0BTrumpai apie
temą
Žodis Veda
kilęs iš sanskrito veiksmažodžio vid – pažinti. Veda reiškia žinios. Vedos yra Dievo
duota instrukcija žmonėms, kaip gyventi šiame pasaulyje ir
išsivaduoti.
Vedų
literatūra vadinama astika -
tai, kas turi būti priimama tikėjimu. Vedų autorius yra Dievas,
jos apsireiškė per tyrų išminčių protus, tad
dalykai, išdėstyti Vedose, nebūtinai bus suprantami
sąlygotai sielai.
Iš tiesų Vedos davė įžadą kalbėti tik
apie Kṛṣṇą, bet dažnai daro tai paslėptu
būdu, kad žmonės, nekvalifikuoti tyrai atsidavimo tarnystei,
nenusiviltų Vedomis.
Kad suprastų, kas yra tiesa, Kṛṣṇos
sąmonės pasekėjai protingai laikosi patikrinimų bei
atsvaros sistemos, kuri vadinama guru,
sādhu ir śāstra. Tai yra, reikia priimti bona fide dvasinį mokytoją, kurio žodžius turi
patvirtinti didžių šventų asmenybių nuomonė ir
apreikštieji šventraščiai.
Trijų
kategorijų žmonės negali gauti transcendentinių
žinių arba supratimo apie dvasinę veiklą:
1.
ajñaḥ -
neišmanėliai;
2.
aśraddadhānaḥ - netikintys;
3.
saṁśaya-ātmā – abejojantys.
Tikėjimas šiame pasaulyje įgyja pavidalą, priklausantį
nuo būties kokybės. Būtis (sattva)
materialiame pasaulyje yra užteršta dorybės, aistros ir
neišmanymo guṇų.
Gyvos būtybės tikėjimas tiksliai atkartoja šį
užterštumą.
Visos sąlygotos sielos šiame
pasaulyje yra sudarytos iš tikėjimo, nes jose žinojimą (cit) pakeitė neišmanymas (avidya).
Į ką gyva būtybė nukreipia savo tikėjimą,
tokia ji pati tampa. Ką mes garbiname ar vertiname, tokiais ir patampame.
Sanskrito kalba „śraddhā“ susideda
iš „śrat“ ir „dhā“ arba „dadhā“. „śrat“
reiškia širdis, pasitikėjimas, ištikimybė. „dhā“
reiškia įdėti, padėti. Pažodžiui śraddhā
reiškia „įdėti širdį“, nukreipti savo širdį,
savo pasitikėjimą kuria nors linkme.
Tikėjimas yra neatsiejama asmenybės (puruṣos)
tendencija suteikti vertę objektams ir reiškiniams.
Priimdami
sprendimus mes remiamės vertybėmis, kurias galima sugrupuoti į
penkias dimensijas – matavimus:
1.
Sensorinės
- jutiminės vertybės. „Žinau tai, ką matau“.
2.
Intuityvios
vertybės. Čia priklauso sąžinė, vertinimas gerai,
blogai; pasitikėjimas ir nuojauta, kaltės jausmas.
3.
Racionalios
vertybės. Čia priklauso tai, ko išmokome iš
autoritetų, logika, gebėjimas skirti gėrį nuo blogio, čia
koreguojamos sensorinės bei intuityvios vertybės.
4.
Dvasinės
- idealistinės vertybės. Dvasia nori vaduotis iš blogio,
nuodėmės, materialios vergystės, prieš ją klumpa
sensorinės, intuityvios ir racionalios vertybės.
5.
Meilės
ir atsidavimo vertybės. Dėl meilės žmogus gali
atsisakyti jutiminių, intuityvių, loginių vertybių ir net
pamiršti siekį išsivaduoti, kuris toks brangus sielai.
Tikėjimas
turi du šaltinius:
1.
laukika
śraddhā - tikėjimas, grindžiamas
žmonių nuomonėmis ir materialia patirtimi. Toks tikėjimas
yra nepagrįstas.
2.
paramārthika (śāstriya)
śraddhā - transcendentinis
tikėjimas, grindžiamas dvasiniu mokytoju, šventaisiais ir
šventraščiais (guru, sādhu, śāstra).
Pagal egzistencijos kokybę tikėjimas gali
būti
1.
sattvika –
dorybės guṇos valdomi garbina pusdievius ar
impersonalų Dievo aspektą. Tikėjimas, kuris nukreiptas į
dvasinį gyvenimą yra dorybės guṇos.
2.
rājasika – aistros guṇos valdomi garbina demonus ir žmones. Tai
ir tikėjimas, grindžiamas karmine veikla.
3.
tamasika –
neišmanymo guṇos valdomi garbina vaiduoklius ir dvasias; tikėjimas nuodėminga veikla yra
neišmanymo guṇos.
4.
nirguṇa
śraddhā – transcendentinis tikėjimas, nepavaldus guṇoms. Tikėjimas atsidavimo tarnyste Dievo Asmeniui
yra visiškai transcendentinis.
Kam
besilenktų žmogus, tikėjimą jo pasirinktu garbinimo objektu
jam suteikia Kṛṣṇa. Jis taip pat suteikia ir garbinimo
rezultatus. Iš tiesų, kam besilenktų žmogus, jis garbina
tik Kṛṣṇą, tačiau daro tai neteisingai.
Kai
tikėjimas įgyja garbinimo išraišką, jis vadinamas
religiniu tikėjimu. Priklausomai nuo to, kokia guṇa įtakoja žmogų, jis pasirenka sau skirtingą
garbinimo objektą. Tikėjimas, pavaldus guṇoms, pagimdo
gausybę religinių tikėjimų, papročių,
tradicijų bei prietarų.
Visos didžiosios pasaulio religijos gali būti
drąsiai vadinamos religiniais tikėjimais, kadangi tikrąjį
atsidavimą Dievui ir nemotyvuotą tarnystę Jam
išstūmė ritualai, tradicijos bei naudos siekimas.
Iš devynių atsidavimo tarnystės
pakopų tikėjimas - śraddhā
– pati pirmoji.
Śrī
Caitanyos Mahāprabhu tikėjimo apibrėžimas: Tikėjimu (śraddhā) vadinamas tvirtas
įsitikinimas, kad vien atliekant atsidavimo tarnystę Kṛṣṇai,
bus atliktos visos pareigos bei darbai.
Bhaktivinoda Ṭhākuros apibrėžimas:
Tikėjimas – tai širdies funkcija, kuri visada nukreipta tik į
bhakti Kṛṣṇai ir
atmeta visus kitus tobulėjimo metodus.
Tikėjimas atsiranda tik bendraujant
su Viešpaties bhaktais.
Bendravimas su bhaktais yra pasiekiamas anksčiau sukauptos dorybės (sukṛti) dėka.
Sukṛti, auginanti bhakti,
kyla iš bendravimo su vaiṣṇava-sādhu bhaktais,
laikantis Ekādaśī, Janmāṣṭamī,
Gaura-pūrṇīmos ir kitų progų, kurios sukelia
šventumo nuotaiką, regint ar liečiant tulasī, ar lankant
šventyklą, Śrī Vṛndāvaną bei kitas
šventas vietas, susijusias su Viešpačiu, šventas upes
tokias, kaip Gaṅgā arba Yamunā, pagerbiant mahā-prasādą
ir kita panaši veikla.
Čaitanja
Mahaprabhu mokė Sanātaną Gosvamį apie tai, kad atsidavusiojo
lygis priklauso nuo tikėjimo:
1.
kaniṣṭha-bhaktas - tas, kurio tikėjimas yra
mažiausias;
2.
madhyama-bhaktas -
tas, kurio tikėjimas yra vidutinis;
3.
uttama-mahābhāgavata - tas, kurio tikėjimas labai
išvystytas.
Abejonės
Kṛṣṇos sąmonėje neišvengiamos, kol intelektas yra
susiporavęs su juslėmis.
Abejonės
išsisklaido įgijus skonį šventam vardui, ruci. Dar neturintis skonio šventam
vardui savo abejones turi išsklaidyti padedamas to, kuris tokį
skonį turi, ir studijuodamas vaiṣṇavų
acāryų mokymą.
Visiškas
žinojimas būdingas tik meilei. Mylėdamas žmogus žino,
ką reikia daryti. Žmogus, mylintis Dievą, žino viską,
ką jam reikia žinoti, ir šis žinojimas visiškai
išvaduoja iš abejonių.
1BPlačiau apie temą
3BTikėjimas ir
Vedos
„Bhagavad-gītoje“
9.2 Kṛṣṇa sako:
rāja-vidyā rāja-guhyaṁ
pavitram idam uttamam
pratyakṣāvagamaṁ dharmyaṁ
su-sukhaṁ
kartum avyayam
“Šis žinojimas - mokslų valdovas,
paslapčių paslaptis. Jis tyriausias, o kadangi per patyrimą
leidžia tiesiogiai suvokti savąjį “aš”, jis yra religijos
tobulybė. Jis amžinas ir įgyjamas su džiaugsmu”.
Kṛṣṇa sako pratyakṣāvagamaṁ - Vedose
aprašomas tikslas - patiriamas tiesiogiai, toks pažinimas yra
visų žinių karalius. Tačiau ne visi renkasi šį
karališką pažinimo kelią. Daugybė žmonių
visiškai atmeta Vedas. Jie tegali pažinti efemerišką
iliuzijos pasaulį, kur visos žinios yra santykinės.
