Sąlygotos sielos
Trumpai apie temą
Savo pirmine prigimtimi jīva
yra amžina Kṛṣṇos tarnaitė. Jos svarūpa-dharma
yra tarnystė Śrī Kṛṣṇai.
Bhagavāno gluminančioji
energija (māyā) baudžia tas jīvas, kurios
neseka šia svarūpa-dharma. Ji suriša jas trijų
materialios gamtos guṇų virvėmis: sattva, rajaḥ
ir tamaḥ - padengia jų svarūpą grubiuoju ir
subtiliuoju kūnais, nubloškia jas į pasigailėtiną
karmos vergiją, versdama jas vėl ir vėl patirti laimę ir
kančią rojuje bei pragare.
Viešpats Balarāmos ir Saṅkarṣaṇos pavidalais apreiškia
nesuskaičiuojamą gausybę amžinai tobulų (nitya
siddha) jīvų. Pasinėrusios į tarnystę
Viešpačiui, jos visad išlieka savo konstitucinėje
padėtyje. Jos net nežino, ar yra tokia gluminančioji energija,
vadinama māyā, ar ne.
Taip pat egzistuoja daugybė atominių
sąmoningų jīvų, kurios kaip spinduliai sklinda
iš Kāraṇodakaśāyī Māhā-Viṣṇu žvilgsnio į Jo māyā-śakti.
Kadangi šios jīvos yra šalia māyos, tai
pajunta jos nuostabų veikimą.
Dėl savo menkutės ir paribio prigimties, jīvos
kartais žvelgia į dvasinį pasaulį, o kartais į
materialųjį. Šitoje paribio būsenoje jīva yra
labai silpna, nes tuo metu dar neturi dvasinės stiprybės,
įgyjamos iš Viešpaties malonės.
Tarp šių beribių jīvų tos,
kurios nori mėgautis māyā, įninka į
materialų juslių tenkinimą ir patenka į nitya-baddha
būseną. Kita vertus, jīvos, kurios lieka palankios
Bhagavānui, Jo malone gauna dvasinę śakti ir įžengia
į dvasinį pasaulį.
Kṛṣṇos savybės
apsireiškia ir jīvose, bet tik mažyčiu kiekiu.
Kṛṣṇa yra labiausiai nepriklausomas, tad jīvos taip
pat amžinai turi troškimą būti nepriklausomos. Kai jīva
savo nepriklausomybe naudojasi teisingai, ji išlaiko savo potraukį
Kṛṣṇai, bet kai ji piktnaudžiauja nepriklausomybe, ji
tampa abejinga Jam.
Abejingumas Kṛṣṇai jīvos
širdy pagimdo norą mėgautis māya. Trokšdama
mėgautis māya, ji išvysto netikrą ego,
suvokimą, kad ji gali mėgautis tenkindama materialias jusles, o tada
jos tyrą atominę prigimtį uždengia penkios neišmanymo
rūšys:
1.
tamaḥ - visiškas
neišmanymas apie dvasinę sielą,
2.
moha - kūniškos
gyvenimo sampratos iliuzija,
3.
mahā-moha - pamišimas dėl
materialaus pasitenkinimo,
4.
tāmisra - užmarštis apie
konstitucinę padėtį, kylanti iš pykčio ar pavydo,
5.
andha-tāmisra - laikyti mirtį visa ko
pabaiga.
Kančia ir laimė yra proto
būsenos. Pasaulis taip sutvarkytas, kad bet koks juslių tenkinimas
galiausiai atneša tik nelaimes, o materialistiški žmonės
laimi vien tik kančią. Kai ši kančia tampa pernelyg
didelė, ji paskatina ieškoti laimės. Iš šito noro kyla
sugebėjimas atskirti gera nuo blogo, o iš gebėjimo skirti gimsta
polinkis klausinėti. Taip gaunama galimybė bendrauti su šventais
žmonėmis, o po to atsiranda śraddhā. Kai gimsta
śraddhā, jīva pasiekia aukštesnę
pakopą, būtent bhakti kelią. Šio proceso dėka
Kṛṣṇai priešiškų jīvų
kančia galiausiai baigiasi laime. Todėl kentėjimas yra
Bhagavāno gailestingumo ženklas.
Jeigu jīva
neturėtų nepriklausomybės, ji, kaip ir materialūs objektai,
būtų nereikšminga ir bevertė. Nepriklausomybė yra
skiriamoji dvasinio objekto savybė, o objekto prigimtinės
savybės negalima atskirti nuo paties objekto.
