VARNAŠRAMA - VEDINĖ VISUOMENĖS ORGANIZACIJA
Apibrėžimai
Žodį
dharma Moniero Viliamso žodynas apibrėžia taip:
- Tai, kas
yra įtvirtinta arba stovi tvirtai, statutas, paliepimas,
įstatymas;
- panaudojimas,
praktikavimas, sekimas papročiais arba elgesio taisyklės,
pareiga;
- teisė,
teisingumas (dažnai kaip bausmės sinonimas);
- dorybė;
moralė, religija, religiniai nuopelnai, geri darbai, tai kas atitinka
taisykles ir teisę, tai, kas atitinka prigimtį;
- teisingumo
personifikacija (Indra arba Jamaradža), Višnu, Pradžapati,
bulius, balandis
- prigimtis,
charakteris, savita sąlyga arba esminė savybė,
nuosavybė, ženklas, specifiškumas (svabhava)
- auka
- bendravimas
su dorybingais
- religinė
abstrakcija, atsidavimas
Iš šių savybių Šrila Prabhupada
išskiria keletą reikšmių: religija, pareiga, neatsiejama
objekto savybė arba funkcija.
Žodį
varna Moniero Viliamso žodynas
apibrėžia taip:
- mantija,
apdangalas
- gaubtas
- išorinė
išvaizda, eksterjeras, forma, figūra, pavidalas, spalva
- veido
spalva, ypatingai gera spalva, skaistumas, grožis
- spalva,
dažas, pigmentas (piešimui ar rašymui)
- spalva:
rasė, rūšis, charakteris, prigimtis, savybė,
nuosavybė (pritaikoma žmonėms ir daiktams)
- žmonių
klasė, gentis, luomas, kasta: brahmanai, kšatrijai,
vaišijai, šūdros
- raidė,
garsas, balsė, skiemuo, žodis
- muzikinis
garsas arba nata
- poemos ar
dainos kompozicija.
- šlovinimas,
pripažinimas, neišmatuojama didybė ar kiekis
- auksas
- religinė
apeiga
- tas kuris
sugeba apsisaugoti
Prabhupada išskiria šias reikšmes: spalva ir
socialinis sluoksnis, šiais laikais vadinamas kasta.
Žodį
ašrama Moniero Viliamso žodynas
apibrėžia taip:
- atsiskyrėlio
buveinė, asketų buveinė, atsiskyrėlio arba
šventojo celė
- Gyvenimo
pakopos brahmanams: Brahmačiarin – Vedos studijuotojas, Grihastha –
namų savininkas, Vanaprastha – atsiskyrėlis, Sanyasin – tas,
kuris atmetė visus pasaulietinius rūpesčius, kartais
vadinamas bhikšu – religinis elgeta.
- palapinė
pastatyta šventinėmis progromis
- koledžas
ar mokykla
- miško
tankmė
Prabhupada išskiria šias reikšmes: dvasinio
mokytojo namai, kur mokiniai studijuoja Vedas, vieta, kur gyvena
žmonės, praktikuojantys dvasinį gyvenimą, dvasinio gyvenimo
pakopa.
Varnašrama dharma galima apibūdinti kaip
neatsiejama žmogiškų būtybių funkcija (dharma),
socialiniame organizme arba visuomenėje (varna) ir gyvenimo
bėgyje (ašrama). Kiekvienas žmogus turi savo pareigas
visuomenei ir pačiam sau. Pareiga visuomenei – tai varna, o pareiga
sau pačiam – tai ašrama dharma.
Nitya dharma ir naimittika dharma
Bhaktivinoda Thakura knygoje „Džaiva dharma“ –
„gyvųjų būtybių religija“ kalba apie tai, kad kiekvienas
objektas (vastu), kuris turi egzistenciją, turi taip pat ir savo
egzistencinę funkciją, kuri vadinama dharma. Cukraus dharma
būti saldžiu, vandens dharma būti šlapiu.
Prigimtinė egzistencinė funkcija vadinama nitya dharma –
pastovia arba amžina funkcija. Kai realus objektas pakliūna į
sau svetimą aplinką, jo egzistencinė funkcija pakinta ir
įgyja kitokį pavidalą. Pavyzdžiui perkaitintas cukrus
apkarsta, atšaldytas vanduo praranda šlapumo savybę. Ši
pakitusi objekto funkcija vadinama naimittika dharma – laikina funkcija.
Siela yra vastu – realiai egzistuojanti objektas. Jos nitya
dharma yra meilė Dievui. Ši funkcija pasireiškia tarnaujant
Dievui.
Kai gyvoji būtybė pakliūna materijos įtakon
dėl savo mažytės prigimties, jos nitya dharma -
amžinoji funkcija mylėti Dievą yra pakeičiama į naimittika
dharmą - laikinas funkcijas, kurių gali būti labai daug.
Priklausomai nuo situacijos, į kurią pakliūna siela, jos naimittika
dharma gali būti labai įvairi. Todėl žmonės
sugalvoja daugybę kelių, pradedant socializmu ir ateizmu, baigiant
komplikuotomis teologijomis ir netgi tuštumos teorijomis.
Kadangi siela yra amžina, jos prigimtis taip pat
amžina. Tai reiškia, kad pašalinus situacijas, kurios sukuria
laikinas funkcijas, natūraliai atsistato jos amžinoji funkcija – nitya
dharma arba sanatana dharma.
Kam dharma yra tinkama?
Vedos skirsto visas gyvas būtybes į dvi kategorijas:
necivilizuotos gyvos būtybės ir civilizuotos gyvos būtybės.
