PAGRINDINĖ KṚṢṆOS
SĄMONĖS TAISYKLĖ
Trumpai apie temą
Śrīla
Prabhupāda pavadinimą “Kṛṣṇos sąmonės
judėjimas” paėmė iš Rūpos Gosvamio posmo Kṛṣṇa
bhakti rasabhavita matiḥ – „intelektas, kuris nuolat siekia
mėgautis nuotaikomis, kylančiomis tiesiogiai tarnaujant Kṛṣṇai.“
Kṛṣṇos
sąmonė taip pat apibūdinama „Bhagavad-gītos“ 4.35 posme:
Kṛṣṇos
sąmonė reiškia suvokti pasaulį taip, kaip suvokia Kṛṣṇa:
viskas priklauso Jam ir yra skirta Jam.
Tikslas sanskrito
kalba vadinamas sādhya, metodas arba praktika – sādhana,
o asmenybė, kuri praktikuoja – sādhaka.
Vienintelė
tikra sādhana yra śuddha bhakti – tyra atsidavimo
tarnystė, nes tik ji duoda tikrą dvasinį rezultatą.
Visi kiti
dvasiniai procesai, tokie kaip meditacija, karma joga ar jñāna
joga yra priklausomi nuo bhakti.
Iš
visų tikslų, kurių siekia dvasingi žmonės, vienintelis
tikslas, galintis padaryti žmogų laimingu – tai nesavanaudiška
meilė Dievui.
Atsidavimo
tarnystė skiriama į tris pakopas:
1)
praktinę atsidavimo tarnystę,
2) atsidavimo tarnystę ekstazės būsenoje ir
3) atsidavimo tarnybą iš tyros meilės Dievui.
Kai atsidavimo tarnystė yra atliekama juslėmis, ji yra
vadinama sādhana-bhakti –
reguliuojama
atsidavimo tarnyste. Jos tikslas - pažadinti širdyje
glūdinčią bhāvą – meilės jausmus Kṛṣṇai.
Sādhana
bhakti dalinti
į dvi pakopas:
Pirmoji
stadija vadinasi vaidhi sādhana bhakti – tarnystė laikantis
reguliuojančių principų.
Kita stadija vadinasi rāgānuga sādhana bhakti – tarnystė
atliekama sekant spontanišką potraukį Kṛṣṇai
turinčiais Vṛndāvano gyventojais.
Vaidhi
bhakti
apibūdinama taip:
“Kai nėra jokio prisirišimo prie Viešpaties ir meilės
tarnyba Jam nėra spontaniška, kai Viešpačiui tarnaujama tik
todėl, kad taip nurodė dvasinis mokytojas ar
šventraščiai, tokia tarnystė iš pareigos vadinasi vaidhi
bhakti.’
Vaidhi
bhakti esmė: norint
atgaivinti mūsų pirminę Kṛṣṇos
sąmonę, reikia kaip tik įmanoma stengtis nukreipti mintis į
Kṛṣṇą, nes šitokiu būdu atsikratysime mirties
baimės.
Vaidhi
sādhana bhakti
yra skirta tam, kad širdyje pažadintų prisirišimą prie
Viešpaties.
Žmogus, kuriam, dėka
įspūdžių, kilusių iš ankstesnio bendravimo su bhaktais,
gimė tikėjimas tarnauti Viešpačiui, kuris nėra
pernelyg prisirišęs prie materialių objektų ir kuris
nėra pernelyg atsižadėjęs jų, yra kvalifikuotas
praktikuoti vaidhi-bhakti.
Pagrindinė vaidhi bhakti taisyklė: Visada
reikia atsiminti Kṛṣṇą ir niekada Jo nepamiršti.
Visos taisyklės ir draudimai śāstrose turi būti
šių dviejų principų tarnai.
Bet kokias
pareigas reikia atlikti su viltimi, kad gerai jas atliekant ir patenkinus Kṛṣṇą,
įgyjamas tyras atsidavimas Kṛṣṇai.
Bet kuri
veikla, kuriai pritaria apreikštieji šventraščiai ir kurios
tikslas - patenkinti Aukščiausiąjį Dievo Asmenį, atitinka
reguliuojamos atsidavimo tarnystės principus.
Kas gyvenimo pabaigoje palieka kūną atmindamas vien
tik Kṛṣṇą, išsyk pasiekia dvasinę buveinę.
Išsivaduoti gali
tie, kurie atsisakė nuodėmingos veiklos ir su dideliu dėmesiu
galvoja apie Kṛṣṇą. Šis didelis dėmesys gali
kilti iš
1.
kāma - aistringų
troškimų,
2.
dveśa - priešiškų
jausmų,
3.
bhāya - baimės,
4.
sneha - prisirišimo
bei
5.
bhakti - atsidavimo
tarnystės.
Pats svarbiausias būdas atsiminti Kṛṣṇą
– kartoti Hare Kṛṣṇa Mahā mantrą.
Galvodami apie Kṛṣṇą turime teikti
pirmenybę Jo vardui (nāma), pavidalui (rūpa), savybėms
(guṇa), žaidimams (līlā) ir Jo atsidavusiems
(bhakta).
5 galingos
atsidavimo tarnybos formos, kurios greitai priartina mus prie Kṛṣṇos:
sādhu
saṅga –
bendrauti su šventomis asmenybėmis,
nāma kīrtana – kartoti šventus vardus,
bhagavata śravana – diskutuoti dvasinėmis temomis, kurios
nagrinėjamos „Śrīmad Bhāgavatam“,
mathurā vāsa – gyventi šventose vietose kaip Mathurā,
śrī mūrtira śraddhāya sevana - su
tikėjimu garbinti Kṛṣṇos Dievybę.
