IŠSIVADAVIMAS
Trumpai apie
temą
Žodis išsivadavimas sanskrito kalba skamba mokṣa,
mukti, apavarga ir t.t.
„Pa“ varga – reiškia penkios sanskrito
abėcėlės raidės: pa, pha, ba, bha
ir ma. Kiekviena iš šių raidžių simbolizuoja
materialaus pasaulio vargus:
pa -
reiškia pariśrama - labai sunkus darbas. Arba reiškia parābhava
- pralaimėjimas;
pha -
phena - putos, einančios iš burnos nuo sunkaus darbo;
ba - byarthatā
- nusivylimas darbo pabaigoje; arba reiškia bandha -
pančiai;
bha -
bhaya - baimė dėl ateities;
ma – māra
arba mṛtyu - mirtis pačioje pabaigoje.
Apavarga reiškia
„ne ‘pa varga’“ arba tai, kas sunaikina visus šiuos nereikalingus
dalykus.
„Vedānta sūtra“ aprašo dvi išsivadavimo
stadijas:
1) jīvan mukti - gaunama dar prieš paliekant
fizinį kūną. Kai gyva būtybė pašvenčia
visą savo veiklą Dievui, kaip meilės dovaną, ji
išsivaduoja iš karmos pančių;
2) videha mukti - pasiekiama palikus kūną. Tai
amžina atsidavimo tarnystės padėtis svarūpa śakti
karalystėje.
Išvaduotos sielos su Viešpačiu yra trilypėje
sąjungoje, kurios niekas negali nutraukti:
1) Jos yra dvasinėje Dievo karalystėje, kuri
nesiskiria nuo paties Dievo;
2) Jų nuolatinės meditacijos dėka Dievas visuomet
yra jų sieloje;
3) Jos yra meilės sąjungoje su asmeniniu Dievo
pavidalu, kuris pasirodo jiems.
Siela išlaiko savo individualias dvasines charakteristikas
ir turi dvasinį pavidalą taip pat po išsivadavimo. Ji gali
mėgautis, žaisti ir patirti džiaugsmą Dievo
karalystėje, kurioje yra gausybė dvasinių formų.
Viešpats turi tokias patrauklias savybes, jog sužavi
net išsivadavusias sielas. Todėl Viešpaties pavidalas garbinamas
ir po išsivadavimo.
Penkios išsivadavimo rūšys:
1) sārūpya - įgyti tą patį
pavidalą kaip Viešpaties;
2) sāmīpya - gyventi kartu su
Viešpačiu ir būti Jo palydovu;
3) sālokya - gyventi vienoje planetoje kartu su
Viešpačiu;
4) sārṣṭi - turėti tokius pat
turtus kaip Viešpats.
5) sāyujya – įsilieti į Viešpaties
pavidalą.
Sāyujya
- susilieti su Viešpaties kūnu arba brahmaṇo spindesiu,
kartais vadinama kaivalya arba vienovė. Sāyujya yra
kelių tipų:
a) gyvoji būtybė įsilieja į Viṣṇu
kūną ir nustoja egzistuoti kaip individuali esybė. Tai
išsivadavimas, kurį lengvai gauna Kṛṣṇos arba Jo
ekspansijų nužudyti demonai. Taip pat Brahmos gyvenimo pabaigoje, kai
visata sunaikinama, visos gyvosios būtybės įeina į Viṣṇu
kūną ir laukia kito kūrimo. b) gyvoji būtybė
įsilieja į brahmajyoti arba Viešpaties kūno
spindesį, ir galvoja apie save kaip apie vieną (ekam) ir
palaimingą. Šiame būvyje galima patirti tam tikrą
palaimą, tačiau ji yra mažytis lašelis, lyginant su
didžiuliu palaimos vandenynu, kylančiu iš tyros atsidavimo
tarnystės.
Iš penkių išsivadavimo formų, sāyujya
vaiṣṇavams yra tarsi pragaras, o visos kitos 4 formos yra
priimtinos, nors vaiṣṇavai jų visai netrokšta.
Išsivadavimas yra šalutinis produktas, lengvai pasiekiamas tam, kuris
su meile tarnauja Kṛṣṇai.
Noras pasiekti išsivadavimą yra materialus. Jis yra
vienas iš keturių materialių žmonių visuomenės
poreikių: dharma, artha, kāma, mokṣa
- religinė veikla, ekonomikos vystymas, juslinis pasitenkinimas,
dvasinė emancipacija arba išsivadavimas.
Išsivadavimas
reiškia būti paleistam iš māyos nagų. Tik tie,
kurie bendravo su šventomis asmenybėmis, pasiekia tokį
išsivadavimą.
Jīva savo pirminiu, konstituciniu pavidalu yra tyras
Kṛṣṇos tarnas. Kai ji puola į neišmanymo
tamsą, ji turi priimti grubų ir subtilų materialius kūnus.
Išsivadavimas reiškia visiškai atmesti šiuos svetimus
pavidalus ir įsitvirtinti savo pradinėje, dvasinėje svarūpoje.
Išvaduota siela
turi aštuonias savybes:
1)
ji neatlieka nuodėmingos veiklos ir
nejaučia jai polinkio, kylančio iš māyos
tamsybės;
2)
ji nepatiria senatvės kančių ir
visuomet išlieka jauna ir gaivi;
3)
ji įveikė mirtį ir
pasikartojantį gimimą;
4)
ji niekuomet neliūdi ir nedžiūgauja
dėl materialių dalykų;
5)
ji neturi materialių jutiminių
troškimų;
6)
ji nenori nieko, išskyrus tarnauti
Kṛṣṇai be pašalinių motyvų;
7)
jos visi troškimai tobuli ir nukreipti į
Aukščiausią Tiesą;
8)
Kṛṣṇos malone visi jos
troškimai išsipildo.
Vienintelis
būdas visiškai išsivaduoti yra praktikuojant tyrą
Kṛṣṇos sąmonę śuddha-bhaktų
bendrijoje. Taip jīva išsilaisvina iš māyos
gniaužtų ir jos prigimtis atsiskleidžia jai tiek, kiek
širdyje pašalintos anarthos.
Žmogus
išsilaisvina iš māyos nagų nuo pat atsidavimo
tarnystės pradžios, tačiau visiškas išsivadavimas
iš abiejų materialių kūnų (grubaus ir subtilaus)
gaunamas tik pasiekus visišką bhakti sādhanos
brandą. Iki tol žmogus laikomas išsivadavusiu tiek, kiek suvokia
savo konstitucinę padėtį.
Jīva pateko māyos valdžion dėl
įžeidimų, o visų įžeidimų pradžia yra
užmarštis, kad „Aš esu Kṛṣṇos tarnas.“
Įžeidimus galima panaikinti tik gavus Kṛṣṇos
malonę; tik tuomet galima išsivaduoti ir iš māyos
valdžios.
Du jīvų
tipai yra laisvi nuo māyos valdžios:
1)
nitya-siddha – jīvos,
kurios niekada nebuvo māyos valdžioje ir
2)
sādhana-siddha –
tos, kurios kartą buvo māyos valdžioje, bet dabar jau
laisvos.
Plačiau apie
temą
Visų
pirma apie patį išsivadavimą. Tai pati svarbiausia Indijos
filosofijos idėja. Todėl vakariečiai kartais sako, kad indai
nesukūrė filosofijos, t.y. abstraktaus mąstymo. Tai, ką jie
sukūrė, vadinama soteriologija arba mokslu apie
išsivadavimą. Tuo, kad žmogaus gyvenimo tikslas yra
išsivadavimas, Indijoje neabejoja nei vienas, vienaip ar kitaip
susijęs su mąstymu. Indijos filosofija visuomet yra labai
praktiška. Jei vakariečiai daugiau linkę mąstyti apie
mąstymo prasmę ir galimybes, tai Indijos mąstytojai tam neturi
laiko. Gyvenimas turi prasmę ir reikia surasti priemones šią
prasmę įgyvendinti. Todėl išsivadavimo idėja yra
visose Indijos filosofinėse mokyklose, nors kiekviena mokykla pateikia
savus kelius link išsivadavimo. Gauḍīya vaiṣṇavai
ir ISKCON’as priklauso būtent Vedāntos mokyklai, todėl mus
domina Vedāntos požiūris į išsivadavimą.
