KARMA, JÑĀNA,
BHAKTI
Trumpai
apie temą
Visi žmonės pagal gyvenimo tikslą skiriami į
tris kategorijas:
1) Siekiantys juslinių malonumų (bhukti)
atlieka karmą;
2) Siekiantys išsivaduoti (mukti) praktikuoja jñāną;
3) Siekiantys meilės (prema) praktikuoja bhakti;
Iš jų karmis atstovauja prisirišimą (rāga)
prie materijos;
Jñānis atstovauja tuščią materijos
atsižadėjimą (phalgu vairāgya);
Bhaktas atstovauja teisingą atsižadėjimą (yukta
vairāgya), panaudodamas materiją Kṛṣṇai.
Pagal žmonių siekius Vedos suskirstytos į tris
dalis:
Karma kāṇḍa aprašo, kaip žmogus gali pagerinti
savo gyvenimo sąlygas materialiame pasaulyje.
Jñāna kāṇḍa aprašo išsivadavimo
būtinybę ir būdus išsivaduoti.
Upāsanā (bhakti) kāṇḍa aprašo Dievo Asmens
garbinimą ir meilę Jam.
Kiekvienas iš šių kelių skiriamas
atitinkamos kvalifikacijos žmonėms.
Karma kāṇḍą studijuoja tie, kurie nori ilgai
trunkančio malonumo. Šis malonumas pasiekiamas garbinant Dievą
ar pusdievius, o ne sunkiu darbu.
Karma kāṇḍos trūkumas - šis kelias negali
suteikti išsivadavimo. Visi malonumai, kuriuos suteikia karmos kelias
laikini ir riboti. Jie nepatenkina širdies.
Karma kāṇḍos privalumas – sekdamas Vedomis, kad
patirtų malonumus, žmogus įgyja pasitikėjimą Vedomis,
ir palaipsniui pradeda siekti aukštesnių dalykų.
Karma joga
- tai veikla, rezultatus atiduodant Aukščiausiajam. Rezultatas yra
produktas, kurį dirbdamas sukuria žmogus, o taip pat atlyginimas
už darbą. Abu jie turi būti paaukoti Dievui.
Labdara ir darbas kitiems nelaikomi karma joga, tai dorybinga
karma.
Jñāna kāṇḍą studijuoja tie, kurie suprato
materialių pastangų ir malonumų laikinumą, todėl jñānis
aukščiau už karmį.
Jñāna kāṇḍos trūkumas – žmogus bando
pažinti transcendenciją materialiomis priemonėmis (protu,
intelektu), todėl kelias yra skausmingas ir rezultatas apgailėtinas.
Jñāna kāṇḍos privalumas – padeda atsikratyti
prisirišimo prie materijos ir padeda suvokti Dievą kaip
Būtį.
Jñāna
joga Kṛṣṇos
sąmonėje leidžia pažinti Dievą ir save, kaip Dievo
tarną. Ši jñāna yra bhakti sādhanos
dalis ir neturi jñāna
kāṇḍos trūkumų.
Malonumai (bhukti) ir išsivadavimas (mukti)
yra šalutiniai tikslai, svetimi jīvos prigimčiai, nes
susiję tik su materialiu kūnu ir jo aplinka.
Upāsanā kāṇḍą studijuoja tie, kurie
suprato, jog sąlygotumo priežastis yra ne materialūs norai (kaip
galvoja jñāniai), o nusigręžimas nuo Dievo,
todėl jie siekia atstatyti ryšį su Dievu. Tuo bhaktai
pranoksta jñānius.
Bhakti
kāṇḍos
trūkumas –
norint suvokti Kṛṣṇą, reikia keisti
požiūrį. Požiūrį „Aš esu centras“ turi
pakeisti požiūris „Kṛṣṇa yra centras“. Tai gali
būti sunku, bet ankstesnis požiūris taip pat neveikia.
Bhakti
kāṇḍos
privalumai: šis
kelias yra natūralus. Jis nieko mumyse nesukuria, o tik pažadina
glūdinčią tendenciją mylėti ir būti mylimais; Jis
labiausiai atskleidžia Dievą, Jo savybes ir žaidimus.
Karmos,
jñānos ir bhakti keliai susiję kaip grandys
grandinėje – kur baigiasi viena grandis, prasideda kita.
Karmos
ir jñānos kelyje priemonės, siekiant tikslo, labai
skiriasi nuo paties tikslo ir atmetamos jį pasiekus. Atsidavimo kelyje, bhakti
yra priemonė, o tikslas – prema bhakti, todėl tikslas ir
priemonė nesiskiria.
Plačiau apie temą
Istorija apie pamestus
pinigus.
Jei vienas žmogus atranda pinigus, jis
pasiima sau, kitas galvoja, kad jis yra sąžiningas ir palieka juos
gulėti, galvodamas, kad tai ne jo, o trečias paima, ir suradęs
šeimininką, atiduoda pinigus jam. Taip ir šie trys keliai. Karmiai
ima viską sau. Jñāniai galvoja, kad viskas yra
iliuzija, ir mes patys iliuzija, niekas mums nepriklauso. Bhaktai
suvokia, kad viskas priklauso Kṛṣṇai, todėl viską
panaudoja tarnystei jam. Tai labai akivaizdus pavyzdys, parodantis bhakti
privalumą.
„Bhagavad-gīta“
6.47 posme sakoma:
yoginām api sarveṣāṁ
mad-gatenāntar-ātmanā
śraddhāvān bhajate yo māṁ
sa me yuktatamo
mataḥ
„Iš visų jogų, tas kuris su didžiu
tikėjimu visad gyvena Manyje, galvoja apie mane ir tarnauja Man su
transcendentine meile, yra artimiausiai susijęs su manimi jogos
ryšiais ir visų aukščiausias. Tokia Mano nuomonė.“
Karma kāṇḍa - darbas
Karma reiškia pareigą, veiklą
arba veiklos rezultatus. Kiekvienas žmogus sunkiai dirba tam, kad
gautų rezultatą. Visi dirba tam, kad geriau gyventų. Karma yra
siekiančių bhukti (malonumų), tikslas.
