PANCA TATTVA MAHĀ MANTRA
Panca - penki, tattva - tiesos. Panca
tattva - Absoliuti tiesa penkiais aspektais.
Śrī Panca tattva
pranama
pañca-tattvātmakaṁ
kṛṣṇaṁ
bhakta-rūpa-svarūpakam
bhaktāvatāraṁ
bhaktākhyaṁ
namāmi
bhakta-śaktikam
„Aš siūlau savo pagarbius nusilenkimus
Aukščiausiam Viešpačiui Kṛṣṇai, kuris
nesiskiria nuo savo savybių kaip atsidavęs, atsidavusio ekspansija,
atsidavimo manifestacija, tyras atsidavęs ir atsidavimo energija.“
Panca tattvos padėtis
|
Caitanyos žaidimuose
|
Kṛṣṇos žaidimuose
|
Atsidavęs (bhakta-rūpa)
|
Śrī Caitanya Mahāprabhu
|
Kṛṣṇa
|
Atsidavusio ekspansija (svarūpaka)
|
Nityānanda Prabhu
|
Balarāma
|
Atsidavimo manifestacija (bhaktāvatāra)
|
Advaita Ačarja
|
Maha Viṣṇu
|
Tyras atsidavęs (bhaktākhya)
|
Śrīvasa Thakura
|
Narada Muni
|
Atsidavimo energija (bhakta-śaktika)
|
Gadādhara Paṇḍita
|
Śrīmati Rādhārāṇī
|
Viešpats Śrī
Kṛṣṇa Caitanya
Viešpats
yra vienas pats, tačiau tam, kad galėtų pasimėgauti pats
savimi, Jis išskleidžia save į daugybę ekspansijų.
Lygiai taip pat kaip Radha ir Kṛṣṇa yra viena
būtybė, bet jie pasidalina visiems laikams į dvi, kad
galėtų mėgautis aukščiausia rasa - santuokinės
meilės skoniu. Lygiai taip pat Viešpats Kṛṣṇa
nužengė į šį pasaulį kaip Śrī Caitanya Mahāprabhu
savo panca tattvos aspekte. Kartu su juo nužengė Jo atsidavusieji.
Viešpats nužengia dėl dviejų rūšių
priežasčių: išorinių ir vidinių.
Išorinės Viešpaties Caitanyos nužengimo
priežastys:
·
Įvesti juga
dharmą - viešą Šventų Vardų kartojimą - sankirtaną,
kad parodytų žmonėms, kaip padaryti savo gyvenimą
tobulą, ar jis būtų dorybingas ar nedoras. Šiuo
atžvilgiu visi panca tattvos nariai prisidėjo prie
Viešpaties Caitanyos sankirtana lilos ir padarė ją
gražesne.
·
Savo
pavyzdžiu pamokyti kaip atsiduoti Kṛṣṇai. Jis
slėpė savo tikrąją prigimtį, ir kai kas nors sakydavo,
kad Jis yra pats Kṛṣṇa, Caitanya Mahāprabhu užsikimšdavo
ausis. Jis atėjo kaip atsidavęs, kad pamokytų kitus, kaip reikia
pasiekti meilę Dievui.
·
Naikinti
ateistų ir mayavadžių demonišką mąstyseną.
Ankstesnės avatāros sunaikindavo demonus fiziškai tam,
kad palengvintų Žemės naštą. Šįkart
Viešpats nenaikino demonų fiziškai, bet pavertė juos bhaktais.
·
Atsiliepti į
galingą ir nuoširdų savo atsidavusiojo Advaitos Ačaryos
šauksmą.
Vidinės priežastys:
Viešpats
Kṛṣṇa norėjo patirti Rādhārāṇī
nuotaiką, kai ši su meile tarnauja Jam. Todėl Śrī Caitanya
pasirodė kaip Radha ir Kṛṣṇa viename asmenyje.
