Pažinimo
lygiai ir būdai
Trumpai apie
temą
5
jñānos kategorijos
- indriyārtha
jñāna
– pažinimas, kurio tikslas – jutimų tenkinimas.
- naitika
jñāna
– moralinis pažinimas.
- īśvara
jñāna
– Aukščiausio kontroliuotojo, Dievo pažinimas.
- brahma
jñāna
– impersonalaus Vienio arba Būties
pažinimas.
- śuddha
jñāna
– tyras pažinimas.
5
pažinimo pakopos
- Pratyakṣa – empirinis pažinimas arba
tiesioginė individuali jutiminė patirtis;
- Parokṣa – pažinimas grindžiamas
autoritetais arba tarpusavyje susijusi kolektyvinė daugybės
žmonių praeityje ir dabartyje, patirtis;
- Aparokṣa – pažinimas
grindžiamas neigiant tai, kas pažinu arba būdas sustabdyti
individualią ir kolektyvinę jutiminę patirtį;
- Adhokṣaja – pažinimas, kuris
sumenkina bet kokią materialaus pažinimo vertę. Tai yra išoriškas
arba pagarbus tarnavimas Transcendentiniam objektui;
- Aprakṛta – antimaterialus
pažinimas. Tai vidinis ir intymus būdas tarnauti Absoliutui.
Pratyakṣa ir parokṣa yra metodai,
naudojami praktikuoti aktyvų priešiškumą Absoliutui.
Aparokṣa metodas veda į neutralią
arba pasyvaus priešiškumo Dievui padėtį.
Adhokṣaja ir aprakṛta
yra metodai, naudojami praktikuoti aktyvų ir visišką
paklusnumą Absoliutui.
Vedos aprašo du
pažinimo kelius
- āroha panthā - kylantis kelias. Tai bandymas
savarankiškai suvokti Absoliutą. Menkas bando pažinti
Didžiausiąjį. Pratyakṣa, parokṣa
ir netinkamas pasyvus aparokṣa
metodai kartu vadinami arohā –
kylančiu procesu.
- avaroha panthā - nusileidžiantis kelias.
Tai nuolankus kreipimasis į Transcendenciją, prašant jos
atsiskleisti tinkamu ir suprantamu sąlygotai sielai būdu.
Didžiausiasis, būdamas patenkintas menku, Savo malone
atsiskleidžia menkam. Tinkamas aparokṣa,
adhokṣaja ir aprakṛta
metodai sudaro avaroha –
nusileidžiantį procesą.
Rezultatai, kurių
siekiama, praktikuojant šiuos skirtingus metodus:
- pratyakṣa ir parokṣa metodai siekia dharmos (dorybės), arthos (naudos) ir kamos
(juslinių malonumų).
- Neteisingas aparokṣos
metodas siekia pseudo-mokṣos
(susinaikinimo).
- Teisingas aparokṣos
metodas siekia pozityvios transcendencijos.
- Adhokṣaja metodas siekia bhakti
arba transcendentinės pagarbios tarnystės Absoliutui.
- Aprakṛta metodas siekia suvokti premą, arba Dievišką meilę.
Sambandha reiškia tai, kas sujungia
kartu. Sambandha jñāna
tai pažinimas apie ryšius ar sąveikas tarp realybės
aspektų.
Trys realybės aspektai
(tattvos):
- Īśvara – Dievas;
- Jīva – siela;
- Prakṛti – gamta.
Visi šie trys aspektai
susiję tarpusavyje sąveikomis.
- bhakti – sąveika tarp Dievo ir sielos.
Tai meilės ir atsidavimo ryšys;
- kala – sąveika tarp Dievo ir pasaulio,
laikas;
- karma – sąveika tarp sielos ir pasaulio,
veikla.
Žodis abhidheya kilęs iš veiksmažodžio
šaknies abhidhā,
reiškiančios „nustatyti, paaiškinti“. Pažodžiui abhidheya reiškia tai, kas verta
paaiškinimo.
Abhidheya taip pat vadinami nurodymai, gauti
tiesiogiai interpretuojant (abhidhā-vṛtti) šventraščius.
Abhidheya taip pat reiškia priemonę arba
metodiką.
Abhidheya arba metodas suvokti savo
ryšį su Dievu, vadinamas sādhana
bhakti – atsidavimo tarnystės praktika.
Prayojana reiškia poreikis arba absoliuti
būtinybė, tai ko siekiama, arba be ko negalime gyventi ar būti
pilnaverčiai.
Didžiausias poreikis
žmonėms, kaip aiškino Caitanya Mahāprabhu, yra kṛṣṇa-prema
- meilė Dievui.
Madana Mohana -
padeda nugalėti iliuziją ir atstovauja žinojimui apie santykius
– sambandha jñāną.
Govinda jusles užima atsidavimo
tarnyste ir suteikia skonį atsidavimo tarnystei, tokiu būdu Jis
atstovauja abhidheyai.
Gopīnātha - suteikia bhaktui rasą
- tyrą ir konkrečią meilę Dievui, kuri yra galutinis
atsidavimo tarnystės vaisius, todėl Jis vadinamas prayojanos
Dievybe.
Plačiau apie temą
Ar Vedose pateikiamos žinios yra
mokslas?
Mokslu
vadinamas kryptingas ir metodiškas realybės srities
tyrinėjimas, kuris yra grindžiamas patvirtinamais rezultatais. Kitaip
tariant mokslas iškelia teiginius apie mus supančią realybę
ir tuos teiginius gali pagrįsti eksperimentu. Deja net šiuolaikinis
mokslas vis dažniau iškelia teiginius, kurių tikrumo, dėl pernelyg
didelių resursų ar neegzistuojančios metodikos, pagrįsti
realiais eksperimentais nesugeba. Vis
dažniau griebiamasi kompiuterinio modeliavimo. Bet šis metodas tik
imituoja tam tikrą realybės dalį, ir ne visada teisingai.
Kaip
bebūtų, mokslinis pažinimas dažnai priešpastatomas
aklam tikėjimui. Nesiginčydami, ar mokslas visada teisingas, ir ar
tikėjimas visada aklas, pasakysime tik tiek, kad Vedose pateikiamos
žinios turi būti vadinamos mokslu, nes jos atitinka reikalavimus
keliamus mokslui: Vedose pateikiama detali informacija apie daugelį
realybės sričių, ši informacija yra detaliai
tyrinėjama, pagrindžiama Upaniṣadų
tekstais ir pateikiamos išsamios metodikos, kaip pasiekti tyrimo
rezultatą. Taip pat pateikiami pavyzdžiai, parodantys, kad rezultatai
yra pakartojami.
Čia
galima būtų paprieštarauti:
Bet juk Vedos daug dėmesio skiria
dalykams, kurie tradiciškai priskiriami tikėjimo, o ne mokslo
sričiai?
Į
tai mes galime atsakyti, teigdami, jog ir šiuolaikinis mokslas
tyrinėja sritis, kurios ribojasi su nežinomybe ir tikėjimu.
