DEVYNI ATSIDAVIMO TARNYSTĖS PROCESAI
Trumpai apie temą
Karma joga
reiškia, jog žmogus atlieka veiklą, kuri jam patinka ir
šios veiklos rezultatą aukoja Viešpačiui. Bhakti
reiškia, jog žmogus pirmiau paaukoja save Viešpačiui, o
tada atlieka veiklą, kurios iš jo nori Viešpats.
Bhakti
reiškia su meile atliekamą atsidavimo tarnystę
Aukščiausiam Dievo Asmeniui, o ne kam kitam.
Visi žmonės gali atlikti tarnystę
Viešpačiui, ne tik brāhmaṇai ar gimę Indijoje.
Moterys, vaiṣyos ir śūdros, žemesnės
klasės nariai taip pat gali grįžti atgal namo atgal pas
Dievą praktikuodami bhakti.
Norint praktikuoti devynis atsidavimo tarnystės metodus,
prieš tai reikia įgyti tikėjimą (śraddhā)
ir bendrauti su šventomis asmenybėmis (sādhu saṅga).
Kitaip šie metodai nebus bhakti dalys.
Pakanka su atsidavimu atlikti bent vieną iš
šių metodų, kad pasiekti Viešpaties malonę.
1. śravaṇaṁ - klausytis pasakojimų
apie Viešpatį ir Viešpaties Vardus. Pavyzdys: Mahārāja
Parīkṣitas, kuris klausėsi „Śrīmad Bhāgavatam“.
Tai pats svarbiausias procesas, nes nuo jo prasideda visi kiti procesai.
2. kīrtanaṁ
reiškia kalbėti apie Kṛṣṇa, kartoti jo vardą.
Kīrtanam reiškia garsiai. Pavyzdys Śukadeva Gosvamis,
pasakojęs „Śrīmad Bhāgavatam“.
Šiame vaidų ir apgavystės amžiuje
vienintelė priemonė pasiekti išsivadavimą yra
šventų Viešpaties vardų kartojimas. Ir nėra kito
kelio, nėra kito kelio, nėra kito kelio.
Kali yugoje
amžiaus religija (yuga dharma) yra kartu giedoti šventą
Viešpaties vardą.
Kai daugelis bhaktų atlieka kīrtaną
kartu, tai vadinama saṅkīrtana.
3. smaraṇaṁ – atsiminimas. Atsiminti savo prote
Šrī Kṛṣṇos vardą, pavidalą, savybes ir
žaidimus yra vadinama smaraṇa. Kai dėmesys ilgą
laiką išlieka sutelktas į Viešpatį, tai vadinama
meditacija (dhyāna)
Tinkamas atminimo pavyzdys: Prahlāda Mahārāja,
kuris visą laiką meditavo į Kṛṣṇą.
Smaraṇaṁ vystymosi stadijos:
1) smaraṇa – atsiminti
Viešpaties vardą;
2) dharana – susitelkti į
Viešpaties pavidalą;
3) dhyana – medituoti į
Viešpaties savybes;
4) dhruvānusmṛti –
pasinerti Viešpaties žaidimus;
5) samādhi – įžengti
į Kṛṣṇos žaidimus kupinam prema rasos –
transo būsenoje.
4. pāda
sevanam - nuolatinis galvojimas apie Viešpaties
lotosines pėdas. Šis metodas taip pat reiškia žiūrėti
į Śrī Kṛṣṇos Dievybės pavidalą,
liesti Jį, eiti aplink Jį, sekti paskui Jį, lankyti šventas
vietas kaip Śrī Bhagavāno šventyklą,
Gaṅgą, Jagannātha Purį, Dvāraką, Mathurą,
Navadvīpą, maudytis Gangoje ar Yamunoje ir t.t. Tarnauti Śrī
Tulasī ir tyriems vaiṣṇavams taip pat yra pāda sevanam.
Šios bhakti formos pavyzdys Lakṣmīdevi, kuri nuolat
masažuoja Viešpaties pėdas.
5. arcanam - garbinimas. Arcaną reikia
atlikti gavus dīkṣq - iniciaciją iš bona fide
dvasinio mokytojo.
Ypatingai tai svarbu gṛhasthoms – šeimos
žmonėms. Gṛihasthoms tenka užsiimti materialia
veikla, todėl jei jie negarbina Dievybių, jų puolimas
garantuotas.
Arcana-mārga reiškia švęsti Śrī
Kṛṣṇos atėjimą, Rāma navami, Nṛsiṁha Caturdaśi, badauti Kārttikos
mėnesį, laikytis Ekādaśī, maudytis Māghos
mėnesį ir kita panaši veikla. Be abejo reikia suprasti, kad arcanos
kelyje Kṛṣṇos bhaktus reikia garbinti kaip patį
Kṛṣṇą.
Arcanai taip pat priskiriami aukų
atnašavimai, įvairūs ritualai, pūja. Arcanos
tobulumo pavyzdys: Pṛthu Mahārāja, kuris atliko 99 aśvamedha
yajñas.
6. vandanaṁ
- maldos bei nusilenkimai. Maldos yra įkvėptos nesuskaičiuojamų
transcendentinių Viešpaties savybių ir vertybių.
Vandanam pavyzdys Akrūra, atvykęs pas Kṛṣṇą
į Vṛndāvaną.
7. dāsyaṁ
- atlikti tarnystę. Ego arba savimonė - „Aš
esu Kṛṣṇos tarnas“ – yra vadinama dāsyam.
