Tyros
Bhakti apibrėžimas
Trumpai
apie temą
Žodis bhakti
gaunamas iš veiksmažodžio šaknies “bhaj” – garbinti,
tarnauti.
Uttamā-bhakti - tyra atsidavimo tarnystė – tai veikla, atliekama išimtinai
Śrī Kṛṣṇos naudai.
Ji
neužgožta jñānos (pažinimo, kuris nukreiptas
į impersonalų išsivadavimą) ir karmos (veiklos
siekiant atlyginimo), jogos ar askezių;
Ji visiškai
laisva nuo visų troškimų, nesusijusių su noru suteikti
džiaugsmą Śrī Kṛṣṇai.“
Uttama-bhakti turi dviejų rūšių požymius:
1.
svarūpa-lakṣaṇa - vidinės charakteristikos;
2.
taṭastha-lakṣaṇa - išorinės charakteristikos.
Svarūpa-lakṣaṇa aprašomos antroje posmo dalyje: uttama-bhakti reiškia
atlikti veiklą, kuri yra palanki Śrī Kṛṣṇai.
taṭastha-lakṣaṇa aprašomos pirmoje posmo dalyje: uttama-bhakti neturi
jokių kitų troškimų išskyrus patenkinti Śrī
Kṛṣṇą, ir ji nėra užgožta jñānos
bei karmos.
Žodžio
anuśīlana prasmė apibrėžiama kaip:
1.
ceṣṭā-rūpa – praktika ar pastangos, kurios yra dviejų
rūšių:
a.
pravṛtti-mūlaka – pozityvios veiklos ugdymas,
b.
nivṛtti-mūlaka - neigiamos veiklos mažinimas;
2.
bhāva-rūpa - jausmai,
kylantys iš šių pastangų.
Kai tokia
praktika (anuśīlana) susijusi su Śrī
Kṛṣṇa, arba atliekama Jo malonumui, tai vadinama bhakti.
Čia
frazė kṛṣṇānuśīlana reiškia
paprasčiausiai kṛṣṇa-bhakti. Ši frazė
posme minima tam, kad aiškiai pažymėtų, jog bhakti
yra nukreipta tik į Śrī Kṛṣṇą ir Jo viṣṇu-tattva
inkarnacijas.
Bhakti charakteristika yra pastangos, nukreiptos ugdyti
Kṛṣṇos sąmonę, atliekamos su palankumo jausmais
Kṛṣṇai ir visiškai neturint nepalankaus ar
priešiško nusistatymo Viešpaties atžvilgiu.
Uttama bhakti reikalauja atsisakyti troškimų būti laimingam be
Kṛṣṇos šiame ar kitame pasaulyje, rojinėse
planetose ar įgavus mistinių galių.
Bhakti yra atliekamos tik dėl pačios bhakti. Sādhana
ir bhāva-bhakti turi būti atliekamos tik tam, kad įgytume
prema-bhakti.
Natūralioje
būsenoje sādhaka neturėtų trokšti kitų
dalykų nei bhakti. Bet, jei iškilus negandoms
(nenatūraliai situacijai), sādhaka meldžiasi: „O
Viešpatie, aš esu Tavo bhaktas. Prašau, išgelbėk mane
iš šios nelaimės,“ tuomet, nepaisant tokio noro, jokia žala
bhakti nebus padaryta.
Praktikuojant bhakti,
ji negali būti užgožta jñānos, karmos
ir pan.
Yra
trys jñānos formos:
1.
tat-padārtha-jñāna – žinios apie Bhagavāno konstitucinę prigimtį,
2.
tvaṁ-padārtha-jñāna – žinios apie konstitucinę jīvos
padėtį ir jos ryšį su Bhagavānu ir
3.
jīva-brahma-aikya-jñāna – žinios apie jīvos ir Brahmano vienovę.
Žodis
jñāna, kuris naudojamas bhakti apibrėžime, kalba
tik apie pažinimą, vedantį prie jīvos ir Brahmano
vienovės. Nirviśeṣa-jñāna yra
priešiška bhakti.
Kitos dvi anksčiau minėtos
pažinimo formos - tat-padārtha-jñāna ir tvaṁ-padārtha-jñāna
nėra priešiškos bhakti. Jos yra labai svarbios stojusiam
į bhakti kelią.
Žodžiu karma šiame
apibrėžime draudžiamos visos smārta-karmos arba
kitaip tariant visos kasdieninės ir proginės pareigos, paminėtos
smṛti-śāstrose, o taip pat visų
rūšių karma-miśra- ir jñāna-miśra-bhakti.
Žodis ādi reiškia phalgu-vairāgyą
(atsižadėjimą, kuris nepadeda bhakti), aṣṭāṅga-yogą
(aštuoniapakopę yogos sistemą), abhyāsa-yogos
(dažnos ir pasikartojančios meditacijos į abstrakčią
dvasią) praktiką, kuri minima sāṅkhya-śāstroje,
ir kitas praktikas. Visa tai taip pat draudžiama.
Žodis anāvṛta
reiškia, jog draudžiama tik jñāna ir karma,
kuri užgožia bhakti, o ne ta jñāna ir karma,
kurios maitina bhakti.
Bhakti
užgožiama dviem būdais:
1.
baimė, kad neatliekant nitya-karmos
(kasdieninių privalomų pareigų), atitinkančios śāstrų
nurodymus, žmogus užsitrauks nuodėmę, net jei atliks bhakti;
2.
įsitikinimas, kad atliekant kasdienines ir
progines pareigas (nitya-naimittika-karmas), aprašytas smṛti-śāstrose,
žmogus įgis bhakti.
Bhakti yra trijų tipų:
1.
āropa-siddhā
- veikla, kuri nors ir nėra tyra bhakti, yra vadinama bhakti
dėl to, kad yra skirta Aukščiausiam Viešpačiui;
2.
saṅga-siddhā
- pastangos, kurios susijusios su arba yra palankios bhakti vystimuisi,
bet pačios savaime nėra tyrai sudarytos iš bhakti;
3.
svarūpa-siddhā - pastangos, kurios visiškai sudarytos iš tyros bhakti.
Viešpaties bhaktai āropa-siddha-bhakti
ir saṅga-siddha-bhakti laiko išorinėmis.
Uttama-bhakti pasižymi šiais šešiais požymiais:
1. kleśa-ghnī – Ji sunaikina visas kančias.
2. śubhadā
– ji suteikia visą gerą sėkmę.
3. mokṣa-laghutā-kṛt
– ji padaro (kṛt) impersonalaus išsivadavimo malonumą nereikšmingą
(laghutā).