Išsivadavimas
kaip apavarga
Žodis išsivadavimas sanskrito kalba skamba mokṣa,
mukti, apavarga, etc. Šie terminai turi skirtingas
etimologines reikšmes. „Śrīmad Bhāgavatam“ 1.2.9 apie apavargą
sako:
dharmasya hy āpavargyasya
nārtho ’rthāyopakalpate
nārthasya dharmaikāntasya
kāmo lābhāya hi smṛtaḥ
„Visos priskirtos pareigos yra skirtos galutiniam
išsivadavimui. Jos neturi būti atliktos jokiais materialiais
tikslais. Dar daugiau, pagal išminčius, tas, kuris užimtas
priskirtomis pareigomis, niekuomet neturėtų materialių laimėjimų
panaudoti jusliniam pasitenkinimui.“
Apavarga reiškia
„ne ‘pa varga’“. „Pa“ varga - viena iš penkių
sanskrito kalbos vargų arba abėcėlės
eilučių. „Pa“ vargoje yra penkios raidės: pa,
pha, ba, bha ir ma.
Kiekviena iš šių raidžių simbolizuoja
materialaus pasaulio vargus:
pa - reiškia pariśrama - labai
sunkus darbas. Arba reiškia parābhava - pralaimėjimas;
pha - phena - putos, einančios
iš burnos nuo sunkaus darbo;
ba - byarthatā - nusivylimas darbo
pabaigoje; arba reiškia bandha - pančiai;
bha - bhaya - baimė dėl
ateities;
ma – māra arba mṛtyu -
mirtis pačioje pabaigoje.
Apavarga reiškia tai, kas sunaikina visus šiuos
nereikalingus dalykus.
Ar išsivadavusi
jīva išsaugo savo individualybę?
Išsivadavimo idėja remiasi tuo, kad siela yra
nemateriali, ir todėl ji turi išsigauti iš materialių
gyvenimo sąlygų. Vedāntos mokykloje egzistuoja dvi pakraipos:
personalistai ir impersonalistai. Impersonalistai (mayavados mokykla) teigia,
kad yra tik viena siela, Dievas. Idėja apie daugelį sielų
atsirado dėl iliuzijos. Tačiau personalistai paneigia šį
požiūrį, sakydami, jog jei yra tik viena siela, tuomet iliuzija
yra galingesnė už patį Dievą, nes jis pradeda apie save
galvoti kaip apie daugelį būtybių, kurios pavaldžios
gimimui ir mirčiai. Tokiu būdu personalistai sako, jog Dievas ir
gyvosios būtybės yra skirtingos, nors ir yra tos pačios
dvasinės prigimties. Skirtingos personalistų mokyklos skirtingai
aprašo ryšį tarp Dievo ir jīvų, tačiau
jų visų esmę gerai nusako Čaitanjos filosofija:
Lygiai kaip Saulės spinduliai yra Saulės paribio
energija, taip ir gyvosios būtybės yra Kṛṣṇos
paribio energija, t.y. būdami tos pat prigimties skiriasi savo kiekybe ir
galia. Gyvosios būtybės yra sukurtos laisvos iš prigimties ir
turi laisvą valią pasirinkti - tarnauti Dievui ar ne. Tarnaudamos
savo juslėms, jos susipainioja ir tampa pavaldžios materijai,
tarnaudamos Dievui ir mylėdamos Jį, jos automatiškai pasiekia mukti
- išsivadavimą.
Išsivadavimas
„Vedānta sūtroje“
Vedānta sūtra aprašo dvi išsivadavimo
formas:
1) jīvan mukti - gaunama dar prieš paliekant fizinį kūną.
Kai gyva būtybė pašvenčia visą savo veiklą
Dievui, kaip meilės dovaną, ji išsivaduoja iš karmos
pančių;
2) videha mukti - pasiekiama palikus kūną. Tai amžina atsidavimo
tarnystės padėtis svarūpa śakti karalystėje. Videha
mukti aprašyta „Chāndogya Upaniṣad“ 8.12.3: “Tokiu
būdu ši skaisti būtybė, kilusi iš ankstesnio
kūno, pasirodo savo pačios kūnu, pasiekusi ryškiausią
šviesą Aukščiausio Viešpaties malone. Išvaduota
siela čia juda aplink, juokdamasi, žaisdama, linksmindamasi su
moterimis, orlaiviais ir kitomis išvaduotomis sielomis.”
Baladeva Vidyābhūṣaṇa savo komentare
„Vedānta sūtrai“ – „Govinda Bhāṣyoje“ - komentuoja, kad
išvaduotos sielos su Viešpačiu yra trilypėje
sąjungoje:
1) Jos yra
dvasinėje Dievo karalystėje, kuri nesiskiria nuo paties Dievo;
2) Jų
pastovios meditacijos dėka Dievas visuomet yra jų sieloje;
3) Jos yra
meilės sąjungoje su asmenine Dievo forma, kuri pasirodo jiems.
Iš šios padėties negrįžtama, kaip
teigia paskutinis Vedānta sūtros tekstas ‘anāvṛttiḥ
śabdāt anāvṛttiḥ śabdāt’ – „iš
čia negrįžtama [į materialų pasaulį], iš
tiesų, iš čia negrįžtama, nes Vedos taip sako.“
Mayavadžiai teigia, kad Dievo pavidalas yra materialaus
pasaulio simbolis, kurį bhaktas įsivaizduoja dėl meditacijos.
Kai atsidavęs pasiekia išsivadavimą, jis suvokia, kad Dievas yra
beformis. Tačiau „Vedānta Sūtra“ 3.2.16 paneigia šį
požiūrį: āha
ca tan-mātram
-
„Šventraščiai teigia, kad Aukščiausiojo pavidalas
susideda iš Jo paties giliausios esmės.“ O „Vedānta sūtros“
3.3.36 patvirtina: antarā
bhūta-grāmavat svātmanaḥ - „bhaktas, pasiekęs
išsivadavimą ir pakliuvęs į dvasinę karalystę,
Brahmano spinduliuose mato dieviškas formas, panašias į fizinius
objektus ir netgi miestus.“
Mayavadžiai teigia, jog po išsivadavimo atsidavęs
gali atmesti meditaciją į Dievo pavidalą. Tačiau
Vedānta sūtros 4.1.12 teigia: ā prāyaṇāt
tatrāpi hi dṛṣṭam – „Šventraščiai
atskleidžia, kad Viešpaties pavidalas turi būti garbinamas iki
išsivadavimo (ā prāyaṇāt) ir netgi po jo (tatrāpi).“
Išsivadavusios sielos jaučia nepermaldaujamą potraukį
garbinti Viešpatį, kadangi jis yra toks patrauklus ir nuostabus.
Sergantis gelta žmogus valgo cukrų, kad pasveiktų nuo ligos,
tačiau jis valgo cukrų ir tuomet, kai jis sveikas, ir ne todėl,
kad jis serga kokia liga, o todėl, kad cukrus saldus. Lygiai taip pat
išvaduotos sielos garbina Viešpaties pavidalą.“
Šią idėją patvirtina ir ātmārāmos
posmas iš „Śrīmad Bhāgavatam“ 1.7.10:
sūta uvāca
ātmārāmāś ca munayo
nirgranthā apy urukrame
kurvanty ahaitukīṁ bhaktim
ittham-bhūta-guṇo hariḥ
„Ātmārāmos [kurie semiasi malonumo iš
ātmos - dvasinio “aš”], tie, kurie tvirtai žengia savižinos
keliu, nors yra išsivadavę iš materijos nelaisvės,
trokšta tyrai ir besąlygiškai tarnauti Dievo Asmeniui. Tai
reiškia, kad Viešpats turi transcendentinių ypatybių ir yra
patrauklus visiems, taip pat ir išsivadavusioms sieloms.“
Kitaip sakant, jei Viešpaties pavidalas būtų
iliuzinis, išvaduotos sielos negarbintų jo.