Dāsyam reiškia lenktis, sakyti maldas, aukoti visą savo
veiklą, tarnauti, elgtis tinkamai, atsiminti ir paklusti paliepimams,
vykdyti Viešpaties nurodymus. Skirtingai nei pāda
sedanam, čia tarnaujama ne Viešpaties kūnui, o Jo
nurodymams.
Dāsyam pavyzdys yra Hanumānas, kuris vykdė visus Rāmacandros
norus.
8. sakhyam
- tarnauti
Viešpačiui kaip draugui, taip pat būti draugišku
Kṛṣṇai ir stengtis dėl Jo gerovės. Tai draugiškumo
jausmas tarnaujant Dievybėms arba pasikliovimas Kṛṣṇa ir noras
padaryti Jam kažką malonaus.
Sakhyam pavyzdys Arjuna, kuris bendravo su Kṛṣṇa
kaip su draugu.
9. ātma
nivedanam - paaukoti Śrī
Kṛṣṇai visą save (kūną, protą bei sielą),
stengtis išskirtinai dėl Kṛṣṇos, nustoti
rūpintis savimi. Kṛṣṇos troškimai yra vieninteliai
tokio bhakto norai. Taip pat priklausymas nuo Viešpaties valios ir sutikimas su bet kokiu
likimu, kurį Viešpats jam skiria.
Besąlygiško savęs atidavimo
Viešpačiui pavyzdys yra Bali Mahārāja, kuris atidavė
visą savo karalystę Vāmana Devai, o kai to neužteko, jis
atidavė Jam ir savo kūną bei sielą.
Kali yugoje
svarbiausiu procesu laikomas švento vardo kartojimas, nes vien kartojant
Hare Kṛṣṇa mahā-mantrą galima
išsivaduoti iš materialių pančių ir pakilti į
transcendentinę karalystę.
Ambarīṣa Mahārāja
pademonstravo, kaip praktikuoti visas devynias bhakti formas:
Plačiau apie temą
Atsiduok, po to veik
Atsidavimo tarnystė reiškia, kad žmogus atiduoda Kṛṣṇai
savo kūną, protą ir žodžius (kaya-mano-vakya).
Todėl vaiṣṇavai sanyasiai nešioja tridanda (lazdą su
trimis išsišakojimais). Paprastai dorybingi žmonės pirma
atlieka kažkokius veiksmus, tada formaliai paaukoja veiklos rezultatą
Viṣṇu. Tačiau tikrasis atsidavęs pirma pasiūlo Kṛṣṇai
savo atsidavimą kūnu, protu ir žodžiais, o po to panaudoja
savo kūną protą ir žodžius tarnaudamas Kṛṣṇai,
kaip pats Kṛṣṇa to nori.
Bhakti
Nuoširdžios pastangos praktikuoti devynis atsidavimo
tarnystės metodus yra vadinamos bhakti. karmiai arba karma
jogai pirma atlieka dorybingą veiklą, o tik po to formaliai
pasiūlo rezultatus Kṛṣṇai. Tai vis tiek yra karma.
Žmogus neturėtų siekti savo dorybingos veiklos rezultatų, o
turėtų visiškai save pašvęsti Kṛṣṇai
ir tik po to veikti dorybingai. Kitais žodžiais tariant, reikia
elgtis taip, kad patenkintum Viṣṇu, o ne savo jusles. Tai gerai
iliustruoja posmas 1.1.11 iš “Bhakti rasāmṛta sindhu”:
anyābhilāṣitā-śūnyaṁ
jñāna-karmādy-anāvṛtam
ānukūlyena kṛṣṇānu-
śīlanaṁ bhaktir uttamā
“Žmogus turi atlikti transcendentinę atsidavimo
tarnystę Viešpačiui Kṛṣṇai palankiai
nusistatęs, neturėdamas kitų troškimų ir nesiekdamas
materialios veiklos rezultatų ar filosofinių spekuliacijų. Tai
vadinama tyra atsidavimo tarnyste.”
“Gopala Tapani Upaniṣada” sako, kad bhakti reiškia
atsidavimo tarnystę, atliekamą su meile Aukščiausiam Dievo
Asmeniui, o ne kam kitam. Tam, kad atlikti tyrą atsidavimo tarnystę,
žmogus turi būti išsivadavęs iš kūniškos
gyvenimo koncepcijos ir netrokšti laimės rojinėse planetose.
Kitaip tariant, bhakti yra veikla atliekama siekiant tiesiog patenkinti
Aukščiausią Viešpatį, netrokštant materialios
naudos. Bhakti taip pat yra vadinama niṣkarma arba laisvė nuo
materialios veiklos pasekmių.