Necivilizuotomis vadinamos tos būtybės, kurios nieko nežino
apie savo dharma. Tai gyvuliai ir žmonės, gyvenantys tik dėl
malonumų ir nesiekiantys savęs pažinimo. Vedos sako:
āhāra-nidrā-bhaya-maithunaṁ
ca
sāmānyam etat paśubhir
narāṇām
dharmo hi teṣām adhiko viśeṣo
dharmeṇa hīnāḥ
paśubhiḥ samānāḥ
Valgyti, miegoti, poruotis ir gintis – šie keturi principai
bendri tiek žmonėms tiek gyvuliams. Skirtumas tarp žmogaus
gyvenimo ir gyvulio gyvenimo yra tai, kad žmogus gali ieškoti Dievo,
o gyvuliai ne. Todėl žmogus, nejaučiantis poreikio ieškoti
Dievo visiškai nesiskiria nuo gyvulio.
Šis necivilizuoto žmogaus apibrėžimas
truputį skiriasi nuo civilizuoto žmogaus apibrėžimo
vakarų kultūroje, kur civilizacija suvokiama kaip technikos
pažanga.
Civilizuotos gyvos būtybės yra tos, kurios atlieka
dharma, t.y. atlieka savo religines pareigas visuomenei ir sau. Tai yra
žmonės ir įvairios aukštesnės būtybės, kaip
pusdieviai. Jie skiriami į dvi kategorijas: materialistai ir
transcendentalistai.
Materialistai praktikuoja religiją, garbina Dievą ir
pripažįsta sielos amžinumą, tačiau siekia pasilikti
šiame pasaulyje, nori gimti geresnėje padėtyje arba
rojinėse planetose. Jie siekia malonumų ir sunkiai dėl to dirba
arba prašo malonių pas Dievą ar pusdievius.
Transcendentalistai siekia išsivaduoti iš šios
egzistencijos ir todėl seka įvairiais procesais. Jie skiriami į
tris grupes: gjaniai, jogai ir bhaktai. Gjaniai stengiasi suvokti
Absoliutą – Brahmaną – savo intelekto pastangomis, bando
išsiveržti iš proto ribotumų askezėmis, apmastymais ir
susilaikymu nuo malonumų. Jogai praktikuoja asanas – jogos pratimus,
kvėpavimo, dėmesio sutelkimo technikas, meditaciją, kad
suvoktų savo tapatumą su Aukščiausiąją Siela,
esančia viduje. Bhaktai stengiasi pažinti Absoliutą kaip
Asmenį ir su meile Jam tarnauti. Tokiu būdu jų padėtis yra
žymiai pranašesnė už jogus ir gjanius, nes jau būdami
šiame pasaulyje jie mokosi daryti tai, ką darys dvasiniame pasaulyje.
Kokia žmogaus padėtis varnašrama dharmos
atžvilgiu?
Be abejo, varnašrama dharma yra skirta civilizuotoms gyvoms
būtybėms arba siekiančioms tokiomis tapti. Materialistai privalo
atlikti pareigas pagal varna ir ašramą. Jiems tai lengviausias
būdas patenkinti Dievą ir gauti tai, ko jie trokšta.
Transcendentalistai privalo atlikti varnašramos funkcijas tol, kol
nenutraukė savo ryšio su materija. Bhaktai taip pat, kol
neužmezgė gyvo, abipusio ryšio su Krišna arba Višnu,
privalo atlikti savo pareigas pagal varna ir ašrama ir tuo pat metu siekti
dvasinio suvokimo. Vedos teigia, kad vaišnava – atsidavęs
Krišnai žmogus yra aukščiau už brahmaną –
aukščiausią socialinį luomą. Tai reiškia, kad
vaišnava savaime atlieka brahmanui nustatytas pareigas ir netgi daugiau.
Tai nereiškia, kad vaišnavas, būdamas aukščiau už
brahmaną, nebeprivalo atlikti brahmaniškos veiklos.
Bendru atveju, varnašrama priklauso naimittika dharmai
– tai yra laikinoms sielos funkcijoms. Bet, kol sielos prigimtis yra pakitusi
dėl materialios energijos įtakos, ji turi atlikti šias savo
funkcijas, nes teisingai panaudotos, jos padeda žmogui artėti link
išsivadavimo.
Varnašrama dharma – tobula visuomenės santvarka
Žodis
varnašrama reiškia socialinio ir dvasinio pasiskirstymo
sistemą. Kai kurie teoretikai aiškina, kad laikui bėgant visi
socialiniai sluoksniai susilies į vieną (proletarų,
valstiečių, inteligentų). Visi bus lygūs, visi turės
tas pačias teises. Tai visiems gerai žinomas komunizmas. Tačiau
jokia socialinė sistema, kuri neatsižvelgia į kiekvieno
žmogaus prigimtinius ypatumus, nėra efektyvi. Kiekvienas žmogus
yra valdomos tam tikros gunos, kuri apsprendžia, kiek jis yra
vertingas visuomenei. Todėl varnašramos sistema kaip tik
įveda tokią diferenciaciją.
Krišna
sako BG 4.13:
cātur-varṇyaṁ
mayā sṛṣṭaṁ
guṇa-karma-vibhāgaśaḥ
tasya
kartāram api māṁ
viddhy
akartāram avyayam
Pagal tris materialios gamtos gunas ir su jomis
susijusį darbą Aš sukūriau keturis žmonių
visuomenės skyrius. Nors Aš esu šios sistemos kūrėjas,
žinoki, jog būdamas nekintamas, Aš nieko neveikiu.
Tai yra
keturios varnos arba socialiniai sluoksniai buvo sukurti pagal žmogaus
savybes ir jo atliekamą darbą, o ne pagal tai, kokioje šeimoje
jis gimė.
ŠBh
7.11.35 sako:
Jei
žmogus rodo brahmano, kšatrijo, vaišjos arba šudros
požymius, kaip buvo anksčiau aprašyta, net jei jis gimė
kitoje klasėje, jis turi būti priimamas pagal jo bruožus.