Kodėl vieni žmonės stoja į Kṛṣṇos
sąmonės kelią, o kiti jį atmeta? Tai priklauso nuo
tikėjimo. Tikėjimas yra pažinimo pradžia. Tikėjimas,
paremtas patirtimi, tampa žiniomis.
12BVedos yra mokslinės žinios apie Dievą, sielą ir
pasaulį
Visos induizmo
pakraipos remiasi Vedomis – mokslinėmis žiniomis apie Dievą,
sielą ir pasaulį. Žodis Veda kilęs iš Sanskrito
veiksmažodžio vid –
pažinti. Veda reiškia žinios. Vedos yra Dievo duota instrukcija
žmonėms, kaip gyventi šiame pasaulyje ir išsivaduoti. Vedos
kalba apie Absoliučią Tiesą, kurią pažinus
atsiskleidžia viskas - yasmin
vijñāte sarvam evaṁ
vijñātaṁ
bhavati („Muṇḍaka Upaniṣad“ 1.3). Argi ne tokio pažinimo visi
siekia?
13BVedos vadinamos astika – žinios, suvokiamos tikėjimu
Vedų
literatūra vadinama astika -
tai, kas turi būti priimama tikėjimu. Vedų autorius yra Dievas,
jos apsireiškė per tyrų išminčių protus, tad
dalykai, išdėstyti Vedose nebūtinai bus suprantami
sąlygotai sielai. Tiesiog reikia pripažinti Vedinių
išminčių autoritetą ir nesiginčyti. Nors žinome,
kad išmatos yra nešvarios, Vedos sako, kad karvės išmatos
yra antiseptinės, todėl turime pripažinti, kad taip ir yra.
Vėliau, patikrinę, atrasime, jog tai tiesa. Tai tik pavyzdys, kad
suprastume, jog turime pasitikėti Vedomis, jei norime pažinti
Absoliučią Tiesą.
Pažinti
galima tik tai, kas tikrai egzistuoja. Negalima pažinti to, ko nėra.
Žinios gali būti materialios arba dvasinės, tačiau net materialias
žinias turime priimti su tikėjimu. Mokinys, eidamas į
mokyklą, klausosi mokytojo, kuris kalba apie pasaulio sandarą, bet pats
galimybės patikrinti visa tai neturi. Vadinasi, jam lieka tik
tikėjimas. Ateityje, kai jo žinios pasieks tam tikrą brandą,
jis galės patikrinti praktiškai kai kuriuos anksčiau
išmoktus dalykus. Dabartiniu metu mūsų sąmonė -
materiali, o Vedos kalba apie dvasinius dalykus, kurie yra anapus materialaus
suvokimo, todėl Vedomis reikia patikėti bent pradžioje. Juolab,
kad yra žmonių, kurie nuėję visą kelią, patys
patvirtino visas Vedų tiesas.
14BVedos kalba apie dalykus, kurių mūsų sąmonė dabar
nėra pasiruošusi suprasti
Ką
žmogus gali suprasti tiesiogiai, o ko negali stipriai priklauso nuo jo
sąmonės kokybės. Tai, kas vienam nesuprantama, kitam bus
akivaizdu. Savaime aišku, kad apsvaigęs žmogus supras
mažiau, nei blaivas. Visos sąlygotos sielos materialiame pasaulyje
yra apsvaigusios nuo malonumų siekio, todėl negali suprasti
transcendentinių dalykų. Tinkamai pasinaudoti Vedomis gali tie, kurie
nori išsiblaivyti iš šios iliuzijos. Tačiau jie turi
būti pasiruošę patikėti išminčiais, kurių
sąmonė tiesiogiai suvokia transcendenciją.
Dauguma
religijų pabrėžia tikėjimą, kaip svarbiausią savo
praktikos dalį. Agnostinės religijos teigia, kad Dievas yra
nepažinus ir atsiskleidžia tik per tikėjimą. Jos
nusiteikusios prieš bet kokį mokslinį Dievo pažinimo
kelią. Kṛṣṇos sąmonės filosofija teigia, kad
tikėjimas yra ypatingai svarbus dvasiniam tobulėjimui, tačiau
tikėjimą pamažu pakeičia žinojimas, kylantis iš
praktinės patirties. Kṛṣṇos sąmonės metodas
moko patirti Dievą, susitikti su Juo akis į akį. Tuomet neliks
abejonių dėl Dievo, kaip stovint šalia konkretaus žmogaus
ir bendraujant su juo neabejojame jo egzistavimu. Kṛṣṇos
sąmonė moko tiesiogiai patirti Dievą.
15BVisos Vedos kalba tik apie Kṛṣṇą
„Śrīmad Bhāgavatam“ 1.1.1 Kṛṣṇą
pavadina Absoliučią Realybe. Nors atrodo, kad Vedos kalba apie
daugelį skirtingų dalykų, ne vien apie
Kṛṣṇą, „Bhagavad-gītoje“ 15.15 Pats
Kṛṣṇa sako:
sarvasya cāhaṁ hṛdi sanniviṣṭo
mattaḥ smṛtir jñānam apohanaṁ ca
vedaiś ca sarvair aham eva vedyo
vedānta-kṛd veda-vid eva cāham
„Aš
esu kiekvienos būtybės širdyje. Iš Manęs kyla
atmintis, pažinimas ir užmarštis. Visų Vedų
studijų tikslas – pažinti Mane vieną. Iš tiesų Aš
esu Vedāntos sudarytojas ir Vedų žinovas.“
Vedos kalba apie Kṛṣṇą tiesiogiai ir netiesiogiai.
Siūlydamos atlyginimą už dorovingą veiklą ir
išsivadavimą už askezes, Vedos kviečia susipažinti su
tuo, kuris suteikia materialios veiklos rezultatus bei išsivadavimą
jų pasekėjams. Gavę tai, ko troško ir pamatę
laikiną savo siekių prigimtį karmiai
ir jñāniai galiausiai
pradeda pasitikėti Dievo Asmeniu ir Jam atsiduoda.
Iš tiesų Vedos davė įžadą kalbėti tik
apie Kṛṣṇą, bet dažnai daro tai paslėptu
būdu, kad žmonės, nekvalifikuoti tyrai atsidavimo tarnystei,
nenusiviltų Vedomis.
16BGuru, sadhu, śāstra
Kaip suvokti, kad
tai, ką sako Vedos, yra tiesa? „Manu saṁhitā“ 2.6 sako:
vedo 'khilo dharma-mūlaṁ
smṛti-śīle ca tad-vidām
ācāraś caiva sādhūnām ātmanas
tuṣṭir eva ca
„Visos Vedos yra
pirmasis švento įstatymo šaltinis, kitas šaltinis yra
tradicija ir Vedas išmanančių žmonių doras elgesys,
taip pat šventų žmonių įpročiai, o galiausiai
vidinis pasitenkinimas.“
„Priešingai neinformuotų kritikų nuomonei,
Kṛṣṇos sąmonės pasekėjai nėra
bepročiai ar fanatikai. Jie protingai laikosi patikrinimų bei
atsvaros sistemos, kuri vadinama guru,
sādhu ir śāstra. Tai reiškia, kad reikia priimti bona fide dvasinį mokytoją,
kurį savo ruožtu turi patvirtinti didžių šventų
asmenybių nuomonė ir apreikštieji šventraščiai.
Jei, priėmęs bona fide
dvasinį mokytoją, žmogus seka didžių šventų
asmenybių pavyzdžiu ir giliai susipažįsta su
autoritetingais raštais, tokiais kaip „Bhagavad-gītā, kokia ji
yra“ ir „Śrīmad-Bhāgavatam“, jo programa - giedoti šventus
Viešpaties vardus ir klausytis apie Viešpaties žaidimus – pasieks
visišką sėkmę.“
„Kaip teigia Narottama dāsa Ṭhākura: sādhu-śāstra-guru: dvasinius dalykus reikia
patikrinti remiantis šventų asmenybių,
šventraščių bei dvasinio mokytojo nurodymais. Dvasinis
mokytojas yra tas, kuris laikosi savo pirmtakų, būtent sādhu, šventų
asmenybių, nurodymų. Bona fide
dvasinis mokytojas nekalba nieko, kas nepaminėta autoritetinguose
raštuose. Paprasti žmonės turi sekti sādhu, śāstros
ir guru nurodymais. Teiginiai, kurie
pateikiami śāstrose ir
kuriuos pateikia bona fide sādhu
ar guru, negali skirtis vienas nuo
kito.“
17BKas negali suprasti Vedų?
Kṛṣṇa
sako „Bhagavad-gītoje“ 4.40:
ajñaś cāśraddadhānaś ca
saṁśayātmā
vinaśyati
nāyaṁ loko
’sti na paro
na sukhaṁ saṁśayātmanaḥ
“Tamsūs ir netikintys žmonės, abejojantys
apreikštais raštais, neįgauna Dievo sąmonės - jie
patiria nuopuolį. Abejojanti siela neras laimės nei šiame nei kitame
pasaulyje.”
Tai
reiškia, kad trijų kategorijų žmonės negali gauti
transcendentinių žinių arba supratimo apie dvasinę
veiklą:
41BAjñaḥ - neišmanėliai
Ajñaḥ reiškia
kvailas kaip gyvulys. Tai neišmanėliai, kurie nėra skaitę
jokių šventraščių ir nieko nežino apie
dvasinį gyvenimą. Śrīla Śrīdhara Svāmi sako,
kad ajñaḥ reiškia
tuos, kurie nesupranta dalykų, apie kuriuos kalba guru. Jie gali
pasirodyti labai protingi, tačiau jų žinios nesiekia toliau
materialaus kūno ir juslių veiklos.
