ETIKETAS ŠVENTYKLOJE
Elgesys šventykloje
Etiketą šventykloje detaliai
aprašė Śrīla Prabhupāda savo „Atsidavimo Nektare“:
1. Reikia priimti girliandas ir gėles,
kurios buvo pasiūlytos Dievybėms ir dvasiniam mokytojui ir
uždėti jas ant savo kūno.
2. Reikia mokytis šokti prieš Dievybes.
3. Reikia išmokti nusilenkti iš karto,
pamačius Dievybes ar dvasinį mokytoją.
4. Kai Dievybės išeina
pasivaikščioti lauke, bhaktai pamatę turi tuoj pat prisijungti prie
procesijos.
5. Reikia apeiti šventyklos pastatą bent
tris kartus.
6. Reikia garbinti Dievybę
šventykloje pagal reguliuojančius principus, (siūlyti Joms arati ir
maistą, puošti Dievybes ir t.t.).
7. Reikia atlikti asmeninę tarnystę
Dievybėms.
8. Reikia dainuoti, kartoti mantrą,
sakyti maldas, cituoti žymias maldas ir atlikti sankirtaną.
9. Reikia paragauti maha-prasadą (maistą,
kuris buvo pasiūlytas Dievybėms).
10. Reikia gerti caranamrtą (vandenį,
kuriuo buvo išmaudytos Dievybės).
11. Reikia uostyti gėles ir smilkalus,
kurie buvo pasiūlyti Dievybėms.
12. Reikia liesti lotosines Dievybių
pėdas.
13. Reikia žvelgti į Dievybes su dideliu
atsidavimu.
14. Reikia reguliariai klausytis apie
Viešpatį ir Jo žaidimus iš Bhagavad-gitos, Šrimad Bhagavatam, Sri
Caitanya-caritamrtos ir panašių knygų.
15. Reikia melsti Dievybes Jų
malonės.
16. Reikia atsiminti ir medituoti į
Dievybes.
17. Reikia atlikti tarnystę,
imtis rizikos ir dėti visas pastangas Krišnos labui.
18. Reikia viską siūlyti
Viešpačiui.
19. Reikia laistyti tulasi medelį.
20. Reikia
bendrauti su bhaktais, kurie yra labiau pažengę.
21. Negalima
įeiti į šventyklą su batais.
22. Negalima
įeiti į šventyklą nenusiplovus rankų ir pėdų po
valgio.
23. Negalima
lenktis tik viena ranka liečiantis žemės.
24. Negalima
eiti ratu priešais Dievybes.
25. Negalima
ištiesti kojų į Dievybes.
26. Negalima
sėdėti priešais Dievybes apsikabinus kelius, kulkšnis ar
alkūnes.
27. Negalima
gulėti priešais Dievybes.
28. Negalima
valgyti prarado priešais Dievybes.
29. Negalima
meluoti priešais Dievybes.
30. Negalima
garsiai kalbėti priešais Dievybes.
31. Negalima
kalbėtis su kitais priešais Dievybes.
32. Negalima
verkti ar staugti priešais Dievybes.
33. Negalima
ginčytis, kariauti, ar bartis su kuo nors priešais Dievybes.
34. Negalima
priešais Dievybes būti su vilnone skara ar kailiniais.
35. Negalima
liaupsinti kažko priešais Dievybes.
36. Negalima
sėdėti atsukus nugarą į Dievybes.
37. Negalima
lenktis dvasiniam mokytojui tyliai, kitaip tariant, lenkdamasis mokinys turi
garsiai sakyti maldas dvasiniam mokytojui.
38. Mokytojo
akivaizdoje mokinys turi pašlovinti savo dvasinį mokytoją.
39. Dvasinio
mokytojo akivaizdoje mokinys neturėtų girti savęs.
40. Negalima
Dievybių akivaizdoje šaipytis iš pusdievių.
( „Atsidavimo
nektaro“ šeštas ir aštuntas skyriai
Medituoti į Dievybes
1. Nusilenkęs Dievybėms
žmogus turi su dideliu atsidavimu gauti daršaną ir prašyti Jų
malonės.
