Atsidavimo
tarnystės pakopos
Trumpai apie
temą
Bhakti
skiriama į tris kategorijas
1.
sādhana
bhakti –
praktinė atsidavimo tarnystė, kuri savo ruožtu skiriama į
a.
vaidhi
sādhana bhakti
– taisyklėmis reguliuojama atsidavimo tarnystės praktika. Tokios
praktikos pagrindinė charakteristika yra baimė ir pagarba Vedų
nurodymams.
b.
rāgānuga
sādhana bhakti
– spontaniškai atliekama atsidavimo tarnystės praktika. Jos
pagrindinė charakteristika yra didelis noras ir ilgesys (laulyam)
bendrauti su Kṛṣṇa taip, kaip bendrauja Jo tobuli (rāgātmika)
bhaktai Goloka Vṛndāvane. Rāgānuga bhakti atliekama
dviem būdais:
i.
su siddha deha
– meditacijoje suvokiamu dvasiniu kūnu, kuris tiesiogiai
patarnauja Rādhos-Kṛṣṇos palydovams tokiems kaip
Rūpa Mañjari, Lalita ar Viśākhā;
ii.
su
sādhaka deha – materialiu kūnu, kuris vykdo dvasinio
mokytojo nurodymus ir seka ācāryų mokymu.;
2.
bhāva
bhakti –
ekstazinė atsidavimo tarnystė (grindžiama dvasinėmis
emocijomis);
3.
prema bhakti – meilės atsidavimo
tarnystė, užmezgus santykį su Kṛṣṇa.
9 atsidavimo tarnystės pakopos:
1.
śraddhā
–
tikėjimas;
2.
sādhu-saṅga
–
bendravimas su šventomis asmenybėmis;
3.
bhajana-kriyā – reguliuojama
atsidavimo tarnystės praktika;
4.
anartha-nivṛttiḥ
-
nepageidautinų dalykų valymas;
5.
niṣṭhā
–
tvirtumas atsidavimo tarnystėje;
6.
ruci – skonis atsidavimo
tarnystei;
7.
āsakti – prisirišimas
prie Kṛṣṇos asmenybės;
8.
bhāva –
transcendentinės emocijos, preliminari meilė Dievui;
9.
prema – meilė
Dievui.
Śraddhā, kuri yra atsidavimo tarnystės pradžia, gimsta
iš sukṛti – praeityje atliktų dorybingų darbų
kraičio. Sukṛti yra dviejų rūšių:
1.
paramārthika – leidžianti atsirasti bhakti,
ir
2.
laukika – duodanti materialius rezultatus.
Paramārthika sukṛti susikaupia per daugybę gyvenimų ir
galiausiai leidžia žmogui susiliesti su sādhu ir
įgyti śraddhą. Tikėjimas tvirtėja skaitant śāstras
ar klausantis śāstros iš išmanančių
žmonių sādhu.
Sādhu vadinamas
žmogus, visiškai pašventęs savo gyvenimą Kṛṣṇai,
o saṅga reiškia bendravimas.
Sādhu-saṅga yra dviejų rūšių:
1.
Bendravimas su siddha-mahāpuruṣomis
(tobulumą pasiekusiomis sielomis), kurie eina jñāna
(impersonalaus išsivadavimo) keliu;
2.
Bendravimas su siddha-mahāpuruṣomis,
kurie eina bhakti keliu.
Śraddhā, rati ir prema neatsiranda bendraujant su
materialistais, ir net su sādhu, prisirišusiais prie
ritualų ar išsivadavimo.
Siddha-mahāpuruṣos, kurie eina bhakti keliu (bhakti-marga)
skiriami į tris kategorijas:
- Bhagavat-pārṣada-deha-prāpt – tie, kurie atlikdami bhakti
praktiką taip ištobulino save, kad įgijo dvasinius
pavidalus, tinkamus tiesiogiai tarnauti Viešpačiui. Tokie
asmenys yra geriausi iš visų uttama-bhāgavatų.
Pavyzdys - devarṣi Nārada.
- Nirdhūta-kaṣāya – tie, kurie atmetė visus
materialius nešvarumus. Jie dar turi grubų materialų
kūną, tačiau širdyje nebėra net pėdsako
iš materialių troškimų ar prisiminimų. Jie
priklauso tarpinei uttama-bhāgavatų klasei. Pavyzdys -
Śukadeva Gosvāmis.
- Mūrcchita-kaṣāya - tie, kurių širdyje
dar liko materialių troškimų bei prisiminimų
dorybės guṇoje, pėdsakai. Tokios sielos priklauso
pradinei uttama bhāgavatų stadijai. Pavyzdys - Nārada
savo ankstesniame gyvenime kaip tarnaitės sūnus.
Sādhu-saṅga taip pat reiškia dīkṣą
(dvasinę iniciaciją) ir śikṣa (pamokymus).
„Atsidavimo nektare“ pateiktos 64 bhajana kriyos sudedamosios
dalys, iš kurių svarbiausios pirmosios trys:
1.
Śrī
Guru padāśraya
– priimti dvasinio mokytojo lotoso pėdų prieglobstį;
2.
Śrī
Kṛṣṇa dīkṣā-śikṣādi – gauti iniciaciją ir dvasinius
pamokymus;
3.
Prīti-pūrvaka-guru-seva – tarnauti Śrī Guru su
meile.
Bhajana kriya
susideda iš dviejų pakopų:
1.
aniṣṭhita – netvirta;
2.
niṣṭhita
– tvirta.
anartha
nivṛtti pakopos reiškia nereikalingų dalykų
valymą iš širdies. Anarthos yra keturių
rūšių:
1.
svarūpa
bhrama –
neišmanymas apie dvasinę Kṛṣṇos, bhakti bei
sielos prigimtį.
2.
asat tṛṣṇā – netikrų dalykų
(jutiminių malonumų šiame pasaulyje ar rojuje) troškulys.
3.
aparādha – įžeidimai Kṛṣṇai,
Kṛṣṇos vardui, kitoms gyvoms būtybėms.
4.
hṛdaya-daurbalya – širdies silpnybės –
pavydas, veidmainystė, padėties siekimas, tuštybė.
Be šių keturių egzistuoja papildoma anārthų
klasifikacija:
- duṣkṛti
uttha -
kilusios iš praeities nedorybingų darbų; Tai 5
rūšių kančios (kleśa);
- sukṛti
uttha –
materialūs malonumai, kilę iš praeities dorybingų
darbų;
- aparādha
uttha -
kilusios dėka įžeidimų atsidavimo tarnystei;
- bhakti
uttha -
kilusios dėl netobulai atliekamos atsidavimo tarnystės.
Kai bhaktas palaipsniui sunaikina savo anarthas ir
prisiriša prie Kṛṣṇos Sąmonės, ši pakopa
vadinama niṣṭhita arba niṣṭha.
Niṣṭhita bhakti reiškia dviejų rūšių
tvirtumą:
- pačios
bhakti tvirtumas
- dalykų,
palankių bhakti, pastovumas.
Ruci
– skonis. Tai toks potraukis bhakti veiklai, kuris daug kartų
pranoksta potraukį bet kuriai kitai veiklos rūšiai. Dar kitaip lālasā
– intensyvus troškimas atlikti bhajaną.
Ruci
turi dvi dalis:
- skonis,
kuris priklauso nuo nuostabių atsidavimo tarnystės
elementų.
- skonis,
kuris nuo jų nepriklauso.
Āsakti
arba prisirišimu
vadinama būsena, kai skonis pokalbiams apie Kṛṣṇą
labai subręsta ir pasiekia didelę gelmę, ir pats Kṛṣṇa
tampa pasimėgavimo objektu. Āsakti tiek nupoliruoja sielos
veidrodį, kad jame kartais regimas Kṛṣṇos atvaizdas.
Mąstyti apie Kṛṣṇą bhaktui taip pat natūralu,
kaip materialistui galvoti apie juslinius malonumus.
Kai āsakti pasiekia savo pilną brandą, ji
yra vadinama rati arba bhāva. Šioje pakopoje
atsidavęs nuolat patiria ekstazines meilės emocijas: vibhāvas,
anubhāvas, sancarī bhāvas bei sattvika
bhāvas.