Nepriklausoma jīva yra mylima
Kṛṣṇos tarnaitė, todėl Kṛṣṇa jai
toks švelnus ir gailestingas. Matydamas jīvos
nesėkmę, jos piktnaudžiavimą savo nepriklausomybe ir
prisirišimą prie māyos, Jis apsireiškia materialiame
pasaulyje, kad ją išlaisvintų. Jis apreiškia materialiame
pasaulyje savo nepaprastus žaidimus, manydamas taip patraukti jīvos
dėmesį. Galiausiai Kṛṣṇa nužengia į
Śrī Navadvīpą mokytojo pavidalu. Jis asmeniškai parodo
atsidavimo kelią ir įkvepia jīvas juo eiti.
Māyā yra Kṛṣṇos vidinės energijos, svarūpa-śakti,
atspindėta transformacija. Tam kad išskaistintų jīvas,
kurios nusisuko nuo Kṛṣṇos, ji baudžia jas, naudodama
tinkamą terapiją, ir taip jas apvalo. Be galo maža jīva
pamiršo, kad ji yra amžina Kṛṣṇos tarnaitė, ir
dėl šio įžeidimo māyā ją
baudžia.
Šis materialus pasaulis yra tarsi kalėjimas, o māyā
yra prižiūrėtoja, įkalinanti jīvas ir
baudžianti jas.
Māyā įkalina užgaulias jīvas
trijų tipų grandinėmis: padarytomis iš dorybės (sattva-guṇa),
padarytomis iš aistros (rajo-guṇa) ir padarytomis iš
neišmanymo (tamo-guṇa). Grandinės gali būti
padarytos iš įvairių metalų: aukso, sidabro ar
geležies, bet tai nekeičia skausmo, kurį jos sukelia.
Šio materialaus pasaulio
objektai negali paliesti dvasinės sielos. Tačiau, kai tik jīva
pradeda manyti, kad ji mėgaujasi māya, subtilusis kūnas,
sudarytas iš netikro ego, padengia jos atominį dvasinį
pavidalą. Taip māyos grandinės sukausto jos kojas.
Jīvos, kurių ego yra sāttvika,
gyvena aukštesnėse planetose ir vadinami devatomis. Jų
kojos sukaustytos sāttvika grandinėmis, padarytomis iš
aukso.
Rājasika-jīvos turi devatų ir
žmonių polinkių mišinį, o sukaustytos jos rājasika
grandinėmis, padarytomis iš sidabro.
O tāmasika jīvos,
kurios kaip išprotėjusios nori paragauti laimės, gautos iš
negyvos materijos, sukaustytos tāmasika – geležinėmis –
grandinėmis.
Visos jīvos atlieka
dviejų rūšių veiklą:
1.
karmą,
kad patirtų trokštamus jutiminius malonumus;
2.
karmą,
kad įveiktų kančias, sukeliamas māyos
grandinių.
Grubiojo materialaus kūno
apvalkalas patiria šešias stadijas:
1.
gimimą,
2.
augimą,
3.
egzistavimą,
4.
šalutinius
produktus,
5.
nykimą
ir
6.
mirtį.
Gyva būtybė nuolat
verčiama užsiimti nuodėminga veikla, nes ją kontroliuoja
šeši priešai:
kāma - geismas,
krodha - pyktis,
bhaya – baimė arba lobha
– godumas,
māda - apsvaigimas,
moha - iliuzija,
mātsarya – pavydas.
Sąlygotos sielos įvelkamos
į du išorinius kūnus: subtilųjį ir grubųjį.
Grubusis kūnas reikalingas jīvai, nes subtilusis kūnas
negali atlikti veiklos. Troškimai subtiliajame kūne atsiranda
dėl veiklos, kurią jīva atlieka grubiuoju kūnu, o
tuomet jīva gauna kitą grubųjį kūną, kuris
tinka išpildyti šiuos troškimus.
Karmos šaknis yra troškimas
atlikti karmą, o šio troškimo priežastis yra avidyā
(neišmanymas). Avidyā reiškia užmiršti
tiesą: „Aš esu amžinas Kṛṣṇos tarnas“, ir jos
pradžia ne materialiame laike, o taṭastha sandūroje tarp
dvasinio ir materialaus pasaulių. Todėl karma neturi pradžios
materialiame laike.
Māyā turi du aspektus:
- Pradhāna,
kuri
susijusi su negyva materija. Visas negyvas materialus pasaulis kilo
iš pradhānos.
2.
Avidyā,
kuri
susijusi su jīvomis. Jīvos troškimas užsiimti
materialia veikla kilo iš avidyos.
Yra ir kiti du māyos
aspektai, susiję su jīva:
- avidyā
- užmarštis,
kuri suriša jīvą. Jos sugebėjimai pasireiškia
tol, kol jīva yra užmiršusi
Kṛṣṇą.