9 bhakti procesai
„Śrīmad
Bhāgavatam“ 7.5.23-24 sako:
śrī-prahrāda uvāca
śravaṇaṁ kīrtanaṁ viṣṇoḥ
smaraṇaṁ pāda-sevanam
arcanaṁ vandanaṁ dāsyaṁ
sakhyam ātma-nivedanam
iti puṁsārpitā viṣṇau
bhaktiś cen nava-lakṣaṇā
kriyeta bhagavaty addhā
tan manye ’dhītam uttamam
„Prahlāda Mahārāja tarė:
Klausymasis ir kartojimas apie Viešpaties Viṣṇu
transcendentinį šventą vardą, formą, savybes,
regalijas ir žaidimus, atsiminimas apie juos, tarnystė
lotosinėms Viešpaties pėdoms, Viešpaties garbinimas su 16
tipų atributais, maldų siūlymas Viešpačiui, tapimas Jo
tarnu, laikyti Viešpatį savo geriausiu draugu ir viską atiduoti
Jam (kitais žodžiais tariant, tarnauti Jam kūnu,
žodžiais ir protu) - šie devyni procesai yra priimami kaip tyra
atsidavimo tarnystė. Tas, kuris paskyrė savo gyvenimą tarnystei Kṛṣṇai
vienu iš šių devynių metodų, jis yra labiausiai
išsilavinęs žmogus, nes jis turi pilną žinojimą.“
Šį posmą pasakė Prahlāda Mahārāja
būdamas 5 metų vaiku, kai tėvas, Hiranyakaśipu,
paklausė jo apie tai, ką gero jis išmoko mokykloje. Prahlāda
Mahārāja tai, ką jis išgirdo iš savo dvasinio mokytojo
Nārada Munio laikė labai vertingu, o tai, ką išgirdo
iš savo materialių mokytojų Śandos ir Amarkos apie
diplomatiją ir politiką visiškai beverčiu. Iš
tiesų, atsidavęs nesidomi niekuo išskyrus pačią
atsidavimo tarnystę. Šiame posme išdėstomi atsidavimo
tarnystės pagrindai. puṁsārpitā viṣṇau
reiškia, kad visi žmonės gali atlikti tarnystę
Viešpačiui: nereikia būti brāhmaṇu ar gimti Indijoje.
Nors moterys, vaiṣyos ir śūdros priskiriami žemesnei
klasei, vis dėlto ir jie gali gauti naudą iš atsidavimo
tarnystės ir grįžti atgal namo atgal pas Dievą.
Kas gali praktikuoti šiuos metodus?
Būtina
pažymėti, kad patys savaime šie devyni veiksmai nereiškia
atsidavimo tarnystės. Jie yra vaidhī-sādhana bhakti arba bhajana
krīyos dalis, o tai reiškia, jog norint praktikuoti šiuos
devynis atsidavimo tarnystės metodus, prieš tai reikia įgyti
tikėjimą (śraddhā) ir bendrauti su šventomis
asmenybėmis (sādhu saṅga). Kitu atveju Dievą
šlovina ir jam meldžiasi materialistai bei impersonalistai,
kiekvienas siekdamas savo naudos.
Tam, kad
atlikti bhakti nebūtina sekti visais devyniais, Prahlāda Maharajo
išvardintais procesais. Jei atsidavęs be nukrypimo atlieka vieną
iš šių procesų, jis pasieks Viešpaties malonę.
Kartais matome, jog bhaktui atliekant vieną iš procesų, kiti
procesai susimaišo su pagrindiniu. Tai nėra blogai. Jei
atsidavęs seka vienu iš devynių procesu, kiti aštuoni
procesai jau yra tame viename.
Śrīla
Bhaktisiddhānta Sarasvatī Ṭhākura paaiškina
šį posmą taip:
Žodis
śravaṇa reiškia kreipti dėmesį į
garsinius Viešpaties formos, savybių, žaidimų
aprašymus, kurie pateikti Śrīmad Bhāgavatam ir Bhagavad Gītoje.
Po to, kai žmogus išgirsta šiuos dalykus, jis turi atsiminti
garsines vibracijas ir kartoti jas (kīrtanam). Smaraṇaṁ
reiškia bandyti suprasti apie Viešpatį vis daugiau ir
daugiau, o pāda sevanam reiškia užsiimti tarnyste
lotosinėms Viešpaties pėdoms pagal laiką ir aplinkybes. Arcanam
reiškia garbinti Viešpatį Viṣṇu šventykloje, o vandanam
reiškia siūlyti savo pagarbius nusilenkimus. man-manā bhava
mad-bhakto mad-yājī māṁ namaskuru. Vandanam
reiškia namaskuru - siūlyti nusilenkimus ir maldas. Galvoti
apie save kaip apie nitya-kṛṣṇa-dāsa - visuomet Kṛṣṇos
tarną, vadinasi dāsyam, o sakhyam reiškia
linkėti ir trokšti Kṛṣṇai gero. Kṛṣṇa
nori, kad kiekvienas atsiduotų Jam, kadangi visi pagal konstitucinę
prigimtį yra Jo tarnai. Todėl, kaip nuoširdus Kṛṣṇos
draugas, bhaktas turėtų pamokslauti ir skleisti Kṛṣṇos
filosofiją, prašydamas kiekvieno atsiduoti Kṛṣṇai. Ātma
nivedanam reiškia atiduoti Kṛṣṇai viską, taip
pat savo kūną, protą ir žodžius ir tai, ką
žmogus gali turėti.
1. śravaṇaṁ - pasakojimų apie
Viešpatį ir Viešpaties Vardų klausymasis.
Pavyzdys: Mahārāja Parīkṣitas,
klausėsi „Śrīmad Bhāgavatam“. Tai pats svarbiausias
procesas, kadangi juo prasideda visi kiti procesai. Pirma mes turime
išgirsti, kad patys ką nors darytume. Tai yra atsidavimo
tarnystės pradžia. Klausydamasis švento vardo, bhaktas suvokia
asmeninį Viešpaties pavidalą, Jo savybes, palydovus,
žaidimus ir visa tai, kas susiję su Viešpačiu. Klausytis
reikia šventos asmenybės. Svarbiausia yra klausytis „Śrīmad
Bhāgavatam“. „Śrīmad Bhāgavatam“ aprašo
įvairių Viešpaties inkarnacijų veiklą
„Śrīmad Bhāgavatam“ 1.5.11 sako:
tad-vāg-visargo janatāgha-viplavo
yasmin prati-ślokam abaddhavaty api
nāmāny anantasya yaśo ’ṅkitāni yat
śṛṇvanti gāyanti gṛṇanti sādhavaḥ
‘Visai kas kita kūriniai, kurių puslapiuose gausu
pasakojimų, aukštinančių transcendentines neribotojo
Viešpaties vardus, šlovę, pavidalus, žaidimus ir t.t.
