Vartotojas

 

Slaptažodis

 
Pamišote slaptažodi? Registracija  
   
     
 
Bhakti Yogos pagrindai, sambandha
 
Temos mokomoji medžiaga
  SĄLYGOTA SIELA - REINKARNACIJA

SĄLYGOTA SIELA - REINKARNACIJA

Trumpai apie temą

Reinkarnacija išvertus iš lotynų kalbos reiškia pakartotinis sielos įsikūnijimas arba persikūnijimas po mirties skirtinguose kūnuose. Vedų literatūroje naudojamas terminas saṁsāra.

Kṛṣṇos bhaktas, pasinaudodamas reinkarnacijos idėja, gali sėkmingai pamokslauti Kṛṣṇos sąmonę materialistiškiems žmonėms, bet neturėtų pats žavėtis šia idėja ir puoselėti planus apie geresnį kitą gyvenimą.

Kṛṣṇos sąmonės tikslas yra nutraukti saṁsāros ratą – reinkarnaciją – ir grįžti atgal pas Kṛṣṇą.

Vedų požiūriu reinkarnacija yra problema, o ne problemos sprendimas, nes reinkarnacija nepašalina visų nuodėmių šaknies – priešiškumo Aukščiausiam Dievo Asmeniui. Toks yra ir vaiṣṇavo požiūris.

Viśvanātha Cakravarti Ṭhākura sasārą lygina su dideliu miško gaisru, kuris kamuoja visas šio pasaulio gyvas būtybes.

Reinkarnacija reiškia 4 dalykus, kurie nuolat kartojasi:

1.      janma – gimimas;

2.      mṛtyu – mirtis;

3.      jarā – senatvė;

4.      vyādhi – ligos.

Reinkarnacija yra Dievo gailestingumo sąlygotoms sieloms pavyzdys. Gyvos būtybės turi nesuskaičiuojamą gausybę troškimų, kurių neįmanoma įgyvendinti esamame kūne. Todėl Viešpaties malone jos gauna kūnus, kurie atitinka jų troškimus ir nuopelnus.

Siela keičia savo kūną, o kartu su juo ir savo vaidmenis dar šiame kūne: vaikystė, jaunystė, senatvė – išskirtiniai žmogaus gyvenimo etapai, kurie neatpažįstamai pakeičia žmogų, o taip pat sukuria jam skirtingas galimybes.

Kūnas yra tarsi sielos drabužis. Kai dabartinis kūnas nusidėvi ar nebetinka naudojimui ir nebetenkina jīvos poreikių, gamtos dėsniai pasirūpina, kad gyva esybė gautų naują kūną.

Siela negali pasirinkti naujo kūno pati. Kokį kitą kūną gaus siela, rūpinasi aukštesni autoritetai. Paramātmā, žinanti visų jīvų troškimus, nukreipia jas į skirtingus kūnus, o jos nuopelnus įvertina mirties dievas Yamarāja ir jo tarnai.

Gyvenimo poelgiai nulemia kito gimimo sąlygas. Įvairiose gyvybės rūšyse ji iš esmės bando tenkintis materialios gamtos guṇomis, todėl nuolat susiduria su gėriu ir blogiu, palankiomis ir nepalankiomis situacijomis.

Būsimo gyvenimo kokybę nulemia būsena, kurioje gyva būtybė palieka kūną. Apie ką ji galvoja mirties metu, ten ji pakliūna kitą gyvenimą.

Protas yra mašina, kuri perneša gyvenimo sampratas iš vieno kūno į kitą, lygiai taip pat kaip oras perneša kvapus iš vienos vietos į kitą.

Gyvenimo sampratos yra prote saugoma subtili juslinė informacija, kurios pagrindu formuojamos naujos grubios juslės: ausys, akys, liežuvis, nosis ir lytėjimo organai. Taip gyva būtybė kiekviename kūne mėgaujasi tam tikra juslių grupe.

Siela yra skirtinga nuo proto ir nuo juslių, bet ji tapatina save su protu ir juslėmis, todėl priversta sekti paskui protą, kuris keliauja iš vieno pasaulio (kūno) į kitą.