2. Nedera į Dievybes
pradėti žiūrėti iš karto nuo veido. Tinkamas būdas kaip gauti daršaną, aprašytas
Śrīmad-Bhāgavatam:
„Meditacijos procesas turi prasidėti
nuo Viešpaties lotosinių pėdų ir judėti link Jo
besišypsančio veido. Meditacija
turi būti sutelkta į lotosines pėdas, po to į kulkšnis,
tuomet blauzdas ir tokių būdu vis aukščiau ir aukščiau. Kuo labiau protas susitelkia į
skirtingas kūno dalis viena po kitos, tuo labiau apsivalo intelektas.“
(Šrimad-Bhagavatam 2.2.13)
3. Daršanas turi prasidėti, kai
mes žiūrime į Dievybes iš kairės pusės ir judėti nuo
Dievybės prie Dievybės į dešinę pusę.
Kirtano etiketas
„Dėl tavo klausimo apie šokį,
šokis turi būti entuziastingas, pakėlus į viršų rankas,
kaip Panča-tattva.
Tu taip pat gali
šokti entuziastingai iškėlęs rankas. Visi Viešpaties Caitanyos palydovai šokdavo
iškėlę į viršų rankas. Jei kažkas šoka ekstazėje, tai gerai, bet geriau yra
šokti iškeltomis rankomis.“
(Šrila Prabhupados laiškas Kirtananandai
(10/11/74))
1. Kirtana reiškia šlovinti Šri Hari dainavimu. (Kai dainuoja tik vienas bhaktas, tai yra bhajanas).
2. Šlovink Šri Kṛṣṇą,
o ne save.
3. Dainuok su nuoširdžiu atsidavimu,
Śrī Krišnos ir Jo bhaktų malonumui.
4. Dainuojant grupėje, vienas arba keli
asmenys turi dainuoti, o visi kiti pritarti.
5. Instrumentai, kurie turi būti
naudojami kirtane (Šrilos Prabhupādos nurodymu) yra karatalai,
mṛdanga, ir barškalai. Jis
nepritarė harmonijos naudojimo kirtanui, bet sutiko, kad ji būtų
naudojama bhadžanams. Instrumentai,
ypatingai metalinės lėkštės (džadžos) neturi atitraukti
dėmesio nuo Švento Vardo ar kelti skausmą ausims. Instrumentai turi sekti paskui kirtano
vedantįjį.
6. Naudoti reikia paprastas melodijas ir
geriausia dienos metui tinkamą melodiją (ragą).
7. Negalvok,
kad esi geriausias dainininkas (-ė) ir todėl tu turi vesti
kirtaną. Vaišnavai iš prigimties kuklūs. Jie
natūraliai nori sekti, o ne vesti.
Tačiau, jei jų kiti
vaišnavai prašo vesti kirtaną, jie turėtų su džiaugsmu
patarnauti.
Patarnauti ir pagerbti prasadam
„Man labai patinka ši idėja. Mūsų
giedojimas yra vaistai, o mūsų prasadas yra dieta, gydant nuo
materializmo ligos.“Šrila Prabhupados laiškas Dayanandai (10/3/68)
Kaip pagerbti prasadą
„Kai bhaktas dalina prasadam, maisto, pasiūlyto
Aukščiausiam Dievo Asmeniui, likučius, tam, kad palaikytume
mūsų atsidavimo tarnystės dvasią, turime paimti šį
prasadam kaip Viešpaties malonę, gautą iš tyrų bhaktų.“ (Pamokymų
nektaras, 4 tekstas, komentaras)
1. Valgyti
reikia vien prasadam.
2. Idealiu atveju valgyti reikia maistą, kuris
a)
pagamintas bhaktų
b)
bhaktų pasiūlytas Viešpačiui
c)
bhaktų patiektas
3. Atsimink, kad Krišna prasadam nesiskiria nuo Krišnos. Kad
atsimintumėte tai, prieš valgydami pakartokite ‚‘śarira avidya
jal‘ maldą (žr. priedą).
4. Valgant ir
geriant naudoti tik dešinę ranką.