Bhāva
yra dviejų tipų:
1)
kylanti iš rāga
bhakti. Ji tiršta, intensyvi ir stipresnė. Jai būdingas
įsitikinimas, kad Viešpats yra lygus ir pasibjaurėjimas
idėja, kad Viešpats yra Visagalis šeimininkas;
2)
kylanti iš vaidhi
bhakti. Ji silpnesnė savo jėga ir natūralumu. Jai
būdingas Kṛṣṇos savinimosi jausmas sumišęs su
suvokimu, jog Viešpats yra Visagalis Dievas.
Bhāvos
žiedo subrandintas vaisius vadinamas prema. Prema suteikia rasą
– transcendentinį skonį ir sugeba patraukti Kṛṣṇos
dėmesį. Prema vienintelė gali nugalėti ir
kontroliuoti Kṛṣṇą.
Plačiau apie
temą
3 Bhakti kategorijos
Mokslą
apie meilę Dievui glaustai suformulavo ir šventraščiais
pagrindė Śrīla Rūpa Gosvāmis. „Bhakti rasāmṛta
sindhu“ (1.2.1-5) jis kalba apie 3 atsidavimo tarnystės kategorijas:
1.
sādhana
bhakti –
praktinė atsidavimo tarnystė, kuri savo ruožtu skiriama į
a.
vaidhi
sādhana bhakti
– taisyklėmis reguliuojama atsidavimo tarnystės praktika. Tokios
praktikos pagrindinė charakteristika yra baimė ir pagarba Vedų
nurodymams. Vedose yra daug teiginių apie tai, kad būtina atlikti
atsidavimo tarnystę, kitaip žmogaus laukia nesėkmė gyvenime
ir po mirties;
b.
rāgānuga
sādhana bhakti
– spontaniškai atliekama atsidavimo tarnystės praktika. Jos
pagrindinė charakteristika yra didelis noras (laulyam) ir ilgesys
patarnauti Kṛṣṇai ir suteikti jam malonumą, bet ne
baimė Vedų taisyklėms. Rāgānuga bhakti
atliekama dviem būdais:
i.
su siddha deha
– meditacijoje
suvokiamu dvasiniu kūnu, kuris tiesiogiai patarnauja Rādhos-Kṛṣṇos
palydovams tokiems kaip Rūpa Mañjari, Lalita ar
Viśākhā;
ii.
su
sādhaka deha –
materialiu kūnu, kuris vykdo dvasinio mokytojo nurodymus ir seka ācāryų
mokymu.;
2. bhāva bhakti – ekstazinė
atsidavimo tarnystė;
3. prema bhakti – meilės
atsidavimo tarnystė.
Kiekviena iš šių kategorijų turi savo
požymius ir suteikia skirtingus rezultatus. Vaidhi sādhana bhakti
kelias yra labai ilgas ir sunkus, tačiau jam nereikalinga
išankstinė kvalifikacija. Rāgānuga sādhana bhakti
kelias yra greitas ir lengvas, bet siela, kuri stoja į šį
kelią, turi būti labai tyra, arba susilaukti nepriežastinės
Kṛṣṇos ar Guru malonės.
9 Atsidavimo
tarnystės pakopos
„Bhakti
rasāmṛta sindhu“ 1.4.15-16 aprašo 9 atsidavimo tarnystės
pakopas:
ādau
śraddhā tataḥ sādhu-
saṅgo
’tha bhajana-kriyā
tato
’nartha-nivṛttiḥ syāt
tato
niṣṭhā rucis tataḥ
athāsaktis
tato bhāvas
tataḥ
premābhyudañcati
sādhakānām
ayaṁ premṇaḥ
prādurbhāve
bhavet kramaḥ
“Visų pirma reikia turėti bent silpną norą
pažinti save. Jis paskatins daugiau bendrauti su dvasiškai pažengusiais
žmonėmis. Tolesnė pakopa - iniciacija, suteikta dvasios
aukštumų pasiekusio dvasinio mokytojo. Jo vadovaujamas neofitas
bhakta pradeda pasiaukojimo tarnybos kelią. Atliekant pasiaukojimo
tarnybą, kuriai vadovauja dvasinis mokytojas, atsikratoma materialių
prisirišimų, pasiekiamas pastovumas savęs pažinimo procese
ir pajuntamas pasakojimų apie Aukščiausią Dievo
Asmenį, Śrī Kṛṣṇą skonis. Tas skonis dar
labiau sustiprina potraukį Kṛṣṇos Sąmonei, kuri
subręsta bhāvoje - pradinėje transcendentinės meilės
Dievui pakopoje. Tikroji meilė Dievui vadinasi prema,
aukščiausioji gyvenimo tobulumo pakopa.”
1.
śraddhā
-
tikėjimas
2.
sādhu-saṅga
–
bendravimas su šventomis asmenybėmis
3.
bhajana-kriyā – reguliuojama
atsidavimo tarnystės praktika
4.
anartha-nivṛttiḥ
-
nepageidautinų dalykų valymas
5.
niṣṭhā
–
tvirtumas atsidavimo tarnystėje
6.
ruci – skonis atsidavimo
tarnystei
7.
āsakti – prisirišimas
prie Kṛṣṇos asmenybės
8.
bhāva –
transcendentinės emocijos, preliminari meilė Dievui
9.
prema – meilė
Dievui.
Śraddhā.
Pačioje
pradžioje žmogus turi įgyti tikėjimą Vedomis ir
šventraščiais. Šis tikėjimas atsiranda skaitant śāstras
ar klausantis śāstros iš išmanančių
žmonių. Tai taip pat reiškia, kad žmogus turi panorėti
užsiimti veikla, aprašyta šventraščiuose. Tuomet mes
sakome, kad žmogus pradėjo tikėti į Dievą. Tada jis
pasidaro atviras religijai ir pradeda ieškoti žmonių,
panašių į save. Adau śraddhā reiškia kad
prieš śraddhā – tikėjimą – yra
sąlytis su sādhu. Šis sąlytis atsiranda dėl
praeities sukṛti – dorybingų darbų kraičio. Sukṛti
yra dviejų rūšių: paramārthika –
leidžianti atsirasti bhakti, ir laukika – duodanti
materialius rezultatus. Paramārthika sukṛti susikaupia per
daugybę gyvenimų ir galiausiai leidžia žmogui susiliesti su
sādhu ir įgyti śraddhą.
Pastaba:
Vedos nevadina tikėjimu nuomonės, kad Dievas yra ir sukūrė
pasaulį. Tokių pilnas pasaulis ir jie sėkmingai lieka
materialistais. Śraddhā, tikėjimu vadinamas
įsitikinimas, kad mes esame su Dievu susiję ir darydami tai, ką
Jis mums liepia, sugebėsime Jį pasiekti. Tikėjimas mums sako, kad
nors Kṛṣṇa yra labai toli, Jis gali mums padėti pas
Jį ateiti. Toks tikėjimas vadinamas paramārthika – arba
transcendentiniu tikėjimu.
Sādhu saṅga
Sādhu
vadinamas
žmogus, visiškai pašventęs savo gyvenimą Kṛṣṇai,
saṅga reiškia bendravimas. Norint pasiekti gyvenimo
tobulumą, reikia ieškoti tokių asmenybių. „Čaitanja
Čaritamritoje Madhya“ 22.54 pasakyta, kad viena akimirka bendravimo su sādhu
suteikia visą gyvenimo tobulumą. Be abejo, sunku šiame pasaulyje
sutikti asmenybę, kuri pasiekė tobulumą Kṛṣṇos
sąmonėje, todėl jei šalia nėra sādhu,
reikia bendrauti su bhaktais, kurie siekia tokio tobulumo. Pamatęs
Kṛṣṇos bhaktus, tikintis žmogus gali prisijungti prie
jų arba pradėti pamėgdžioti juos. Jis gali pradėti
kartoti mahā mantrą juokais ar nerimtai, tačiau laikui
bėgant, kai kurie iš tokių žmonių nusprendžia
rimtai užsiimti Kṛṣṇos Sąmonės praktika. Tada
jie kreipiasi į dvasinį mokytoją, prašydami iniciacijos ir
asmeninio vadovavimo dvasiniame gyvenime. Sekdamas guru nurodymais jis
bendrauja su savo lygio bhaktais ir ieško prieglobsčio pas labiau
susivokusias sielas. Tai vadinama sādhu saṅga. Apie sādhu-saṅgą
yra pasakyta „Śrīmad-Bhāgavatam“ 3.25.25:
satāṁ prasaṅgān
mama vīrya-saṁvido
bhavanti hṛt-karṇa-rasāyanāḥ
kathāḥ
taj-joṣaṇād
āśv apavarga-vartmani
śraddhā ratir bhaktir
anukramiṣyati
„Bendraujant su tyrais bhaktais pasakojimai apie Mano
herojiškus darbus yra labai malonūs ausiai ir širdžiai.
