VYRAI IR MOTERYS VEDŲ KULTŪROJE
Ar visi Vedų teiginiai absoliutūs?
Kaip buvo minėta anksčiau,
kiekvienas realiai egzistuojantis objektas (vastu) turi savo neatsiejamą
funkciją (dharmą). Kai objektas yra natūralioje sau aplinkoje,
jis apreiškia natūralias savo savybes ir atlieka savo funkcijas,
kurios atitinka jo tikrąją prigimtį. Tai vadinama nitya
dharma. Kai objektas pakliūna į nenatūralias sąlygas,
jo funkcijos taip pat pasikeičia. Tai vadinama naimittika dharma.
Gyvosios būtybės natūrali funkcija yra tarnauti Dievui, o kai
gyvoji būtybė pakliūna į materialų pasaulį, jos
funkcija pasikeičia ir ji atlieka daugybę kitų funkcijų.
Tuomet jos funkcijas apibrėžia įvairūs įvardijimai, tokie
kaip vyras, moteris, induistas, krikščionis, lietuvis, rusas ir t.t.
Kadangi sąlygotos sielos negali gyventi be tokių
įvardijimų, Vedos aprašo įvairias dharmas, priklausomai nuo
sielos kūniško įvardijimo. Kadangi kūnai pastoviai
keičiasi, šios dharmos negali būti laikomos amžinomis ir
nekintančiomis. Vedos pateikia dviejų rūšių nurodymus
visoms gyvoms esybėms: amžinus ir laikinus. Laikini nurodymai
priklauso nuo kūno, socialinės ir dvasinės padėties, nuo
laiko, tradicijų ir tuometinės kultūros. Todėl, jei
amžinus Vedų nurodymus turėtume pripažinti neabejodami
jais, į laikinus nurodymus turime žiūrėti atsargiai. Pats
Krišna įspėja Ardžuną aklai nesekti gėlėtais
Vedų pažadais, vedančiais į rojų. Čaitanja
Mahaprabhu atmetė varnašramos modelį, kurį siūlo Vedos
kaip pagrindinį būdą patenkinti Višnu.
Lygiai taip pat
atsargiai reikia priimti Vedų nurodymus aprašančius vyro ir
moters padėtį visuomenėje, nes vyras ir moteris taip pat yra
laikini įvardijimai. Jie ypatingai jautrūs kultūrinei
situacijai. Tai kas galiojo prieš tūkstančius metų, gali
nebūti taip lengvai pritaikoma šiomis dienomis. Vienas pavyzdys:
Vedose moterys dažnai aprašomos kaip žemesnio intelekto,
nesugebančios savimi pasirūpinti. Jei tai būtų amžina
padėtis, matytume, kad nei viena moteris negali savimi pasirūpinti ir
visos jos kvailos. Jei matome priešingai, galime suprasti, kad šis
teiginys nėra absoliutus. Paaiškinimas paprastas: Senovės
Indijoje moterys negaudavo išsilavinimo, jos prižiūrėdavo
namus ir vaikus. Žmogaus intelektas tiesiogiai priklauso nuo jo
išsilavinimo. Šiomis dienomis, daugumos moterų
išsilavinimas didesnis nei vyrų, todėl pastebime, kad
dažnai jos būna protingesnės už vyrus ir puikiai sugeba
savimi pasirūpinti.
Sielos prigimtis
Atmetus materialius įvardijimus ir
nagrinėdami sielos prigimtį, kuri pateikiama amžinuosiuose
Vedų nurodymus, pastebėsime, kad gyvosios būtybės prigimtis
yra moteriška. Tai anaiptol nereiškia, kad dvasiniame pasaulyje visi
yra moterys. Tai reiškia, kad visos džīvos yra Krišnos
aukštesnioji energija – para prakriti, t.y. moteriška
giminė. Nors dvasiniame pasaulyje apstu vyrų – Nanda Maharadža,
Krišnos draugai piemenukai – visus juos su Krišna sieja santykis,
grindžiamas rati – potraukiu, kurį moteris jaučia vyrui.
Visos transcendentinės rasos yra persmelktos šitos
egzistencinės meilės Krišnai, kuri yra moteriškos
prigimties. Iš esmės, Krišna yra vienintelis vyras, o visos
gyvos būtybės yra tik Krišnos moteriškoji pusė, skirta
suteikti Jam džiaugsmo.
Dideliems vyriškumo gerbėjams galime
pridurti, kad geriausi Krišnos tarnai yra gopės, moterys, tarp
kurių geriausia yra Radha. Krišnos sąmonės judėjime,
kiekvienas bhaktas stengiasi išsiugdyti būtent tokią
tarnystės nuotaiką, kurią turi Šri Radha. Net Pats
Krišna lenkiasi savo energijai Radhai. Sėkmės deivė Lakšmi
taip pat moteris.
Lytis ir dvasinės galimybės
„Moterys pačios turi peržengti
kūnišką gyvenimo sampratą ir išsivaduoti iš
pasaulietinių, socialinių, seksualinių žiurkių
lenktynių. Ir žinoma vyrai taip pat turi pakylėti savo
sąmonę. Dvasinė sąmonė prasideda nuo suvokimo, kad jis
nėra materialus kūnas, o amžina dvasinė siela ir
įvardijimai tokie kaip „vyras“ ir „moteris“ nurodo tik į
materialų kūną. Taigi, galiausiai jie nieko bendro neturi su
siela ar savo esme.“ (Sitarani, 1982:11–2)
Moterims, dėka
socialinių ir kultūrinių sąlygų Indijos ir Vakarų
visuomenėse, lengviau praktikuoti tarnystės ir atsidavimo
nuotaiką, nors ši nuotaika rekomenduojama visiems. Tačiau
daugeliui vyrų ir kai kurioms moterims sunku atsiduoti dvasiniam
mokytojui. ISKCON istorijoje vyko daugybė mūšių dėl
būtinybės tarnauti Dievui per Jo atstovą – guru. Daugeliui
moterų vis dėlto priimti šį filosofinį aspektą ir
jo praktines pasekmes visiškai nebuvo sunku. Natūralu, kad daliai
moterų, kurioms taip pat patinka Krišna, idėja apie
nuolankų paklusimą pradžioje atrodė abejotina, nes tai
primindavo joms apie priespaudą, iš kurios visos intelektualios
moterys bando išsivaduoti. Tačiau joms reikėtų
pažymėti, kad egzistuoja milžiniškas skirtumas tarp
materialaus paklusnumo, vedančio į priespaudą, ir dvasinio
paklusnumo, vedančio link išsivadavimo.