Transcendentiniai jų žodžiai skirti sukelti perversmą
paklydusios ir dorą praradusios civilizacijos gyvenime. Tokių
transcendentinių kūrinių, net jei jie ir netobulos formos,
klausosi, juos gieda ir pripažįsta tyri bei nepriekaištingai
tyri žmonės.’
Tyras atsidavęs visuomet stengiasi pasinaudoti galimybe
klausytis apie Kṛṣṇą iš kitos tyros asmenybės.
2. kīrtanaṁ
Kartoti arba giedoti - reiškia
kalbėti apie Kṛṣṇa, kartoti jo vardą. Kīrtanam
reiškia garsiai. Pavyzdys Śukadeva Gosvamis, pasakojęs „Śrīmad
Bhāgavatam“. Caitanya Mahāprabhu „Śrī Śikṣāṣṭakos“
3 posme sako, kaip kartoti šventą vardą:
tṛṇād api sunīcena
taror api sahiṣṇunā
amāninā mānadena
kīrtanīyaḥ sadā hariḥ
“Atsidavęs labai ramiai gali kartoti šventą
Viešpaties vardą pastoviai, jei jis elgiasi nuolankiau nei
žolė gatvėje arba yra pakantesnis už medį, jei jis
rodo pagarbą visiems, nesitikėdamas pagarbos sau pačiam.”
Transcendentinis kartojimas yra palankus kiekvienam. Net jei
žmogus užima žemiausią padėtį visuomenėje,
jis gali kartoti Harė Kṛṣṇa mantrą. Dorybingos
veiklos rezultatai, tokie kaip aristokratiškumas, turtas, gražus
kūnas ar išsilavinimas nėra būtina sąlyga dvasiniam
tobulėjimui, nes labai lengvai tobulėti galima vien kartojant
Šventą vardą. Ypatingai Kali yugoje, kai niekas neturi
gerų savybių ir kiti dvasinio tobulėjimo metodai ypatingai
sunkūs, šis kartojimas yra palankus. Todėl sakoma “Bṛhan-nāradīya Purāṇoje”:
harer nāma harer nāma
harer nāmaiva kevalam
kalau nāsty eva nāsty eva
nāsty eva gatir anyathā
„Šiame vaidų ir apgavystės amžiuje
vienintelė priemonė pasiekti išsivadavimą yra
šventų Viešpaties vardų kartojimas. Ir nėra kito
kelio, nėra kito kelio, nėra kito kelio.“
Tai yra pats geriausias dvasinio tobulėjimo kelias.
Meditacija, aukų atnašavimai, Dievybių garbinimas
šventyklose, visa tai yra geri procesai, tačiau Kali yugoje
vieni patys, be kīrtanam jie yra neefektyvūs. Kīrtanād
eva kṛṣṇasya mukta-saṅgaḥ paraṁ vrajet:
(„Śrīmad Bhāgavatam“ 12.3.51) tiesiog giedodamas
šventą Kṛṣṇos vardą žmogus gali
išsivaduoti ir grįžti namo, atgal pas Dievą. Todėl „Śrīmad
Bhāgavatam“ 11.5.32 sako, kad Kali yugoje protingi žmonės
atliks yuga dharmą - amžiaus religiją kartu giedodami šventą
Viešpaties vardą (yajñaiḥ saṅkīrtana-prāyair
yajanti hi su-medhasaḥ). Net jei žmogaus gyvenimas vertas
gyvulio, jei jis pradeda kartoti šventą vardą, jis gali
pateisinti savo egzistencijos prasmę. Žinoma, tam kad šventas
vardas duotų visą rezultatą, reikia vengti dešimties
įžeidimų, kurie bus aptarti kitose temose.
Joks kitas metodas neapvalo širdies
veiksmingiau, nei hari-kīrtana. Kai daugelis bhaktų
atlieka kīrtaną kartu, tai vadinama saṅkīrtana.
3. smaraṇam
Kai
žmogus ilgą laiką dėmesingai kartoja šventą
vardą ir širdis apsivalo nuo vidinės nešvaros, jam
rekomenduojamas smaraṇam – atsiminimas.
Rūpa
Gosvamis „Atsidavimo nektare“ išskiria atsiminimą ir meditaciją.
Atsiminti savo prote Šrī Kṛṣṇos vardą,
pavidalą, savybes ir žaidimus yra vadinama smaraṇa.
Labai
gili meditacija prote į pavidalą, savybes, žaidimus ir
tarnystę Bhagavānui yra vadinama dhyāna. Žodžio
sevā-dhyāna prasmė yra garbinimas ar
tarnystė, kurią bhaktas atlieka savo prote.
Bhakti
rasāmrta sindhu (1.2.175),
smaraṇam apibrėžiama labai bendrais bruožais:
yathā
kathañcin manasā sambandhah smṛtir ucyate
Bet
koks metodas, kuris veiksmingai nukreipia protą į sąlytį su
Kṛṣṇą, yra vadinamas smṛti – atsiminimas.