5. Medituokite
į tai, kaip Krišna ragavo šiuos patiekalus. (Taip pat galima
medituoti į Kṛṣṇos malonę, jog jis davė mums
prasado, ir į Šri Čaitanjos Mahaprabhu prasado žaidimus.
6. Valgydami
nešnekučiuokite (išskyrus apie Krišnos ir Jo prasado šlovę).
7. Neišmeskite prasado. Niekada
nelieskite prasado savo pėda.
8. Plaukite
rankas, pėdas ir burną prieš ir po valgymo. Bent jau
nuplaukite rankas. Vakarų šalyse gali būti sunku nusiplauti
pėdas. Bet Indijoje reikia plauti ir rankas ir pėdas prieš ir
po prasado.
9. Išgerkite stiklinę vandens valandą prieš
valgį. Pavalgius, kurį laiką negerkite. Jei
reikia kažką gerti, tai gerkite tik kažką karšto ar šilto.
Kaip dalinti prasadą
„Mes niekada neturime švaistyti Krišnos
prasado. Geriausia yra gaminti tik tiek,
kiek reikia ir duoti kiekvienam žmogui tiek, kiek jis nori. Tai yra Vedinė sistema, žmonės
sėdi eilėmis, už lėkščių, o dalintojai eina
eilėmis ir įdeda kiekvieno patiekalo į kiekvieną
lėkštę po labai nedaug. Jei
žmogus nepaprieštarauja, jam nieko neduodama. Tuomet, jei kažkas nori daugiau, dalintojai nuolatos
vaikšto eilėmis ir duoda daugiau, jei kažkas paprašo. Tokiu būdu niekas nešvaistoma ir visi yra patenkinti.“
Šrila Prabhupados laiškas Kirtirajai das
1. Visus reikia pakviesti atsisėsti, o
prasadą turi dalinti kvalifikuoti bhaktai.
2. Tie, kurie dalina, turi būti labai
švarūs, ramūs ir patenkinti. Jei
būtina, jie turi pavalgyti prieš dalindami. Dalindami, jie turi stengtis nekalbėti.
3. Dalinti reikia tinkamą kiekį,
kad niekas nebūtų išmesta.
4. Šeimos žmonės turi aptarnauti
svečius. Vyresniuosius, senesnius ir vaikus
reikia aptarnauti pirmiausia.
5. Prieš tai, kai visi susėda, ant
kiekvienos lėkštės padėkite citrinos ir druskos. Galima jiems pasiūlyti taip pat
žalią čili.
6. Pirmiausia reikia dalinti gėrimus.
7. Prasadą reikia dalinti tokia tvarka:
Pirmiausiai dalinami kartūs
patiekalai, kaip sukta ar kartusis melionas;
Tada špinatai ir kiti sutraukiantys
dalykai.
Kepti patiekalai ir dahlas;
Įvairios daržovės su
prieskoniais;
Rūgštūs dalykai;
Saldūs patiekalai;
Ryžiai ir čapačiai yra
pagrindinis maistas ir jau turi būti lėkštėje.
8. Vaikščiokite aplink pakartodami, kol
visi bus patenkinti. Nebūkite šykštūs -
nelaikykite užkišę nieko vien todėl, kad vėliau norėsite. Prasadas yra skirtas dalinimui.
9. Nelieskite valgymo lėkštės
dalinimo įrankiais. Palietus
lėkštę įrankis užteršiamas. Jei įrankis susiteršė, jį reikia nuplauti.
10. Nesilieskite pirštais prie
patiekalų, net ir gėrimų. Druskos
niekada negalima dalinti ranka, reikia naudoti šaukštą.
11. Niekada nelieskite prasado savo
pėdomis ir neženkite per jį.
12. Prasadą dalinkite iš dalinimui
skirtų kibirų.
13. nevilkite kibirų grindimis ir
nedarykite triukšmo, trankydami indus ar kibiro rankenėles. Dalinkite tyliai.
14. Kai visi pabaigė pagerbti
prasadą, tuoj pat išplaukite tą vietą.