- vidyā – žinios, kurios
ją išlaisvina. Jos pavyzdys – brahmajñāna
– žinios apie brahmaṇą.
Plačiau apie temą
Kaip tyra dvasinė siela galėjo susipainioti šiame
apgailėtiname pasaulyje?
svarūpārthair
hīnān nija-sukha-parān kṛṣṇa-vimukhān
harer māyā-dandyān guṇa-nigaḍa-jālaiḥ
kalayati
tathā sthūlair lingai dvi-vidhāvaraṇaiḥ
kleśa-nikarair
mahākarmālānair nayati patitān svarga-nirayau
„Savo pirmine prigimtimi jīva yra
amžina Kṛṣṇos tarnaitė. Jos svarūpa-dharma
yra tarnystė Śrī Kṛṣṇai. Bhagavāno
gluminančioji energija (māyā) baudžia tas jīvas,
kurios neseka šia svarūpa-dharma. Šios jīvos
atitraukiamos nuo Kṛṣṇos ir rūpinasi tik savo laime. Ji
suriša jas trijų materialios gamtos guṇų virvėmis: sattva,
rajaḥ ir tamaḥ - padengia jų svarūpą
grubiu ir subtiliu kūnais, nubloškia jas į
pasigailėtiną karmos vergiją, versdama jas vėl ir vėl
patirti laimę ir kančią rojuje ir pragare.”
(„Daśa-mūla”, posmas 6)
Nesuskaičiuojama gausybė jīvų
apsireiškia iš Śrī Baladevos Prabhu, kurie Goloka
Vṛndāvanoje atlieka Vṛndāvana-vihārī Śrī Kṛṣṇos
amžinųjų palydovų vaidmenį, o kitos apsireiškia
iš Śrī Saṅkarṣaṇos, kad dvasiniame danguje
tarnautų Vaikuṇṭhos Viešpačiui Śrī Nārāyaṇai. Amžinai
besimėgaujančios rasa, pasinėrusios į tarnystę
garbinamam Viešpačiui, jos visad išlieka savo
konstitucinėje padėtyje. Jos visad stengiasi pamaloninti
Bhagavāną ir visuomet Jam dėmesingos. Įgijusios cit-śakti
jėgą, jos visada stiprios. Jos nesusijusios su materialia energija.
Faktiškai jos net nežino, ar yra tokia gluminančioji energija,
vadinama māyā, ar ne. Kadangi jos gyvena dvasiniame pasaulyje,
māyā yra labai toli nuo jų ir jų visai
neįtakoja. Visad panirusios tarnystės savo garbinamam
Viešpačiui palaimoje, yra amžinai laisvos ir nepatiria
materialios laimės bei kančios. Jų gyvenimas yra vien
meilė, jos netgi nesuvokia, kas yra kančia, mirtis ar baimė.
Taip
pat egzistuoja daugybė atominių sąmoningų jīvų,
kurios kaip spinduliai sklinda iš Kāraṇodakaśāyī Māhā-Viṣṇu žvilgsnio į Jo māyā-śakti.
Kadangi šios jīvos yra šalia māyos, jos
pajunta jos nuostabų veikimą. Nors jos turi visas jīvos
savybes, kurias aš jau apibūdinau, dėl savo menkutės ir
paribio prigimties, jos kartais žvelgia į dvasinį pasaulį,
o kartais į materialųjį. Šitoje paribio būsenoje jīva
yra labai silpna, nes tuo metu dar neturi dvasinės stiprybės,
įgyjamos iš garbinamo objekto (seva-vastu) malonės. Tarp
šių beribių jīvų tos, kurios nori mėgautis
māyā, įninka į materialų juslių
tenkinimą ir patenka į nitya-baddha būseną. Kita
vertus, jīvos, kurios atlieka cid-anuśīlanam Bhagavānui, Jo malone
gauna dvasinę śakti (cid-bala), ir įžengia į
dvasinį pasaulį. Bābā! Tai didelė mūsų nelaimė, kad mes
pamiršome tarnystę Śrī Kṛṣṇai ir buvome
surakinti māyos grandinėmis. Tik todėl, kad
užmiršome savo konstitucinę padėtį, esame šitoje
apgailėtinoje padėtyje.
Kodėl kai kurios jīvos iš
taṭasthā-svabhāvos keliauja į materialų pasaulį,
o kai kurios - į dvasinį?
Kṛṣṇos savybės taip pat
apsireiškia jīvose, bet tik mažyčiu kiekiu.
