ŠVARA IR TVARKINGUMAS
Trumpai apie temą
Kṛṣṇos
sąmonės judėjimui Śrīla Prabhupāda nustatė
tokius orientyrus: „Knygos yra pagrindas, pamokslavimas yra esmė,
praktiškumas yra principas, o švara yra jėga.“ Šiuos orientyrus
reikia suprasti teisinga tvarka, nuo grindžiančių iki
grindžiamų.
Mūsų širdis yra altorius į kurį turime
pakviesti Viešpatį, bet prieš pakviečiant reikia
pasirūpinti, kad ši vieta būtų švari. Širdies
nešvara vadinami materialūs prisirišimai ir polinkiai, vadinami anārtha
– nereikalingais dalykais.
Kṛṣṇos sąmonės, o ypač
švento vardo kartojimo praktika skirta tam, kad atsikratyti anārthų
ir išugdyti vidinę švarą, kad Kṛṣṇa
galėtų įsitaisyti mūsų širdies altoriuje.
Sakoma, kad 7 taisyklės padeda palaikyti gerą
sveikatą:
1.
Švara. Nuo
švaros iki Dievo - vienas žingsnis.
2.
Dienos
režimas. Tai stiprina drausmę ir atsakomybę, palengvina
organizmo darbą.
3.
Valgymas. Kai
kurie žmonės gyvena, kad valgytų. Atsidavusieji valgo, kad
gyventų.
4.
Gėrimas.
Reikėtų per dieną išgerti bent kelis litrus vandens,
atsižvelgiant į kūno konstituciją ar sveikatą. Tai
padeda organizmui apsivalyti nuo viso balasto ir mažina toksinų
kiekį bei palaiko gerą virškinimą.
5.
Fiziniai arba
jogos pratimai.
6.
Tinkama apranga.
Kojos turi būti laikomos šiltai, o galva vėsiai.
7.
Proto
ramybė. Nereikia pergyventi dėl to, ko neįmanoma pakeisti, o
ką galima pakeisti, reikia keisti, ir nepergyventi.
Žmogus užsiteršia:
1.
Po maisto, tuomet
reikia prasiskalauti burną, nusiplauti rankas;
2.
Po lytinių
santykių, tuomet reikia išsimaudyti po vėsiu vandeniu;
3.
Po tualeto, po
nedidelio reikia nusiplauti rankas, genitalijas, burną, po didelio tualeto
reikia maudytis;
4.
Po miego, Jei
miegota mažiau nei kelias valandas, užtenka nusiplauti veidą,
rankas, jei miegota ilgiau - reikia maudytis;
5.
Po mėsos ir
alkoholio, nes mėsos niekuomet negalima gauti be prievartos.
Maistą užteršia pažvelgęs šuo arba
kiaulė.
Drabužiai su kuriais buvo einama į nešvarią
vietą, su kuriais buvo valgyta arba su kuriais ilgiau miegota, tampa
nešvarūs. Su jais nebegalima eiti pas Dievybes.
Žinios apie Aukščiausiąjį,
askezės, ugnis, šventas maistas, žemė, juslinių
organų suvaldymas, vanduo, karvės mėšlas, vėjas,
šventi ritualai, saulė ir laikas apvalo įkūnytas
būtybes.
Maudytis būtina kiekvieną kartą
išsituštinus arba po ilgo miego (daugiau kaip 1 valanda) arba po
nešvaraus darbo.
Išsituštinus rekomenduojama naudoti ne tualetinį
popierių, o indą su vandeniu, nes taip švariau.
Nešvarumus reikia plauti kaire ranka, nes ji skirta
kūno valymui, o po to rankas nuplauti muilu ir išsimaudyti.
Maudytis reikia prisidengus gamča. Nedera maudytis
nuogiems, ypač ten, kur yra kitų žmonių.
Prisilietus prie nešvarių dalykų arba prie
nešvarių kūno vietų reikia plauti rankas. Nešvarios
kūno vietos tai: išeinamoji anga, lytiniai organai, pėdos,
burnos, nosies ir ausų vidus. Taip pat nešvaru viskas, kas
išeina pro devynis kūno vartus (pvz. seilės, šlapimas ir
pan.)
Nelieskite prie burnos įvairių dalykų ar
rankų, nes jie tampa nešvarūs ir juos reikia plauti.
Nedėkite šventų dalykų (knygų, maldos
karolių ir pan.) ant žemės ir neneškite į
nešvarią vietą (pvz. tualetą).
Dešine ranka imkite mahaprasādą, caranāmṛtą
ir kitus šventus dalykus. Nenaudokite tam kairės rankos. Tai
nepagarba.
Išmokite gerti nesiliesdami lūpomis indo. Tuomet
daugelis žmonių galės dalintis tuo pačiu indu.
Dalindami maistą, nelieskite dalinimo indais daugkartinio
naudojimo lėkščių, nes taip dalinimo indai
užteršiami.
Prieš valgant prasādą ir po jo reikia
skalauti burną ir nuplauti rankas (pagal indišką paprotį
reikia nuplauti ir pėdas).
Miegoti reikia eiti kaip galima anksčiau. Pats
vertingiausias miegas yra iki vidurnakčio.
Prabhupāda sako, kad sveikam žmogui užtenka
miegoti 6-7 valandas per parą. Tai individualu.
Gulant miegoti reikia savo dienos darbų rezultatus
pasiūlyti Kṛṣṇai ir guru, o taip pat nusilenkti savo
mokytojui.