Plačiau apie temą
Kṛṣṇos sąmonė
Žmonės
yra sąmoningi, tačiau jie suvokia tik savo kūną. Tai vadinama
išorine sąmone. Tačiau suvokti save kaip Kṛṣṇos
dalelytę reiškia suvokti save iš tikrųjų. Tai yra
tikroji sąmonė. Todėl sąmonė iš tikrųjų
reiškia Kṛṣṇos sąmonę. Pats žodis Kṛṣṇos
Sąmonė reiškia pastoviai mąstyti apie Kṛṣṇą.
Sąmonė reiškia suvokimą, o Kṛṣṇos
Sąmonė reiškia pastoviai suvokti Kṛṣṇą. Śrīla
Prabhupāda pavadinimą “Kṛṣṇos sąmonės
judėjimas” paėmė iš Rūpos Gosvamio posmo kṛṣṇa
bhakti rasabhavita matiḥ – „intelektas, kuris nuolat siekia
mėgautis nuotaikomis, kylančiomis tiesiogiai tarnaujant Kṛṣṇai.“
Kṛṣṇos
sąmonė taip pat apibūdinama „Bhagavad-gītos“ 4.35 posme:
yaj
jñātvā na punar moham
evaṁ yāsyasi pāṇḍava
yena bhūtāny aśeṣāṇi
drakṣyasy ātmany atho mayi
„Įgijęs
transcendentinių žinių tu niekada nebepakliūsi į
iliuziją, Šio žinojimo dėka tu matysi, jog visos
būtybės yra Aukščiausiojo dalelytės arba kitaip
tariant, jos priklauso Man.“ Kṛṣṇos sąmonė
reiškia suvokti pasaulį taip, kaip suvokia Kṛṣṇa,
kad viskas priklauso Jam ir yra skirta Jam. Vydūnas tai
išreiškė žodžiais: „Esame Dievuje ir Jame turime
sąmoningėti.“
Vaiṣṇavų
sannyāsiai sekdami Śrī Caitanyos Mahāprabhu pavyzdžiu
sveikindamiesi su visais linki: kṛṣṇe matir astu – visuomet
mąstyk apie Kṛṣṇą (arba visuomet suvok Kṛṣṇą).
Visuomet suvokti Kṛṣṇą ir niekuomet jo nepamiršti
yra didžiausias palaiminimas sieloms ir pagrindinis Kṛṣṇos
sąmonės principas.
Sādhana bhakti
Kiekvienas
bent truputį protingesnis žmogus pasirenka savo gyvenimo tikslą
(puruṣārtha). Vedos išskiria 4 materialius tikslus: kāma
(juslinis pasitenkinimas), artha (materialus progresas), dharma
(religingumas) ir mokṣa (išsivadavimas). Visi šie
tikslai neatitinka tikrųjų sielos poreikių – atstatyti
nutrauktus meilės santykius su Aukščiausiuoju. Vaiṣṇavo
tikslas yra būtent meilė Kṛṣṇai. Kiekvienas
pasirinktas tikslas apibrėžia priemones ir metodus siekti šio
tikslo, o šie metodai atitinkamai veikia asmenybę, juos
praktikuojančią. Sanskrito kalba tikslas vadinamas sādhya,
metodas arba praktika – sādhana, o asmenybė, kuri praktikuoja
– sādhaka.
Śrī
Caitanya Mahāprabhu teigia “sādhanam – śuddha bhaktir”.
Yra daugybė dvasinių praktikų, kurias pasirenka žmonės
pagal savo galimybes ir interesus. Tačiau vienintelė tikra sādhana
yra śuddha bhakti – tyra atsidavimo tarnystė, nes tik ji
duoda tikrą dvasinį rezultatą. Visi kiti dvasiniai procesai,
tokie kaip meditacija, karma joga ar jñāna joga yra
priklausomi nuo bhakti.
Toliau Śrī
Caitanya Mahāprabhu teigia: “sādhyam eva pritir” – iš
visų tikslų, kurių siekia dvasingi žmonės, vienintelis
tikslas, galintis padaryti žmogų laimingu – tai nesavanaudiška
meilė Dievui.
Žodis
bhakti yra gaunamas iš veiksmažodžio šaknies “bhaj”.
„Garuda Puranoje“ (Pūrva-khanda
231.3) pasakyta:
bhaj ityesa
vai dhātuh sevāyām parikīrtitam
tasmāt
sevā budhaih proktā bhaktih sādhana-bhūyasī
„Veiksmažodžio
šaknis “bhaj” reiškia atlikti tarnystę.Todėl
protingi sādhakos turi užsiimti tarnyste Śrī Kṛṣṇai
su didelėmis pastangomis, nes tik tokios tarnystės dėka gimsta bhakti.“
Śrīla
Rūpa Gosvamis teigia, kad atsidavimo tarnystė skiriama į tris
pakopas: 1) praktinę atsidavimo tarnystę, 2) atsidavimo tarnystę
ekstazės būsenoje ir 3) atsidavimo tarnybą iš tyros
meilės Dievui. Toliau kalbėsime apie praktinę atsidavimo
tarnybą.
Rūpa
Gosvami knygoje „Bhakti-rasāmṛta-sindhu“ (1.2.2) teigia:
kṛti-sādhyā
bhavet sādhya-
bhāvā
sā sādhanābhidhā
nitya-siddhasya
bhāvasya
prākaṭyaṁ
hṛdi sādhyatā
„Kai transcendentinė atsidavimo tarnystė, kurios
dėka pasiekiamas Kṛṣṇą, yra atliekama
juslėmis, ji yra vadinama sādhana-bhakti, arba reguliuojamos
atsidavimo tarnystės vykdymu. Toks atsidavimas amžinai egzistuoja
kiekvienos gyvos būtybės širdyje. Pažadinti šį
amžiną atsidavimą yra praktinės atsidavimo tarnystės
galia“
Sādhana bhakti - reguliuojama atsidavimo tarnystė.