Kṛṣṇa yra labiausiai nepriklausomas, tad jīvos taip
pat amžinai turi troškimą būti nepriklausomos. Kai jīva
savo nepriklausomybe naudojasi teisingai, ji išlaiko savo polinkį
Kṛṣṇai, bet kai ji piktnaudžiauja nepriklausomybe, ji
tampa vimukha (abejinga)
Jam. Būtent šis abejingumas jīvos širdy pagimdo
norą mėgautis māya. Trokšdama mėgautis māya,
ji išvysto netikrą ego, suvokimą, kad ji gali mėgautis
tenkindama materialias jusles, o tada penkios neišmanymo rūšys: tamaḥ
(visiškas neišmanymas apie dvasinę sielą), moha
(kūniškos gyvenimo sampratos iliuzija), mahā-moha
(pamišimas dėl materialaus pasitenkinimo), tāmisra
(užmarštis apie konstitucinę padėtį, kylanti iš
pykčio ar pavydo) ir andha-tāmisra (laikyti mirtį visa ko
pabaiga) uždengia jos tyrą atominę prigimtį. Mūsų
išsivadavimas ar pavergimas tiesiog priklauso nuo to, ar mažytę
savo nepriklausomybę naudojame deramai, ar ja piktnaudžiaujame.
Jei Kṛṣṇa yra toks gailestingas, kodėl
Jis sukūrė sielas tokias silpnas, kad māyā gali jas
užvaldyti?
Tai
tiesa, kad Kṛṣṇa yra karuṇamaya, perdildytas
malonės, tačiau Jis taip pat yra līlāmaya,
perpildytas noro užsiimti pramogomis. Trokšdamas įvairių
pramogų skirtingose situacijose, Śrī Kṛṣṇa jīvas
padarė tinkamas visoms sąlygoms, pradedant paribio ir baigiant
aukščiausia mahabhāvos būsena. Padėdamas jīvoms
praktiškai ir nenukrypstamai progresuoti link kvalifikacijos tarnauti
Kṛṣṇai, Jis taip pat sukūrė žemesnius
materialios egzistencijos lygius, pradedant žemiausiais nejudančiais
dalykais iki pat ahaṅkāros, kurie sukuria beribes
kliūtis siekiant paramānandos. Puolusios iš
konstitucinės padėties, supančiotos māyoje jīvos
yra abejingos Kṛṣṇai ir įnikusios į asmeninį
juslių tenkinimą. Tačiau Śrī Kṛṣṇa
yra malonės vandenynas. Kuo labiau jīva puolusi, tuo daugiau
galimybių pasiekti aukščiausią dvasinį tobulumą
jai suteikia Kṛṣṇa. Jis tai padaro jīvai
pasirodydamas kartu su Savo dvasine dhāma ir Savo amžinaisiais
palydovais. Tos jīvos, kurios pasinaudoja šia maloninga
galimybe ir nuoširdžiai stengiasi pasiekti aukštesnę
padėtį, palaipsniui pasiekia dvasinį pasaulį ir įgyja
padėtį, panašią į Śrī
Kṛṣṇos palydovų.
Kodėl jīvos turi kentėti vien tik tam, kad
Kṛṣṇa galėtų žaisti?
Jīvos turi tam tikrą
nepriklausomybę. Iš tikrųjų tai Bhagavāno ypatingos
malonės joms ženklas. Negyvi objektai yra labai nereikšmingi ir
beverčiai, nes jie neturi tokių nepriklausomų norų. Jīva
užvaldė negyvą pasaulį tik savo nepriklausomo noro
dėka.
Kančia ir laimė yra proto būsenos.
Taigi tai, ką mes galime laikyti kančia, panirusiam į ją
bus laimė. Visa materialaus jutiminio pasitenkinimo įvairovė galų
gale sukelia tik nelaimes, todėl materialistiški žmonės
telaimi vien kančią. Kai ši kančia tampa pernelyg
didelė, ji paskatina ieškoti laimės. Iš šito noro kyla
sugebėjimas atskirti, o iš gebėjimo atskirti gimsta polinkis
klausinėti. Tada pasiekiama sat-saṅga (bendravimas su
šventais žmonėmis), o po to vystosi śraddhā.
Kai gimsta śraddhā, jīva pakyla į
aukštesnę pakopą, būtent į bhakti kelią.
Auksas
išvalomas kaitinant ir kalant. Kṛṣṇai abejinga jīva
tapo nešvari, užsiėmusi materialių juslių tenkinimu. Todėl
ji turi būti išvalyta kalant kančių plaktukais ant šio
materialaus pasaulio priekalo. Šio proceso dėka
Kṛṣṇai priešiškų jīvų
kančia galiausiai baigiasi laime. Todėl kentėjimas yra tiesiog
Bhagavāno gailestingumo ženklas. Štai kodėl
įžvalgūs žmonės jīvų kančias
Kṛṣṇos žaidimuose laiko palankiomis, nors trumparegiai
gali jas laikyti nepalankiu kančių šaltiniu.