Karma kāṇḍa - Vedų skyrius, kuriame
aprašomi ritualai ir priemonės, kaip pasiekti rojines planetas arba
gimti pasiturinčioje šeimoje arba susilaukti vertingų
palikuonių. Taigi karma kāṇḍa aprašo, kaip
žmogus gali pagerinti savo gyvenimo sąlygas materialiame pasaulyje. Karma
kāṇḍos taisyklės yra labai sunkios ir griežtos,
todėl tie, kurie seka šiuo keliu yra lyginami su kvailiais. Jie
siekia to, kas neturi didelės vertės ir sunkiai dirba, kad gautų
apgailėtiną rezultatą. Visos sąlygotos sielos, kurios
beprotiškai siekia juslinių malonumų ir nežino, kad taip
niekuomet neišbris iš materijos purvyno, už savo pastangas pelno
tik vienintelį atpildą - nepabaigiamą gimimų ir
mirčių virtinę. Penktoje „Śrīmad Bhāgavatam“
giesmėje Rišabhadeva aiškiai sako sūnums: “
Žmonės, įsitraukę į karminę veiklą, kaskart
iš naujo gimsta ir miršta, ir kol jie nepatiria meilės
Vāsudevai, negali būti nei kalbos apie jų išsivadavimą
iš griežtų materialios gamtos dėsnių.” „Bhagavad-gītoje“
4.12 Kṛṣṇa sako:
kāṅkṣantaḥ karmaṇāṁ siddhiṁ
yajanta iha devatāḥ
kṣipraṁ hi mānuṣe
loke
siddhir bhavati karma-jā
„Žmonės šiame pasaulyje trokšta pasisekimo
karminėje veikloje, todėl jie garbina pusdievius. Žinoma, jie
greitai sulaukia tokios veiklos rezultatų.“
Tačiau
jie turi suvokti, kad tuos rezultatus duoda Kṛṣṇa, ir kad
pusdieviai yra tik Kṛṣṇos įgaliotos asmenybės,
neturinčios nepriklausomos egzistencijos. Tokio garbinimo rezultatas yra
laikinas ir ribotas. Žmogus, garbindamas pusdievius negali pasiekti
išsivadavimo iš materijos gniaužtų, kadangi netgi patys
aukščiausi pusdieviai taip pat pavaldūs gimimui ir mirčiai.
Kṛṣṇa vadina, tuos, kurie siekia materialios gerovės
menko išmanymo žmonėmis. „Bhagavad-gītoje“ 7.23 sakoma:
antavat tu phalaṁ teṣāṁ
tad bhavaty
alpa-medhasām
devān deva-yajo yānti
mad-bhaktā yānti mām api
„Menko išmanymo žmonės garbina pusdievius, o
jų vaisiai yra riboti ir laikini. Tie kurie garbina pusdievius eis pas
pusdievius, tačiau Mano bhaktai ateis pas Mane.“
Patys
pusdieviai negali duoti jokių malonių žmonėms, jei to
nesankcionuoja pats Kṛṣṇa. Jis kaip Paramātma yra
netgi pusdievių širdyse ir suteikia jiems galimybę patenkinti garbinančio
žmogaus troškimus. Todėl sakoma, kad visų aukų
atnašavimų tikslas yra Viṣṇu. Jis yra tarpininkas ir
galutinis palaikytojas. Jis vienintelis suteikia tai ko reikia gyvosioms
būtybėms (eko bahūnāṁ yo vidadhāti
kāmān).
Karma kāṇḍos ribotumas yra tai, kad šis
kelias negali suteikti išsivadavimo. Tai yra materialistinis kelias
kvailiems ir menko išmanymo žmonėms. Tačiau Vedos neatmeta
šio kelio todėl, kad tokie žmonės egzistuoja. Jiems yra
duodamas šis kelias tam, kad mokytųsi paklusti Vedų autoritetui.
Žmogus, kuris mato, kaip jo troškimai išsipildo, įgyja
tikėjimą Vedomis. Tada, po kurio laiko, jis gali suprasti ir kitus
Vedų nurodymus, kurie kalba apie transcendenciją. Žmogus
patikėjęs Vedomis supranta, kad materialus rezultatas visuomet
ribotas ir negali patenkinti sielos. Tada žmogus pereina prie karma
jogos, kuri yra aukštesnė už karma kāṇḍą.
Karma joga – darbo
rezultatų atsižadėjimas
Tai veikla
atsisakant rezultatų. Kiekvienas žmogus turi darbą, kuris jam
patinka. Jis negali atsisakyti šios veiklos ir daryti tik tai, kas iš
jo reikalaujama. Todėl pradinėje pakopoje, kelyje į
transcendenciją Vedos nereikalauja atsisakyti pačios veiklos, nes
kančios ir prisirišimų priežastis ne veikloje, o rezultate.
Todėl tas, kuris nori pasiekti jogą, turi mokytis
atsižadėti veiklos rezultatų. Kiekviena veikla sukuria du
rezultatus: tiesioginį ir netiesioginį.
Tiesioginis
rezultatas yra produktas, kurį sukuria mūsų veikla: mokytojui -
mokinių išsilavinimas, vadybininkui – įstaigos darbo
našumas, verslininkui – prekės, o darbininkui – produktas.
Netiesioginis
veiklos rezultatas yra atlyginimas, kurį už savo darbą gauname.
Dažniausiai tai bus piniginis pelnas ar kitos gėrybės.
Atlyginimas verslo savininkui bus jo įmonės pelnas, darbininkui – jo
alga.
Abu
šiuos rezultatus reikia išmokti aukoti Dievui ar kitiems.
Pirmiausiai, sukurdamas vertę žmogus galvoja, kad daro tai dėl
Dievo, o ne dėl savęs. Tai pirmoji karma jogos sąlyga.
Mokytojas galvoja, kad mokinių išsilavinimas yra Dievo garbei.
Vadybininkas galvoja, kad jo įmonė dirba Dievo garbei ir t.t.