Tokie pasakojimai atveria tikrąsias žinias apie Mano nuostabumą.
Reguliariai klausant ir kontempliuojant apie šias temas žmogus
išsivaduoja nuo neišmanymo ir taip palaipsniui įgyja śraddhą,
rati (bhāva-bhakti) ir prema-bhakti Man.“
Sādhu-saṅga yra dviejų
rūšių:
a)
Bendravimas su siddha-mahāpuruṣomis
(tobulumą pasiekusiomis sielomis), kurie eina jñāna
(impersonalaus išsivadavimo) keliu;
b)
Bendravimas su siddha-mahāpuruṣomis,
kurie eina bhakti keliu.
Śraddhā, rati ir prema neatsiranda
bendraujant su materialistais, ar net su sādhu, kurie
prisirišę prie ritualų, ar siekia išsivadavimo.
Siddha- mahāpuruṣos, kurie eina bhakti keliu (bhakti-marga)
skiriami į tris kategorijas:
(1) Bhagavat-pārṣada-deha-prāpt
Atsisakę
grubaus materialaus kūno tie, kurie ištobulino save atlikdami bhakti
praktiką, pasiekia savo sac-cit-ānanda dvasinius pavidalus,
kurie yra tinkami tarnauti Viešpačiui kaip Jo palydovai ( pārṣada).
Tokie asmenys yra geriausi iš visų uttama-bhāgavatų.
(2) Nirdhūta-kaṣāya
Tie, kurie
nors ir pasilieka šiame grubiame materialiame kūne, sudarytame
iš penkių elementų, tačiau neturi jokių
materialių troškimų pėdsakų (vāsanā)
ir neturi jokių materialių įspūdžių (samskārų)
savo širdyse, yra vadinami nirdhūta-kaṣāya (kurie
atmetė visus materialius nešvarumus). Jie priklauso tarpinei uttama-bhāgavatų
klasei.
(3) Mūrcchita-kaṣāya
Tie siddha-mahāpuruṣos,
kurie eina bhakti keliu, ir kurių širdyje dar liko materialių
troškimų pėdsakai (vāsanā) bei
įspūdžiai (samskāras), kylantys iš dorybės
guṇos, yra vadinami mūrcchita-kaśāya.
Dėka jų bhakti yogos įtakos, šios vāsanos
ir samskāros yra snaudžiančiame arba nesąmoningame
būvyje. Kai tik atsiranda palanki galimybė, jų garbinimo
objektas, Śrī Bhagavānas pasirūpina, kad jų
troškimas būtų išsemtas ir pritraukia juos prie Savo
lotosinių pėdų. Tokios išaukštintos sielos priklauso
pradinei (kaniṣṭha) uttama bhāgavatų
stadijai.
Devarṣi
Nārada yra aukščiausio uttama-bhakto pavyzdys.
Śukadeva Gosvāmis priklauso tarpinei uttama-bhāgavatų
klasei. Śrī Nārada savo ankstesniame gyvenime kaip
tarnaitės sūnus, yra pradinės uttama-bhāgavato
pakopos pavyzdys. Bendravimas su šiomis trimis mahā-bhāgavatų
kategorijomis ir jų malonė yra śraddhos atsiradimo
priežastis.
Sādhu-saṅga taip pat reiškia dīkṣą
(dvasinę iniciaciją) ir śikṣa (pamokymus).
Bhajana kriyā
Kitoje
pakopoje bhaktas pradeda atlikti vieną ar kitą tarnystės
formą. Ši pakopa vadinama bhajana kriyā - reguliuojamos
atsidavimo tarnystės pakopa. Jos metu bhaktas, reguliuojamas dvasinio
mokytojo, mokosi tarnauti Kṛṣṇai ir susilaiko nuo
nuodėmingos veiklos, tokios kaip mėsos valgymas, svaigalai,
azartiniai žaidimai, palaidas lytinis gyvenimas.
Rūpa
Gosvāmi „Atsidavimo nektare“ aprašo 64 bhajana kriyos aṅgas (sudedamąsias
dalis) iš kurių svarbiausios pirmosios trys:
Śrī
Guru padāśraya
– priimti dvasinio mokytojo lotoso pėdų prieglobstį;
Śrī
Kṛṣṇa dīkṣā-śikṣādi – gauti iniciaciją ir dvasinius
pamokymus;
Prīti-pūrvaka-guru-seva – tarnauti Śrī Guru su
meile.
Išsamų visų 64 atsidavimo tarnystės
sudedamųjų dalių aprašymą galima rasti „Atsidavimo
nektare“, 6-13 skyriuose.
Bhajana
kriya susideda
iš dviejų pakopų:
1) aniṣṭhita – netvirta;
2) niṣṭhita – tvirta.
Netvirta atsidavimo tarnystės praktika yra 6
rūšių:
1) utsāha-mayī-
apgaulingas pasitikėjimas savimi. Lygiai kaip vaikas pradedantis eiti
į mokyklą galvoja, kad žino viską, taip bhaktas,
pradėjęs bhakti yogos kelią, galvoja, kad jis viską
gali.
2) ghana
taralā (storas-plonas) - sporadiškos pastangos. Kaip mokinys
vieną akimirką gali labai rimtai studijuoti knygą, o kitą
akimirką atmesti viską, todėl kad nesupranta ir neturi tikro
skonio mokytis, taip ir bhaktai, jie gali labai nuoširdžiai atlikti
tarnystę, o po to nusivylę viską mesti.
3) vyūḍha-vikalpā
- neryžtingumas. Bhaktas nežino, ką jam pasirinkti:
nedelsiamą materialaus pasaulio atsižadėjimą ar dar jame
pagyventi. Gal verta priimti sannyāsą? Bet kas bus, jei per
anksti? O iš kitos pusės, jei numirsi be sannyāsos,
pasilikęs šeimoje, tuomet keliausi į pragarą. Ar reikia tik
kartoti ir klausytis švento vardo, ar reikia taip pat užsiimti kuo
nors praktišku? O kodėl gi nepabandžius visų tarnystės
metodų iš karto, kaip darė Mahārāja Ambarīṣa.
Tokie samprotavimai be jokio sprendimo vadinami vyūḍha-vikalpā.
4) viṣaya-saṅgarā
- kova su māyā. Suvokdamas, kad būdamas
prisirišęs prie materialių dalykų negalės pasiekti
tvirtumo atsidavimo tarnystėje, jis bando iš karto
atsižadėti visų prisirišimų. Tačiau
nepajėgdamas jų atsižadėti, jis užsiima ta pačia
veikla, su kuria taip kovojo. Tai yra nuolatinė kova su anksčiau
įgytais troškimais. Ši kova kartais baigiasi pergalė, o
kartais pralaimėjimu. Neofitams bhaktams leidžiama saikingai
patenkinti savo juslinius poreikius, jei jie nesugeba su jais kovoti.
5) niyamākṣamā
- nesugebėjimas laikytis įžadų. Kiekvieną
dieną toks bhaktas duoda vis naujus įžadus, kad kartos tiek ir
tiek ratų mantros, kad per dieną nusilenks tam tikrą
kiekį kartų, kad visą laiką kalbės tik apie Kṛṣṇą,
ir nebendraus su tais, kurie kalba apie materialius dalykus. Tačiau
nepaisant pasiryžimo, kiekvieną dieną jis savo įžadus
sulaužo. Jei ankstesnis punktas buvo apie tą kuris nesugeba
atsisakyti materialios veiklos, tai niyamākṣamā reiškia
nesugebėjimą pagerinti savo atsidavimo tarnystės.
6) taraṅga-rangiṇī
- mėgavimasis bangomis. Gerai žinoma, kad bhakti padaro
žmogų patrauklų. Iš kitos pusės, sakoma, kad
patrauklumas sukuria turtus. Bhaktai kartais turi nemažas galimybes
pagerinti savo materialią padėtį arba savo autoritetą ir
padėtį visuomenėje. Kartais nepatyrę bhaktai šia
galimybe pasinaudoja. Toks noras ieškoti malonumo (ranga) menkuose
dalykuose, kurie yra tarsi atsidavimo tarnystės piktžolės, yra
lyg plaukiojimas mažomis materialių galimybių bangomis (taraṅga)
didžiuliame bhakti vandenyne.