Penkios
išsivadavimo rūšys:
Išsivadavimo formos aprašytos „Śrīmad
Bhāgavatam“ 9.4.67, kur Viešpats Nārāyaṇa kalba
Durvāsā Muniui:
mat-sevayā
pratītaṁ te
sālokyādi-catuṣṭayam
necchanti sevayā pūrṇāḥ
kuto ’nyat kāla-viplutam
„Mano bhaktai, kurie yra visuomet patenkinti užsiimdami
meilės tarnyste Man, nesidomi netgi keturiais išsivadavimo principais
[sālokya, sārūpya, sāmīpya ir sārṣṭi],
nors jie automatiškai pasiekiami atliekant tarnystę. Ką jau
kalbėti apie laikiną laimę, pasiekiamą patekus į
aukštesnes planetines sistemas.“
Dar
tiksliau išsivadavimo formos išvardintos „Śrīmad
Bhāgavatam“ 3.29.13 posme:
sālokya-sārṣṭi-sāmīpya-
sārūpyaikatvam apy uta
dīyamānaṁ na gṛhṇanti
vinā mat-sevanaṁ janāḥ
„Tyras bhaktas nepriimtų jokios išsivadavimo formos:
tokios kaip sālokya, sārṣṭi, sāmīpya,
sārūpya ar ekatva, net jei tai pasiūlytų pats
Aukščiausias Dievo Asmuo.“
Tai ne
dėl to, kad bhaktas priešintųsi Viešpaties valiai, o
todėl, kad Viešpats gali kaip išbandymą pats pasiūlyti
bhaktams išsivadavimą, tarsi kokią malonę. Tačiau
tokios malonės bhaktams būtent ir nereikia.
Šios
išsivadavimo formos:
1) sārūpya
- įgyti tą patį pavidalą kaip Viešpaties;
2) sāmīpya
- gyventi kartu su Viešpačiu ir būti Jo palydovu;
3) sālokya
- gyventi vienoje planetoje kartu su Viešpačiu;
4) sārṣṭi
- turėti tokius pat turtus kaip Viešpats.
5) sāyujya
– įsilieti į Viešpaties pavidalą.
Sāyujya
- susilieti su Viešpaties kūnu arba brahmaṇo spindesiu,
kartais vadinama kaivalya arba vienovė. Sāyujya yra
kelių tipų:
a) gyvoji būtybė įsilieja į Viṣṇu
kūną ir nustoja egzistuoti kaip individuali esybė. Tai
išsivadavimas, kurį lengvai gauna Kṛṣṇos arba Jo
ekspansijų nužudyti demonai. Iš kitos pusės, Brahmos
gyvenimo pabaigoje, kai visata sunaikinama, visos gyvosios būtybės
įeina į Viṣṇu kūną ir laukia kito kūrimo.
Todėl nėra didelės prasmės siekti to, kas taip lengvai
pasiekiama demonams ir materialistams.
b) gyvoji būtybė įsilieja į brahmajyoti
arba Viešpaties kūno spindesį ir galvoja apie save kaip apie
vieną (ekam) ir palaimingą. Šiame būvyje iš
tiesų yra patiriama tam tikra palaima, kylanti iš savo dvasinės
prigimties suvokimo, tačiau ši palaima yra mažytis lašelis,
lyginant su didžiuliu palaimos vandenynu, kylančiu iš tyros
atsidavimo tarnystės. Apie sāyujya mukti Pṛthu
Mahārāja sako „Śrīmad Bhāgavatam“ 4.20.24: “Brangus
Viešpatie, jei išsivadavęs aš negalėsiu klausytis apie
Tavo Šviesybės šlovę, kurią iš širdies
gelmių gieda tyri bhaktos, šlovindami Tavo lotosines pėdas, jei
negalėsiu pajusti transcendentinės palaimos saldumo, tada
neprašau Tavęs išsivadavimo, ar vadinamos dvasinės
emancipacijos. Aš tik meldžiu Tavo Šviesybės suteikti man
milijonus liežuvių ir ausų, kad galėčiau nuolat klausytis
apie Tave ir giedoti Tau transcendentinę šlovę”.
Troškimas įsilieti į Aukščiausiojo
būtį kyla iš neišmanymo apie dvasinio pasaulio
įvairovę ir tikrąją gyvosios būtybės
prigimtį. Kadangi pasiekusios išsivadavimą tokios
būtybės negali atlikti dvasinės veiklos, jos priverstos
grįžti į materialią sferą, kadangi veikli sielos
prigimtis skatina jas ieškoti užsiėmimo.
Išsivadavimas ir
atsidavimo tarnystė
Iš penkių išsivadavimo formų, sāyujya
vaiṣṇavams yra tarsi pragaras, o visos kitos 4 formos yra
priimtinos, nors vaiṣṇavai jų visai netrokšta.
Greičiau pats išsivadavimas yra tarsi šalutinis produktas, kuris
lengvai pasiekiamas tam, kuris su meile tarnauja Viešpačiui. Mukti
yra bhakti tarnaitė. Kai Viešpats Nārāyaṇa
siuntė bhakti į Žemę, kad ji maitintų ir palaikytų
bhaktus, Jis davė jai mukti (išsivadavimą) kaip
tarnaitę, o jñāną (žinojimą) ir vairāgyą
(atsižadėjimą) kaip jos sūnus. Tokiu būdu mukti
stovi už durų ir laukia, kol Kṛṣṇos bhaktas
atkreips į ją dėmesį.
Bilvamaṅgala
Ṭhākura sako:
muktiḥ svayaṁ mukulitāñjaliḥ
sevate ’smān
dharmārtha-kāma-gatayaḥ samaya-pratīkṣāḥ
„Jei žmogus išsiugdo savo natūralią
atsidavimo tarnystę Aukščiausiam Dievo Asmeniui, mukti
stovi prieš tokį bhaktą sudėtomis rankomis ir
siūlydama įvairiausias paslaugas.“
Kitais žodžiais tariant, bhaktas jau yra
išvaduotas.
Bhaktų
netraukia pats išsivadavimas, jei jis nesusijęs su Kṛṣṇa.
Bhaktas yra pasiryžęs amžinai suktis materialiame pasaulyje, kad
tik galėtų niekuomet neužmiršti Kṛṣṇos. O
jei Kṛṣṇos tenai nėra, tai kokia nauda iš paties
išsivadavimo.
„Skanda
Puranoje“ yra posmas, kuriame kalbama apie Kṛṣṇos malonę
gopėms:
bhakti-mārgī
pṛthaṅ muktim
agād viṣṇu-prasādataḥ
kāmas tv aśubha-kṛc cāpi
bhaktyā viṣṇoḥ prasāda-kṛt
“Viešpaties Viṣṇu malone tas, kuris eina
atsidavimo tarnystės keliu gauna išsivadavimą kaip
šalutinį produktą. Tokio asmens geismingi troškimai,
paprastai nešantys nesėkmę, kai pasireiškia per tyrą
atsidavimą, tik pritraukia Viṣṇu malonę.“
Galų
gale materialistiški žmonės, kuriems pabodo kentėti ir
kurie neberanda būdų nutraukti kančią, ryžtasi siekti
išsivadavimo, atsisakydami žemiškų juslinių
malonumų. Tačiau juos vedantis motyvas yra visiškai materialus -
noras patirti brahmānandą - dvasinę palaimą,
kylančią iš savo dvasinės prigimties suvokimo. Bhaktas
neieško malonumo sau, jis stengiasi patenkinti tik Kṛṣṇą,
todėl jis nejaučia jokio poreikio išsivaduoti. „Śrīmad
Bhāgavatam“ 5.14.44 Śukadeva Gosvāmis sako: “Kieno
širdį sužavi transcendentinės Madhusūdanos,
Aukščiausio Dievo Asmens, savybės, tam neberūpi net
išsivadavimas, kurio trokšta daugybė didžių
išminčių, ką jau kalbėti apie materialius turtus.”