Keltis rekomenduojama kaip galima anksčiau, nes valandos
iki saulės patekėjimo yra dorybės guṇos metas.
Atsibudus reikia nusilenkti dvasiniam mokytojui arba
Prabhupādai. Tiktai atsibudus labai palanku iš karto ištarti “Kṛṣṇa
Kṛṣṇa!”
Tilaka
– tai ženklai, uždedami specialiu moliu ant kūno tariant mantras.
Jie kūną paverčia Viṣṇu šventykla.
Kanthi mala
– tulasi karolių vėrinys ant kaklo. Jis atspindi bhakto
savivoką: „Aš esu Kṛṣṇos. Jis pasirūpins
manimi bet kokiomis aplinkybėmis“
Prabhupada norėjo, kad vyrai Kṛṣṇos
sąmonėje reguliariai kirptų plaukus, palikdami kuokštą
plaukų ant pakaušio – śikhą. Indijoje śikha
privaloma trims aukštesniems luomams ypač brahmanams. Ji simbolizuoja
ekantą – susitelkimą į vienintelį, dvasinį tikslą
ir atsidavimą Dievui.
Šventykloje moterims nedera vaikščioti paleistais
plaukais. Tai nepagarba Dievybėms.
Virtuvėje ir vyrų ir moterų plaukai turi
būti pridengti, nes maistas į kurį pakliuvo plaukas, negali
būti aukojamas Dievybėms.
Plačiau apie temą
Kṛṣṇos sąmonės judėjimo
prioritetai
Kṛṣṇos sąmonės judėjimui
Śrīla Prabhupāda nustatė tokius orientyrus:
„Knygos yra pagrindas, pamokslavimas yra esmė,
praktiškumas yra principas, o švara yra jėga.“ Šiuos
orientyrus reikia suprasti teisingai ir vieną po kito. Savo
filosofiją ir praktiką mes grindžiame knygomis, kurias paliko
Śrīla Prabhupāda ir ankstesni ācāryos. Skleisti
Viešpaties Caitanyos judėjimą, kuris aprašytas šiose
knygose, yra Tarptautinės Kṛṣṇos sąmonės
Bendrijos uždavinys ir paskirtis. Pamokslaudami Kṛṣṇos
sąmonę galėsime suprasti, kas yra praktiška ir kas
nereikalinga. Ką galima panaudoti Kṛṣṇai, o ką
reikia atmesti. Išmokę būti praktiškais ir viską
tinkamai panaudoti tarnauti Kṛṣṇai, įgysime
švarą ir jėgą, kylančią iš švaros. Jei
bandytume šią seką sukeisti vietomis, gautume idealizuotą
pseudodvasinį judėjimą, nepajėgų įgyvendinti savo
misijos. Kas yra švara ir kaip ją pasiekti galime suprasti iš
šventraščių, nepamiršdami esmės ir būdami
praktiškais.
Vidinės švaros principai
Vienas iš 64 atsidavimo tarnybos aspektų yra savo
kasdieninės veiklos aukojimas Kṛṣṇai. Kai tik
žmogus pradeda užsiimti atsidavimo tarnyste, pats Kṛṣṇa
pasirodo jo širdies lotose. Tokiu būdu atsidavęs į
šį kūną turi žiūrėti ne kaip į
juslinių malonumų šaltinį, o kaip į Viešpaties
šventyklą, kuriame jis pats yra Viešpaties tarnas. Tai leis mums
užsiimti atsidavimo tarnyste 24 valandas per parą.
Śrī Caitanya Mahāprabhu savo pavyzdžiu
parodė, kaip svarbu vidinė ir išorinė švara
organizuodamas Guṇḍicos šventyklos tvarkymą prie rathayatros
šventę Jagannātha Puryje. Jis paaiškino, jog mūsų
širdis yra altorius į kurį turime pakviesti Viešpatį,
bet prieš pakviečiant reikia pasirūpinti, kad ši vieta
būtų švari. Širdies nešvara vadinami materialūs
prisirišimai ir polinkiai, vadinami anārtha – nereikalingais
dalykais. Kṛṣṇos sąmonės, o ypač švento
vardo kartojimo praktika skirta tam, kad atsikratyti anārthų ir
išugdyti vidinę švarą, kad Kṛṣṇa
galėtų įsitaisyti mūsų širdies altoriuje.
Vidinę švarą padeda palaikyti kūno bei aplinkos švara.
Kadangi šis kūnas yra labai vertingas instrumentas,
kurio pagalba mes galime tarnauti Kṛṣṇai ir taip pasiekti
aukščiausio tobulumo, kūną reikia teisingai
prižiūrėti ir palaikyti, laikantis dorybės guṇos
principų. Vedinėje visuomenėje dorybės guṇą
atstovavo brāhmanai.
Kṛṣṇos Sąmonės judėjimas yra brāhmaniškas
judėjimas. Śrīla Prabhupāda sakė, kad ISKCON‘o bhaktai
ateityje bus visuomenės mokytojai. Kai visuomenė pradės laikytis
Vedinių principų, sunku tikėti, kad jie visi taps vaiṣṇavais.
Pagal varnāśramos sistemą yra keturios socialinės
klasės. Iš jų brāhmanai yra laikomi aukščiausiu
skyriumi, kadangi jie yra dorybės gunoje ir yra visuomenės mokytojai.