42BAśraddadhānaḥ - netikintys
Aśraddadhānaḥ (netikintis)
nurodo į tą, kuris žino śāstras, tačiau
netiki jokiomis śāstrų išvadomis, nes negali
suderinti prieštaravimų, kylančių tarp įvairių
filosofų. Tokie žmonės netgi cituoja
šventraščių fragmentus, tačiau jie netiki juose
išdėstytomis tiesomis. Jie nagrinėja šventraščius
kaip istorinius raštus ir ieško užuominų apie anksčiau
klestėjusias civilizacijas, tačiau jų visiškai netraukia
tai, kas juose mokoma. Jie netiki dvasinės sielos egzistavimu.
43BSaṁśaya-ātmā – abejojantys
Saṁśaya-ātmā
reiškia tą, kuris nepaisant tikėjimo, abejoja ar jo pastangos pasieks
sėkmę. Tokie žmonės išmano
šventraščius, naudojasi jais, gali užsiimti įvairiomis
dvasinėmis praktikomis, tačiau jie nepripažįsta Dievo
Asmens galių. Arba jie nepripažįsta, kad Aukščiausias
iš viso turi śakti -
energijas (impersonalistai) arba jie abejoja, kad Dievas turi galios apvalyti
sąlygotas sielas ir pakelti jas į dvasinį pasaulį. Pirmu
atveju jie abejoja pasaulio realumu. Antru atveju jie abejoja guru, sādhu, śastros
žodžiais, kurie kalba apie atsidavimo tarnystės galią. Māyāvādžiai nors ir
seka šventraščiais bei juos cituoja, pateikia interpretacijas,
kurios visiškai priešingos Vedų mokymui. Kartais jie sako, kad
Vedavyāsa, užrašydamas Vedas padarė gramatikos klaidų,
todėl tokie interpretatoriai imasi atsakomybės tas klaidas taisyti. Māyāvādžiai ir
netikintys atsidavimo tarnystės galia tokiu būdu
įžeidžia Dievą, todėl jų padėtis sunkiausia.
4BBūtis ir
tikėjimas
Pati giliausia
diskusija apie tikėjimą ir jo ryšį su būtimi yra
pateikta „Bhagavad-gītoje“ 17.3 posme:
sattvānurūpā sarvasya
śraddhā bhavati bhārata
śraddhā-mayo 'yaṁ
puruṣo
yo yac-chraddhaḥ
sa eva saḥ
Pažodinis posmo vertimas būtų toks: „O Bharatos aini,
tikėjimas įgyja pavidalą, kuris kyla iš būties.
Šis puruṣa (gyvoji
būtybė, materialiame pasaulyje) sudarytas iš tikėjimo.
Į ką jis nukreipia savo tikėjimą (kas yra jo tikėjimo
objektas), vien tik tai jis ir yra.“
18BPuruṣa - Asmenybė
Kṛṣṇa suskirsto visas gyvas
būtybes į dvi kategorijas:
a) sąlygotas, kurios priverstos atlikti veiklą
ir gyvena primestais norais, ir
b) laisvas ar išvaduotas sielas, kurių norai
yra jų laisvos egzistencijos išraiška ir kurios gyvuoja
meilės sąjungoje su Aukščiausia Būtimi – Dievu.
Gyvoji būtybė, puruṣa,
įžengdama į materialų pasaulį įgyja
transformuotą prigimtį. Jos tikroji prigimtis (siddha-svarūpa)
pasislepia, o įgyta prigimtis vadinama nisarga. Šioje nisargoje
– įgytoje prigimtyje, visi pirminiai dvasinės sielos elementai: 1) sat,
2) cit, 3) ananda yra pakeičiami jų iškreiptais
analogais: 1) bhava – tapsmas (skiriasi nuo būties), 2) avidya
– žinojimo trūkumas ir 3) nirananda – palaimos arba
nepriežastinio džiaugsmo trūkumas. Materialiame pasaulyje galime
egzistuoti tik nuolat keisdami kūnus, gimdami ir mirdami. Suvokimas ir
žinios nėra būdingi materialiai prigimčiai, turime jų
siekti mokydamiesi ir vystydami mąstymą, nuolat stengdamiesi
atsiminti tai, kas greitai pamirštama. Čia taip pat nepatiriame
džiaugsmo be priežasties. Bet koks džiaugsmas turi turėti
savo išorinį šaltinį, kuriam išsekus, ateina
kančios suvokimas.
Aukščiau minėtame posme apie
tikėjimą („Bhagavad-gīta“ 17.3) Kṛṣṇa mini puruṣą
- asmenį, gyvenantį materialioje egzistencijoje. Jo įgytoje
prigimtyje žinojimą pakeičia tikėjimas (śraddhā).
Todėl Kṛṣṇa ir sako, kad visos sąlygotos
būtybės yra sudarytos iš tikėjimo.
19BSattva - Būtis
Sanskrito žodžio sattva šaknis sat
reiškia tai, kas yra tikra, kas egzistuoja, kas yra amžina.
Kai gyvosios būtybės prigimtis (siddha
svarūpa) transformuojasi māyos įtakoje, jos
egzistencija śuddha sattva įgyja iškreiptą
formą, pasireiškiančią tapsmu (bhava). Tai
nereiškia, kad siela materialiame pasaulyje neegzistuoja. Kad siela
egzistuotų materialiame pasaulyje, jai reikalingos sąlygos, kurias
išpildo materiali gamta. Materiali gamta turi tris funkcijas (dharmas),
kurios vadinamos rajas (aistra), sattva (dorybė) ir tamas
(neišmanymas). Šios trys māyika dharmos (iliuzinės
gamtos funkcijos) sudaro sąlygas sielos egzistavimui per tapsmą (bhava).
Rajo dharmos (aistros funkcijos) dėka materialus buvimas įgyja
pradžią (mes gimstame). Sattva dharmos (dorybės arba
būties funkcijos) dėka materialus buvimas palaikomas kūne. Tamo
dharmos (neišmanymo, tamsos funkcijos) dėka materialus buvimas
kūne baigiasi (mes mirštame). Šis ciklas kartojasi vėl ir
vėl, kol gyvoji būtybė neatsikrato primestos prigimties (nisargos)
ir neatstato savo tyros būties (śuddha sattva).
Posme apie tikėjimą Kṛṣṇa,
naudodamas žodį sattva – būtis, kalba ne apie tyrą
būtį (śuddha sattva), o apie māyika sattva
(iliuzinį buvimą), valdomą gamtos dharmų
(funkcijų) – sattva, rajas ir tamas – dorybės,
aistros ir neišmanymo, kurios dar vadinamos guṇa – gamtos
savybėmis.
Kṛṣṇa sako, kad tikėjimas
įgyja tokį pavidalą, koks yra mūsų materialus buvimas,
tai yra kokios gamtos guṇos (savybės) mūsų
buvimą įtakoja. Kaip minėjome, žmogaus sugebėjimas
pažinti realybę priklauso nuo jo būties kokybės. Gebėjimas
pažinti arba tendencija pažinimui vadinama tikėjimu, nes kaip
jau minėjome, tik tie dalykai, kuriais tikime, yra prieinami
pažinimui. Tai, kuo netikime, niekada netaps mūsų pažinimo
dalimi. Sąlygojamas tamo guṇos - neišmanymo (destruktyvios
gamtos tendencijos) žmogus rinksis tikėti dalykais, kurie yra
priešingi realybei kaip egzistencijai, ir rinksis dalykus, kurie
egzistenciją neigia arba ją naikina. Sattva guṇos –
dorybės (būtį palaikanti gamtos tendencija) valdomas žmogus
rinksis tikėti dalykais, kurie skatina pačią egzistenciją.
Toks tikėjimas reiškia tendenciją pažinti būtį,
siekiant ją apvalyti nuo priemaišų. Būtent iš čia
kyla žodžio sattva guṇa – dorybės savybė,
prasmė. Dora arba gera yra tai, kas skatina pačią
egzistenciją (sattva).
20BŚraddhā - suteikti vertę
Kaip ir sąmonė, tikėjimas neatsiejamas nuo
gyvos būtybės, nors sakoma, kad yra ir ateistų -
netikinčių. „Bhagavad-gītoje“ 17.3 sakoma, kad tikėjimas
sudaro mūsų asmenybės pagrindą, o dar tiksliau: visos gyvos
būtybės šiame pasaulyje sudarytos iš tikėjimo.
Sanskrito kalba „śraddhā“ susideda iš „śrat“
ir „dhā“ arba „dadhā“. „śrat“ reiškia
širdis, pasitikėjimas, ištikimybė. „dhā“
reiškia įdėti, padėti. Pažodžiui śraddhā
reiškia „įdėti širdį“, nukreipti savo širdį,
savo pasitikėjimą kuria nors linkme. Kodėl norime
pasitikėti vienais dalykais, o kitais abejojame. Atsakymas: todėl,
kad vienus dalykus vertiname labiau, nei kitus. Kitaip sakant, kiekvienas
žmogus turi savo vertybių sistemą. Vedų psichologijos
kontekste, žodis śraddhā ir turi tik tokią-
vertybių skalės - prasmę.
44BSuvokimas ir intencija
Tikėjimas reiškiasi kiekvieną
akimirką, nukreipiant sąmonę į vienus ar kitus objektus.