Paties mokslo, kaip žmogaus pažinimo reiškinio prigimtis, yra
veržimasis į nepažintas ar sunkiai pažinias erdves. Deja,
patys mokslininkai ne visada būna pakankamai drąsūs į
šias erdves giliai skverbtis. Tokios mokslo šakos kaip psichologija,
istorija, estetika, filosofija vargiai operuoja moksliniais faktais, daugiau
hipotezėmis, kurios yra ne kas kita, kaip tikėjimo faktas. Netgi
mokslo šakos, iš kurių tikimės didesnio tikslumo ir
argumentacijos, dažnai negali tuo pasigirti, nors rimtų
autoritetų vadinamos mokslo šakomis. Geriausias to pavyzdys yra
Darvino evoliucijos teorija. Nors ir nėra jokių duomenų, ją
patvirtinančių ir gausybė duomenų ją
paneigiančių, vis dėlto, biologijos mokslas elgiasi prieš
savo novatorišką prigimtį, laikydamasis įsikibęs
šios hipotezės, kuri grindžiama tik mokslinio tikėjimo
paradigma.
Kitas
mokslinio tikėjimo paradigmos pavyzdys yra požiūris į
sąmonės reiškinį. Nors kiekvienas žmogus, net ir
mokslininkas žino, kad turi sąmonę, t.y. galią suvokti
aplinką ir save, moksliniu požiūriu šis reiškinys
neegzistuoja. Kitaip tariant, mokslininkas, tyrinėjantis sąmonę,
turi paneigti jos buvimą, moksliniais metodais neradęs jos
egzistavimo požymių, ir tuo pat metu kaip asmenybė suvokdamas,
jog jis pats sąmonę turi.
Šie
paradoksai sukelia mintį, kad šiuolaikinis mokslas, bijodamas
atsidurti tikėjimo srityje, neatlieka funkcijos, kuri jam tradiciškai
priskiriama. Tuo tarpu Vedos, be jokios baimės tyrinėja
reiškinius, kurių taip bijo racionalizmu tikintys mokslininkai. Nors
bijantis pažvelgti į šią pusę mokslininkas garsiai
šauks, kad tai tik tikėjimo sritis, Vedinis mokslininkas
didžiąją savo klausimų dalį užduoda kaip tik apie
šiuos sąmonės ir asmenybės reiškinius. Apibendrindami,
kas išdėstyta, pasakysime, kad Vedinis mokslininkas drąsiai
žengia ten, kur nedrįsta kojos kelti mokslininkas empirikas. Dėl savo
drąsos vedinis mokslininkas empiriko bus pavadintas nemokslišku.
Čia
mes prieiname kitą svarbų klausimą:
Koks
pažinimas turi didžiausią vertę?
Vienas
iš mokslo pašaukimų yra klasifikuoti realybės objektus ir
reiškinius. Tik neišmanėliai ir sektantai gali ginčytis,
kad visos žmogaus pažinimo sritys yra vienodai svarbios arba svarbi
tik vienos mokslinės sektos sritis. Jie teigia, kad fundamentalieji
fizikiniai tyrimai yra tiek pat svarbūs kaip paleontologija, istorija, psichologija.
Protingas žmogus iš karto nuspręs, kad priklausomai nuo
pažinimo objektų, galima skirti aukštesnius ir žemesnius
pažinimo lygius.
Kokie yra pažinimo lygiai?
- Žemiausiai,
be abejo, bus negyvos gamtos pažinimas. Net vaikas sugeba skirti, jog
negyva materija mažiau vertinga už bet kurį gyvą
padarą. Fizikinių ir cheminių reiškinių
tyrinėjimas, nors ir turi didelę svarbą mūsų
materialiam klestėjimui, kaip jau pastebėta, prie mūsų
laimės jausmo mažai prisideda.
- Aukščiau
turėtų būti gyvosios gamtos pažinimas. Bet kuris gyvas
organizmas, sudarytas iš tų pačių fizikinių
elementų kaip ir negyva gamta, be abejo yra žymiai
sudėtingesnė ir geriau organizuota sistema. Biologijos mokslai
pakliūtų į šią kategoriją.
- Aukštesni
gyvi organizmai yra linkę organizuotis į bendruomenes. Žmonija
yra sudėtingiausiai organizuotos bendruomenės pavyzdys. Be
abejo, mokslai, tyrinėjantys visuomenines, socialines struktūras
tiek žmonių, tiek gyvūnų tarpe, yra
aukštesnėje padėtyje.
- Nepaneigiamas
faktas, kad visuomeninės struktūros yra skirtos patenkinti ne
tik žmogaus fizinius poreikius, bet dar labiau psichologinius.
Iš visų gyvybės formų, ypatingai žmogus
jaučia stiprų poreikį išreikšti save kaip
psichologinę asmenybę. Jaučiame stiprų poreikį
kurti, būti suprasti, įvertinti, kartais tiek stiprų, kad
prireikia psichologo pagalbos. Šis turi būti mokslininkas, tai
yra žinoti psichologinius asmenybės poreikius. Visuomenė
priklauso nuo psichologijos, todėl ir mokslas, tyrinėjantis
asmenybę, yra aukštesnėje padėtyje už
paminėtus. Deja jau psichologijos mokslas ribojasi su tikėjimu.
Pavyzdys gali būti froidizmas ir kelios šiuolaikinės
teorijos kaip biheviorizmas. Taip pat reikia pridurti, kad psichologija
daugiau tyrinėja tai, kaip žmogus save išreiškia, nei
tai, kaip žmogus save suvokia.
- Mokslas
apie sąmonę tyrinėja kaip tik tai, kaip žmogus save
suvokia. Kadangi ši mokslo šaka labai menkai susijusi su fizika
ir netgi biologija, fizikai turbūt garsiausiai šauks, kad
mokslas apie sąmonę yra tikėjimas. Reikia pasakyti, kad
Vakaruose ši mokslo sritis visiškai neišvystyta. Kitaip yra
Rytuose, kur Vedos ir budizmas daugiausiai dėmesio kaip tik ir skiria
sąmonės reiškinių tyrinėjimui.
Ar visi
viską gali suprasti?
Kalbant
apie šias pažinimo kategorijas yra svarbu paminėti, jog
skirtingi pažinimo objektai bus nevienodai prieinami įvairiems
tyrinėtojams. Žmogus, plika akimi žiūrintis į
žvaigždes, neturės tokių galimybių suvokti kas tai,
kaip astronomas, besinaudojantis teleskopu. Nuo įrankių, kurie
prieinami mokslininkui, priklausys jo tyrimų rezultatas. Vienas iš svarbiausių
įrankių pažinimui yra pažįstančiojo protas. Tai
reiškia, jog mokslininko sėkmė vienoje ar kitoje pažinimo
srityje bus priklausoma nuo jo proto, o jei dar bendriau, nuo jo egzistencijos
kokybės. Minėjome, jog nuo pažinimo objekto priklauso mokslo padėtis
pažinimo hierarchijoje. Dabar galima pridurti, kad pažinimo objekto
pasirinkimas priklauso nuo pažįstančiojo būties tyrumo, nuo
jo gyvenimo kokybės. Kaip ir atliekant sudėtingus tyrimus reikalingos
sudėtingos metodikos, taip ir tyrinėjant sąmonės reiškinius,
nepakanka apsiginkluoti fizikiniais prietaisais, o vėliau teigti, kad jos
visai nėra.
Keletas
klausimų ypatingai svarbūs pažinimui:
- Ar
egzistuoja viena tiesa, viena realybė, nuo kurios priklausytų
visi kiti realybės aspektai?