Istorija apie tai, kaip Šrila Prabhupada
apsilankė (su keliais savo mokiniais) Puri Maharadžo ašrame Višakhapatnam
(iš Šrilos Prabhupados lilamritos):
Prabhupados dievo brolis Ananda labai
norėjo pagaminti ir patarnauti ne tik Šrilai Prabhupadai, bet ir visiems
jo mokiniams. Ananda buvo vyresnis, vis
dėlto jis užėmė tokią padėtį, visuomet nuolankiai
patarnaudamas kitiems.
Nors jis labai mažai
kalbėjo angliškai, Prabhupados mokiniai galėjo pajusti meilę,
kurią Ananda ir Šrila Prabhupada jautė vienas kitam. Anandos bendravimas su Šrila Prabhupados
mokiniais ypatingai pasireiškė tuo, kaip jis gamino ir dalindavo prasadam.
Kiekvieną rytą visi susirinkdavo
verandoje prie Šrilos Prabhupados kambario, vyrai sėdėdavo vienoje
pusėje, moterys kitoje. Ananda
greitai prabėgdavo pro tarpą viduryje, padalindamas prasadą, o
Šrila Prabhupada sėdėjo viename gale, mediniame krėsle, pirštais
sukdamas savo japos karolius ir žiūrėjo, kaip bhaktai valgo
prasadą. Šrila Prabhupada duodavo
pinigų ašramui ir Ananda reguliariai gamindavo gausias vaišes: pjaustytas bulves fri su smulkintais
prieskoniais, ryžius, jogurtą, dalą, trijų rūšių
sabdži, kepinius, čatni, malpuras, radželi, sandešą, khirą –
viskas, ką jis gamindavo buvo nektariška ir nuostabu.
Šrila Prabhupada sėdėdavo
dviejų eilių sandūroje ir ragindavo juos valgyti prasadą: „Duokite jam daugiau!“ Prabhupada visuomet girdavo Anandos
gaminimą, šypsodavosi su malonumu, matydamas, kaip jo mokiniai valgo
prasadą. Bhaktai pabaigdavo valgyti,
priversti suvalgyti tiek, kiek įmanoma, ir Šriila Prabhupada sakydavo
garsiai prema-dhvani maldas. Tuomet
visi bhaktai garsiai šaukdavo atsakydami: „Džaja!“
Po tokių vaišių Prabhupada
sukviesdavo bhaktus į savo kambarį ir pastebėdavo:
„Pažiūrėkite, kaip jis gamina. Jis
gamina viską, jis dalina viską, ir nevalgo tol, kol visi nebus
patenkinti. Štai kur vaišnavas, štai kaip jis
turi elgtis. Jis yra labiau patenkintas
tarnaudamas, nei mėgaudamasis pats.“
Štai dar kelios taisyklės tiesiogiai
susijusios su vaiṣṇavišku etiketu. Gali prisiminti kai
kurias taisykles, išdėstytas ankstesniuose skyriuose:
·
Reikia
visuomet rodyti pagarbą vyresniesiems, tokiems kaip guru, Viešpats ir Jo
atsidavusieji, Taip pat turime gerbti vyresniuosius giminaičius, savo
tėvus.
·
Stenkis
nieko neįskaudinti. Vietoj to visuomet stenkis daryti kitiems gerą.
·
Niekuomet
neminėk kitų bloguoju.
·
Negalima
keliauti vienišam.
·
Negražu
čiaudėti arba žiovauti neprisidengus burnos ranka.
·
Negražu juoktis
garsiai.
·
Negražu garsiai
išleisti orą.
·
Visuomet venki
krematoriumų, naktinių pasivaikščiojimų sode ar su
nepadoriomis moterimis (vyrais).
·
Nevalia ieškoti
prieglobsčio pas puolusias asmenybes.
·
Nemiegok per
ilgai ir nebūdrauk ilgiau nei reikia.
·
Neskaityk
neautoritetingų “šventraščių”.
·
Nesityčiok
iš žmonių, kurie yra kvaili, bepročiai, nelaimingi, bjaurūs,
luoši ar puolę.
·
Negalima spjauti į vandenį.
·
Negalima miegoti altoriaus salėje dienos metu
ar tarp įvairių tarnybų.