Kitaip tariant, sąmonė yra intenciška. Neįmanoma
nešališka sąmonė, sąmonė neturinti intencijos. Net
jei žmogus težiūrėtų į sieną, daugiau apie
nieką negalvodamas, tai vis tiek būtų tik jo pasirinkimas,
intencija, žiūrėti į sieną. Kalbant apie
pažinimą, mes intenciškai, remdamiesi savo vertybių skale,
prioritetais, renkamės tai, ką norime pažinti. Tai yra
nukreipiame savo širdį (citta - sąmonę) į tam
tikrus objektus.
45BVertybių skalė
Tikėjimas yra neatsiejama asmenybės (puruṣos)
tendencija suteikti vertę objektams ir reiškiniams. Vertė
reiškia objekto prasmingumą, o materialiame kontekste pirmiausia naudingumą
mūsų būčiai ar buičiai. Vertė matuojama
būtinybe, poreikiu, malonumu. Pirmiausia vertiname tai, kas būtina
mūsų egzistencijai, nes egzistencija yra savaiminė vertybė.
Po to vertiname tai, kas mūsų buvimui reikalinga, ir galiausiai tai,
kas buvimui suteikia malonumo. Tuomet ateistas – tai tas, kuris didžiausią
vertę suteikia negyvai gamtai, nes su ja sieja savo būtį, joje
patenkina savo poreikius ir iš jos patiria malonumą. Dievu tikintis
žmogus yra tas, kuris savo vertybių skalėje didžiausią
vertę suteikia Dievui, nes jame mato savo būties pagrindą, jame
randa sielos poreikių išpildymą ir su juo sieja savo būties
džiaugsmus bei malonumus.
Kiekvieną akimirką bet kuris gyvas padaras turi
daugiau nei vieną pasirinkimą. Vertybės priverčia mus
rinktis vieną ar kitą veiksmą. Vertybių skalė, kuri ir
nusako visą tikėjimo turinį, sudaro pačią
didžiausią žmogaus laisvę rinktis. Vertybių skalė
nuolat keičiasi priklausomai nuo mūsų egzistencijos (sattva)
kokybės.
5BTikėjimas ir
vertė
21BSuprasti galima tik tai, kuo tiki
Kodėl
tikėjimas svarbus, iliustruoja ši frazė iš Chāndogya Upaniṣad (7.19.1):
„Sanat-kumāras tarė: „Kai
žmogus išsiugdo tikėjimą (śraddhā), jis gali galvoti apie dalykus ir suprasti juos,
bet be tikėjimo niekas negali to padaryti. Iš tiesų, tik
žmogus, turintis tikėjimą, gali susimastyti apie bet ką.
Todėl tu turėtum labai konkrečiai klausti apie
tikėjimą.“ Nārada tarė: „O mokytojau, aš noriu
konkrečiai sužinoti apie šį tikėjimą.“
22BVertybių dimensijos
Kas
verčia gyvą būtybę rinktis vieną ar kitą
sprendimą? Tai individuali vertybių sistema. Vertybių sistema,
priklausanti nuo būties kokybės, vieną ar kitą
pažinimo sritį padaro svarbia ar reikšminga. Juk tik
tikėjimas ir ne kas kita, verčia manyti, kad pažinimas
atskleidžia tiesą. Mokslininkas renkasi mokslinių
tyrinėjimų kryptį, nes būtent šioje srityje mato
didžiausią vertę. Mokslininkas, kurio būtis pati tyriausia,
sieks tyrinėti sunkiausiai ištiriamą, bet tuo pat metu
didžiausią reikšmę turinčią sąmonės
sritį.
Priimdami
sprendimus mes remiamės vertybėmis, kurias galima sugrupuoti į
penkias dimensijas – matavimus:
1.
Sensorinės
- jutiminės vertybės. Šiai dimensijai priklauso ir niuksų
mokykla, ir skonių reikalai.
2.
Intuityvios
vertybės. Aukščiau yra intuityvių vertybių
dimensija. Čia mes matome sąžinę, vertinimus: tai gerai, o
tai blogai; pasitikėjimą ir nuojautą. Šiai dimensijai taip
pat priklauso kaltės jausmas.
3.
Racionalios
vertybės. Aukščiau intuicijos dalykų yra
racionalių vertybių dimensija. Čia mes sprendžiame pagal
tai, ką išmokome iš autoritetų: mokytojų,
tėvų, šventraščių, įstatymų,
moralės ir etikos taisyklių. Remiamės logika, skirdami
gėrį nuo blogio, koreguodami savo sensorines bei intuityvias
vertybes.
4.
Dvasinės
- idealistinės vertybės. Dar aukščiau yra dvasinių
(idealistinių) vertybių dimensija. Dvasia nori vaduotis iš
blogio, nuodėmės, materialios vergystės. Jutimai, intuicija ir
netgi racionalumo dėsniai virpa prieš norą įveikti
blogį, nes tai gali reikšti mirties nuosprendį. Daugybė
žmonių paaukojo gyvybę vardan dvasinės laisvės.
5.
Meilės
ir atsidavimo vertybės. Galiausiai yra meilės ir atsidavimo
vertybių dimensija. Dėl meilės žmogus gali atsisakyti
jutiminių, intuityvių, loginių vertybių ir net
pamiršti siekį išsivaduoti, kuris toks brangus sielai.
6BTikėjimo
požymiai
23BPasitikėjimas
Net
materialia prasme, viskas prasideda nuo tikėjimo. Ateizmas taip pat yra
tikėjimo forma. Mokslas taip pat yra tikėjimas. Teorinės
žinios reiškia tikėjimą, po kurio seka eksperimentas. Žiniomis ir eksperimentais grįstas
tikėjimas yra labai gerai, tačiau pradžioje reikalingas bent
šioks toks tikėjimas, kad galėtume kažką daryti.
Tikėjimas be žinojimo gali egzistuoti, tačiau žinojimas be
tikėjimo atsirasti negali.
Žinoma,
kad kažkuo patikėtume, turime žinoti, kuo pasitikėti.
Pasitikėjimas šventa asmenybe padarys žmogų tobulą,
tačiau tikėjimas apgaviku nuves tik į kančią. Net ir
einant pas kirpėją reikia pasitikėti, kad jis neperpjaus
gerklės ar nenukirps ausies.
Tikėjimas
- tai pasitikėjimas kažkuo, tikėjimas, kad jis neapgaus ir
nepaliks be prieglobsčio. Kaip sugriauti tikėjimą? - sugriaunant
pasitikėjimą, apgaunant.
Pasitikėjimas
ateina su patirtimi ir patikrintomis žiniomis.
Kṛṣṇa sako: “Atmesk visas dharmas
ir paprasčiausiai atsiduok Man. Aš suteiksiu tau visokeriopą
apsaugą.” Kai Kṛṣṇa tai sako, reikia Juo
pasitikėti.
24BViltis
Tikėjimas,
kad mūsų svajonės ar norai išsipildys ateityje, vadinamas
viltimi. Viltis gali būti materiali ir dvasinė.
Materialios
vilties pavyzdys yra masinis sekimas aklais lyderiais, kurie žada
geresnį juslinį pasitenkinimą ateityje, tikėjimas mokslo
pažadais ir panašiai.
Dvasinės
vilties pavyzdys yra pažengusio bhakto sielojimasis dėl savo
nesugebėjimo tinkamai tarnauti Kṛṣṇai ir visą
laiką atsiminti Kṛṣṇą. Tuo pat metu jis turi
viltį, kad Kṛṣṇa parodys jam savo malonę ir
neatstums jo.
7BTikėjimo
šaltiniai
25Blaukika śraddhā
Tikėjimas, grindžiamas žmonių
nuomonėmis ir materialia patirtimi vadinamas laukika śraddhā – „žemišku“ tikėjimu. Toks
tikėjimas yra nepagrįstas. „Nepaisant to, kad šiame pasaulyje
visi vargsta, aš tikiuosi būti laimingas.“ Arba: “Aš tikiu, kad
viskas bus gerai, kad mes gyvensime ilgai, laimingai ir gražiai.”
Tačiau toks tikėjimas neparemtas patirtimi. Atvirkščiai,
mes matome, kad gyvendamas materialiai niekas netapo laimingas. Materiali
techninė pažanga pagimdė žmonių tikėjimą,
kad kada nors jie galės gyventi turtingai, nesenti, nesirgti ir nemirti.
Nors nėra jokios prošvaistės, kad taip atsitiks dar jiems
gyviems esant, jie guodžiasi, kad tai pavyks jų palikuonims.
Apsvaiginti vilties žemėje gyventi kaip rojuje, žmonės
nustojo ieškoti atsakymų į tikruosius gyvenimo klausimus.
Tikėjimo, kad Dievas yra, negalima vadinti śraddhā, nes nepakanka vien
tikėti kad Dievas egzistuoja. Toks tikėjimas mažai skiriasi nuo
ateizmo, nes niekaip neįpareigoja tikinčiojo. Matome, kad
tikinčių yra tiek daug, bet didelė dalis jų daro visas
įmanomas nuodėmes. Jie tiki abstrakčia būtybe - Dievu, bet
nesuvokia, kaip Jis susijęs su jų gyvenimu. Daugybei žmonių
Dievas yra viso labo tik idėja, moralinė kategorija, dar kitiems –
tai paties žmogaus idealizuotas įvaizdis. Tokio tikėjimo
pasekmė – besitęsianti materiali egzistencija.