Dhyānam apibrėžiama kaip labiau
specifinė meditacija į pavidalą, savybes, žaidimus ir
tarnystę Viešpačiui. Ši meditacija vėlgi dalinama
į keturis tipus: rūpa-dhyānam, guṇa-dhyānam,
krīda ar līlā-dhyānam ir sevā-dhyānam.
Priežastis,
kodėl atmintis ir meditacija padalinti į atskirus tipus yra tai, kad smaraṇam
yra bandymai vienaip ar kitaip prisiminti Kṛṣṇą. Kadangi
protas iš prigimties neramus, šis prisiminimas nėra pastovus. Dhyāna
vis tik reiškia gilesnį pasinėrimą į Viešpaties
pavidalą, savybes, žaidimus ir tarnystę, kurio metu protas
kurį laiką būna tvirtai susitelkęs į meditacijos
objektą.
Jīva Gosvāmis „Bhakti sandarbhoje“
sako, kad atsiminimas yra labai detalus Viešpaties vardo pavidalų,
savybių, palydovų, žaidimų ir tarnystės tyrinėjimas
prote. Atsiminimas natūraliai ir palaipsniui tampa koncentracija ir meditacija.
Tinkamas meditacijos pavyzdys: Prahlāda Mahārāja, kuris visuomet
meditavo į Kṛṣṇą. Smaraṇaṁ ypatingai
rekomenduojama tuomet, kai žmogus pasiekia tvirtą kartojimo ir
klausymosi padėtį. Smaraṇaṁ vystymosi stadijos yra
šios:
1) smaraṇa – atsiminti
Viešpaties vardą;
2) dharana – susitelkti į
Viešpaties pavidalą;
3) dhyana – medituoti į
Viešpaties savybes;
4) dhruvānusmṛti –
pasinerti Viešpaties žaidimus;
5) samādhi – įžengti
į Kṛṣṇos žaidimus kupinam prema rasos –
transo būsenoje.
Atsiminti Kṛṣṇos
vardą, pavidalą, savybes ir žaidimus yra vadinama smaraṇam,
kuri turi penkias formas. Smaraṇam reiškia kontempliuoti
į temą, kuri buvo anksčiau girdėta arba patirta. Dhāraṇā
reiškia užtvirtinti protą ties konkrečia tema, atitraukiant
jį nuo kitų objektų. Dhyānam reiškia medituoti
į specifinį pavidalą. Kuomet dhyānam tampa
nenutrūkstama, tarsi ištisa brangaus aliejaus srovė, tai
vadinama dhruvānusmṛti, o samādhi yra
būsena, kurioje pamirštama supanti realybė, ir suvokiami tik
meditacijos objektai širdyje.
Śravaṇam, kīrtana ir smaraṇam yra trys
pirminės bhakti aṅgos, nes visos kitos aṅgos
į jas įeina, o iš šių trijų aṅgų,
kīrtana yra geriausia ir pati svarbiausia, nes śravaṇam
ir smaraṇam galima įtraukti į ją.
4. pāda sevanam
Atsiminimo
tobulumas pasiekiamas kai žmogus nuolat galvoja apie Viešpaties
lotosines pėdas. Toks prisirišimas nuolat galvoti apie
Viešpaties lotosines pėdas, vadinasi pāda sevanam.
Šis procesas palaipsniui įtraukia ir kitus užsiėmimus: žiūrėti
į Śrī Kṛṣṇos Dievybės pavidalą,
liesti Jį, eiti aplink Jį, sekti paskui Jį, lankyti šventas
vietas kaip Śrī Bhagavāno šventyklą,
Gaṅgą, Jagannātha Purį, Dvāraką, Mathurą,
Navadvīpą, maudytis Gangoje ar Yamunoje ir t.t. Tarnauti Śrī
Tulasī ir tyriems vaiṣṇavams taip pat yra pāda sevanam.
Pāda
sevanam reiškia
atlikti asmeninę
tarnystę Viešpaties kūnui (pāda-sevā arba paricaryā). Pāda-sevā
turi būti atliekama kartu su śravaṇam, kīrtanam
ir smaraṇam. Pāda-sevā reikia atlikti nuolankia
nuotaika, laikant save nekvalifikuotu šiai tarnystei. Taip pat svarbu
suvokti, jog garbinimo objektas yra sac-cid-ānanda –
amžinybės, žinojimo ir palaimos įsikūnijimas.
Śrīla Rūpa Gosvāmī visa tai labai aiškiai ir
plačiai pateikė šešiasdešimt keturių bhakti
aṅgų aprašyme.
Šios bhakti formos pavyzdys Lakṣmīdevi,
kuri nuolat masažuoja Viešpaties pėdas.
5. arcanam
Penktoji aṅga
yra garbinimas (arcana). Kalbant apie garbinimo metodus ir
kvalifikaciją yra daugybė aplinkybių, į kurias reikia
atsižvelgti. Jei bhaktas jaučia potraukį arcanos
keliui, net ir užsiimdamas śravaṇam, kīrtana
ir smaraṇam, tuomet jis turi atlikti arcaną,
gavęs dīkṣā-mantrą iš bona fide
dvasinio mokytojo.