Praktikuoti - reiškia duoti juslėms darbo. Taigi praktinė
atsidavimo tarnyba yra mūsų jutimo ir vykdomųjų organų
panaudojimas tarnaujant Kṛṣṇai. Vienų organų
paskirtis - kaupti žinojimą, kitų - įgyvendinti
mąstymo, jutimo bei valios siekius. Taigi, praktikuoti - reiškia ir
protą ir jusles užimti praktinę atsidavimo tarnyba. Šia praktika
nesiekiama išvystyti tai, kas mums neįgimta. Štai,
pavyzdžiui, vaikas mokosi vaikščioti. Vaikščiojimas
jam nėra nenatūralus veiksmas. Sugebėjimas vaikščioti
vaikui įgimtas, ir po trumpų pratybų jis jau žengia
pirmuosius žingsnius. Toks pat natūralus kiekvienos gyvos
būtybės instinktas yra ir atsidavimo tarnyba Aukščiausiam
Viešpačiui. Net necivilizuoti aborigenai su pagarba lenkiasi
stebuklingiems gamtos reiškiniams ir suvokia, kad už šių
reiškinių slypi kažkokia aukštesnė jėga. Taigi
šis suvokimas būdingas kiekvienai gyvajai esybei, nors materijos
užterštose esybėse jis miega. Apvalytas, jis vadinasi Kṛṣṇos
sąmonė.
Egzistuoja
tam tikri būdai, kaip panaudoti jusles ir protą, kad mūsų
mieganti sąmonė, meilė Kṛṣṇai nubustų.
Truputį pasimiklinęs vaikas ima vaikščioti. Kam neduotas
sugebėjimas vaikščioti, jokia praktika nepadės. Lygiai
taip pat ir Kṛṣṇos sąmonės negali sukelti jokia
praktika. Tokia praktika net neegzistuoja. O jei norime išugdyti savo
įgimtą gebėjimą su atsidavimu tarnauti, mums siūlomi
tam tikri būdai, ir, juos teoriškai pripažindami bei
praktiškai taikydami, šį sugebėjimą galime
pažadinti. Toji praktika ir vadinasi sādhana bhakti.
‘Sādhana
bhakti, arba atsidavimo tarnybos praktiką, taip pat galima dalinti
į dvi pakopas. Pirmoji stadija vadinasi “tarnystė laikantis
reguliuojančių principų”. Reguliuojančių principų
laikomasi arba nurodžius dvasiniam mokytojui arba remiantis
šventraščių autoritetu. Tai vadinasi vaidhi arba
reguliuojamoji atsidavimo tarnyba. Ją reikia atlikti be jokių diskusijų.
Kita sādhana bhakti pakopa vadinasi rāgānuga. Rāgānuga
nurodo tą momentą, kai žmogus, besilaikydamas
reguliuojančių principų, pajunta didesnį
prisirišimą prie Kṛṣṇos ir pradeda Jam tarnauti
iš meilės.’
‘Taip Śrīla
Rūpa Gosvamis apibūdina pirmą atsidavimo praktikos dalį, vaidhi
bhakti: “Kai nėra jokio prisirišimo prie Viešpaties ir
meilės tarnyba Jam nėra spontaniška, kai Viešpačiui
tarnaujama tik todėl, kad taip nurodė dvasinis mokytojas ar
šventraščiai, tokia tarnystė iš pareigos vadinasi vaidhi
bhakti.’
Vaidhi sādhana bhakti rezultatas
Vaidhi
bhakti esmė
aprašyta „Śrīmad Bhāgavatam“ 2.1.5, kur Śukadeva Gosvāmis
moko Parīkṣitą Mahārāją: “Brangus karaliau, jei
nori be baimės sutikti mirtį, kuri ištiks tave kitą
savaitę, tu turi tuoj pat pradėti klausytis ir giedoti apie
Dievą ir Jį atsiminti.”
Jei
turėdama žmogaus gyvybės formą gyva esybė neugdo Kṛṣṇos
sąmonės, ją įtraukia gimimų ir mirties verpetas
(8,400,000 gyvybės formų) ir jos dvasinė esmė taip ir lieka
neatskleista. Gyvybės rūšių yra labai daug, todėl
niekas nežino, kuo jis gims: augalu, žvėrimi, paukščiu
ar dar kokiu gyviu. Rūpa Gosvamis pataria, kad norint atgaivinti
mūsų pirminę Kṛṣṇos sąmonę, reikia
kaip tik įmanoma stengtis nukreipti mintis į Kṛṣṇą,
nes šitokiu būdu atsikratysime mirties baimės.
Mes
nežinome, kas mūsų laukia po mirties, kadangi esame
visiškoje gamtos dėsnių valdžioje. Kṛṣṇa,
Aukščiausias Dievo Asmuo, yra vienintelis gamtos dėsnių
valdovas. Todėl, jei mes rimtai ketiname ieškoti Kṛṣṇos
prieglobsčio, mums nereikia baimintis, kad būsime nublokšti
atgal į gimimo ir mirties ciklą.
„Bhagavad-gītoje“
Kṛṣṇa taip pat pažada, kad tas, kas atsidavė Jam,
nepražus. Viešpats Kapiladeva „Śrīmad Bhāgavatam“
3-oje giesmėje sako, kad Jo bhaktų, kurie prisirišę
širdyje prie Viešpaties, nesunaikins laiko ratas. Vaidhi sādhana
bhakti yra skirta tam, kad širdyje pažadintų šį
prisirišimą prie Viešpaties.
Kas gali praktikuoti vaidhi sādhana bhakti?
Rūpa Gosvamis sako „Bhakti
rasāmṛta sindhu“ 1.2.14:
Žmogus, kuriam, dėka
įspūdžių, kilusių iš ankstesnio bendravimo su
bhaktais, gimė tikėjimas tarnauti Viešpačiui, kuris
nėra pernelyg prisirišęs prie materialių objektų ir
kuris nėra pernelyg atsižadėjęs jų, yra kvalifikuotas
praktikuoti vaidhi-bhakti.