Vyriškas ir moteriškas pradas
Vakarų filosofijoje ir pasaulėžiūroje
Atskirtumo problema ir bandymai ją spręsti
Erikas Frommas savo knygoje „Menas
mylėti“ taip kalba apie didžiausią žmonijos problemą,
kuri taip pat susijusi su lyčių problema:
„Kai žmogus gimsta ar
žmonių giminės, ar atskiro individo prasme, jis tarsi
išmetamas iš apibrėžtos situacijos tiek, kiek yra
apibrėžti instinktai, į neapibrėžtą, netikrą
ir atvirą situaciją. Čia gali būti tikras tik dėl to,
kas jau praėjo, - ateityje tikra tiktai viena - mirtis.
Žmogus
apdovanotas protu; jis yra gyvenimas, suvokiantis pats save; jis turi
supratimą apie save, savo draugus, apie savo praeitį ir savo ateities
galimybes. Šis suvokimas savęs kaip atskiros visumos, suvokimas savo
gyvenimo kaip trumpo švystelėjimo, ir to, kad ne savo valia
gimęs, ir mirs prieš savo valią, kad mirs anksčiau negu
tie, kuriuos myli, arba tie pirma jo, suvokimas savo vienišumo ir
atskirtumo, savo bejėgiškumo prieš gamtos ir visuomenės
jėgas, visa tai daro jo uždarą, atskirtą egzistenciją
nepakeliamu kalėjimu. Jis išeitų iš proto, jei
negalėtų išsivaduoti iš šio kalėjimo ir susieti
save, vienaip ar kitaip susivienyti su žmonėmis, su išoriniu
pasauliu.
Atskirtumo
išgyvenimas sukelia nerimą; būtent jis ir yra visokio
nerimo šaltinis. Būti atskirtam reiškia būti atkirstam, be
jokių galimybių panaudoti savo žmogiškąsias
jėgas. Iš atskirtumo kyla bejėgiškumas, nepajėgumas
aktyviai veikti pasaulį - daiktus ir žmones - tai reiškia, kad
pasaulis gali kėsintis į mane be jokių mano galimybių
atsispirti. Taigi atskirtumas yra didelio nerimo šaltinis. Be to, jis
sukelia gėdos ir kaltės jausmus. Šis kaltės ir gėdos
išgyvenimas išreikštas Biblijos pasakojime apie Adomą ir
Ievą. Po to, kai Adomas ir Ieva paragavo „gėrio ir blogio
pažinimo medžio" vaisiaus, po to, kai jie nepaklausė
(nėra gėrio ar blogio, jei nėra laisvės nepaklusti), po to,
kai jie tapo žmonėmis, išsilaisvindami iš pirminės
gyvulio harmonijos su gamta, t. y. gimė kaip žmogiškos būtybės,
- pamatė, kad „jie yra nuogi, - ir jie susigėdo". Kažin ar
mes sutiksime, kad toks senas ir pamatinis mitas kaip šis
išreiškia skrupulingą devynioliktojo amžiaus moralės
požiūrį ir kad svarbiausia, ką šiame pasakojime norima
mums pranešti, yra sumišimas dėl to, kad jų genitalijos
buvo matomos? Vargu ar taip yra, tad traktuodami pasakojimą Viktorijos
laikų dvasia, mes prarandame esmę, kuri, atrodo, yra tokia: po to,
kai vyras ir moteris suvokė save ir vienas kitą skyrium, jie suprato
savo atskirtumą ir savo skirtingumus tik tiek, kad priklauso skirtingoms
lytims. Bet supratę savo skirtingumą, jie pasijuto svetimi, nes dar
nebuvo išmokę mylėti vienas kito (tai labai ryšku iš
to, kad Adomas gindamasis kaltina Ievą, užuot mėginęs
ją apginti). Žmogiškojo atskirtumo suvokimas, neatgavus
ryšio per meilę, - tai yra gėdos pagrindas. O kartu ir
kaltės bei nerimo priežastis.
Taigi didžiausia žmogaus
reikmė yra būtinumas peržengti šį atskirtumą,
išeiti iš vienatvės kalėjimo. Absoliuti nesėkmė
siekiant šio tikslo veda į beprotybę, nes panika dėl
visiškos vienatvės gali būti įveikta tik visiškai
atsitraukus nuo išorinio pasaulio, kai atskirtumo jausmas išnyksta
todėl, kad dingsta išorinis pasaulis, nuo kurio esi atskirtas.
Visų
amžių ir kultūrų žmogus susiduria su poreikiu
spręsti vis tą patį klausimą: kaip įveikti
atskirtumą, sąryšį, kaip peržengti savo individualaus
gyvenimo ribotumą ir atrasti vienybę. Tas pats klausimas iškyla
žmogui, gyvenančiam uolose, klajokliui, ganančiam savo avis,
Egipto valstiečiui, Finikijos amatininkui, Romos kareiviui,
viduramžių vienuoliui, Japonijos samurajui, šiuolaikiniam
tarnautojui ir gamyklos darbininkui. Klausimas tas pats, nes kyla iš
tų pačių pagrindų: iš žmogiškosios
situacijos, iš žmogaus egzistencijos sąlygų. O atsakymai
skiriasi. Į klausimą gali būti atsakyta gyvulių garbinimu,
žmonių aukojimu ar karinėmis pergalėmis, polinkiu į
prabangą, asketišku atsižadėjimu, maniakišku darbu,
menine kūryba, meile Dievui ir meile Žmogui. Nors atsakymų daug
- žmonių istorija yra jų metraštis - jie nėra
nesuskaičiuojami. Atvirkščiai, jei mes nekreipsime dėmesio į
neesminius skirtumus, pamatysime, kad skaičius atsakymų, kurie buvo
duodami ir kurie galėjo būti duoti įvairiose žmonių
kultūrose, yra ribotas. Religijos ir filosofijos istorija - tai tokių
skirtingų kokybiškai ir kiekybiškai atsakymų istorija.“
Asmens samprata
Lytis ir lytiškumas
Antanas Paškus – psichologijos profesorius taip
apibūdina lytiškumą:
Psichologinis
lytiškumas, arba psicholytiškumas, yra lyties pasireiškimas psichikoje.