Galų gale kančios yra palankios sąlygotoms
sieloms, tačiau kodėl Kṛṣṇa, kuris yra visagalis,
negalėjo sugalvoti geresnio būdo joms apvalyti?
Kṛṣṇos
līlā yra nepaprastai stebuklinga ir labai įvairi; ši
taip pat yra viena iš jų. Jeigu Bhagavānas yra nepriklausomas ir
visagalis, ir įgyvendina visas įmanomas pramogas, kodėl tai
turėtų būti vienintelė pramoga, kurią Jis
ignoruotų? Nei vieno žaidimo nedera atsisakyti, jeigu reikalinga visa
jų įvairovė. Be to, kitų pramogų dalyviai taip pat
turi patirti kažkokias kančias. Śrī Kṛṣṇa
yra besimėgaujantis (puruṣa) ir aktyvusis veiksnys (kartā).
Visi veiksniai ir reikmenys kontroliuojami Jo noro ir paklūsta Jo veiklai.
Kai kažką kontroliuoja kito veiksnio noras, natūralu patirti
kažkiek kančios. Tačiau jei ši kančia pabaigoje
sukelia malonumą, tai nėra tikra kančia. Kaip gali vadinti tai
kančia? Vadinamoji kančia, patiriama puoselėjant ir paremiant
Kṛṣṇos žaidimus, iš tikrųjų yra
džiaugsmo šaltinis. Nepriklausomas jīvos troškimas
privertė ją atsisakyti malonumo tarnauti Kṛṣṇai, ir
vietoj to paimti kančias māyoje. Tai ne
Kṛṣṇos, o jīvos kaltė.
Kṛṣṇa yra visa žinantis ir suteikdamas
mums laisvą valią, žinojo, kad kažkas pasirinks ne Jį.
Kodėl jis mums suteikė laisvą valią, net žinodamas,
kad dėl jos mes vėliau kentėsime?
Nepriklausomybė yra vertingas brangakmenis, be
kurio negyvi daiktai yra nereikšmingi ir beverčiai. Jeigu jīva
nebūtų gavusi nepriklausomybės, ji, kaip ir materialūs
objektai, būtų tapusi nereikšminga ir beverte. Siela yra
atominė, dvasinė esybė, todėl ji tikrai turi turėti
visas dvasinių objektų savybes. Vienintelis skirtumas yra tai, kad Bhagavānas,
pilnutinis dvasinis objektas, turi visas šias savybes iki galo, o jīva
turi jų tik labai nedidelį kiekį. Nepriklausomybė yra
skiriamoji dvasinio objekto savybė, o objekto prigimtinės
savybės negalima atskirti nuo paties objekto. Vadinasi jīva
taip pat turi šitą nepriklausomybės savybę, bet tik labai mažu
laipsniu, nes ji yra atominė. Tik dėl šitos
nepriklausomybės jīva yra aukščiausias objektas
materialiame pasaulyje ir kūrinijos valdovė.
Nepriklausoma
jīva yra mylima Kṛṣṇos tarnaitė, todėl
Kṛṣṇa toks švelnus ir gailestingas jai. Matydamas jīvos
nesėkmę, jos piktnaudžiavimą savo nepriklausomybe ir
prisirišimą prie māyos, Jis vejasi ją verkdamas ir
verkdamas ir apsireiškia materialiame pasaulyje, kad ją
išlaisvintų. Śrī Kṛṣṇa - gailesčio
vandenynas. Jo širdis tirpsta nuo malonės jīvoms. Jis
apreiškia materialiame pasaulyje savo acintya-līlā,
manydamas, kad jo pasirodymas leis jīvai pamatyti Jo
nektariškus žaidimus. Vis dėlto jīva nesupranta
Kṛṣṇos pramogų prasmės netgi po gausaus
malonės lietaus, todėl Kṛṣṇa tada nužengia
į Śrī Navadvīpą mokytojo pavidalu. Jis asmeniškai
aprašo aukščiausią Savo vardo, pavidalo, savybių ir
žaidimų šlovinimo kelią ir asmeniškai moko bei
įkvepia jīvas stoti į šį kelią, Pats
jį praktikuodamas. Bābā, kaip tu gali kaltinti
Kṛṣṇą dėl kažko, kai Jis toks maloningas? Jo
malonė yra beribė, bet mūsų nesėkmė apverktina.
Ar jīvoms būtų tekę mažiau
kančios, jei Aukščiausias Viešpats būtų
neleidęs māyai pačiupti silpnų sielų?