Brahmanas turi būti švarus. Jiems taikomas aukščiausias
švaros standartas. Vaiṣṇavas yra laikomas aukščiau
už brāhmaną, kadangi jis yra dar ir Kṛṣṇos
atsidavęs. Tai reiškia, kad vaiṣṇavas - jau brāhmanas.
Žinoma mes esame gimę tuose kraštuose, kur apie švarą
labai keistas supratimas. Tačiau tai reiškia, kad per žymiai
trumpesnį laiką mes turime pasiekti tai, ką Indijoje brāhmanai
išmoksta nuo vaikystės. Kitas brāhmano vardas suci -
švarus. Tai reiškia, kad jo įpročiai turi būti
švarūs ir jis pats turi būti švarus.
Švara yra dviejų rūšių: vidinė
ir išorinė.
Klausydamiesi ir kartodami mes valome savo sąmonę. Tai
skatina mus būti brāhmaniškais savo praktikos metu. Ugdydami brāhmaniškas
savybes tokias kaip švara, mes sukuriame inspiruojančią
atmosferą praktikuoti bhakti jogą. Visas Kṛṣṇos
Sąmonės judėjimas grindžiamas švara: ‘ceto-darpaṇa-mārjanaṁ’.
Mārjanaṁ reiškia valymas. Harė Kṛṣṇa
kartojimas valo širdį nuo dulkių susikaupusių per
daugybę metų. Aukų atnašavimo metu dažnai kartojame mantrą
iš “Garuḍa Purāṇos”:
oṁ
apavitraḥ pavitro vā
sarvāvasthāṁ gato ’pi vā
yaḥ smaret puṇḍarīkākṣaṁ
sa bahyābhyantara-śuciḥ
„Ar jis būtų švarus ar nešvarus, ar
praėjęs per visas materialaus gyvenimo sąlygas, jeigu tik
žmogus gali prisiminti lotosakį Kṛṣṇą, jis
tampa švarus išoriškai ir vidujai.“
Nors atsiminimas ir kartojimas valo žmogų, vis
dėlto yra daug dalykų, kuriuos privalu atlikti išoriškai,
tam kad išliktum švarus.
Vidinę švarą sukuria taisyklėmis
reguliuojama atsidavimo tarnystės praktika – vaidhi sādhana bhakti.
Śrīla Rūpa Gosvamis knygoje “Bhakti Rasāmṛita Sindhu”
išvardina 64 vaidhi sādhana bhakti aspektus. Tokios taisyklės,
kaip priimti dvasinį mokytoją, apeiti apie šventyklą yra
labai svarbios ugdant vidinį tyrumą, tačiau pats Śrīla
Rūpa Gosvamis išskiria 5 galingas atsidavimo tarnystės formas,
kurios labai efektyviai apvalo nuo materialaus užsiteršimo:
sādhu-saṅga, nāma-kīrtana, bhāgavata-śravaṇa
mathurā-vāsa, śrī-mūrtira śraddhāya sevana
„Tarnauti bhaktams; kartoti Harė Kṛṣṇa
mantrą; skaityti “Śrīmad Bhāgavatam”; gyventi Mathuroje;
garbinti Viešpaties Dievybę.“
Laikantis švaros ir tvarkingumo principų, reikia atsiminti,
jog pagrindinis principas yra: visos taisyklės ir apribojimai yra skirti
tam, kad padėtų mums suvokti Kṛṣṇą. Jei
taisyklės tampa kliūtimi kelyje į bhakti jogą, dažnai
būna naudingiau truputį sumažinti taisyklių
griežtumą ir kiekį, nei per anksti nusivilti Kṛṣṇos
sąmonės praktika. Poreikis laikytis daugumos taisyklių ir
apribojimų atsiras sėkmingai praktikuojant Kṛṣṇos sąmonę.
Sveikata
Atsimenant, kad mūsų kūnas priklauso ne mums, o Kṛṣṇai,
be abejo reikia pasirūpinti ir sveikata. Kai Sanātana Gosvāmis
susirgo ir jo visas kūnas supūliavo, jis norėjo nusižudyti
po Džagannathos vežimo ratais, tačiau sužinojęs apie
tai Viešpats Caitanya jį išbarė sakydamas, kad “šis
kūnas priklauso man ir aš turiu jam savo planus.”
Profilaktika – geriausia gydymo forma, o geriausia profilaktika
– tai valgyti gerą, nesunkų prasādą, nepersivalgyti,
gyventi švariai ir daug judėti. Tiems, kas labiau linkę į
ligas, rekomenduojama užsiimti joga ar fiziniais pratimais. Kitokiu atveju
sportas dėl pramogos ar dėl kūno vystymo priskiriamas prie
tuščio laiko eikvojimo. Atsidavusieji gali maudytis Gaṅgoje ir
Yamunoje, kituose telkiniuose, atsimindami Viešpaties vandens
žaidimus. Kita vaiṣṇaviško sporto šaka yra
šokis kīrtano metu. Prabhupāda sakė, kad kīrtano
visiškai pakanka, kad kūną palaikyti formoje ir jokie sporto
pratimai papildomai nereikalingi.
Sergant reikia vengti gyvulinės kilmės vaistų,
tačiau bendra taisyklė yra tokia, kad reikia gydytis tuo, kas padeda.
Reikia vengti psichoterapeutų pagalbos, nes jie pasistengs perduoti savo
mentalitetą. Meditacija, kīrtanas, prasādas –
natūralios psichoterapinės priemonės.
