DIEVYBIŲ GARBINIMAS
Dievybė nesiskiria nuo
Kṛṣṇos
Dievybės
yra pats Kṛṣṇa. Kṛṣṇa yra asmenybė.
Tokia yra visų Vedų išvada. Todėl Kṛṣṇa
turi pavidalą. Šis pavidalas yra nirguṇa - nematerialus,
tačiau tai nereiškia, kad jis yra beformis. Mes negalime suvokti Kṛṣṇos
pavidalo dėl savo materializmo, todėl esame linkę galvoti, kad
Dievas yra beformis. Tačiau tai nėra Kṛṣṇos
trūkumas, tai yra mūsų trūkumas, kad mes galvojame apie
Dievą tokiu būdu. Kṛṣṇa, kaip asmenybė yra
neribotas. Jis turi begales pavidalų, kurie pasireiškia kaip jo avatāros,
tačiau visos jos yra dvasinės. Realizuotos asmenybės mato
šiuos pavidalus ir garbina juos. Tačiau neofitams ir materialistams
tie pavidalai yra neprieinami.
Bhaktivinoda
Ṭhākura knygoje “Jaiva Dharma” pateikia tokį pokalbį:
“Devidasa:
Viešpaties Dievybės pavidalas yra statula, padaryta žmonių.
Kaipgi tokios pavidalas gali būti amžinas?
Lāhirī
Mahāśaya: Dievybės pavidalas, kurį garbina vaiṣṇavai
nėra toks. Pirmiausia: Aukščiausias Dievo Asmuo nėra
beformis tarsi impersonalus Brahmanas. Dievo Asmens pavidalas yra
visagalis, amžinas ir pripildytas žinojimo bei palaimos. Toks yra
Viešpaties pavidalas, kurį reikia garbinti. Pradžioje
Viešpaties pavidalas apsireiškia individualioje dvasinėje
sieloje. Tokiu būdu Viešpaties pavidalas pasirodo gyvosios
būtybės širdyje. Kai bhakti yoga (atsidavimo
tarnystė) pasireiškia širdyje, tada ten taip pat pasirodo ir
Viešpaties pavidalas. Kai atsidavęs regi savo širdyje
dvasinį Aukščiausio Dievo Asmens pavidalą, jis žino,
kad tai yra tas pats pavidalas, kuris išoriškai apsireiškė
kaip Dievybė. Impersonalistai negarbina Aukščiausio
Viešpaties pavidalo tokiu būdu. Jie galvoja, kad Dievybė yra
statula padaryta iš materialių elementų, statula, kurią
garbinant įsivaizduojama, jog ji yra tas pats, kas impersonalus
Aukščiausias. Tačiau tiesa yra tokia, kad Viešpaties
Dievybės pavidalas visiškai nėra statula, padaryta iš
materialių elementų. Tokiu būdu impersonalistų ir
atsidavusiųjų supratimas apie Viešpaties Dievybės pavidalo
garbinimą labai skiriasi. Bona fide dvasinio mokytojo malone
žmogus gali gauti Vaišnava iniciaciją. Tada jis gali tiesiogiai
regėti, jog Viešpats nėra statula, padaryta iš
materialių elementų.”
Arca vigraha
Arca
vigraha
(Viešpaties Dievybių pavidalas, skirtas garbinimui) yra kita Aukščiausio
Viešpaties ekspansijos forma, tačiau tik kvailiai galvoja, kad
ši forma materiali. Arca vigraha nužengia ācāryų
bei šventų mokytojų kvietimu ir ji veikia lygiai taip pat kaip
pats Kṛṣṇa, dėka Kṛṣṇos visagalių
energijų. Kvaili žmonės galvoja, kad Viešpaties bhaktas
garbina materialią formą. Jie nežino, ką apie tai sako śruti
ir smṛti literatūra. Todėl tokie žmonės
nesuvokia, kad savo galios dėka Viešpats lengvai gali paversti
dvasią materija, o materiją - dvasia. Viešpats pilnai
pasireiškia Dievybėje, tačiau kaniṣṭha adhikārī
arba pradedantis bhaktas, neturėdamas dvasinio regėjimo
nemato Viešpaties tame pavidale. Viešpats atsiskleidžia tiek,
kiek bhaktas jam atsiduoda.