Galėtume sakyti, kad psicholytiškumas yra „seksualizuota"
sąmonė. Šis lytiškumas apima tris tarp savęs glaudžiai
susijusius elementus: pagrindinį lyties tapatumą, lytinio vaidmens
tapatumą ir psichoseksualinę orientaciją, arba polinkį. Visi šie
elementai įgyjami per patirtį, nors jų šaknys eina iš
pačios žmogaus prigimties arba, biologiškai kalbant, iš
genų.
Pagrindinis lyties tapatumas yra individo
įsitikinimas: „aš
esu vyras", „aš esu moteris". Toks „apsisprendimas" pradeda kristalizuotis
antraisiais gyvenimo metais. Tuomet, apie 18-ąjį mėnesį, sakoma,- prasideda
vaiko psichologinis
gimimas, atsiskyrimas nuo simbiotinių ryšių su motina. Vaikas
pereina iš pirminio simbiotinio, palaimingo susiliejimo su motina į
savojo „aš" pajautą. Tačiau pusantrų metų amžiuje atsiskyrimas dar
nėra visiškas. Dar vyksta sankirtis, priešingų poreikių susidūrimas:
atsiranda poreikis skirtis ir poreikis
pasilikti vienovėje su motina. Sulaukus trejų metų, paprastai konfliktas baigiasi aiškia
individualybe. Taip trečiaisiais
gyvenimo metais išryškėja pagrindinis lyties tapatumas. Tiesa, vėlesni įvykiai vaiko
gyvenime dėl jo lytinio tapatumo
gali sukelti abejonių.
Lytinio vaidmens tapatumas yra kiek kitoks nei pagrindinis lytinis tapatumas. Tai
įsitikinimas, kad esu „vyriškas" ar esu „moteriška". Individas
pamažu įsitikina, kad jis ar ji atitinka aplinkoje vyraujančias
lytinio vaidmens normas. Arba jis ar ji jaučia, kad šiuo atžvilgiu apvilia
aplinkos lūkesčius. Sis
lytinis tapatumas gali įvairuoti gana plačiai ir nepažeisti nei esminio-centrinio lyties tapatumo,
nei seksualinės orientacijos kryptingumo. Juk skirtingose kultūrose, aplinkoje individo „vyriškumas" ar
„moteriškumas" gali būti skirtingas.
Žodžiu, lytinio vaidmens tapatumas yra
besikeičiantis savinimasis
(perėmimas) tam tikroje aplinkoje (pvz., šeimoje) priimto sekso vaidmens. Vienoje aplinkoje tas
pats elgesys gali būti laikomas vyrišku, kitoje - moterišku. Be
abejo, stereotipinė
pažiūra į lyčių vaidmenį puoselėjo ir
puoselėja vyriškumo ir
moteriškumo karikatūras. Tačiau toji visuomenė, kuri visiškai garantuoja skirtumus
lyčių vaidmenyse, iškraipo
antrinius papildomus lyčių bruožus. „Vienaseksis (angl. unisex) požiūris aptemdo lyties skirtumus ir apsunkina abiem lytims susidaryti aiškų lytinio
vaidmens tapatumą",-pabrėžia
profesorius Jeffrey Keefe.
Pagaliau
trečiasis psichoseksualumo komponentas yra lytinė orientacija -
erotinis potraukis į priešingą lytį, į tą pačią lytį ar į abi lytis.
Šis elementas ir nustato, ar asmuo yra heteroseksualas ar homoseksualas. Kai kurie lytinio tapatumo
žinovai mano, kad, pvz., homoseksualaus potraukio šaknys siekia antruosius ir trečiuosius
gyvenimo metus, kai individualizacijos laiku motinos ir vaiko santykiai buvo sudrumsti.
Indijos Vedose
Posmas iš Šrimad Bhagavatam 6.18.30,
aprašo kodėl Brahma sukūrė moteris:
vilokyaikänta-bhütäni
bhütäny
ädau prajäpatiù
striyaà
cakre sva-dehärdhaà
yayä
puàsäà matir håtä
Kūrimo pradžioje, visų
gyvų būtybių visatoje protėvis Viešpats Brahma
matė, kad visos gyvos būtybės visatoje buvo
neprisirišusios. Tam, kad padidintų gyventojų skaičių,
iš geresnės vyro kūno pusės jis sukūrė
moterį, kadangi jos elgesys pasiglemžia vyro intelektą.
Tačiau, Brahma
nėra išradėjas. Jis neišrado moters, norėdamas
suklaidinti gyvąsias būtybes. Greičiau, jis panaudojo
principą, kuris glūdi viso pasaulio sandaroje ir kuris persmelkia taip
pat ir dvasinį pasaulį: vyriškumo ir moteriškumo
principą. Absoliuti Tiesa aprašoma Vedose kaip amžinai esantys
kartu Pirmasis Vyras Krišna ir Pirmoji Moteris Radha. Jie yra viena
būtybė, bet tam, kad patirtų rasą –
transcendentinį skonį, Jie nuo neatmenamų laikų padalino
save į du Asmenis.
Pats savaime
skirstymas į vyrus ir moteris nėra blogas, nes šis suskirstymas egzistuoja
ir dvasiniame pasaulyje. Šiame pasaulyje, neteisingai panaudotas
vyriškumo ir moteriškumo principas tapo sukaustymo ir iliuzijos
priežastimi gyvosioms būtybėms. Šrīmad
Bhāgavatam 5.5.8 teigia:
puṁsaḥ striyā mithunī-bhāvam etaṁ
tayor mitho hṛdaya-granthim āhuḥ
ato gṛha-kṣetra-sutāpta-vittair
janasya moho 'yam ahaṁ mameti
„Potraukis tarp vyro ir moters yra esminis materialios egzistencijos
principas. Šios klaidinančios sampratos, kuri suriša kartu vyro
ir moters širdis, pagrindu žmogus prisiriša prie savo kūno,
namų, nuosavybės, vaikų, giminaičių ir turto. Tokiu
būdu jis tik padidina savo gyvenimo iliuzijas ir mąsto kategorijomis „Aš“
ir „Mano““
Visose dvasinėse
kultūrose galime atrasti simbolius, nurodančius harmoniją tarp
vyriško ir moteriško prado. Pabrėžiame, kad šie du
pradai yra tarpusavyje lygiaverčiai ir sumenkinus bet kurį iš šių
pradų, harmonija pažeidžiama.