26Bparamārthika (śāstriya) śraddhā
Transcendentinis tikėjimas, grindžiamas
dvasiniu mokytoju, šventaisiais ir šventraščiais (guru, sādhu, śāstra).
Transcendentinis tikėjimas – tai įpareigojantis
tikėjimas. Aš tikiu Dievu, vadinasi tikiu tuo, ką Dievas sako,
liepia ir pažada man šventraščiuose. Tada aš suprantu,
kaip artimai esu susijęs su Dievu ir koks Jam skolingas. Toks
tikėjimas tampa bhakti pagrindu.
Dievas mums visko davė tiek daug, tad privalome Jam kažkaip
atsidėkoti. Taip pat Jis pažada: kaunteya
pratijānīhi na me bhaktaḥ praṇaśyati - “O Kuntī sūnau, drąsiai
skelbk visam pasauliui, kad Mano bhaktas nepražus”. (“Bhagavad-gīta”
9.31)
8BDvasinis ir
materialus tikėjimas
Sąlygotų sielų tikėjimas
pasireiškia sugebėjimu pažinti pasaulį priklausomai nuo
sąmonės kokybės ir suteikti skirtingą vertę tokiam
pažinimui. Kadangi toks pažinimas yra sąlygotas gamtos guṇų, vertę
įvairiems dalykams, tarp jų ir dvasiniams, suteikiame visiškai
savavališkai. Tačiau tai nereiškia, kad įvairūs
dalykai neturi savaiminės vertės ir kad nėra jokio objektyvaus
skirtumo tarp vertybių. Materialus tikėjimas pasireiškia
sugebėjimu suteikti vertę objektams. Dvasinis tikėjimas
pasireiškia sugebėjimu pažinti objektų vertę.
Tačiau toks tikėjimas negali atsirasti pačios sielos sprendimu.
Transcendentinio tikėjimo (nirguṇa
śraddhā) priežastis glūdi anapus gyvos
būtybės.
9BTikėjimo formos
Pagal egzistencijos kokybę tikėjimas gali
būti:
·
sattvika –
dorybės guṇos;
·
rājasika –
aistros guṇos;
·
tamasika –
neišmanymo guṇos;
·
nirguṇa
śraddhā – transcendentinis tikėjimas, nepavaldus guṇoms.
Toliau pateikiamas Śrīlos
Prabhupādos komentaras Bhagavad-gītos 17.3-4 posmams, detalizuojantis
tikėjimą pagal guṇas.
„Kiekvienas žmogus,
kad ir kas jis būtų, išpažįsta vienokį ar
kitokį tikėjimą. O jo prigimties savybės nulemia tikėjimo
priklausymą dorybės, aistros ar neišmanymo guṇai. Taigi
nuo tikėjimo priklauso tas ratas žmonių, su kuriais jis bendrauja.
Iš tiesų, kiekviena gyva būtybė, kaip nurodoma
penkioliktame skyriuje, pagal kilmę yra fragmentinė
sudėtinė Aukščiausio Viešpaties dalelė.
Todėl pradinėje būklėje ji yra transcendentali visoms
materialios gamtos guṇoms. Tačiau kai gyva esybė
užmiršta apie savo ryšį su Aukščiausiu Dievo
Asmeniu, ji sueina į kontaktą su materialia gamta ir pradeda gyventi
sąlygotą gyvenimą. Dėl ryšių su įvairiais
materialios gamtos aspektais ji pati nulemia savo padėtį. Iš to
kilusi egzistencija ir netikras tikėjimas yra visiškai materialūs.
Nors gyva būtybė gali būti paveikta tam tikro
įspūdžio ar būties sampratos, savo pirminiame būvyje
ji — nirguṇa, transcendentali. Taigi siekdami atkurti savitarpio
santykius su Aukščiausiu Viešpačiu, turime apsivalyti nuo
materijos nešvarybių. Vienintelis kelias atgal pas Dievą,
kuriuo galima nieko nebijant eiti — Kṛṣṇos sąmonė.
Kṛṣṇos sąmonės kelias garantuoja, jog tobulumo
būvis bus pasiektas. Jei žmogus nestoja į savęs
pažinimo kelią, jį, be jokios abejonės, valdys gamtos guṇos.
27BSaguṇa
śraddhā
Śraddhos, tikėjimo, pirmapradis
šaltinis — dorybės guṇa. Galima tikėti
pusdievį, kokį nors išsigalvotą Dievą ar savo proto
kūrinį. Manoma, kad tvirtas tikėjimas skatina dorybės guṇos
darbus. Tačiau materijos sąlygotame gyvenime joks darbas negali
būti visiškai tyras, jis visada turi kitų guṇų priemaišų,
nėra gryna dorybė. Grynoji dorybė — transcendentali. Pasiekus
grynos dorybės būvį suvokiama tikroji Aukščiausio
Dievo prigimtis. Kol tikėjimas nėra grynos dorybės, jį gali
suteršti bet kuri materialios gamtos guṇa. Nešvarios
materialios gamtos guṇos paliečia ir širdį,
todėl kokia širdis, koks jos ryšys su tam tikra gamtos guṇa,
toks ir tikėjimas. Doros širdies žmogaus tikėjimą
sąlygoja dorybės guṇa, o kai širdį
užvaldo aistros guṇa, tikėjimas irgi yra aistros guṇos.
Jei širdis apimta tamsos, iliuzijos, tai ir tikėjimą
teršia tamsa ir iliuzija. Taigi pasaulyje mes sutinkame skirtingus
tikėjimus, įvairiausias religines sroves, kurios atitinka tam tikros
rūšies tikėjimą. Tikrąjį religinio tikėjimo
pagrindą sudaro gryna dorybė, tačiau mūsų širdys
netyros, todėl ir sutinkame įvairiausių tipų religinius
principus. O tikėjimų įvairovė nulemia įvairius garbinimo
būdus.“
46BSattvika - dorybės guṇos valdomi garbina pusdievius
„Šventraščiai nurodo, kad garbinti reikia tik
Aukščiausią Dievo Asmenį, tačiau menkai
išmanantys šventraščius ar jų nurodymais netikintys
žmonės, priklausomai nuo to, kokia materialios gamtos guṇa juos
valdo, garbina įvairius objektus. Tie, kuriuos sąlygoja dorybė,
paprastai garbina pusdievius. Pusdieviams priklauso Brahma, Śiva, o taip
pat Indra, Candra, Saulės dievas ir kt. Pusdievių yra
įvairių. Dorybingieji tam tikru tikslu garbina tam tikrą
pusdievį.
51BGarbina
impersonalų Dievo aspektą.
Teoriškai impersonalistus turėtų valdyti dorybės guṇa.
Jie garbina penkių tipų pusdievius. Jie lenkiasi beasmeniam Viṣṇu,
t.y. Viṣṇu pavidalui materialiame pasaulyje, kuri žinomas kaip
teoriškai įsivaizduojamas Viṣṇu. Viṣṇu —
Aukščiausio Dievo Asmens ekspansija, bet impersonalistai iš
esmės netiki Aukščiausią Dievo Asmenį. Jie mano Viṣṇu
pavidalą esant vienu iš beasmenio Brahmano aspektų. O štai
Viešpatį Brahmą jie laiko beasmene aistros guṇos forma.
Todėl kartais impersonalistai kalba apie penkių tipų dievų
garbinimą, tačiau tikrąja tiesa laikydami beasmenį
Brahmaną, jie galų gale visų garbinimo objektų atsisako.
Viśvanātha Cakravarti Ṭhākura sako, kad jñānių garbinimas taip
pat gali būti suskirstytas į tris kategorijas:
1.
ahaṅgraha upāsakos – tie, kurie susitapatina su garbinimo
objektu. Ahaṅgraha upāsana reiškia
garbinti Gopālą, Kṛṣṇą, suvokiant, kad
„aš esu Gopāla“.
2.
pratīka upāsakos – tie, kurie garbina pusdievius, laikydami
juos Aukščiausiuoju. Jie garbina Dievą, pasireiškiantį
daugeliu pavidalų, atliekančių skirtingas funkcijas ir
patenkinančių skirtingas žmonių reikmes.
3.
viśvarūpa upāsakos – tie, kurie garbina Viešpaties visatos
pavidalą. Jie garbina Dievą
kaip materiją, kaip gamtos stichijas, palaikančias žmonių,
bei kitų padarų gyvybę.
47BRājasika - aistros guṇos valdomi garbina demonus ir žmones
Aistros guṇos užvaldyti lenkiasi demonams. Antrojo
pasaulinio karo metais vienas Kalkutos gyventojas garbino Hitlerį, nes per
karą operacijomis juodojoje rinkoje jis susikrovė didžiulius
turtus. Aistros ir neišmanymo guṇų paveiktieji paprastai
Dievu išsirenka kokį nors galingą žmogų. Jie mano, kad
bet ką galima garbinti kaip Dievą, ir rezultatas bus tas pat.
48BTamasika - neišmanymo guṇos valdomi garbina vaiduoklius ir dvasias
Posmas nurodo, kad tokius dievus sukuria ir garbina aistros guṇos paveikti
žmonės, o valdomi neišmanymo guṇos tamsuoliai
lenkiasi vėlėms. Kai kurie žmonės meldžiasi prie
mirusiojo kapo. Seksualinę pakraipą turinčios garbinimo apeigos
taip pat priskirtinos tamsos guṇai. Nuošaliuose Indijos
kaimeliuose yra žmonių, kurie garbina dvasias. Indijoje
žemesniųjų klasių žmonės kartais eina į
mišką prie medžio, kuriame, jų žiniomis gyvena dvasia,
lenkiasi jai ir atnašauja aukas.