4. sudurlabhā
– ji retai įgyjama.
5. sāndrānanda-viśeṣātmā
– jos prigimtis persmelkta paties intensyviausio ir aukščiausio
malonumo.
6. śrī-kṛṣṇa-ākarṣiṇī
– ji yra vienintelis būdas patraukti Śrī
Kṛṣṇos dėmesį.
Plačiau apie temą
Žodžio bhakti reikšmė
Žodis bhakti
gaunamas iš veiksmažodžio šaknies “bhaj”.
„Garuḍa purāṇoje“ (Pūrva-khaṇḍa 231.3)
pasakyta:
bhaj
ityeṣa vai dhātuḥ sevāyāṁ
parikīrtitaṁ
tasmāt sevā budhaiḥ proktā bhaktiḥ
sādhana-bhūyasī
“Veiksmažodžio
šaknis bhaj reiškia atlikti tarnystę. Todėl
išmanantys sādhakos visuomet su didelėmis pastangomis
turi užsiimti tarnyste Śrī Kṛṣṇai, nes tik
iš tokios tarnystės gimsta bhakti.”
Pagal
šį posmą, kṛṣṇa-seva arba meilės
atsidavimo tarnystė Kṛṣṇai vadinama bhakti. Tokia
tarnystė yra vidinė bhakti charakteristika.
Tyros bhakti apibrėžimas
anyābhilāṣitā-śūnyaṁ
jñāna-karmādy-anāvṛtam
ānukūlyena kṛṣṇānu-
śīlanaṁ bhaktir uttamā
„Uttamā-bhakti
- tyra atsidavimo tarnystė – tai veikla, atliekama išimtinai
Śrī Kṛṣṇos naudai, arba kitais žodžiais
tariant, nepertraukiama tarnystės Kṛṣṇai
tėkmė, atliekama kūno, proto bei kalbos pastangomis, ir
išreiškianti įvairius dvasinius jausmus (bhāvas).
Jos neužgožia jñāna (pažinimas, kuris
nukreiptas į impersonalų išsivadavimą) ir karma
(veikla siekiant atlyginimo), jogos ar askezių; ji visiškai
laisva nuo visų troškimų, nesusijusių su noru suteikti
džiaugsmą Śrī Kṛṣṇai.“
(„Bhakti-rasāmṛta-sindhu“, 1.1.11)
Uttama-bhakti požymiai
Uttama-bhakti, aprašyta šiame posme, turi dviejų rūšių
požymius:
svarūpa-lakṣaṇa - vidinės charakteristikos;
taṭastha-lakṣaṇa - išorinės charakteristikos.
Svarūpa-lakṣaṇa aprašomos antroje posmo dalyje: ānukūlyena
kṛṣṇānuśīlanaṁ bhaktir uttamā –
„uttama-bhakti reiškia atlikti veiklą, kuri yra palanki
Śrī Kṛṣṇai.” Tai vadinama uttama-bhakti
svarūpa-lakṣaṇa, nes šie požymiai
supažindina mus su vidine bhakti prigimtimi arba jos svarūpa.
taṭastha-lakṣaṇa aprašomos pirmoje posmo dalyje: anyābhilāṣitā-śūnyaṁ
jñāna-karmādy-anāvṛtam – „uttama-bhakti
neturi jokių kitų troškimų išskyrus patenkinti
Śrī Kṛṣṇą, ir jo neužgožia jñāna
bei karma.” Tai vadinama taṭastha-lakṣaṇa,
kadangi šie požymiai aprašo charakteristikas, kurios nėra bhakti
prigimties dalis.
Svarūpa-lakṣaṇa – vidinės charakteristikos
Anuśīlanam – nuolatinis kultivavimas
Žodžio
anuśīlana prasmė apibrėžiama kaip:
3.
ceṣṭā-rūpa – praktika ar pastangos, kurios yra dviejų
rūšių:
a.
pravṛtti-mūlaka – pozityvios veiklos ugdymas,
b.
nivṛtti-mūlaka - neigiamos veiklos mažinimas;
4.
bhāva-rūpa - jausmai,
kylantys iš šių pastangų.
Kai tokia
praktika (anuśīlana) susijusi su Śrī
Kṛṣṇa, arba atliekama Jo malonumui, tai vadinama bhakti.
Žodžiai
kṛṣṇa anuśīlana reiškia dviejų
rūšių pastangas (ceṣṭā):
1.
visa veiklos įvairovė, kažkaip
susijusi Śrī Kṛṣṇa,
2.
visa veiklos įvairovė, atliekama tiesiogiai
dėl Śrī Kṛṣṇos.
Iš
šešiasdešimt keturių bhakti sudedamųjų
dalių (aṅgų), aprašytų
„Bhakti-rasāmṛta-sindhu“, dešimt pirmųjų,
prasidedančių nuo śrī-guru-padāśraya
(priimti lotosinių dvasinio mokytojo pėdų prieglobstį)
liepia praktikuoti bhakti pastangomis (ceṣṭā-rūpa),
kylančiomis iš pozityvios veiklos (pravṛtti-mūlaka).
Šios dešimt dalių yra pradinės atsidavimo tarnystės
formos. Kitos dešimt dalių aprašo veiklas, kurių reikia
atsisakyti, pvz.: atsisakyti bendravimo su ne bhaktais (avaiṣṇava-saṅga-tyāga),
vengti sevāparādhos, nāmāparādhos ir
t.t. Susilaikymas nuo tokios veiklos yra vadinamas bhakti praktika
pastangomis, kylančiomis iš neigiamos veiklos vengimo (nivṛtti-mūlaka).
Reikia elgtis taip, kad išvengtume šių neigiamų
dalykų.
Panašiai
dvasinės emocijos, kurios pakliūna į bhāva-rūpos
kategoriją, tokios kaip sthāyibhāva (tarp jų rati,
prema, sneha ir t.t.) ir vyabhicāri-bhāvos,
įtrauktos į žodį kṛṣṇānuśīlana.
Tokiu
būdu praktika (anuśīlana), kuri atliekama dėl
Kṛṣṇos kaip pastangos (ceṣṭā-rūpa)
ir dvasinės emocijos (bhāva-rūpa, į kurią
įeina sthāyibhāva, vyabhicāribhāva ir pan.) yra
įmanoma tik Śrī Kṛṣṇos ir Jo bhaktų
malone. Śrī Gurudeva yra parama-bhagavad-bhakta – geriausias
iš Viešpaties bhaktų. Todėl tokios bhakti dalys,
kaip śrī-guru-padāśraya ir pan., taip pat
įtrauktos į kṛṣṇānuśīlaną.