- Ar
realybė yra visiškai subjektyvi (priklausanti nuo
stebėtojo), o tai reiškia, kad mokslinis jos pažinimas yra
neįmanomas?
- Jei
egzistuoja Absoliuti realybė, Absoliuti tiesa, ar ji yra suvokianti?
- Ar
įmanoma pažinti Absoliučią tiesą, ir kokia jos
pažinimo metodika?
- Ar
Absoliučios tiesos pažinimas kaip nors paveiktų
pažįstantįjį, pakeistų jo paties būtį?
Visi
šie klausimai turi pačią didžiausią
pažintinę vertę, nors kažkam gali pasirodyti, jog jie
priklauso tikėjimo sričiai.
Kad
išsklaidytume abejones užduokime klausimą:
Ką
tyrinėja Vedų mokslas apie sąmonę?
Kartais
girdime prieštaravimą, jog dvasinis mokslas negali egzistuoti, nes
nežinome ar dvasia reali. Čia reikia paminėti, kad bet kokia
(net empirinė) mokslo šaka yra grindžiama viena neempirine
prielaida: pasaulis yra realus ir jame egzistuoja realūs objektai, kuriuos
galima pažinti. Pati ši prielaida negali būti patvirtinta
jokiais metodais, todėl nuo Aristotelio laikų priimama kaip
akivaizdi, savaiminė, natūrali save paaiškinanti išvada.
Kitaip sakant, mokslininkas empirikas tiki, kad pasaulis yra realus, nes mato
ir jaučia tai, ką vadina pasauliu, tai suteikia prasmę jo
pažinimui. Galima būtų sakyti, kad vedinis mokslininkas
žino, kad dvasinis pasaulis yra realus, nes apvalytais pojūčiais
bei intelektu mato ir jaučia dvasinį pasaulį, suvokia savo
būtį jame.
Patyrinėkime,
ką nagrinėja bet koks mokslas. Neilgai gilindamiesi atrasime, kad bet
koks mokslas tyrinėja realybės objektus ir sąveikas tarp
jų. Fizikos mokslas tyrinėja keturias didžiąsias
sąveikas tarp fizikinių objektų. Visuomenės mokslas
tyrinėja sąveiką tarp visuomenės individų bei
grupių. Sanskrito terminologijoje sąveika vadinama žodžiu sambandha.
Vedų
terminologijoje mokslinės žinios vadinamas žodžiu vidyā. Vedya
reiškia pažinimo objektas. Pažinimo procesas arba pažinimo
metodika yra vadinama jñāna. Ne
bet koks pažinimo procesas turi tą pačia kokybinę ir
kiekybinę vertę. Dar daugiau, žinios įgytos viename lygyje
nebūtinai turės naudos aukštesniame lygyje. Faktiškai,
žinios įgytos ankstesniame lygyje gali atrodyti labai
nereikšmingos, žemesnės ir netgi žalingos dabartiniam
užsiėmimui. Tačiau egzistuoja galutinis pažinimo lygis,
kurį pasiekus nelieka galimybės degraduoti. Visos žinios,
sukauptos iki tol tuomet pasirodys bevertės. Žmogus, siekiantis
vidinio tobulumo, turi siekti šio galutinio pažinimo lygmens ir tik
toks pažinimas vadinamas sambandha jñāna – pažinimas, kuris surenka
į vieną visus realybės aspektus.
5 jñānos kategorijos
- indriyārtha
jñāna
– pažinimas, kurio tikslas – jutimų tenkinimas.
Materialios juslės surenka informaciją apie supantį
pasaulį ir perduoda ją protui nervinių impulsų
pavidalu. Proto (vidinės juslės) pirmoji tendencija yra rinkti
idėjas apie supantį pasaulį. Antroji tendencija yra
šias idėjas saugoti atmintyje. Trečioji tendencija yra
šias idėjas maišyti ir atskirti. Taip atsiranda
vaizduotės ir svarstymų funkcijos. Ketvirtoji tendencija yra
atpažinti idėjų grupes ar klases, ir klasifikuojant jas
padaryti šias idėjas labiau valdomomis. Svarstymų pagalba
šios grupės gali būti priimamos arba atmetamos. Penktos
proto tendencijos dėka iš tinkamai sugrupuotų
idėjų kyla loginė prasmė, ir tai yra vadinama yukti – logika arba pagrindimu. Tik šios yukti dėka kilo visų
rūšių psichologiniai ir materialūs mokslai. Kadangi
ši yukti yra proto tendencija,
ji negali įvertinti realybės, esančios anapus proto ar
materialių žodžių.
- naitika
jñāna
– moralinis pažinimas.
Nuoseklūs pamastymai apie tai, kas palanku ir kas nepalanku, taip
pat pasinaudojus indriyārtha jñāna suteikia pradžią naitika jñānai
– moraliniam pažinimui. Potraukis dalykams, kurie malonūs
protui, ir pasibjaurėjimas dalykais, kurie nemalonūs yra
šio pažinimo objektas. Jei atsižvelgsime į proto
funkcijų veikimą, visos niti-śāstros (moralės vadovėliai),
kurios grindžiamos yukti (logika
ir pagrindimu) iš tiesų grindžiamos tik vaizduote.
Šis pažinimas pateikia nurodymų, kaip vystyti
jutiminį pasitenkinimą ir susilaikyti nuo pykčio ar
neapykantos tiems dalykams, kurie trukdo tenkinti jutimus. Kadangi
žmogiška prigimtis turi aukštesnius siekius, vien tik naitika jñāna
nepatenkina žmogaus vidinių poreikių. Naitika
jñāna susitelkdama į
dalykus, tokius kaip kūno, proto ir visuomenės vystymas,
pateikia idėjas apie teisingumą ir nuodėmę.
Tačiau naitika jñāna visiškai nutyli
Aukščiausią absoliučią realybę.
- īśvara
jñāna
– Aukščiausio kontroliuotojo, Dievo pažinimas.
Mąstanti žmonijos dalis, išnagrinėjusi visų
gyvų būtybių žemėje sandarą, svarstydama
apie jų tarpusavio ryšius, tinkamą elgesį
įvairiems visuomenės sluoksniams, bendradarbiavimą tarp
visų sluoksnių tam, kad patenkintų visus poreikius ir
diskutuodama apie progresyvų vystymąsi, nusprendė, kad
šis pasaulis negalėjo pradėti egzistuoti pats savaime.
Greičiau viskas kilo iš vienos realybės, kuri pati yra
suvokianti ir todėl techniškai vadinama jñāna-svarūpa-tattva
(realybė, kurios prigimtis yra suvokimas). Ši realybė yra
garbinama visame pasaulyje, ji visagalė ir mes privalome jai lenktis
su nuoširdžiu dėkingumu. Tuomet patenkinta mumis ši
Realybė sukurs visas sąlygas mūsų jutiminiam pasitenkinimui.