Įgijusi naują kūną gyva būtybė visiškai susitapatina su šiuo kūnu ir pamiršta, kokį kūną turėjo anksčiau. Todėl net kentėdama ji nenori palikti dabartinio kūno, laikydama jį pačiu geriausiu.

Mirties metu, dėl fiziologinių procesų, praktiškai neįmanoma kontroliuoti savo minčių. Mintys, sukauptos gyvenant, nulems tai, apie ką mąstysime mirties metu. Todėl jau šiame gyvenime kuriame sau kitą. Gyventi teisingai dabar, o ne ateityje, yra didelė atsakomybė.

Gyvos esybės turi daugybę skirtingų norų. Padėtys, į kurias jos pakliūna, taip pat labai skirtingos. Todėl visatoje egzistuoja 8.400.000 gyvybės rūšys. Kiekvienoje iš jų jīva turi tam skirtingas jusles ir bando jas savaip patenkinti.

Persikūnydamos iš žemesnių gyvybės rūšių į aukštesnes, gyvos esybės gauna vis didesnes galimybes, kai pasiekusios žmonių ar pusdievių pavidalus, jos turi galimybę suvokti Dievą ir nutraukti saṁsāros ratą. Tai vadinama dvasine gyvų būtybių evoliucija.

Vedos neparemia Darvino teorijos, pagal kurią gyvybė atsirado iš materijos, o sudėtingesnės gyvybės formos atsirado iš primityvesnių.

Žmogaus gyvybės forma, suteikianti galimybę išsivaduoti, yra labai reta. Nors egzistuoja 400.000 žmonių rūšių (tarp jų taip pat pusdieviai), tik nedidelė dalis jīvų gimsta žmonių kūnuose.

Iš tų, kurie gimsta žmonėmis, didžioji dalis yra necivilizuoti. Didžioji dalis civilizuotų žmonių yra religingi materialistai. Iš siekiančių dvasinės emancipacijos tik maža dalis nori su meile tarnauti Dievui.

Gyvūnų kūnuose gyvoji būtybė neturi laisvos valios ir todėl tik atgyvena savo karmą, ir tik būdama žmogumi ji kuria naują karmą.

Plačiau apie temą

Reinkarnacija išvertus iš lotynų kalbos reiškia pakartotinis sielos įsikūnijimas arba persikūnijimas po mirties skirtinguose kūnuose. Vedų literatūroje naudojamas terminas saṁsāra.

Reinkarnacija ir Kṛṣṇos sąmonė

Saṁsāros ar reinkarnacijos idėją pripažįsta visos Vedinės mokyklos ir šiuolaikinis induizmas. Nuo neatmenamų laikų ši idėja buvo nesvetima ir gausybei sektų artimuosiuose rytuose. Reinkarnacijos idėją vienokia ar kitokia forma pripažino taip pat senovės pagonys. Mūsų eros pradžioje apie ją kalbėjo graikų filosofai ir pirmieji krikščionys. Šias idėjas plėtojo gnostikai, o mūsų laikais jas propaguoja ir „New Age“ judėjimo šalininkai. Nors reinkarnacijos idėja yra labai moksliška, racionali ir patvirtinta Vedų autoritetu, neteisingas jos interpretavimas gali sustabdyti žmogaus dvasinį tobulėjimą. Šiuolaikinis induizmas ir „New Age“ judėjimas yra pavyzdys, kai nuo būtinybės išsivaduoti ir atstatyti dvasinius santykius tarp sielos ir Dievo dėmesys nukreipiamas į patogų egzistavimą materialiame pasaulyje, „teisingai“ inkarnuojantis į gerą kūną.