„Brahma samhita“
teigia, kad visas kosmosas atsirado kaip meilės žaidimas, kuriame
dalyvauja Aukščiausi dvasinio ir materialaus pasaulio
Viešpačiai. Viešpats Višnu pasinėręs į
meilės žaidimus su deive Rāmā, savo vidine energija,
sviedžia žvilgsnį į materialią gamtą. Jo
žvilgsnis – tai vyriškumo simbolis – didysis pasaulio Tėvas –
Šambhu, o materiali gamta – tai pradžia, iš kurios gimsta visos
būtybės – motinos įsčios. Krišna yra tėvas, prakriti
yra motina.
Aukščiau cituotas
posmas iš Šrimad Bhagavatam 6.18.30 nenurodo, kad pirmosios
būtybės buvo vyrai. Greičiau dživa yra
moteriškos prigimties, bet užsinorėjusi tapti puruša –
besimėgaujančiu, nepastebimai apsimetė vyru. Tokiam „vyrui“
reikalinga moteris, ir todėl nuo neatmenamų laikų dživos
keičia savo padėtį iš vienos į kitą. Moteris,
prisirišusi prie vyro kitą gyvenimą gauna vyro kūną ir
atvirkščiai.
Ar moterys lygios su vyrais?
Ankstesnis
posmas teigia, jog moters funkcija yra suvilioti vyro protą. Ilgą
laiką ir netgi šiomis dienomis manoma, kad induizmas laiko moterį
žemesnės prigimties ir netinkama dvasinei praktikai. Ši
nuomonė rodo visišką neišmanymą apie tai, ką
šiuo klausimu kalba Vedos.
Natūralu,
kad vyro ir moters prigimtis visiškai skiriasi. Skiriasi kūnai,
psichika. Tai suformuoja skirtingas pareigas vyrui ir moteriai. Vyro pareigas
suformuoja varnašramos principai, tai yra priklausomybė
atitinkamam socialiniams ar dvasiniam sluoksniui. Kadangi moteris dėl savo
konstitucijos dažniausiai yra nepajėgi (arba bent buvo) įsitvirtinti
visuomenėje ir savarankiškai siekti gyvenimo tikslo, Vedos
nesiūlo moterims atskirų pareigų varnašramos sistemoje.
Moters luomą apsprendžia jos tėvų arba vyro padėtis.
Žinoma, egzistavo tam tikros taisyklės, kurios neleido vyrams vesti
žmonos iš aukštesnės kastos (pratiloma). Tačiau
niekas niekuomet nesakydavo ir dabar nesako moteris brahmanas, moteris
kšatrijas, moteris vaišijas, nes pati moteris šiais dalykais
niekuomet neužsiima. Visuomet sakoma: brahmano žmona, kšatrijo
žmona, vaišijo žmona. Tačiau tai nereiškia, kad visos
moterys yra vienodos. Moteris, užaugusi brahmano šeimoje,
turėdavo brahmaniškų savybių, polinkį į
švarą, į studijas. Tokia moteris buvo gera pagalbininkė
savo vyrui, atliekančiam įvairius ritualus. Brahmaniškų
savybių moteris savo namuose galėjo garbinti Dievybes. Atitinkamai
kšatrijo duktė, turėjusi kšatrijo savybių,
padėdavo savo vyrui tvarkyti ūkio reikalus. Tokia buvo Draupadi,
Pandavų žmona, kuri tvarkė visus didžiulių
rūmų finansinius ir administracinius klausimus. Vaišijo
duktė buvo gabi prižiūrėti karves, gaminti sviestą ir
jogurtą, etc. Tačiau bendru atveju, visos šios pareigos buvo
susijusios su namais, o ne su visuomene.
Vakariečių
požiūriu tai skamba žeminančiai: tarsi moteris neturi
savaiminės vertės. Tačiau tai tik eksploatacinės
visuomenės požiūris. Iš tiesų, moteris labiausiai
nuvertinama būtent Vakarų pasaulyje, nes jai primetamas tas pats
veikimo modelis, kurį sugalvojo vyrai, ir sugalvojo sau. Į
moterį žiūrima ne kaip į savaiminę vertybę, o
kaip į pasitenkinimo įrankį. Dažnai net atsidavusieji, nusivylę
savo karminiu vedybiniu gyvenimu, šią niekinančią moteris
sampratą atsineša į ISKCON’ą, paremdami ją gausybe
citatų iš Prabhupados knygų.
Šrimad
Bhagavatam 7.12.9 sakoma: “moteris lyginama su ugnimi, o vyras lyginamas su
sviesto puodyne. Todėl vyras nuošalioje vietoje turėtų
vengti bendravimo netgi su savo dukterimi. Panašiai, jis turėtų
vengti bendravimo su kitomis moterimis. Su moterimis reikia bendrauti tik
svarbiu reikalu ir ne kitaip.”
Ši
frazė yra labai teisinga, tačiau iš tiesų, mes esame priversti
gyventi ar būti šalia vienas kito. Ypatingai šeimoje. Todėl
iš tiesų, mums reikia mokytis meno, kaip laikyti sviestą
šalia ugnies, ir neleisti jam ištirpti. Tai ypač praverčia
šeimoje.
Dažnai
yra sakoma, kad moteris yra Māyā vyrui. Tačiau Prabhupada
dažnai sako ir atvirkščiai, kad moteriai vyras yra Māyā,
iliuzija.
Feministės
mano, kad moterys turi būti lygios su vyrais. Tačiau ši
lygybė pasireiškia galimybe siekti tokios pat karjeros kaip vyrai.
Kadangi karjeroje visuomet vyrauja kova, o moterys yra silpnesnės nei
vyrai, jos iš tiesų reikalauja sau didesnių galimybių nei
vyrai. Tai yra jos reikalauja, kad kovoje už būtį vyrai jų
nesuvalgytų, kaip suvalgo vieni kitus.
Šis feminisčių
požiūris yra visiškai klaidingas. Jis atsiradęs dėl
tūkstantmečius trukusio moterų išnaudojimo ir niekinamo
požiūrio į moteris.