Iš kitos pusės, yra tokių, kurie turi visai kitokį
požiūrį į šį visagalį Puruṣą (Dievo
asmenį). Jie tiki, kad būdamas kilnios ir dosnios prigimties
jis sukūrė visų rūšių galimybes
mūsų malonumams. Šis aukščiausias asmuo nieko
už tai iš mūsų nesitiki, taigi nėra ir jokio
tikslo jį garbinti. Yra ir tokių, kaip saīśvaravadžiai
(teistai), kurie teigia, kad atlikdamas savo pareigas žmogus pasieks
laimės būseną, rojų, o atlikdamas veiklą, kuri
jam neskirta, jis paklius į pragarą. Tokios rūšies
pažinimas tik iš dalies gali būti vadinamas tikrovės
pažinimu, bet iš esmės jis yra sumišęs su karma
(rezultatų siekimu). Vis
dėlto netgi tokia īśvara-jñāna negali parodyti mums tikrosios
mūsų pačių prigimties (nitya-siddha-svarūpa).
- brahma
jñāna
– impersonalaus Vienio arba Būties
pažinimas.
Žmogus, kuris nėra patenkintas aukščiau paminėta
īśvara-jñāna
yra vėl priverstas panaudoti savo logiką (yukti),
kad siektų dar aukštesnio pažinimo. Tačiau
šį kartą jis pasiekia aukščiausią savo
samprotavimų tašką. Jo mąstymas, jausdamas nuolatinį
proto spaudimą, bet nerasdamas kitos išeities, galiausiai
pagimdo neigimo koncepciją (na iti, na iti – ne tai, ne tai), ir jis tuomet griebiasi
netiesioginių Vedantos teiginių (lakṣana-vṛtti).
Realybėje, Aukščiausia absoliuti būtis turi tokias
charakteristikas kaip formą, įvairialypiškumą,
savybes ir t.t. Tačiau remiantis logika (yukti),
kurią stimuliuoja proto paskatos, kyla idėja apie beformę,
neturinčią įvairovės, savybių ir nedalomą
Būtį. Brahma-jñānos rezultatas
- nediferencijuojama realybė - kyla iš logikos, pasitelkusios
pagalbon vaizduotę, anadhikaros
(nekvalifikuotumo).
- śuddha
jñāna
– tyras pažinimas.
Aukščiau minėtų pažinimo procesų pagalba
paprasti žmonės tikisi pasiekti aukščiausią
realybės suvokimą (pareśanubhūti).
Tačiau pareśanubhūti yra
toli anapus tokio pažinimo. Tai buvo pagrįsta
aukščiau. Čia gali kilti klausimas: Ar toks suvokimas apskritai
įmanomas? Ir antra: jei tai yra įmanoma, tuomet kokiomis
priemonėmis jį pasiekti? Atsakymas į pirmąjį
klausimą: be abejo įmanoma. Į antrąjį
klausimą Kṛṣṇa Pats atsako: “Tiems, kurie atlieka Mano
bhajaną (garbina Mane) su
meile, trokšdami amžino bendravimo su Manimi, Aš suteikiu
transcendentines žinias, kurių pagalba jie gali ateiti pas
Mane.” („Bhagavad-gīta“ 10.10)
Śuddha-jñāna
– tyras pažinimas - gali pabusti tik tame, kuris
atsisakė visų asmeniškų troškimų ir
pastangų (išskyrus troškimą tarnauti Kṛṣṇai), karmos ir keturių rūšių jñānos,
kuri buvo paminėta aukščiau. Tuo metu jīva
(siela) supranta, kad “savąja prigimtimi aš esu Dievo tarnas ir
mano vienintelė funkcija yra Jam tarnauti.” Turėdami tokį
tyrą žinojimą (śuddha-jñāna) tie, kurie nuolat užsiima
Dievo garbinimu (Bhagavan-bhajan) su prieraišumu (priti), iš Aukščiausiojo Dievo
Asmens (puruṣos) saulės įgyja
šviesos spindulėlį amžinos buddhi
jogos pavidalu. Tik per šį šviesos
spindulėlį iš aukščiausios saulės galima
įgyti absoliučios realybės supratimą - pareśanubhūti.
5
pažinimo pakopos
Panašų
į ankstesnį suskirstymą pateikia Śrīla Bhaktivinoda Ṭhākura.
- Pratyakṣa
– empirinis pažinimas
- Parokṣa
– pažinimas grindžiamas autoritetais
- Aparokṣa
– pažinimas grindžiamas neigiant tai, kas pažinu
- Adhokṣaja
– pažinimas, kuris sumenkina bet kokią materialaus pažinimo
vertę
- Aprakṛta
– antimaterialus pažinimas.
Aktyvaus ir pasyvaus priešiškumo
Absoliutui metodai:
Metodai,
panaudojami praktikuoti aktyvų priešiškumą Absoliutui, yra
vadinami pratyakṣa (tiesioginė individuali jutiminė patirtis) ir parokṣa
(susijusi kolektyvinė daugybės žmonių praeityje ir dabar,
patirtis).
pratyakṣa
ir parokṣa metodai yra visiškai priešingi tiems metodams,
kuriuos „Bhāgavatam“ siūlo ieškantiems
tiesos.
aparokṣa
metodas (būdas sustabdyti individualią ir kolektyvinę
jutiminę patirtį) veda į neutralią padėtį.
aparokṣa
metodas taip pat yra linkęs į nepilnus ir neigiamus rezultatus, jei
siekia vien tik atmesti pratyakṣa ir parokṣa
metodus, nebandydamas judėti link progresyvios transcendencijos. Tokia
neveiklumo politika iš tiesų prilygsta pasyviam
priešiškumui Absoliutui, todėl dar labiau smerktina nei atviras
priešiškumas.
Jokio
metodo negalima pripažinti tinkamu siekiant Tiesos, jei jo tikslas
priešinasi absoliučiai Kṛṣṇos viršenybei. Individualios sielos negali suvokti subjektyvios
Absoliuto prigimties kitaip, nei praktikuodamos visišką
paklusimą Śrī Kṛṣṇai ir Jo vidinei
galiai.
Individualių
sielų nesėkmė ieškant Tiesos yra jų įgimto
užsispyrimo pasekmė. Jos turi tobulą pasirinkimo laisvę:
visiškai paklusti Śrī Kṛṣṇai
arba priešintis Jam aktyviai ar pasyviai. Jos neturi kitos alternatyvos.
Jei jos pasirenka netarnauti, jos priverstos su Absoliutu elgtis
priešiškai ar abejingai.
Kaprizingai
individualiai sielai niekas netrukdo aktyviai pasinaudoti savo pasirinkimo
laisve. Jai leidžiama elgtis priešiškai ir abejingai
nemaloniuose rėmuose, kuriuos nuostabiai sumanė Śrī
Kṛṣṇos iliuzinė energija.
Užsitęsęs
ir nuoseklus kaprizingos sielos priešiškumas ir abejingumas
Absoliutui neišvengiamai baigiasi savižudišku visos veiklos
atsisakymu.
Aktyvaus ir pasyvaus paklusnumo
metodai:
Metodai,
naudojami praktikuojant aktyvų ir visišką paklusnumą
Absoliutui, yra atitinkamai vadinami adhokṣaja
(išoriškas arba pagarbus tarnavimas Transcendentiniam objektui) ir aprakṛta (vidinis ir intymus
būdas tarnauti Absoliutui).
„Śrīmad
Bhāgavatam“ atskleidžia ir propaguoja
Absoliuto siekimą adhokṣaja
ir aprakṛta metodais. Ji smerkia
pratyakṣa ir parokṣa metodus, bet
pripažįsta tinkamai panaudotą aparokṣos
metodą (nukreiptą į pasyvų paklusnumą).
