėme, svarbiausia tai, kad mes esame
puolę ir mums reikia iš čia išsikapstyti. Su šia
nuomone turėtų sutikti abiejų požiūrių
šalininkai. Priede galima rasti įžymų Śrīlos
Prabhupādos laišką apie sielos pirminę padėtį.
Gyvosios būtybės dydis
Dvasinė
siela yra nykstamai maža dvasinė dalelė. Ji vadinama anu ātmā
(atomo dydžio siela) lyginant su Vibhu ātmā – Supersiela
arba milžiniška siela. Tai patvirtina „Kaṭha Upaniṣada“
1.2.20:
aṇor
aṇīyān mahato mahīyān
ātmāsya
jantor nihito guhāyām
tam akratuḥ
paśyati vīta-śoko
dhātuḥ
prasādān mahimānam ātmanaḥ
„Tiek atomo dydžio siela, tiek Supersiela sėdi viename
kūno medyje, toje pačioje gyvosios būtybės širdyje.
Tas, kuris tampa laisvas nuo materialių troškimų bei
kančių, Aukščiausio Viešpaties malone gali suvokti
sielos didybę.“
Sielos
dydis taip pat yra aprašomas „Śvetāśvatara Upaniṣadoje“
(5.9):
bālāgra-śata-bhāgasya
śatadhā
kalpitasya ca
bhāgo
jīvaḥ vijñeyaḥ
sa cānantyāya
kalpate
„Jei plauko galiuką padalintum į šimtą
dalių, o tą dalį dar kartą dalintum į šimtą
- kiekviena gauta dalelė būtų dvasinės sielos dydžio.”
keśāgra-śata-bhāgasya
śatāṁśaḥ
sādṛśātmakaḥ
jīvaḥ
sūkṣma-svarūpo ’yaṁ
saṅkhyātīto
hi cit-kaṇaḥ
Šiame posme iš „Śrīmad Bhāgavatam“
sakoma, kad “Yra nesuskaičiuojama daugybė dvasinių atomų,
kurių dydis lygus vienai dešimt tūkstantajai plauko galiuko
daliai.”
Šių
išmatavimų nereikia suprasti tiesiogiai, jog sielos dydis yra
būtent toks, kadangi kitame posme siela aprašoma kaip aprameyasya -
neišmatuojama. Palyginimas su plauku duodamas ne tam, kad pateikti sielos
išmatavimus, o tam, kad parodyti, kokia nykstamai maža yra siela.
Kadangi ji yra dvasinės prigimties, ji nieko bendro neturi su materialaus
pasaulio kategorijomis, kaip erdvė, tįsumas, trukmė.
Sielos – aukštesnioji
Kṛṣṇos energija
„Bhagavad
Gītoje“ 7.5 Kṛṣṇa sako, kad gyvosios būtybės
sudaro Jo aukštesniąją gamtą, todėl jos yra
dvasinės, o ne materialios prigimties. Kadangi gyvosios būtybės
yra Aukščiausiojo Viešpaties dalelės ir priklauso Jo
aukštesniajai, t.y. dvasinei energijai, jos, kaip ir Kṛṣṇa,
taip pat yra kupinos sat, cit, ananda - amžinybės
žinojimo ir palaimos. Tad visos gyvos būtybės prilygsta Kṛṣṇai
kokybiškai, nes yra tos pačios prigimties, tačiau
kiekybiškai jos skiriasi.
Śvetāśvatara
Upaniṣadoje 3.18 sakoma:
nava-dvāre
pure dehī
haṁso
lelāyate bahiḥ
vaśī
sarvasya lokasya
sthāvarasya
carasya ca
“Aukščiausias Dievo Asmuo, kuris gyvena gyvosios
esybės kūne, yra visų visatos gyvų esybių valdovas.
Kūnas turi devynis vartus. Sąlygoto būvio gyvoji esybė
laiko save kūnu, tačiau supratusi savo tapatumą su vidujai
glūdinčiu Viešpačiu ji dar šiame kūne tampa tokia
pat laisva kaip ir Viešpats.”
Šiame
posme kaip tik kalbama apie kokybinį sielos tapatumą
Aukščiausiajam. Tačiau, kadangi kiekybiškai sielos yra
labai mažytės, jos negali atsispirti materialios gamtos įtakai.
Būdama tos pačios prigimties, gyvoji būtybė kaip ir Kṛṣṇa
turi polinkį mėgautis. Tačiau kai ji tai daro ignoruodama savo
konstitucinę prigimtį, iliuzija ją sąlygoja, ir ji
įgyja kūną, kurio funkcijas tapatina su savimi. „Bhagavad
gītos“ antrame skyriuje Kṛṣṇa vardija sielos savybes,
siekdamas parodyti skirtumą tarp sielos ir kūno. Sielos savybės,
kaip amžinumas, pastovumas, dvasinė prigimtis, neišmatuojamumas
ir t.t. yra priešingos kūno prigimčiai, pagimdytai 3 materialios
gamtos guṇų, todėl, supratus sielos savybes, galima
suprasti savo tikrąją prigimtį.