Čia atsižadėjimu vadinamas
klaidingas (arba tuščias – phalgu) atsižadėjimas.
Tačiau, toks žmogus be abejonės stengsis atsisakyti norų
tenkintis materialiai, nes tai palanku bhakti raidai. Tą pačią
mintį išsako ir „Śrīmad-Bhāgavatam“ 11.20.8.
Pati pagrindinė taisyklė
Pačioje
pradžioje galime neturėti skonio atlikti atsidavimo tarnystę,
tačiau suprasdami, kad tai mums reikalinga, sugebėsime save priversti
atlikti ją, kol laipsniškai neišsiugdysime skonio tokiai
tarnystei. Tai galioja ir pagrindinei Kṛṣṇos
sąmonės taisyklei. Pasiekus spontaniškos meilės lygį
Dievui, nebereikalingas reguliuojantis nurodymas visuomet atsiminti Kṛṣṇą,
tačiau tokio lygio nepasiekusiems duodamas šis nurodymas - nuolatos
mąstyti apie Kṛṣṇą. Tai reiškia, kad turime
nuolatos valios pastangomis grąžinti protą į Kṛṣṇą,
ir mąstyti apie Jį. Tai nevyksta savaime, o tik pastangų
dėka. Todėl visų pirma būtinas supratimas, kodėl taip
darome.
Reguliuojančių
sādhana bhakti principų atsidavęs turi laikytis tol, kol
jam neatsivers tyros atsidavimo tarnystės karalystė. Iki to laiko jis
išlaiko materialius polinkius ar troškimą įsilieti į
dvasinį švytėjimą.
Jei
žmogus kokiu nors būdu mintyse užmezga ryšį su Kṛṣṇa,
tai toks ryšys vadinasi atsiminimas. Apie atsiminimą gražiai
pasakyta „Viṣṇu Purānoje“:
“Tiesiog
prisimindamos Aukščiausiąjį Dievo Asmenį, visos
gyvosios būtybės užsitarnauja gerą lemtį. Todėl
tebūnie man leista nuolat atminti Viešpatį, negimusį ir
amžiną.”
‘Nārada
Munis kalba karaliui Judhišthirai apie sādhana bhakti „Śrīmad
Bhāgavatam“ 7.1.32:
“Brangus
karaliau, reikia visomis priemonėmis telkti mintis į Kṛṣṇą.”
Tai ir yra Kṛṣṇos sąmonė. Ācāryos,
dvasinio mokytojo pareiga - rasti būdus, kurie padėtų mokiniui
sukoncentruoti protą į Kṛṣṇą. Taip prasideda sādhana
bhakti.’
‘Didysis
šventasis Ambarīṣa Mahārāja buvo žymus
valstybės valdovas, ir vis dėlto jis sugebėjo sutelkti mintis
į Kṛṣṇą. Kiekvienas, kuris sugebės sutelkti
savo mintis į Kṛṣṇą, darys sparčią
pažangą ir atkurs savo pirminę Kṛṣṇos
sąmonę.’
„Padma Purāna“
(„Caitanya Caritamṛta“ Mad.22.113) rekomenduoja tą patį
metodą:
smartavyaḥ
satataṁ viṣṇur
vismartavyo
na jātucit
sarve
vidhi-niṣedhāḥ syur
etayor
eva kiṅkarāḥ
„Kṛṣṇa yra Viešpaties Viṣṇu
šaltinis. Jį reikia atsiminti visuomet ir niekada
neužmiršti. Visos taisyklės ir draudimai šastrose turi būti
šių dviejų principų tarnai.“
Jīva Gosvamis savo komentare šiam posmui sako, kad jei
visos kitos šventraščių taisyklės ir draudimai laikomi
svarbesniais, nei atsiminti Kṛṣṇą, jos duoda visai
priešingą rezultatą, nei turėtų.
Visada
atsiminti Kṛṣṇą - tai dhyāna, meditacija.
Pasakyta, kad medituojama, mintis sutelkus į Viṣṇu. “Padma Purāna”
pataria meditacijos būdu mintis sukaupti į Viṣṇu
pavidalą ir neužmiršti Jo nei akimirkai. Toks sąmonės
būvis vadinasi samadhi, transas.
Savo
gyvenimo veiklą turime konstruoti taip, kad nuolatos atsimintume Viṣṇu
ar Kṛṣṇą. Tatai ir bus Kṛṣṇos
sąmonė. Visiškai tas pats, ar protą koncentruosime į
keturrankį Viṣṇu pavidalą ar į dvirankį Kṛṣṇą,
todėl „Padma Purāna“ pataria: daryk kaip išeina, bet visada
galvok apie Viṣṇu ir jokiomis aplinkybėmis Jo
neužmiršk. Šis nurodymas yra iš tiesų esmingiausias
iš visų reguliuojančių principų. Nes, kai nurodoma
daryti viena, būtinai draudžiama daryti kita. Jei liepiama visuomet
atminti Kṛṣṇą, tai draudžiama Jį
užmiršti. Šis paprastas įsakymas ir draudimas apima visus
reguliuojančius principus.
Viśvanātha
Cakravarti Ṭhākura sako: „satatam šiame posme
reiškia kiekvieną dieną, o ne kiekvieną sekundę, nes sādhana
bhakti pakopoje ištisai galvoti apie Kṛṣṇą
būtų neįmanoma. Kadangi tokios taisyklės būtų
neįmanoma laikytis, žmogus tik prarastų tikėjimą
atsidavimo tarnystės procesu.“ Tai reiškia, kad kiekvieną
dieną savo fiziniu kūnu, ausimis, akimis, rankomis reikia atlikti
reguliuojamą atsidavimo tarnystės veiklą, kurios tikslas –
atsiminti Kṛṣṇą.