Māyā yra Kṛṣṇos
vidinės energijos, svarūpa-śakti, atspindėta
transformacija. Ji yra tarsi liepsnojanti krosnis, kur nekvalifikuotos tarnauti
Kṛṣṇai jīvos yra nubaudžiamos ir
paruošiamos dvasiniam pasauliui. Māyā yra nuolanki
Kṛṣṇos tarnaitė. Tam kad išskaistintų jīvas,
kurios nusisuko nuo Kṛṣṇos, ji baudžia jas, naudodama
tinkamą terapiją, ir taip jas apvalo. Be galo maža jīva
pamiršo, kad ji yra amžina Kṛṣṇos tarnaitė ir
dėl šio įžeidimo māyā, įgijusi
raganos (piśācī) pavidalą, baudžia ją.
Šis materialus pasaulis yra tarsi kalėjimas, o māyā
yra prižiūrėtoja, įkalinanti jīvas ir jas
baudžianti. Karalius pastato kalėjimą savo pavaldinių
labui, lygiai taip pat Bhagavānas parodė Savo didžiulį
gailestį jīvoms sukurdamas šį į
kalėjimą panašų materialų pasaulį ir paskirdamas māyą
jo prižiūrėtoja.
Jei materialus pasaulis yra kalėjimas, kas yra
grandinės šiame kalėjime?
Māyā įkalina užgaulias jīvas
trijų tipų grandinėmis: padarytomis iš dorybės (sattva-guṇa),
padarytomis iš aistros (rajo-guṇa) ir padarytomis iš
neišmanymo (tamo-guṇa). Šie pančiai suriša jīvą,
nesvarbu ar jos polinkiai yra tāmasika, rājasika ar
netgi sāttvika. Grandinės gali būti padarytos iš
įvairių metalų: aukso, sidabro ar geležies, bet tai
nekeičia skausmo, kurį jos sukelia.
Kaip māyos grandinės gali sukaustyti atomines dvasines
sielas?
Šio materialaus pasaulio objektai negali paliesti
dvasinių objektų. Tačiau, kai tik jīva išsiugdo
supratimą apie tai, kad ji mėgaujasi māya, subtilusis
kūnas, sudarytas iš netikro ego, padengia jos atominį
dvasinį pavidalą. Štai kaip māyos grandinės
sukausto jos kojas. Jīvos, kurių ego yra sāttvika,
gyvena aukštesnėse planetose ir vadinami devatomis. Jų
kojos sukaustytos sāttvika grandinėmis, padarytomis iš
aukso. Rājasika-jīvos turi devatų ir žmonių
polinkių mišinį, o sukaustytos jos rājasika
grandinėmis, padarytomis iš sidabro. O tāmasika jīvos,
kurios kaip išprotėjusios nori paragauti jaḍānandos
(palaimos, gautos iš negyvos materijos), sukaustytos tāmasika
– geležinėmis grandinėmis. Kai tik jīvos surakinamos
šiomis grandinėmis, jos nebegali palikti kalėjimo. Net ir
patirdamos įvairių rūšių kančias, jos pasilieka
nelaisvėje.
Kokią veiklą atlieka māyos surakintos sielos?
Pradžioje jīva pagal savo materialius
polinkius atlieka karmą, kad patirtų trokštamus jutiminius
malonumus. Tuomet ji atlieka karmą (veiklą), bandydama
išsklaidyti kančias, sukeliamas māyos grandinių.
Grubiojo kūno pokyčiai ir trūkumai
Grubiojo materialaus kūno apvalkalas patiria
šešias stadijas: gimimą, egzistavimą, augimą,
šalutinius produktus, nykimą ir mirtį. Šie šeši
pokyčiai yra įgimti grubiojo kūno atributai, o alkis ir
troškulys yra jo trūkumai.
Kokia yra dorybingų ir nedorybingų sielų veikla?
Dorybinga jīva, esanti materialiame
kūne, valdoma valgant, miegant ir atliekant kitą juslinę
veiklą, kurią padiktuoja materialių juslių troškimai.
Norėdama džiaugtis materialiais patogumais, ji užsiima
įvairiausia veikla (karma), kurią pagimdo jos materialūs
troškimai. Gyvenimui bėgant ji atlieka dešimties
rūšių apvalymo ceremonijas (puṇya saṁskāras)
ir aštuoniolika kitų aukojimo ritualų, aprašytų
Vedose. Ji siekia per šias karmas sukaupti dorybingos veiklos kreditus,
kad galėtų džiaugtis materialiais malonumais, gimdama
brahmaniškoje ar kitoje, aukštos klasės šeimoje šiame
pasaulyje, o po to patirti dieviškus malonumus aukštesnėse
planetose. Taip ji eina karmos keliu.