Nors labai svarbu yra rūpintis savo kūnu, dar svarbiau
yra kaip galima mažiau juo rūpintis. Tokią dvasią mums
paliko Prabhupāda. Kūnui reikia stengtis paskirti minimumą
dėmesio. Perdozavimas visuomet stiprins kūnišką
sąmonę. Tyras vaiṣṇavas ligos atveju, net ir vartodamas
vaistus pirmiausia melsis Viešpačiui Nṛsiṁhai, kad
šis panaudotų kūną taip kaip reikia.
Sakoma, kad 7 taisyklės padeda palaikyti gerą
sveikatą:
8.
Švara. Nuo
švaros iki Dievo - vienas žingsnis.
9.
Dienos
režimas. Tai stiprina drausmę ir atsakomybę, palengvina
organizmo darbą.
10.
Valgymas. Kai
kurie žmonės gyvena, kad valgytų. Atsidavusieji valgo, kad
gyventų.
11.
Gėrimas. Reikėtų
per dieną išgerti bent kelis litrus vandens, atsižvelgiant
į kūno konstituciją ar sveikatą. Tai padeda organizmui
apsivalyti nuo viso balasto ir mažina toksinų kiekį bei palaiko
gerą virškinimą.
12.
Fiziniai arba
jogos pratimai.
13.
Tinkamai rengtis.
Kojos turi būti laikomos šiltai, o galva vėsi.
14.
Proto
ramybė. Nereikia pergyventi dėl to, ko neįmanoma pakeisti, o
ką galima pakeisti, reikia keisti, o ne pergyventi.
Ritualinė nešvara
„Manu saṁhitā“, žmonijos protėvio
Svayambhuvos Manu nustatyti įstatymai žmonių visuomenei, teigia,
kad po tam tikros veiklos žmogus tampa rituališkai nešvarus,
t.y. jis negali garbinti Dievybių, negali kartoti mantrų, negali
atlikti aukų atnašavimų, studijuoti
šventraščių. Jis žinoma gali atlikti paprastą
pasaulietinę veiklą, kaip tvarkyti namus, ir t.t. Žmogus
užsiteršia
po maisto, tuomet reikia prasiskalauti burną, nusiplauti
rankas. Jei reikia eiti pas Dievybes, reikia pasikeisti drabužius;
Po lytinių santykių, tuomet reikia išsimaudyti po
vėsiu vandeniu;
Po tualeto, po nedidelio reikia nusiplauti rankas, genitalijas, burną,
po didelio tualeto reikia maudytis. Vėlgi pas Dievybes negalima eiti
drabužiais, su kuriais buvo einama į tualetą;
Po miego, Jei miegota mažiau nei kelias valandas,
užtenka nusiplauti veidą, rankas, jei miegota ilgiau - reikia
maudytis ir pasikeisti drabužius;
Po laidotuvių, pagal šventraščius negalima
mėnesį rodytis šventykloje, pas mus daug paprasčiau -
reikia išsimaudyti ir pakartoti daugiau mantros. Tai, kad draudžiama
eiti į šventyklą turi ir kitą prasmę – po artimo
žmogaus mirtis sunku galvoti apie Kṛṣṇą, todėl
būdamas šventykloje sielvartaujantis žmogus negali tinkamai
pagerbti Kṛṣṇos Dievybės (tai proga pamąstyti mums,
kai mes stovėdami prieš Dievybes galvojame apie pašalinius
dalykus).
Maistą užteršia pažvelgęs šuo arba
kiaulė.
Žmogus užsiteršia po mėsos ir alkoholio, nes
mėsos niekuomet negalima gauti be prievartos.
Kai gimsta vaikas, švara sugrįžta po trijų
dienų. Palietus lavoną - po dešimties dienų. Moteris
apsivalo po menstruacijų, išsimaudžiusi, kai jos baigiasi. Po
persileidimo moteris apsivalo po tiek laiko, kiek laiko buvo vaisiui nuo
pradėjimo. Mirus mažam vaikui, tėvai apsivalo po trijų
dienų. Brāhmanas apsivalo po laidotuvių po dešimties
dienų, kṣatriya po dvylikos, vaiśya - po
penkiolikos, o śūdra - po trisdešimties dienų.
Jei žmogus paliečia neliečiamąjį,
moterį menstruacijų metu, lavoną (ne savo giminaitį), jis
apsivalo išsimaudęs.
Nešvarumai nepaliečia karaliaus, nes jis sėdi
Indros soste ir tų, kurie vykdo savo askezės įžadus, nes
jie prilygsta Brahmanui - Aukščiausiajam.
Žinios apie Aukščiausiąjį,
askezės, ugnis, šventas maistas, žemė, juslinių
organų suvaldymas, vanduo, karvės mėšlas, vėjas,
šventi ritualai, saulė ir laikas apvalo įkūnytas
būtybes. („Manu smṛti“ 5.105)
Žemė ir vanduo apvalo tai, kas turi būti
švaru, upę apvalo jos tėkmė, moterį, kurios mintys
nešvarios - apvalo jos menstruacijos, brāhmaną apvalo pasaulio
atsižadėjimas (sannyāsa) („Manu smṛti“ 5.108)
Kūną apvalo vanduo, vidaus organus apvalo teisingumas,
individualią sielą apvalo transcendentinis žinojimas ir askezės,
intelektą - teisingos žinios. („Manu smṛti“ 5.109).