Reinkarnacija reiškia 4 dalykus, kurie nuolat kartojasi („Bhagavad Gīta“, 13.9):

janma-mṛtyu-jarā-vyādhi-
duḥkha-doṣānudarśanam

„Žinojimas – suvokimas, kad gimimas, mirtis, senatvė ir ligos yra blogis“. Jis nepašalina visų nuodėmių šaknies – priešiškumo Aukščiausiam Dievo Asmeniui. Todėl Kṛṣṇos bhaktas, pasinaudodamas reinkarnacijos idėja gali sėkmingai pamokslauti Kṛṣṇos sąmonę materialistiškiems žmonėms, bet pats neturėtų žavėtis šia idėja ir puoselėti planus apie geresnį kitą gyvenimą. Kṛṣṇos sąmonės tikslas yra nutraukti saṁsāros ratą – reinkarnaciją – ir grįžti atgal pas Kṛṣṇą.

Viśvanātha Cakravarti Ṭhākura žymiuose posmuose apie reinkarnaciją sako sasāra-dāvānala-līha-loka - „Visas gyvas esybes šiame pasaulyje kamuoja degantis saṁsāros miško gaisras.“

Bhaktai gauna pakankamai tikros informacijos apie reinkarnacijos procesą iš autoritetingos Vedinės literatūros, tokios kaip „Bhagavad-gīta“ ir „Śrīmad Bhāgavatam“. Todėl vaiṣṇavams visiškai nereikia studijuoti ir domėtis įvairiomis spekuliacijomis šia tema, kurių labai daug šiais laikais, ir kurios labai žadina vaizduotę, bet neišsprendžia reinkarnacijos problemos. Giluminis reinkarnacijos procesas ir detalės labai mažai analizuojami Vedų literatūroje, bet labai kruopščiai tuose mokymuose, kaip budizmas, „New age“, kurie atitraukia žmogų nuo išsivadavimo idėjos.

Reziumuojant: reinkarnacija yra problema, o ne problemos sprendimas. Toks vaiṣṇavo požiūris.

Reinkarnacijos įrodymas

Neįmanoma paaiškinti karmos dėsnio, jei nepripažįstame reinkarnacijos idėjos. Iš tiesų ši idėja nebuvo visiškai svetima ir senovės judėjams. Esenų sekta pripažino reinkarnaciją, o taip pat šis mokymas buvo žinomas Jėzui Kristui. Yra nuorodų į reinkarnacijos idėją taip pat ir Biblijoje. Dabartiniu metu vyksta daug tyrimų reinkarnacijos srityje, kurie parodo, kad gyvybė tikrai nėra mechanistinis-materialistinis reiškinys. Pirmiausia tai klinikinės mirties patirtis. Dauguma žmonių sugrįžę iš klinikinės mirties būsenos atsimena, jog visiškai nebuvo be sąmonės, o patyrė įdomią būseną, kur galėjo laisvai nuo kūno keliauti ir bendrauti su kitomis būtybėmis telepatiniu būdu. Tyrimus šioje srityje atliko Dr. Raimondas Moody ir Dr. Sabom.

Kitas įrodymas yra astralinės kelionės. Atsiranda asmenybių, kurios teigia, kad sąmoningai gali palikti savo kūną ir astraliniu kūnu nukeliauti į norimą vietą. Tokių keliauninkų prisiminimai dokumentuojami ir lengvai patikrinami. Tyrimus šioje srityje paskelbė Prof. Hornell Hart (Duke Universitetas) ir Prof. Charles Tart (Kalifornijos Universitetas).

Taip pat kitas tiesioginis reinkarnacijos įrodymas yra žmonių prisiminimai apie ankstesnį gyvenimą. Ypatingai ryškūs būna 4-5 metų amžiaus vaikų prisiminimai, kai jie papasakoja netgi vardus savo ankstesnių giminaičių, bei vietas, kur jie gyveno. Dažniausiai Vakaruose vaikai skatinami pamiršti savo ankstesnius gyvenimus, tačiau Indijoje tokių įvykių dokumentuota labai daug. Šioje srityje tyrimus atliko vokiečių reinkarnacinės terapijos pionierius Thorwald Dethlefsen, ir amerikiečių psichologas Dr. Helen Wambach.