Kylantis ir nusileidžiantys
procesai
- āroha
panthā
- kylantis kelias. Pratyakṣa,
parokṣa ir netinkamas pasyvus aparokṣa metodai kartu
vadinami arohā – kylančiu
procesu.
- avaroha
panthā
- nusileidžiantis kelias. Tinkamas aparokṣa, adhokṣaja ir aprakṛta metodai sudaro avaroha
– nusileidžiantį procesą.
Manipuliuodamos
pozityvia ir negatyvia materialia patirtimi, įgyta iš
tiesioginės ir netiesioginės jutiminės patirties,
užsispyrusios individualios sielos naudojasi kylančiu pažinimo
procesu, kad suvoktų savo savižudišką pabaigą
(susiliejimą su Dievu).
Nusileidžiantis
procesas suteikia sielai galimybę be išankstinės nuostatos ir
garbingai praktikuojant dėmesingumą Absoliuto iniciatyvai, suvokti
tyrą tarnystę, kai Jis patenkintas nusileidžia į
mažytės ir iškreiptos sąmonės lygmenį.
Įvairių metodų tikslai
ir rezultatai:
Rezultatai,
kurių siekiama, praktikuojant šiuos skirtingus metodus:
- pratyakṣa
ir parokṣa metodai siekia dharmos (dorybės), arthos (naudos) ir kamos
(juslinių malonumų).
- Neteisingas
aparokṣos metodas siekia pseudo-mokṣos (susinaikinimo).
- Teisingas
aparokṣos metodas siekia
pozityvios transcendencijos.
- Adhokṣaja
metodas siekia bhakti arba transcendentinės pagarbios
tarnystės Absoliutui.
- Aprakṛta
metodas siekia suvokti premą, arba
Dievišką meilę.
Bhakti Rakṣaka Śrīdhāra Svāmi
aprašo šiuos penkis lygius taip:
Pažinimas
klasifikuojamas į penkias dalis. Žemiausias yra pažinimas,
įgyjamas iš jutiminės patirties: pratyakṣa
– tai ką mes patiriame savo jutimais. Tai yra pirmoji pakopa. Kita,
aukštesnė pakopa yra pažinimas, kurio mes savo jutimais
nepatyrėme, bet surinkome ir kitų patirties (parokṣa),
pavyzdžiui mokslininkai turi savo patirtį, o mes iš jų
atradimų ir sumanymų gauname šiek tiek žinių.
Trečioji
pakopa yra aukščiau žmogiškos patirties (aparokṣa). Tai tarsi gilus
miegas. Kai pabundame, sakome: „Aš labai patenkintas savo miegu, miegojau
labai gerai, labai kietai.“ Bet, pasinėrę į gilų miegą
be sapnų, nesuvokiame šios būsenos. Kai sugrįžtame
iš gilaus miego be sapnų, išreiškiame savo suvokimą
apie tą patirtį, bet ji labai miglota. Aparokṣa
yra tokia miglota patirtis, kuri yra neapibrėžta, kur subjektas ir
materialus objektas susilieja, o materialus objektas išnyksta subjekte. Śankarācarya, didysis impersonalizmo
šalininkas, paaiškino sąmonės pakopas iki šio
taško.
Tačiau
didis bhakta ir mokslininkas Rāmānuja ācārya, o taip pat ir kiti vaiṣṇavų ācāryos kalba apie ketvirtą
pakopą, kuri yra anapus šios. Ši sfera vadinama adhokṣaja,
transcendentine, arba tai, kas egzistuoja anapus grubių ar subtilių
jutimų galimybių. Tai yra plotmė, kurią galime patirti tik
tuomet, kai ji pati savo laisva valia nužengia į mūsų
grubaus supratimo lygį. Jei ji pasitraukia, esame bejėgiai, ir
negalime jos surasti. Mes negalime sakyti, kad Absoliuti Tiesa paklūsta
mūsų pažinimui, negalime taip matuoti. Ji yra nepriklausoma.
Savo laisva valia Ji gali nužengti ir mes galime patirti šią
aukštesnę sritį, bet jei Ji pasitraukia, esame visiškai
bejėgiai, mes nieko negalime padaryti. Galime verkti ar galime melstis,
bet mes negalime pakliūti ten jėga arba pasikliaudami savo galia. Tai
ketvirtoji sąmonės pakopa, ir Ji yra didinga, visa galinti, ir visa
įkvepianti. Tik jei Ji pati atsiskleis mums, galime truputį patirti
tai, kas vadinama Vaikuṇṭha,
beribe dvasine erdve, kupina galios ir pagarbos.
Tai yra adhokṣaja
lygis. Taigi egzistuoja pratyakṣa, tiesioginė juslių patirtis, tuomet parokṣa, mokymasis iš kitų
patirties, tuomet aparokṣa,
neigiama neaiškios sąmonės plotmė, ir tuomet ketvirtasis
matavimas: adhokṣaja.
Mes esame pogrindyje. Tikrosios žinios yra aukščiau,
paviršiuje, anapus mūsų patirties. Jei galėtume
prasiskverbti pro storas mūsų patyrimo sienas, galėtume
susiliesti su kita sąmonės plotme - adhokṣaja.
Adhokṣajam indriyam jñānam: adhokṣaja
reiškia aukštesnis pažinimas, kuris mūsų patirtį
apie šį pasaulį padaro menką. Šis transcendentinis, viršmentalinis pažinimas yra ketvirtoji
sąmonės pakopa. Jis visiškai skiriasi nuo žemesnių
lygių ir nepanašus į šį pasaulį.
Tačiau iš
„Śrīmad-Bhāgavatam“ ir Śrī
Caitanyos Mahāprabhu sužinome, kad yra penktoji sąmonės
pakopa, labai panaši į šį materialų pasaulį, bet
nemateriali. Ji vadinama aprakṛta.
Tai yra Goloka, visiškai išsikleidusi
teistinė samprata, kurią rasime tik Kṛṣṇos
pasaulyje. Aukščiausia Absoliuto patirtis turi būti susijusi ir su pačiais
žemiausiais materialios kūrinijos lygiais, ji turi sugebėti
harmonizuoti ir blogiausią iliuzinio pasaulio dalį. Tai vadinama aprakṛta, antimaterija.
Įžengti į šią aukščiausią buveinę
galima tik per dievišką meilę.
Viską gali kompensuoti
tik meilė. Yra posakis, kad mylinti motina galvoja, jog jos aklas vaikas
turi gražias lotosines akis. Jos prieraišumas apakina ją. Taigi
tai kas žema ir menka, gali būti kompensuota tik meilės, kuri
nuostabiai apšviečia viską. Tai yra prema
- dieviška meilė. Iš malonės, gailesčio ir
prielankumo karalius gali ateiti ir žaisti su vaiku iš gatvės.
Prieraišumas padaro tai įmanoma. Tokioje pakopoje išnyksta
skirtumas tarp aukšto ir žemo.
Sambandha
Sambandha reiškia tai, kas sujungia
kartu. Sambandha jñāna
tai pažinimas,
a. kuris sujungia su pažinimo
objektu,
b. pažinimas apie ryšį
arba sąveikas tarp pažinimo objektų.