Sthāyibhāva ir kitos su ja susijusios dvasinės emocijos (anubhāva,
sāttvika-bhāva ir vyabhicāri-bhāva) taip pat
susijusios su Kṛṣṇa. Todėl jos irgi yra kṛṣṇānuśīlana
dalis.
Galutinis
visos dvasinės veiklos tikslas yra Śrī Kṛṣṇa,
štai kodėl tikra atsidavimo veikla turi būti palanki
Kṛṣṇai. Pastangos, nukreiptos suvokti Brahmaną ir
Paramātmą, nelaikomos tyra bhakti. Jos dažniausiai
yra atitinkami spekuliatyvaus pažinimo (jñānos) ir
veiklos dėl rezultatų (karmos) aspektai.
Dabartinis
mūsų kūnas, protas ir kalba yra materialūs. Kai jīva
bando juos nukreipti savo nuožiūra, rezultatas yra sausos
spekuliacijos ir atsižadėjimas, o tikroji bhakti prigimtis
taip juose ir nepasireiškia. Tačiau kai tik Kṛṣṇos
vidinė energija (svarūpa-śakti) pradeda veikti jīvos
kūne, prote ir kalboje, tuomet iš karto pasireiškia tyra bhakti
prigimtis.
Kṛṣṇānuśīlana arba bhakti yra ypatinga Śrī Kṛṣṇos
vidinės energijos funkcija (vṛtti). Sąlygotų
sielų kūnas, protas ir juslės yra negyvos. Svarūpa-śakti
funkcija negali apsireikšti sąlygotos sielos nesąmoningame
kūne, prote ar kalboje. Tačiau nepriežastinės
Kṛṣṇos arba tobulų bhaktų malonės
dėka svarūpa-śakti funkcija susitapatina (tādātmya)
su bhakto, priėmusio Śrī Gurudevos lotosinių pėdų
prieglobstį, kūnu, protu ir žodžiais (nors jie
materialūs) ir pasireiškia per juos.
Žodį
tādātmya galima suprasti iš tokio pavyzdžio. Kai
ugnis persmelkia geležinį strypą, jis degina kitus objektus,
nors savaime geležinis strypas kitų objektų nedegina. Šiame
pavyzdyje sakoma, kad ugnis susitapatino su geležiniu strypu (tādātmya).
Panašiai, Viešpaties malone, svarūpa-śakti
bhakti-vṛtti įgyja tādātmyą su bhakto
kūnu, protu bei žodžiais ir tuomet per juos veikia.
Kṛṣṇa
Atsidavimo
tarnystės apibrėžime žodis Kṛṣṇa
naudojamas pažymėti Svayam Bhagavān, Vrajos karaliaus
sūnų (vrajendra-nandana) Śrī
Kṛṣṇą ir visas kitas Kṛṣṇos
inkarnacijas (avatāras). Tačiau bhakti praktikoje egzistuoja
gradacija, priklausanti nuo jos objekto (ar tai bus svayam avatārī
Kṛṣṇa - pirminis visų inkarnacijų šaltinis, ar
kitos avatāros).
Ānukūlyena
Bhakti svarūpa-lakṣaṇa
buvo apibrėžta kaip veiklos, susijusios su Śrī
Kṛṣṇa, kultivavimas (kṛṣṇānuśīlana).
Dabar bus paaiškintas žodis ānukūlyena. Siekiant
pagrįsti bhakti-svarūpą (vidinę bhakti
prigimtį), naudojamas žodis ānukūlyena (palankiai
nusiteikęs), kadangi bhakti negalima įgyti nepalankiu elgesiu.
Kol atliekama
atsidavimo praktika (sādhana-kāla), šis palankus
nusiteikimas turi tam tikrą ryšį su materialiu pasauliu,
tačiau išvaduotame būvyje (siddha-kāla) jis yra
visiškai tyras. Abejose pakopose bhakti charakteristikos yra tos
pačios. Todėl prigimtinės bhakti charakteristikos yra
pastangos, nukreiptos ugdyti Kṛṣṇos sąmonę,
atliekamos su palankiais jausmais.
Kai kurie
liberaliai mąstantys filosofai žodį ānukūlya
apibrėžia kaip elgesį ar užsiėmimą, kuris
suteikia malonumą. Kitaip tariant, jie sako, kad bhakti arba veikla
susijusi su Kṛṣṇa turi Jam patikti. Toks
užsiėmimas, kuris suteikia malonumą Kṛṣṇai,
vadinamas ānukūlya-viśiṣṭa-bhakti, atsidavimas,
kuris palankus Kṛṣṇos pasitenkinimui. Tačiau
pripažinę tokią žodžio prasmę rizikuojame, kad bhakti
apibrėžimas taps per platus (ativyāpti) ir per siauras (avyāpti)
tuo pat metu. Ativyāpti reiškia kai apibrėžimas
tampa per platus ir apima dalykus, kurie neturėtų pakliūti
į jį. Avyāpti reiškia kai apibrėžimas
tampa per siauras ir neapima dalykų, kurie turėtų būti
į jį įtraukti.
Kai asuros
Cāṇūra, Mūṣṭika ir kiti mušė
Śrī Kṛṣṇos kūną imtynėse, tai
suteikė Jam didelį džiaugsmą. Jų supamas Jis su dideliu
entuziazmu galėjo mėgautis vīra-rasa (herojiškumu).
Šiame pavyzdyje asurų veikla, tai, kad jie mušė
Viešpatį, atrodo maloni Kṛṣṇai. Be abejo, galima
nustebti, kaip tokia asurų veikla gali būti maloni
Kṛṣṇai. Šią abejonę išsklaido posmo
iš „Śrīmad-Bhāgavatam“ (1.13.30) dalis: “manasvinām
iva sat samprahāraḥ - „nors paprastų žmonių
požiūriu, aršus mūšis su priešu yra didelės
kančios priežastis, didvyriams jis visuomet teikia malonumą.”
Jei asurų
veikla, kurie imtynėse su didele jėga smogdavo į Viešpaties
kūną, būtų pripažinta kaip bhakti vien todėl, kad
kėlė malonumą Kṛṣṇai, tuomet bhakti
apibrėžimas nukentėtų dėl ativyāpti arba
per plataus apibendrinimo. Kitaip tariant, asurų veikla yra
visiškai priešinga bhakti, bet kadangi ji suteikė
malonumą Kṛṣṇai, atrodytų kad ji įtelpa į
bhakti apibrėžimą.