Miegas
Miegoti reikia eiti kaip galima anksčiau. Geriausia 20-21
valandą. Ayurvedoje sakoma, kad pats vertingiausias miegas yra iki
vidurnakčio. Tai reiškia, kad anksčiau atsigulus galima
greičiau pailsėti ir anksčiau atsikėlus daugiau laiko
pašvęsti dvasinei praktikai. Darbas ir įvairūs
užsiėmimai vakare neišvengiamai susiję su neišmanymo guṇos
įtaka. Kiek reikia miegoti? Prabhupāda sako, kad sveikam žmogui
užtenka miegoti 6-7 valandas per parą. Tačiau tai individualu.
Senesniems žmonėms poreikis miegui sumažėja. Sergant
reikėtų miegoti ilgiau. Prabhupādos rekomendacija buvo miegoti,
kad pailsėtume, o ne tam, kad matytume gražius sapnus. Sapnai skatina
aistros ir neišmanymo guṇas. Prieš miegą
pusvalandį ar daugiau reikia pašvęsti paskaitų klausymui ar
knygų skaitymui. Nuo to priklausys mūsų nuotaika kitą
dieną.
Gulant miegoti reikia savo dienos darbų rezultatus
pasiūlyti Kṛṣṇai ir guru, o taip pat nusilenkti savo
mokytojui.
Keltis taip pat reikia iki 4 val. ryto, nes tai dorybės guṇos
metas – tylu, visi materialistai dar miega. Atsibudus reikia nusilenkti
mokytojui arba Prabhupādai ir surinkus savo patalynę drėgnu
skuduru iššluostyti vietą, kurioje miegojote. Tiktai atsibudus
labai palanku iš karto ištarti “Kṛṣṇa Kṛṣṇa!”
Po to reikia atlikti savo reikalus, išsimaudyti ir užsidėti tilaką.
Maudymasis
Maudytis reikėtų bent porą kartų per
dieną. Maudytis būtina kiekvieną kartą
išsituštinus arba po ilgo miego (daugiau kaip 1 valanda) arba po
nešvaraus darbo. Vediniai švaros standartai Vakarams atrodo
neįmanomi. Ne paslaptis, kad parfumerijos ir kosmetikos pramonė
suklestėjo Prancūzijoje, kur niekas nenorėjo praustis.
Maudytis geriausia vėsiu vandeniu. Teigiama, kad
karštas vanduo kenkia akims, o taip pat nuplauna apsauginį
riebalinį sluoksnį nuo odos ir organizmas tampa neatsparus ligoms. Maudimasis
vėsiu vandeniu padeda ne vien kūnui, bet ir protui. Maudantis palanku
kartoti Kṛṣṇos vardą. Vanduo neturi būti per
šaltas, kad nesusirgti. Vyrai maudosi “su galva”, moterims to daryti
nebūtina.
Netinka maudytis nuogiems – tai nepagarba vandens dievui
Varunai. Maudytis geriausia naudojant dvi gamčas (indiškus
rankšluosčius). Jos turi būti švarios.
Jei dėl aplinkybių nepavyksta išsimaudyti, reikia
apsiprausti kiek įmanoma ir medituoti į Viešpaties pavidalą
kartojant mantrą “om apavitraḥ pavitro va”.
Prisilietus prie nešvarių dalykų arba prie
nešvarių kūno vietų reikia plauti rankas. Nešvarios kūno
vietos tai: išeinamoji anga, lytiniai organai, pėdos, burnos, nosies
ir ausų vidus. Taip pat nešvaru viskas, kas išeina pro devynis
kūno vartus.
Prieš valgant prasādą ir po jo reikia
skalauti burną ir nuplauti rankas (pagal indišką paprotį reikia
nuplauti ir pėdas).
Išsituštinus rekomenduojama naudoti ne tualetinį
popierių, o indą su vandeniu, nes taip švariau. Be to nešvarumus
reikia plauti kaire ranka, nes ji skirta kūno valymui, o po to rankas
nuplauti muilu ir išsimaudyti.
Vaiṣṇavo išvaizda
Vaiṣṇavo išvaizda labai brangi
Viešpačiui Gaurāṅgai. Iš kitos pusės
išvaizda labai padeda mums jaustis bhaktais. Be to graži vaiṣṇavo
išvaizda palieka gerą įspūdį paprastiems
žmonėms ir padeda jiems atsiminti Kṛṣṇą.
Vaiṣṇavo atributai (tilaka, kanthi mala,
dhoti ar sari, šukuosena) primena mums, kad esame Kṛṣṇos
bhaktai ir tai verčia elgtis pagal vaiṣṇaviško elgesio
principus. Net žmonės, kurie nepripažįsta Kṛṣṇos,
vidujai gerbia vaiṣṇavus už tai, kad šie laikosi
išaukštintų principų.
Tilaka
Tilaka
– tai ženklai ant kūno, uždedami tariant mantras, ir
kurie kūną paverčia Viṣṇu šventykla.
Dėdami tilaką tariame skirtingus Viešpaties vardus. Mes
kreipiamės į Viešpatį, kad šis
prižiūrėtų mus, saugotų mus ir užimtų
tarnyste Jam. Viešpats Caitanya labai griežtai reikalavo, kad bhaktai
nešiotų tilaką. Jei kas ateidavo į jo paskaitas be tilakos,
Čaitanja Mahaprabhu išgindavo jį lauk užsidėti tilakos.
“Kakta be tilakos panaši į krematoriumą”, sakydavo Jis. Tilaka
dedama ant dvylikos kūno vietų kartojant mantras.