Todėl juosvą Kṛṣṇos spalvą padengė
auksinė Rādhārāṇī spalva. Todėl Śrī
Caitanya vadinamas Gaura Hari - Auksinis Viešpats. Gaurāṅga -
turintis auksines kūno dalis, Gaurasundara - auksinio grožio,
Gauračandra - auksinis mėnulis.
Jis yra Sačidevi sūnus, todėl
jo vardas Sačinandana. Mahāprabhu reiškia didysis
šeimininkas.
Kadangi
jis norėjo patirti Rādhārāṇī jausmus, jis
įgijo atsidavusio Kṛṣṇai pavidalą - bhakta
rūpa.
Nityānanda Prabhu
Tai pats
Viešpats Balarāma - pirmoji Kṛṣṇos ekspansija ir Kṛṣṇos
brolis, pasirodantis, kaip atsidavusiojo ekspansija. Viešpats Balarāma,
būdamas pirmąja Kṛṣṇos ekspansija, yra pirminis jo
tarnas - bhakta svarūpa.
„Caitanya
Caritāmṛta“ sako, kad Viešpats Balarāma niekuomet
negalėjo jaustis visiškai patenkintas savo tarnyste, nes Jis be to
yra dar ir Aukščiausias Dievo Asmuo. Ir tik tuomet, kai Caitanya Mahāprabhu
nužengė kaip atsidavęs, Viešpats Balarāma lengviau
atsiduso: dabar jis galės užmiršti, kad yra Pats Dievas, ir
galės visiškai pasijusti tarnu - bhaktu. Bhakta
svarūpa reiškia būtent tai. Arba bhakta svarūpa reiškia
atsidavusiojo prigimtį. Dvasinis mokytojas, guru, yra labiausiai
atsidavęs Kṛṣṇai, o Viešpats Nityānanda yra
pirminis dvasinis mokytojas – ādi guru. Mūsų dabartiniai
dvasiniai mokytojai, kaip Viešpaties atstovai, atstovauja
Viešpatį Nityānandą - tą kuris amžinai kupinas palaimos.
Nityānanda
Prabhu suteikia mums jėgą (bala) atlikti atsidavimo
tarnystę. Be Jo malonės neįmanoma pažengti dvasiniame
kelyje. Todėl mes visuomet kartojame Nitai Gaura - kreipdamiesi į du transcendentinius
brolius Caitanyą Mahāprabhu ir Nityānandą Prabhu.
Advaita Ācārya
Advaita
Ācārya yra atsidavusiojo inkarnacija – bhakta avatāra.
“Advaita” reiškia nedualus. Jis nesiskiria nuo Viešpaties, nes yra
pats Mahā Viṣṇu. Ir Jo mokymas nesiskiria nuo Jo darbų. Jis
yra Ācārya, kadangi moko savo pavyzdžiu. Būdamas Nityānandos
ekspansija, jis visuomet jaučiasi esąs Viešpaties Caitanyos tarnas.
Jis nuolat dainuoja šokdamas: Aš Viešpaties Caitanyos tarnas,
aš Viešpaties Caitanyos tarnas, aš Viešpaties Caitanyos
tarnas, aš Jo tarnų tarnas.” Advaita Ācārya pakvietė
Viešpatį nužengti į šį materialų
pavidalą, garbindamas Śalagrama śīlos Dievybę Gangos
vandeniu ir Tulasi lapeliais.
Gadādhara Paṇḍita
Atsidavusiojo
energija arba atsidavimo energija - bhakta šakti. Jis yra Śrīmati
Rādhārāṇī, įsikūnijusi Caitanyos
Mahāprabhu žaidimuose. Jis yra Śrī Caitanyos Mahāprabhu
tarnas ir draugas nuo pat vaikystės laikų iki Mahāprabhu paliko
šį pasaulį.
Śrīvasa Thakura
Śuddha
bhakta - tyras
atsidavęs, Nārada Munio įsikūnijimas Śrī
Caitanyos Mahāprabhu žaidimuose. Jo namai buvo Gaudīya Vaiṣṇavų
centrinė būstinė iš kurios prasidėjo saṅkīrtanos
judėjimas. Šiuose namuose kasdien rinkdavosi patys artimiausi
Viešpačiui vaiṣṇavai ir ten darydavo kīrtanus.