Kodėl žmogus negali prisiminti savo ankstesnio gyvenimo? Tyrimai rodo, kad dažniausiai savo ankstesnį gyvenimą atsimena žmonės, žuvę smurtine mirtimi. Tokie atsiminimai paprastai persekioja kaip košmaras. Tai leidžia manyti, kad jei žmogus neatsimena ankstesnio gyvenimo, jis tarsi nugyveno ankstesnį ciklą ir gali be prisirišimo žengti toliau. Prisiminimai apie ankstesnį gyvenimą dažniausiai trukdo žmogui gyventi ir ramiai siekti savo tikslų. Netgi šiame gyvenime atsiminimai trukdo gyventi ir džiaugtis daugybei žmonių. Todėl užmarštis taip pat yra Kṛṣṇos gailesčio mums išraiška. Tuo pat metu yra sakoma, kad žengiantis dvasiniu keliu žmogus gali prisiminti savo ankstesnius gyvenimus, kad suprastų, kokių klaidų ypač turėtų vengti kartoti.

Reinkarnacijos mechanizmas

Reinkarnacijos mechanizmas trumpai aprašytas „Bhagavad Gītos“ 2.13:

dehino ’smin yathā dehe
kaumāraṁ yauvanaṁ jarā
tathā dehāntara-prāptir
dhīras tatra na muhyati

„Kaip įkūnytoji siela, būdama dar šiame kūne, keliauja iš vaikystės į jaunystę ir senatvę, taip ir po mirties ji pereina į naują kūną. Tokie pokyčiai sveikai protaujančio žmogaus neklaidina.“

Ir vėl „Bhagavad Gītos“ 2.22 sako

vāsāṁsi jīrṇāni yathā vihāya
navāni gṛhṇāti naro ’parāṇi
tathā śarīrāṇi vihāya jīrṇāny
anyāni saṁyāti navāni dehī

„Kaip žmogus užsivelka naujus drabužius, nusimetęs sudėvėtus, taip ir siela gauna naujus materialius kūnus, palikusi senus ir nereikalingus.“

Pati reinkarnacijos idėja, nors mokslininkai ir nenorėtų jos pripažinti, jau egzistuoja. Žmogus kūną keičia ne tik senatvėje po mirties, bet taip pat nuolat. Mūsų kūnas nuolat kinta, tačiau kas verčia manyti apie save, kaip apie tą pačią būtybę vaikystėje, jaunystėje ir senatvėje? Taigi mirties metu kūnas pasikeičia radikaliai, nors jau per visą gyvenimą jis kinta. Mes matome skirtingus žmones dėl skirtingų kūnų. Jei mes matėme kažką vaikystėje, mes nebeatpažinsime pamatę jį suaugusį arba seną. Mums atrodys, kad tai skirtingos asmenybės. Lygiai taip pat po mirties gavusios naują kūną būtybės mes neatpažįstame, nes ji ryškiai pakeitė savo kūną.

„Bhagavad Gītos“ 18.61 sako:

īśvaraḥ sarva-bhūtānāṁ
hṛd-deśe ’rjuna tiṣṭhati
bhrāmayan sarva-bhūtāni
yantrārūḍhāni māyayā

“Aukščiausias Viešpats yra visų širdyse, o Ardžuna. Jis nurodo klajonių kelius visoms gyvoms esybėms, kurios tūno kūne tarsi mašinoje, pagamintoje iš materialios energijos.”

Persikelti iš vieno kūno į kitą gyvajai būtybei padeda Supersiela. Ji yra gyvosios būtybės draugas ir, regėdama jos troškimus, Supersiela padeda persikelti gyvajai būtybei į trokštamos rūšies kūną. Pavyzdys su paukščiais tupinčiais ant medžio. Supersiela ir siela yra du paukščiai. Jie panašūs tarpusavyje savo prigimtimi. Tačiau vienas iš paukščių susigundo to medžio vaisiais, o kitas – ne. Todėl pirmasis paukštis priverstas šokinėti nuo šakos ant šakos, kad galų gale surastų vaisių, kuris jį patenkins.