Visi
šie dalykai parodo netvirtumą atsidavimo tarnystėje.
Anartha nivṛtti
Taip
bhaktas pasikelia iki anartha nivṛtti pakopos, kuri
reiškia nereikalingų dalykų valymą iš širdies. Anarthos
yra keturių rūšių:
1) Svarūpa bhrama – iliuzija apie dvasinį
identiškumą. Susideda iš keturių dalykų:
1.
sva tattva arba jīva svarūpa
bhrama – iliuzija apie savo dvasinį tapatumą;
2.
paratattva
bhrama – iliuzija
apie Aukščiausios Absoliučios Tiesos dvasinį tapatumą;
3.
sādhya-sādhana
tattva bhrama –
iliuzija apie sādhana bhakti arba priemones pasiekti dvasinį
tobulumą ir sādhya – objektą, pasiekiamą atliekant
tokią sādhaną arba prema bhakti.
4.
māyā-tattva-bhrama – iliuzija apie Viešpaties
išorinę energiją - māyą.
2) asat tṛṣṇā – netikrų
dalykų (jutiminių malonumų) troškulys. Susideda iš
keturių dalykų:
- troškimų jusliniam
pasitenkinimui šiame pasaulyje įvairovė;
- Troškimai mėgautis
aukštesnėse planetinėse sistemose, Svargalokoje.
- Troškimai pasiekti aštuonias
mistines siddhi ir devynis dieviškus Kuveros brangakmenius (padma,
mahāpadma, śankha, makara, kacchapa,
mukunda, kunda, nīla ir kharva),
- troškimas pasiekti
išsivadavimą, mukti.
3) aparādha – įžeidimai. Susideda iš
keturių dalykų:
- Įžeidimai
Kṛṣṇai (Kṛṣṇa aparādha)
- Įžeidimai
Kṛṣṇos vardui (nāma aparādha).
„Atsidavimo nektaras“ mini 10 įžeidimų, kurių
ypatingai reikia vengti.
- Įžeidimai
Kṛṣṇos pavidalui (Viešpaties Dievybės
pavidalui arca vigraha aparādha arba seva aparāddha).
„Atsidavimo Nektare“ išvardinti 32 seva aparāddhų tipai,
kurių reikia vengti.
- Įžeidimai prieš
gyvąsias būtybes, kurios yra neišmatuojamai mažos
Viešpaties dalelytės (tadīya-citta-kaṇa-jīva
aparādha)
4) hṛdaya-daurbalya – širdies silpnybės.
Susideda iš keturių dalykų:
- tuccha-āsakti (prisirišimas prie
tuščių dalykų),
- kūṭī-nāṭī (apgavikiškas elgesys –
žodis kūṭī-nāṭī gali būti
suskaidytas į sudedamąsias dalis: „kū“, blogas arba
piktas, o „na“ arba nāṭī, tai, kas yra
draudžiama. Tokiu atveju tai reiškia daryti blogus darbus arba
daryti tai, kas yra draudžiama.
- mātsarya (pavydas)
- sva-pratiṣṭhā
lālasā
(troškimas pasiekti šlovę ir prestižą).
Be
šių keturių egzistuoja papildoma anārthų
klasifikacija:
1) duṣkṛti uttha - kilusios iš praeities
nedorybingų darbų; Tai 5 kleśos:
a) avidyā
– neišmanymas arba užmarštis apie Kṛṣṇą;
b) asmitā
- klaidingas ego, kylantis iš sampratų „aš“ ir „mano“,
susijusių su materialiu kūnu;
c) rāga
– prisirišimas prie jutiminio pasitenkinimo objektų;
d) dveṣa
– neapykanta ar priešiškumas nemaloniems dalykams, tam, kam
nepritariame ir priešiškoms situacijoms;
e) dur-abhiniveśa
– prisirišimas prie arba pasinėrimas į nuodėmingą
veiklą.
2) sukṛti uttha – materialūs malonumai,
kilę iš praeities dorybingų darbų;
Tai
prisirišimai prie dorybingos veiklos rezultatų (dorybės guna,
juslinis pasitenkinimas ir išsivadavimas).
3) aparādha uttha - kilusios dėl
įžeidimų atsidavimo tarnystei;
Čia
neturima omenyje seva aparādhų, kadangi jos yra lengvai
pašalinamos garbinant toliau, tačiau nāma aparādhos
nėra taip lengvai pašalinamos ir jų pasekmės yra
sunkesnės.
4) bhakti uttha - kilusios dėl netobulai atliekamos
atsidavimo tarnystės.
·
lābha – materialių
laimėjimų siekimas,
·
pūjā – troškimas būti
garbinamam ir
·
pratiṣṭhā – noras turėti
prestižą
kyla atliekant sakāma bhakti arba
sopādhika bhakti – sąlygotą atsidavimo tarnystę. Lygiai
taip pat kaip augant vertingam augalui, šalia jo visuomet auga ir
piktžolės, taip pat ir šalia bhakti visuomet auga ir
pagarba, turtas, pripažinimas, patogi padėtis, šlovė ir
t.t. Savo prigimtimi šie dalykai gali paveikti bhakto širdį ir
laikui bėgant gali užgožti tikrąjį augalą - bhakti.
Anarthų
naikinimas turi 5 pakopas:
1) ribotas
(naikinamos viena ar kelios anarthos);
2) persmelkiantis
(paliečiantis iš karto daugelį anarthų). Jis
pasiekiamas niṣṭhos pakopoje.
3) pagrindinis
- pasiekiamas rati ar bhāvos pakopoje;
4) visiškas
- pasiekiamas premos pakopoje;
5) absoliutus
– pasiekiamas, kai apsistojama prie Kṛṣṇos pėdų.
Tačiau
įvairių rūšių anarthų naikinimas gali
vykti skirtingai.
Anarthos kylančios ir aparādhų
pradedamos naikinti bhajana kriyos pakopoje, bet jų naikinimas
ribotas. Niṣṭhos pakopoje naikinimas yra persmelkiantis. Rati
arba bhāvos pakopoje naikinimas yra pagrindinis. Premos
pakopoje naikinimas yra visiškas. Pasiekus Viešpaties lotoso
pėdas naikinimas yra absoliutus.
Anarthų, kylančių iš praeities
blogų darbų, naikinimas bhajana kriyos pakopoje yra
pagrindinis, niṣṭhos pakopoje visiškas, o āsakti
pakopoje - absoliutus.
Anarthų, kylančių iš
atsidavimo tarnystės, naikinimas bhajana kriyos pakopoje yra
ribotas, niṣṭhos pakopoje – visiškas, o ruci
pakopoje – absoliutus.
Žmogus
negali sakyti, kad jis neatlieka įžeidimų, kadangi jei taip yra,
jis jau turėtų apreikšti visus bhāvos arba
ekstazinės meilės Dievui požymius.
Niṣṭhita bhakti
Tokiu
būdu jis sunaikina palaipsniui savo anarthas ir prisiriša prie
Kṛṣṇos Sąmonės. Ši pakopa vadinama niṣṭhita
arba niṣṭha. Tvirtumas yra pasiekiamas, kai atsikratoma
penkių blogų įpročių:
1) laya (miegas,
proto neveiklumas) – bhaktas snūduriuoja kirtano ar paskaitos metu;
2) vikṣepa
(projekcija, vaizduotė) – bhaktas, klausydamas ar
kalbėdamas apie Kṛṣṇą, mintyse viską suvokia
materialiai;
3) apratipatti
(dvasinis abejingumas) – nors nėra mieguistumo, bhaktas
jaučiasi abejingas ir pasyvus Kṛṣṇos sąmonei;
4) kaṣāya
(nuodėmingi įpročiai) – bhaktas išlieja ant
kitų pyktį, vaikšto pasipūtęs, yra godus, ir t.t.
5) rasāsvāda
(skonis nuodėmingai veiklai) – bhaktas negali sutelkti
minčių į kīrtaną ar śravaną,
kai tik atsiranda galimybė patenkinti savo jusles ar protą.