Pirmuoju (a) atveju, reikia
pasakyti, kad žmogus gali pažinti tik tai, kas jam yra svarbu. Svarbu
be abejo yra tai, kas yra kažkaip susiję su
pažįstančiuoju. Dažnai žmogus nesirūpina
juodosiomis skylėmis ar kvazarais, nes nežino, ar tai kažkaip su
juo susiję. Dėmesį kreipiame į tuos politinio,
visuomeninio, mokslinio gyvenimo klausimus, kurie tiesiogiai ar netiesiogiai
susiję su mūsų gyvenimu ar gyvenimo kokybe. Bet koks
pažinimas yra vaisingas tik tuomet, kai suvokiame, kaip tai su mumis
susiję. Tai yra vadinama sambandha.
Kita žodžio sambandha jñāna
prasmė yra pažinimas apie sąveikas ir ryšius tarp
objektų. Kaip jau minėjome, aukštesni pažinimo lygiai
priklauso nuo pažįstančiojo. Reikalinga labai švari
sąmonė norint suvokti skirtingus realybės aspektus ir
sąveiką tarp jų. Indijos filosofijos požiūriu, yra
vienas veiksnys, kuris trukdo tokiam pažinimui – tai māyā,
Dievo iliuzijos galia, kurios pagalba kontroliuojamos gyvosios
būtybės materialiame pasaulyje. Ši kontrolė anaiptol
nėra primesta gyvai būtybei. Greičiau tai jos pačios
pasirinkimas. Pasirinkusiems žemiausią egzistencijos lygį, tam
tikros pažinimo sritys šios iliuzinės galios bus kaip tik
nuslėptos. Jų vertybių sistema (jų tikėjimas) skatina
tokį pasirinkimą. Dievas, pasitelkdamas įrankius (šiuo
atveju iliuzijos galią) tik įgyvendina sielos pasirinkimo
laisvę. Atitinkamai, žmogus, pasirinkęs pažinimo tikslu
Aukščiausią realybę ir metodiškai siekdamas Ją pažinti,
apvalys savo būtį nuo māyos ir
įgis śuddha jñāną
– tyrą žinojimą. Tik toks žmogus galės suvokti
skirtingus realybės aspektus (tattvas) ir
sąveikas tarp jų (sambandha).
Negalėdami suvokti sambandha jñānos savo pastangomis (dėl netyros
savo būties), galime tik pasikliauti išminčiais, kuriems
šios tiesos atsivėrė. Kažkas gali teigti, jog tai
tikėjimas, bet kiti lygiai taip pat tiki, kad žmonės pakilo
į kosmosą, nes patys su tuo tiesiogiai nesusidūrė.
Materialus mokslas iškėlė daugiausiai teiginių, kurių
dauguma žmonių niekada negalės patikrinti. Todėl
panašu, kad materialus mokslas reikalauja iš savo pasekėjų
didžiausio tikėjimo.
Trys
realybės aspektai (tattvos)
Išminčiai, kurie
regi tiesą (tattva darśī)
nustatė, jog egzistuoja trys realybės aspektai:
1. Īśvara – Dievas;
2. Jīva – siela;
3. Prakṛti – gamta.
Sąveikos
siejančios šiuos realybės aspektus
Visi šie trys aspektai
susiję tarpusavyje sąveikomis.
1.
Sąveika
tarp Dievo ir sielos vadinama bhakti – meilės su atsidavimu
ryšys1;
2.
Sąveika
tarp Dievo ir pasaulio vadinama kala – laikas;
3.
Sąveika
tarp sielos ir pasaulio vadinama karma – veikla.
Šių trijų
realybės aspektų (Dievas, siela ir pasaulis) ir sąveikų
tarp jų pažinimas vadinamas sambandha
jñāna (pažinimas, kuris surenka
į vieną visus realybės aspektus). Nors sambandha
jñāna yra mokslo sritis, dėl
žmonių anadhikaros
(nepasiruošimo) daugelyje pasaulio bendruomenių ji tapo religinio
tikėjimo klausimu. Dėl būties užterštumo
žmonės neturi galimybės patikrinti šių tiesų
praktiškai ir gali jomis tikėti arba ne. Tačiau nepriklausomai
nuo visuomenės lygio ir vyraujančios visuomenėje religijos,
supratimas apie ryšius tarp Dievo, sielos ir pasaulio vienokiu ar kitokiu
pavidalu yra visose pasaulio religijose.
Abhidheya
Žodis abhidheya kilęs iš veiksmažodžio
šaknies abhidhā,
reiškiančios „nustatyti, paaiškinti“. Pažodžiui abhidheya reiškia tai, kas verta
paaiškinimo. Būdas pasiekti kṛṣṇa-premą yra pamatinė tiesa (tattva),
kurią labiausiai verta paaiškinti. Būdas, kuris padeda pasiekti
galutinį tikslą, yra sādhana-bhakti
– atsidavimo tarnystės praktika. Taip pat nurodymai, gauti tiesiogiai interpretuojant
(abhidhā-vṛtti)
šventraščius, yra vadinami abhidheya.
Abhidheya taip pat reiškia priemonę arba
metodiką. Kiekvienas mokslas, siekiantis pažinti realybės
sritį, pateikia pažinimo metodologiją. Tyrinėjantiems
sąmonės, sielos ar Dievo fenomenus, kurie yra aukštesnė ir
aukščiausia realybė, be abejo reikalinga tinkama metodologija.
Aklų mokslininkų bandymai pamatyti Dievą ar nustatyti jo buvimo
vietą, leidžiant kosminius palydovus, yra daugiau nei vaikiški.
Sielos eksperimentai reikalauja griežtų sąlygų, tokių
kaip tyrinėtojo tyrumas. Vedose teigiama, kad tas, kuris išvalė
savo sąmonę nuo visų materialių priemaišų, jau
regi Supersielą – Dievą. Todėl
Vedų siūloma metodologija yra gana paprasta, ir tuo pat metu
sudėtinga – atma viśuddha
– būties apvalymas. Apvalius savo būtį, automatiškai
prieš mūsų akis atsivers transcendencija. Ši metodologija
grindžiama paprastu faktu: Dievas nesislepia nuo mūsų,
todėl nereikia jokių priemonių Jį pamatyti. Tai mes
slepiamės nuo Jo po įvairiomis iliuzijos skraistėmis. Nematydami,
o dažniau netgi ignoruodami Dievą, galvojame, kad Jis taip pat
mūsų nemato.
Vedų raštai,
ypač „Bhagavad-gīta“, pateikia daugybę metodikų
būčiai apvalyti. Visas šias metodikas galima pavadinti vienu
žodžiu – joga. Žodis joga kilęs iš sanskrito veiksmažodžio
šaknies yuj – pakinkyti, sujungti.
Procesas ar veiksmas, sukuriantis jungtį tarp dviejų objektų,
vadinamas joga. Praktika, kurios padeda užmegzti (teisingiau – atstatyti)
ryšį su Dievu, vadinama joga. Joga prasideda nuo metodikų,
raminančių iliuzijos įaudrintą protą, nes kaip sako Kṛṣṇa
„Bhagavad-gītoje“: be proto ramybės neįmanomas pažinimas, o
taip pat nepasiekiama
laimė. Iš visų būdų nuraminti protą bhakti joga
yra geriausia, nes padeda suvokti ir pasiekti aukščiausius
realybės aspektus („Bhagavad-gīta“, 18.55). Kitos jogos praktikos
priverstos sustoti kur nors žemiau.