Antra, jis
turi išmokti atiduoti pinigus, kuriuos uždirba, kitiems. Kṛṣṇa
sako „Bhagavad-gītoje“ (18.5):
yajña-dāna-tapaḥ-karma
na tyājyaṁ kāryam eva tat
yajño dānaṁ tapaś caiva
pāvanāni manīṣiṇām
„Aukų,
labdaros ir askezių negalima atsisakyti, juos reikia atlikti. Išties,
aukos, labdara ir askezės apvalo net ir didžiąsias sielas.“
Visos trys
šios veiklos formos sudaro karma jogos turinį. Auka yra tai,
ką mes atiduodame aukštesniam už save, t.y. Dievui. Labdara yra
tai, ką atiduodame žemesniam už save, t.y. skurdžiam,
nelaimingam žmogui. Askezė yra tai, ką mes atimame nuo
savęs, aplamai to atsisakydami. Didžiausia askezė yra ne
savęs kankinimas, o materialių malonumų, kuriuos mums suteikia
veikla, padėtis ir pinigai, atsisakymas.
Dorybinga karma,
kuomet žmogus atiduoda pinigus labdarai, žmonių maitinimui,
ligoninių statymui ir t.t., negali būti vadinama karma joga.
Tada, kai žmogus savo veiklos rezultatus pradeda aukoti Kṛṣṇai,
Kṛṣṇos šventyklai arba šventoms asmenybėms, tuomet
jo veikla tampa karma joga ir priartėja prie bhakti jogos. Tada tai yra
vadinama karma joga-veikla Kṛṣṇos sąmonėje.
Tai yra įžanginė pakopa į tyrą Kṛṣṇos
sąmonę.
Karma
jogą atspindi
posmas iš „Bhagavad-gītos“ 9.27
yat karoṣi yad aśnāsi
yaj juhoṣi dadāsi yat
yat tapasyasi kaunteya
tat kuruṣva mad-arpaṇam
„O Kunti sūnau, kad ir ką tu darytum, valgytum,
aukotum ar atiduotum, kokias askezes tu atliktum - daryk tai kaip auką
Man.“
Jñāna kāṇḍa - pažinimas
Jñāna
(sakoma: gjana)
- pažinimas vardan tiesos. Jñāną praktikuoja tie,
kurie siekia mukti (išsivadavimo).
Tai yra
geriau nei karma kāṇḍa, tačiau vien filosofinis
pažinimas ar meditacija, savęs atsižadėjimas, juslių
slopinimas etc. nėra aukščiausia jogos forma. Jñāna
jogos rezultatas yra beasmenio Brahmano suvokimas. Tai yra žmogus gali
suvokti Absoliučią Tiesą beasmeniu pavidalu ir išsivaduoti
nuo gimimų ir mirčių rato. Tačiau virš Brahmano
aspekto yra Paramatmos aspektas ir Bhagavano aspektas, kurie taip
ir lieka anapus jñānio pažinimo ribų. Jñānis
naudoja protą ir intelektą, pasitelkdamas neti neti
principą – „tai ne brahmanas, tai ne brahmanas“. Tokiu būdu atmesdami
visa, kas materialu, jie stengiasi suvokti, kas gi yra dvasiško. Iš
tiesų jie negali suvokti, kas yra Brahmanas. Jie gali tik suprasti,
kas jis nėra.
Jñāna
kāṇḍa teigia,
jog žmogus gali savo pastangomis suvokti Absoliučią Tiesą.
Tai jis gali padaryti suvaldęs protą ir jausmus. Brahmaną
galima pažinti pažinus save. Impersonali koncepcija Jñāna
kāṇḍoje slypi būtent tame, kad laikomasi prielaidos,
jog žmogus gali pažinti save, savo tikrąjį aš, ir
tuomet, kai jis pažino save, jis jaučiasi tarsi visa kita yra jam jau
pažinta. Šis Aš yra tik materialus įvardijimas. Vienintelis
tikras dalykas yra nedualus Brahmanas. Visos gyvos būtybės yra
šis Brahmanas, kuris neturi savo individualybės. Jis yra
visuma visų sielų ir yra vientisas, o ne sudarytas iš
dalių. Tokia koncepcija yra netobula, kadangi remiasi prielaida, kad
viskas yra pažinu valios pastangomis. Neįvertinama tai, kad
pažinti save, savo tikrąjį aš bandoma protu bei intelektu -
žemesnio lygio metodais.
Kṛṣṇa
sako („Bhagavad-gīta“ 12.5):
kleśo ’dhikataras teṣām
avyaktāsakta-cetasām
avyaktā hi gatir duḥkhaṁ
dehavadbhir avāpyate
„Labai sunku tobulėti tiems, kurių protas
prisirišęs prie neišreikšto, beasmenio
Aukščiausiojo aspekto. Pažengti šio mokslo srityje visada
nelengva tiems, kurie yra įkūnyti.“
Todėl
sakoma, kad tik retas jñānis ateina iki atsidavimo
tarnystės Kṛṣṇai.
„Bhagavad-gīta“
7.19 sako:
bahūnāṁ janmanām ante
jñānavān māṁ prapadyate
vāsudevaḥ sarvam iti
sa mahātmā su-durlabhaḥ
„Po daugybės gimimų ir mirčių tas, kuris
iš tikrųjų žino, atsiduoda Man, nes suvokia, kad Aš -
būties ir visų priežasčių priežastis. Bet tokia
didi siela labai reta.“
Šiame
posme sakoma, kad tikrasis žinojimas pasireiškia būtent tuo, kad
suprantame, kad Brahmanas taip pat nėra nepriklausoma būtis. Brahmanas
yra tik Aukščiausiojo Viešpaties kūno spindesys. Tai yra
Viešpats yra šaltinis visų gyvų būtybių
egzistencijos.
Jñāna joga –
teisingas pažinimas Kṛṣṇos sąmonėje
Viśvanātha
Cakravarti Ṭhākura sako, kad jñāna yra trijų
rūšių:
·
Tad
padārtha jñāna – Dievo pažinimas;
·
Tvam
padārtha jñāna – individualios gyvos būtybės pažinimas;
·
Jīva
brahma aikya jñāna
– vienovės tarp individualios būtybės ir Dievo pažinimas;
Pirmosios dvi jñānos formos palankios Kṛṣṇos
sąmonei, jos iš tiesų sudaro sambandha jñānos
turinį, kuri yra esminė ir būtina Kṛṣṇos
sąmonės praktikai.
Trečioji
jñānos rūšis yra svetima sielos prigimčiai ir
atitraukia ją nuo aukščiausio jos tikslo – meilės Dievui.
Jos bhaktai turi visokeriopai vengti.