Kūnų pasikeitimas yra neišvengiamas dėl nuolat kintančių gyvosios būtybės norų. Gyvenimo metu ji išsiugdo potraukį tam tikrai juslinių objektų grupei, kurių negali patenkinti dabartinis kūnas. Todėl, atėjus laikui, ji gali atsikratyti šio kūno ir gauti naują, o tada vėl bandyti patenkinti savo poreikius. Gali atsitikti ir taip, kad žmogaus kūnas paseno ir nebegali mėgautis tais jusliniais malonumais, kuriuos anksčiau patirdavo ir kurių jis taip ir nesugebėjo per visą gyvenimą atsižadėti arba atsiskanauti. Tokiu būdu jam teks vėl atgimti. Taigi kūnų kaita yra neišvengiama, todėl „Bhagavad Gītos“ 2.27 posmas sako:

jātasya hi dhruvo mṛtyur
dhruvaṁ janma mṛtasya ca
tasmād aparihārye ’rthe
na tvaṁ śocitum arhasi

„Kas gimė, tas būtinai numirs, o kas mirė, tas vėl būtinai atgims. Todėl nesielvartauk ir vykdyk savo pareigą - jos neišvengsi.“

Taigi mūsų gyvenimo poelgiai nulemia kito gimimo sąlygas. Pasibaigus vienam aktyvumo periodui mirštame, kad gimę vėl atnaujintume veiklą. Tokiu būdu sukamės gimimų ir mirčių rate, kuris vadinasi saṁsāros ratas.

„Bhagavad Gītos“ 13.22 sako:

puruṣaḥ prakṛti-stho hi
bhuṅkte prakṛti-jān guṇān
kāraṇaṁ guṇa-saṅgo ’sya
sad-asad-yoni-janmasu

„Materialioje gamtoje gyvenanti gyvoji esybė eina gyvenimo keliais, mėgaudamasi trimis materialios gamtos gunomis. Įvairiose gyvybės rūšyse ji susiduria su gėriu ir blogiu, o atsitinka tai dėl jos sąlyčio su materialia gamta.“

Kaip vyksta perėjimas iš vieno kūno į kitą, aprašo „Bhagavad Gītos“ 8.6 posmas:

yaṁ yaṁ vāpi smaran bhāvaṁ
tyajaty ante kalevaram
taṁ tam evaiti kaunteya
sadā tad-bhāva-bhāvitaḥ

“Kokį būvį atmins paliekantis kūną žmogus, o Kunti sūnau, į tokį jis būtinai ir pateks.”

BG 15.8-9 sako apie tai, kaip iš kūno į kūną pernešama subtili gyvenimo samprata arba mūsų karmos kraitis:

śarīraṁ yad avāpnoti
yac cāpy utkrāmatīśvaraḥ
gṛhītvaitāni saṁyāti
vāyur gandhān ivāśayāt

śrotraṁ cakṣuḥ sparśanaṁ ca
rasanaṁ ghrāṇam eva ca
adhiṣṭhāya manaś cāyaṁ
viṣayān upasevate

“Kaip vėjas nešioja kvapus, taip gyva esybė, būdama materialiame pasaulyje, perneša iš vieno kūno į kitą įvairias savo gyvenimo sampratas. Taip ji gauna vienos rūšies kūną ir jį palieka, kad vėl įgytų kitą.”

“Gavusi kitą grubų kūną gyva esybė įgyja ir atitinkamo tipo ausis, akis, liežuvį, nosį ir lytėjimo organus, kurie telkiasi aplink protą. Taip ji mėgaujasi tam tikra juslių grupe.”

„Śrīmad Bhāgavatam“ 11.22.37 sako:

śrī-bhagavān uvāca
manaḥ karma-mayaṁ ṇṝṇām
indriyaiḥ pañcabhir yutam
lokāl lokaṁ prayāty anya
ātmā tad anuvartate

„Viešpats Kṛṣṇa tarė: Žmonių materialų protą formuoja karminės veiklos rezultatai. Kartu su penkiomis juslėmis jis keliauja iš vieno materialaus kūno į kitą. Dvasinė siela, kuri skiriasi nuo proto, seka paskui jį.“

Gavusi naują kūną gyva būtybė visiškai sutapatina save su šiuo kūnu ir todėl užmiršta apie tai, kokią padėtį ar kokį kūną ji turėjo anksčiau. Tokiu būdu, gyvoji būtybė netgi kentėdama tame kūne nenori jo palikti, laikydama, kad tai yra pats geriausias jos pasirinkimas. Pavyzdys - Indra, kuris buvo prakeiktas gimti kiaulės kūne. Po to, kai Brahmā liepė jam sugrįžti jis sakė, kad nenori, nes jam visiškai patinka voliotis išmatose ir bendrauti su kiaulėmis.