Varnašrama ir pagrindinė taisyklė
Minėtas
reguliuojantis principas tinka visoms varṇoms ir āśramams.
Reguliuojančių principų laikosi ne vien brahmacāriai,
jie taikytini visiems. Net toli dvasiškai pažengęs sannyāsis
privalo be išimties laikytis principo: “nuolat atminti Dievo
Asmenį ir niekuomet Jo nepamiršti.”
Jei
šis įsakymas vykdomas, automatiškai bus laikomasi ir kitų
taisyklių. Visas kitas taisykles reikia traktuoti kaip pagalbines, ar
paremiančias šią svarbiausiąją taisyklę.
Įvairios taisyklės gali būti nurodomos pagal žmogaus
užimamą socialinę ar dvasinę padėtį
visuomenėje pagal varṇas ir āśramus. Kṛṣṇa
teigia „Bhagavad-gītoje“, kad jis sukūrė keturis socialinius ir
keturis dvasinius skyrius skirtingų individualių savybių
pagrindu. Ši veikla lygiai taip pat kaip ir savybės visuomet
skiriasi, tačiau visų priskirtų pareigų ir veiklos objektas
yra Kṛṣṇa, kadangi Jis yra Aukščiausias
besimėgaujantis subjektas. „Śrīmad Bhāgavatam“ sako, kad
“kiekvienas turi atlikti savo konkrečias pareigas, o kiek toji veikla
tobula, reikia spręsti pagal tai, ar ji teikia pasitenkinimą
Viešpačiui.”
Viešpats
Śrī Kṛṣṇa mokė Uddhavą, kad kiekvienas
žmogus, laikydamasis nurodymų, kurie skirti socialiniams bei
dvasiniams žmonių visuomenės skyriams, gali patenkinti
Aukščiausią Dievo Asmenį, o Jį patenkinus,
visuomenė be jokio vargo gaus visa, kas būtina pragyvenimui. Taip yra
todėl, kad iš esmės visas gyvąsias būtybes palaiko Aukščiausias
Dievo Asmuo. Jei visuomenė vykdo savo pareigą ir suvokia Kṛṣṇą,
be abejonės, visi jos nariai gyvena taikiai ir laimingai.
„Śrīmad
Bhāgavatam“ 11.27.49 Kṛṣṇa sako Uddhavai: “Brangus
Uddhava, visi žmonės veikia, - ar tai būtų materiali
veikla, ar veikla, kurią nurodo apreikšti
šventraščiai. Jei kurios nors iš šių dviejų
veiklos formų rezultatus žmogus skiria garbinti Mane Kṛṣṇos
sąmonėje, jis bus laimingas ir šiame pasaulyje, ir kitame, net
ir nesistengdamas tokiu būti. Dėl to nekyla abejonių.” Šie Kṛṣṇos
žodžiai rodo, kad veikla Kṛṣṇos sąmonėje
išpildo visus troškimus.
Kṛṣṇos
sąmonės judėjimas nuostabus tuo, kad jis nereikalauja savęs
įvardinti kaip brahmaną, vaišją, šudrą ar
kšatriją. Kiekvienas gali užsiimti ta veikla, kurią dabar
turi, ir jos rezultatus panaudoja garbinti Viešpatį Kṛṣṇą.
Tada viskas stos į savo vietas, ir visi šiame pasaulyje gyvens
laimingai ir taikiai.
„Caitanya Caritāmṛtoje“,
Rāya Rāmānandos pokalbyje su Viešpačiu Caitanya apie varnāśramą
dharmą, Prabhupāda savo komentare teigia, kad jei žmogus
atlieka savo socialines ir dvasines pareigas kaip meilės tarnystę
Dievui, tokia veikla vadinama bhakti. Tai ypač svarbu gṛhasthoms
– šeimos žmonėms, kurie tiesiog privalo atlikti savo socialines
pareigas. Bet kokias pareigas turime atlikti su viltimi, kad gerai jas
atlikdami ir patenkindami Kṛṣṇą įgysime tyrą
atsidavimą Kṛṣṇai.
“Nārada
Pañcarātra” apibūdina reguliuojamus atsidavimo tarnybos
principus taip:
“Bet kuri
veikla, kuriai pritaria apreikštieji šventraščiai ir kurios
tikslas - patenkinti Aukščiausiąjį Dievo Asmenį,
šventieji mokytojai traktuoja kaip reguliuojančius atsidavimo
tarnybos principus. Kas, bona fide dvasinio mokytojo vadovaujamas,
sistemingai atlieka tokią tarnybą Aukščiausiam Dievo
Asmeniui, tas palengva kyla į tyros tarnybos Dievui pakopą.”