Sielos savybės
„Śrīmad
Bhāgavatam“ 6.12.15 sako:
sattvaṁ
rajas tama iti
prakṛter
nātmano guṇāḥ
tatra sākṣiṇam
ātmānaṁ
yo veda sa
na badhyate
„Tas, kuris žino, jog trys savybės: dorybė,
aistra ir neišmanymas yra materialios gamtos, o ne sielos savybės, ir
tas, kuris suvokia, jog tyra siela tik stebi šių guṇų
tarpusavio sąveiką ir atoveiksmius, tas yra išvaduotas nuo guṇų
poveikio.“
„Bhagavad gīta“ 2.17 sako, kad siela yra nesunaikinama (avināśi)
ir nemirtinga (avyayasya).
„Bhagavad gīta“ 2.18 sako, kad siela yra
neišmatuojama (aprameyasya) ir amžinai trunkanti (nityasya)
„Bhagavad gīta“ 2.20 sako, kad siela negimsta (na jāyate)
ir nemiršta (na mriyate), Ji neatsirado praeityje, neatsiranda
dabar ir neatsiras ateityje. Ji negimusi (aja), amžina (nityaḥ),
visad esanti (śāśvataḥ), pirminė (purāṇaḥ).
Ji nežūva nužudžius kūną.
„Bhagavad gīta“ 2.23 sako, kad sielos nesuskaldo į
dalis joks ginklas, nesudegina ugnis, nepermerkia vanduo,
neišdžiovina vėjas.
„Bhagavad gīta“ 2.24 sako, kad individuali siela netrapi (acchedyaḥ)
ir netirpi (akledyaḥ), neįmanoma jos nei sudeginti (adāhyaḥ)
nei išdžiovinti (aśoṣyaḥ). Ji amžina (nityaḥ),
visur esanti (sarva gataḥ), nekintama (sthāṇuḥ),
nejudama (acalaḥ), amžinai ta pati (sanātanaḥ).
Sarva gataḥ nereiškia, kad sielos yra visuotinės, kaip Kṛṣṇa.
Jos yra visur ir prasiskverbia visur, taip pat kaip oro dalelytės
užpildo visą erdvę.
Materialioje
kūrinijoje yra 8,400,000 įvairių gyvybės formų.
Gyvybė yra visur, visose planetose, netgi Saulėje, kur taip
karšta ir Mėnulyje, kur mūsų manymu oro nėra. Tokiu
būdu siela yra sarva gataḥ - visur esanti.
Bg. 2.25
sako: individuali siela nematoma (avyaktaḥ), tai yra nesuvokiama
juslėmis; nesuvokiama (acintyaḥ), t.y nesuvokiama protu ir
nekintama (avikāryaḥ), tai yra siela nepatiria
pokyčių laike. Dvasiniame pasaulyje ji nekeičia ir nepraranda
savo padėties laiko tėkmėje, kadangi ji užima savo
natūralią padėtį - tarnauja Kṛṣṇai.
Materialiame pasaulyje, jei mes siekiame patenkinti jusles, mūsų
padėtis nuolat keičiasi. Ši kaita vadinama vikāra.
Kadangi
siela nemirštanti ir nesunaikinama, mirties metu miršta tik
kūnas, o pati siela persikelia į kitą kūną. Tokiu
būdu sielos migruoja iš vienos gyvybės formos į kitą.
Tai vadinama dvasine sąmonės evoliucija. Visos gyvybės formos
skiriasi ne tiek kūnu, nors šie skirtumai matyti ryškiausiai,
kiek sąmonės lygiu. Aukščiausias Sąmonės lygis
yra Dievo suvokimas.
Sielos
persikėlimas iš kūno į kūną aprašomas „Bhagavad
gītos“ 2.22 posme:
vāsāṁsi
jīrṇāni yathā vihāya
navāni
gṛhṇāti naro ’parāṇi
tathā śarīrāṇi
vihāya jīrṇāny
anyāni
saṁyāti navāni dehī
„Kaip žmogus užsivelka naujus drabužius, nusimetęs
sudėvėtus, taip ir siela gauna naujus materialius kūnus,
palikusi senus ir nereikalingus.“
Dvasinė
siela nėra materialios prigimties, todėl ji visiškai neturi
jokio kontakto su materialia energija. Ji su niekuo nesimaišo, tarsi
eteris, būdamas visur, tuo pačiu metu nėra veikiamas
grubesnių elementų.
Todėl
siela neturi nieko bendro su kūnu, kuris panašus į
mašiną. Siela tuo požiūriu yra mašinos vairuotojas,
bet ne mašinos sudėtinė dalis. Siela yra daug subtilesnė
net už pačius subtiliausius elementus, tokius kaip protas, intelektas
ar netikras ego. Ji yra transcendentali jutimams. Tai reiškia, kad sielai juslių
veikla nedaro poveikio, o ji pati yra nesuvokiama jutimais.