Niṣṭhita bhakti reiškia dviejų
rūšių tvirtumą:
1) pačios bhakti tvirtumas
a) kūno tvirtumas (fizinė tarnyba),
b) kalbos tvirtumas (kīrtanas),
c) proto tvirtumas (meditacija, maldos).
2)
dalykų,
palankių bhakti, pastovumas.
Tai tokie dalykai kaip nuolankumas, paslaugumas, pagarbos
rodymas, draugiškumas ir gailestingumas.
Niṣṭhos pakopoje praktikuojant bhajaną atsiranda
ekāgratā (vieno tikslo siekimas) ir nairantaryamayī (nuolatinis siekimas).
Ruci – skonis
Tai skonis
atsidavimo tarnystei arba kitaip lālasā – intensyvus
troškimas atlikti bhajaną. Ruci vadinamas toks
potraukis bhakti veiklai, kuris toli pranoksta potraukį bet kuriai
kitai veiklos rūšiai. Skirtingai nuo žemesnių pakopų,
žmogus, jaučiantis potraukį bhakti veiklai, niekuomet
nepavargs nuo jos, net jei ilgą laiką giedotų ar klausytųsi
švento vardo. Kaip ir pagijus nuo geltos vėl atsiranda potraukis
saldumynams, taip ir nuolat kartojant šventą vardą, laikui bėgant
pagyjama nuo materializmo ligos ir potraukis šventam vardui atsistato.
Jis turi
dvi dalis:
1) skonis, kuris priklauso nuo nuostabių atsidavimo
tarnystės elementų.
Toks
bhaktas gali mėgautis kīrtana, jei gražiai dainuojama.
Jam gali patikti pokalbiai apie Kṛṣṇą, jei kalba labai
išmanantis žmogus ir t.t. Panašiai žmogus, kurio apetitas
silpnas, paskatintas valgyti, paklaus: kokie patiekalai pagaminti ir kokia
jų kokybė. Tai rodo, kad dėl nešvaros bhakto
širdyje potraukis bhakti veiklai nėra stiprus.
2) skonis, kuris nuo jų nepriklauso.
Toks
bhakta jaučia skonį viskam, kas susiję su Kṛṣṇa,
nesvarbu, kaip tai netobula. Kīrtanas gali nebūti gražus,
tačiau jis mėgaujasi pačiu kīrtanu - šlovinimu,
o ne melodija ir skambesiu. Tai rodo, kad jo širdyje jau nebėra
nešvaros ir silpnumo.
Ruci pakopoje bhaktas nuoširdžiai
apgailestauja dėl savo praeities, kuomet jis iššvaistė tiek
brangaus laiko jusliniams malonumams ir niekuomet nejuto potraukio pokalbiams
apie Aukščiausiąjį. Tuomet nuošaly nuo kitų, jis
pradės mėgautis ir pagarbiai kalbėti apie nektariškus
dalykus, susijusius su Viešpačiu ir aprašytus „Śrīmad
Bhāgavatam“. Jis nuolat kalbės su bhaktais, niekuomet nenukrypdamas
į temas, nesusijusias su Kṛṣṇa. Jis atras
prieglobstį Viešpaties dhāmoje ir visiškai
pasišvęs tarnystei Viešpačiui. Neišmanėliai
galvos, kad jis eina iš proto.
Patyrę bhaktai atlieka atsidavimo
tarnystę tarsi šokį. Bhaktas pradeda mokytis šito
šokio, laikomas už rankos šokių instruktorės – ruci.
Taip jis išmoksta viską, patirdamas ypatingą,
neįsivaizduojamą palaimą, kurios neįmanoma aprašyti.
Į kokią palaimingą karalystę pateks jis, kai jį
pradės mokyti didieji šokio meistrai: bhāva ir prema.
Āsakti
Kai skonis pokalbiams apie Kṛṣṇą
labai subręsta ir pasiekia didelę gelmę, ir kai pats Kṛṣṇa
tampa pasimėgavimo objektu - tai vadinama āsakti arba prisirišimu.
Tuomet atsidavimo tarnystės augalas subrandina daugybę pumpurų,
kurie prasiskleis į žiedus bhāvos pakopoje ir taps
vaisiais premos lygmenyje. Jei ruci lygmenyje bhakto
prisirišimas nukreiptas į tarnystę, tai āsakti
pakopoje prisirišimo objektas yra pats Kṛṣṇa. Iš
tiesų, abiejose pakopose svarbiausi potraukio objektai yra ir bhakti, ir
Kṛṣṇa, skiriasi tik potraukio proporcija. Āsakti
tiek nupoliruoja sielos veidrodį, kad jame kartais regimas Kṛṣṇos
atvaizdas. Tokio bhakto mintys niekuomet nenukrypsta nuo Kṛṣṇos.
Mąstyti apie Kṛṣṇą jam taip pat natūralu, kaip
materialistui galvoti apie juslinius malonumus.
Kur jis beeitų ir ką bedarytų,
netgi materialūs objektai ir paprasti žmonės jam primena Kṛṣṇą.
Sutikęs berniuką gatvėje, jis prisimins išminčių Sanaka
Kumārą ir klaus jo, ar galės pamatyti Vrajos karaliaus
sūnų. Pamatęs miške žvėrį, jis pradės
spėlioti, ar Kṛṣṇa jam nori suteikti malonę, ar
nubausti: „Jei ši antilopė žengs į mano pusę, Kṛṣṇa
nori suteikti man malonę, jei ne, Jis mane baudžia.“ Grįžęs
namo, kaip šykštuolis, skaičiuojantis savo ir kitų
nuosavybę, jis nuolat galvos: „Ką aš šiandien gavau, ar dar
daug man reikia, kada gi aš pasieksiu savąjį tikslą?“
Skirtumas tarp niṣṭhos ir āsakti
yra tai, kad niṣṭhos pakopoje naudojamas intelektas, o āsakti
yra spontaniška. Niṣṭhos pakopoje, net jei protas
nejaučia potraukio, intelektas lieka pasišventęs hari bhajanui.
Tačiau, kai sādhaka pasiekia āsakti pakopą,
jis nebepriklauso nuo įvairių intelektinės galios
panaudojimų. Šiame lygyje jis yra giliai pasinėręs į bhajaną
spontanišku būdu.
Bhāva
Kai āsakti pasiekia savo
pilną brandą, ji yra vadinama rati arba bhāva. Bhāva
yra trijų energijų: sac, cid ir ananda,
išeinančių iš Paties Viešpaties, pirminis
pasireiškimas. Ji yra vadinama bhakti augalėlio pražydusiu
žiedu, kurio išorinis paviršius turi „sarvaiḥ surdurlabha“
(retumo) savybę, o vidinis paviršius yra „mokṣa laghu
kṛti“ (mokṣa tampa nereikšminga). Viena
šito žiedo dalelytė visiškai išrauna
neišmanymą. Be to, gausiai skleisdamas savo kvapą, bhāvos
žiedas pajėgus prisišaukti Madhusūdaną.
Tuo metu bhakto akys krypsta į Kṛṣṇą,
norėdamos patirti kiekvieną Kṛṣṇos kūno
dalelytę, ir pradeda maudyti bhakto kūną nepaliaujamu
ašarų srautu.
Tarsi apsėstas gyvulys lakstantis
šen bei ten, kartas nuo karto sustodamas ir ištempdamas ausis jis
bando išgirsti Kṛṣṇos fleitos garsą, kojų
varpelių skimbčiojimą, saldaus Jo balso intonacijas, Jo
pėdų žingsnius. Jo kūnas pašiurpsta ekstazėje,
patirdamas ilgai lauktą Kṛṣṇos švelnių
rankų prisilietimą. Jo šnervės vėl ir vėl
plačiai atsiveria, trokšdamos įkvėpti ir patikrinti Jo
kūno kvapą. Norėdamas paragauti Viešpaties skonį, jo
liežuvis pajunta didžiulį džiaugsmą ir jis laižo
savo lūpas. Kartais, kai Viešpaties malone jis gauna galimybę
bendrauti su Viešpačiu, jo širdis įsilinksmina, o jis
apsvaigsta nuo saldumo pertekliaus, o po to, kai Viešpats pasitraukia, jis
sielvartauja ir tampa prislėgtas. Tokiu būdu sañcārī
bhāvos požymiai papuošia jo kūną.