Bhakti joga padeda nusikratyti primestos
materialios prigimties ir atstatyti sielos amžinąją
funkciją – sanataną dharmą. Ši sanatana
dharma aprašyta “Caitanya Caritāmṛtoje” Ādi 5.142:
ekale īśvara
kṛṣṇa, āra saba bhṛtya – „Vienintelis valdovas yra Kṛṣṇa,
visi kiti yra Jo tarnai.“
“Caitanya Caritāmṛta” Madhya 20.108 sako:
jīvera ‘svarūpa’
haya—kṛṣṇera ‘nitya-dāsa’
kṛṣṇera ‘taṭasthā-śakti’ ‘bhedābheda-prakāśa’
“Konstitucinė gyvos
būtybės prigimtis - amžinas Kṛṣṇos tarnas.
Ji yra Kṛṣṇos paribio energija, ir tuo pačiu metu ji tapati bei skiriasi nuo Viešpaties.”
Taigi kai gyvoji
būtybė supranta, kad yra amžinas Kṛṣṇos tarnas,
ji imasi veiklos. Kiekvienas religinis kelias aprašo religinę
praktiką. Dažnai ši praktika yra vadinama religijos vardu. Pavyzdžiui
stiklinė, į kurią pripilta pieno, gali būti
įvairių spalvų, bet esmė yra ne stiklinė, o pienas.
Taigi atsidavimo tarnystė yra priemonė atstatyti ryšį su
Dievu - sambandhą. Tai yra esencija, o
konkretūs būdai kaip tarnauti Dievui yra detalės.
Prayojana
Bet koks pažinimas
nėra savitikslis. Šiuolaikiniai, ypač fundamentalieji, mokslai
stengiasi negalvoti apie savo atradimų praktinį pritaikymą (tai
ir skiria fundamentaliuosius mokslus nuo praktinių). Vis dėlto
didžioji dauguma žmonių pažinimu siekia pakeisti savo
gyvenimo kokybę. Pavyzdžiui studentai mokosi, kad gautų
gerą darbą ir susikurtų gyvenimo patogumus. Žmogus,
keliantis sau dvasinius tikslus, pažinimo pagalba tikisi sudvasinti savo
gyvenimą. Supratimas, kaip mūsų būties kokybė
pasikeis, vadinamas prayojana jñāna. Prieš pradėdamas
dvasinę praktiką žmogus turi žinoti, kas jo laukia, kaip
pasikeis jo gyvenimas, kaip pasikeis jo asmenybė. Gali būti, kad
žmogui patinka kažkokia filosofija, bet dėl vienų ar
kitų priežasčių jo netraukia šios filosofijos
siūlomas tikslas. Apie tai jis turėtų žinoti iš
anksto, nes kitaip tai laikytume laisvos valios apribojimu. Kai kurios pseudodvasinės mokyklos panašiai elgiasi -
siūlo žmonėms doktrinas, praktiką, bet tikslą nutyli. Gaudīyos vaiṣṇavų filosofija teigia, kad
aukščiausias kiekvienos sielos pašaukimas yra gyventi
meilės sąjungoje su Kṛṣṇa – nuostabiausių santykių vandenynu. Tai suteiks
mūsų būčiai laimės ir išsipildymo jausmą.
Prayojana reiškia “poreikis” arba
absoliuti būtinybė, tai ko siekiama, arba be ko negalime gyventi ar
būti pilnaverčiai. Didžiausias poreikis žmonėms, kaip
aiškino Caitanya Mahāprabhu, yra meilė Dievui - premā pum-artho mahān.
Truputį apie meilę
Meilė - tai sąvoka
iš dvasinio pasaulio. Žodį meilė galima vartoti tik kalbant
apie santykius su Aukščiausiu Dievo Asmeniu. Materialiam pasauliui
ši sąvoka netinka. Tai, kas materialiame pasaulyje vadinama meile,
yra ne kas kita kaip geismas. Tarp meilės ir geismo praraja ne mažesnė
kaip tarp aukso ir geležies. Žodis meilė nurodo į
ryšį, kuris pagrįstas aukojimusi ir nesavanaudiškumu.
Nors kartais matome labai panašius į meilę reiškinius vyro
ir moters santykiuose ar tarp draugų, paanalizavę šiuos
santykius giliau, suprasime, kad juose neišvengiamai slypi bent
mažytis noras iš šių santykių patirti malonumą.
Tyra meilė Dievui gali
pabusti esant dviem sąlygoms: spontaniškai ekstazei ir Paties
Aukščiausio Dievo Asmens nepriežastinei malonei.
Sambandha, Abhidheya ir Prayojana
Šiuos tris dalykus (sambandha, abhidheya, prayojana) ir jų svarbą Gaudīyos
vaiṣṇavams apibrėžė Caitanya Mahāprabhu:
veda-śāstra kahe—‘sambandha’,
‘abhidheya’, ‘prayojana’
‘kṛṣṇa’—prāpya sambandha, ‘bhakti’—prāptyera sādhana
abhidheya-nāma ‘bhakti’, ‘prema’—prayojana
puruṣārtha-śiromaṇi
prema mahā-dhana
„Vedų literatūra
suteikia informacijos apie amžinuosius gyvosios būtybės
ryšius su Kṛṣṇa, kurie yra vadinami sambandha. Gyvosios būtybės supratimas apie
šiuos ryšius ir atitinkama veikla vadinama abhidheya.
Sugrįžti namo, atgal pas Dievą, yra galutinis gyvenimo tikslas
ir vadinamas prayojana.“
„Atsidavimo tarnystė,
arba juslių veikla, siekiant patenkinti Viešpatį, yra vadinama abhidheya, nes ji gali išugdyti pirminę
meilę Dievui, kuri yra gyvenimo tikslas. Šis tikslas yra svarbiausias
dalykas ir pats didžiausias turtas. Taip žmogus pasieks
transcendentinės meilės tarnystės Viešpačiui
lygmenį.“ (“Caitanya Caritāmṛta”, Madhya 20.124-125)
Trys pagrindinės Vṛndāvano Dievybės:
Procesą, kuriuo
įgyjama meilė Dievui, visiškai kontroliuoja Pats Dievas,
todėl jis nėra pigus. Mūsų suvokimas, pasiekimai ir tikslas
priklauso nuo Kṛṣṇos, todėl žmogus, norintis suprasti savo gyvenimo tikslą
ir jį pasiekti, turi garbinti Kṛṣṇą, kuris suteikia mums
žinias apie Jį ir apie mus pačius. Jis leidžia mums tarnauti Jam ir moko, kaip
tarnauti, o taip pat suteikia aukščiausią gyvenimo tobulumą
- Meilę Jam. Štai trys maldos, kurios šlovina Viešpatį
šiais trimis aspektais:
Sambandhādhideva Praṇāma
jayatāṁ suratau paṅgor
mama manda-mater gatī
mat-sarvasva-padāmbhojau
rādhā-madana-mohanau
„Šlovė visų
maloningiausiems Rādhai ir Madana
Mohanui. Aš esu luošas ir suklaidintas,
tačiau Jūs esate mano vadovai, o Jūsų lotosinės
pėdos man yra viskas.“
Madana Mohana - padeda
nugalėti iliuziją ir atstovauja žinojimui apie santykius – sambandha jñāną.