Kartais
vakariečiai apie varnašramos sistemą kalba kaip apie
primityvią ir neįgyvendinamą. Tačiau jie patys nesusimasto,
kaip iš tiesų varnašramos principai persmelkia visą
visuomenę. Platonas, kurdamas tobulos visuomenės modelį,
nesugalvojo nieko geresnio kaip varnašramą. Kadangi toks yra
natūralus žmonių pasiskirstymas: mokytojai, vadovai,
verslininkai, darbininkai.
Paskirtis
Skiriamos
dvi varnašrama dharmos. Vieni žmonės laikosi šios
sistemos siekdami dharmos, arthos, kamos ir mokšos,
tai yra materialių žmonių visuomenės poreikių
patenkinimo. Kiti laikosi varnašramos sistemos tam, kad
patenkintų Krišną. Tai yra vadinama daivi varnašrama
arba dieviškoji varnašrama. Iš esmės varnašrama
yra karma kandos dalis, kuri siekia materialių poreikių
patenkinimo, ir todėl ji nurodo žmogui daugybę taisyklių,
draudimų ir pareigų, kurių dabartiniam žmogui
praktiškai neįmanoma laikytis. Tie, kurie siekia materialių
tikslų, taip pat gali garbinti Dievybes, tačiau tai ne atsidavimo
tarnystė. Reikia skirti vaidika viddhi (varnašramos taisyklės)
nuo pancaratrika viddhi (atsidavimo taisyklės).
Vaišnavai seka pancaratrika viddhi.
Varnašrama
dharma pirmiausiai
kalba apie kiekvienos socialinės ar dvasinės grupės pareigas.
Tai yra būdinga vedinei visuomenei. Ji nekalba apie žmogaus teises, o
kalba apie jo pareigas. Taip yra todėl, kad kiekviena būtybė yra
sukurta tam tikru tikslu, jei mes atliekame savo pareigas, mes dalyvaujame
ištisame kosminiame kūrimo ir palaikymo procese, mes padedame
Viešpačiui palaikyti pasaulį. Jei mes nesielgiame pagal savo
padėtį, tampame trikdžiais. Tai žinoma nereiškia, kad pasaulis
nustos suktis, tačiau kiekvienam mūsų pareiga yra svarbiausia.
Pirminė mūsų pareiga yra pareiga prieš Dievą. Tai yra
mūsų įgimtoji funkcija. Visos kitos funkcijos ar pareigos yra
išorinės, arba susijusios su kūnu arba visuomene. Bet nepaisant
to, kadangi gyvename materialiame pasaulyje, šiaip ar taip priedo turime
rūpintis savo kūnu ir visuomene. Daivi varnašrama
sako, jog visa veikla turi būti nukreipta į
Aukščiausiąjį. Tai yra šios veiklos rezultatai turi
priklausyti Viešpačiui arba visa veikla turi būti atlikta kaip
meditacija į Viešpatį.
ŠBh
1.2.13 sakoma:
ataḥ
pumbhir dvija-śreṣṭhā
varṇāśrama-vibhāgaśaḥ
svanuṣṭhitasya
dharmasya
saṁsiddhir
hari-toṣaṇam
“O geriausias iš dukart gimusių, todėl sakoma,
kad patenkinti Dievo Asmenį yra aukščiausias tobulumas,
kurį tik žmogus gali pasiekti atlikdamas savo pareigas pagal kastą
ir ašramą.”
Kitaip
sakant, žmogus turi atlikti tas pareigas, kurias jis gavo pagal savo
savybes. Atlikdamas savo pareigas kaip meditaciją į
Aukščiausiąjį, jis gaus Krišnos malonę. Kol
žmogus nepasiekė bhavos (meilės Dievui) pakopos, jis
privalo atlikti savo pareigas pagal varną ir ašramą,
o taip pat sekti visomis viešai priimtomis elgesio normomis, kol jos
neprieštarauja atsidavimo tarnystės taisyklėms. Tai reiškia,
kad atsidavusiems, kurie atlieka sadhana bhakti, pati atsidavimo
tarnystė ar priklausymas ISKCON’ui nėra pasiteisinimas neatlikti
visuomeninių pareigų ar socialinių funkcijų. Mes turime
išlaikyti savo ryšius su tėvais, valdžios atstovais,
kitomis socialinėmis grupėms.
Krišna
sutvarkė viską tobulai. Kuo labiau mūsų atliekama veikla
atitinka mūsų prigimtį, tuo lengviau mums tobulėti
Krišnos Sąmonėje.
Višnu
purana 3.8.9 sako:
varṇāśramācāravatā
puruṣeṇa
paraḥ pumān
viṣṇur
ārādhyate panthā
nānyat
tat-toṣa-kāraṇam
‘Žmogus gali garbinti Aukščiausią Dievo
Asmenį Višnu tinkamai atlikdamas savo pareigas pagal varną
ir ašramą. Nėra kito būdo, kaip patenkinti Dievo
Asmenį, nei atliekant savo pareigas.’
Šrila
Madhvacarya pateikia tokią nuomonę:
“Žmona
apie savo vyrą turi galvoti kaip apie Aukščiausią
Viešpatį. Panašiai mokinys turi žiūrėti į
savo mokytoją. Šudra turi galvoti apie brahmaną kaip apie
Aukščiausią Dievo Asmenį, o tarnas turi
žiūrėti į savo šeimininką, kaip į
Aukščiausią Dievo Asmenį. Tokiu būdu visi jie tampa
Viešpaties atsidavusiais, nes galvoja apie
Aukščiausiąjį.