28Bnirguṇa – transcendentinis tikėjimas nukreiptas į Dievo Asmenį
Šie įvairūs garbinimo būdai iš tikrųjų
nėra Dievo garbinimas. Dievą garbina tie, kurie pasiekė
transcendentinį grynos dorybės būvį. „Śrīmad Bhāgavatam“ 4.3.23
sako: sattvaṁ viśuddham vasudeva-śabditaṁ —
„Gryną dorybę pasiekęs žmogus garbina Vāsudevą".
Šio teiginio prasmė ta, kad Aukščiausią Dievo
Asmenį garbina tik tie, kurie visiškai apsivalė nuo materialios
gamtos guṇų įtakos ir pasikėlė į
transcendentinę padėtį.
29BBhāgavatam apie tikėjimą guṇose
sāttviky ādhyātmikī
śraddhā
karma-śraddhā tu rājasī
tāmasy adharme yā śraddhā
mat-sevāyāṁ tu nirguṇā
„Tikėjimas,
kuris nukreiptas į dvasinį gyvenimą, yra dorybės
guṇos, tikėjimas, grindžiamas karmine veikla, yra aistros
guṇos, tikėjimas nuodėminga veikla, yra neišmanymo
guṇos, o tikėjimas atsidavimo tarnyste Man yra visiškai
transcendentinis.“ („Śrīmad
Bhāgavatam“ 11.25.27)
30BTikėjimą suteikia Kṛṣṇa
Kam
besilenktų žmogus, tikėjimą jo pasirinktu garbinimo objektu
jam suteikia Kṛṣṇa („Bhagavad-gīta“ 7.21). Jis taip pat
suteikia ir garbinimo rezultatus („Bhagavad-gīta“ 7.22). Iš
tiesų, kam besilenktų žmogus, jis garbina tik
Kṛṣṇą, tačiau daro tai neteisingai, todėl
Kṛṣṇos nepasiekia („Bhagavad-gīta“ 9.23). Tokiu
būdu ir ateistiškas, ir religingas žmogus yra priklausomas nuo
Dievo, nes tikėjimas ar jo stiprumas priklauso tik nuo Kṛṣṇos,
kuris Aukščiausios Sielos pavidalu yra kiekvienos gyvos
būtybės širdyje. Žmonės, kurie to nesupranta, ir mano,
kad į jų garbinimą atsiliepia įvairios gamtos jėgos,
protėviai ar garbinamos asmenybės, vadinami menko išmanymo („Bhagavad-gīta“
7.23). Keičiantis jų poreikiams, jie nuolat keičia savo
religijos objektą, todėl jų gyvenime nėra nieko pastovaus. Kṛṣṇa
sako Arjunai, kad protingas žmogus neprivalo tenkinti savo
užgaidų nuolat keisdamas garbinimo objektą, nes visas reikmes, kurias
patenkina daug mažų vandens šaltinių, patenkins ir didelis
vandens telkinys, taip ir tas, kuris pažino visų gyvų
būtybių pradžią – Dievą, patenkina visas savo
materialias bei dvasines reikmes. Religija, kurios objektas yra Dievo Asmuo, o
garbinimo metodas – bhakti - vadinama
nirguṇa - transcendentine,
nepavaldžia trims guṇoms.
31BReliginiai tikėjimai
Kai
tikėjimas įgyja garbinimo išraišką, jis vadinamas
religiniu tikėjimu. Kṛṣṇa sako, kad priklausomai nuo to,
kokia guṇa įtakoja
žmogų, jis pasirenka sau skirtingą garbinimo objektą.
Tikėjimas, pavaldus guṇoms, pagimdo
gausybę religinių tikėjimų, papročių,
tradicijų bei prietarų. Visos didžiosios pasaulio religijos gali
būti drąsiai vadinamos religiniais tikėjimais, kadangi
tikrąjį atsidavimą Dievui ir nemotyvuotą tarnystę Jam
išstūmė ritualai, tradicijos bei naudos siekimas.
Transcendentinis tikėjimas yra labai reta Dievo dovana, gaunama tik tyro
vaiṣṇavo guru malone.
10BTikėjimas ir
bhakti
Śrīla Rūpa Gosvāmi sako, kad iš
devynių atsidavimo tarnystės pakopų tikėjimas - śraddhā yra pirmoji. Atsidavimui
gilėjant, śraddhā taip
pat stiprėja.
32BTikėjimo apibrėžimas
Jau
kalbėjome, kad tikrasis tikėjimas (paramārthika śraddhā) reiškia, jog tikime Kṛṣṇos
nurodymais ir jais sekame. Śrī Caitanya Mahāprabhu sako:
’śraddhā’-śabde——viśvāsa kahe
sudṛḍha
niścaya
kṛṣṇe
bhakti kaile sarva-karma kṛta
haya
“Atlikdamas
transcendentinę meilės tarnystę Kṛṣṇai,
žmogus automatiškai atlieka visą papildomą veiklą.
Toks tvirtas tikėjimas, palankus atlikti atsidavimo tarnystę, vadinamas
śraddhā.” („Caitanya Caritāmṛta“,
Madhya 22.62)
Kai
žmogus pradeda atlikti atsidavimo tarnystę Viešpačiui,
reikia suprasti, kad jis jau įvykdė visas savo pareigas materialiame
pasaulyje. Jis patenkino protėvius, paprastas gyvas būtybes ir
pusdievius. Tokiai asmenybei nebereikia galvoti, kad reikia daryti kažką
papildomai. Visa tai jau atlikta. Karminė veikla atliekama, siekiant
patenkinti materialias jusles, tačiau kai žmogus pažadina
snaudžiančią meilę Dievui, jam nebereikia atlikti
papildomos dorybingos veiklos. Didžiausias karminės veiklos laimėjimas
yra materialaus gyvenimo atsižadėjimas, o bhaktas tai pasiekia labai
lengvai. Tad jis laimingas gali atlikti atsidavimo tarnystę
Viešpačiui atsižadėjimo dvasia. Toks įsitikinimas, kad
Kṛṣṇos sąmonės pakanka pasiekti tobulumą,
vadinamas tvirtu tikėjimu. Tvirtas tikėjimas reiškia, kad bhaktas
nesigriebia papildomų (ne Kṛṣṇos sąmonės)
metodų pagerinti savo atsidavimo tarnystę arba Kṛṣṇos
sąmonę. „Śrīmad Bhagavatam“ 4.31.14 sako:
yathā taror
mūla-niṣecanena
tṛpyanti
tat-skandha-bhujopaśākhāḥ
prāṇopahārāc
ca yathendriyāṇāṁ
tathaiva
sarvārhaṇam acyutejyā
“Laistant
medžio šaknis, vandens gauna jo šakos, šakelės ir
lapai, o tiekiant skrandžiui maistą, patenkinamos visos kūno
juslės. Taip ir atliekant transcendentinę tarnybą
Aukščiausiam Viešpačiui, savaime patenkinami visi
pusdieviai ir kitos gyvosios esybės.”
33BTikėjimo prigimtis
Bhaktivinoda Ṭhākura pateikia
tokį tikėjimo apibrėžimą:
śraddhā-tv-anyopāya-varjaṁ bhakty-unmukhī citta-vṛtti viśeṣa
„Šis konkretus širdies
nusiteikimas (citta-vṛtti),
kuris visuomet nukreiptas vien į Śrī
Kṛṣṇą, atidėjus į šalį visus kitus sādhanos metodus, tokius kaip jñāna, karma ir joga, yra
vadinamas śraddhā.“ (Āmnāya-sūtra
57)
Kitaip tariant tikėjimas – tai širdies
funkcija, kuri visada nukreipta tik į bhakti
Kṛṣṇai ir atmeta visus kitus tobulėjimo metodus.
34BTikėjimas ir sukṛiti
bhaktistu bhagavad bhakta saṅgena parijāyate
sat-saṅga-prāpyate
pumbhih sukṛtaih
pūrva saṅcitaih
„Bhakti apsireiškia tik bendraujant su Viešpaties bhaktais. Bendravimas su bhaktais yra pasiekiamas
dėl anksčiau sukauptos dorybės.“ (Bṛhan Nāradīya Purāṇa 4.33; Hbv 10.279)
Śāstrose śubha-karma
– dorybinga veikla – yra vadinama sukṛti. Śubha-karma yra dviejų rūšių: ta, kuri skatina bhakti
ir ta, kuri skatina antrinius rezultatus, besiskiriančius nuo bhakti.
Sukṛti, kuri suteikia paprastus vaisius, kyla iš tokios veiklos, kaip
tarnavimas tėvams ar savo vyrui, socialinis darbas, labdara, nitya-naimittika-karma
(kasdieninė ir proginė veikla), saṅkhyos bei kitų jñānos
formų lavinimas ir t.t.
Sukṛti, kuri suteikia pāramārthika – transcendentinius
rezultatus, arba kitaip tariant bhakti, kyla iš sąlyčio
su vietovėmis, tokiomis kaip šventykla arba šventa vieta, laiku
ar šventomis dienomis, arba objektais, susijusiais su bhakti arba sādhu-saṅga. Kai per nesuskaičiuojamus gyvenimus
susikaupia didelis kiekis tokios sukṛti, pagimdančios bhakti, bhakti
apsireiškia pasinaudojusi sādhu-saṅgos terpe.