Iš
tiesų vyro ir moters pareigos visiškai skiriasi, todėl
kalbėti apie lygybę atliekant pareigas yra kvaila. Vyro pareiga -
rūpintis visuomenės gerove varnašramos sistemoje, rūpintis
šeimos gerove, rūpintis žmona. Vyro pareiga - patenkinti
žmoną taip, kad ji jaustųsi saugi, mylima, turėtų
pakankamai papuošalų ir puošnių drabužių. Tokiu
būdu moteriai nereikia dėl viso to kovoti ir rūpintis. Idealus
vyras yra tas, kuris gali visuomet patenkinti savo moterį. Sakoma, kad
patenkinti moterį yra sunkiau nei Krišną, bet tai būtina
daryti. Net Viešpats Ramačandra, idealus vyras, visuomet pildė
visus Sitos norus, net neklausdamas, kam to reikia.
Moters gi
svarba - saugoti visuomenės moralę. BG 1.40 posme Arjuna sako:
Kai
giminėje viešpatauja bedievystė, o Krišna, moterys yra
užteršiamos. Sunykus moterystei, o Vṛṣni aini, pasaulį išvysta
negeidžiami palikuonys.
Komentare
Prabhupada sako, kad “visuomenės dora priklauso nuo jos moteriškos
dalies skaistumo ir ištikimybės.” Tačiau nereikėtų
visos bėdos dėl pašlijusios moralės versti ant moterų,
nes tame pačiame posme sakoma, kad moterys užteršiamos tada, kai
vyrai nebesugeba jų tinkamai apsaugoti. O negali jų apsaugoti
todėl, kad atsikračius senais žmonėmis, pamirštamos
tradicijos.
Moteris,
praktikuojanti dvasinį gyvenimą, atsižvelgdama į
agresyvią vyrų prigimtį, ypatingai šiuolaikinėje
visuomenėje, turėtų vengti su vyrais elgtis provokuojančiai,
net jei jai tai atrodo tarsi nekaltas žaidimas. Ypatingai taip
neturėtų elgtis netekėjusios merginos, kitaip jos rizikuoja
suvilioti anaiptol neidealius vyrus, kurie būtent moterį laiko savo
pasitenkinimo įrankiu, o dažnai tiesiog sekso lėle.
Viena ar su šeima?
Prabhupada
sakė, kad visos merginos mūsų judėjime turėtų
ištekėti. Tai bendra taisyklė, ir ji nereiškia, kad
kiekviena mergina privalo ištekėti, net jei to nenori. Jei mergina
sugeba visą savo dėmesį sutelkti į Krišną, ji gali
pasilikti brahmačarini. Ji gali gyventi moterų āśrame.
Paprastai moters kūnas reiškia, tam tikrus sunkumus, dėl
kurių joms būtų sunku dvasiškai tobulėti vienumoje. Gaudīya
vaiṣṇavams aplamai nerekomenduojama keliauti vieniems, nes net ir
sanyāsis gali tapti Māyos auka. Juo labiau tai tinka moterims. Moteris
negali tapti vanaprastha ar sanyasini, nes neįmanoma
būtų apsaugoti vienišą moterį nuo seksualinės
prievartos. Todėl Vedų visuomenėje moterims neegzistavo
atsižadėjimo pakopos. Bendru atveju moteris turėtų
ištekėti, nes tuomet tikimybė būti apsaugotai,
didžiausia. Bet ne visuomet, ypač šiais laikais, kur šeimos
institucija jau beveik sugriuvusi. Kai kurios labai išskirtinės moterys
(kaip Gangamata Gosvamini, Džahnava devi) buvo tokios
išaukštintos, jog gyveno kaip sanjasiai. Moterys, kurios dėl
įvairių priežasčių negali ištekėti, ar
nenori savęs susieti su šeima (ypač su netinkamu vyru), ir
materialiais įsipareigojimais, gali gyventi su panašaus „likimo“ draugėmis
ir padėdamos viena kitai, dvasiškai tobulėti. Tokiu būdu,
moteris neturėtų galvoti, kad tik ištekėjusi bus laiminga
arba apsaugota. Kartais, dvasinė išaukštintų moterų
bendrija gali duoti daugiau, nei priklausomybė nuo dvasiškai
nebrandaus vyro.
Prabhupada
leido merginoms ISKCON’e tapti brahmačarinėmis, tačiau daugumai
moterų toks statusas neturi didelės perspektyvos. Moters prigimtis
jos gyvenimo siekius sieja su šeima ir namais, todėl moters pareigos
vedinėje tradicijoje neatsiejamos nuo šeimos. Kai vyras priima
vanaprasthą, ištikima žmona seka paskui jį, gyvena kartu
miške ir praktikuoja askezes, susilaikydama nuo troškimo
puoštis, ar patraukti vyro dėmesį. Kai vyras tampa sanjasiu, jo
žmona formaliai tampa našle ir nebegali ieškoti santykių su
kitais vyrais. Tokia moteris neišeina į mišką. Ji lieka
namuose ir visą savo laiką skiria bhakti jogai. Tuomet ja
rūpinasi bendruomenė, šventykla. Kvalifikuota moteris matydama,
kaip jos vyras paliko materialų gyvenimą dėl Krišnos
sąmonės, norės sekti jo pėdomis tiek kiek leidžia jos
galimybės. Tai nėra apribojimai moterims. Būtina
pažymėti tai, kad vedinėje tradicijoje tik brahmanai tapdavo
sanjasiais. Kšatrijai tapdavo vanaprasthomis ir į mišką
dvasiškai tobulėti išeidavo kartu su savo žmona.
Vaišijoms iš šūdroms atsižadėjimas nebuvo
rekomenduojamas ir jie visą gyvenimą nugyvendavo su šeima.
Kai
Čaitanya Mahaprabhu priėmė sanjasą, jo žmona
Višnupriya devi taip pat užsiėmė askeze. Ji kartodavo
mantrą maldos karoliais ir sukartojusi vieną ratą atidėdavo
ryžio grūdą. Kiek ryžių susirinkdavo per dieną,
tiek išvirdavo ir suvalgydavo.
Moters idealas
Materialistinė
visuomenė sugriauna visus idealus. Moterys šioje visuomenėje
dažnai nekenčia savęs, nes gimė moteriškame kūne.
Deja, dažnai tai atsitinka ir Krišnos sąmonės
judėjime. Taip yra todėl, kad nerasdamos sau tinkamos vietos ir
globos, jaučia vyrų pranašumą materialiame gyvenime. Vyrai
ypatingai dažnai stengiasi tai parodyti, vietoje to, kad
pasirūpintų moterimis. Nepaisant tokios situacijos, moters idealas
vis dėlto lieka gyvas ir moteris, vietoje to, kad gėdytųsi savo
lyties, verčiau didžiuotųsi idealu, kuris aprašomas „Bhagavad-gītoje“.