„Śrīmad
Bhāgavatam“ 6.4.25 sako:
“Kadangi
kūnas, gyvybės orai, vidinės ir išorinės juslės,
penki grubūs elementai ir subtilūs juslių objektai [forma,
skonis, kvapas, lytėjimas, garsas] yra tik materija, jie negali
pažinti savo prigimties, kitų juslių prigimties bei prigimties
tų, kurie juos kontroliuoja. Tačiau gyvoji būtybė, būdama
dvasinės prigimties, gali pažinti kūną, gyvybės orus,
jusles, elementus ir juslių objektus. Ji taip pat gali pažinti tris guṇas,
kurios suformuoja viso to pagrindą. Nepaisant to, kad gyvoji esybė
pažįsta juos, ji nepajėgi regėti Aukščiausios
Būties, kuri vienintelė yra visagalė ir beribė. Todėl
aš siūlau savo pagarbą Jai.”
Nors
gyvoji būtybė ir galvoja, kad būtent ji atlieka visą
veiklą, iš tikrųjų ji neturi nieko bendro su materialia
veikla. Visą veiklą atlieka guṇos. Todėl jīva
gyvena devynių vartų mieste tik stebėdama kūno veiklą.
Dvasinė
siela yra gyvybės šaltinis. Siela pasireiškia per
sąmonę. Sąmonė tai yra suvokimo šviesa, kuri
nušviečia kūną, lygiai kaip ir Saulė
nušviečia visą visatą savo spinduliais.
Dvasinė
siela yra Aukščiausios sielos amžina fragmentinė
dalelė. Ji turi savo individualybę. Ji priklauso Kṛṣṇos
aukštesnei energijai. Todėl gyvoji būtybė yra nuolat
kontroliuojama Aukščiausiojo. „Bhagavad gīta“ 15.7 sako:
mamaivāṁśo
jīva-loke
jīva-bhūtaḥ
sanātanaḥ
manaḥ-ṣaṣṭhānīndriyāṇi
prakṛti-sthāni
karṣati
„Sąlygoto pasaulio gyvos esybės yra amžinos
fragmentinės mano dalelės. Sąlygotas gyvenimas verčia jas
nuožmiai grumtis su šešiomis juslėmis, kurių viena -
protas.“
Galima
pateikti pavyzdį su Saule ir Saulės dalelytėmis. Jos yra
vienodos prigimties, tačiau tuo pat metu spinduliai negali savo galia prilygti
pačiai Saulei.
Arba kitas
pavyzdys: laužas ir kibirkštys. Kol kibirkštis palaiko ryšį
su laužu, ji skaisčiai spindi. Tačiau užtenka jai nuo
laužo atsiskirti, ir ji labai greitai pradeda gesti.
Sielos dharma (religija,
pareiga, neatsiejama savybė, etc.)
Kiekvienas
egzistuojantis objektas turi savo paskirtį, tai, kam jis sukurtas, arba tai,
kas padaro šį objektą vertą egzistuoti. Vandens savybė
yra šlapumas, cukraus savybė saldumas. Kad galėtume skirti vieną
objektą nuo kito, ir kad žinotume, kaip teisingai panaudoti daiktus
arba tinkamai elgtis su jais, mes įvardijame visus objektus. Todėl
paprastai matome, kad kiekvienas objektas turi įvardijimą
(pavadinimą) ir savo paskirtį. Dažnai jau pačiame
įvardijime slypi tai, kam skirtas yra objektas. Ši objekto paskirtis
yra vadinama dharma arba esminė objekto funkcija, kuri padaro
jį vertingą. Žmonių atveju, dharma - tai veikla,
kuri neatsiejamai būdinga tam tikrai užimamai padėčiai.
Kiekvienas įvardijimas, kurį mes sau priskiriame, užkrauna mums
tam tikras pareigas. Jei žmogus vadinamas karaliumi, jis įpareigotas
veikti kaip karalius, o ne vien tik vadintis karaliumi. Kali yuga
pasižymi tuo, kad joje viskas neteko savo esmės, ypač
pavadinimai nebeatitinka esmės, t.y. žmonės mėgsta
įvardijimus, bet visiškai nepaiso, ką šie įvardijimai
reiškia. „Bhāgavata Māhātmyoje“ iš „Padma Purāṇos“,
Bhakti devī dėl to skundžiasi Nāradai. Konfucijus,
paklaustas, ką veiktų, tapęs karaliumi, atsakė, jog
pirmiausia atstatytų vardų reikšmes: karalius vadintųsi
karaliumi, moteris - moterimi, o karys - kariu. Kiekvienas įvardijimas reiškia
tam tikras pareigas. Kadangi mes dažniausiai turime ne vieną
įvardijimą (atliekamą vaidmenį), turime ne vieną dharmą
- neatsiejamą pareigą, suteikiančią prasmę šiam įvardijimui.