Prabhupāda apie tilakos nešiojimą pasakojo
tokią istoriją:
“Kartą Indijoje buvo gamykla, kurioje dirbo vieni indai ir
jie beveik visi buvo vaiṣṇavai. Jiems buvo suteikta laisvė,
todėl jie dirbdavo užsidėję tilakas ir nesibijojo rodyti
kitų savo tikėjimo atributų. Tačiau praėjo kiek laiko,
pasikeitė gamyklos administracija, o savininku tapo musulmonas. Perimdamas
reikalus musulmonas paskelbė, kad jis neleis darbininkams ateiti į
darbą su vaiṣṇava tilakomis. Dauguma darbuotojų pakluso
ir nustatytą dieną pasirodė darbe be tilakos. Tačiau vienas
darbuotojas nusprendė pasinaudoti šansu ir pasikliauti Kṛṣṇa.
Taigi, jis nuėjo į darbą su ryškia balta vaiṣṇava
tilaka. Pamatęs susirinkusius darbuotojus musulmonas savininkas tarė:
“Šis vaiṣṇavas, dėvintis tilaką yra labai
drąsus. Jis gali toliau nešioti tilaką darbe. Tačiau visiems
kitiems tai draudžiama.”
„Taip Śrīla Prabhupāda skatino atsidavusius
neatsisakyti vaiṣṇavo ženklų. Śrīla Prabhupāda
sakė, kad nėra absoliučiai būtina nešioti tilaką
ten, kur draudžia situacija, nors atsidavusieji gali ant kūno
užsidėti tilaką su vandeniu, tardami Viṣṇu
vardus. Tačiau jei dėvėti vaiṣṇaviškus
atributus leidžiama, tuomet atsidavusieji neturėtų atsisakyti vaṣṇaviškų
drabužių arba karolių. Cituota istorija kartojosi ir šiais
laikais. 1966 metais Śrīla Prabhupāda buvo labai patenkintas, kai
Rūpanuga ir Satsvarūpa užsispyrė dėvėti vaiṣṇavišką
tilaką savo darbe Niujorko Socialinės rūpybos
departamente. Śrīla Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura taip pat
troško, kad vieną dieną aukščiausiojo teismo
teisėjai dėvės tilaką ir tai bus sėkmingo Kṛṣṇos
sąmonės pamokslavimo pasaulyje ženklas. Netgi darbo situacijose,
kur dėvėti tilaką nėra leidžiama, atsidavusieji
turėtų išbandyti įvairius būdus atsiminti Kṛṣṇą
darbe. Istorija, kurią papasakojo Śrīla Prabhupāda, apie
žmogų, užsispyrusį dėvėti tilaką darbe,
gali įkvėpti kitus bhaktus, kurie vaikšto į karmių
kontroliuojamus darbus. Vienaip ar kitaip turime išlikti bhaktais.“
(Satsvarūpa Das Gosvami, “Śrīlos Prabhupādos
Nektaras”, tomas 3)
Kitas svarbus atributas – kanthi mala – tulasi
karolių vėrinys ant kaklo. Jis atspindi bhakto savivoką:
„Aš esu Kṛṣṇos. Jis pasirūpins manimi bet kokiomis
aplinkybėmis“. Kas nešioja kanthi
malą, prie jo mirties metu nesiartina yamadūtai.
Kaip užsidėti tilaką
Tilaka
kartais vadinama dvasinės sielos papuošalu. Šis papuošalas,
sukurtas uždedant drėgno molio mišinį, kūną
pažymi kaip Viṣṇu, Aukščiausio Viešpaties
šventyklą. Vaiṣṇavai žymi kūną dvylikoje
vietų pašventinimui ir apsaugai, o tas, kuris nešioja tilaką
tuoj pat gali būti atpažintas kaip Viešpaties atsidavęs
tarnas. Lygiai kaip kiekvienas pripažįsta valdžios galią,
slypinčią už policininko uniformos, taip pat galima
atpažinti Viešpaties galią, slypinčią tilaka
pažymėtame atsidavusiame.
Reikia
įpilti truputį vandens į kairės rankos delną ir
patrinti gopi-čandano (molis iš Dvarakos) gabalėlį
į delną. Piešiant tilaką turi būti kartojama
ši mantra iš „Padma Purānos“, Uttara Khandos:
lalāṭe
keśavaṁ dhyāyen nārāyaṇam athodare
vakṣaḥ-sthale mādhavaṁ tu govindaṁ
kaṇṭha-kūpake
viṣṇuṁ ca dakṣiṇe kukṣau bāhau ca
madhusūdanam
trivikramaṁ kandhare tu vāmanaṁ vāma-pārśvake
śrīdharaṁ vāma-bāhau tu
hṛṣīkeśaṁ tu kandhare
pṛṣṭhe ca padmanābhaṁ ca kaṭyāṁ
dāmodaraṁ nyaset
Pagal
aukščiau minėtą mantrą gopi-čandaną
reikia uždėti dešinės rankos bevardžio piršto
galiuku ant dvylikos kūno dalių. Pagal „Brahmanda Purāną“
negalima naudoti nagų, norint padaryti tarpą tarp tilakos
linijų. Tam galima naudoti drėgnos medžiagos gabalėlį,
uždėtą ant piršto.