Ši mintis palaikoma labai daug kur. „Śrīmad Bhāgavatam“
6.17.28 Viešpats Śiva sako savo žmonai, kad vaiṣṇavas
nebijo nieko, net pragariškų gyvenimo sąlygų, nes jis rado
prieglobstį prie Nārayaṇos lotosinių pėdų.
„Śrīmad
Bhāgavatam“ 7.6.25 Prahlāda Mahārāja sako: „Ar verta
užimti vis aukštesnę padėtį siekiant vis didesnių
karminės veiklos rezultatų, jei materialios gamtos guṇos
dovanoja juos savaime? Ir kokia jums nauda iš dvasinės emancipacijos,
arba išsivadavimo iš materijos nelaisvės? Jei jūs visuomet
giedate šlovę Aukščiausiam Viešpačiui ir visad
mėgaujatės Viešpaties lotoso pėdų nektaru, jums viso
to nebereikia.’
Žmogus,
kuris su malonumu klausosi apie Viešpatį ir gieda Jam
transcendentinę šlovę, jau pakilo virš visų
materialių palaiminimų, taigi ir virš dorovingos karminės
veiklos rezultatų, aukų ir net išsivadavimo iš materijos
vergijos.
Atsidavimo
tarnystė yra daug kartų pranašesnė už bet kokį
išsivadavimą, todėl tas, kuris pajuto atsidavimo tarnystės
skonį visiškai nejaučia potraukio išsivadavimui. Tai
patvirtina Gajendros žodžiai iš „Śrīmad
Bhāgavatam“ 8.3.20: „Aš žinau, kad tie, kurie yra tyri bhaktai
ir kurie, tarnaudami tyrų sielų lotosinėms pėdoms,
išsivadavo iš visų materialių troškimų, skendi
transcendentinės palaimos vandenyne ir yra laimingi vien tuo, kad
šlovina Tavo tauriąsias savybes. Jiems nebėra ko trokšti,
nebėra ko melsti.“
Kad noras
pasiekti išsivadavimą yra materialus, paliudija ir tai, jog jis yra
vienas iš keturių materialių žmonių visuomenės
poreikių: dharma, artha, kāma, mokṣa
- religinė veikla, ekonomikos vystymas, juslinis pasitenkinimas,
dvasinė emancipacija arba išsivadavimas.
„Śrīmad
Bhāgavatam“ 10.2.32 posmas sako, jog tie, kurie siekia išsivadavimo
ir netarnauja Kṛṣṇos lotosinėms pėdoms, vėl
puola netgi iš savo išaukštintos padėties (patanty adhaḥ),
kurioje jie galvoja, jog yra išsivadavę. Tokiu būdu vaiṣṇavai
sāyujya mukti arba ekatvos net nelaiko išsivadavimu.
Kaip ten
bebūtų, ar trokšta žmogus išsivadavimo, ar ne -
nesvarbu. Svarbu tai, kad jis turi tarnauti Aukščiausiajam, kuris
žino pačius slapčiausius gyvosios būtybės
troškimus, ir žino, kuriuos iš jų išpildyti, o kurių
- ne. Jei Viešpats mato, kad dėl kurio nors troškimo nepasuks
bhaktas iš kelio, Viešpats leidžia šiam troškimui
išsipildyti, tačiau jei priešingai - Viešpats padaro taip,
kad bhaktas nebeturėtų tokių troškimų. Todėl
Viešpats vadinamas Mukunda - tas, kuris išvaduoja bhaktus.
„Śrīmad Bhāgavatam“ 2.3.10 sako:
akāmaḥ
sarva-kāmo vā
mokṣa-kāma
udāra-dhīḥ
tīvreṇa
bhakti-yogena
yajeta
puruṣaṁ param
Žmogus, turintis stipresnį intelektą, jei jis
kupinas materialių troškimų, arba visiškai jų neturi,
o gal trokšta išsivadavimo, visomis išgalėmis jis
turėtų garbinti Aukščiausią visumą - Dievo
Asmenį.
Kaip jīva gali išsilaisvinti iš māyos
gniaužtų?
Daśa-mūla
(7) sako:
yadā
bhrāmaṁ bhrāmaṁ hari-rasa-galad-vaiṣṇava-janaṁ
kadācit saṁpaśyan tad-anugamane syād ruci-yutaḥ
tadā kṛṣṇāvṛttyā tyajati śanakair
māyika-daśāṁ
svarūpaṁ vibhrāṇo vimala-rasa-bhogaṁ sa kurute
„Kai
beklajodama šiame pasaulyje po aukštesnes ir žemesnes
gyvybės rūšis jīva pamato vaiṣṇavą,
panirusį į śrī hari bhakti rasos tėkmę,
jos širdyje kyla noras sekti vaiṣṇavo gyvenimo
būdu. Kartodama śrī-kṛṣṇa-nāmą,
ji po truputį vaduojasi iš savo sąlygotumo. Žingsnis po
žingsnio ji atstato savo įgimtą transcendentinį
pavidalą (cinmaya-svarūpą) ir tampa
pasiruošusi ragauti tiesioginės tarnystės Śrī Kṛṣṇai
tyrą ir dvasinę rasą.”
Upaniṣadose
pasakyta:
samāne
vṛkṣe puruṣo nimagno
’nīśayā śocati muhyamānaḥ
juṣṭaṁ yadā paśyaty anyam
īśam asya mahimānam eti vīta-śokaḥ
„Jīva ir
viduje esanti Paramātmā gyvena kūne, tarsi du
paukščiai tame pačiame medyje. Dėl potraukio materialiems
juslių malonumams jīva pasinėrusi į
kūnišką gyvenimo sampratą. Māyos paklaidinta ji
negali rasti būdo išsivaduoti, todėl ji sielvartauja ir puola
žemyn. Kai jīva atsisuka į kitą širdyje
esančią asmenybę, Aukščiausią Viešpatį,
ji regi nepaprastą Kṛṣṇos šlovę. Taip ji
atsikrato sielvarto ir įgyja šlovingą Kṛṣṇos
tarno padėtį.“ („Muṇḍaka Upaniṣada“ 3.1.2 ir
„Śvetāśvatara Upaniṣada“ 4.7)
Išsivadavimo
apibrėžimas
Išsivadavimas
reiškia būti paleistam iš māyos nagų. Tik tie,
kurie bendravo su šventomis asmenybėmis, pasiekia tokį
išsivadavimą, tačiau tikrasis susidomėjimo objektas yra ta
šlovinga padėtis, kurią žmogus įgyja, pasiekęs
išsivadavimą.
mukti
hitvānyathā-rūpaṁ svarūpeṇa vyavasthitiḥ
„Jīva savo pirminiu, konstituciniu pavidalu yra tyras
Kṛṣṇos tarnas. Kai ji puola į neišmanymo
tamsą, ji turi įgyti grubų ir subtilų materialius
kūnus. Išsivadavimas reiškia visiškai atmesti šiuos
svetimus pavidalus ir įsitvirtinti savo pradinėje, dvasinėje
svarūpoje.“ („Śrīmad-Bhāgavatam“, 2.10.6)
Ši nepilna śloka
paaiškina, kad išsivadavimas reiškia atmesti visus kitus pavidalus
ir įsitvirtinti savo svarūpoje. Atstatyti konstitucinę
padėtį jīvai yra būtinybė. Išsivadavimo
darbas baigiasi tą pačią akimirką, kai māya
paleidžia jīvą iš savo nagų. Tuomet,
atstačius savo natūralią, konstitucinę padėtį,
prasideda pati įvairiausia veikla. Jīvai tai yra
didžiausia būtinybė - mūla-prayojana. Laisvę
nuo intensyvios kančios galima pavadinti išsivadavimu, tačiau po
išsivadavimo prasideda kita pakopa, kurioje asmuo patiria dvasinę
laimę (cit-sukha). Ši būsena aprašyta
„Chāndogya Upaniṣadoje“ (8.12.3):
evam evaiṣa
samprasādo ‘smāc charīrāt samutthaya
paraṁ jyoti-rūpa-sampadya svena rūpenābhiniṣpadyate
sa uttamaḥ puruṣaḥ sa tatra paryeti jakṣan
krīḍan ramamāṇaḥ
„Kai jīva
pasiekia išsivadavimą, ji peržengia grubaus ir subtilaus
materialių kūnų rėmus ir įsitvirtina savo
nematerialioje, dvasinėje būsenoje, kupinoje dvasinio spindesio.