Laukika arba materiali sukṛti, suteikusi trokštamus rezultatus,
išsenka. Laukika-sukṛti vaisius nesiekia toliau materialių malonumų. Sukṛti, kylanti iš brahma-jñānos,
sukuria vaisių mukti (išsivadavimo) pavidalu ir tuoj pat
išsisklaido. Šie du
sukṛti tipai yra visiškai nepajėgūs užauginti bhakti vaisių.
Sukṛti, auginanti
bhakti, kyla iš bendravimo su vaiṣṇava-sādhu bhaktais,
laikantis Ekādaśī, Janmāṣṭamī,
Gaura-pūrṇīmos ir kitų progų, kurios sukelia
šventumo nuotaiką, regint ar liečiant tulasī, ar lankant
šventyklą, Śrī Vṛndāvaną bei kitas
šventas vietas, susijusias su Viešpačiu, šventas upes,
tokias kaip Gaṅgā arba Yamunā, pagerbiant mahā-prasādą
ir kita panaši veikla. Kuomet
ši veikla atliekama nežinant apie tai, ji vadinama sukṛti. Tačiau kuomet ši
veikla atliekama kartu su bhaktais ir visiškai įsisąmoninus jos galybę,
ji tampa bhakti sudedamosiomis
dalimis.
„Śrīmad-Bhāgavatam“ 11.20.8 sako: Aukščiausias
Viešpats pasakė: yadṛcchayā mad-kathādau
jāta-śraddhas-tu ya˙ pumān—“ Tie, kuriems geros sėkmės,
sukauptos ankstesniuose gyvenimuose,
dėka pabudo śraddhā
pokalbiams apie Mano žaidimus (līlā-kathā),
jie yra kvalifikuoti užsiimti bhakti.“
Śrīla Jīva Gosvāmī, apibrėždamas
žodžio yadṛcchayā
(savanoriškai, spontaniškai, arba savo paties valia)
reikšmę šiame posme, sako:
kenāpi parama svatantra bhagavad-bhakta-saṅga
tat-kṛpājāta
parama-maṅgalodayena
„Bendraujant su labiausiai [nuo materialios gamtos] nepriklausančiais bhaktais
ir įgytos jų malonės dėka, galima pasiekti pačią
didžiausią sėkmę (saubhāgyą).
Ši saubhāgya pati savaime
suteikia teisę praktikuoti bhakti.“
Saubhāgyos reikšmė yra tai, kad ankstesniuose
gyvenimuose susidūrus su sādhu
ir gavus iš jų malonę, prote ar širdyje susiformuoja labai
gilus įspūdis (saṁskāra).
Kai šis įspūdis vėl puoselėjamas šiame gyvenime,
jis pabunda śraddhos pavidalu. Śraddhā yra bhakti pabudimo priežastis.
35BTikėjimas ir sadhu saṅga
“Śrīmad Bhāgavatam” 3.25.25 sako, kaip
stiprinamas tikėjimas:
satāṁ prasaṅgān mama vīrya-saṁvido
bhavanti hṛt-karṇa-rasāyanāḥ kathāḥ
taj-joṣaṇād āśv apavarga-vartmani
śraddhā ratir bhaktir anukramiṣyati
“Bendraujant su tyrais bhaktais, pokalbiai apie
Aukščiausio Dievo Asmens žaidimus bei veiklą yra labai
malonūs ir džiugina ausį bei širdį. Gilinant tokias
žinias, palaipsniui daroma pažanga kelyje link išsivadavimo, ir
galiausiai išsivadavus, tikėjimas ir potraukis pasidaro tvirtas.
Tuomet prasideda tikrasis atsidavimas ir atsidavimo tarnystė.”
kṛsṇa-bhakti-janma-mula haya 'sadhu-saṅga'
kṛsṇa-prema janme, teṅho punah mukhya anga
„Sadhu-saṅga yra kṛṣṇa-bhakti
vienintelė priežastis. Ši sādhu-saṇga
laisto kṛṣṇa-bhakti
augalą (sādhana-bhakti) śravana ir kīrtana pagalba ir taip transformuoja jį į kṛṣṇa-premą. Kuomet
pažadinama kṛṣṇa-prema,
sādhu-saṅga dar kartą
tampa pačia svarbiausia aṅga.“
(„Caitanya Caritāmṛta“,
Madhya 22.83)
brahmāṇda bhramite kona bhāgyavān jīva
guru-kṛsna-prasāde pāya bhakti-latā-bīja
„Nuolatos keliaudamos po nesuskaičiuojamas materialias visatas, kai
kurios jīvos, kurioms ypač pasisekė, nepriežastinės
Śrī Śrī Guru ir Kṛṣṇos malonės
dėka įgyja śraddhos
bhakti-latā-bīja.“ („Caitanya
Caritāmṛta“, Madhya 19.151)
sādhu-saṅge kṛṣṇa-bhaktye śraddhā yadi haya
bhakti phala ‘prema’ haya, saṁsāra yāya kṣaya
„Kai sādhaka-bhaktas
įgyja tikėjimą, bendraudamas su minkštos širdies ir
prieraišiais (snigdha) rasika vaiṣṇavais, kurie už jį labiau pažengę,
kurie gerai išmano visas apreikštųjų
šventraščių išvadas ir kurie turi panašų
polinkį atsidavimo tarnystei (svajātīya),
jis labai greitai gauna prema-bhakti,
o jo materialūs pančiai greitai sutrūkinėja.“ („Caitanya Caritāmṛta“, Madhya
22.49)
36BTikėjimo lygiai
Čaitanja
Mahaprabhu mokė Sanātaną Gosvamį apie tai, kad bhakto lygis
priklauso nuo tikėjimo.
śraddhāvān jana haya bhakti-adhikārī
‘uttama’, ‘madhyama’, ‘kaniṣṭha’—śraddhā-anusārī
„Bhaktai yra skirstomi į kategorijas pagal savo śraddhā lygį. Tie, kurių tikėjimas yra
mažiausias, vadinami kaniṣṭha-bhaktais;
kurių tikėjimas yra vidutinis – vadinami madhyama-bhaktais, o tie,
kurių tikėjimas labai išvystytas, vadinami uttama-mahābhāgavatais.“ („Caitanya Caritāmṛta“, Madhya 22.64)
11BAbejonė
37BAbejonės – materialaus proto funkcija
Prabhupada
sakė, kad protingas yra tas, kuris mąsto apie tai, kas pasiekiama
mąstymu. Tas, kuris mąsto apie tai, kas pranoksta mąstymą,
nėra protingas, jis - maištininkas. Toks žmogus,
nekontroliuodamas savo proto, dažniausiai tampa abejonių auka.
Abejonė
gali tapti bhakto priešu. Susiduręs
su sunkumais, bhaktas gali suabejoti
visu procesu. Priežastis – materiali - protas nenori diskomforto. Jis nori
visada būti patenkintas. Protas ieško materialaus pasitenkinimo atsidavimo
tarnystėje. Ir nors atsidavimo tarnystė atliekama su džiaugsmu,
ji įtraukia palaipsnį proto žabojimą, kurį protas
anksčiau ar vėliau pajunta. Tada jis pradeda spyriotis. Vienas
iš proto triukų – abejonė - “Ką aš čia darau?
Kodėl privalau taip kankintis? Kodėl negaliu būti toks kaip visi
ir gyventi normaliai, daryti tai, ką noriu, o ne tai, ko nori
šventyklos prezidentas ar guru?
O gal šis guru taip pat ne
šventas? Gal jis taip pat netobulas?” Visa tai yra proto triukai, kai jis bando
vaduotis iš apynasrio, kurį norime jam uždėti. Kas laukia
tų, kurie nesugeba pažaboti proto abejonių, aprašo
„Bhagavad-gītos“ 9.3 posmas:
aśraddadhānāḥ puruṣā
dharmasyāsya parantapa
aprāpya māṁ
nivartante
mṛtyu-saṁsāra-vartmani
“Netikintys
pasiaukojimo tarnyba negali ateiti pas Mane, o priešų
nugalėtojau. Todėl jie grįžta į gimimo ir mirties
ratą materialiame pasaulyje.”
Abejonė
gali būti nepagrįsta ir pagrįsta. Abejonės gali kilti
dėl nepasitikėjimo. Neįmanoma priversti kitą
žmogų kažką daryti, jei šis nepasitiki liepiančiu
arba prašančiu.
38BNepagrįstos abejonės
Nepagrįstos
abejonės kyla, kai nėra pagrindo nepasitikėti kitais. Pavyzdžiui,
galima abejoti dvasiniu mokytoju, nerandant tokioms abejonėms
priežasties.
Nepagrįstos
abejonės taip pat kyla, kai pasikliauname kita asmenybe, tačiau
nepasitikime savimi, abejojame dėl savęs, ar galėsime pasiekti
tai, apie ką kalba dvasinis mokytojas.
Abejonės
gali kilti iš pavydo - nesąmoningo noro atmesti visa tai, ką
sako asmenybė, už kurią norom nenorom jautiesi žemesnis.
39BPagrįstos abejonės
49BAsmenybės patikimumas
Pagrįsta
abejonė atsiranda tada, kai nėra pagrindo pasitikėti, kai
asmenybė mūsų netraukia, nėra užtikrinto charakterio,
tikslai nežinomi arba abejotini. Abejojame apsišaukėliais guru,
nepasitikime politikais ar savanaudiškais žmonėmis.