Priešingai tam, nedorybingos sąlygotos jīvos
randa adharmos prieglobstį ir mėgaujasi jusliniais malonumais
šventvagiškai, užsiimdamos įvairiausia nuodėminga
veikla. Jīvos, priklausančios pirmajai kategorijai, pasiekia
aukštesnes planetas ir, dėl dorybingos veiklos rezultatų,
mėgaujasi dangiškais malonumais. Kai jų pasimėgavimo laikas
baigiasi – o jis turi pasibaigti – jos vėl gimsta materialiame pasaulyje
žmonėmis ar kitomis gyvybės formomis. Jīvos,
priklausančios antrai kategorijai, dėl savo nuodėmingos veiklos
keliauja į pragarą ir patyrusios gausybę kančių ten,
vėl gimsta žemėje. Taip jīva, māyos
įkalinta karmos cikle, klaidžioja šen ir ten, ieškodama
juslinių malonumų. Protarpiais ji patiria laikinus malonumus, kuriuos
suteikė dorybinga veikla (puṇya-karma), o kartais patiria
kančias dėl savo nuodėmių (pāpa).
Šeši sielos priešai
Ji užsiima įvairiausia nuodėminga
veikla – kovodama, pavydėdama, vogdama ir kitaip prasižengdama, nes
ją kontroliuoja šeši priešai: kāma (geismas), krodha
(pyktis), māda (apsvaigimas), moha (iliuzija), mātsarya
(pavydas) ir bhaya (baimė).
Ar sielai pataisyti neužtektų vien subtilaus
kūno?
Grubusis kūnas taip pat reikalingas jīvai,
nes subtilusis kūnas negali atlikti veiklos. Troškimai subtiliajame
kūne atsiranda dėl veiklos, kurią jīva atlieka
grubiuoju kūnu, o tuomet jīva gauna kitą
grubųjį kūną, kuris tinka išpildyti šiuos
troškimus.
Kur materialiame pasaulyje Viešpats?
„Śvetāśvatara Upaniṣad“ (4.6),
„Mundaka Upaniṣad“ (3.1.1) ir „Ṛg Veda“ (1.164.21) teigia:
dvā suparṇā sayujā
sakhāyā
samānaṁ vṛkṣaṁ pariṣasvajāte
tayor anyaḥ pippalaṁ svādv
atty anaśnann anyo ’bhicākaśīt
„Kṣīrodakaśāyī
Viṣṇu ir jīva gyvena šiame laikiname kūne,
tarsi du draugiški paukščiai pippalos medyje. Iš
šių dviejų paukščių, tik jīva ragauja
medžio vaisius, priklausančius jai pagal jos karmą, o kitas –
Paramātmā – neragauja vaisių, bet tiesiog stebi kaip
liudininkas.”
Šios ślokos prasmė yra ta, kad
ši saṁsāra (materialusis pasaulis arba materialusis
kūnas) yra tarsi pippalos medis, kuriame tupi du paukščiai.
Vienas iš jų – sąlygota jīva, o kitas – jos draugas,
Īśvara (Paramātmā). Pirmasis paukštis
lesa medžio vaisius, o kitas paukštis tiesiog stebi
pirmąjį. Tai reiškia, kad jīva, kuri yra māyos
įkalinta, atlieka karmą ir ragauja rezultatus, kuriuos Īśvara,
māyos Viešpats, suteikia jai pagal jīvos
karmą. Šis Śrī Bhagavāno žaidimas tęsiasi
tol, kol jīva atsigręžia į Jį.
Kodėl sakoma, kad karma neturi pradžios?
Karmos šaknis yra troškimas atlikti
karmą, o šio troškimo priežastis yra avidyā
(neišmanymas). Avidyā reiškia užmiršti
tiesą: „Aš esu amžinas Kṛṣṇos tarnas“, ir jos
pradžia ne materialiame laike. Tikriau, ji prasideda taṭastha
sandūroje tarp dvasinio ir materialaus pasaulių. Štai kodėl
karma neturi pradžios materialiame laike ir vadinama neturinčia
pradžios.