5 būdai galvoti apie Kṛṣṇą
„Śrīmad-Bhāgavatam“ 7.1.30-32
sako:
kāmād
dveṣād bhayāt snehād
yathā bhaktyeśvare manaḥ
āveśya tad-aghaṁ hitvā
bahavas tad-gatiṁ gatāḥ
„Daugybė
žmonių išsivadavo tiesiog su dideliu dėmesiu galvodami apie
Kṛṣṇą ir atsisakę nuodėmingos veiklos. Šis
didelis dėmesys gali kilti iš aistringų troškimų,
priešiškų jausmų, baimės, prisirišimo bei
atsidavimo tarnystės. Aš paaiškinsiu tau, kaip gauti
Kṛṣṇos malonę paprasčiausiai sutelkus į
Jį protą.“
„Mano brangus
karaliau Yudhiṣṭhira, gopės dėl savo aistringų
norų, Kaṁsa iš baimės, Śiśupāla bei kiti
karaliai iš pavydo, Yadu per šeimyninius santykius su
Kṛṣṇa, jūs, Pāṇḍavai, per didelį
prieraišumą Kṛṣṇai, o mes, paprasti bhaktai, per
atsidavimo tarnystę, laimėjome Kṛṣṇos malonę.“
„Taip ar kitaip
reikia labai rimtai galvoti apie Kṛṣṇos pavidalą. Tada,
vienu iš penkių paminėtų būdų, galima
grįžti namo, atgal pas Dievą. Karalius Vena ir panašūs
ateistai, negalėjo galvoti apie Kṛṣṇos pavidalą nei
vienu iš šių penkių būdų, todėl jie
negalėjo išsivaduoti. Todėl būtinai reikia galvoti apie
Kṛṣṇą, nesvarbu, draugiškai ar
priešiškai.“
Śrīmad-Bhāgavatam
(10.33.39) sako: „Jei nuoširdus klausytojas klausosi apie
Kṛṣṇos žaidimus su gopėmis, kurie panašūs
į aistringas pramogas, geismingi troškimai, sukeliantys ligą
sąlygotų sielų širdyse, paliks jo širdį, ir taip
jis taps labiausiai išaukštintu Viešpaties bhaktu.“ Jei
klausantis apie gopių aistringą elgesį su
Kṛṣṇa galima atsikratyti geismingų troškimų,
tikrai, gopės, bendravusios su Kṛṣṇa, visų
tokių troškimų atsikratė. Panašiai,
Śiśupāla ir tokie kaip jis, kurie labai pavydėjo
Kṛṣṇai ir nuolat galvojo apie Kṛṣṇą,
atsikratė pavydo jausmo. Nanda Mahārāja ir motina
Yaśodā buvo visiškai panirę į Kṛṣṇos
sąmonę dėl prieraišumo. Kai protas vienaip ar kitaip
visiškai panyra į Kṛṣṇą, materialioji dalis
labai greitai sunyksta, o dvasinė dalis – potraukis
Kṛṣṇai – pasireiškia vis labiau. Tai netiesiogiai
patvirtina, kad net jei galvoti apie Kṛṣṇą su pavydu,
tiesiog galvojant apie Kṛṣṇą, galima išsivaduoti
iš visų nuodėmingų pasekmių ir tapti tyru bhaktu.
Impersonalistai ir
ateistai visuomet bando išsisukti nuo Kṛṣṇos pavidalo. Dideli
šių laikų politikai bei filosofai bando išvaryti
Kṛṣṇą net iš „Bhagavad-gītos“. Todėl
jiems išsivadavimo nėra. Bet Kṛṣṇos priešai
galvoja: „Štai čia Kṛṣṇa, mano priešas. Aš
Jį nužudysiu.“ Jie galvoja apie Kṛṣṇą, Jo
pavidalą ir todėl pasiekia išsivadavimą. Bet bhaktai, kurie
nuolat galvoja apie Kṛṣṇos pavidalą, tikrai
išsivaduoja.
Sakoma, kad
gopės, dėl savo aistringų troškimų,
grindžiamų stipria meile Kṛṣṇai, tapo mylimiausiais
Viešpaties bhaktais. Nors gopės Vṛndāvane parodė
aistringus troškimus nesusijusius su jų vyrais (parakīya-rasa),
iš tiesų jos neturėjo aistringų troškimų. Tai
labai reikšminga dvasiniam tobulėjimui. Jų troškimai buvo
panašūs į aistrą, bet iš tiesų tai nebuvo
materialaus pasaulio aistringi norai. „Caitanya-caritāmṛta“ dvasinio
ir materialaus pasaulio troškimus lygina su auksu ir geležim. Auksas
ir geležis yra metalai, bet jų vertė skiriasi
milžiniškai. Aistringi gopių troškimai, susiję su
Kṛṣṇa lyginami su auksu, o materialūs aistringi norai
lyginami su geležimi.
Kaṁsa ir kiti
Kṛṣṇos priešai įsiliejo į Brahmano
būtį, bet kodėl Kṛṣṇos draugai ir bhaktai
turėtų pakliūti į tą pačią padėtį?
Kṛṣṇos bhaktai gauna galimybę nuolat bendrauti su
Viešpačiu Vṛndāvane arba Vaikuṇṭhos planetose.
Nārada Munis keliauja po tris pasaulius, bet jis puoselėja labai
kilnų atsidavimą Nārāyaṇai (aiśvaryamān).
Vṛṣṇiai, Yadu ir Kṛṣṇos tėvas bei
motina Vṛndāvane turi šeimos ryšius su
Kṛṣṇa, tačiau Kṛṣṇos patėvio ir
pamotės, iš Vṛndāvano, padėtis dar labiau
išaukštinta nei Vasudevos bei Devakī padėtis.