Tai strī dharma, brāhmaṇo dharma, piliečio dharma,
varṇāśrama dharma ir t.t. Visos šios dharmos
yra laikinos, nes yra susijusios su materialiu kūnu ir aplinkiniu
pasauliu. Keičiantis kūnui ir sielos padėčiai,
keičiasi jos dharma. Tačiau nei viena iš šių dharmų
nėra pačios sielos prigimtinė veikla. Todėl Śrī Caitanya
Mahāprabhu sakė:
nāhaṁ
vipro na ca nara-patir nāpi vaiśyo na śūdro
nāhaṁ
varṇī na ca gṛha-patir no vana-stho yatir vā
kintu
prodyan nikhila-paramānanda-pūrṇāmṛtābdher
gopī-bhartuḥ
pada-kamalayor dāsa-dāsānudāsaḥ
(Padyavali
63)
“Aš nesu brāhmaṇa, kṣatriya,
vaiṣya ar śūdra. Nesu aš brahmacārī,
gṛhastha, vānaprastha ar sannyāsī.
Kas aš esu? Aš tapatinu save su Kṛṣṇos, kuris yra gopių
palaikytojas, lotosinių pėdų tarno tarno tarnu. Jis yra tarsi
nektaro vandenynas ir visuotinės transcendentinės palaimos
priežastis. Jis visuomet kupinas beribio spindesio.”
Kai
tapatiname save su Kṛṣṇos tarnais, tai taip pat sukuria tam
tikras pareigas. Šios amžino Kṛṣṇos tarno pareigos vadinamos
sanātana dharma arba nitya dharma. Nitya reiškia
pastovus, o sanātana reiškia amžinas (be pradžios ir
pabaigos). Abi šios prasmės papildo viena kitą. Tai
reiškia, kad atsidavimo tarnystė atliekama pastoviai, be
pertraukų. Ji neturi savo priežasties, kaip motyvo paskatinusio
atlikti atsidavimo tarnystę ir neturi savo tikslo, kurį pasiekus
galima nutraukti tarnystę.
Kaip
skirtingų kūno dalių paskirtis tarnauti visam organizmui, taip
ir sielos, kaip fragmentinės Dievo dalelės, paskirtis yra tarnauti Aukščiausiajam.
Tai yra vadinama sanātana dharma, arba amžinoji religija. Yra
daugybė religijos formų, kurios pasirenka skirtingus garbinimo
objektus arba skirtingus praktikos būdus. Vienos religijos siekia
padėti žmogui įsilieti į tuštumą arba į
beasmenį Brahmaṇą. Kitos religijos moko žmogų kaip
tapti Dievu. Dar kitos moko garbinti skirtingus Dievo pavidalus (materialius ar
dvasinius) arba Dievo energijas. Tačiau visų tikrųjų
religijų esmė yra tarnauti Dievui. Tai yra sanātana dharma,
arba veikla, kuri išlieka net išsivadavus. Materiali egzistencija,
kaip ir mūsų buvimas joje, turi pradžią ir pabaigą,
nors mes ir negalime jos prisiminti, tačiau bhakti ar atsidavimo
tarnystė išlieka net po to, kai paliekame šią
egzistenciją.
Gyvoji
būtybė siekia būti laiminga, todėl bando pačias
įvairiausias alternatyvas šiame pasaulyje, tačiau vis tiek
neranda sau vietos, nes jos prigimtis yra amžinai tarnauti Kṛṣṇai.
Kadangi mes esame Viešpaties paribio energija, turime paklusti Jam. Tik
tada galėsime būti patenkinti savo padėtimi.
„Caitanya
Caritāmṛtoje“, Madhya 20.108-109 sako:
jīvera
‘svarūpa’ haya—kṛṣṇera ‘nitya-dāsa’
kṛṣṇera
‘taṭasthā-śakti’ ‘bhedābheda-prakāśa’
sūryāṁśa-kiraṇa,
yaiche agni-jvālā-caya
svābhāvika
kṛṣṇera tina-prakāra ‘śakti’ haya
“Gyvosios būtybės konstitucinė padėtis - būti
amžinu Kṛṣṇos tarnu, nes ji yra Kṛṣṇos
paribio energija, pasireiškianti ir kaip tapati Kṛṣṇai, bet
ir skiriasi nuo Jo, kaip ir saulės ar ugnies šviesos dalelytės. Kṛṣṇa
turi trijų rūšių energijas.”