Mūsų mintys, susikaupusios per gyvenimą, lems tai, apie ką mes mąstysime mirties metu. Taigi jau šiame gyvenime kuriame sau kitą. Žmogus, siekiantis patenkinti savo materialius norus, bus priverstas gimti iš naujo, kad galėtų juos patenkinti. Todėl bhaktai turėtų būti labai atidūs, kad gyvenimo pabaigoje galėtų mąstyti apie Kṛṣṇą. Netiesa, kad galėsime mąstyti apie Kṛṣṇą tada, kai panorėsime. Reikia jau dabar mąstyti apie jį. Pavyzdžiui, Bharata Maharadža buvo pasiekęs tobulumo pakopą, vadinamą bhāva, tačiau dėl prisirišimo prie elniuko paskutinė mintis jo gyvenime buvo apie elniuką, todėl Bharata Maharadža turėjo gimti elnio kūne. Tiesa, kadangi prieš tai jis buvo transcendentalistas, galėjo prisiminti savo ankstesnį gyvenimą, bet buvo jau po laiko.

Gyvųjų būtybių evoliucija

Kadangi gyvoji būtybė turi daugybę norų, padėtis, į kurią ji pakliūna, taip pat labai skiriasi. Todėl visatoje egzistuoja tokia gyvybės formų įvairovė. Vedos sako, kad visatoje yra 8.400.000 gyvybės rūšių. Kiekvienoje iš jų gyvoji būtybė turi tam tikrą juslių rinkinį ir jas bando savaip patenkinti. Šios gyvybės rūšys atsiranda ne evoliucijos eigoje, kaip teigė Darvinas, tačiau buvo sukurtos iš karto kaip galimybė visoms gyvoms būtybėms pagal savo polinkius įgyvendinti savo troškimus bei gauti atoveiksmius, kurių nusipelnė. Tokiu būdu individuali siela keliauja iš vienos rūšies į kitą dvasinės evoliucijos keliu, kuri yra individuali, o ne kolektyvinė.

Vedose aprašoma, kad yra 8.400.000 gyvybės rūšių. „Viṣṇu Purāṇa“ teigia:

jala-jā nava-lakṣāṇi
sthāvarā lakṣa-viṁśati
kṛmayo rudra-saṅkhyakāḥ
pakṣiṇāṁ daśa-lakṣaṇam
triṁśal-lakṣāṇi paśavaḥ
catur-lakṣāṇi mānuṣāḥ

“Yra 900.000 rūšių, gyvenančių vandenyje. Taip pat yra 2.000.000 nejudančių būtybių, tokių kaip medžiai ir augalai. Yra 1.100.000 vabzdžių ir roplių rūšių ir yra 1.000.000 rūšių paukščių. Kalbant apie žvėris, jų yra 3.000.000 rūšių ir yra 400.000 žmonių rūšių.”

Netgi žmogaus gyvybės rūys labai skiriasi viena nuo kitos. Žemiausioje padėtyje yra necivilizuoti žmonės. Aukščiau už juos yra civilizuoti žmonės, bet nesekantys moralės principais ir netikintys į Dievą. Aukščiau stovi žmonės, turintys moralės principus ir tikintys Dievu, o aukščiau už juos yra tie, kurie siekia Absoliučios Tiesos suvokimo. O tarp jų dar mažiau tų, kurie nori su atsidavimu tyrai tarnauti Dievui.