Jo intelektas būdravimo, miego ir gilaus
miego metu tvirtai pasiryžęs nei akimirkai nenukrypti nuo
minčių apie Kṛṣṇą. Tuo metu, kai jis
įgyja dvasinį kūną, tinkamą atlikti amžiną
tarnystę Kṛṣṇai, nesunaikinama siela įžengia
į šį kūną, o materialus kūnas tampa beveik
negyvas. Tuo metu bhaktas pradeda patirti ypatingą Kṛṣṇos
savinimąsi: tarsi bitė, jis trokšta sugerti Kṛṣṇos
lotoso pėdų kvapą. Įgijęs patį nuostabiausią
bhāvos brangakmenį, bhaktas tarsi šykštuolis, slepia
jį nuo paprastų žmonių. Kai jis tampa
atsižadėjimo, pakantumo ir kitų nuostabių savybių
kurios pasireiškia bhāvos pakopoje, buveine,
pažengęs bhaktas suvokia savo vidinį statusą pagal
šituos išorinius požymius, tačiau kiti, kurie mato jo
išsiblaškiusį protą, nusprendžia, kad jis
pamišęs.
Bhāvos pakopa yra dviejų tipų: kylanti
iš rāga bhakti ir iš vaidhi bhakti.
Pirmojo tipo bhāva, kylanti iš rāgānuga bhakti,
yra tiršta ir intensyvi, būdama stipresnė savo jėga. Jai
būdingas natūralus jausmas, kad Viešpats yra lygus jam ir
pasibjaurėjimas idėja, kad Viešpats yra Visagalis
šeimininkas. Antrasis tipas, kylantis iš vaidhi bhakti
yra silpnesnis savo jėga ir natūralumu. Jai būdingas Kṛṣṇos
savinimosi jausmas sumišęs su suvokimu, jog Viešpats yra
Visagalis Dievas. Šie du bhāvos tipai yra patiriami
dviejų tipų bhaktų širdyse dviem skirtingais būdais.
Šita bhāva yra ragaujama skirtingais
saldumo laipsniais, panašiai kaip mango, cukrašvendrės ir
vynuogių sultys turi skirtingas skonio koncentracijas. Egzistuoja
penkių tipų bhaktai: tie kurie elgiasi kaip śantos, dāsos
(tarnai), sakhos (draugai), pitri (vyresnieji) ir preyasi
(mylimieji). Jie turi skirtingas nuotaikas: śanti, dāsya,
sakhya, vātsalya ir prīyatā. Bhāva
savo pačios energijos pagalba sukelia vibhāvos, anubhāvos
ir vyabhicārī bhāvos pasirodymą. Vyraujanti
nuotaika, kurią sukuria bhaktų elgesys, yra vadinama sthāyi
bhāva, kuri, sumišusi su šiais trimis elementais sukuria śanta,
dāsya, sakhya, vātsalya ir ujvala rasas.
Śruti tekstai apibrėžia rasą kaip
pačią Viešpaties esmę (raso vai sah). Lygiai kaip
vanduo yra visose versmėse, upėse ir tvenkiniuose, bet vandenynas
jį įkūnija, taip ir šita rasa, nors ir esanti visose
Viešpaties avatārose, ir jose susiliečia su tobulumu, vis
dėlto savo absoliučią reikšmę pasiekia Kṛṣṇos
asmenyje, kuris yra Vrajos karaliaus sūnus. Patyręs bhaktas
tiesiogiai patiria rasą (patį Kṛṣṇą),
kuri pasirodo pirmoje brandos pakopoje (bhāvoje) ir tampa
visiškai įkūnyta premos pakopoje.
Prema – subrendusi meilė Dievui
Ant bhakti
vijoklio, kuris sādhana bhakti pradžioje išskleidė
du lapelius, dabar staiga pasirodo daugybė švelnių anubhāvos
(ekstazės požymių) žiedlapių, kurie auga iš bhāvos
žiedų. Šios anubhāvos kupinos atsidavimo
procesų, tokių kaip klausymas ir kartojimas. Jos skaisčiai
spindi kiekvieną akimirką. Pirma atsiradęs žiedas vadinasi bhāva,
galiausiai jis subrandina vaisių, vadinamą prema. Tačiau bhakti
vijoklis yra pats įstabiausias, nes išsiskleidus lapeliams,
pumpurams, žiedams ir subrendus vaisiams, visi šie dalykai nepraranda
savo pradinių formų. Kartu jie spindi vis naujai ir naujai.
Nesuskaičiuojamos bhakto mintys anksčiau buvo
tvirtai pririštos materialiomis nuosavybės jausmo šeimai,
giminėms, namams ir daiktams virvėmis. Tačiau, pasirodžiusi
prema lengvai išlaisvina proto funkcijas nuo visų
šių prisirišimų, naudodamasi savo prigimtine galia
visiškai transformuoti visas materialias funkcijas, kiek jos
bebūtų materialios, į personalius, dvasiškai palaimingus
elementus, ir taip pat transformuoti visas šias materialių
prisirišimų virves į dvasinės prigimties virves. Tuomet
šiomis dvasinio savinimosi virvėmis prema pririša
sudvasintas proto funkcijas prie Viešpaties vardo, pavidalo ir jo
savybių saldumo. Tokiu būdu pateka spindinti premos saulė
ir, apreikšdama savo skaistumą, sugėdina visus materialius
idealus (puruṣārthas).
Sultys, kurios teka iš premos vaisiaus, ragaujamos
suteikia pačią intensyviausią koncentruotą palaimą, o
jos maitinančioji savybė yra jos sugebėjimas patraukti
Kṛṣṇą. Nereikia ir sakyti, kad bhaktas, kuris pradeda
ragauti šias sultis, nebekreipia dėmesio į jokias kliūtis.
Kaip šykštuolis, kuris pradeda karščiuoti dėl
turtų, kaip vagis, kuris praranda bet kokį diskretiškumo
jausmą, pasinėręs į savo darbą, taip ir bhaktas
praranda bet kokį savęs suvokimo jausmą. Kartais jį apima
nekantrumas pamatyti Viešpatį, panašiai alkanas žmogus
negali pasisotinti net valgydamas skaniausius patiekalus dieną ir
naktį. Tokio nekantrumo, tarsi saulės, deginamas, jis nusiramina tik
mėgaudamasis Viešpaties pavidalu, savybėmis bei saldumu, kurie
šiuo metu akimirkomis pasirodo. Stulbinanti prema, kylanti bhakto
širdyje, po truputį didėja, ir bhaktas kiekvieną
akimirką tikisi tiesiogiai susitikti su Viešpačiu. Jo ilgesys
Viešpačiui yra labai intensyvus, deginantis tarsi didelis gaisras, ir
draskantis kūną tarsi aštri strėlė, todėl
akimirkos, kai jis gali regėti Viešpaties pavidalą, Jo savybes
bei saldumą, nepatenkina jo.
Jis laiko savo draugus nereikalingais, kaip
išdžiuvusį ir žole apaugusį šulinį. Jo
namų aplinka pasidaro tarsi pilnas spyglių miškas. Maistas tampa
visiškai neskanus. Kitų bhaktų pagyros - tarsi gyvatės
įkandimai. Visi privalomi ritualai tampa nepakeliama našta.
Draugų paguodos skamba tarsi nuodai. Nors jis nuolat budrus, šis
budrumas panašus į nevilties vandenyną, o jo miegas atrodo tarsi
bėgimas nuo žiauraus gyvenimo. Jo kūnas tampa tarytum
Viešpaties bausmės taikinys. Jo gyvybės oras tampa be
gyvybės, tarsi kepinti grūdai. Tai, ką jis anksčiau
laikė gyvenimo tikslu, dabar jau atmesta kaip didžiausia
nelaimė. Net mintys apie Viešpatį drasko jo kūną
į gabalus.
Tada prema, įgijusi švelnaus bučinio
pavidalą, patraukia juodąjį Kṛṣṇą ir priverčia
akimirkai pasirodyti tokiam bhaktui. Tuo metu visos bhakto juslės
tampa visų palankių Kṛṣṇos savybių: Jo
aukščiausio grožio, kvapo, melodijos, jaunystės, skonio, audaryos
ir kāruṇyos imtuvais. Bhaktas kiekvieną akimirką
jaučia vis didesnį ir didesnį troškimą ragauti ir
mėgautis šiomis savybėmis.