Kṛṣṇos sąmonėje Jñāna
pasireiškia, kai stengiamės suvokti Kṛṣṇą,
Jį pažinti. Tokiu atveju žodis Jñāna
reiškia žinojimą, pažinimą. Toks pažinimas yra
skatintinas, kadangi jis reiškia, kad mes turime klausti aukštesnio
žinių šaltinio, dvasinio mokytojo, kad jis mums atskleistų
tiesą. „Bhagavad-gīta“ 4.34 sako:
tad viddhi praṇipātena
paripraśnena sevayā
upadekṣyanti te jñānaṁ
jñāninas tattva-darśinaḥ
„Pasistenk sužinoti tiesą iš dvasinio mokytojo.
Nuolankiai jo teiraukis ir jam tarnauk. Save suvokusios sielos gali suteikti
tau žinių, nes jos regi tiesą.“
Jñānis suvokia save kaip Brahmaną.
Tai nėra tas savęs suvokimas, apie kurį kalba Kṛṣṇa
šiame posme. Kitaip sakant tai yra nepilnas savęs suvokimas. Tas,
kuris pilnai save suvokė, supranta, kad jis yra Kṛṣṇos
dalelytė.
Todėl
jñāna jogos kelias skiriasi nuo bhakti jogos tuo, kad
pirmuoju atveju savo pastangomis bandome pasiekti Absoliučią
Tiesą, o dvasinis mokytojas reikalingas tik tam, kad parodytų mums
kryptį. Antruoju atveju, suvokiame, kad savo pastangomis tiesos
nesuprasime, todėl meldžiame Aukščiausiąjį, kad
Jis mums atsiskleistų Pats. Tokio nusistatymo pavyzdys yra asmuo, kuris
prašo „Śrī Iśopaniṣadoje“ 15:
hiraṇmayena pātreṇa
satyasyāpihitaṁ mukham
tat tvaṁ pūṣann apāvṛṇu
satya-dharmāya dṛṣṭaye
„O mano Viešpatie, palaikantis visas gyvas būtybes,
Tavo tikrąjį veidą padengė spindintis švytėjimas.
Prašau pašalink šį apdangalą ir atsiskleisk savo tyram
atsidavusiam.“
Šios
maldos atveju matome norą pažinti Viešpatį, jį
regėti ir tai yra vadinama jñāna, tačiau ji
nepriklauso Jñāna kāṇḍai, kadangi darome
tai su atsidavimu ir tikslas yra tarnauti Viešpačiui.
„Bhagavad-gītoje“
7.17 Kṛṣṇa kalba, kas yra tikrasis jñānis:
teṣāṁ jñānī
nitya-yukta
eka-bhaktir viśiṣyate
priyo hi jñānino ’tyartham
ahaṁ sa ca mama priyaḥ
„Iš jų geriausias tas, kuris turi visišką
žinojimą ir nuolatos tarnauja Man su tyru pasiaukojimu. Aš esu
jam labai brangus, o jis - brangus Man.“
Savo
bhaktui Kṛṣṇa pats suteikia žinojimą - jñāną,
taip kad šiam atsidavusiam nereikia specialiai gaišti laiką, kad
galėtų studijuoti ir suvokti absoliučią Tiesą. „Bhagavad-gītoje“
10.10 Kṛṣṇa sako:
teṣāṁ
satata-yuktānāṁ
bhajatāṁ prīti-pūrvakam
dadāmi buddhi-yogaṁ taṁ
yena mām upayānti te
„Tiems, kurie su pasiaukojimu ir meile visada Man tarnauja,
Aš suteikiu supratimą, kuris atveda juos pas Mane.“
Kṛṣṇa
savo bhaktams parodo ypatingą malonę ir būdamas jų
širdyse švytinčiu žinių žiburiu išsklaido
neišmanymo tamsybę.
Upāsanā kāṇḍa - garbinimas.
Upāsanā kāṇḍa (bhakti kāṇḍa)
– Vedų skyrius, kuris aprašo Bhagavāno garbinimą. Bhakti
keliu eina tie, kurie siekia premos - meilės Dievui.
Kṛṣṇos sąmonė aprašyta Śrīlos
Rūpos Gosvamio “Bhakti Rasamrita Sindhu”:
anyābhilāṣitā-śūnyaṁ
jñāna-karmādy-anāvṛtam
ānukūlyena kṛṣṇānu-
śīlanaṁ bhaktir uttamā
Uttama bhakti arba
tyra atsidavimo tarnystė - tai pastovi veikla Kṛṣṇos
labui, kuri:
1) Jam patinka;
2) sukelia mums pasitenkinimą,
nes mes matome, kaip ją vertina Kṛṣṇa
3) Mes užsiimame ja
neturėdami jokių kitų materialių tikslų, tokių
kaip išsivadavimo siekimas arba materialūs laimėjimai
Upāsanā kāṇḍa yra aukštesnė
už karmą ir jñāną. Tačiau upāsanā
kāṇḍos viršūnė yra atsidavimo tarnystė
Viešpačiui.
„Bhagavad-gītoje“ 8.28 sakoma:
vedeṣu yajñeṣu tapaḥsu
caiva
dāneṣu yat puṇya-phalaṁ pradiṣṭam
atyeti tat sarvam idaṁ viditvā
yogī paraṁ sthānam upaiti cādyam
„Kas stoja į pasiaukojimo tarnybos kelią, nepraranda
rezultatų, kurie gaunami studijuojant Vedas, atnašaujant aukas,
atliekant askezę, teikiant labdarą ar užsiimant filosofine bei
karmine veikla. Vien tiktai su pasiaukojimu tarnaujant, pasiekiama viskas,
ką teikia šie du keliai ir galop einama į
aukščiausią amžiną buveinę.“
Citata iš „Jaiva
dharmos“
Žemiau pateikiame svarbią ištrauką iš
Bhaktivinodos Ṭhākuros knygos „Jaiva dharma“ 12 skyriaus,
aptariančią skirtumus tarp karma kāndos, jñāna
kāndos ir bhakti-kāndos:
Bābadžī: Kiekvienas, kuris studijuoja nyāya śāstrą
ir tuomet klausia apie sādhyą ir sādhaną yra
iš tiesų palaimintas šiame pasaulyje, nes pagrindinis nyāya-śāstros
tikslas yra sudaryti aksiomines tiesas panaudojant loginę analizę.