Moters prigimtines
savybės Krišna nurodo BG 10.34 posme:
kīrtiḥ
śrīr vāk ca nārīṇāṁ
smṛtir medhā dhṛtiḥ kṣamā
“Iš
moterų Aš - šlovė, sėkmė, grakšti kalba,
atmintis, nuovoka, ištikimybė bei kantrybė.” Moteris, turinti
šias savybes, niekuomet nebus pažeminimas savo giminei. Iš
tiesų, tokia moteris sugebės išaukštinti savo
šeimą ir savo vyrą. Nuo seno pastebėta, kad moterys
šias savybes gali suteikti vyrams, kuriems jų iš prigimties
trūksta.
Tolesnės
savybės pasirodys nepriimtinos vyrų žeminamoms moterims, bet įsivaizduokime
situaciją, kai vyras myli savo žmoną ir nuoširdžiai ja
rūpinasi, kuri moteris nenorės jam atsilyginti meile ir tarnyste?
Kalbant apie vyro ir moters santykius, pirmasis reikalavimas yra vyrui:
mylėti ir rūpintis savo žmona. Po to reikalavimas moteriai:
mylėti ir patarnauti savo vyrui. Dažnai vyrai praleidžia
pirmąjį reikalavimą ir iš karto puola prie antrojo.
„Śrīmad
Bhāgavatam“ 7.11.25 sako: patarnauti savo vyrui, būti visuomet
palankiai nusiteikus vyro atžvilgiu, vienodai gerai žiūrėti
į vyro artimuosius ir draugus, sekti vyro įžadais - tokie yra
keturi dorybingos žmonos principai.
„Nors
moters kūnas yra menkesnio intelekto požymis, ištikimai
tarnaudama savo vyrui, ji tampa jo geruoju intelektu.“ “Nėra jokio
skirtumo tarp geros žmonos ir gero intelekto” (ŠBh 4.26.16
komentaras).
Labai
svarbu, kad žmona sektų savo vyro įžadais. Tai
reiškia, kad žmona turi pritarti vyro dvasiniam gyvenimui ir
palaikyti jį, o ne trukdyti jam. Čanakya Panditas sako, kad kur tik
šeimoje nėra tarpusavio kovų ir pykčio tarp vyro ir
žmonos, į tuos namus sėkmės deivė ateina
automatiškai.
Tam tikra
prasme visos varnašramos institucijos sėkmė priklauso nuo
moterų. Kai vyrai nesugeba apsaugoti moterų, ir jų
skaistybė suteršiama, gimsta varna sankaros (nepageidautini
palikuoniai). Kai vyrauja varna sankaros, nėra jokios kalbos apie varnašramą.
Tokioje visuomenėje niekas neatskirs brahmano nuo šudros.
Moters kasta
Kartais
moterys lyginamos su vaišijais ir šudromis (BG 9.32). Tačiau vedinėje
literatūroje pasakojama apie daugybę moterų,
parodžiusių aukštesnių klasių savybes (Devahuti, Sati,
Gandhari), todėl šis teiginys reikalauja paaiškinimo. Pirmiausia,
nei moters, nei šudros padėtis nėra pažeminimas gyvai
būtybei. Džīva tiesiog pakliūna į padėtį,
kuri jai geriausiai tinka. Šudra gali būti labai kvalifikuotas ir
patarnauti brahmanui aukų atnašavimo metu. Jis taip pat gali
būti geras karys ar žemdirbys. O svarbiausia, kad šudra taip pat
gali būti sadhu – šventasis. Karalius Dašaratha
(Viešpaties Ramačiandros tėvas) jaunystėje buvo prakeiktas
kai medžioklėje nužudė šudros sūnų. Šis
šudra visų aplinkinių buvo laikomas šventuoju ir karalius
Dašaratha meldė jo atleidimo.
Pagrindinė
šudros luomo savybė yra priklausomybė nuo kitų. Lygiai taip
pat šastros sako, kad moteris visuomet turi būti globojama savo
tėvų, vyro ar savo vyresniųjų sūnų. Tai
nereiškia, kad ši globa jai gyvybiškai svarbi, tačiau jos
visas prigimties grožis ir gerosios savybės atsiskleidžia
būtent tokioje padėtyje. Tai, kad moterys gali gyventi nepriklausomai,
jos jau įrodė. Tačiau niekas neįrodė, kad jos tapo
laimingesnės.
Žinoma,
protinga moteris neprivalo tarnauti ar paklusti vyrui, kuris yra kvailas. Vedos
neleido aukštesnės klasės merginai ištekėti už
žemesnės klasės vyro, kad šis nenutemptų jos
žemyn. Kiekvienai moteriai reikalingas idealas, kuriam ji galėtų
tarnauti, o ne vyras, kuris nieko nesugebėdamas (nei dvasine, nei
materialia prasme), reikalauja žmonos paklusnumo. Jei moteris, ateidama
į Krišnos Sąmonę jau turi vyrą materialistą, ji
neprivalo jo palikti, bet ir neprivalo visiškai jam paklusti ir tenkinti
jo nuodėmingas užgaidas. Sekdama vedinėmis taisyklėmis, ji
turėtų protingai patarnauti tokiam vyrui, neatstumdama jo ir
pamalonindama jį, tapti jo dvasiniu vadovu.
Ištekėjusios moters pareigos
Šventraščiuose
aprašytos moters pareigos skirtos idealiam atvejui: vyras idealus, jis
myli ir rūpinasi savo žmona bei vaikais. Jis atlieka savo pareigas
visuomenėje ir yra dvasinis vadovas savo žmonai. Neidealiu atveju, šios
taisyklės turi būti taikomos pagal vietą, laiką ir
aplinkybes. Tačiau reikia atsižvelgti ir į tokį
pastebėjimą, jog, kai šeimoje vienas narys yra nejautrus ar
netobulas, atsakomasis šaltumas ir netgi kerštas mažai pagerina
situaciją. Dažniau padeda Viešpaties Čaitanjos principas:
„būti kantresniu už medį ir nuolankesniu už trypiamą
šiaudą, nereikalauti pagarbos sau, o rodyti pagarbą visiems.“
ŠBh
7.11.26-27 moters pareigas apibrėžia taip:
Dorybinga
moteris turi rengtis gražiai ir pasipuošti auksiniais
papuošalais savo vyro džiaugsmui. Visuomet dėvėdama
švarius ir patrauklius drabužius, moteris turi šluoti ir valyti
namus vandeniu bei kitais skysčiais, kad namai visuomet būtų
švarūs. Ji turi tvarkyti vyro daiktus ir kvėpinti namus smilkalais
ir gėlėmis. Ji turi būti pasiruošusi išpildyti savo
vyro troškimus. Būdama dora ir sąžininga, kontroliuojanti
savo jausmus, ir kalbanti švelnius žodžius, ištikima
žmona turi tarnauti savo vyrui su meile, pagal laiką ir aplinkybes.