Varnašrama ir sanatana dharma
Sanatana
dharma reiškia amžinoji dharma arba amžinoji pareiga. Tai gali
reikšti du dalykus. 1) Amžinoji sielos dharma – meilės
tarnystė Dievui. 2) Socialinė santvarka, kuri neturi pradžios
žmonijos istorijoje. Induizmo pasekėjai šiais laikais ypač
mėgsta vadintis sanatana dharma, amžinąja religija,
turėdami omenyje, kad varnašrama dharma neturi pradžios
žmonių istorijoje. Tiesa sakant, varnašrama dharmos pradžią
galime surasti Śrīmad Bhāgavatam, kur teigiama, kad Satya jugoje
nebuvo varnų: buvo tik paramahamsos – transcendentalistai. Vėliau,
Treta yugoje atsirado brahmanai, kšatrijai, vaišijai ir šudros.
Tokiu būdu varnašrama dharma nėra sanatana dharma tiesiogine
žodžio prasme. Be abejo, ji pati seniausia socialinė sistema
žemėje ir sukurta paties Krišnos.
Varnašrama ir induizmas arba kastinė sistema
Varnašrama
dharma aprašoma Vediniuose tekstuose, kaip sistema, kuri realiai gyvavo
iki budizmo atsiradimo Indijos ir ne tik, teritorijoje. Jos pagrindu buvo
žmogaus veikla ir jo prigimtinės savybės. Budizmui
įsivyravus Indijoje varnašramos sistema buvo po truputį
pamiršta ir išsigimė. Musulmonų invazijos laikais Indijoje
susiformavo kastų sistema, kurioje apie žmogaus luomą buvo
sprendžiama pagal šeimą, kurioje jis gimė.
Kalbant
apie kastinę visuomenę iš karto iškyla negražus
privilegijų klausimas. Induizmas paprastai yra asocijuojamas su kastine
sistema, kur brahmanai ir kšatrijai yra privilegijuoti luomai,
išnaudojantys kitus. Žinoma viršūnėje stovi
brahmanai, kurie mėgaujasi valdžia, žmonių paklusnumu.
Iš tiesų taip ir atsitiko. ŠBh 12 giesmėje sakoma, kad Kali
yugoje brahmanais gims demonai. Tokie brahmanai reikalauja sau teisių
ir pagarbos, tačiau nenori atlikti tai, kas priskirta brahmanų
luomui.
Dalis
kastinių brahmanų pradėjo propaguoti idėją, kad Kali
amžiuje yra tik du luomai: brāhmanai ir šudros. Jei
šudrų paskirtis – tarnauti aukštesniems luomams, tai idėja
buvo labai paprasta: visi, kšatrijai, vaišijai ir šudros turi
tarnauti brahmanams. Tai nieko bendro neturi su varnašrama dharma.
Pareigos
Visi
Šiais
principais turi sekti visos žmonės: Teisingumas, gailestingumas,
askezė (badavimas tam tikromis mėnesio dienomis), maudytis dukart per
dieną, pakantumas, skyrimas tarp gero ir blogo, proto kontrolė,
juslių kontrolė, neprievarta, celibatas, labdara,
šventraščių studijos, paprastumas, pasitenkinimas,
tarnystė šventoms asmenybėms, palaipsnis pasitraukimas nuo
bereikalingų darbų, stebėti žmonių visuomenės
materialių pastangų tuštumą, išlikti tyliam ir rimtam,
vengti nereikalingų pokalbių, tyrinėti kūno ir sielos
prigimtį, dalinti maistą visoms gyvoms būtybėms,
žiūrėti į visas sielas (ypač žmogaus formoje)
kaip į Dievo daleles, klausytis apie Dievo Asmens veiklą ir
nurodymus, kalbėti apie Jo veiklą ir pamokymus, visuomet atsiminti
Viešpatį, bandyti patarnauti Viešpačiui, garbinti, lenktis,
tapti tarnu, draugu ir visiškai pašvęsti save
Viešpačiui. Šias trisdešimt savybių reikia įgyti
gimus žmogumi. Paprasčiausiai įgijus šias savybes, galima
patenkinti Aukščiausią Dievo Asmenį. (ŠBh. 7.11.8-12)
Išskyrus
avariniu atveju, žemesni žmonės neturėtų užsiimti
aukštesnėmis pareigomis. Žinoma, negandų metu, kiekvienam,
išskyrus kšatrijui, leidžiama užsiimti kitų veikla,
skirta pragyvenimui.
Dukart gimusieji
Tie,
kuriems buvo atlikta garbhadhana ceremonija ir kiti apvalantys ritualai,
kartojant vedines mantras be pertraukimo, kurie gavo Viešpaties Brahmos
patvirtinimą, vadinami dvidža arba dukart gimusiais. Tokie
brahmanai, kšatrijai ir vaišjai, apvalyti šeimos tradicijų
bei savo elgesio, turi garbinti Viešpatį, studijuoti Vedas, dovanoti
labdarą. Šioje sistemoje jie turi sekti keturių ašramų
principais (brahmačarja, grihastha, vanaprastha ir sanjasa).
(ŠBh. 7.11.13)
Tie, kurie
gimė brahmanų šeimose, tačiau nesugeba sekti vedų
keliamais reikalavimais, vadinami dvidža bandhu - dukart
gimusiųjų draugais. Jų nevalia laikyti brahmanais, nors jie save
noriai taip vadina. Žmogus, norintis, kad jį laikytų dukart
gimusiu, turi rodyti atitinkamas savybes ir užsiimti tinkama veikla.
Brahmanai
Kiekvienas
luomas arba varna turi savo pareigas ir iš to išplaukiančias
teises. Brahmanai turi gyventi ypatingai švariai ir mokyti kitus, jie
negali priklausyti nuo kitų, tai reiškia, kad jie negali imti
atlyginimo, tačiau jie gali priimti labdarą, paaukojimus.
Bhagavad
Gitos 18.42 kalba apie brahmano prigimtines savybes: ramumas, savitvarda,
asketiškumas, švarumas, pakantumas (atlaidumas, nepasidavimas
pykčiui), dorumas (paprastumas), žinojimas, išmintis ir
religingumas - tai savybės, lemiančios brahmanų veiklą.