Tuomet jos padėtis vadinama transcendentine. Šioje dvasinėje atmosferoje
ji panyra į malonumus (bhoga), veiklą (krīḍā)
ir palaimą (ānandą).
Kokie
požymiai tų, kurie išsivadavo iš māyos?
Tie, kurie
išsivadavo iš māyos, turi aštuonis požymius,
kuriuos „Chāndogya Upaniṣada“ (8.7.1) aprašo taip:
ya
ātmāpahata-pāpmā vijaro vimṛtyur viśoko
‘vijighatso ‘pipāsaḥ
satya-kāmaḥ satya-saṅkalpaḥ so
‘nveṣṭavyaḥ
„Išvaduota siela
turi aštuonias savybes:
1.
ji neatlieka nuodėmingos veiklos ir
nejaučia jai polinkio, kylančio iš māyos
tamsybės;
2.
ji nepatiria senatvės kančių, ir
visuomet išlieka jauna ir gaivi;
3.
ji įveikė mirtį ir
pasikartojantį gimimą;
4.
ji niekuomet neliūdi ir nedžiūgauja
dėl materialių dalykų;
5.
ji neturi materialių jutiminių
troškimų;
6.
ji nenori nieko, išskyrus tarnauti
Kṛṣṇai be pašalinių motyvų;
7.
jos visi troškimai tobuli ir nukreipti į
Aukščiausią Tiesą;
8.
Kṛṣṇos malone visi jos
troškimai išsipildo.
Šių
aštuonių savybių neturi baddha-jīva – sąlygota
gyva būtybė.”
Ar galima įgyti bhakti atliekant dorybingą veiklą?
Daśa mūloje
pasakyta: „Materialiame pasaulyje be tikslo klajojančią jīvą
geroji sėkmė aplanko tuomet, kai ji susitinka rasika
vaiṣṇavą, kuris mėgaujasi Hari nektaru.“
Tuomet kyla
abejonė: ar galima įgyti hari bhakti atliekant dorybingą
veiklą, kaip antai aṣṭāṅga-yoga ar brahma-jñāna?
Štai paties
Śrī Kṛṣṇos žodžiai:
na rodhayati
māṁ yogo na sāṅkhyaṁ dharma eva ca
na svādhyāyas tapas tyāgo
neṣṭā-pūrttaṁ na dakṣiṇā
vratāni yajñāś chandāṁsi tīrthāni
niyamā yamāḥ
yathāvarundhe sat-saṅgaḥ sarva-saṅgāpaho hi
mām
„Śrī
Bhagavānas tarė: „Manęs nekontroliuoja tie, kurie užsiima yoga,
studijuoja sāṅkhyos filosofiją, atlieka religines pareigas ir dorybingą
veiklą, studijuoja Vedas, atlieka atgailas ir askezes, praktikuoja
atsižadėjimą ir priima sannyasą, užsiima
aukų atnašavimais ir socialine veikla, duoda labdarą, praktikuoja
badavimus ir seka kitais įžadais, atlieka yajñą, kartoja
slaptingas mantras, keliauja į piligrimystes ir laikosi visų
dvasinio gyvenimo taisyklių ir apribojimų. Tačiau tas, kuris priima sat-saṅgą, kuri sunaikina visus materialius prisirišimus, gali valdyti
Mane. Ką dar Aš galiu pasakyti? Aṣṭāṅga-yoga gali truputį netiesiogiai patenkinti Mane, tačiau sādhu-saṅga
valdo Mane visiškai.”
(“Śrīmad-Bhāgavatam“ 11.12.1-2)
Taip pat
„Hari-bhakti-sudhodhayoje“ (8.51) teigiama:
yasya
yat-saṅgatiḥ puṁso maṇivat syāt sa tad-gunaḥ
sva-kularddhyaitato dhīmān sva-yūthāny eva
saṁśrayet
„Kaip brangakmenis ar
krištolas atspindi objekto, su kuriuo susilietė, spalvą, taip ir
žmogus išsiugdo tas savybes, kurias turi jo aplinkiniai.“
Todėl
bendraujant su tyrais sādhu, galima pačiam tapti tyru sādhu.
Todėl bendravimas su tyrais sādhu yra bet kokios geros
sėkmės pirmoji priežastis.
Śāstrose žodis niḥsaṅga reiškia „gyventi
nuošalyje.“ Tai reiškia, kad turime gyventi supami bhaktų.
Niḥsaṅga reiškia atmesti bet kokią kitą bendriją ir
bendrauti su bhaktais. Net ir atsitiktinis bendravimas su šventais
žmonėmis suteikia jīvai gerą sėkmę.
saṅgo
yaḥ saṁsṛter hetur
asatsu vihito ’dhiyā
sa eva sādhuṣu kṛto
niḥsaṅgatvāya kalpate
„Bendravimas su
materialistais yra supančiojimo priežastis materialiame pasaulyje,
net jei apie tai nežinome. Lygiai taip pat bendravimas su šventais
žmonėmis, net atsitiktinis ar nieko nenumanant, yra vadinamas niḥsaṅga.“
(“Śrīmad-Bhāgavatam“, 3.23.55)
„Śrīmad-Bhāgavatam“
(7.5.32) yra pasakyta:
naiṣāṁ
matis tāvad urukramāṅghriṁ
spṛśaty anarthāpagamo yad-arthaḥ
mahīyasāṁ pāda-rajo-’bhiṣekaṁ
niṣkiñcanānāṁ na vṛṇīta
yāvat
„Lotosinės
Urukramos, šlovinamo už Jo nepaprastus žygius, pėdos
sunaikina visas anarthas širdyje. Tačiau pernelyg
materialistiški žmonės negali prisirišti prie šių
pėdų tol, kol nesuteps savo kūno dulkėmis nuo
didžiųjų sielų, pasinėrusių į bhagavat
premą ir visiškai išsilaisvinusių iš
materialių prisirišimų, lotosinių pėdų.“
O
„Śrīmad-Bhāgavatam“ (10.48.31) teigia:
na hy
am-mayāni tīrthāni
na devā mṛc-chilā-mayāḥ
te punanty uru-kālena
darśanād eva sādhavaḥ
„Pagarbiai tarnaujant
šventoms vietoms, kur teka tokios upės kaip Gaṅgā, ar
garbinant pusdievių dievybes, padarytas iš akmens ar molio, galima
apsivalyti, bet tik po ilgo laiko tarpo. Tačiau, susitikus śuddha-bhaktą,
apsivalyti galima tučtuojau.“
Štai kodėl
„Śrīmad-Bhāgavatam“ (10.51.53) taip pat sako:
bhavāpavargo
bhramato yadā bhavej
janasya tarhy acyuta sat-samāgamaḥ
sat-saṅgamo yarhi tadaiva sad-gatau
parāvareśe tvayi jāyate matiḥ
„O nepuolantis
Viešpatie! Jīva nuo neatmenamų laikų klajoja
šiame gimimų ir mirčių pasaulyje. Kai ateina laikas jai
palikti šį gyvenimo ir mirties ratą, ji susitinka Tavo tyrus bhaktus.