Citatos
„Kai
žmonės tinkamai šlovina Aukščiausią Dievo
Asmenį arba paprasčiausiai klausosi apie Jo galias, Viešpats
asmeniškai įžengia į jų širdis ir išvalo bet
kokius nesėkmės pėdsakus, lygiai taip pat kaip Saulė
pašalina tamsą arba kaip galingas vėjas išvaiko debesis.“
„Žodžiai,
kurie neaprašo transcendentinės Dievo Asmenybės, bet vietoj to
kalba apie laikinus dalykus yra paprasčiausiai klaidinantys ir
bereikšmiai. Tik tie žodžiai, kurie apreiškia
transcendentines Aukščiausio Viešpaties savybes yra iš
tiesų teisingi, palankūs ir dori.“
„Tie
žodžiai, kurie aprašo visų žymiausio Dievo Asmens
šlovę yra patrauklūs, skoningi ir visuomet gaivūs. Iš
tiesų, tokie žodžiai yra pastovus festivalis protui ir jie
išdžiovina kančių vandenyną.“
„Tie
žodžiai, kurie neaprašo Viešpaties šlovės, kuris
vienintelis gali sudvasinti visos visatos atmosferą, yra lyginami su
piligrimystės vietomis varnoms, ir ten niekuomet nesilanko tie, kurie turi
transcendentines žinias. Tyri ir šventi atsidavusieji domisi tik žodžiais,
kurie šlovina nepuolantįjį Aukščiausią
Viešpatį.“
„Iš
kitos pusės, ta literatūra, kuri yra kupina aprašymų apie
transcendentinę beribio Aukščiausio Viešpaties vardo,
pripažinimo, pavidalų, žaidimų, etc. Šlovę, yra
visai kitoks kūrinys, kupinas transcendentinių žodžių,
nukreiptų sukelti suklaidintų pasaulio civilizacijų
nedorybingų gyvenimų revoliuciją. Tokią transcendentinę
literatūrą, net jei ji ir netobulai sudaryta, apgieda,
pripažįsta ir klausosi apsivalę žmonės, kurie yra
išties garbingi.“
„Žinios
apie savęs suvokimą, net jei ir laisvos nuo bet kokių
materialių sampratų, neatrodo gerai, jei neturi sampratos apie
Nepuolantįjį [Dievą]. Kokia gi tuomet nauda iš netgi
tobuliausiai atliekamos karminės veiklos, kuri yra skausminga
natūraliai nuo pačios pradžios ir iš prigimties greit
praeinanti, jei ji nepanaudojama tarnystei Viešpačiui?“
„Didžiulės
pastangos, kurias žmogus įdeda atlikdamas įprastas socialines ir
religines pareigas varnāśramos sistemoje, užsiimdamas
askezėmis ir klausydamasis Vedų, baigiasi tik materialiu
pripažinimu ir turtais. Tačiau gerbdamas ir dėmesingai
klausydamasis pasakojimų apie Aukščiausio Viešpaties, kuris
yra sėkmės deivės sutuoktinis, transcendentines savybes,
žmogus gali atsiminti Jo lotosines pėdas.“
„Atmintis
apie Viešpaties Kṛṣṇos lotosines pėdas sunaikina
visa tai, kas yra nepalanku ir suteikia didžiausią sėkmę.
Ji apvalo širdį ir suteikia atsidavimą Aukščiausiai
Sielai, kartu su žiniomis, praturtintomis supratimu ir
atsižadėjimu.“
„Śrīmad
Bhāgavatam“. 12.12.49-56
Technikos ir metodai, kaip
atsiminti Kṛṣṇą.
“Vedanta
Sūtra” prasideda žodžiais: ‘athato brahma jijñāsa’
- atėjo metas klausti apie Absoliučią Tiesą. Tai
reiškia, kad žmogaus gyvenimas yra skirtas suvokti Dievą, o ne
praleisti jį tuščiai, besivaikant juslinių malonumų.
Žmogaus gyvenime brangi kiekviena akimirka. Todėl nėra
prasmės daug galvoti apie kūniškus malonumus, kurių niekada
nebus pakankamai ir kurie niekada nepadarys žmogaus laimingu. Verčiau
pagalvoti apie dvasinius dalykus, kurie vieninteliai gali išspręsti
žmogaus gyvenimo problemas.
Śrīla
Bhaktisiddhanta Sarasvati Ṭhākura laiko atžvilgiu buvo labai
griežtas savo mokiniams. Jis neleisdavo šiems net akimirkos
gaišti tuštiems dalykams. Taip pat elgėsi Śrīla
Prabhupāda. Vienas iš devynių požymių žmogaus
pasiekusio ekstazinę meilę Dievui, yra tai, kad jis nei akimirkos
negaišta tuščiai.
Apie Kṛṣṇą
galime nuolat mąstyti tuomet, kai užsiimame vienu iš
devynių atsidavimo tarnystės procesų, tokių kaip klausymasis
apie Kṛṣṇą ir Jo vardo kartojimas, malda, garbinimas, Jo
nurodymų, išdėstytų Bhagavad-Gitoje, vykdymas, etc.
„Bhagavad-gītos“
8.5 posme sakoma:
anta-kāle
ca mām eva
smaran
muktvā kalevaram
yaḥ
prayāti sa mad-bhāvaṁ
yāti
nāsty atra saṁśayaḥ
„Ir kas gyvenimo pabaigoje palieka kūną atmindamas
vien tik Mane, išsyk pasiekia Mano būtį. Tuo galima neabejoti.“
Tai nereiškia, kad visą gyvenimą galima daryti
ką nori, ir tik gyvenimo pabaigoje galvoti apie Kṛṣṇą.
tasmāt
sarveṣu kāleṣu
mām
anusmara yudhya ca
mayy
arpita-mano-buddhir
mām
evaiṣyasy asaṁśayaḥ
„Todėl, Ardžuna, visada galvok apie Mane kaip Kṛṣṇą,
ir tuo pat metu kovok - vykdyk tau nurodytą pareigą. Paskyręs
Man savo veiklą, ir sutelkęs protą bei intelektą į
Mane, tu be abejonės pasieksi Mane.“
„Śrīmad
Bhāgavatam“. 2.2.36:
tasmāt
sarvātmanā rājan
hariḥ
sarvatra sarvadā
śrotavyaḥ
kīrtitavyaś ca
smartavyo
bhagavān nṛṇām
„Todėl, o karaliau, labai svarbu, kad kiekvienas
žmogus klausytųsi, šlovintų ir atsimintų
Aukščiausią Viešpatį, Dievo Asmenį visur ir
visada.“
Vienas atsidavimo tarnystės metodų yra smaranam-
atminimas. Pats svarbiausias būdas atsiminti Kṛṣṇą
– kartoti Hare Kṛṣṇa Mahā mantrą. Tai tiesioginis
būdas, kurį rekomenduoja šventraščiai. Šis
paprastas būdas tarnauti Dievui nepriklauso nuo jokių
sąlygų. Hare Kṛṣṇa galima kartoti visur ir bet
kokiomis aplinkybėmis.