Tuščias laiko gaišimas yra studijuoti nyāya-śāstrą
tik tam, kad išmokti, kaip užsiimti sausais ginčais ir debatais.
Jei žmogus taip elgiasi, tai jo logikos studijos sukūrė
nelogišką rezultatą, jo darbas yra tuščias ir jis tuščiai
praleido savo gyvenimą.
Sādhya reiškia
tiesą (tattva), kuri yra pasiekiama užsiėmus atitinkama
praktika. Praktika yra vadinama sādhana ir ji yra tos
priemonės, kurių žmogus imasi, kad pasiektų sādhyą
(tikslą). Tie, kurie yra surišti māyos, įvairius
objektus regi kaip galutinį gyvenimo tikslą, tai priklauso nuo
jų asmeninių tendencijų ir kvalifikacijos. Tikrovėje
tačiau yra tik vienas aukščiausias tikslas.
Yra trys tikslai, kurių žmogus gali siekti ir
kiekviena asmenybė pasirinks vieną ar kitą tikslą pagal
savo tendencijas ar adhikārą (pajėgumą). Šie
trys tikslai yra bhukti (materialus pasitenkinimas), mukti
(išsivadavimas) ir bhakti (atsidavimo tarnystė). Tie kurie
susižavėjo materialia veikla ir tie kuriuos valdo materialių
malonumų troškimas, bhukti laiko savo tikslu. Śāstros
yra lyginamos su karve, išpildančia visus troškimus (kāma
dhenu), kadangi žmogiškos būtybės gali gauti iš
jų visa tai ko trokšta. Śāstros, kurios kalba apie karma-kāndą
paaiškino, kad materialus pasitenkinimas yra sādhya (tikslas)
tiems, kurie pajėgūs užsiimti veikla dėl rezultatų, ir
šitos śāstros aprašo pačius įvairiausius
materialius malonumus, kurių tik žmogus galėtų siekti
šiame pasaulyje. Įgijusios materialius kūnus jīvos
ypač linkusios į juslinius malonumus. Materialus pasaulis yra vieta,
skirta patirti pasitenkinimą per materialias jusles. Malonumai, kuriais
žmogus mėgaujasi per savo jusles nuo gimimo iki mirties yra vadinami
malonumais, susijusiais su šiuo gyvenimu (aihika sukha).
Egzistuoja įvairios jutiminių malonumų
rūšys, kuriais žmogus gali mėgautis savo būsenoje po
mirties, ir šie malonumai vadinami āmutrika-sukha (malonumai,
susiję su kitu gyvenimu). Pavyzdžiui, dangiškų sferų
malonumai, tarp jų ir gyvenimas Svargoje (aukštesnėse planetose)
ar Indralokoje (Indros planetoje) ir stebėti šokant dangiškas
laisvo elgesio mergeles, vadinamas apsaromis, gerti nemirtingumo nektarą,
uostyti kvepiančias gėles ir gėrėtis nandana-kānanos
sodų grožiu, regėti Indrapuro grožį, klausytis
melodingų gandharvų giesmių ir bendrauti su dangiškomis
mergelėmis, vadinamomis vidyādharėmis.
Virš Indralokos viena po kitos seka Maharloka, Janaloka,
Tapoloka ir galiausiai Brahmaloka, aukščiausia planeta materialioje
visatoje. Śāstros pateikia mažiau aprašymų apie
Maharloką ir Janaloką, nei apie dangiškus malonumus Indralokoje,
ir netgi dar mažiau aprašymų apie Tapoloką ir
Brahmaloką. Priešingai, jutiminiai malonumai šioje
žemės planetoje Bhūrlokoje yra ypatingai grubūs.
Taisyklė yra tokia: kuo aukštesnė planetinė sistema, tuo
subtilesnės yra juslės ir jų objektai. Tai yra vienintelis
skirtumas tarp šių karalysčių, kitaip, laimė,
pasiekiama visose šiose planetose yra vien tik jutimų malonumai ir
nėra jokios laimės anapus jų. Dvasinė laimė (cit-sukha)
nepasiekiama šiose planetose, kadangi laimė randama tose vietose yra
susijusi su subtiliu kūnu, kuris susideda iš proto, intelekto ir ego,
ir kuris tik truputį primena tyrą sąmonę. Mėgavimasis
visais šių tipų malonumais yra vadinamas bhukti, o jīvų,
pasiklydusių karmos rate, sādhana susideda iš veiklos,
kurią jos atlieka kad įgyvendintų savo bhukti siekius. „Yajur
Vedoje“ (2.5.5) yra pasakyta:
svarga-kāmo
'śvamedham yajeta
„Tie, kurie trokšta pasiekti rojines planetas, turi atlikti
aśvamedha-yajñą.“
Śāstros aprašo daugybę įvairių sādhanos
tipų, kad pasiekti bhukti, tarp jų tam tikri ugnies aukų
atnašavimai, vadinami agniṣṭoma, aukojimai tam tikrai devatų
(pusdievių) klasei, šulinių kasimas, šventyklų
statymas, gerų darbų kitiems darymas, ceremonijos, atliekamos jauno
ir pilno mėnulio dienomis. Bhukti yra siekiamas tikslas
trokštantiems materialaus pasitenkinimo.
Kai kurie iš tų, kurie prislėgti materialios
egzistencijos kančių laiko keturiolika planetinių sistemų,
kurios yra materialių malonumų buveinės, bevertėmis.
Todėl šie žmonės trokšta išsivaduoti iš
karmos ciklo. Jei laiko, kad mukti yra vienintelė sādhya,
ir kad bhukti yra paprasčiausiai pančiai. Tokie
žmonės sako: „Tie, kurių polinkis materialiems malonumams dar
neišblėso, gali pasiekti savo bhukti tikslą sekdami karma-kānda.
Tačiau „Bhagavad-gīta“ (9.21) teigia:
kṣīṇe puṇye martya-lokaṁ
viśanti.
„Kai jų dorovingos veiklos rezultatai išsisemia, jie
vėl įžengia į mirtingųjų planetas.“
„Ši šloka aiškiai ir nepaneigiamai teigia,
kad bhukti yra nykstanti ir neamžina. Visa tai, kas pavaldu
nykimui, yra materialu, ne dvasiška. Žmogus turi užsiimti sādhana
tik siekdamas amžino tikslo. Mukti yra amžina, todėl ji
tikrai turi būti sādhana visoms jīvoms. Mukti
gali būti pasiekta per keturių tipų sādhaną.