Nuo tos akimirkos, kai ji patenka į tokią bendriją, jos mintys
įsitvirtina Tavyje, kurs esi vienintelis bhaktų prieglobstis,
visa ko valdovas ir visų priežasčių priežastis.“
Nuo neatmenamų
laikų māyos surišta jīva klaidžioja
šioje visatoje, kartais pagal savo karmą gimdama pusdieviu, o kartais
įvairiose gyvūnų rūšyse. Tačiau, dėl
praeityje atliktų dorybingų darbų (sukṛti),
susidūrusi su šventų žmonių draugija, ji labai tvirtai
nukreipia savo mintis į Kṛṣṇą, visa ko
valdovą.
Kas yra sukṛti – dorybingi darbai? Ar tai karma, ar žinios?
Śāstros teigia, kad yra dviejų rūšių palanki veikla (śubha-karma),
atitinkanti Vedų nurodymus. Viena iš jų apreiškia bhakti,
o kita suteikia nereikšmingus, menkesnius rezultatus. Dorybingi darbai,
tokie kaip nitya ir naimittika-karma, sāṅkhyos
studijos, jñānos puoselėjimas, suteikia
nereikšmingus rezultatus. Vienintelė palanki veikla, kurios galutinis
rezultatas bhakti (bhakti-prada-sukṛti) yra susilietimas su
śuddha-bhaktais ir vietovėmis, dienomis ir dalykais, kurie
suteikia bhakti.
Kai susikaupia
pakankamai daug bhakti-prada-sukṛti, ji sukelia kṛṣṇa-bhakti.
Kitos sukṛti formos baigiasi, pasinaudojus jos rezultatais,
todėl ji nesikaupia ir nesuteikia jokio pastovesnio rezultato. Šiame
pasaulyje visų dorybingų darbų rezultatas yra galimybė
gauti juslinio pasitenkinimo objektų. Impersonalių spekuliacijų sukṛti
baigiasi impersonaliu išsivadavimu. Nei viena iš šių sukṛti
formų negali suteikti atsidavimo tarnystės Śrī
Bhagavānui.
Sādhu-saṅga, Ekādaśī, Janmāṣṭamī,
Gaura-pūrṇimos šventimas, ir bet kokia panaši
veiklos forma padeda išsiugdyti šventas savybes. Tulasī, mahā-prasāda,
śrī mandira, šventos vietos ir dalykai, kuriais naudojosi
sādhu (sādhu-vastu) yra patys palankiausi. Liestis prie
jų ar gauti jų darśaną yra dorybingi darbai
sukeliantys bhakti.
Ar kančios gali pažadinti bhakti?
Ar gali įgyti
bhakti tas, kurį kamuoja materialios problemos, ir jis visiškai
sąmoningai priima Śrī Hari lotosinių pėdų
prieglobstį, trokšdamas atsikratyti problemų?
Jīva, kurią persekioja iliuzijos deivės keliamos kančios,
blaiviu intelektu gali suprasti, kad materiali veikla yra vien vargas, ir kad
vienintelė atgaiva jai yra Kṛṣṇos bei Jo śuddha
bhaktų lotosinės pėdos. Tai žinodama, ji priima Jo
lotosinių pėdų prieglobstį, o pirmasis žingsnis
šiame kelyje yra priimti śuddha-bhaktų prieglobstį.
Tai yra pagrindinė bhakti-prada-sukṛti, kurios dėka jīva
pasiekia Bhagavāno lotosines pėdas. Atsižadėjimas ar
išmintis, kurią ji anksčiau turėjo, buvo tik
antraeilės priemonės įgyti bhakti. Taigi bendravimas su bhaktais
yra vienintelis būdas įgyti bhakti. Nėra kito kelio.
Ar antraeiliai būdai gali padėti pasiekti bhakti?
Jei karma, jñāna,
atsižadėjimas ir gebėjimas skirti gera nuo bloga yra antraeiliai
būdai įgyti bhakti, kodėl negalima jų vadinti bhakti-prada-sukṛti
– dorybinga veikla, suteikiančia bhakti?
Stiprus
prieštaravimas - jie pririša prie žemesnių, laikinų
rezultatų. Karmos vykdymas nesuteikia pastovaus rezultato, bet
pririša jīvą prie juslinio pasitenkinimo objektų.
Atsižadėjimas ir empirinis pažinimas gali atvesti jīvą
iki brahmos pažinimo, bet ši impersonali aukščiausio
principo idėja neleidžia jai pasiekti Bhagavāno lotosinių
pėdų. Todėl jų negalima vadinti bhakti-prada-sukṛti.
Tai tiesa, kad kartais jie atveda iki bhakti, tačiau tai -
neįprasta įvykių tėkmė. Iš kitos pusės, sādhu-saṅga
tikrai nesuteikia jokių antraeilių rezultatų, bet jėga
nutempia jīvą iki premos. „Śrīmad-Bhāgavatam“
(3.25.25) paaiškina:
satāṁ
prasaṅgān mama vīrya-samvido
bhavanti hṛt-karṇa-rasāyanāḥ kathāḥ
taj-joṣaṇād āśv apavarga-vartmani
śraddhā ratir bhaktir anukramiṣyati
„Śuddha-bhaktų
bendrijoje pasakojimai ir diskusijos apie Mano šlovingą veiklą
ir pramogas yra malonūs širdžiai ir ausiai. Tas, kuris tokiu
būdu gilina savo išmanymą, įsitvirtina išsivadavimo
kelyje ir palaipsniui pasiekia śraddhą, tuomet bhāvą
ir galiausiai prema-bhakti.“
Dvasinio
tobulėjimo pakopos
Tik geros
sėkmės dėka jīva, kuri klaidžioja po
visatą, įgyja sukṛti, kuri pažadina bhakti.
Vienas iš daugelio tyros bhakti elementų gali paliesti jīvos
gyvenimą. Pavyzdžiui, kažkas badavo Ekādaśio
dieną, arba aplankė šventas Bhagavāno žaidimų
vietas, arba priėmė svečią, kuris pasirodė esąs śuddha-bhakta,
arba turėjo galimybę klausytis hari-nāmą arba hari-kathą
iš neturinčio materialių prisirišimų bhakto
lūpų. Jei žmogus iš šios veiklos siekia materialios
naudos arba impersonalaus išsivadavimo, įgyta sukṛti
neveda prie atsidavimo tarnystės. Tačiau, jei nesugadintas
žmogus bet kurią iš šių veiklos formų atlieka
nesusimąstydamas arba iš įpročio, nenorėdamas
materialių juslinių malonumų ir impersonalaus išsivadavimo,
tokia veikla padeda sukaupti bhakti-prada-sukṛti.
Kaupiant tokią sukṛti
daugelį gyvenimų, ji tampa pakankamai koncentruota, kad suteiktų
tikėjimą tyra bhakti, o kai tikėjimas bhakti
pasidaro nenukrypstantis, atsiranda noras bendrauti su śuddha bhaktais.
Bendraudamas jis palaipsniui įsitraukia į sādhaną ir
bhajaną. Tada priklausomai nuo to, kiek tyrai jis kartoja
šventą vardą, naikinamos anarthos. Pašalinus anarthas,
ankstesnis tikėjimas dar labiau apvalomas ir tampa niṣṭhā
(tvirtu tikėjimu). Šis tvirtas tikėjimas dar labiau apvalytas
tampa ruci (dvasiniu skoniu). Dėl bhakti grožio (saundaryos),
šis ruci sustiprinamas ir įgyja āsakti -
transcendentinio prisirišimo - pavidalą. Transcendentinis
prisirišimas subręsta į rati arba bhāvą.
Kai rati susijungia su tinkamais elementais, ji tampa rasa. Tokia
yra seka, žingsnis po žingsnio auginant kṛṣṇa-premą.
Pagrindinė
idėja yra ta, kad žmonėms, turintiems pakankamai sukṛti,
susidūrus su śuddha-bhaktais, kyla noras eiti bhakti
keliu. Pradžioje žmogus su śuddha-bhaktu susiduria
atsitiktinai, bet tai pažadina jame tikėjimą (śraddhā),
kurio dėka jis gauna galimybę vėl bendrauti su bhaktais.
Pirmo bendravimo rezultatas yra śraddhā, kurią dar galima
pavadinti prieglobsčio siekimu (śaraṇāgati).