ŠBh
7.11.21 šį sarašą praplečia: santošah -
pasitenkinimas, daja - gailestis, ačjuta-atmatvam - laikyti
save Viešpaties tarnu, satjam - teisingumas.
Brahmanas
privalo atlikti veiklą, kuri vadinama šad dharma
(šešias pareigas): mokytis ir mokyti kitus, atlikti aukų
atnašavimus savo labui ir kitų labui, priimti labdarą ir teikti
labdarą.
Mokydamas
kitus, skatindamas kitus garbinti Dievybes bei priimdamas labdarą,
brahmanas išlaiko save. Tačiau, jei brahmanas nėra tyras, jis
negali priimti labdaros, net jei gimė brahmano šeimoje.
Brahmanas
negali dėl savo pragyvenimo imtis kokios nors profesijos. Ypatingai
šastros draudžia brahmanui tarnauti žemesnėms varnoms (šva
vrita). Tokiu atveju jis iškarto tampa šudra.
ŠBh.
7.11.16 leidžia brahmanams kaip alternatyva pragyvenimui taip pat
užsiimti vaišjo veikla: žemdirbyste (pramrta),
karvių auginimu arba prekyba (satjanrita). Jis taip pat gali
gyventi iš to, ką gauna neprašydamas. Jis gali prašyti
išmaldos ryžių laukuose (mrita), jis gali rinkti
ryžius likusius laukuose (rita), arba jis gali rinkti grūdus
maistui šen bei ten grūdų parduotuvėse (amrita).
Šia keturių rūšių veikla taip pat leidžiama
užsiimti brahmanui. Iš šių keturių kiekviena sekanti
veiklos forma yra geresnė. Tai yra geriau yra rinkti grūdus laukuose
arba parduotuvėse, neprašant išmaldos.
Kšatrijai
BG 18.43
aprašo kšatrijo savybes: didvyriškumas, jėga, ryžtas,
sumanumas, narsa mūšyje, didžiadvasiškumas,
sugebėjimas vadovauti.
ŠBh
7.11.22 kšatrijo savybes vardija taip: šaurjam - galia
mūšyje, virjam - nenugalimas, dhritih - kantrybė
(netgi priešiškose aplinkybėse neprarasti pusiausvyros), tedžah
- pergalingumas, tjagah - labdaros teikimas (dosnumas,
sugebėjimas lengvai atsižadėti), atma-džajah -
sutramdęs kūno poreikius, kšama - atlaidus, brahmanjata
- ištikimas brahmaniškiems principams, prasadah -
patenkintas bet kokiomis gyvenimo sąlygomis, satjam - teisingas.
Kšatrijas
(kaip ir vaišjas) gali mokytis, jis gali atlikti aukų
atnašavimus savo labui ir teikti labdarą. Tikras kšatrijas turi
turėti bent vieną kaimą, kurį galėtų valdyti arba
jis turi būti karys.
ŠBh.
7.11.14 sako, kad kšatrijai negali priimti labdaros, tačiau jie gali
atlikti kitas penkias brahmano pareigas. Kšatrija negali imti mokesčių
iš brahmanų, tačiau jis gali pragyventi, rinkdamas prekybinius
mokesčius, muito mokesčius bei baudas iš kitų savo
pavaldinių.
Kšatrijai
gali rinkti mokesčius iki 25% nuo pajamų. Tačiau jie privalo
saugoti visus gyventojus ir žiūrėti, kad visi, įskaitant
brahmanus, atliktų savo pareigas.
Vadovas
turėtų būti kšatrijas. Jis turi klausytis brahmano
patarimų, tačiau brahmanas turėtų mokyti, o ne pats
viską daryti.
Vaišjai
Vaišjai
užsiima verslu ir maitina visą visuomenę.
BG 18.44.
sako, kad žemdirbystė, karvių globa, prekyba - tai veikla,
savybinga vaišjų prigimčiai.
ŠBh
7.11.23 sako: atsidavimas pusdieviams, guru bei Aukščiausiam
Viešpačiui, Višnu, pastangos sekti religiniais principais (dharma,
artha, kama), tikėjimas dvasiniu mokytoju ir
šventraščiais, bei pastangos uždirbti pinigus panaudojant
savo sugebėjimus, tai yra vaišjos požymiai.
Vaišyos
visuomet turėtų sekti brahmanų nurodymais ir atlikti savo
pareigas.
Šudros
ŠBh
7.11.24 sako: paklusimas aukštesnėms klasėms (brahmanams,
kšatrijams ir vaišjoms), švara, nedviveidiškumas,
tarnystė savo šeimininkui, aukų atnašavimas nekartojant
mantrų, nevogimas, tiesos sakymas, brahmanų bei karvių apsauga -
tai yra šudros požymiai.
Paprastai
galima pastebėti, kad darbininkai arba tarnai mėgsta vogti. Pirmos
klasės tarnas yra tas, kuris nevagia, jis yra švarus ir niekuomet
nemeluoja. Šudra, kartu su savo šeimininku gali lankytis aukų
atnašavimo ceremonijose, tačiau jis neturi kartoti vedinių
mantrų, kadangi tol, kol jis nepasiekė brahmanų ar
kšatrijų tyrumo standartų, jo kartojamos mantros neduos
rezultato.
Šudros
tarnauja aukštesnėms klasėms, tačiau yra visiškai
išlaikomi. Prie šudrų priskiriami taip pat įvairūs
amatininkai, menininkai, muzikantai. Visi atlikdami savo pareigas pirmiausia
vadovaujasi šastrų nurodymais. Tokiu būdu tai ne
išnaudojimo, o bendradarbiavimo sistema. Kiekvienas tarnauja Krišnai
pagal savo sugebėjimus.