Kitas pavyzdys
yra motina Yaśodā, kuri, pasisodinusi Śrī
Kṛṣṇą ant kelių, pradėjo maitinti Jį
krūtimi. Tuo metu ant viryklės užvirė pienas ir
pradėjo bėgti ant ugnies. Yaśodā-maiyā paliko
nepatenkintą Kṛṣṇą ir nubėgo gelbėti
pieno. Tai nebuvo malonu Kṛṣṇai. Jo mažytės
lūpos pradėjo drebėti iš pykčio - sañjāta-kopaḥ
sphuritāruṇādharaṁ
(„Śrīmad-Bhāgavatam“ 10.9.6). Šiame pavyzdyje, kadangi
motinos Yaśodos veikla buvo nemaloni Śrī
Kṛṣṇai, atrodytų, kad ji nepatenka į bhakti
apibrėžimą. Todėl čia bhakti
apibrėžimas nukenčia dėl avyāpti – per didelio
susiaurinimo.
Ativyāpti ir avyāpti atsiranda pavyzdžiuose su asūromis
ir Yaśodā-maiyā. Žodis ānukūlya naudojamas
tam, kad pašalintų šias abi problemas. Tikroji ānukūlya
prasmė yra visiškas nepalankaus ar priešiško nusistatymo
Viešpaties atžvilgiu, nebuvimas.
Bhakti
neatsiranda tol, kol visiškai neatsikratome bet kokių
nusistatymų, nepalankių Viešpaties atžvilgiu. Pagal
šį bhakti apibrėžimą ativyāpti
negali atsirasti asurų atveju. Kitaip tariant, jie nepatenka į
bhakti apibrėžimą, nes visuomet yra nusistatę
priešiškai Viešpaties atžvilgiu. Kadangi jie neatsisako
savo priešiškumo, jų veikla nevadinama bhakti.
Iš kitos
pusės, Yaśodā-maiyos veikla, vertinant paviršutiniškai,
atrodo nepalanki, nes matėsi, jog ji nepamalonino
Kṛṣṇos. Tačiau Yaśodā-maiyā neturi nei
pėdsako nuostatų, kurios nepatiktų Kṛṣṇai. Ji
visuomet persmelkta tokios nuostatos, kuri tinka Kṛṣṇai. Ji
visuomet Juo rūpinasi ir prižiūri, kad Jam viskas būtų
gerai. Todėl, kai kalbame apie Yaśodą, bhakti
apibrėžimo nepaliečia avyāpti (kitaip tariant, bhakti
apibrėžimas neišbraukia jos pavyzdžio).
Bhaktai
natūraliai rodo didesnę meilę dalykams, kurie labiau
palankūs tarnystei Kṛṣṇai, nei tiesiogiai pačiam
Kṛṣṇai. Pienas, kuris virė ant viryklės, buvo
skirtas pamaitinti Kṛṣṇą. Galvodama tik apie
Kṛṣṇos būsimą naudą,
Yaśodā-maiyā padėjo Jį į šalį ir
nubėgo prižiūrėti pieno; todėl jos veiksmai taip pat
yra bhakti.
Jei palankus
nusistatymas (ānukūlya), arba, kitaip tariant,
priešiško nusistatymo (prātikūlya) nebuvimas yra
apibrėžiamas kaip bhakti, ir jei bhakti reiškia
tam tikrus veiksmus, kurie palankūs ar patinka Kṛṣṇai,
kam apibrėžime naudojamas žodis anuśīlana
(dėmesingos studijos ar praktika)?
Tikroji bhakti
prigimtis nepasireiškia vien tik atsikračius priešiško
nusistatymo, nes net molinis puodas nejaučia niekam jokio
priešiškumo. Ar galima teigti, kad jis turi bhakti? Niekada!
Tai tiesa, kad puodas neturi priešiškumo; tačiau, kadangi jis
neatlieka veiklos, kurią išreiškia žodis anuśīlana,
negalima pripažinti bhakti buvimo. Todėl žodis anuśīlana
apibrėžime panaudotas ne veltui.
Taṭastha-lakṣaṇa – išorinės
charakteristikos
Siekiant parodyti
uttama-bhakti išskirtinumą, dabar bus aprašomos taṭastha-lakṣaṇa
– bhakti išorinės charakteristikos. Taṭastha-lakṣaṇa
pažymėtos posmo pradžioje dviem sąvokomis: anyābhilāṣitā-śūnyam
ir jñāna-karmādy-anāvṛtam.
Anyābhilāṣitā-śūnyam
Kaip reikia
užsiimti praktika, kuri palanki Kṛṣṇai? Reikia elgtis
taip, kad bhakti augtų. Reikia atsisakyti šio pasaulio
troškimų (laukika-abhilāṣa), anapusinio pasaulio
troškimų (pāralaukika-abhilāṣos): gyvenimo
rojinėse planetose, mistinių yogos pasiekimų ir
visokių kitų troškimų. Tą pačią
idėją paaiškina „Śrīmad-Bhāgavatam“ (11.3.31): bhaktyā
sañjātayā bhaktyā – „bhakti gimsta tik iš
bhakti.” Pagal šį teiginį, bhakti (śravana,
kīrtana ir kitos sādhanos formos) yra atliekamos tik
dėl pačios bhakti. Sādhana ir bhāva-bhakti
turi būti atliekamos tik tam, kad įgijus prema-bhakti.
Todėl atsisakyti visų troškimų išskyrus bhakti
yra vadinama uttama-bhakti.
Čia
ypač verta paminėti, kodėl terminas anyābhilāṣitā-śūnyam
naudojamas vietoje anyābhilāṣa-śūnyam.
Śrīla Rūpa Gosvāmi šiame teiginyje paslėpė
gilią mintį. Žodis anyābhilāṣa
reiškia trokšti kitų dalykų. Prie šio žodžio
pirmiausia pridedama priesaga –in. Ši priesaga parodo
natūralų ar priprastą gyvenimo ar veikimo būdą.
Naudojama su žodžiu anyābhilāṣa, ji
reiškia įgimtą polinkį veikti, skatinamam
pašalinių troškimų. Prie šios priesagos pridedama –tā,
kuri parodo bet kokio objekto kokybę ar būseną. Tai
reiškia, kad natūralioje būsenoje sādhaka
neturėtų trokšti kitų dalykų nei bhakti. Bet,
jei iškilus negandoms (nenatūraliai situacijai), sādhaka
meldžiasi: „O Viešpatie, aš esu Tavo atsidavęs.