Šventas
vardas savo prigimtimi neturi nieko bendro su materialiu pasauliu, o jīva
dėl įvairių kūniškų susitapatinimų, kuriuos duoda
māyā, pakliuvo į negyvos materijos spąstus. Kad
išvaduoti jīvos protą nuo juslių objektų,
reguliuojamos atsidavimo tarnystės kelyje buvo atskleisti įvairūs
arcanos principai. Materialistiškiems žmonėms labai
svarbu gauti dīkṣą. Iš visų pasaulyje
esančių įvairių mantrų, kṛṣṇa-mantra
(gāyatri) yra galingiausia. Kai tik bona fide dvasinis mokytojas
inicijuoja nuoširdų mokinį į šią mantrą,
jis gauna jėgų iš Kṛṣṇos. Po iniciacijos
Gurudeva moko smalsų mokinį arcanos taisyklių.
Yra dvi arcanos
sistemos: bhāgavata sistema ir pāñcarātrikī
sistema. „Śrīmad Bhāgavatam“ nerekomenduoja pāncarātrikī
sistemos, nes Kali amžiuje ir be Dievybių garbinimo galima pasiekti
tą patį rezultatą, klausantis, giedant ir atsimenant apie
Viešpatį.
Vis
dėlto inicijuotiems bhaktams rekomenduojama laikytis „Nārada
pancarātroje“ išdėstytų principų ir garbinti Dievybes
šventykloje. Ypatingai tai svarbu gṛhasthoms – šeimos
žmonėms. Jei šeimos žmogus nepanaudoja savo pinigų
garbinti Viešpatį, jis vadinamas šykštuoliu. Jei turtingas
žmogus moka pinigus kitiems, kad šie garbintų Dievybes, jis
laikomas tinginiu.
Prabhupāda
norėjo, kad šventyklose Dievybes garbintų gṛhasthos,
o brahmacāriai galėtų pamokslauti kartu su sannyāsiais.
Gṛihasthoms tenka užsiimti materialia veikla, todėl jei
jie negarbina Dievybių, jų puolimas garantuotas. Jei dėl
aplinkybių žmogus negali garbinti Dievybių pats, jis turi bent
jau žiūrėti, kaip garbinamos Dievybės.
Dievybių
garbinimas reikalauja didelės švaros ir griežto taisyklių
laikymosi, tai ypatingai padeda gṛhastoms dvasiškai
tobulėti ir nepulti.
Nors
tobulumui pasiekti užtektų vien tyrai kartoti šventą
vardą, Dievybių garbinimas reikalingas todėl, kad kol turime
materialų kūną, siela linkusi užsiteršti materialia
veikla. todėl taip pabrėžiama arcana-viddhi.
Garbinant
Dievybes labai svarbu vengti įžeidimų, kurie aprašyti
„Atsidavimo Nektaro“ 8-tame skyriuje. Jei įžeidimo atlikti nepavyko,
„Skanda Purāṇa“ siūlo perskaityti bent vieną skyrių
iš „Bhagavad-gītos“, pasodinti Tulasi arba melstis jai, arba garbinti
śālagrāma śilą.
Arcana-mārga reiškia švęsti
Śrī Kṛṣṇos atėjimą, Rāma navami, Nṛsiṁha Caturdaśi, badauti Kārttikos
mėnesį, laikytis Ekādaśī, maudytis Māghos
mėnesį ir kita panaši veikla. Be abejo reikia suprasti, kad arcanos
kelyje Kṛṣṇos bhaktus reikia garbinti kaip patį
Kṛṣṇą.
Dievybes
galima garbinti ir prote, ypač jei dėl įvairių aplinkybių
negalima aplankyti Dievybių šventykloje.
Arcanai taip pat priskiriami aukų
atnašavimai, įvairūs ritualai, pūja. Arcanos
tobulumo pavyzdys: Pṛthu Mahārāja, kuris atliko 99 aśvamedha
yajñas.
6. vandanaṁ
Šeštoji
vaidhī-bhakti aṅga yra maldos bei nusilenkimai (vandanam).
Nors maldos yra garbinimo proceso dalimi, jos vis dėlto išskirtos
į atskirą atsidavimo tarnystės formą.
Viešpats
turi nesuskaičiuojamas transcendentines savybes ir vertybes, todėl
tas, kurį šios savybės įvairiose situacijose stipriai paveikia,
sako maldas Viešpačiui. Taip jo tarnystė tampa sėkminga. Maldos nereiškia prašyti
Viešpaties materialių dalykų. Maldomis galima prašyti
atsidavimo tarnystės ir galimybės neužmiršti Kṛṣṇos
gimimas po gimimo.
Namaskara (lenktis) taip pat vadinama vandanam.
Ekāṅga-namaskara (lenktis viena kūno dalimi) ir
lenktis aštuoniomis kūno dalimis liečiant žemę (aṣṭāṅganamaskara)
yra dvi namaskaros formos. Laikoma įžeidimu lenktis tik viena
ranka liečiant žemę, lenktis kūnu, kuris uždengtas
audiniu, lenktis Dievybei už nugaros, lenktis visu kūnu tiesiai
atsisukus į Dievybę arba atsisukus į Dievybę dešine
puse, arba lenktis Dievybei garbha-mandire (Dievybių
kambaryje).
Vandanam pavyzdys Akrūra, atvykęs pas Kṛṣṇą
į Vṛndāvaną.
7. dāsyaṁ
Atlikti tarnystę (dāsyam)
yra septintoji bhakti aṅga. „Aš esu Kṛṣṇos
tarnas“ – šis ego arba savimonė yra dāsyam, o bhajanas
(garbinimas), atliekamas su tarno nuotaika, yra aukščiausias bhajanas.