Pirmąją sādhu-saṅgą davė sąlytis su
šventomis vietomis, palankiomis dienomis ir dalykais, taip pat su tais,
kurie gavo Śrī Hari malonę. Jie davė tikėjimą Jo
prieglobsčiu. Tokio tikėjimo požymiai aprašyti
„Bhagavad-gītoje“ (18.66):
sarva-dharmān
parityajya
mām ekaṁ śaraṇaṁ vraja
ahaṁ tvāṁ sarva-pāpebhyo
mokṣayiṣyāmi mā śucaḥ
Čia
žodžiai sarva-dharmān reiškia pasaulietines pareigas
(smārta dharmą), aṣṭāṅga-yogą,
sāṅkhya-yogą, jñāną ir
atsižadėjimą. Jīva niekada nepasiektų galutinio
dvasinio tikslo, praktikuodama visas šias dharmas, todėl
Kṛṣṇa nurodo jų visų atsisakyti. Jis sako: „Mano
pavidalas, sudarytas iš tyros, kondensuotos amžinybės,
žinojimo ir palaimos, užsiimantis nuostabiais žaidimais
Vradžoje, yra vienintelis jīvų prieglobstis. Tie, kurie
tai supranta, atsisako visų norų gauti bhukti (materialius
juslinius malonumus), mukti (impersonalų išsivadavimą),
ir priima Mano prieglobstį nenukrypdami nuo jo.“ Šis polinkis
užsiimti tik tarnyste Kṛṣṇai vadinamas pravṛtti-rūpa-śraddhā.
Kai jīvos širdyje užgimsta šitoks tikėjimas, ji
su ašaromis akyse nusprendžia tapti vaiṣṇava
sādhu pasekėja. Vaiṣṇavas, kurio
prieglobstį ji tuo metu priima, yra guru.
Kokių anarthos trukdo jīvai išsivaduoti?
Yra keturių
tipų anarthos:
1)
svarūpa-bhrama -
neišmanyti nieko apie savo dvasinę tapatybę;
2)
asat-tṛṣṇā - troškulys laikiniems materialiems malonumams;
3)
aparādha -
įžeidimai;
4)
hṛdaya-daurbalya
- širdies silpnumas.
jīvos pirmoji anartha, svarūpa-bhrama atsiranda, kai ji
pamiršta, kad „Aš – tyra dvasinė kibirkštis, aš -
Kṛṣṇos tarnaitė“, ir māyā nuneša
ją tolyn nuo pirminės, dvasinės padėties. Kai jīva
galvoja, kad ji ir negyva materiali nuosavybė reiškia „aš“ ir
„mano“, ji išsiugdo trijų tipų asat-tṛṣṇą:
troškimai turėti sūnų, turtų ir rojaus malonumų.
Taip pat egzistuoja dešimt aparādhos tipų, kurie bus aptarti
vėliau. Dėl širdies silpnumo (hṛdaya-daurbalya), jīvą
užvaldo sielvartas. Šie keturi anarthų tipai yra naisargika-phala,
nisargos, arba jīvai primestos prigimties, vaisius. Śuddha-bhaktų
draugijoje praktikuojant Kṛṣṇos sąmonę, šios anarthos
palaipsniui pašalinamos.
Keturlypis yogos
kelias susideda iš: atsiribojimo nuo juslių objektų (pratyāhāra),
savitvardos (yama), sekimo taisyklėmis ir apribojimais (niyama)
ir atsižadėjimo (vairāgya). Šis procesas nėra
tinkamas būdas išsivaduoti iš materialaus nerimo, nes sunku taip
pasiekti tobulumą, o be to visuomet išlieka didelė rizika pulti.
Vienintelis būdas visiškai atsikratyti nerimo - praktikuoti tyrą
Kṛṣṇos sąmonę śuddha-bhaktų
bendrijoje. Taip jīva išsilaisvina iš māyos
gniaužtų ir jos prigimtis atsiskleidžia jai tiek, kiek
širdyje pašalintos anarthos.
Ar žmogus, neturintis anarthų yra išsivadavęs?
rajobhiḥ
sama-saṅkhyātāḥ
pārthivair iha jantavaḥ
teṣāṁ ye kecanehante
śreyo vai manujādayaḥ
prāyo
mumukṣavas teṣāṁ
kecanaiva dvijottama
mumukṣūṇāṁ sahasreṣu
kaścin mucyeta sidhyati
muktānām
api siddhānāṁ
nārāyaṇa-parāyaṇaḥ
su-durlabhaḥ praśāntātmā
koṭiṣv api mahā-mune
„O Bhagavānai!
Materialiame pasaulyje jīvų yra tiek, kiek smėlio
grūdelių. Tik keletas iš jų yra žmogiškos
būtybės, o iš jų tik kelios savo pastangas nukreipia į
aukštesnį tikslą. Tarp tų, kurie siekia aukštesnio
tikslo, tik kelios retos asmenybės siekia išsivaduoti iš
šio pasaulio, o tarp tūkstančių tokių žmonių
vargu ar bent vienas pajėgė pasiekti siddhi (tobulumą)
arba mukti (išsivadavimą). Tarp milijonų tokių
tobulų, išsivadavusių sielų sunku rasti bent vieną
nurimusią, didžią sielą, visiškai
pasišventusią tarnauti Śrī Nārāyaṇai. Todėl
Nārāyaṇos bhaktų yra labai reta.“
Asmuo, neturintis
jokių anarthų, vadinamas śuddha-bhaktu. Tokie bhaktų
yra labai reta. Iš tiesų net tarp milijonų
išsivadavusių sunku surasti vieną Śrī
Kṛṣṇos bhaktą. Todėl nėra retesnės
bendrijos už Kṛṣṇos bhaktų bendriją.
Śuddha-bhaktas yra vaiṣṇavas, nepriklausomai nuo to, ar jis gṛhastha
(šeimos žmogus) ar sannyāsis
(atsižadėjęs), ar brāhmaṇas ar caṇḍāla
(šunėdis), turtingas ar vargšas. Bhaktas yra kṛṣṇa-bhaktas
tiek, kiek jis turi tyro atsidavimo Kṛṣṇai.
Kada bhaktai išsivaduoja iš māyos?
Māyos kalėjime laikomos penkių tipų jīvos. Bhaktai,
atliekantys sādhana-bhakti ir bhāva-bhakti, taip pat
yra māyos valdžioje. Kokioje pakopoje bhaktai tampa māyā-mukta
(laisvi nuo māyos)?
Žmogus
išsilaisvina iš māyos nagų nuo pat atsidavimo
tarnystės pradžios, tačiau vastu-gata-mukti arba
visiškas išsivadavimas iš abiejų materialių
kūnų (grubaus ir subtilaus) gaunamas tik pasiekus visišką bhakti
sādhanos brandą. Iki tol, žmogus laikomas išsivadavusiu
tiek, kiek suvokia savo konstitucinę padėtį (svarūpa-gata).
Jīva atgauna visišką laisvę nuo māyos,
tik galutinai nutraukusi ryšį su grubiu ir subtiliu kūnais. Bhāva
bhakti jīvos širdyje pabunda praktikuojant sādhana-bhakti.
Kai jīva įsitvirtina bhāva-bhakti pakopoje, ji
atsisako savo grubaus kūno, po to atsisako subtilaus kūno ir
įsitvirtina savo tyrame dvasiniame kūne (cit-śarīra).
Jīva nėra visiškai laisva nuo māyos net
pradinėje bhāva-bhakti pakopoje, nes māyos
suvaržymo pėdsakai lieka tol, kol jīva atlieka sādhana-bhakti.
Mūsų sekos autoritetai rūpestingai apsvarstė sādhana-bhakti
bei bhāva-bhakti ir bhaktus, praktikuojančius
šiose abiejose pakopose, įtraukė į penkias
sąlygotų sielų kategorijas. Materialistai ir impersonalistai be
jokios abejonės patenka į šias penkias kategorijas.