Tokiu
būdu sanātana dharma - amžinoji sielos veikla nėra
kažkas amžiams primesto gyvajai būtybei. Mes nesame
įpareigoti tarnauti Kṛṣṇai amžinai ar netgi
sekundę. Tarnauti Kṛṣṇai - tai mūsų prigimtis
ir mūsų natūrali veikla. Kai žmogus užima natūralią
jam padėtį, jis jaučiasi laimingas. Netarnaudamas
Viešpačiui žmogus gali bandyti būti laimingas, tačiau
visoje Viešpaties kūrinijoje dar niekam nepavyko tokiu tapti, ir taip
yra ne todėl, kad Viešpats iš pavydo ar trokšdamas garbės
trukdo tapti laimingu be Jo, o todėl, kad bandydami gyventi be Kṛṣṇos,
mes patenkame į nenatūralią aplinką, kuri, kad ir kiek
ją keistume, netampa mums artima.
„Śrīmad
Bhāgavatam“ 2.5.19 komentare Śrīla Prabhupāda rašo:
„Kadangi amžinos,
transcendentinės gyvos būtybės yra tarp vidinės ir
išorinės energijų, jos vadinamos Viešpaties paribio galia.
Faktiškai gyvosios būtybės nėra sukurtos tam, kad
būtų sąlygotos materialioje gamtoje, tačiau, kadangi jas užvaldė
klaidingas viešpatavimo materijai jausmas, jos pakliuvo į šios
energijos įtaką ir materialios gamtos guṇos ją sukaustė.
Ši išorinė Viešpaties energija padengia gyvosios
būtybės, amžinai egzistuojančios su Juo, tyrą
žinojimą, tačiau šis padengimas yra toks pastovus, jog
atrodo, kad sąlygota siela yra amžiname neišmanyme.“
„Śrīmad
Bhāgavatam“ 4.28.53
sako:
„O drauge,
ar tu atsimeni savo nežinomą draugą, Sielą? Palikusi Mane,
ieškodama padėties, ji išėjo, panirusi į
pasaulietinius malonumus.“
Śrīla
Prabhupāda šį posmą komentuoja taip:
„Čia
yra aiškinama, kaip gyvoji būtybė puolė į
materialų pasaulį. Dvasiniame pasaulyje nėra dualizmo, taip pat ten
nėra neapykantos... Kai gyvosios būtybės užsinori mėgautis
vienos pačios, jos išsiugdo dualistinę sąmonę ir
pradeda neapkęsti tarnystės Viešpačiui. Tokiu būdu
gyvoji būtybė puola į materialų pasaulį. Prema-vivartoje yra pasakyta:
“Natūrali
gyvosios būtybės padėtis yra su transcendentine meilės
nuotaika tarnauti Viešpačiui. Kai gyvoji būtybė
užsinori tapti Pačiu Kṛṣṇa arba imituoti Kṛṣṇą,
ji puola žemyn į materialų pasaulį.”
Kadangi Kṛṣṇa
yra aukščiausias tėvas, Jo prielankumas visoms gyvoms
būtybėms yra amžinas. Kai gyvoji būtybė puola į
materialų pasaulį, Aukščiausias Viešpats per Savo svāṁśa
ekspansiją (Paramātmā) palaiko gyvajai būtybei
kompaniją. Todėl gyva būtybė vieną dieną gali grįžti
namo, atgal pas Dievą.“
„Neteisingai
pasinaudojusi savo nepriklausomybe, gyvoji būtybė puola iš
tarnystės Viešpačiui padėties ir užima
padėtį materialiame pasaulyje kaip besitenkinantis asmuo. Kitaip tariant,
gyvoji būtybė gauna padėtį materialiame kūne.“ („Śrīmad Bhāgavatam“ 4.28.53 komentaras)
Bhaktivinoda
Ṭhākura „Jaiva-dharmoje“, antrame skyriuje sako:
„Jīva turi du būties būvius:
tyrą ir supančiotą. Tyrame būvyje jīva yra
išimtinai dvasinė. Tuo metu ji neturi jokio sąlyčio su
inertiška materija. Netgi šiame tyrame būvyje jīva
yra neišmatuojamai maža esybė. Jīvai, turinčiai
šią savybę (neišmatuojamai maža) yra įmanoma
pakeisti savo būvį į kitą. Begalinė visos gyvosios
jėgos Siela, Kṛṣṇa, niekuomet nepatiria Savo
apreikštos prigimties būvio pasikeitimų. Jis Savo būties
esme yra begalinis, išbaigtas, tyras ir amžinas. Jīva
savo būties esme yra begalinai maža, fragmentiška, sugebanti
būti netyra ir apsireikšti vis iš naujo. Tačiau savo
funkcine, apreikštąja prigimtimi, jīva taip pat yra
begalinė, tyra ir amžina. Kol jīva yra tyra, tol jos
prigimtis pasireiškia kaip visiškai tyra. Tačiau, kuomet
dėl sąlyčio su māyā jīva tampa netyra,
jos tinkama funkcinė prigimtis iškreipiama ir ji tampa nešvari, be
prieglobsčio ir draskoma laimės bei kančios. Kai tik jīva
pamiršta savo tarnystę Kṛṣṇai, jai prasideda saṁsāros
kelias.“
Štai
kelios citatos iš Bhaktivinodos Ṭhākuros „Śrī Caitanya
Śikṣāmṛtam“:
„Nėra
Māyos guṇų (savybių) ar dharmos
(polinkių) jīvos konstitucijoje... Realybėje jīvos
yra tyros cit būtybės, turinčios cit savybes.