Ištikima
moteris neturėtų būti godi. Ji turi būti patenkinta visomis
aplinkybėmis. Ji su patirtimi turėtų tvarkyti namų reikalus
ir gerai turėtų žinoti religijos principus. Ji privalo
kalbėti maloniai ir teisingai, turėtų būti rūpestinga,
ir visuomet švari bei tyra. Tokiu būdu žmona turi su potraukiu
tarnauti vyrui, kuris nėra puolęs.
Šis
posmas sako, kad moteris turėtų tarnauti vyrui, kuris pats yra
vaišnavas. Tokiu būdu patarnauti jam nėra pažeminimas
moteriai. Netgi atvirkščiai, tarnystė Viešpaties bhaktui laikoma
aukščiausiu Dievo garbinimo metodu. Tokia moteris, sekdama Lakšmi
pavyzdžiu ir tarnaudama savo vyrui, be abejonės grįš namo,
atgal pas Dievą ir laimingai su savo vyru bhakta gyvens Vaikunthos
planetoje. (ŠBh 7.11.29).
Svarbiausia moters pareiga: kiek įmanoma padėti savo vyrui.
Ši pareiga gali reikšti daugelį dalykų, kurie gali
priklausyti ir nuo vyro užsiėmimo. Prabhupada savo mokinėms
nurodydavo padėti vyrams atidaryti pamokslavimo centrą, rašyti
straipsnius ir t.t. Pavyzdys iš šventraščių yra Rukmini devi, kuri valdė arklius tuomet kai Krišna atrėmė Jį
besiginusių princų puolimą. Tam reikalinga patirtis. Moteris
gali būti labai kvalifikuota ir padėti savo vyrui. Krišnos
sąmonės judėjime, kiekvienos ištekėjusios moters
pareiga - padėti savo vyrui skleisti Krišnos Sąmonę. Jei jis
nėra įsikvėpęs tai daryti, gera žmona turėtų
jį įkvėpti. Taip jos pačios gyvenimas bus prasmingesnis.
Taisyklė riboti kūniškus poreikius taikoma ir
vyrams ir moterims, tačiau šie poreikiai yra skirtingi, tad moteris
neturėtų reikalauti iš vyro tenkinti visus jos poreikius, o
vyras neturėtų priekaištauti žmonai, jog ji tik tenkina
jusles.
Ne visos pareigos yra pritaikomos visoms moterims. Įvairios
pareigos, aprašytos šventraščiuose, kaip siuvimas ar
audimas ar karvių priežiūra arba sviesto mušimas gali
būti nepraktiška šiomis dienomis, arba tinka vaišyos
prigimties moterims, tačiau tai užsiėmimai, tinkami moters
prigimčiai. Anksčiau moterys nuo vaikystės buvo auklėjamos taip,
kad rastų džiaugsmą savo pareigose, o ne politikoje, ekonomikoje
ar ieškodamos nuotykių.
“Merginai
ištekėti Krišnos Sąmonėje dar nereiškia, kad ji
turi atsisakyti praktinės atsidavimo tarnystės šventykloje ar
sankirtanoje. Tačiau ji taip pat turėtų žiūrėti,
kad namų ūkio reikalai nėra apleisti.” (Prabhupada)
Krišnos
knygoje 29 skyriuje Krišna kalba gopėms:
“Dar turiu
pridurti jums, kad dorovingai moteriai geriausias religijos principas -
neveidmainiaujant tarnauti savo vyrui. Moteris turi būti ne tik dorovinga
ir ištikima savo vyrui, bet ir privalo maloniai elgtis su jo draugais,
klausyti jo tėvo bei motinos ir mylėti jaunesniuosius jo brolius. O
visų svarbiausia - moteris turi rūpintis savo vaikais.”
“Jei
palikusi dabartinį kūną moteris iš tikrųjų nori
pakilti į aukštesniąsias planetas, ji neturi apleisti savo vyro,
net jei šis yra bjauraus būdo, neturtingas, nevykėlis ar senas
ir ligų suluošintas.”
Vyro
šlovė atsiskleidžia, kai jis tobulai atlieka savo pareigas
varnašramos sistemoje. Moters šlovė atsiskleidžia, kai ji
tobulai atlieka savo pareigas šeimoje. Ir vyro ir moters šlovė
vienodai atsiskleidžia, kai jie su atsidavimu tarnauja Krišnai. Tokiu
būdu, abu gali būti šlovingi. Gandhari, Dhṛtarāśtros
žmona, kad nesijaustų pranašesnė už savo aklą
vyrą, užsidėjo raištį ant akių. ji taip
elgėsi siekdama dvasinio tikslo, todėl gavo neišmatuojamą
dvasinę galią. Šis Krišnos Sąmonės judėjimas
nedaro jokios diskriminacijos tarp vyrų ir moterų. Kiekvienas turi
lygias galimybes tobulėti dvasiškai. Todėl vyrų, kaip
stipriosios lyties atstovų pareiga yra padėti moterims tobulėti.
Tas, kuris suvokia, jog negalės visą gyvenimą laikytis celibato
ir gyventi šventykloje, turėtų paimti žmoną ir su
pilna atsakomybe padėti jai tobulėti Krišnos Sąmonėje.
Pagarba moterims
Vyrai
galvojantys, kad moterys yra žemesnės klasės ir neturi
pakankamai intelekto, ir nenusipelno jokios pagarbos ar rūpesčio,
iš tiesų patys yra kvailiai. Vietoje to, kad gerbtų visas
moteris kaip savo motinas (matrtvat para darešu), jie iš
tiesų elgiasi savanaudiškai ir nepadeda sau dvasiškai
tobulėti.