Prašau, išgelbėk mane nuo šios nelaimės,“ tuomet,
nepaisant tokio jo noro, jokios žalos bhakti nebus. Jo
natūrali situacija pasikeitė tik dėl negandos, todėl
aplinkybių priverstas jis meldžiasi nenatūraliai. Šis
troškimas nėra jo prigimtinė būsena.
Jñāna-karmādy-anāvṛtam
Dabar apie
antrą išorinę charakteristiką. Žodžiai jñāna-karmādy-anāvṛtam
reiškia, kad praktikuojant bhakti jos negali užgožti jñāna,
karma ir pan.
Jñāna
Yra
trys jñānos formos:
4.
tat-padārtha-jñāna – žinios apie Bhagavāno konstitucinę prigimtį,
5.
tvaṁ-padārtha-jñāna – žinios apie konstitucinę jīvos
padėtį ir jos ryšį su Bhagavānu ir
6.
jīva-brahma-aikya-jñāna – žinios apie jīvos ir Brahmano vienovę.
Tat-padārtha-jñāna
Śrī
Kṛṣṇa yra absoliuti tiesa, parama-tattva. Jis yra
nedualus Parabrahma. Jis yra visa ko šaltinis ir Jis pats neturi
jokio šaltinio. Jis yra visų priežasčių
priežastis. Jis yra aukščiausias visų didybės (aiśvarya)
ir saldumo (mādhurya) savybių šaltinis. Jis visiškai
neturi materialių savybių (prākṛta-guṇa). Jis
kupinas visų transcendentinių savybių (aprākṛta-guṇa).
Jis yra sac-cid-ānandamaya-vigraha – būties, suvokimo ir
palaimos įsikūnijimas. Jis yra acintya-sarva-śaktimān
– nesuvokiamas visų galių savininkas. Jo pati esmė yra rasa
ir rasika. Kitaip tariant Jis yra visos rasos buveinė ir Jis
pats visiškai pasinėręs į šios rasos malonumus
savo bhaktų draugijoje. Jis yra Svayam Bhagavān – galutinis
Vedų ir visų śāstrų pažinimo objektas. Jis
vienintelis yra asmuo, kuris vadinamas Svayam Bhagavān. Tokios
žinios vadinamos tat-padārtha-jñāna.
Tvaṁ-padārtha-jñāna
Jīvos, būdamos atominėmis dvasios dalelėmis (cit-paramāṇu-svarūpa)
yra neišmatuojamai maži aukščiausios egzistencinės
dvasios, Śrī Kṛṣṇos, spinduliai. Nors ir nesiskiria
nuo Viešpaties Hari, jos amžinai atskirtos nuo Jo. Jīvos
yra mažytė sąmonė (aṇu-caitanya), o
Viešpats yra visa persmelkianti sąmonė (vibhu-caitanya). Jīvos
yra pavaldžios māyai, o Viešpats yra māyos
šeimininkas. Net išvaduotoje padėtyje jīva dėl
savo paribio prigimties (taṭastha-śakti) gali pulti į
materialią gamtą (māyā-prakṛti). Jīva
pasireiškia kaip pažinimas (jñāna-svarūpa) ir
pažįstantysis (jñātā-svarūpa). Nors
galimybė veikti (kartṛtva) yra joje, ji vis dėlto
išlieka atomine dvasine dalelyte (aṇucit).
Ji
turi mažytę nepriklausomybę; todėl ji savo prigimtimi yra
amžinas Aukščiausios Absoliučios Tiesos, Śrī
Kṛṣṇos, tarnas. Ji taip pat turi amžiną
atskirą savo egzistenciją. Kitaip tariant, ji yra ir nepriklausoma ir
priklausoma. Kadangi jīva yra Śrī
Kṛṣṇos taṭastha-śakti produktas, jos
ryšys su Śrī Kṛṣṇa yra nesuvokiama
vienovė ir skirtybė tuo pat metu (acintya-bheda-abheda). Taip
pat, kadangi ji yra Viešpaties dalelytė ir kadangi polinkis tarnauti
Viešpačiui glūdi jos prigimtyje, jīvos ryšys su
Kṛṣṇa yra amžino tarno su tuo, kuriam tarnaujama. Tokios
žinios vadinamos tvaṁ-padārtha-jñāna.
Jīva-brahma-aikya-jñāna
Nėra
jokio skirtumo tarp jīvos ir Brahmano. Kai neišmanymas
išsisklaido, jīva tampa identiška Brahmano svarūpai.
Tuo metu jīva nebeturi savo atskiros egzistencijos. Tokios
žinios vadinamos jīva-brahma-aikya-jñāna.
Žodis
jñāna, kuris naudojamas bhakti apibrėžime, kalba
tik apie pažinimą, vedantį prie jīvos ir Brahmano
vienovės. Šios žinios yra vadinamos nirviśeṣa-jñāna,
žinios apie neišskirtinumą arba impersonalizmą. Nirviśeṣa-jñāna
yra priešiška bhakti. Tačiau kitos dvi anksčiau
minėtos pažinimo formos - tat-padārtha-jñāna
ir tvaṁ-padārtha-jñāna nėra
priešiškos bhakti. Šios dvi pažinimo rūšys
stojusiam į bhakti kelią yra labai svarbios. Tačiau
pradėjusiam eiti bhakti keliu, atsidavimas, sumišęs su
empiriniu spekuliatyviu pažinimu (jñāna-miśra-bhakti)
yra laikomas išoriniu. Tokio pažinimo taip pat reikia atsisakyti.
Nėra jokios galimybės, kad
natūralus ryšys tarp jīvos ir Aukščiausio
Viešpaties, kaip tarp tarno ir šeimininko, atsirastų
praktikuojant jīva-brahma-aikya-jñāną. Ši
tarno ir šeimininko nuotaika (sevya-sevaka-bhāva) yra pati bhakti
gyvybė. Todėl išlikti visiškai švariam nuo bet kokio nirviśeṣa-jñānos
nešvarumo yra antros išorinės uttama bhakti
charakteristikos dalis.
Karma
Žodžiu karma šiame
posme draudžiamos visos smārta-karmos arba kitaip tariant
visos nitya-naimittika-karmos (kasdieninės ir proginės
pareigos), paminėtos smṛti-śāstrose, o taip pat
visų rūšių karma-miśra- ir jñāna-miśra-bhakti.
Karma ar veikla, atliekama kaip sevā-paricaryā (tarnystė
Viešpačiui ir rūpinimasis juo) ir kuri yra palanki bhajano
praktikai, nėra draudžiama. Kadangi visa sevā-paricaryos
veikla, kuri susijusi su Kṛṣṇos garbinimu, patenka į kṛṣṇānuśīlana
kategoriją, ji niekada negali būti draudžiama.