Dėl savo ribinės prigimties (būdamos paribio galia) jos yra
linkusios susipainioti Māyos savybėse. O tai atsitinka tada,
kai jos užmiršta savo kaip Kṛṣṇos tarnų
natūralias funkcijas.“ („Śrī Chaitanya
Śikṣāmṛtam“ psl. 36)
„Jei
pasinaudosime tyro žinojimo šaltiniais, taps aišku, kad jīva
nėra amžinas šio apgailėtino pasaulio gyventojas.
Dabartinis jīvos kūnas nėra jos amžinas
kūnas... Lygiai taip pat kaip Dievas turi savo amžiną svarūpa-vigraha,
taip ir jīva turi savo amžiną cit-vigraha.
Šis cit kūnas apsireiškia Vaikuṇṭhoje.
Būdamas materialiame pasaulyje jis yra padengtas dviem apdangalais... Jīvos
cit kūno, kuris egzistavo prieš sąlytį su materija,
funkcionavimas yra teisingas ir natūralus. Tačiau po sąlyčio
su materija, sielos funkcionavimas tapo jai svetimas ir neteisingas.“ („Śrī
Caitanya Śikṣāmṛtam“ psl. 156–157).
„Tačiau
daugelis negali aiškiai suprasti, kaip karma neturi pradžios.
Laikas, veikiantis materijoje, yra tik materialus cit-laiko atspindys,
ir yra materialus dalykas, tinkamas atlikti karmą. Jīva
sugrįžta prie cit-laiko, t.y. transcendentinio, amžinai
trunkančio laiko Vaikuṇṭhoje, kur nėra praeities
ir ateities, kur egzistuoja tik dabartis. Kai supančiota jīva
įžengia į materialų laiką, ji tampa pavaldi
praeičiai, ateičiai ir dabarčiai ir būdama pavaldi tri-kālai,
patiria malonumą bei skausmą. Kadangi materialus laikas kyla iš cit-kālos,
o cit-kāla neturi pradžios, pirminė jīvos karma,
t.y. jos pasitraukimas nuo Dievo, atsiranda dar prieš materialų
laiką. Todėl nešališkai sprendžiant apie jana-kālą,
karmos šaknys driekiasi dar prieš šį laiką ir
todėl karma yra vadinama anādi, arba neturinti pradžios.“
((„Śrī Caitanya Śikṣāmṛtam“ psl. 158).
„Savo
prigimtimi jīva yra Kṛṣṇos atsidavęs tarnas.
Jīvos, kurios pasipriešino savo prigimčiai, nes
siekė savo malonumų, nusisuko nuo Kṛṣṇos ir
todėl nusipelnė bausmės.“ (“Jaiva-dharma”, psl. 240).
Priedas
GBC
siūlo bhaktams, kurie domisi vadinamais loginiais prieštaravimais
„jīvos puolimo“ tema, paskaityti šį dokumentą, kurį
Śrīla Prabhupāda
išsiuntė Australijos bhaktams 1972 metais,
siekdamas išspręsti ginčus, susijusius su šia tema.
Šis dokumentas buvo pridėtas prie Śrīlos Prabhupādos
laiško Madhudviṣa dāsai, 1972 06 06.
Varnos ir tala vaisiaus logika
Niekada nebuvo tokio momento, kai
mes buvome atskirti nuo Kṛṣṇos. Kai žmogus miega, jis
pamiršta save. Sapne jis sukuria save įvairiais pavidalais: ‘Dabar
aš esu karalius ir diskutuoju apie tai‘. Šis savęs kūrimas
iš esmės reiškia du dalykus: regintįjį ir dalyką
arba regimąjį. Bet, kai tik sapnas baigiasi, „regimasis“
išnyksta. Bet regintysis lieka. Dabar jis yra savo pirminėje
padėtyje.
Mūsų atsiskyrimas nuo
Kṛṣṇos yra panašus. Mes sapnuojame šį
kūną ir daugelį ryšių su kitais daiktais. Pirmiausia
atsiranda prisirišimas, noras mėgautis jusliniais malonumais. Net ir
būnant su Kṛṣṇa yra troškimas tenkinti jusles. Yra
glūdinti tendencija pamiršti Kṛṣṇą ir
susikurti nepriklausomo pasitenkinimo atmosferą. Kaip paplūdimio
pakraštyje - kartais vanduo užlieja krantą, o kartais
smėlis būna sausas, vanduo pakyla ir nuslūgsta. Mūsų
padėtis panaši, kartais mes padengti, o kartais laisvi, kaip per
potvynį ar atoslūgį. Kai tik mes užsimirštame, tuoj
pat prisistato iliuzija. Panašiai, kai mes užmiegame, iš karto
prisistato sapnai.