Pagrįsta
abejonė kyla iš nusivylimo materialiu pasauliu ir siekiais jame tapti
laimingam. Kitaip tariant, norint sėkmingai praktikuoti dvasinį
gyvenimą, reikia suabejoti materialiu.
50BKritinis
mastymas
Ką
daryti, jei abejojame Vediniais raštais ar senovės
išminčiais? Čia gali padėti kritinis mąstymas.
Bhaktivinoda Ṭhākura sako, kad netgi į Vedų
literatūrą ir jos komentarus turėtume žiūrėti
kritiškai, bet dvasiškai. Šventraščiuose
egzistuoja reliatyvumas, o komentatorių nuomonės dėl
įvairių dvasinių teiginių reikšmės ir jų panaudojimo
taip pat skiriasi. Visa tai yra sunku surūšiuoti, todėl
kiekviename žingsnyje yra reikalingas vadovas.
Praktikuojantis dvasinį
gyvenimą, turi mokytis mąstyti kritiškai, bet vis dėlto
dvasiškai. Šventraščiai
ir šventieji tai pabrėžia, o kvalifikuotas guru gali padėti
tokį, dvasinio sugebėjimo atskirti, lygį pasiekti.
52BŠventraščių reliatyvumas
Šventraščiai pateikia daugybę
žinių. Juose aukščiausias tikslas aprašomas kartu su
priemonėmis pasiekti jį. Tačiau šventraščiai stengiasi
vesti ir tuos, kurių nedomina galutinis gyvenimo tikslas. Tuo tikslu
šventraščiai pateikia reliatyvias žinias apie kitus
įmanomus tikslus, kurių žmonija gali siekti, ir kaip tų
tikslų geriausia siekti.
Šventraščiai aprašo
dėsnius, reguliuojančius įvairių idealų, kylančių
žmogaus sieloje, siekimą, o taip
pat siūlo objektyvias priemones nustatyti žmogiškų
vertybių hierarchiją. Tai darydami šventraščiai
nėra dogmatiški. Jie kviečia naudoti intelektą, kiekvienam
individui palikdami nuspręsti, kas jam svarbu ir kas atitinka jo
idealą. Žmogaus intelektas taip pat kviečiamas dalyvauti, suprantant
Vedų išvadas, ir ginant šventraščius nuo opozicijos, nepripažįstančios
Vedų autoriteto.
Nuoširdus paklusimas dvasiniam
autoritetui galiausiai turi pažadinti tokį dvasinį kritinį
mąstymą. Nesėkmei, daugybė žmonių bando tai padaryti
arba nepaklusdami virš racionalioms pažinimo priemonėms (guru), arba paklusdami dvasiniam
autoritetui siekia išvengti sunkaus uždavinio – išmokti kritinio
dvasinio mąstymo.
53BŠventraščiai
atsirado iš šventų asmenybių individualios patirties
Ṭhākura
Bhaktivinoda sako, jog tam tikra prasme patys šventraščiai, o ypač
jų rašytiniai komentarai, yra gauti iš dvasiškai
pažengusių sielų asmeninių atradimų. Todėl mes
negalime visiškai atmesti savo asmeninės įžvalgos, ir prisidengę
dvasine praktika aklai sekti šventraščiais. Apie tai Ṭhākura
Bhaktivinoda rašo:
„Todėl
būtina žinias kultivuoti savo asmeninių atradimų
šviesoje. Tai taisyklė, reguliuojanti šventraščių
studijas. Kadangi žinios, kilusios iš asmeninių atradimų,
yra visų šventraščių pagrindas, kaip galime
tikėtis naudos iš jų, tai ignoruodami ir priklausydami tik nuo
raštų, kurie yra šakos, augančios iš šios
patirties?“
„Sąlygotai
sielai patariama studijuoti Vedą pasinaudojant šventraščių
komentatorių paaiškinimams. Tačiau net šių
paaiškinimų padedami, turėtume šias žinias patikrinti akivaizdaus
žinojimo (arba asmeninių atradimų) šviesoje, nes šios komentuojančios
literatūros autorių mintis ne visuomet būna aiškiai išdėstyta.“
54BKritinis
mąstymas skatina asmenybės vientisumą
Reikia
pabrėžti, kad kritiško dvasinio mąstymo vengimo,
prisidengiant griežtu sekimu Vedomis, negatyvi pusė yra
neišmatuojama. Toks žmogus atitraukia savo intelektinius gabumus nuo
tarnystės Dievui ir praranda dvasinį ar net materialų vientisumą.
Taip pat jis prisideda prie to, kad gyvybinga dvasinė tradicija virsta
nereikšminga religinio kultūrinio bagažo mase, ir dar paakina tuos,
kurie sako, kad religija ir šventraščiai skirti negalintiems pakelti
neužtikrintumo arba nesugeba suprasti daugiau, nei juoda ar balta.
40BKas padeda atsikratyti abejonių?
Abejonėms
išsklaidyti nėra kito būdo, kaip žinojimas. Kai sužinome
dvasinio mokytojo nesavanaudiškus ketinimus ir suprantame, kad jis neapgaudinėja,
galime juo neabejoti. Tarnaudami Kṛṣṇai, įgyjame
praktinių žinių, patiriame rezultatą, ir tai mus skatina
dar labiau pasitikėti guru.
„Śrīmad
Bhāgavatam“ 11.20.30 sako:
bhidyate hṛdaya-granthiś
chidyante sarva-saṁśayāḥ
kṣīyante cāsya
karmāṇi
mayi dṛṣṭe
’khilātmani
“Mazgas
širdyje yra perkertamas, visos abejonės yra sukapojamos į
gabalus ir karminių veiksmų grandinė nutrūksta, kai į
Mane žiūri kaip į Aukščiausią Dievo Asmenį.”
Kai sukaustyta akmeniu širdis regi Kṛṣṇą
- aukščiausią transcendentinių malonumų
šaltinį (akhila rasāmṛta mūrti) - ji pati patiria
rasą ir širdis ištirpsta,
tuomet visos proto, siekiančio patirti tikrąjį malonumą,
abejonės išsisklaido (paraṁ dṛṣṭvā
nivartate), nes protas atranda tai, ko iš tiesų siekė, ir
tada iš karto sustabdoma karmos
mašina – nebėra daugiau ko siekti, viskas jau atrasta ir aišku.
Abejonės
Kṛṣṇos sąmonėje neišvengiamos, kol intelektas yra
susižiedavęs su juslėmis. Kartais įsisavinti iki galo
Kṛṣṇos sąmonės procesą prireikia daugelio
gyvenimų. Tačiau atsikratę abejonių galime laisvai pajudėti.
Galiausiai abejonės
išnyksta tuomet, kai protas ir intelektas paklūsta širdžiai.
Abejonės
išsisklaido įgijus skonį šventam vardui, ruci. Šioje pakopoje šventas
vardas, anksčiau buvęs vaistu, tampa maistu.
Dar neturintis
skonio šventam vardui savo abejones turi išsklaidyti padedamas to,
kuris tokį skonį turi, ir studijuodamas Gaudīya Vedāntą. Bendravimas ir studijos padeda
suvaldyti protą ir išvystyti dvasinį intelektą. Skoniui
atsirasti reikalingas praktikos tvirtumas.
Nors intelektas gali
siūlyti užtikrintumą, juo sekti reikia atsargiai, nes materialus
intelektas taip pat nežino tiesos. Visiškas žinojimas
būdingas tik meilei. Mylėdamas, žmogus žino, ką reikia
daryti. Žmogus, mylintis Dievą, žino viską, ką jam
reikia žinoti ir šis žinojimas visiškai išvaduoja
iš abejonių. Ten, kur viskam vadovauja širdis, niekas neklausia,
ar verta tarnauti Kṛṣṇai. Visi klausia, kaip geriau tarnauti
Kṛṣṇai.
2BKlausimai
1.
Ką
reiškia žodis Veda?
2.
Kaip
dar vadinama Vedinė literatūra (žodis susijęs su
tikėjimu)?
3.
Koks
Vedų tikslas?
4.
Kokiais
kriterijais remdamiesi galime suprasti tiesą?
5.
Kas
negali suprasti Vedų?
6.
Nuo
ko priklauso tikėjimas?
7.
Kaip
gyva būtybė susijusi su tikėjimu?
8.
Ką
reiškia žodis śraddhā?
9.
Kaip
tikėjimas susijęs su vertybių sistema?
10.
Išvardinkite
penkias vertybių dimensijas?
11.
Kokie
yra tikėjimo šaltiniai?
12.
Kokios
tikėjimo formos skiriamos pagal būties kokybę?
13.
Ką
garbina skirtingų guṇų veikiamos gyvos būtybės?
14.
Kas
suteikia tikėjimą ir garbinimo rezultatus?
15.
Kas
yra religinis tikėjimas?
16.
Kokią
vietą tikėjimas užima tarp bhakti pakopų?
17.
Pateikite
tikėjimo apibrėžimą, kurį pateikė Śrī
Caitanya Mahāprabhu.
18.
Pateikite
tikėjimo apibrėžimą, kurį pateikė Śrīla
Bhaktivinoda Ṭhākura.
19.
Iš
kur atsiranda tikėjimas atsidavimo tarnyste?
20.
Kaip
bhakto lygis susijęs su tikėjimo stiprumu?
21.
Kada
išsisklaido abejonės?