Ādi
Frazėje jñāna-karmādi,
žodis ādi (kuris reiškia „ir taip toliau“) reiškia phalgu-vairāgyą
(atsižadėjimą, kuris nepadeda bhakti), aṣṭāṅga-yogą
(aštuoniapakopę yogos sistemą), abhyāsa-yogos
(dažnos ir pasikartojančios meditacijos į abstrakčią
dvasią) praktiką, kuri minima sāṅkhya-śāstroje,
ir kitas praktikas. Visa tai taip pat draudžiama.
Anāvṛta
Vienas svarbus momentas. Kodėl
ryšium su jñāna, karma ir t.t., panaudotas
žodis anāvṛta (neužgožta) vietoje
žodžio śūnya (visiškai neturinti)? Tai padaryta
siekiant pažymėti, jog draudžiama tik jñāna
ir karma, kuri užgožia bhakti, o ne ta jñāna
ir karma, kurios maitina bhakti. Visiškai atsisakęs karmos
ir jñānos sādhaka negalėtų netgi
išgyventi.
Bhakti
užgožiama dviem būdais:
1.
baimė, kad neatliekant nitya-karmos
(kasdieninių privalomų pareigų), atitinkančios śāstrų
nurodymus, žmogus užsitrauks nuodėmę;
2.
įsitikinimas, kad atliekant nitya-naimittika-karmas
(kasdienines ir progines pareigas), nustatytas smṛti-śāstrose,
žmogus pasieks trokštamą vaisių bhakti pavidalu.
Jei nitya-naimittika-karmos atliekamos
su tokiu įsitikinimu, kad bhakti negalima pasiekti be jų,
tuomet tokios karmos užgožia bhakti.
Tačiau jei pažengęs bhaktas
kartais atlieka Vedinius ritualus, tokius kaip śrāddha,
siūlydamas atnašas protėviams, neskirdamas jiems dėmesio ir
tik tam, kad pamokytų ir nuramintų paprastus žmones, tuomet jo bhakti
nebus padaryta jokia žala. Kadangi šią veiklą jis atlieka
nemanydamas, kad bhakti nuo šios veiklos priklausoma, niekas
nestabdys ar neužstos śuddha-bhakti.
Čia frazė kṛṣṇānuśīlana
reiškia paprasčiausiai kṛṣṇa-bhakti. Ši
frazė posme minima tam, kad aiškiai pažymėtų, jog bhakti
yra nukreipta tik į Śrī Kṛṣṇą.
Kur
bebūtų minimas žodis bhakti,
„Śrīmad-Bhāgavatam“, „Nārada-pañcarātroje“ ar
kitose bhakti-śāstrose, jis reiškia tik bhagavad-bhakti.
To prasmė yra tai, kad žodis bhakti gali būti naudojamas
tik Viešpaties viṣṇu-tattva inkarnacijų
atžvilgiu.
Trys
bhakti tipai
Bhakti yra trijų tipų:
1.
āropa-siddhā
- veikla, kuri nors ir nėra tyra bhakti, yra vadinama bhakti
dėl to, kad yra skirta Aukščiausiam Viešpačiui;
2.
saṅga-siddhā
- pastangos, kurios susijusios su arba yra palankios bhakti vystymuisi,
bet pačios savaime nėra tyrai sudarytos iš bhakti;
3.
svarūpa-siddhā - pastangos, kurios visiškai sudarytos iš tyros bhakti.
Āropa-siddha-bhakti
- pastangos, kurioms netiesiogiai priskiriamos bhakti savybės
Pastangos, kurios savo prigimtimi nėra
sudarytos iš bhakti (tai yra ānukūlya-kṛṣṇānuśīlana),
ir kuriomis žmogus tam, kad pasiektų savo tikslą, aukoja savo
veiklos rezultatus Viešpačiui, kad šis būtų
patenkintas, vadinama āropa-siddha-bhakti. Kitaip tariant, kadangi
jo veikla yra skirta (āropa) Aukščiausiam
Viešpačiui, tokia veikla turi bhakti atributus (āropita).
Bhakti, kuri
sumišusi su karma ir troškimu materialiai mėgautis,
vadinama sakāma-bhakti arba saguṇa-bhakti. Be bhakti
pagalbos, karma negali suteikti jokio rezultato. Tai žinodami
daugybė žmonių savo priskirtas pareigas skiria patenkinti
Viešpatį, kad Šis išpildytų jų šalutinius
troškimus. Tokių žmonių veikla nėra svarūpa-siddha-bhakti.
Vis dėlto, kadangi jie aukoja savo veiklos vaisius Viešpačiui,
tai laikoma viena iš bhakti rūšių. Nors jie ir
aukoja savo veiklą Viešpaties malonumui, jie trokšta, kad
patenkintas Jis išpildytų jų šalutinius troškimus.
Šia prasme jų veiklai suteikiamas bhakti atributas. Todėl
tokios pastangos vadinamos āropa-siddha-bhakti.
Saṅga-siddha-bhakti—pastangos
susijusios su bhakti praktika arba palankios jai
Yra taip pat ir kitokios pastangos, kurios,
nors nėra sudarytos vien iš bhakti (tai yra anukūlya-kṛṣṇānuśīlana),
tampa panašios į bhakti, nes elgiasi kaip jos
pagalbininkės. Tokios pastangos vadinamos saṅga-siddha-bhakti.
Pavyzdį galima rasti „Śrīmad-Bhāgavatam“ (11.3.23-5)
Śrī Prabuddha Munio pokalbyje su Mahārāja Nimi: „Reikia
praktikuoti užuojautą kitiems, draugiškumą, pagarbą
kitiems, švarą, asketiškumą, pakantumą,
tylėjimą, Vedų studijavimą, paprastumą, celibatą,
neprievartą ir pan. Reikia vienodai vertinti karštį ir šaltį,
laimę ir kančią. Reikia suvokti Viešpaties buvimą
visur. Reikia gyventi nuošalioje vietoje, atsisakyti prisirišimų
prie šeimos ir būti patenkintu tuo, kas ateina savaime.“
Nors elgesys ir praktikos, aprašytos
šiame posme, iš prigimties nėra sudarytos iš tyros bhakti,
jos tampa bhakti pagalbininkėmis. Todėl jos laikomos bhakti
palydovėmis (parikara). Jei iš šių dvidešimt
šešių savybių sąrašo išbraukti bhakti,
tuomet Bhagavānas neturi tiesioginio ryšio su likusiomis
savybėmis. Tik tuomet, kai šios savybės lydi ar padeda bhakti,
jų panašumas su bhakti įgyja prasmę. Todėl jos
vadinamos saṅga-siddha-bhakti.