Anapus varnų
Vedinėje
visuomenėje taip pat buvo ir tie žmonės, kurie priklausė
mišrioms varnoms arba išėjo anapus varnašramos
ribų. Jie nepakluso Vedų principams ir nesilaikė jokių
vedinių taisyklių. Tačiau tokie žmonės seka savo
paveldimais papročiais ir užsiima savo paveldima veikla tokia kaip
kirpėjai, skalbėjai, etc. Tokie žmonės gali nesilaikyti
reguliuojančių principų, tačiau pagal jų papročius
tokia veikla nelaikoma nuodėminga, kadangi jie gimė
žemesnėse šeimose. Ir vis dėlto, jei jie atlieka savo
pareigas pagal paveldimas tradicijas, jie palaipsniui apsivalo, net jei tos
pareigos nenurodomos Vedose. Išminčiai teigia, kad pareigų
atlikimas pagal savo materialią prigimtį visuomet buvo palankus
įvairiausiems žmonių sluoksniams. Tai, kas dukart gimusiam
laikoma nuodėminga ir veda jį į pragarą,
šunėdžiui gali būti visiškai įprasta ir nevesti
jo į pragarą, kadangi jo padėtis ir jo pareigos kitos. Lygiai
kaip plėšrūnai gali žudyti kitus žvėris maistui
ir tai nelaikoma nuodėminga, taip ir nekilmingiems žmonėms
galioja kiti principai nei civilizuotiems. Vis dėlto, jei tokie
žmonės elgiasi pagal savo padėtį ir profesiją,
palaipsniui jie pasiekia niškamos (laisvė nuo materialių
troškimų) pakopą. Jei žemdirbystės laukas
kultivuojamas vėl ir vėl, jo produktyvumas silpnėja. Ir lygiai
taip pat keli ghi lašai neužgesins ugnies, nors didelis ghi kiekis
gali, taip ir pernelyg stiprus geismingų norų patenkinimas
užgesina tokius troškimus visiškai. Kai žemos kilmės
žmonės užsiima nuodėminga veikla iki visiškos
pilnatvės, jie turi šansą persisotinti šia veikla ir
apsivalyti. (ŠBh 7.11.30-34).
Ašramai
Bendri principai
Prabhupada
sakė, kad pirma reikia sukurti varnas, o po to ašramus,
arba dvasinio gyvenimo skyrius. Kadangi žmonės priklauso
įvairioms gunoms, tai ir dvasinė praktika, kuria jie
užsiima yra skirtinga. Pagal vedinę sistemą, brahmanai
turėjo pereiti per keturias gyvenimo pakopas: brahmačarja,
grihastha, vanaprastha ir sanjasa. Kšatrijams buvo skirtos trys
pirmos pakopos. Jiems nerekomenduojama priimti sanjasą. Vaišjai
neturėtų priimti vanaprasthos. Jie gali religingai gyventi
namuose iki gyvenimo galo. Na o šudroms galiojo tik vienas ašramas.
Jiems nebuvo poreikio mokytis gurukuloje. Tai ko reikia šudrai jis
gali išmokti šeimoje arba tarnaudamas savo šeimininkui. Tokiu
būdu, kai visuomenėje yra tinkama socialinė struktūra,
dvasinis tobulėjimas taip pat atitinka žmogaus savybes ir todėl
yra pakankamai lengvas kiekvienam.
Aukštesni
luomai privalėjo leisti savo vaikus į mokyklas, kur jie gyveno kaip brahmačiariai
- mokiniai, besilaikantys celibato, po to, sulaukę 20-25 metų
amžiaus jie galėjo vesti, o sulaukus 40-50 metų palikti
šeimą ir vaikus ir eiti gyventi į mišką. Jie buvo
vadinami vanaprastha (miško gyventojas). Vanaprasthos privalėjo
atlikti askezes ir įveikti potraukį malonumams. Sulaukus
paskutinės gyvenimo stadijos žmogus priimdavo sanjasą -
atsižadėjusį gyvenimo statusą. Toks žmogus
negalėjo turėti savo nuosavybės, pats gaminti sau maistą
ant ugnies. Jis turėjo studijuoti šventraščius, keliauti ir
mokyti žmones. Sakoma, kad tikras sanjasis neapsistodavo grihasthų
namuose ilgiau, nei reikia pamelžti karvę.
Iš
visų keturių dvasinio gyvenimo sluoksnių, tik grihasthoms buvo
leidžiamas ribotas juslinis pasitenkinimas. Tačiau tai taip pat
reiškė, kad grihastha išlaiko šeimą ir visus
kitus sluoksnius: brahmačiarius, vanaprasthas bei sanyasius.
Brahmačari
ŠBh
7.12.1-6 teigia: Mokinys turi praktikuotis visiškai kontroliuodamas savo
jusles. Jis turi būti paklusnus ir jausti tvirtą draugystę savo
dvasiniam mokytojui. Davęs didelius įžadus, jis turi gyventi guru-kuloje,
vien tik dvasinio mokytojo labui.
Dienos ir
nakties sandūrose, būtent anksti ryte ir vakare jis turi
visiškai pasinerti į apmąstymus apie dvasinį mokytoją,
ugnį, saulės dievą ir Viešpatį Višnu, ir,
kartodamas Gayatri mantrą, turi garbinti juos.
Pakviestas
dvasinio mokytojo, mokinys turi reguliariai studijuoti vedines mantras.
Kasdieną, prieš pradėdamas savo studijas ir jas pabaigęs,
mokinys turi pagarbiai nusilenkti savo dvasiniam mokytojui.
Laikydamas
rankoje kušos žolę, brahmačiaris turi dėvėti
elnio kailio drabužius bei šiaudinį diržą. Jo plaukai
susivėlę, jis turi lazdą ir vandens puodynę. Jis
pasipuošęs šventa virvele, kaip rekomenduoja šastros.