Vienintelis
išsivadavimo iš māyos nagų kelias yra bhakti
Śrī Hari. Jīva pateko māyos valdžion
dėl įžeidimų, o visų įžeidimų
pradžia yra užmarštis, kad „Aš esu Kṛṣṇos
tarnas.“ Įžeidimus galima panaikinti tik gavus
Kṛṣṇos malonę; tik tuomet galima išsivaduoti ir
iš māyos valdžios. Impersonalistai tiki, kad iš māyos
galima išsivaduoti ugdant supratimą, bet šis įsitikinimas
neturi pagrindo. Neįmanoma išsivaduoti iš māyos
negavus Jo malonės. Tai paaiškina „Śrīmad-Bhāgavatam“
(10.2.32-33):
ye ’nye
’ravindākṣa vimukta-māninas
tvayy asta-bhāvād aviśuddha-buddhayaḥ
āruhya kṛcchreṇa paraṁ padaṁ tataḥ
patanty adho ’nādṛta-yuṣmad-aṅghrayaḥ
„O lotosaki
Viešpatie! Tų, kurie išdidžiai galvoja, jog yra
išsivadavę, tačiau netarnauja Tau su atsidavimu, intelektas
tikrai nešvarus. Nors jie praktikuoja rūsčias askezes bei
atgailas ir pakyla iki dvasinio impersonalaus brahmano suvokimo lygmens,
vis dėlto jie puola žemyn, nes nejaučia pagarbos atsidavimo
tarnystei Tavo lotosinėms pėdoms.“
tathā na te
mādhava tāvakāḥ kvacid
bhraśyanti mārgāt tvayi baddha-sauhṛdāḥ
tvayābhiguptā vicaranti nirbhayā
vināyakānīkapa-mūrddhasu prabho
„O Mādhava, Tavo
brangiausi bhaktai, iš tiesų mylintys Tavo lotosines
pėdas, visiškai nepanašūs į šiuos
pasipūtusius jñānius, nes jie niekuomet nepasitraukia
iš atsidavimo tarnystės kelio. Tu saugai juos, todėl be jokios
baimės jie vaikštinėja, lipdami per galvas tiems, kurie
užstoja jiems kelią, ir jokios kliūtys negali sustabdyti jų
pažangos.“
Išsivadavusių sielų kategorijos
Du jīvų
tipai laisvi nuo māyos valdžios:
- nitya-mukta - jīvos,
kurios niekada nebuvo māyos valdžioje ir
- baddha-mukta –
tos, kurios kartą buvo māyos valdžioje, bet dabar
jau laisvos.
Nitya-mukta-jīvos dalinamos į dvi kategorijas:
1)
aiśvarya-gata -
kurias traukia Bhagavāno turtai ir didybė;
2)
mādhurya-gata
- kurias traukia Jo saldumas.
Jīvos, kurias traukia Kṛṣṇos aiśvarya, yra asmeniniai
Vaikuṇṭhos šeimininko Śrī
Nārāyaṇos palydovai. Jos yra Śrī
Mūla-Saṅkarṣanos, gyvenančio Vaikuṇṭhoje,
dvasinio spindesio dalelės. Tie, kuriuos traukia Bhagavāno mādhurya,
yra asmeniniai Śrī Kṛṣṇos, Goloka
Vṛndāvano šeimininko, asmeniniai palydovai. Jie yra
Śrī Baladevos, gyvenančio Goloka Vṛndāvane, dvasinio
spindesio dalelytės.
Yra trys baddha-mukta-jīvų
tipai:
1)
aiśvarya-gata -
kuriuos traukia Bhagavāno turtai ir didybė,
3)
mādhurya-gata -
kuriuos traukia Bhagavāno saldumas ir
4)
brahma-jyoti-gata -
kuriuos traukia Bhagavāno impersonalus spindesys.
Tie, kurie atlikdami
reguliuojamą tarnystę susižavi Jo turtais, tampa amžinais
Śrī Nārāyaṇos, dvasinio dangaus šeimininko,
palydovais. Jie gauna sālokya-mukti (galimybę gyventi Jo
planetoje). Jīvos, kurias jų sādhanos laikotarpiu
sužavi Śrī Kṛṣṇos saldumas, kai tik
išsivadavusios patenka į Vṛndāvaną arba panašias
amžinas buveines, pasiekia tiesioginę tarnystę Jam. Jīvos,
kurios savo sādhanos laikotarpiu bando susilieti su impersonaliu
spindesiu, išsivadavusios pasiekia sāyujya-mukti. Jos
įsilieja į Viešpaties spindesį, ir brahma-sāyujyos
forma yra visiškai sunaikinamos.
Kur patenka tyri Śrī Čaitanjos Mahāprabhu bhaktai?
Śrī
Kṛṣṇa ir Śrī Gaura-Kiśora nesiskiria savo tattva
(absoliučia prigimtimi). Jie abu - mādhurya-rasos
prieglobstis. Tačiau tarp Jų yra nedidelis skirtumas, nes mādhurya-rasa
turi du skyrius (prakoṣṭas). Vienas yra mādhuryos
– saldumo - nuotaika, o kitas yra audāryos – dosnumo - nuotaika.
Śrī Kṛṣṇos svārupa apsireiškia,
kai vyrauja mādhurya, o Śrī Gaurāṅgos
pavidalas atsiskleidžia, kai vyrauja audārya. Panašiai,
transcendentinis Vṛndāvanas turi du skyrius (prakoṣṭas):
Śrī Kṛṣṇos ir Śrī Gauros buveines.
Nitya-siddha ir nitya-mukta palydovus, gyvenančius Śrī
Kṛṣṇos buveinėje, pirmiausia žavi mādhurya,
o tik po to audārya. Nitya-siddha ir nitya-mukta
palydovai, gyvenantys Śrī Gauros buveinėje, yra palaimingai
panirę į audāryą, o tik po to į mādhuryą.
Kai kurie iš jų vienu metu gyvena abejose buveinėse,
paskleisdami savo ekspansijas (svarūpa-vyūha), o kiti gyvena
tik vienoje dvasinėje buveinėje ir tik vienu pavidalu.
Tie, kurie savo
sādhanos laikotarpiu garbino tik Śrī Gaurą, pasiekę
tobulumą tarnauja tik Śrī Gaurai, o tie, kurie sādhanos
metu tarnavo tik Śrī Kṛṣṇai, pasiekę
tobulumą tarnauja tik Jam. Tačiau tie, kurie savo sādhanos metu
garbino Śrī Kṛṣṇos ir Śrī Gauros
pavidalus, pasiekę tobulumą apreiškia du pavidalus ir gyvena tuo
pat metu abejose buveinėse. Tiesa apie Śrī Gauros ir
Śrī Kṛṣṇos vienovę ir skirtybę tuo pat
metu yra labai didelė paslaptis.
KLAUSIMAI:
1. Kaip sanskrito kalba skamba žodis
išsivadavimas?
2. Ką reiškia žodis apavarga?
Paaiškinkite visas pa-vargos reikšmes.
3. Kokias dvi išsivadavimo stadijas
aprašo „Vedānta sūtra“?
4. Kokie trys santykiai su Viešpačiu
jungia išvaduotas sielas?
5. Išvardinkite penkias išsivadavimo
rūšis. Kuri iš jų vaiṣṇavams
visiškai nepriimtina?
6. Kokie yra sāyujya mukti tipai?
7. Kodėl noras išsivaduoti yra
materialus?
8. Išvardinkite keturis materialius
žmonių visuomenės poreikius.
9. Kokie keliai veda į
išsivadavimą?
10. Kokie keliai neduoda išsivadavimo, nors
skelbiasi, kad gali duoti?
11. Išvardinkite bent kelis iš
aštuonių išsivadavusių asmenybių požymių.
12. Kada Kṛṣṇos bhaktas gauna
išsivadavimą? Nuo ko tai priklauso?
13. Kokia yra įkalinimo materialiame pasaulyje
priežastis ir kas gali ją panaikinti?
14. Paminėkite du tipus sielų, kurie laisvi nuo māyos.