Kaip dykumoje ištroškęs ir sukaitęs
žmogus vėsioje oazėje prie vandens šaltinio atranda
nusiraminimą, pavėsį ir gaivą, taip ir bhaktas, gerdamas
šį nektarą, patiria beribę palaimą.
Viešpats
pirmiausia apreiškia savo grožį jo akims. Jo grožio
akivaizdoje visos juslės ir protas įgyja akies savybes, čia pat
ištinka paralyžius, pradeda tekėti ašaros ir atsiranda
drebulys. Taip galiausiai bhaktas nualpsta. Kad padėtų savo bhaktui,
Viešpats po to apreiškia savo kvapą bhakto šnervėms,
ir dėka to visos bhakto juslės įgyja nosies savybes. Vėlgi
bhaktas nualpsta nuo palaimos. Tuomet Viešpats apreiškia savo
gilų balsą bhakto ausims. Visos jo juslės tampa tarsi ausys,
norinčios klausytis, ir bhaktas trečią kartą nualpsta. Tada
Viešpats gailestingai paliečia savo pėda, savo rankomis ir savo
krūtine bhaktą ir jis patiria Viešpaties gaivų
jaunatviškumą. Tiems, kurie yra tarnystės nuotaikos,
Viešpats prisiliečia pėda prie jų galvos. Tuos, kurie yra
draugystės nuotaikos, Viešpats paima už rankų, o tiems,
kurie yra tėviškos nuotaikos, jis nuvalo savo rankomis jų
ašaras, o tuos, kurie yra santuokinės nuotaikos, jis apkabina,
paliesdamas savo rankomis ir krūtine. Tada visos bhakto juslės
įgyja prisilietimo juslės savybę ir bhaktas nualpsta
ketvirtą kartą. Viešpats tuomet jį atgaivina, suteikdamas
jam Savo lūpų skonį. Tačiau tai atsiskleidžia tik
tiems, kurie išsiugdė santuokinės meilės nuotaiką.
Visos bhakto juslės įgyja skonio juslės savybes ir jis nualpsta
penktąjį kartą. Šitas palaimingas alpulys yra toks gilus,
kad Viešpats gali jį atgaivinti tik suteikdamas jam savo audaryą
(dosnumą), šeštąjį savo malonės tipą. Audarya
reiškia tokią būseną, kurioje visos Viešpaties
savybės (jo grožis, kvapas, garsas, prisilietimas ir skonis) visos
staiga apsireiškia atitinkamoms bhakto juslėms.
Šioje
pakopoje prema, kuri supranta Viešpaties norą, padidėja
iki maksimumo, o kartu su ja padidėja ir noras gauti daugiau. Taip bhakto
širdyje sukyla draskanti trintis tarp tuo pat metu kylančių
emocijų, konfliktas tarp šimtų palaimos vandenyno bangų, ir
prema bhakto prote įgyja jo vyraujančios dievybės
pavidalą. Tada prema paskleidžia savo įtaką taip,
kad leistų patirti bhaktui skirtingus skonius be jokio konflikto.
Šie premos pasireiškimai yra anapus materialios logikos
ribų.
Viešpats,
regėdamas bhaktą, kuris tarsi čatakos paukštis (bandantis
pagauti visus lietaus lašus) nori ragauti Jo grožį, kvapą,
garsą, prisilietimą, skonį ir audaryos saldumą, bet
nepajėgus tai padaryti, svarsto: „Kodėl Aš laikau tiek daug
nuostabių savybių Sau pačiam?“
Kad
bhaktas galėtų džiaugtis tomis savybėmis iki galo,
Viešpats apreiškia savo kṛpā śakti
(malonės galią, kuri taip pat vadinama anugraha) - visų
Jo energijų viršūnę, aukščiausią
kontroliuojančią energiją, kuri šventraščiuose
aprašyta kaip karalienė, esanti lotoso centre, o aštuoni lotoso
lapeliai yra aštuonios svarūpa śakti formos (vimalā,
utkarṣiṇī, jñāna, kriyā,
yoga, prahvī, satyā ir īśānā),
ir kuri vadinama kitais vardais, tokiais kaip vātsalya (prieraišumas)
ryšium su atsidavusiais, esančiais tarnystės nuotaikoje ir kāruṇya
(užuojauta) ryšium su bhaktais esančiais santuokinės
meilės nuotaikoje. Ji leidžia bhaktui pamatyti Viešpaties akis
ir Jo kūną. Kṛpā śakti dėka
Viešpaties visa persmelkiančios laisvos valios dalelytė
pasireiškia bhakto širdyje ir sukelia didžiulę
nuostabą netgi tiems, kurie suvokė Paramātmą.
Šios energijos dėka Viešpaties prielankumas bhaktams tarsi
imperatorius valdo visas kitas palankias prigimtines Viešpaties savybes,
tokias kaip satya, śauca, dayā, kṣānti, kurias
personifikuota Žemė mini „Śrīmad Bhāgavatam“ pirmoje
giesmėje.
Viešpaties
kūne nėra aštuoniolikos smerktinų savybių: iliuzijos,
tingumo, klydimo, polinkio materialiems malonumams, intensyvaus geismo,
nepastovumo, pasipūtimo, pavydo, prievartos, persitempimo, sielvarto,
negarbingumo, pykčio, ilgesio, baimės, iliuzijos palaikyti visą
pasaulį, šališkumo ir priklausomybės nuo kitų.
Tačiau kṛpā śakti dėka netgi šios
savybės kartais pasireiškia įvairiose avatārose, tokiose
kaip Rāma ir Kṛṣṇa, ir bhaktai suvokia jas kaip
nuostabias savybes.
Įgijęs
galią ragauti visas Viešpaties savybes, tokias kaip Jo grožis ir
kvapas, ir ragaudamas kiekvieną iš jų, bhaktas pakyla į vis
naujas ir naujas nuostabios patirties aukštumas, o jo širdis sutirpsta
nuo nepertraukiamo suvokimo apie Viešpaties neprilygstamą
prielankumą savo bhaktui. Tuomet Viešpats, rodydamas savo
nuostabią prigimtį sako: „O geriausias iš bhaktų,
daugybę gyvenimų tu atsisakydavai žmonos, namų ir
turtų dėl Manęs ir įsipareigojęs tarnauti Man, tu
pakentei šaltį, vėją, alkį, troškulį ir
skausmą, pakentei kitų žmonių patyčias ir ėmeisi
elgetos gyvenimo. Atsilygindamas už visas tavo aukas, Aš negaliu tau
duoti nieko. Aš tapau tavo skolininku. Kadangi viešpatystė
visoje žemėje, pusdievio postas ir mistinės galios netinka tau,
kaip Aš galiu tau juos siūlyti? Jokiam žmogui negalima duoti
žolės ir šieno, kurie teikia džiaugsmą karvėms.
Nors Aš esu nenugalimas, tu Mane nugalėjai. Aš gyvenu dėl
tavęs ir šoku tau. Aš laikausi įsikibęs į tavo
gerųjų savybių vijoklį kaip į Savo atramą.“
Girdėdamas
saldžius ir patrauklius Viešpaties žodžius, bhaktas sako:
„O Viešpatie, Šeimininke, malonės vandenyne, Tu pažvelgei
į mane tuo metu, kai mane beribėse materialios egzistencijos
srovėse kandžiojo krokodilai - nesibaigiančios gimimų ir
mirčių kančios. Viešpatie, kuris esi transcendentiškas
visoms materialioms planetoms; kurio širdis, apreikšdama savo
malonę, ištirpsta tarsi sviestas; pirminis dvasinis mokytojau, kuris
sunaikini neišmanymą, pasireiškiantį tokiomis savybėmis,
kaip geismas; kuris apreiški savo nuostabaus pavidalo sudarśana
cakrą, Tu sukapojai šiuos krokodilus ir išlaisvinai mane
iš jų nasrų. Norėdamas išpildyti mano
troškimą tarnauti Tavo lotosinėms pėdoms Tu idėjai
į mano ausis Savo mantros skiemenis, Tu sunaikinai mano kančias.
Nuolat klausantis ir kartojant bei atmenant Tavo nuostabiąsias savybes ir
vardus Tu apvalei mane. Per bendravimą su Tavo bhaktais leidai man
suprasti, kaip atlikti tarnystę Tau. Aš esu kvailys, žemiausias
iš žemiausių ir nei vienos dienos aš netarnavau Tau. Toks
savanaudiškas šykštus žmogus nusipelno būti nubaustas.