Brahmačiaris
ryte ir vakare privalo eiti rinkti išmaldos, ir viską, ką
surenka, jis turi pasiūlyti savo dvasiniam mokytojui. Jis turi valgyti tik
tuomet, kai dvasinis mokytojas jam nurodo, o jei mokytojas neduoda tokio
nurodymo, kartais jam gali tekti badauti.
Brahmačiaris
turi gerai elgtis, būti mandagus ir neturi valgyti ar kaupti daugiau nei
yra būtina. Jis visuomet turi būti judrus bei patyręs,
visiškai tikėti dvasinio mokytojo nurodymais ir šastra.
Visiškai suvaldęs savo jusles, jis turi bendrauti tik tiek, kiek
būtina su moterimis ir tais, kurie valdomi moterų.
Brahmačiariai
ir grihasthos, davę celibato įžadus, neturėtų daryti
tokių dalykų kaip: ryškinti akis, masažuoti galvą
aliejumi, masažuoti kūną rankomis, žiūrėti į
moteris ar piešti moters paveikslus, valgyti mėsą, gerti
vyną, puošti kūną gėlių girliandomis, tepti
kūną kvepalais. Šių dalykų reikia atsisakyti.
(ŠBh 7.12.12) (Griežti standartai!)
Grihastha
Visos
taisyklės ir apribojimai vienodai tinka šeimos žmogui ir sanjasiui,
žmogui atsižadėjusiam materialaus gyvenimo. Tačiau
grihasthai duodamas dvasinio mokytojo leidimas užsiimti lytiniais
santykiais palankiu vaiko pradėjimui metu. (ŠBh 7.12.11)
Grihasthos
pareiga – uždirbti pinigus ir išlaikyti brahmačiarius,
vanaprasthas ir sanjasius.
Vanaprastha
Teisingai
sekdamas taisyklėmis ir nurodymais, skirtais vanaprasthoms, žmogus
gali lengvai pasikelti į aukštesnes Maharlokos planetines sistemas.
Vanaprastha
negali valgyti grūdų, išaugusių suartame lauke. Jis negali
valgyti grūdų, užaugusių neartame lauke, tačiau kurie
dar neprinokę. Vanaprastha negali valgyti grūdų, kurie virti su
ugnimi. Iš tiesų, jis gali valgyti tik vaisius, prisirpusius saulėje
šviesoje. (ŠBh 7.12.18)
Iš
vaisių ir grūdų, išaugusių natūraliai,
vanaprastha turi daryti bandeles, kurias atnašauja
Aukščiausiajam. Kai jis gauna naujų grūdų, jis turi
atsisakyti senų atsargų.
Vanaprastha
turi pasistatyti sau šiaudinį namelį, arba pasislėpti kalno
oloje tik tam, kad galėtų išsaugoti šventą ugnį.
Tačiau pats asmeniškai jis turi mokytis pakęsti sniegą ir
vėją, ugnį, lietų ir saulės kaitrą.
Vanaprastha nešukuoja plaukų ir nekerpa barzdos,
plaukų ant kūno ir galvos, nagų. Jis nevalo savo kūno nuo
purvo. Jis privalo turėti puodelį vandeniui, elnio kailį ir
lazdą, taip pat privalo dėvėti medžio žievės
drabužį, ir nešioti ugnies spalvos apdarus.
Tokiu būdu, labai susimąstęs, vanaprastha gali
praleisti miške 12 metų ar 8 metus, ar 4 metus, ar 2 metus arba bent
metus. Jis turi elgtis taip, kad pernelyg didelės askezės
nesukeltų jam problemų.
Kai jis
dėl senatvės nebegali atlikti priskirtų jam dvasinio
tobulėjimo pareigų, arba studijuoti Vedų, jis privalo
praktikuoti badavimą, nevalgydamas jokio maisto. Tada palaipsniui jis turi
sulieti savo kūną su materialiais elementais ir tokiu būdu
palikti kūną.
Sanjasi
Sanjasi
reiškia – tas, kuris atmetė arba paliko. Tai yra žmogus, kuris
visiškai atsižadėjo materialaus gyvenimo ir tapo
keliaujančiu asketu. Sanjasi laikomas natūraliu visuomenės
mokytoju, nes jis nebeturi jokių materialių prisirišimų.
Paprastai sanjasa yra paskutinė žmogaus gyvenimo pakopa, po to
kai jis paliko šeimą ir nutraukė visus ryšius su visuomene.
Kai žmogus priima sanjasą, jo žmona formaliai tampa
našle. Sanyasis duoda amžinos vienuolystės įžadus. Jis
net negali pasilikti su moterimis vienumoje.
Varnašrama dharma ir ISKCON
Šrila
Prabhupada sakė, kad ISKCON yra brahmaniškas judėjimas ir jo
tikslas - sukurti visuomenėje brahmanų sluoksnį. Tiktai tada
visi kiti sluoksniai galės tinkamai funkcionuoti. Rig Veda pateikia
palyginimą, kad brahmanai yra virat purušos - visatos pavidalo
- galva, kšatrijai - rankos, vaišjai - tai liemuo, o šudros -
kojos. Nors organizmui visos kūno dalys reikalingos, tačiau galvos
funkcija - koordinuoti visų darbą.
Šri
Čaitanya Mahaprabhu kalbėdamas su Ramananda Rajumi atmetė varnašramos
sistemą, kaip priemonę pasiekti Krišną. Bet jis
nepaneigė pačios sistemos. Jis sakė, kad kokioje padėtyje
tu bebūtum, tu turi atlikti savo pareigas ir svarbiausia: kreiptis į
dvasinį mokytoją ir iš jo išmokti apie bhakti jogą.