„Garuda purana“ 5-tas skyrius vardija:

“Brahmano žudikas tampa džiovininku, karvės žudikas – kupriumi ir silpnapročiu, nužudęs mergaitę tampa raupsuotu, visi trys gimsta neliečiamaisiais. Nužudęs moterį ar sunaikinęs vaisių įsčiose žmogus tampa laukiniu, pilnu ligų. Tas, kas užsiima neleistinais lytiniais santykiais, tampa eunuchu, tas kuris miega su savo guru žmona įgyja odos ligas. Mėsą valgantis tampa labai raudonas, o vartojantis svaigalus praranda dantų spalvą. Tas, kuris vagia maistą, tampa žiurke, kuris vagia grūdus tampa skėriu, kvepalus – ondatra, medų – sparva, mėsą – pesliu, druską – skruzde… Tas kuris elgiasi amoraliai, tampa kaimo kiaule; kuris susideda su šūdra moterimi, tampa buliumi; kuris yra labai aistringas, tampa geismingu arkliu… Šiuos ir kitus požymius ir gyvybės formas reikia vertinti kaip įkūnytųjų karmą, kurią jie patys sukūrė šiame pasaulyje. Tokiu būdu blogos karmos kūrėjai, patyrę kankinimus pragare, atgimsta su savo karmos likučiais išvardintais pavidalais.”

Apie gyvų būtybių evoliuciją kalba „Śrīmad Bhāgavatam“ 6.6:

„Būtybės, turinčios gyvybės jėgą (augalai, medžiai, daržovės) yra aukščiau už žemę, akmenis ir negyvą materiją. Aukščiau už nejudrias gyvybės formas yra gyvatės ir kirminai, arba būtybės, kurios juda. Aukščiau už gyvates ir kirminus yra gyvūnai, turintys išvystytą intelektą. Už gyvūnus aukščiau yra žmogiškos būtybės. Aukščiau už žmogiškas būtybes yra vaiduokliai, nes jie neturi grubaus kūno. Už vaiduoklius aukštesni yra Gandharvos. Už Gandharvas aukščiau yra Siddhos. Pranašesni už Siddhas yra Kinnarai. Už juos aukščiau yra demonai. Aukščiau už demonus yra pusdieviai. Pusdievių tarpe Indra yra viršiausias. Brahmos tiesioginiai sūnūs, tokie kaip Dakṣa ir t.t. yra aukštesni už Indrą, o tarp Brahmos sūnų Viešpats Śiva yra iškilniausias.

Būdama gyvūnų kūnuose gyvoji būtybė neturi laisvos valios ir todėl tik atgyvena savo karmą, ir tik būdama žmogumi ji kuria naują karmą.

KLAUSIMAI:

  1. Kaip žodis reinkarnacija skamba sanskrito kalba?
  2. Koks turi būti bhakto požiūris į reinkarnaciją?
  3. Koks Kṛṣṇos sąmonės tikslas reinkarnacijos atžvilgiu?
  4. Ar reinkarnacija padeda išspręsti pagrindinę sąlygotų sielų problemą?
  5. Kokius keturis dalykus reiškia reinkarnacija?
  6. Reinkarnacija yra Dievo gailestingumo ar Jo bausmės pasireiškimas?
  7. Koks reinkarnacijos pavyzdys jau šiame kūne?
  8. Kodėl gyvos esybės keičia kūnus?
  9. Ar siela gali pati pasirinkti, kokį kūną ji gaus po mirties?
  10. Kas nulemia jos būsimą kūną?
  11. Kaip mintys ir gyvenimo kokybė nulemia situaciją po mirties?
  12. Kas yra tos gyvenimo sampratos, apie kurias kalba „Bhagavad-gīta“?
  13. Kas perneša sielą iš vieno kūno į kitą? Ar ji keliauja pati?
  14. Kodėl mes negalime atsiminti, kas buvome ankstesniame gyvenime?
  15. Kiek yra gyvybės rūšių? Kiek iš jų yra žmogiškos gyvybės rūšių?
  16. Koks Kṛṣṇos sąmonės požiūris į Darvino evoliucijos teoriją?
  17. Papasakokite apie Vedinę evoliucijos idėją.
  18. Ar gyvos būtybės gyvūnų kūnuose gali keisti ar kurti karmą?