Dāsyam reiškia lenktis, sakyti maldas, aukoti visą savo
veiklą, tarnauti, elgtis tinkamai, atsiminti ir paklusti paliepimams (kathā-śravaṇam),
vykdyti Viešpaties
nurodymus. Čia tarnaujama ne Viešpaties kūnui, o Jo nurodymams. Bhaktas
gali net nematyti Viešpaties, tačiau veikti pagal Jo valią. Dāsyam
pavyzdys yra Hanumānas, kuris vykdė visus Rāmacandros norus.
Vien jausdamasis esąs amžinu Viešpaties tarnu ir neatlikdamas
jokio kito bhakti proceso, žmogus gali pasiekti sėkmę
dvasiniame gyvenime, kadangi, tarnystės jausmas yra toks stiprus.
8. sakhyam
Aštuntoji bhakti aṅga yra
tarnauti Viešpačiui kaip draugui (sakhyam), o tai reiškia
taip pat draugišką nuotaiką Kṛṣṇai ir
pastangas, skirtas Jo gerovei. Yra dviejų rūšių sakhyam:
draugystė praktikuojant vaidhī-bhakti ir draugystė praktikuojant
rāgānugā-bhakti. Prahlados śloka kalba apie vaidha
aṅga-sakhyam – taisyklėmis reguliuojamos atsidavimo
tarnystės formą, pavyzdžiui, tai sakhyam jausmas, kai
tarnaujama Dievybėms. Taip
pat tai reiškia visuomet pasikliauti Kṛṣṇa ir siekti jam
padaryti kažką malonaus.
Sakhyam pavyzdys Arjuna, kuris bendravo su Kṛṣṇa
kaip su draugu. Kadangi draugystė pasižymi intensyviu meilės
jausmu, ji laikoma aukščiau už dāsyam. Kartais
atsidavęs persikelia gyventi į šventyklą, kad
galėtų nuolat būti kartu su Viešpačiu, Jį
regėti. Tokiam atsidavusiam turtingas Dievybių garbinimas nublanksta
prieš asmeninius jausmus Viešpačiui.
Reikia atkreipti dėmesį, jog ir dāsyam
ir sakhyam, paminėtos kaip bhakti-angos, nėra bhakti
rasos – atsidavusiojo santykiai su Kṛṣṇa, brandžioje
meilės Dievui pakopoje. Abi šios bhakti formos
išreiškia atsidavusiojo nuotaiką Kṛṣṇos
atžvilgiu, su kuria jis atlieka sādhaną bhakti.
9. ātma nivedanam
Devintoji aṅga yra vadinama ātma-nivedanam,
o tai reiškia paaukoti visą save – kūną, protą bei
tyrą ātmā – Śrī Kṛṣṇai. Ātma-nivedanam
charakteristika yra išskirtinai stengtis dėl
Kṛṣṇos, ir atsisakyti veiklos, susijusios su savo interesais.
Taip pat ātma-nivedanam characteristika yra tai, kad bhaktas
gyvena tik tam, kad tarnautų Kṛṣṇos troškimams, o
jo paties troškiami pavaldūs Kṛṣṇos norams, lygiai
taip pat, kaip nupirkta karvė nebesirūpina savo pačios
išlaikymu.
Bhaktas tampa visiškai priklausomu nuo
Viešpaties valios ir sutinka su bet kokiu likimu, kurį Viešpats
jam skiria. Caitanya Mahaprabhu „Śrī Śikṣāṣṭakos“
8 posme sako: „Tu gali elgtis su manimi kaip nori. Gali apkabinti mane ir
sutraiškyti savo glėbyje, arba gali nužudyti nepasirodydamas man.
Vis tiek Tu esi mano Viešpats, kurį aš garbinu.“
Besąlygiško savęs atidavimo
Viešpačiui pavyzdys yra Bali Mahārāja, kuris atidavė
visą savo karalystę Vāmana Devai, o kai to buvo negana, jis
atidavė Jam ir savo kūną bei sielą. Ātma-nivedanam
pavyzdžiu kartais pateikiama ir Rukmini Devi iš Dvārakos.
Kas svarbiausia?
Kali yugoje
svarbiausiu procesu laikomas švento vardo kartojimas. Tai patvirtina
„Śrīmad Bhāgavatam“ 12.3.51:
kaler doṣa-nidhe rājann
asti hy eko mahān guṇaḥ
kīrtanād eva kṛṣṇasya
mukta-saṅgaḥ paraṁ vrajet
„Mano brangus karaliau, nors Kali-yuga yra
trūkumų vandenynas, vis dėlto šis amžius turi
vieną gerą savybę: paprasčiausiai kartojant Hare
Kṛṣṇa mahā-mantrą galima išsivaduoti
iš materialių pančių ir pakilti į transcendentinę
karalystę.“
Vis dėlto Kali yugos žmonėms, turintiems
mažai gerų savybių, ir ypač kantrybės, yra labai sunku
visą laiką paskirti Harė Kṛṣṇa mantros
kartojimui. Todėl visi kiti atsidavimo tarnystės metodai maitina ir
palaiko šią pagrindinę bhakti-angą. Praktikuodamas
šias devynias atsidavimo tarnystės formas, bhaktas pastebi, jog jo
mantros kokybė ir skonis šventam vardui vis didėja. Be
švento vardo kartojimo visos kitos atsidavimo tarnystės formos bus ne
tokios veiksmingos.