Šie tipai yra: skirti tarp amžinų ir laikinų objektų;
atsižadėti pasimėgavimu savo darbo rezultatais šiame ir
kitame pasaulyje; išsiugdyti šešias savybes, kaip proto ir
juslių kontrolė; o taip pat ugdyti troškimą
išsivaduoti. Šios keturios veiklos formos vadinamos tikra sādhana.“
Toks yra požiūris tų, kurie laiko mukti
savo siekių tikslu, o śāstros, pateikiančios jñāną-kāndą
pateikia šią sādhyos ir sādhanos
analizę.
Śāstros yra kāma-dhenu, ir jos paruošia skirtingas
situacijas jīvoms, pagal jų adhikārą
(kvalifikacijos lygį). Mukti paprastai yra suvokiama kaip
individualaus ego nutraukimas. Tačiau jei jīvos išlaiko
savo individualią egzistenciją ir tapatybę po to, kai jos
pasiekia išsivadavimą, mukti negali būti galutinis pasiekimas.
Tai reiškia, kad jīvos gali siekti mukti tik iki individualaus
aš sunaikinimo (nirvana) ribos, tačiau jīvos yra
amžinos, todėl jos negali iš tikrųjų būti
sunaikintos, Tai yra patvirtinama Švetāšvatara Upanišadoje
(6.13):
nityo
nityānām cetanaś cetanānām
„Jis yra aukščiausia amžina būtybė tarp
visų amžinų gyvų būtybių, ir Jis yra
aukščiausia sąmoninga būtybė tarp visų
sąmoningų būtybių.“
Ši ir kitos Vedų mantros tvirtina, kad jīva
yra amžina ir todėl jos individualios egzistencijos sunaikinimas (nirvana)
yra neįmanomas. Tie, kurie priima šią išvadą,
supranta, kad jīva toliau egzistuoja kaip individuali ir po to, kai
ji pasiekia mukti. Atitinkamai, jie nepriima bhukti ir mukti
kaip galutinių tikslų. Greičiau jie mano, kad bhukti ir mukti
yra tik šalutiniai tikslai, kurie yra svetimi jīvos
prigimčiai.
Kiekviena pastanga turi savo tikslą ir priemones jai
pasiekti. Rezultatas, kurio žmogus siekia yra vadinamas sādhya,
o praktika, kurios žmogus imasi, kad gautų šį
rezultatą yra vadinama sādhana. Jei giliai paanalizuosi,
pamatysi, kad visi gyvų būtybių tikslai ir priemonės, kurių
jos imasi yra tarsi viena po kitos einančios grandys. Tai, kas yra sādhya
(tikslas) dabar, tampa sādhana (priemone) pasiekti
vėlesnę sādhyą. Jei žmogus pasirenka
šią priežasčių ir pasekmių grandinę, jis
palaipsniui prieina iki paskutinės grandies šioje grandinėje.
Pasekmė arba sādhya, kuri yra pasiekiama šioje
paskutinėje pakopoje yra vadinama galutine sādhya, kuri
nebetampa sādhana (priemone) niekam kitam, nes nebėra jokios
kitos sādhyos anapus jos. Kai žmogus praeina visas sādhya
ir sādhana grandinės grandis, jis pamažu pasiekia
paskutinę grandį, kuri yra vadinama bhakti. Todėl bhakti
yra aukščiausia sādhya, kadangi tai yra jīvos
amžino tobulumo pakopa (nitya-siddha-bhāva).
Kiekvienas veiksmas žmogaus gyvenime yra sādhana
ir sādhyos arba priežasties ir pasekmės grandinės
dalis. Karmos skyrius šioje priežasčių ir pasekmių
grandinėje susideda iš daugelio sujungtų grandžių. Kai
žmogus pažengia anapus to, tolesnė grandžių serija
suformuoja kitą skyrių, vadinamą jñāna.
Galiausiai bhakti skyrius prasideda ten, kur baigiasi jñānos
skyrius. Galutinė sādhya karmos grandyje yra bhukti,
galutinė sādhya jñānos grandyje yra mukti,
o galutinė sādhya bhakti grandyje yra prema-bhakti.
Jei apmąstyti jīvos tobulos padėties prigimtį,
reikėtų nuspręsti, kad bhakti yra ir sādhana
ir sādhya. Karma ir jñāna nėra
galutinės sādhya ir sādhana, kadangi jos yra tik
tarpinės pakopos.
Vrajanātha:
Upanišadose yra labai daug įžymių teiginių, kurie
netvirtina, jog bhakti yra aukščiausia, ar kad ji yra galutinė
sādhya ar laimėjimas. Bŗhad-āraņyaka Upanişad (4.5.15
ir 2.4.24) sako: kena kam paśyet: Kas turi matyti? Ką jie
pamatys? Ir kokiomis priemonėmis? Taip pat teigiama Bŗhad-āraņyaka
Upanişad (1.4.10), aham brahmāsmi: „Aš esu Brahma.“
Aitareya Upanişad (1.5.3) sako: prajñānam brahma: „sąmonė
yra brahmanas“. O Chāndogya Upanişad (6.8.7) sako: tat
tvam asi śvetaketo: "O Švetaketu, tu esi šis brahma“.
Apsvarsčius visus šiuos teiginius, kas blogo laikyti mukti
aukščiausia sādhya?
Bābadžī: Aš jau paaiškinau, kad yra daug įvairių
sādhyos tipų, priklausomai nuo skirtingų polinkių.
Žmogus negali suprasti mukti svarbos tol, kol jis turi bent kokį
troškimą bhukti, o śāstroje daugybė teiginių yra
užrašyta žmonėms, esantiems šiame lygyje.