Svarūpa-siddha-bhakti—pastangos,
sudarytos tyrai iš uttama-bhakti
Visos
palankios pastangos (ceṣṭā), tokios kaip śravaṇa,
kīrtana, smaraṇa ir t.t., o taip pat dvasinių
emocijų apraiškos, prasidedančios bhāvos pakopoje,
ir kuriose nėra jokių troškimų, nesusijusių su
Śrī Kṛṣṇa ir kurios nėra užgožtos jñānos
bei karmos, yra vadinamos svarūpa-siddha-bhakti. Kitaip
tariant, visos kūno, proto ir kalbos pastangos, kurios susijusios su
Śrī Kṛṣṇa ir kurios atliekamos vien tik Jo
malonumui tiesiogiai, be jokių papildomų veiksnių, yra vadinamos
svarūpa-siddha-bhakti.
Pokalbyje tarp Śrī Caitanyos
Mahāprabhu ir Rāya Rāmānandos, pateiktame „Śrī
Caitanya-caritāmṛtoje“, āropa-siddha-bhakti ir saṅga-siddha-bhakti
buvo aprašytos kaip išoriškos.
Papildomos
šešios bhakti charakteristikos
Bhakti-rasāmṛta-sindhu
(1.1.17) Śrīla Rūpa Gosvāmī aprašė
šias šešias ypatingas bhakti charakteristikas:
kleśa-ghnī
śubhadā
mokṣa-laghutā-kṛt sudurlabhā
sāndrānanda-viśeṣātmā
śrī-kṛṣṇākarṣiṇī ca sā
1. kleśa-ghnī – Ji sunaikina visas kančias.
2. śubhadā
– ji suteikia visą gerą sėkmę.
3. mokṣa-laghutā-kṛt
– ji padaro (kṛt) impersonalaus išsivadavimo malonumą
nereikšmingą (laghutā).
4. sudurlabhā
– ji retai įgyjama.
5. sāndrānanda-viśeṣātmā
– jos prigimtis persmelkta paties intensyviausio ir aukščiausio
malonumo.
6. śrī-kṛṣṇa-ākarṣiṇī
– ji yra vienintelis būdas patraukti Śrī
Kṛṣṇos dėmesį.
Bhakti
sunaikina kančias
Egzistuoja
trijų rūšių kleśa (kančia):
1.
pati nuodėmė (pāpa),
2.
nuodėmė sėklos pavidalu (pāpa-bīja)
ir
3.
neišmanymas (avidyā).
Nuodėminga
veikla savo ruožtu klasifikuojama į:
1.
pātaka - nuodėminga,
2.
mahā-pātaka -
labai nuodėminga ir
3.
atipātaka -
ypatingai nuodėminga.
Visa
tai vadinama pāpa. Tie, kurių širdyje
apsireiškė śuddha-bhakti, natūraliai nelinkę
užsiimti nuodėminga veikla (pāpa). Troškimas atlikti
nuodėmes, kuris vadinamas pāpa-bīja, negali išlikti
kupinoje bhakti širdyje. Avidyā vadinamas
neišmanymas apie savo dvasinę prigimtį. Kai pačioje
pradžioje śuddha-bhakti pasirodo širdyje, jīva
labai aiškiai supranta: „Aš esu Kṛṣṇos tarnas“ ir
neišmanymas visiškai išnyksta. Tai reiškia, kad kai Bhakti-devī,
bhakti deivė, skleidžia savo spindulius, tamsa, kurią
pagimdė pāpa, pāpa-bīja ir avidyā,
širdyje išsisklaido. Pasirodžius palankiai bhakti, visos
kančios lieka labai toli. Štai kodėl bhakti yra kleśa-ghnī.
Bhakti
suteikia visa, kas palanku
Šiame
pasaulyje įvairios prielankumo formos, visos gerosios savybės ir
įvairūs malonumai yra laikomi śubha (palankiais). Tas,
kurio širdyje pasirodė tyra bhakti, įgyja keturias
savybes: nuolankumą, užuojautą, išdidumo nebuvimą ir
pagarbą kitiems. Dėl šios priežasties visas pasaulis rodo
jam savo prielankumą. Visos gerosios savybės (sad-guṇa)
automatiškai pasireiškia śuddha-bhakto asmenyje. Bhakti
pajėgi suteikti įvairiausius malonumus. Jei kas nors to trokšta,
ji gali suteikti materialų pasitenkinimą, susiliejimo su impersonaliu
Brahmanu malonumą (nirviśeṣabrahma-sukha),
įvairiausias mistines galias (siddhi), jutiminį
pasitenkinimą bei išsivadavimą.
Bhakti
net impersonalaus išsivadavimo malonumą padaro nereikšmingą
Net
jei nedidelė meilė Aukščiausiajam (bhagavad-rati)
pasireiškia širdyje, dharma (religija), artha
(ekonomikos raida), kāma (jusliniai malonumai) ir mokṣa
(išsivadavimas) natūraliai atrodo nereikšmingi.
Bhakti
yra retai pasiekiama
Šį
dalyką reikia suprasti kruopščiai. Bhakti lieka
nuošaly tol, kol žmogus atlieka atsidavimo tarnystę neteisingai,
net jei jis užsiima milijonais įvairiausių dvasinių
praktikų (sādhanų). Be to, daugumą žmonių Bhakti-devī
patenkina suteikdama jiems tik impersonalų išsivadavimą; ji
nesuteikia bhakti tol, kol nemato, kad praktikuojantis yra labai
kvalifikuotas. Dėl šių dviejų priežasčių bhakti
yra retai pasiekiama. Jñāna-sādhana (pažinimo
ugdymas) be abejo veda link išsivadavimo, susiliejimo su nedualiu
Brahmanu, kuris yra pats pažinimo pavidalas. Taip pat lengva yra pasiekti
materialius juslinius malonumus, atliekant dorybingą veiklą, pvz., yajñas
ir pan. Tačiau, neatlikdamas bhakti-yogos, niekas negali pasiekti bhakti
Śrī Hari net užsiimdamas milijonais dvasinių praktikų.