Kai
tilaka piešiama ant kaktos, reikia atsiminti Keśavą. Kai
žymimas pilvas, reikia atsiminti Nārāyaṇą, kai
krūtinė, reikia prisiminti Mādhavą, o žymint
kaklą žemiau gomurio reikia atsiminti Govindą. Viešpats
Viṣṇu turi būti atsimenamas, žymint dešinę
pilvo pusę, o Madhusūdaną žymint dešinę
ranką virš alkūnės. Trivikramą reikia atsiminti
žymint dešinį petį, o Vāmaną žymint
kairę pilvo pusę. Śrīdhārą reikia atsiminti
žymint kairę ranką virš alkūnės, o
Hṛṣīkeśą reikia atsiminti žymint kairį
petį. Padmanābhą ir Dāmodarą reikia atsiminti
žymint nugarą. („Caitanya Caritāmṛta“, Madhya 20.202,
komentaras]
Šikhos sritis nėra žymima tilakos
ženklu, vietoje to, nuplovus dešinę ranką, nuvalykite
likusį vandenį į šikhą, sakydami oṁ
vāsudevāya namaḥ.
Tilakos ženklų
sąrašas:
• Kakta: Śrī Keśavāya
namaḥ
• Pilvas: Śrī
Nārāyaṇāya namaḥ
• Krūtinė: Śrī
Mādhavāya namaḥ
• Gerklė: Śrī Govindāya
namaḥ
• Pilvo dešinė: Śrī
Viṣṇave namaḥ
• Dešinė alkūnė: Śrī
Madhusūdanāya namaḥ
• Dešinis petys: Śrī
Trivikramāya namaḥ
• Pilvo kairė: Śrī
Vāmanāya namaḥ
• Kairė alkūnė: Śrī
Śrīdharāya namaḥ
• Kairysis petys: Śrī
Hṛṣīkeśāya namaḥ
• Sprandas: Śrī
Padmanābhāya namaḥ
• Nugaros apačia: Śrī
Dāmodarāya namaḥ
• Galva: Śrī Vāsudevāya
namaḥ
Šukuosena
Dar vienas svarbus aspektas – šukuosena. Prabhupada
norėjo, kad vyrai Kṛṣṇos sąmonėje reguliariai
kirptų plaukus, palikdami kuokštą plaukų ant pakaušio
– śikhą. Indijoje śikha privaloma trims
aukštesniems luomams ypač brahmanams. Ji simbolizuoja ekantą
– susitelkimą į vienintelį, dvasinį tikslą ir
atsidavimą Dievui. Turėti śikhą labai svarbu, nors ir
trumpą ar nepastebimą. Kai kurie bhaktai galvoja, kad
nešioti trumpus plaukus yra svarbu, todėl iškilus būtinybei
nusikerpa ir śikhą. Indijoje brāhmanai
užsiaugina ilgus plaukus, kad tik nereikėtų nukirpti śikhos.
Prabhupāda sakė, kad jei atsitiktų taip, kad mes pultume iš
Kṛṣṇos sąmonės kelio, Kṛṣṇa mus vis
tiek ištrauks, pačiupęs už śikhos.
Indijoje moterys skiria plaukus per vidurį, o
ištekėjusios moterys sklastymą dar patepa raudona kunkuma
(cinoberiu), o ant kaktos nupiešia raudoną tašką – bindi.
Tai dorybės ir skaistybės ženklas. Ypač šventykloje
moterims nedera vaikščioti paleistais plaukais. Tai nepagarba
Dievybėms. Viešumoje moterys turėtų laikytis vedinio
principo – rengtis ir šukuotis taip, kad nepatrauktų bereikalingo
priešingos lyties dėmesio.
Apranga
Prabhupāda mokė gyventi paprastai ir kukliai, o
mąstyti kilniai. Šią bhakto nuostatą parodo taip pat jo
apranga. Bhaktų drabužiai turi būti švarūs ir
tvarkingi, nes pagal juos žmonės sprendžia apie bhaktų
kultūrą. Nereikia rengtis iššaukiančiai, o moterims –
trumpais sijonais, giliomis iškirptėmis ir t.t. Praktinis principas -
rengtis kukliai, bet skoningai. Šventykloje ir namuose, garbinant
Dievybes, geriausia nešioti vaiṣṇavišką aprangą
– dhotį ar sarį. Vaiṣṇavai be reikalo
nenaudoja veido kosmetikos, kvepalų, ir kitų dalykų, skirtų
patraukti priešingos lyties dėmesį. Vaiṣṇavui taip
pat derėtų vengti prabangos dalykų, tokių kaip brangūs
madingi drabužiai, prašmatnūs laikrodžiai, brangakmeniai,
nes jie traukia ne tik priešingą lytį, bet ir nedorus
žmones.
Atsidavusieji taip pat vengia nešioti natūralios odos
drabužius bei kailinius, nes šie dalykai gaunami prievartos
būdu, nužudžius gyvūną.
Apatinius drabužius reikia skalbti kas dieną.
Viršutinius drabužius – kas 3 dienos arba kaip patogiau.
Drabužiai laikomi nešvariais jei juos dėvėjome tuštindamiesi
arba buvome nešvarioje vietoje. Pasaulietiniai drabužiai taip pat
turi būti tvarkingi.
Kasdieninės švaros principai:
1.
Atsikėlus
ryte valyti dantis ir liežuvį.
2.