Pavyzdžiui, Āpastamba Srauta-sūtra (2.1.1) teigia: akşayam
ha vai cāturmasya-yājinah: „Tie, kurie seka Čaturmasjos
įžadais pasiekia pastovią padėtį rojuje“. Ar tai
reiškia, kad mukti yra bevertis tikslas? Karmiai trokšta tik
jutiminių malonumų. Jie negali atrasti śāstroje
rekomendacijų siekti mukti, bet ar tai reiškia, kad mukti niekur
Vedose neaprašyta? Keletas rišių, kurie rekomenduoja karmos
kelią, laikosi nuomonės, kad atsižadėjimas yra skirtas tik
tiems, kurie neturi kompetencijos, ir kad turintys kompetenciją turi
atlikti karmą. Iš tikrųjų tai nėra teisinga. Šie
nurodymai duoti žmonėms, kurie yra žemesnėje dvasinės
pažangos pakopoje, tam, kad paskatintų jų tikėjimą
jų atitinkama padėtimi.
Jīvoms
nepalanku atmesti pareigas, už kurias jos yra atsakingos. Jei žmogus
atlieka savo pareigas kurios atitinka jo dabartinį lygį, su
visišku tikėjimu, jis lengvai gauna galimybę pereiti į
sekantį kvalifikacijos lygį. Atitinkamai, Vedų nurodymai,
propaguojantys tokio tipo tikėjimą nėra smerktini.
Priešingai, jei kas nors smerkia tokius nurodymus, jis pats turės
pulti iš savo padėties. Visos jīvos, kurios sugebėjo
pakilti šiame pasaulyje, atliko tai griežtai vykdydamos pareigas,
kurioms buvo kvalifikuotos.
Jñāna iš tiesų yra aukščiau už karmą,
kadangi ji suteikia mukti. Nepaisant to, śāstros,
kurios aptaria karmos kompetenciją, šlovina karmą
labiausiai ir nesistengia pagrįsti jñānos
pranašumo. Panašiai ten kur śāstros aptaria jñānos
kompetenciją, mes rasime visas mantras, kurias tu minėjai,
šlovinančias mukti. Tačiau kaip pasiruošimas jñānai
yra aukštesnis už karmą, taip ir pasiruošimas bhakti
yra aukštesnis už jñāną. Mantros, kaip
tat tvam asi ir aham brahmasmi šlovina impersonalų
išsivadavimą ir jos sustiprina tikėjimą tų, kurie
stengiasi eiti šiuo keliu, kuriam jie yra tinkami. Dėl šios
priežasties yra nėra neteisinga tvirtinti jñānos
svarbą. Tačiau jñāna nėra galutinė sādhana,
o jñānos sādhya nėra galutinė sādhya.
Vedinės mantros įtvirtina galutinę išvadą, kad bhakti
yra sādhana, o prema bhakti yra sādhya.
Vrajanātha:
Mantros, kurias aš citavau yra principiniai Vedų teiginiai,
vadinami mahā-vākya. Kaip gali būti, kad sādhya
ir sādhana, kurias jie iškelia yra pašaliniai?
Bābadžī: Vedų teiginiai, kurie buvo pacituoti prieš kelias
akimirkas niekur Vedose nėra aprašyti kaip mahā-vākya,
lygiai taip pat jie nėra aprašyti kaip aukštesni už kitus
teiginius. Jñānos mokytojai pavadino šiuos teiginius mahā-vākya
tam, kad įtvirtintų savo pačių doktrinos
pranašumą, tačiau realybėje pranava (om) yra
vienintelis mahā-vākya. Visi kiti Vedų teiginiai yra
susiję tik su tam tikrais Vedų žinojimo aspektais.
Nebūtų klaidinga visus vedų teiginius pavadinti mahā-vākya.
Tačiau yra dogmatiška išskirti konkrečius Vedų
teiginius ir pavadinti juos mahā-vākya, o kitus paprastais
teiginiais. Tie, kurie taip daro, įžeidžia Vedas. Vedos
aprašo daugelį šalutinių tikslų ir priemones juos
pasiekti, todėl jos kartais šlovina karma-kāndą,
o kartais mukti, tačiau galutinė Vedų analizė
nusprendžia, kad bhakti vienintelė yra ir sādhana
ir sādhya.
Vedos yra tarsi karvė, o Šrī Nanda-nandana yra
melžėjas. Bhagavad-gītoje (6.46-47) Jis atskleidė Vedų
paaiškinimą apie galutinį tikslą:
tapasvibhyo 'dhiko yogī jñānibhyo 'pi mato
'dhikaḥ
karmibhyaś cādhiko yogī tasmād yogī bhavārjuna
yoginām api sarveṣāṁ
mad-gatenāntar-ātmanā
śraddhāvān bhajate yo māṁ sa me yuktatamo mataḥ
„O Ardžuna, jogas yra aukštesnis už visų
tipų asketus, siekiančius rezultatų ir tuos, kurie kultivuoja
impersonalų pažinimą, siekdami išsivadavimo. Todėl
tapk jogu. Aš laikau, kad tas yra didžiausias iš visų
jogų, kuris su tvirtu tikėjimu prisirišęs prie Manęs,
kuris pastoviai garbina Mane, visiškai atverdamas Man savo
širdį.“
Švetāšvatara Upanišadoje pasakyta (6.23):
yasya
deve parā bhaktir yathā deve tathā gurau
tasyaite kathitā hy arthāḥ prakāśante
mahātmanaḥ
„Visos slaptingos Vedų prasmės visiškai
atsiskleidžia tai didžiai sielai, kuri turi tokią pat parā-bhakti
savo Gurudevui kaip ir Šrī Bhagavānui.“
Taip pat yra pasakyta Gopāla-tāpanī
Upanišadoje, Pūrva vibhāgoje (2.2):
Bhaktir asya bhajanaṁ tad ihāmutropādhi-
nairāsyenāmuṣmin manaḥ-kalpanam,
etad eva naiṣkarmyam
„Bhakti, atliekama Šrī Kṛṣṇos
malonumui yra vadinama bhadžana. Tai reiškia atsisakyti
visų troškimų mėgautis šiame pasaulyje ir kitame,
pašvęsti savo protą Kṛṣṇai ir išsiugdyti
visiškos vienybės su Juo pojūtį, kylantį iš
užvaldančio premos jausmo. Šis bhadžana taip
pat suteikia laisvę nuo visos veiklos, nukreiptos į rezultatus.“
Brihad-āranyaka Upanišadoje (1.4.8) pasakyta: ātmānam
evapriyam upāsīta
„Reikia garbinti Aukščiausią Sielą,
Šrī Kṛṣṇą kaip brangiausią prielankumo
objektą.“
Brihad-āranyaka Upanišadoje (4.5.6) taip pat pasakyta:
ātmā
vā are draşţavyah śrotavyo mantavyo nididhyāsitavyah
“O
Maitrejī, reikia matyti, klausytis, galvoti ir medituoti į
Aukščiausią Absoliučią Tiesą Parmātmā.”