Bet priešingai, Tu parodei man patį Save ir privertei mane gerti
nektarą. Tu žudai mane, sakydamas, kad tapai mano skolininku. Dabar
aš galvoju, ką daryti? Būčiau pernelyg
įžūlus, jei paprašyčiau Tavęs atleisti man visus
įžeidimus – penkis, septynis, aštuonis, tūkstantį ar
milijoną? Aš galiu tiesiai pasakyti, kad jų turėtų
būti daugiau, nei šimtas tūkstančių milijardų.
Bet lai visi mano ankstesnės veiklos vaisiai, kuriuos turiu gauti,
sunoksta. Anksčiau aš lyginau Tavo tamsias kūno dalis su audros
debesimi, o Tavo švelnias pėdas su ką tik prasiskleidusiais
lapeliais. Dabar visi šie palyginimai atrodo tarsi krūvelė
sudegintų garstyčios sėklų, lyginant su auksiniu kalnu,
arba tarsi žirniai palyginus su filosofiniu akmeniu, tarsi šakalas
lyginant su liūtu arba uodas, lyginant su Garuḍa. Savo varganu
intelektu aš stipriai įžeidžiau Tave. Tokia nepriderama
poezija, šlovinanti Tave, yra skirta paprastiems žmonėms.
Aš esu tarsi nerami karvė, išgąsdinta staigaus Tavo
šlovingo pavidalo pasirodymo. Bet aš negaliu sumenkinti Tavo
troškimų medžio grožio netgi savo destruktyviais
palyginimais.“
Tokiu
būdu bhaktas gausiai šlovina Viešpatį, o Viešpats
atskleidžia bhaktui viską, ko tik galima trokšti, tai, kas
susiję su Viešpaties žaidimais, pripildytais rasos
savybėmis: Śrī Vṛndāvaną, troškimų
medį, mahā yoga pithą, pačią brangiausią
Vṛṣabhānu dukrą, jos palydoves, tokias kaip Lalita ir
kitus tarnus, Savo paties draugus, tokius kaip Subala ir globėjus, tokius
kaip Naiciki, Yamunos upę, Govardhaną, giraites, tokias kaip
Bhāṇḍīrą, Nandīśvarą Giri, visas
motinas, tėvus, brolius, draugus ir tarnus, bei visus namus. Viešpats
panardina bhaktą į įvairiausių palaimos
rūšių bangas ir tada su visa savo palyda prapuola.
Atgavęs
sąmonę po kelių akimirkų bhaktas trokšdamas vėl
pamatyti Viešpatį, atveria savo akis ir negalėdamas matyti
Viešpaties pradeda verkti. „Ar aš tik sapnavau? – Ne, ne, aš
nesapnavau, nes nejaučiu jokio mieguistumo, nei užsiteršimo
akyse, kylančio nuo miego. Ar tai buvo haliucinacija ar burtai? – Ne,
jokios haliucinacijos nesuteiktų man tiek palaimos. O gal tai buvo proto
defekto pasireiškimas? – Ne, kadangi visi netvirto proto defektai, tokie
kaip laya ir vikṣepa seniai išnyko. Ar tai buvo
kažkokių materialių troškimų išsipildymas? – Ne,
jokia materiali prabanga negali prilygti tam, ką aš mačiau. Ar
tai buvo momentinis susitikimas su Viešpačiu? – Ne, kadangi ši
patirtis visiškai kitokia, nei ankstesnės Viešpaties vizijos,
kurios mane buvo aplankiusios.“ Tad bhaktas lieka neužtikrintas.
Gulėdamas ant dulkėtos žemės, jis nuolat meldžiasi tai
patirčiai, bet neįgydamas jos, jis sielvartauja, voliojasi ant
žemės, verkia ir drasko savo kūną, nualpsta ir atsigauna,
stojasi ir sėdasi, laksto visur ir aimanuoja tarsi būtų
beprotis. Kartais jis tyli kaip išminčius, o kartais, kaip
visuomenės atstumtasis, jis nepajėgia atlikti savo kasdieninių
pareigų. Tarsi žmogus, apsėstas dvasių arba paveiktas
blogų planetų, jis kalba nenuosekliai. Atsidavusiam draugui, kuris
pas jį ateina ir asmeniškai klausinėja, kas nutiko, jis
papasakoja, ką patyręs. Kai draugas paaiškina, kad aplankius
gerai sėkmai jis buvo tiesiogiai susitikęs su Viešpačiu,
jis atsigauna ir tampa laimingas.
Bet ir
vėl jis pradeda sielotis: „Kaip aš galėsiu visa tai vėl
patirti? Ar tai buvo didžiojo bhakto malonės lietus, ar tai buvo
kažkokia laiminga galimybė, ar mano pastangos nuoširdžiai
pasitarnauti Viešpačiui praeityje? O gal tai buvo paprasčiausiai
Viešpaties nepriežastinė malonė šiam labiausiai
puolusiam žmogui, neturinčiam jokių gerų savybių.
Dėl kažkokios nesuvokiamos sėkmės aš pasiekiau
Viešpatį, tačiau tuomet, didelio įžeidimo dėka
aš vėl Jį praradau. Savo aptemusiu intelektu aš negaliu
suprasti tiesos. Kur man eiti? Ką man daryti? Kokiomis priemonėmis
pasikliauti? Ko man paklausti? Aš esu visiškai tuščias, be
sielos, be prieglobsčio, deginamas gaisro ugnies. Visas pasaulis
žvelgia į mane, tarsi pasiruošęs mane praryti. Atsisakęs
viso materialaus bendravimo, aš kurį laiką gyvensiu vienumoje.“
Tai darydamas jis toliau sielojasi: „O Viešpatie, Tavo veidas tarsi
lotosas. Tu sulaikai nektaro sroves. Tu pasipuošęs kvepiančiomis
miško gėlių girliandomis, viliojančiomis
dūzgiančių bičių spiečius. Ar galiu aš
pasitarnauti Tau dar kartą, bent vieną akimirką? Kartą
paragavęs Tavo saldumo aš nebegaliu siekti nieko kito.“
Jis
pradeda voliotis ant žemės, sunkiai kvėpuoti, nualpsta ir
praranda savo protą. Staiga regėdamas Viešpatį visur, jis
džiūgauja, apkabina Jį, juokiasi, šoka ir dainuoja, o kai
Viešpats vėl išnyksta, jis prisipildo liūdesio ir verkia.
Taip neįprastai elgdamasis, jis įtraukia į save visus
gyvybės požymius ir nebesuvokia, ar jis vis dar kūne ar jau
nebe. Tuomet, nesuvokdamas, kad jo materialus kūnas jau susiliejo su
materijos elementais, jis supranta, kad jo trokštamas Viešpats, kuris
yra malonės vandenynas, apsireiškė jam, davė jam
tarnystę ir veda jį į Savo paties namus. Tokiu būdu bhaktas
pasiekia gyvenimo tikslą.
Sneha, māna praṇaya,
rāga, anurāga, ir mahābhāva - vienas
po kito sekantys ypatingi skoniai yra vaisiai, augantys ant vis
besiplečiančio bhakti vijoklio šakelių. Kadangi
bhakto materialus kūnas negali pakelti visų šių skonių
trinties, jie jo kūne nepasireiškia, todėl čia šitie
skoniai neaprašomi.
Klausimai
1.
Išvardinkite
tris pagrindines bhakti kategorijas.
2.
Išvardinkite
dvi sādhana bhakti kategorijas.
3.
Išvardinkite
devynias atsidavimo tarnystės pakopas sanskritu ir pateikite jų
vertimus.
4.
Kas sukuria śraddhā?
5.
Kas vadinamas sādhu?
6.
Ar gali
tikėjimas gimti bendraujant su išsivadavusiu impersonalistu?
7.
Išvardinkite
tris tobulų bhaktų tipus.
8.
Kiek bhajana
kriyos dalių išvardina Rūpa Gosvāmis?
9.
Išvardinkite
kelias pirmąsias iš jų.
10.
Kokios dvi bhajana
kriyos pakopos?
11.
Išvardinkite
keturias anarthų kategorijas.
12.
Kas yra niṣṭha?
13.
Kas yra ruci?
14.
Kas yra āsakti?
15.
Kas yra bhāva
ir kokie jos tipai?
16.
Kas yra prema?