Regėdamas
šio pasaulio grožį, žmogus gali atsiminti Dievą. Negalime
neigti šį pasaulį. Jis yra realus, nes yra Dievo kūrinys. Dievas
nužengia į jį tam, kad apreikštų čia savo
žaidimus. Bet, jei galvojame, kad pasaulis skirtas mums, tai tik dar viena
iliuzija. Šis pasaulis - dvasinio pasaulio šešėlis,
todėl būdami jame, galime prisiminti dvasinio pasaulio objektus,
lygiai taip pat, kaip regėdami šešėlį suprantame netoliese
esant žmogų.
Rūpa
Gosvamis sako, kad galvodami apie Kṛṣṇą turime teikti
pirmenybę Jo vardui (nāma), Jo pavidalui (rūpa),
Jo sąvybėms (guṇa), Jo žaidimams (carita),
Jo atsidavusiems (bhakta).
Kitas
labai svarbus būdas atsiminti Kṛṣṇą – tai bendrauti
su Jo atsidavusiais tarnais – sādhu. „Śrīmad Bhāgavatam“
teigia, kad sādhu visuomet savo širdyje nešioja Kṛṣṇą
ir tik jų malonės dėka, Kṛṣṇą gali gauti
paprasti žmonės.
Śrīla
Rūpa gosvamis apibrėžia 5 galingas atsidavimo tarnybos formas,
kurios greitai priartina mus prie Kṛṣṇos: sādhu saṅga
– bendrauti su šventomis asmenybėmis, nāma kīrtana –
kartoti šventus vardus, bhagavata śravana – diskutuoti
dvasinėmis temomis, kurios nagrinėjamos „Śrīmad Bhāgavatam“,
mathurā vāsa – gyventi šventose vietose kaip Mathurā, śrī
mūrtira śraddhāya sevana - su tikėjimu garbinti Kṛṣṇos
Dievybę.
„Bhagavad-gītoje“
Kṛṣṇa siūlo būdus, kaip mąstyti apie jį.
Devintame, dešimtame, vienuoliktame skyriuose Kṛṣṇa
pasakoja kaip medituoti į Jo pavidalus ir pasireiškimus. Tiek
materialiame tiek dvasiniame pasaulyje viskas iš tiesų yra tik
skirtingos Jo arba Jo energijų pasireiškimo formos.
Kṛṣṇą
galima atsiminti galvojant apie tarnybą, apie atsidavusius, apie Kṛṣṇos
ir dvasinio mokytojo nurodymus, apie Kṛṣṇos savybes. Galima
atsiminti posmą iš šventraščių, kurį
skaitėme ryte ar dienos bėgyje. Kiti metodai:
Mangala
ārati, Tulasi puja,
jāpa, Dievybių sveikinimas, Paskaita, Prasādo
pagerbimas, Prabhupādos ir guru ārati, Knygų platinimas, Prasādo
gaminimas, Gaura ārati, Dievybių garbinimas etc., Miegas ir
nusilenkimai prieš miegą (prieš einant miegoti, pasakyti pranama
mantrą), Pagarbos siūlymas visiems vaiṣṇavams, Darbo
rezultatų aukojimas Kṛṣṇai, Harināma saṅkīrtana,
Pastovus mantros kartojimas atliekant bet kokią veiklą,
Girliandų vėrimas, Knygų skaitymas ir filosofinės studijos,
Pokalbiai tarp atsidavusių, ”Kṛṣṇos” knygos skaitymas,
Nešioti Tulasi karolius ir piešti tilakos ženklus,
Meditacija į Kṛṣṇos pavidalus, kaip aprašyta
“Bhagavadgytoje”, Įvairios maldos, aprašytos “Śrīmad
Bhagavatam”, Mantros kartojimas, Susilaikymas nuo juslinio pasitenkinimo
šaltinių, Vengimas bendrauti su perdėm materialistiškais
žmonėmis (“Asat sanga tyaga”)
Śrīla
Rūpa Gosvamis “Atsidavimo nektare” išdėsto principus, kaip
atsiminti Kṛṣṇą: garbinti Dievybes, melstis, giedoti,
atlikti sankirtaną, ragauti mahāprasādą,
ragauti caranāmṛtą, uostyti gėles, pasiūlytas
Viešpačiui, žiūrėti į Dievybes su atsidavimu,
klausytis pasakojimų apie Kṛṣṇą ir jo žaidimus
iš “Śrīmad Bhāgavatam” ir „Bhagavad-gītos“, melsti
Dievybes malonės, medituoti į Dievybes, švęsti ācāryų
ir Kṛṣṇos avatārų atėjimus,
laikytis Ekadašio. Būdų atsiminti Kṛṣṇą
yra begalybė.
KLAUSIMAI:
1.
Ką
reiškia terminas Kṛṣṇos sąmonė?
2.
Ką
reiškia žodžiai sādhya, sādhana ir sādhaka?
3.
Kokia sādhana
leidžia pasiekti tikrai dvasinį rezultatą?
4.
Ar kiti keliai
gali suteikti dvasinį rezultatą savarankiškai?
5.
Į kokias
tris pakopas skiriama atsidavimo tarnystė?
6.
Kas yra sādhana
bhakti?
7.
Kokios yra sādhana
bhakti stadijos?
8.
Kaip
apibūdinti vaidhi bhakti?
9.
Koks vaidhi
bhakti rezultatas?
10.
Kas gali praktikuoti vaidhi bhakti?
11.
Kokia
pagrindinė vaidhi bhakti taisyklė?
12.
Ką reiškia visada galvoti apie Kṛṣṇą?
Kiekvieną akimirką?
13.
Koks visų
pareigų tikslas?
14.
Išvardinkite
5 būdus kaip galvoti apie Kṛṣṇą, kad
išsivaduotum.
15.
Koks geriausias
būdas atsiminti Kṛṣṇą?
16.
Išvardinkite
penkias galingas atsidavimo tarnystės formas.