Kai
žmogus rūpestingai studijuoja šiuos Vedų teiginius, jam
tampa aišku, kad bhakti yra geriausia sādhanos forma.
Vrajanātha: Vedų karma kāndos
skyrius duoda nurodymus atlikti bhakti īšvarai, kuris
suteikia visos veiklos rezultatus. Jñāna kāndos
skyriuje mes taip pat matome nurodymus patenkinti Hari atliekant bhakti
per keturių rūšių sādhaną, vadinamą sādhana
catuštaya. Taigi, kaip bhakti gali būti sādhya,
jei ji yra priemonė pasiekti bhukti ir mukti? Kadangi bhakti
yra priemonė, ji nustoja egzistuoti kai tik sukuria bhukti ir mukti.
Tai yra bendras principas. Prašau apšviesk mane šiuo klausimu.
Bābadžī: Tai tiesa, kad reguliuojama bhakti
praktika (sādhaną) karma-kāndoje suteikia
materialų pasimėgavimą, o bhakti-sādhana, atliekama jñāna-kāndoje,
suteikia mukti. Niekas negali pasiekti jokio rezultato nepatenkinęs
Paramešvaros, o Jis patenkintas tik bhakti. Jis yra
visų galių šaltinis ir bet kokia galia, kurią galima rasti
ar jīvoje ar negyvoje materijoje, yra tik mažytė Jo
galios demonstracija. Karma ir jñāna negali
patenkinti Īšvaros. Karma ir jñāna suteikia
savo rezultatus tik bhagavad-bhakti pagalba. Jie yra nepajėgūs
sukurti nepriklausomą rezultatą. Todėl galima pamatyti, kad karmos
ir jñānos keliuose yra nurodoma atlikti kažką
panašaus į bhakti. Tačiau tai nėra šuddha-bhakti.
Greičiau tai yra tik bhakty-ābhāsa. Atitinkamai, bhakti,
kuri regima karmos ir jñānos keliuose yra tik
atsidavimo išvaizda, o ne šuddha bhakti, ir būtent
ši bhakty-ābhāsa yra priežastis, kuri suteikia
šių siekių rezultatus.
Yra
dviejų tipų bhakty-ābhāsa: šuddha-bhakty-ābhāsa
(tyra) ir viddha bhakty-ābhāsa (sutepta). Aš papasakosiu
apie tyrą bhakty-ābhāsą vėliau, tačiau
dabar tau reikia žinoti tik, kad yra trys tipai suteptos bhakty-ābhāsos.
Tai yra bhakty-ābhāsa, sutepta veikla dėl rezultatų,
bhakty-ābhāsa, sutepta monistiniu pažinimu, ir bhakty-ābhāsa
sutepta tiek veikla dėl rezultatų, tiek monistiniu pažinimu.
Žmogus,
atlikdamas yajñą, gali sakyti: „O Indra, o Pūšana
(Saulės dievybė), prašau būkite maloningi ir suteikite mums
šios yajños rezultatus.“ Visa veikla, demonstruojanti bhakti
išvaizdą, sutepta šio tipo troškimais yra vadinama bhakti
išvaizda, sutepta veikla dėl rezultatų. Kai kurios kilnios
sielos pavadino šį suteptos bhakti tipą atsidavimu
sumišusiu su veikla dėl rezultatų (karma miśra bhakti).
Kiti aprašė jį kaip veiklą, kuriai netiesiogiai priskiriami
atsidavimo požymiai (āropa-siddha-bhakti).
Kitas
žmogus gali pasakyti: „O Jadunandana, aš atėjau pas Tave
bijodamas materialios egzistencijos. Aš giedu Tavo vardus, Harė Kṛṣṇa,
dieną ir naktį. Prašau, suteik man išsivadavimą. O
Aukščiausias Viešpatie, Tu esi brahma. Aš
įpuoliau į Majos spąstus. Prašau išvaduok mane
iš šių pančių ir leisk man susilieti su Tavimi.“
Šie jausmai turi bhakti išvaizdą, suteptą monistinio
pažinimo. Kai kurios kilnios sielos aprašė tai kaip atsidavimą
sumišusį su monistiniu pažinimu (jńāna-miśra-bhakti),
o kiti kaip veiklą, kuriai netiesiogiai priskiriami bhakti požymiai (āropa-siddha-bhakti).
Šios suteptos atsidavimo formos skiriasi nuo šuddha-bhakti.
Bhagavad-gytoje
(6.47) yra pasakyta: śraddhāvān bhajate yo mām sa me
yuktatamo matah, „Aš laikau tą, kuris garbina Mane su visu
tikėjimu, geriausiu iš visų jogų.“ Bhakti, apie
kurią kalba Šrī Kṛṣṇa šiame teiginyje yra
šuddha-bhakti, ir tai yra mūsų sādhana. Kai
ji pasiekia tobulumą, tai yra prema. Karma ir jñāna
yra priemonės pasiekti bhukti ir mukti atitinkamai. Jie
nėra tos priemonės, kuriomis jīva gali pasiekti savo nitya
siddha bhāvą – amžiną konstitucinę dieviškos
meilės padėtį.
KLAUSIMAI:
1. Išvardinkite tris tikslus, kurių siekia visi žmonės?
2. Koks kelias Vedose susijęs su kiekvienu iš šių
tikslų?
3. Kuo karmis skiriasi nuo šiuolaikinio materialisto?
4. Kokie karma kāṇḍos trūkumai?
5. Kokie karma kāṇḍos privalumai?
6. Kas yra karma joga?
7. Kokie jñāna kāṇḍos trūkumai?
8. Kokie jñāna kāṇḍos privalumai?
9. Ar Kṛṣṇos sąmonėje nėra vietos jñānai?
10. Kokie upāsanā
kāṇḍos trūkumai? Paaiškinkite ar tai tikrai
trūkumai?
11. Kokie upāsanā
kāṇḍos privalumai?
12. Kaip
susiję tarpusavyje visi trys keliai?
13. Kodėl
bhakti kelias aukščiausias?