ŠBh
6.19.18 sako:
kṛtam ekatareṇāpi
dam-patyor
ubhayor api
patnyāṁ kuryād anarhāyāṁ
patir
etat samāhitaḥ
“Tarp vyro ir žmonos, vienam asmeniui pakanka atlikti
atsidavimo tarnystę. Dėka jų gerų santykių abu
džiaugsis tuo pačiu rezultatu. Todėl, jei žmona
nepajėgi atlikti šį procesą, vyras turėtų tai
daryti labai rūpestingai, o jo atsidavusi žmona rezultatą
dalinsis su juo.”
Vienas
aforizmas teigia:
“Kiekviena
išmintinga moteris padaro savo vyrą karaliumi. Ir tampa laimingiausia
to karaliaus karaliene.”
Šio
aforizmo gal neverta suprasti tiesiogiai, tačiau jis parodo, kad moteris
tarnaudama nesavanaudiškam ir pareigingam vyrui ne tik nenustoja
šlovės, bet iš tiesų ją pasiekia.
Kaip
moteris yra išaukštinama Vedinėje kultūroje rodo šios
citatos iš Manu samhitos:
III.55
Moteris turi būti gerbiama ir šlovinama savo tėvų,
vyrų ir brolių bei svainių, kurie trokšta savo
pačių gerovės.
III.56. Kur
moteris yra gerbiama, pusdieviai visuomet patenkinti. Tačiau kur jos
nėra gerbiamos, jokie šventi ritualai neduoda rezultato.
III.57. Šeima,
kurioje moterys gyvena varge, greitai sunyksta; tačiau šeima, kur jos
patenkintos, visuomet klestės.
III.58. Namai,
kuriuose moterys nėra tinkamai gerbiamos, iššaukia
prakeikimą ir visiškai sunyksta tarsi sugriauti magijos.
Požiūris į moteris ISKCON’e
Nelygybė tarp vyro ir moters niekuomet
neturi tapti pagrindu išnaudojimui arba pažeminimui. Ypatingai
ISKCON’o šventyklose vyrai ir moterys turi turėti vienodas galimybes
ir sąlygas gyventi atsižvelgiant į lyčių ypatumus.
Tačiau dvasinė mūsų lygybė Krišnos akimis neturi
tapti taip pat pagrindu laisvai bendrauti tarpusavyje vyrams ir moterims.
Vedų visuomenėje brahmačiariui prisiliesti prie moters buvo
tolygu mirčiai. Šis etiketas taip pat turi būti išlaikytas.
Prasadas
šventykloje turi būti dalinamas lygia greta vyrams ir moterims. Jei
reikia, galima įsigyti daugiau indų. Moterys neprivalo laukti, kol
pavalgys vyrai ir atlaisvins joms vietą. Iš karto reikia
pasirūpinti, kad visiems vietos ir prasado pakaktų. Vedinėje
kultūroje buvo įprasta pirmiausia pasirūpinti brahmanais,
vaikais, moterimis, o tik po to rūpintis savimi.
Tendencija griežtai vadinti vyrus “prabhu”
(šeimininkas), o moteris “matadži” (motina) yra
išsigalvojimas. Geriausia vadinti vyrus vyrais, o moteris moterimis.
Žodis “matadži” - “motina” vartojamas, siekiant parodyti ypatingą
pagarbą, kuri rodoma motinai, o ne norint pažeminti. Lygiai taip pat
žodis “prabhu”, taikomas vyrams nereiškia jų savaiminio pranašumo
prieš moteris. Aukštesnė ar žemesnė padėtis
priklauso ne nuo lyties ar socialinės padėties, o nuo dvasinio lygio.
Moterys turi tas pačias teises į gyvenimą
šventykloje, medicininę pagalbą, įvairius patogumus (kaip
šiltas vanduo), kaip ir vyrai.
Jei vyrai stovi ant kelio, kuriuo eina
moteris, jie turi prasiskirti ir praleisti ją (neversdami ją eiti
aplink). Jei kažkuriam vyrui nepakanka intelekto tai suprasti, kitas vyras
(turintis daugiau nuovokos) turėtų jėga jį pastumti,
sudarydamas galimybe praeiti moteriai.
Vyrai neturėtų juokauti su
moterimis ar užsiimti palaidais pokalbiais (pradžialpa). Skatinami
tik pokalbiai atsidavimo tarnystės klausimais.
Jei moteris yra šventyklos prezidentas,
komendantas, departamento vadovas etc. visi aplinkiniai (tiek vyrai, tiek
moterys) turi rodyti jai tinkamą pagarbą. Negalima pakęsti
atvejų, kai vyrai nepagarbiai elgiasi su lyderiu vien todėl, kad šis
yra moteris.
Nei vienas guru, sanyasis ar pamokslautojas
per paskaitas ar pokalbio metu neturi žeminančiai kalbėti apie
moteris. Jie privalo palaikyti tarp vyrų ir moterų abipusės
pagarbos dvasią. Kai žmogus tarnauja Krišnai, visi
materialūs skirtumai praranda prasmę.
Š.P. laiškas Gargamuniui
(69.10.18): “Pats patraukliausias Majos bruožas yra moterys ir pinigai.
Mes, įsisąmoninę Krišną vyrai, pamokslaudami turime
ryšių su moterimis ir pinigais, ir vienintelė profilaktinė
priemonė išsigelbėti yra nepriimti jų savo jausmų patenkinimui.
Tuomet mes išliksime pakankamai stiprūs. Materialistiški
žmonės viską priima jausmų patenkinimui, o
įsisąmoninę Krišną žmonės viską
panaudoja Krišnos patenkinimui. Patys dalykai, kaip moterys ir pinigai,
nėra neteisingi, bet jie įgyja trūkumų neteisingai juos
panaudojant. Netinkamas panaudojimas yra priimti juos jausmų patenkinimui.
Ar vaikai yra šalutiniai produktai?
Ar meilė egzistuoja šiame pasaulyje?
KLAUSIMAI:
1. Papasakokite apie pagrindines taisykles, kaip turi bendrauti
tarpusavyje vyrai ir moterys.
2. Kokie vaidmenys tradiciškai priskiriami vyrams ir moterims
Vedų tradicijoje?
3. Kaip suderinti tarpusavyje dvasinės lygybės ir materialaus
skirtingumo bei tarpusavio pagarbos principus?
4. Ar moterys ir vyrai turi vienodas galimybes dvasiškai
tobulėti?