Todėl mes negalime sakyti,
kad mes esame ne su Kṛṣṇa. Kai tik mes bandome tapti
Viešpačiu, tučtuojau māyā mus uždengia.
Anksčiau mes buvome su Kṛṣṇa Jo liloje arba
žaidimuose. Bet māya gali būti mus uždengusi labai
labai labai labai ilgą laiką, todėl daugybė
kūrinijų atsirado ir išnyko. Dėl tokios ilgos laiko
trukmės kartais sakoma, kad mes esame amžinai sąlygoti. Bet
šis ilgas laiko tarpas tampa labai nereikšmingas, kai žmogus
iš tiesų susiduria su Kṛṣṇos sąmone. Kaip
sapnuodami mes galime galvoti ilgą laiką, bet kai tik pabundame,
pažiūrime į laikrodį ir pamatome, kad praėjo tik
akimirka. Kaip ir Kṛṣṇos draugai, visus metus jie miegojo,
Brahmos užmigdyti, tačiau, kai jie pabudo ir Kṛṣṇa
stojo priešais juos, jie manė, kad prabėgo tik akimirka.
Taigi ši miego būsena
vadinama gyvenimu neišsivadavus, o tai visiškai panašu į
sapną. Nors materialiu skaičiavimu tai trunka labai labai ilgai, kai
tik mes ateiname į Kṛṣṇos sąmonę, šis
laikotarpis atrodo kaip sekundė. Pavyzdžiui, Jaya ir Vijaya. Jie
turėjo savo lila su Kṛṣṇa, bet jiems teko
nusileisti žemyn dėl mažyčių klaidelių. Po to,
kai demonų kūnuose juos nužudė tris kartus, jiems buvo
suteikta mukti, įsiliejimas į brahmasayujyą.
Ši brahmasayujya mukti nėra pastovi. Kiekviena gyva
būtybė nori malonumo, tačiau brahmasayujya reiškia
minus malonumas. Ten yra tik amžina egzistencija. Taigi, kai jie neranda
ten transcendentinės palaimos, jie puola žemyn ir daro kompromisus su
materialia palaima. Kaip Vivekananada, kuris įkūrė tiek daug
mokyklų ir ligoninių. Taigi net Viešpats Brahmā vis
dėlto yra materialus ir nori viešpatauti visur. Jis gali nusileisti
žemyn ir tapti mikrobu, bet po to jis gali pakilti iki
Kṛṣṇos sąmonės ir grįžti atgal namo,
atgal pas Dievą. Tokia yra padėtis.
Taigi kai aš sakau ‚Taip,
yra amžina lila su Kṛṣṇa‘, tai reiškia –
remiantis Jaya-Vijaya. Kol žmogus neišsiugdo visiškos atsidavimo
tarnystės Kṛṣṇai, jis gali pasiekti tik brahmasayujyą,
bet ir vėl puls žemyn. Tačiau, po milijonų ir milijonų
metų, praleistų nuošaly nuo Viešpaties lilos, kai
jis ateina į Kṛṣṇos sąmonę, šis visas
laiko tarpas tampa nereikšmingas, tarsi sapnas. Kadangi jis puola iš brahmasayujyos,
jis galvoja, kad tai gali būti jo šaltinis, bet jis neatsimena, kad
netgi dar prieš tai jis buvo su Kṛṣṇa. Taigi,
išvada yra ta, kad nesvarbu, kokia būtų mūsų praeitis,
turime ateiti į Kṛṣṇos sąmonę ir tuoj pat prisijungti
prie Kṛṣṇos. Kaip ir sergančiam žmogui
būtų tik tuščias laiko gaišinimas bandyti išsiaiškinti
kaip jis susirgo, geriau laiką leisti gydant ligą.
Medžio
viršūnėje auga puikus tala vaisius. Varna
atsitūpė ir vaisius nukrito žemyn. Keli panditai – dideli
dideli išsilavinę mokslininkai – pamatė tai ir pradėjo
aptarinėti: Vaisius nukrito todėl, kad varna pajudino šaką.
Ne, vaisius nukrito tuo pat metu, kai varna nutūpė, ir jis
išgąsdino varną, todėl ji nuskrido šalin. Ne, vaisius
buvo prinokęs ir nutupiančios varnos svoris nutraukė jį nuo
šakos. Ir taip toliau ir taip toliau. Kokia nauda iš tokių
diskusijų? Taigi, ar jūs buvote brahmasayujyoje, ar su
Kṛṣṇa, Jo liloje, šiuo momentu jūs nesate
nei ten, nei ten, todėl geriausia politika yra išsiugdyti savo
Kṛṣṇos sąmonę ir grįžti ten, negalvojant,
apie tai, kas yra jūsų šaltinis.