Kadangi įvairios bhakti aṅgos maitina ir
palaiko mūsų dvasinį gyvenimą, galima pastebėti taip
pat, kad bhakto dvasinis gyvenimas labai nukenčia, jei jis ignoruoja vandanam
– maldas Viešpačiui, jei jis negarbina Dievybės (arcanam)
arba nerodo pagarbos šventiems dalykams, vaiṣṇavams (pāda
sevanam). Tuo pat metu, praktikuoti visas devynias atsidavimo
tarnystės formas gali būti per sunku, todėl reikia atrasti ir
tobulinti tas formas, kurios mus labiausiai traukia ir įkvepia.
Śrīla Rūpa Gosvamis išvardija asmenybes,
kurios pasiekė tobulumą atlikdamos skirtingus atsidavimo
tarnystės procesus:
Śrī-viṣṇoḥ śravaṇe parīkṣid
abhavad vaiyāsakiḥ kīrtane
prahlādaḥ smaraṇe tad-aṅghri-bhajane lakṣmīḥ
pṛthuḥ pūjane
akrūras tv abhivandane kapi-patir dāsye ’tha sakhye ’rjunaḥ
sarvasvātma-nivedane balir abhūt kṛṣṇāptir eṣāṁ
param
„Mahārāja Parīkṣitas
pasiekė išsivadavimą tiesiog klausydamasis, o Śukadeva
Gosvāmis išsivadavimą pasiekė tiesiog kartodamas.
Prahlāda Mahārāja pasiekė išsivadavimą atsimindamas
Viešpatį. Sėkmės deivė Lakṣmīdevī
tobulumą pasiekė garbindama Viešpaties lotosines pėdas. Pṛthu
Mahārāja išsivadavimą pasiekė garbindamas
Viešpaties Dievybę. Akrūra pasiekė išsivadavimą
melsdamasis, o Hanumānas – atlikdamas tarnystę. Arjuna – draugaudamas
su Viešpačiu, o Bali Mahārāja – viską atiduodamas
Viešpačiui tarnauti.“
Ambarīṣa Mahārāja
pademonstravo, kaip praktikuoti visas devynias bhakti formas:
sa vai manaḥ kṛṣṇa-padāravindayor
vacāṁsi vaikuṇṭha-guṇānuvarṇane
karau harer mandira-mārjanādiṣu
śrutiṁ cakārācyuta-sat-kathodaye
mukunda-liṅgālaya-darśane dṛśau
tad-bhṛtya-gātra-sparśe ’ṅga-saṅgamam
ghrāṇaṁ ca tat-pāda-saroja-saurabhe
śrīmat-tulasyā rasanāṁ tad-arpite
pādau hareḥ kṣetra-padānusarpaṇe
śiro hṛṣīkeśa-padābhivandane
kāmaṁ ca dāsye na tu kāma-kāmyayā
yathottamaśloka-janāśrayā ratiḥ
„Mahārāja Ambarīṣa
visuomet užėmė savo protą medituodamas į Kṛṣṇos
lotosines pėdas, jo žodžiai aprašė Viešpaties
šlovę, jo rankos valė Viešpaties šventyklą, o jo
ausys klausėsi žodžių, kuriuos pasakė Kṛṣṇa
arba kiti apie Kṛṣṇą. Jis panaudojo savo akis
žiūrėti į Viešpaties Dievybę, Kṛṣṇos
šventyklą ir Kṛṣṇos vietas kaip Mathura ir
Vrindavana, jis panaudojo savo prisilietimo juslę tam kad liestų
Viešpaties bhaktų kūnus, jis panaudojo savo uoslę uostyti
tulasi, pasiūlytų Viešpačiui kvapą. Ir savo
liežuvį jis panaudojo ragauti Kṛṣṇos parasdą.
His panaudojo savo kojas eiti į šventas vietas ir Viešpaties
šventyklą, o savo galvą tam, kad nusilenktų
Viešpačiui, visus savo troškimus panaudojo tarnauti
Viešpačiui 24 valandas per parą. Iš tiesų
Ambariša maharadža niekuomet nieko netroško savo paties
jusliniam pasitenkinimui. Jis panaudojo visas savo jusles atsidavimo tarnystei,
susiedamas savo įvairiausią veiklą su Viešpačiu. Tokiu
būdu jis padidino savo prisirišimą prie Viešpaties ir buvo
visiškai laisvas nuo materialių troškimų.“
Išmok posmą:
śrī-prahrāda uvāca
śravaṇaṁ kīrtanaṁ viṣṇoḥ
smaraṇaṁ pāda-sevanam
arcanaṁ vandanaṁ dāsyaṁ
sakhyam ātma-nivedanam
Atsakyk į klausimus:
1.
Kuo skiriasi
karma joga nuo bhakti jogos?
2.
Ar bhakti gali
būti vadinamas atsidavimas įvairioms asmenybėms, pavyzdžiui
pusdieviams?
3.
Ar bhakti gali
suteikti pilną rezultatą tiems, kurie gimė nešvariose
šeimose ar šalyse?
4.
Ar reikalinga
išankstinė sąlyga, kad minimi devyni metodai būtų
vadinami bhakti?
5.
Išvardinkite
eilės tvarka devynis atsidavimo tarnystės procesus sanskritu ir
vertimą.
6.
Trumpai
apibūdinkite kiekvieną iš metodų, kokią veiklą ar
nuostatą jie reiškia.
7.
Išvardinkite
asmenybes, pasiekusias tobulumą kiekvienoje iš devynių
atsidavimo tarnystės formų.
8.
Kuris iš
išvardintų metodų efektyviausias Kali amžiuje?
9.
Kuri
asmenybė tobulai atliko visus devynis bhakti metodus?