Visuomet
nešioti švarius apatinius drabužius. Vaiṣṇavai
stengiasi į tualetą dideliu reikalu nevaikščioti su
kasdieniniais drabužiais, nes po tuštinimosi kūnas ir
drabužiai laikomi nešvarūs. Todėl vaiṣṇavai po
tuštinimosi iš karto maudosi, o į tualetą eina su specialia
apranga arba apsijuosęs gamča - plačiu audiniu iki
kelių ar dar žemiau. Išsimaudęs vaiṣṇavas
išskalbia gamčą ir nusivalęs švaria, apsirengia
kasdieninius drabužius. Vaikščioti vien apatiniais
drabužiais viešai laikoma nepadorumu.
3.
Maudytis kasdien
iš karto atsikėlus ryte.
4.
Maudytis pagal
galimybes bent du kartus per dieną. Tai yra brāhmaniškas
standartas ir jis padės visuomet išlikti gaiviam. Rytinis maudymasis
gali būti su šaltu vandeniu, dieninis - šiltu, bet ne
karštu.
5.
Naudoti
švarius rankšluosčius po maudymosi arba švarias
gamčas.
6.
Kojų ir rankų
nagai turi būti trumpi.
7.
Naudoti tik
individualius higienos reikmenis tokius, kaip muilas, skutimosi įrankiai,
dantų šepetukas, žirklės nagams.
8.
Kasdien plauti
gyvenamas patalpas. Atsikėlus iš miego išplauti vietą,
kurioje miegota, kadangi po miego vieta laikoma rituališkai
užteršta (be abejo, jei miegama lovoje, reikia reguliariai pervilkti
patalynę).
9.
Po tualeto rankas
plauti muilu.
10.
Prieš
valgį ir po valgio reikia plauti rankas ir praskalauti burną, kadangi
ruošiamės pagerbti prasādą, o po to - kadangi lietėme
rankomis burną, be to veikia mūsų seilės.
11.
Naudoti
muilą ir dantų pastą be gyvulinių priedų.
12.
Stengtis visuomet
vaikščioti vaiṣṇaviškais drabužiais.
13.
Vaiṣṇaviškus
drabužius skalbti kasdien, jei su jais vaikštoma nuolatos.
Pasaulietinius drabužius taip pat skalbti kaip galima dažniau.
14.
Išskyrus
prasado pagerbimą, stenkitės neliesti daiktų burna, nes jie
tampa nešvarūs. Jei kažką palietėte burna, nuplaukite
daiktą ir ranką vandeniu.
15.
Gerdami
mokykitės neliesti indo lūpomis, kadangi taip jūs
nesuteršiate rankų bei indo. Bhaktai paprastai negeria iš vieno
indo ar butelio, nes tai nehigieniška. Bet, jei geriama neliečiant indo
lūpomis, indas laikoma švariu ir iš jo gali gerti daug
žmonių.
16.
Naudokitės
dešine ranka atlikdami visą veiklą, taip pat valgydami. Mahāprasādą
ir caranāmṛtą galima imti tik į dešinę
ranką. Kairė ranka reikalinga apsivalymui ir kūno
priežiūrai. Ji laikoma rituališkai nešvaria, todėl ja
neleistina liesti Dievybes ar šventus dalykus.
17.
Plauti indus
iškart po valgio.
18.
Dalinant prasādą
neliesti dalinimo samčiu valgančiųjų
lėkščių. Netyčia palietus, dalinimo įrankius
reikia nuplauti.
19.
Dalinti prasādą,
kartoti džapą, skaityti knygas reikia tik švariomis rankomis ir
praskalauta burna.
20.
Šventų
dalykų (džapos karolių, tulasi karolių, knygų ir pan.)
negalima dėti ant grindų, liesti prie pėdų ar nešti
į tualetą.
21.
Nenaudoti natūralios
odinių gaminių (taip pat kailinių ar rankinių). Odiniai
batai yra išimtis, nors jos taip pat esant galimybei derėtų
vengti.
22.
Nevalgyti ir
negerti virtuvėje, kur gaminamas maistas Dievybėms. Nevalgyti iš
Kṛṣṇos virtuvės ar Dievybių indų.
23.
Neauginti
ilgų plaukų (vyrams), o moterys plaukus turėtų rišti,
ypač virtuvėje, kadangi plaukai laikomi nešvariais (net ir
ką tik išplauti) ir pakliuvę į maistą, jį suteršia.
24.
Kojinės turi
būti švarios ir vienodos (tai aktualu tik didelių
šventyklų gyventojams, kur visi viską dalinasi). Vaiṣṇavai
turi atrodyti kaip tikri džentelmenai.
25.
Negalima
nukreipti į Dievybes pėdas ar atsukti į Jas nugarą.
26.
Negalima veltui
eikvoti Kṛṣṇos nuosavybę (vandenį, elektrą,
maistą ir pan.).
27. Miegoti
reikia galva į rytus arba į pietus. Šiaurės ir Vakarų krypties
reikia vengti. Indijoje į šiaurę guldomi tik numirėliai.
Rytų kryptis simbolizuoja bhakti, religingumą ir dorovę.
KLAUSIMAI
1.
Išvardinkite
keturis orientyrus, kuriuos nurodė ISKCONui Prabhupāda.
2.
Kodėl
reikalinga švara?
3.
Kas sukuria
vidinę nešvarą?
4.
Kas padeda
atsikratyti vidinės nešvaros?
5.
Kada žmogus
užsiteršia?
6.
Kas apvalo
susiteršus?
7.
Išvardinkite
taisykles padedančias palaikyti švarą.
8.
Išvardinkite
pagrindinius išorinius vaiṣṇavo atributus.
9.
Kodėl jie
yra svarbūs?