Brahmasayujya ir
Kṛṣṇa lila – abu yra įmanomi, bet kai jūs
nusileidžiate žemyn iš brahmasayujyos, ar kai jūs
nusileidžiate iš Kṛṣṇa lilos, tai lieka jums
paslaptis.
Bet dabartiniu metu mes esame Māyos gniaužtuose, todėl
dabar mūsų vienintelė viltis yra suvokti
Kṛṣṇą ir grįžti atgal namo, atgal pas
Dievą. Tikroji padėtis yra būti Kṛṣṇos tarnu,
o Kṛṣṇos tarnas reiškia Kṛṣṇa lilą.
Tiesiogiai ar netiesiogiai mes visuomet tarnaujame Kṛṣṇa lilai.
Net ir sapnuodami. Kaip ir dienos metu mes negalime pasitraukti iš
saulėkaitos, kaip gi įmanoma pasitraukti iš
Kṛṣṇa lilos? Debesys gali būti danguje, viskas
gali papilkėti, pritemti, bet dienos metu saulės šviesa vis tiek
yra visur. Kadangi aš esu Kṛṣṇos dalelytė, aš
visuomet su Juo sujungtas. Mano pirštas, net jei ir serga, lieka mano
kūno dalis. Todėl mes bandome jį gydyti, nes jis yra
mūsų dalelytė. Taigi, kai mes Jį pamirštame,
Kṛṣṇa ateina Pats arba atsiunčia savo atstovą.
Pabudęs ar miegodamas,
aš esu tas pats žmogus. Kai tik aš pabundu, matau save, matau
Kṛṣṇą. Ir priežastis ir pasekmė yra
Kṛṣṇa. Kaip medvilnė tampa siūlais, o siūlai
tampa audiniu, vis dėlto pirminė priežastis yra medvilnė.
Todėl viskas galutine prasme yra Kṛṣṇa. Kai mes negalime
susiliesti su Kṛṣṇa asmeniškai, mes susiliečiame su
Jo energijomis. Taigi nėra jokių šansų būti už
Kṛṣṇa lilos. Bet mes matome skirtumus
skirtingomis sąlygomis. Ir tvenkinyje, ir veidrodyje atsispindžiu tas
pats aš, bet atspindžiai yra skirtingi. Vienas - virpantis,
netvirtas, o kitas - aiškus ir nejudantis. Nebūdami
Kṛṣṇos sąmonėje mes negalime teisingai matyti savo
tikrosios padėties, todėl išsilavinę žmonės mato
visas gyvas būtybes kaip tokias pat Kṛṣṇos dalelytes.
Materiali egzistencija yra impersonali, nes mano tikroji asmenybė yra
padengta. Bet mes turime pagalvoti apie tai, kad dabar aš padengtas
šiuo purvu, aš esu ligotas; ir mes turime pagalvoti, kad man reikia
užsiimti tuo, kas padėtų man nusivalyti, o ne stebėtis,
kaip aš pakliuvau į tokią bėdą. Dabar, kai vaisius yra
čia, paimkite jį ir mėgaukitės, tai jūsų
pirmutinis reikalas. Dievas nesuvaržytas priežastimis. Jis gali
keisti. Jis yra visų Priežasčių Priežastis.
Negaiškite savo laiko šiai „Kaka talija nyayai“, varnos ir tala
vaisiaus logikai.
KLAUSIMAI:
1.
Kokios yra dvi
Viešpaties ekspansijų kategorijos?
2.
Kokios yra dvi
sielų kategorijos?
3.
Koks pagrindinis
skirtumas tarp Dievo ir gyvos esybės?
4.
Kaip vadinamos
sielos, kurios turi polinkį pakliūti į materialų
pasaulį?
5.
Ką
reiškia žodis taṭasthā-śakti?
6.
Kodėl gyvos
būtybės vadinamos taṭasthā-śakti?
7.
Kodėl vienos
būtybės pakliūna į dvasinį pasaulį, o kitos
į materialų?
8.
Ar gyvos
esybės prigimtyje yra māyos elementų? Jei ne, kodėl
ji linkusi pasiduoti māyos įtakai?
9.
Ar taṭasthā-jīva
gali tapti amžinai tobula (nitya siddha)?
10.
Koks
Viešpaties pavidalas yra nitya siddha jīvų
šaltinis?
11.
Koks
Viešpaties pavidalas yra taṭasthā-jīvų
šaltinis?
12.
Koks jīva
śakti santykis su Kṛṣṇos vidine energija (svarūpa-śakti)?
13.
Kokie
panašumai vienija Īśvarą ir jīvą?
14.
Kas juos
išskiria?
15.
Kalbant apie
vienybę ir skirtumą tarp Dievo ir gyvos būtybės, kuris yra
svarbesnis?
16.
Koks skirtumas
tarp sielos dvasinio kūno, subtilaus kūno ir grubaus kūno?
17.
Koks yra
dvasinės sielos dydis?
18.
Išvardinkite
bent kelias dvasinės sielos savybes, aprašytas „Bhagavad-gītoje“.