Bhakti ir Śrī Kṛṣṇa yra anapus materialių
apribojimų, todėl žmogaus intelektas negali jų pasiekti,
nes jis yra grubus ir ribotas. Tačiau lengva suprasti atsidavimo
tarnystės esmę (bhakti-tattvą), jei praeityje
sukauptų dorybingų darbų dėka atsirado bent truputį
skonio. Niekas, išskyrus pačias sėkmingiausias jīvas,
negali suprasti bhakti-tattvos. Materiali logika neturi tinkamų
savybių suprasti dvasinius malonumus. „Kaṭha Upaniṣadoje“
(1.2.9) pasakyta:
naiṣā
tarkeṇa matir āpaneyā / proktānyenaiva
su-jñānāya preṣṭha -
„Mano brangus Naciketā, netinkama naudotis ginčais ir sugriauti
išmintį apie Absoliučią Tiesą, kurią gavai.“
Bhakti
yra aukščiausia palaimos forma
Bhakti yra amžina dvasinė laimė, štai kodėl bhakti
praktika paskandina palaimos vandenyne. Jei sujungti į vieną visus
šio pasaulio malonumus, pridėti malonumą, gaunamą
įsiliejus į Brahmaną, padauginti tai dešimtis
milijonų kartų, gautas malonumas vis tiek negalės prilygti
vienam atsidavimo tarnystės palaimos vandenyno lašui. Materialūs
malonumai yra visiškai trivialūs, o malonumai, patiriami neigiant
materialų pasaulį yra labai sausi. Abiejų šių
malonumų prigimtis kitokia nei dvasinio pasaulio palaima. Negalima lyginti
dviejų dalykų, kurie visiškai skiriasi savo prigimtimi.
Todėl tie, kurie praktikuodami bhakti įgijo šiek tiek
skonio, sako, kad malonumas, įsiliejus į nirviśeṣa-brahma,
yra toks pat nereikšmingas, kaip vanduo karvės kanopos pėdsake.
Tik tie, kurie šį malonumą patyrė, gali tai suprasti; kiti
negali nei suprasti, nei kalbėti apie tai.
Bhakti
patraukia visų patraukliausią Śrī Kṛṣṇą
Śrī
Kṛṣṇa kartu su visais Savo mylimaisiais tampa jėga
suviliotas ir kontroliuojamas to, kurio širdyje pasirodė Bhakti-devī.
Kṛṣṇos neįmanoma patraukti ar kontroliuoti kitais būdais.
Atsidavimo
tarnystė gali būti atliekama netyrai (miśra) ir tyrai (śudha).
Netyrai atliekama atsidavimo tarnystė turi karmos (noro pasiekti
materialių rezultatų) ir jñānos (noro
išsivaduoti) priemaišų. Tačiau Kṛṣṇos
dėmesį gali patraukti tik tyrai atliekama atsidavimo tarnystė (śudha
bhakti). Apie tokią atsidavimo tarnystę Kṛṣṇa
sako „Bhagavad-gītoje“ 9.22:
ananyāś cintayanto māṁ
ye janāḥ paryupāsate
teṣāṁ nityābhiyuktānāṁ
yoga-kṣemaṁ vahāmy aham
„Tačiau
tie, kurie visuomet garbina Mane su nenukrypstančiu atsidavimu,
medituodami Mano transcendentinį pavidalą – jiems Aš atnešu
tai, ko jiems trūksta ir išsaugau tai, ką jie turi.“
Šiame
posme Kṛṣṇa šlovina atsidavimą, kuris nukreiptas
tik į Jį vieną (ananya). Jis teigia, kad asmeniškai
pasirūpina tokiais atsidavusiais Jam tarnais. Istorija apie Madhava
Dāsa Babaji ir Viešpatį Jagannāthą tai patvirtina
(žr. priedą).
Klausimai
- Iš kokio sanskrito žodžio kilęs
žodis bhakti?
- Ką reiškia žodis uttama-bhakti?
- Kas yra uttama-bhakti garbinimo objektas?
- Kokios dvi uttama-bhakti požymių
grupės?
- Kokie požymiai įeina į svarūpa-lakṣaṇa
grupę?
- Kokie požymiai įeina į taṭastha-lakṣaṇa
grupę?
- Kokie aspektai sudaro terminą anuśīlana?
- Ar gali bhakti būti skirta kitai
asmenybei, ne Kṛṣṇai?
- Ką reiškia žodis anukūlyena?
- Ar bhaktas iškilus pavojui gali kreiptis
į Kṛṣṇą su materialiu prašymu?
- Kokios trys jñānos formos?
- Kuri iš jų žalinga bhakti?
- Kokios yra bhakti padengimo formos?
- Kokie yra trys bhakti tipai?
- Kokie šeši uttama-bhakti
požymiai?
Priedas
Madhava Dās Babaji iš Purio, gyvenusio
Śri Caitanyos laikais, istorija.
Kartą babaji labai sunkiai susirgo. Taip stipriai
karščiavo, kad net pajudėti negalėjo. Šalia nieko
nebuvo, kas galėtų padėti. Staiga jis pastebėjo, kad Pats
Viešpats Jagannātha atėjo pas jį ir pradėjo slaugyti.
Babaji pasijuto taip nejaukiai, taip nepatogiai, kad taip vargina Patį
Savo Viešpatį. Babaji paklausė Jagannāthos, kodėl Jis
taip varginasi, kodėl taip elgiasi, jis pats gi čia guli visas
nešvarus, kūnas skleidžia bloga kvapą ir pan., kam taip
suteršti Save? Viešpats Jagannātha atsake: ”Ką blogo
Aš darau? Kas ne taip?“
Madhava dās babaji paklausė: ”Kodėl galiausiai
nepadaryti paprasčiau, kad aš tiesiog išgyčiau ir tuomet
nereikėtų visu tuo užsiimti?” Viešpats Jagannātha
atsakė: “Supraski, Aš Pats sukūriau KARMOS dėsnį ir
pagal šį įstatymą tu privalai kentėti. Aš nenoriu
laužyti Savo Paties įstatymų,
todėl paprasčiausiai Aš Pats atėjau
prižiūrėti tave.“
Madhava das
babaji paklausė, kodėl Viešpats nepasiuntė kažko kito
vietoj Savęs?
Viešpats
Jagannātha atsakė: ”Tu žinai, Aš jau galvojau apie tai.
Niekas kitas negalės geriau tavęs prižiūrėti, nei
Aš. Aš nesuradau nei vieno geresnio už Save. Todėl atleisk
jau Man už tai.”
Krišna tampa
savo bhaktų BHAKTU. Jo ypatingas papuošalas - tai tarnystė Savo
bhaktams. (Iš Bhakti Vijṅāna Gosvāmio seminaro)