Pradedant atsidavimo tarnystę mūsų pirmasis poreikis yra
pažinti Kṛṣṇą ir savo ryšį su Juo. Pažinti Kṛṣṇą
- reiškia pažinti save patį, o pažinti save - reiškia
pažinti savo ryšį su Kṛṣṇa. Šį
ryšį galima suvokti garbinant
Madana Mohano Dievybę.
Pradžioje mus visus klaidina materialūs troškimai ir iliuzija. Pangoḥ
reiškia tą, kuris negali judėti pats, o manda-mateḥ
reiškia tą, kurio intelektą sugriovė nepasotinami
troškimai. Tokiems paklydusiems žmonėms geriausia išeitis
yra atsiduoti Aukščiausiajam, o ne garbinti pusdievius ar siekti
materialių rezultatų. Reikia lenktis Madana
Mohanui, kad jis sunaikintų mūsų
prisirišimus prie materialaus juslių tenkinimo. Todėl toks
garbinimas svarbus neofitams bhaktams.
Abhidheyādhideva Praṇāma
dīvyad-vṛndāraṇya-kalpa-drumādhaḥ-
śrīmad-ratnāgāra-siṁhāsana-sthau
śrīmad-rādhā-śrīla-govinda-devau
preṣṭhālībhiḥ sevyamānau
smarāmi
„Brangakmeniais
išpuoštoje šventykloje Vṛndāvane, po troškimų medžiu ant spindinčio sosto sėdi
Śrī Śrī
Rādha-Govinda,
kuriems patarnauja patys artimiausi Jų palydovai. Aš nuolankiai Jiems
lenkiuosi.“
Jei žmogus nori
garbinti Kṛṣṇą su stipriu prieraišumu, jis pradeda garbinti Govindą transcendentinės tarnystės lygmeniu.
Govinda yra visų malonumų šaltinis. Govinda jusles užima atsidavimo
tarnyste ir suteikia skonį atsidavimo tarnystei, tokiu būdu Jis
atstovauja abhidheyai. Govinda
visuomet gyvena Vṛndāvane ir niekuomet jo nepalieka. Toks pat Vṛndāvanas yra dvasiniame
danguje, todėl kai Kṛṣṇa nužengia iš dvasinio dangaus, su savimi Jis atsineša Vṛndāvaną kartu su bhaktais ir visa aplinka. Vṛndāvane visuomet gyvena
daugybė Viešpaties bhaktų ir palydovų, kurie stengiasi
visaip patarnauti Viešpačiui Govindai. Kṛṣṇa
su Rādhā gyvena Vṛndāvane, ir visi su meile
tarnauja Jiems, taip
patenkindami savo dvasines jusles. Garbindamas Madana
Mohano Dievybę, žmogus konstatuoja
faktą: „Esu amžinas Tavo tarnas”, o garbindamas Govindos
Dievybę, jis įtvirtina patį tarnystės faktą.
Prayojanādhideva Praṇāma
śrīmān rāsa-rasārambhī
vaṁśīvaṭa-taṭa-sthitaḥ
karṣan veṇu-svanair gopīr
gopī-nāthaḥ śriye
’stu naḥ
„Śrī
Gopīnātha, kuris suteikė
transcendentinį skonį rāsos
šokiui, stovi ant Vaṁśīvatos kranto ir savo įžymios fleitos garsais patraukia visų
piemenaičių dėmesį. Lai jie suteikia mums savo palaiminimus.“
Kai Kṛṣṇos ir bhaktų
malone atsidavimo tarnystė pasiekia tobulumą, tada bhaktas gali tinkamai įvertinti Gopījana-vallabhos
garbinimą. Gopījana-vallabha yra Vrajos
mergelių malonumo Dievybė. Gopīnātha
suteikia atsidavusiam rasą - tyrą ir konkrečią
meilę Dievui, kuri yra galutinis atsidavimo tarnystės vaisius. Gopīnātha reiškia gopių
šeimininką. Savo fleitos garsais Jis apžavėjo visas Vṛndāvano merginas ir sukvietė jas į mišką rāsos šokiui. Viešpats Gopīnātha apžavi tyrų savo bhaktų,
nežinančių nieko, išskyrus savo Viešpatį,
širdis, todėl garbinantis Gopīnāthos
Dievybę, įgyja tyrą meilę Viešpačiui.
Šios trys Vṛndāvano Dievybės yra ypatingai brangios Gaudīya vaiṣṇavams dar
ir todėl, kad Jas instaliavo šeši Vṛndāvano Gosvāmiai.
Sambandha jñāna
ir vestuvių pavyzdys
Sambandha, abhidheya
ir prayojana yra lyginami su vestuvėmis.
Tradicinėje Indijos šeimoje tėvai iš pradžių
nusprendžia sutuokti savo sūnų. Jie renka jam nuotaką, o
tada tariasi su jos tėvais. Kai viskas yra sutariama, įvyksta
vestuvės. Jos dar vadinamos sambandha -
jungtuvėmis. Tačiau santuoka nereiškia, kad jaunasis gali
žmonai pasakyti: „Na, mes jau vyras ir žmona, mes susituokę.
Dabar tu gali grįžti į savo namus, o aš į savo.“ Ne,
vestuvės reiškia, kad vyras ir žmona gyvena kartu ir bendrauja.
Vyro pareiga rūpintis žmona, ją globoti. Žmonos pareiga
saugoti vyro sveikatą, gaminti jam maistą, rūpintis juo ir t.t.
Tai yra abhidheya – gyvenimo kartu
būdas. Tačiau kodėl visa tai daroma, koks poreikis? Poreikis yra
susilaukti vaikų. Tai yra prayojana -
tikslas. Vyras ir žmona sukūrė šeimą ir gyvena kartu
tam, kad turėtų vaikų.
Panašiai ir su
religija. Negalime teigti, jog daugiau niekas nesvarbu, tik pažinti
Dievą. Pažinę Dievą, nebūtinai Jį pamilsime. Turi
būti praktika, turime kažką dėl Jo daryti. Tik taip
pasieksime savo žinojimo vaisių - meilę Dievui.
KLAUSIMAI:
1. Išvardinkite penkias jñānos kategorijas.
2. Išvardinkite penkias
pažinimo pakopas.
3. Kurie iš metodų yra
priešiški tarnystei Dievui?
4. Kurie iš metodų yra
palankūs tarnystei Dievui?
5. Kokius du pažinimo kelius
aprašo Vedos?
6. Kokių rezultatų siekia
praktikuojantys skirtingas pažinimo pakopas?
7. Ką reiškia sambandha?
8. Išvardinkite tris realybės
aspektus, kuriuos nagrinėja sambandha jñāna.
9. Kokie ryšiai jungia
kiekvieną iš šių realybės aspektų?
10. Ką reiškia žodis abhidheya?
11. Koks metodas tinkamas pasiekti
meilę Dievui?
12. Ką reiškia žodis prayojana?
13. Koks galutinis žmogaus gyvenimo
tikslas – prayojana?
14. Kokios Dievybės Vṛndāvane atsakingos už sambandhą,
abhidheyą ir prayojaną?