Du māyos aspektai
Māyā turi du aspektus: avidyā
ir pradhāna. Avidyā susijusi su jīvomis, o pradhāna
susijusi su negyva materija. Visas negyvas materialus pasaulis kilo iš pradhānos,
o jīvos troškimas užsiimti materialia veikla kilo iš
avidyos. Yra ir kiti du māyos skyriai: vidyā
(žinios) ir avidyā (užmarštis), abu jie susiję
su jīva. Avidyā suriša jīvą, o vidyā
– išlaisvina ją. Avidyos sugebėjimai pasireiškia
tol, kol aparādhi-jīva yra užmiršusi
Kṛṣṇą, bet kai ji pasidaro palanki
Kṛṣṇai, avidyą pakeičia vidyos
sugebėjimai. Brahmajñāna ir panašiai yra tik
keletas pažinimo tendencijos (vidyā-vṛtti) veiklos
aspektų. Kai pradžioje atsiranda sugebėjimas atskirti, jīva
bando užsiimti palankia veikla, o kai sugebėjimas skirti
subręsta, atsiranda dvasinis žinojimas. Avidya padengia jīvą,
o vidyā šią dangą patraukia.
Kokios yra sąlygotų sielų kategorijos?
Yra penkios sąlygotų sielų kategorijos:
1.
tos,
kurių sąmonė visiškai uždengta (ācchādita-cetana);
Tai jīvos,
gyvenančios medžių, augalų, žolės, akmenų ir
kitokiuose kūnuose, kurios pamiršo tarnystę
Kṛṣṇai ir kurios taip įniko į materialias māyos
savybes, kad neturi menkiausio supratimo apie savo juntančią
prigimtį. Jų jautrumą tik truputį paliudija šeši
kūno pokyčiai. Tai žemiausias jīvos puolimo
taškas, ir šį faktą patvirtina epinės istorijos apie
Ahalyą, Yamalarjuną ir Sapta-tālą. Į
šią padėtį puolama padarius labai sunkų
įžeidimą, o išsivaduoti iš jos galima tik gavus
Kṛṣṇos malonę.
2.
tos,
kurių sąmonė susitraukusi (saṅkucita-cetana);
Žvėrys,
paukščiai, gyvatės, žuvys, vandens gyviai, uodai ir
įvairūs panašūs gyviai turi susitraukusią ar
sumažėjusią sąmonę. Šių jīvų
sąmonė kažkiek pastebima, priešingai nei jīvų
iš ankstesnės grupės, kurių sąmonė visiškai
uždengta. Pavyzdžiui, šios jīvos valgo, miega, juda
ir vaidijasi su kitais dėl dalykų, kuriuos jos laiko savo nuosavybe.
Jos taip pat rodo baimės požymius ir pyksta, kai mato neteisybę.
Tačiau jos nieko nežino apie dvasinį pasaulį. Net ir
beždžionės savo išdykusiuose protuose turi mokslinį
supratimą, nes gali kažkiek suprasti, kas atsitiks ar neatsitiks
ateityje. Jos taip pat sugeba būti dėkingos. Kai kurie gyvūnai
gana gerai nusimano apie įvairius objektus, tačiau nepaisant
visų šių atributų, jie neturi polinkio klausti apie
Bhagavāną, todėl jų sąmonė susitraukusi.
3.
tos,
kurių sąmonė truputį išsiskleidė (mukulita-cetana);
Amoralių ir moralių
ateistų sąmonė yra truputį išsiskleidusi.
4.
tos,
kurių sąmonė išvystyta (vikasita-cetana);
Moralių
tikinčiųjų ir sādhana-bhaktų sąmonė
yra išvystyta.
5.
ir tos,
kurių sąmonė yra visiškai išvystyta (pūrṇa-vikasita-cetana).
Bhāva-bhaktų sąmonė yra
visiškai išvystyta.
Klausimai:
- Kokia gyvos
būtybės prigimtinė funkcija (svarūpa-dharma)?
- Kodėl taṭastha
jīvos pakliūna į materialų pasaulį?
- Kam jīvoms
reikalinga nepriklausomybė?
- Kokios yra penkios
neišmanymo rūšys?
- Kodėl
Kṛṣṇa sukūrė kančią?
- Kaip pasireiškia
Kṛṣṇos malonė sąlygotoms sieloms?
- Kokia māyos
funkcija?
- Kokios māyos
grandinės?
- Kur pakliūna
sielos, išsiugdžiusios tris tendencijas: sāttvika,
rājasika ir tāmasika?
- Kokią veiklą
materialiame pasaulyje atlieka visos jīvos?
- Kokias stadijas patiria
grubusis kūnas?
- Kokie šeši
priešai verčia jīvas atlikti nuodėmingą
veiklą?
- Kam jīvoms
reikalingas grubusis kūnas? Argi nepakaktų vien subtiliojo?
- Kodėl sakoma, kad
karma neturi pradžios?
- Kokie du māyos
aspektai susiję su negyvąja materija ir gyvomis
būtybėmis?
- Kokie du māyos
aspektai susiję tik su gyvosiomis būtybėmis?