Panca tattva
mahā mantroje žodis
ādi reiškia kitus didžius Viešpaties Caitanyos bhaktus,
o gaura bhakta vṛṇda nurodo į čia susirinkusius Viešpaties
Caitanyos bhaktus.
Iš visos panca tattvos:
Viešpats Caitanya
priklauso Viṣṇu tattvos, tai yra Dievo kategorijai;
Viešpats
Nityananda priklauso Viṣṇu tattvos kategorijai;
Śrīla
Advaita Ačarya priklauso Viṣṇu tattvos kategorijai;
Gadādhara
Paṇḍitas priklauso śakti tattvos, tai yra energijos
kategorijai;
Śrīvas
Thakur priklauso jīva tattvos, tai yra gyvų būtybių
kategorijai;
Tradicinis vaizdavimas
Paveikslėliuose
panca tattva tradiciškai vaizduojama tokia seka:
Śrī
Caitanya Mahāprabhu stovi centre,
Viešpats Nityānanda į kairę nuo jo (žiūrint
iš mūsų pusės),
Śrī Advaita Ačarya stovi į kairę nuo Viešpaties Nityanandos,
Gadādhara Panḍitas stovi į dešinę nuo Viešpaties
Caitanyos,
Śrīvasa Ṭhākura stovi į dešinę nuo Gadādhara
Paṇḍito.
Kodėl reikia kartoti panca tattva maha mantrą?
Jei
žmogus vėl ir vėl kartoja Harė Kṛṣṇa Mahā
mantrą, ir jo akyse nepasirodo ašaros, reiškia jis dar
nepasiekė tyros meilės Dievui lygio, o tai reiškia, kad jis
kartoja Šventą Vardą su įžeidimais. Tačiau jei
žmogus netgi be didelio tikėjimo kartoja Śrī Caitanyos ir Śrī
Nityānandos vardus, jis labai greitai atsikrato įžeidimų ir,
kartodamas Harė Kṛṣṇa mahā-mantrą, gali
pajusti ekstazę.
Kartodamas
Harė Kṛṣṇa mantros žodžius, žmogus gali
įžeisti Šventą vardą, todėl nepasieks
trokštamo rezultato. Jei žmogus daro nuodėmes ir kartoja
Harė Kṛṣṇa mantrą, jis taip ir nepasieks
meilės tarnystės pakopos. Tačiau įžeidimai
neegzistuoja kartojant Caitanyos ir Nityānandos vardą, todėl
žmogus gali greitai tobulėti ir atsikratyti Švento Vardo įžeidimų
pasekmių. Todėl dvasiniame gyvenime pirmiau reikia kreiptis į
Guru-Gaurāṅgą - tai yra Caitanya ir Nityānandą, o tik
po to garbinti Rādhą ir Kṛṣṇą. Todėl
prieš kartodami Harė Kṛṣṇa mahā-mantrą,
mes visada kartojame Panca tattva mahā mantrą:
(jaya) śrī-kṛṣṇa-caitanya
prabhu nityānanda
śrī-advaita
gadādhara śrīvāsādi-gaura-bhakta-vṛnda
Ši mantra laikoma netgi galingesne, nei Harė Kṛṣṇa
mahā-mantra, nes ji nepriima įžeidimų. Kodėl gi tuomet
Gaudīya vaiṣṇavai kartoja Harė Kṛṣṇa mahā-mantrą,
o ne panca tattva mahā-mantrą? Taip yra todėl, kad
Śrī Caitanya Mahāprabhu pats norėjo, jog mes kartotume Harė
Kṛṣṇa mahā-mantrą.
KLAUSIMAI:
- Kodėl
reikia kartoti Panca tattva maha mantrą?
2.
Papasakokite apie
kiekvieną iš Panca Tattvos asmenybių. Nurodykite, kas stovi
kurioje vietoje.
3.
Nurodykite kokius aspektus atitinka kiekviena
iš Panca tattvos asmenybių.