Dar Šri Čaitanyos laikais atsidavusieji darydavo savo darbus, o
vakarais susirinkdavo namuose ir darydavo kirtanus. Skaitant
Čaitanya Čaritamrita visiškai nekyla įspūdis, jog visi
Čaitanjos palydovai gyveno šventyklose. Ne, tai buvo
dažniausiai šeimos žmonės, kaip Murari Gupta, Nitjananda
Prabhu, Šivananda Sena, Pundarika Vidyaniddhi etc.
Kalbėti
apie tai, kokį ryšį su varnašrama dharma turi
ISKCON, yra sudėtingiau, kadangi mes gyvename visuomenėje, kur visi vaidmenys
yra susipainioję. Moterys čia priverstos pačios kovoti už
būvį, todėl jos nėra tik namų šeimininkės.
Vyrai užsiima nuodėminga veikla, kad išlaikytų savo
šeimas etc. Mes visi tam tikra prasme priklausome mišriai varnai.
Mūsų visuomenėje praktiškai nėra jokios varnos
išskyrus galbūt šudrų varną. Brahmanas šiomis
dienomis priverstas dirbti, kad galėtų išsilaikyti, o
šudros tampa valdininkais. Kapitalistinėje visuomenėje, kur
vyrauja piniginis mentalitetas, viešpatauja vaišjai, tačiau jie
viską, netgi dvasinius dalykus yra linkę nupirkti už pinigus.
Kšatrijų beveik nėra, arba jie priklauso
nusikaltėliškoms struktūroms. Taigi ISKCON’ui teks daug
paplušėti, kol išaugs atskiri luomai.
Kartais
brahmanai Indijoje peikia ISKCON, kad čia vakariečiai inicijuojami
brahmanais. Tačiau ŠBh. 7.11.17 teigia, kad avariniu atveju netgi
žemesnių klasių žmonės gali imtis brahmanų
veiklos. Mes matome, kad šiuolaikinėje visuomenėje kaip tik
tokia avarinė situacija. Dvasinė kultūra visiškai
sugriuvusi ir visuomenėje vyrauja chaosas.
Dabar
ISKCON’e brahmanai dažniausiai tie, kurie gyvena šventykloje arba
vienaip ar kitaip pajėgia išlaikyti save pamokslaudami.
Šiuolaikinėje visuomenėje tai labai sunku, todėl netgi
dauguma atsidavusių, linkusių į studijas yra priversti
ieškotis darbo. Brahmanais dar vadinami tie, kurie gavo antrąją
arba brahmanišką iniciaciją.
Kšatrijai:
ISKCON’e dar dažniausiai neranda savo vietos. Tai veržlūs
žmonės, kurie pasiruošę kovoti už teisybę,
atstovėti kieno nors interesus jėga ar intelektu. Jie tampa
menedžeriais, arba apsaugos darbuotojais.
Vaišjų
luomas pas mus taip pat dar nesusiformavę, nors šis sluoksnis
pradėjo labai sparčiai vystytis. Vaišjai aprūpina ir
išlaiko šventyklas. Jie užsiima verslu ir žemdirbyste.
Šudrų
pašaukimas - tai fizinis darbas ir tarnavimas kitiems. Kol kas
šudrų mūsų visuomenėje daugiausia. Kadangi dauguma
iš mūsų pradžioje nesame kvalifikuoti užsiimti dvasine
veikla ir vienaip ar kitaip neradome savo vietos materialiame gyvenime, mes
būtume priskiriami šudroms. Manu samhita sako, kad Kali jugoje kiekvienas
gimsta šudra. Tačiau apsivalę, mes galime tapti dvidža -
dukart gimusiais. Studijuodami šventraščius galime tapti vipra
(išmanančiais), o atsidavę Aukščiausiajam ir Jį
suvokę tampame brahmanais. Tokiu būdu kelias neuždarytas niekam.
Būti šudra Vedų visuomenėje visiškai nėra
pažeminimas ar vergystė. Žmogus dažnai pats nori būti
vadovaujamas arba jis turi būti prižiūrimas. Tokie
žmonės gali būti visiškai pareigingi ir tinkamai atlikti
savo pareigas, tačiau jie nėra pakankamai gabūs mokyti kitus ar
vadovauti.
Prabhupada
sakė, kad brahmanų sluoksnį mes sukursime kartodami
šventą vardą. Tačiau iš tiesų ir kiti sluoksniai
bus sukurti taip pat. Tie, kurie negalės taip griežtai sekti
švaros ar dvasinio gyvenimo taisyklėmis, jie taps kšatrijais, vaišjais
ir šudromis. Prabhupada norėjo, kad visi ISKCON’e laikytųsi
reguliuojančių principų, kartotų 16 ratų maha mantros,
tačiau praktiškai mes matome, kad vieniems tai sekasi lengviau,
kitiems sunkiau. Visuomet ir ISKCON’e bus žmonių, kurie linkę
laužyti reguliuojančius principus arba užsiimti žemesne
veikla. Tokie žmonės turės būti vadovaujami kitų ir
jie suformuos šudrų klasę. Tačiau Daivi Varnašramos
atveju, tai visiškai nėra žmogaus pasmerkimas. Jei žmogus
išsiugdo skonį aukštesnės rūšies veiklai, ir gali
tą veiklą atlikti stabiliai, jis gali būti laikomas brahmanu.
KLAUSIMAI:
1.
Išvardinti
eilės tvarka sanskritu keturias varnas ir jas apibūdinti.
2.
Išvardinti
ir apibūdinti keturis ašramus.
3.
Paaiškinkite
skirtumą tarp kastų sistemos ir varnašrama dharmos.
4.
Pacituokite
posmą iš Bhagavad Gitos 4.13
5.
Ar kiekvienas
privalo tapti sanjasiu? Kodėl?
6.
Ar įmanoma
jūsų požiūriu įdiegti Varnašramos sistemą
šiuolaikinėje visuomenėje?