Kṛṣṇa
nužengia Dievybės pavidalu dėl savo malonės, kad
būtų lengvai prieinamas neofitui. Dievybių garbinimas yra
įmanomas kadangi mūsų prote yra materialių koncepcijų,
kurios šiuo atveju gali būti pritaikytos. Tai yra yukta vairāgyos
principas: savo materialias savybes panaudoti tarnybai Kṛṣṇai.
Žiūrėdami į Dievybę, mes užimame akis, protą.
Valgydami Dievybių prasādą mes užimame
liežuvį. Uostydami gėles, aukotas Dievybėms, mes
užimame savo uoslę. Todėl atsidavusieji stengiasi Dievybes
puošti kaip galima gražiau, siūlo joms kaip galima skanesnius
patiekalus ir t.t. Jei mes pastoviai galvosime apie Dievybes, kokios jos
gražios ir puošnios, jei valgysime jų mahā-prasādą,
mes pamatysime, kad materialūs daiktai mums atrodys nebepatrauklūs ir
mus vis labiau traukia Kṛṣṇa. Nors pakanka vien tiktai
kartoti Hare Kṛṣṇa mahā-mantrą, ir pakanka
tik atlikti saṅkīrtaną, tačiau kali-yugoje
nepertraukiamas Švento Vardo kartojimas yra rekomenduojamas tik išvaduotoms
sieloms. Kartojant Hare Kṛṣṇa mantrą galima pasiekti
viską, taip pat ir meilę Dievui, tačiau mūsų
amžiuje žmonės yra linkę pastoviai užsiteršti,
todėl netgi Nārada Munis rekomenduoja arcanam - Dievybių
garbinimą - kaip metodą likti nesusitepusiam nuodėmėmis.
Dievybių garbinimas reikalauja tam tikros švaros ir taisyklių
laikymosi, todėl tai dirbtiniu būdu sulaiko žmogų nuo
juslinio pasitenkinimo ar nuodėmių. Netgi šeši Gosvamiai,
nors būdami išvaduotomis sielomis ir galėdami tiesiogiai
bendrauti su Kṛṣṇa, statė didžiules šventyklas
ir turėjo savo garbinamas Dievybes. Todėl mes negalime ignoruoti
jų nurodymų. Jei žmogus, kuris visą gyvenimą tarnavo
Dievybėms paliks kūną, atsimindamas tokį asmeninį
Viešpaties pavidalą, jis tuoj pat sugrįš į
dvasinį pasaulį, kur galės pastoviai garbinti Kṛṣṇą.
Dievybių žaidimai
Viešpats
rodo savo malonę, pasirodydamas formoje, padarytoje iš
materialių elementų, todėl kiekvienas turi naudotis proga,
lankytis šventykloje, medituoti į Dievybę, pradedant nuo Jo
lotoso pėdų ir keliant žvilgsnį link Jo veido.
Žiūrėdami į puikiai papuoštas Dievybes, mes galime
galvoti, kad Rādhā ir Kṛṣṇa ir arba Caitanya ir Nityānanda
yra pačios nuostabiausios asmenybės. Mes matome juos apsirengusius
tarsi princus ir galime galvoti, kad jie yra mūsų
Viešpačiai. Kiekvienas bhaktas gali užmegzti savo
asmeninius santykius su Kṛṣṇa per Dievybes. Mes galime
sapnuoti Dievybes ir gauti iš jų nurodymus ar patarimus. Daug bhaktų
kalbėjo su Dievybėmis. Dievybės sugeba įrodyti, kad jos
gyvos. Netgi šiais laikais jos parodo, kad jos nėra stabai, o iš
tiesų - visų galingiausias Dievo Asmuo. Taip atsitiko 1995 m.
rugsėjo 23 d. kai visame pasaulyje Śivos ir Ganeśos
Dievybės gėrė pieną. Tūkstančiai žmonių
tai matė ir girdė Dievybes pienu, gaudami jų malonę. Tai
truko visą savaitę.
Kṛṣṇa
nužengia į šį pasaulį kaip arca vigraha dėl
savo malonės, tačiau jo padėtis dėl to nei trupučio
nenukenčia. T.y. jis nepraranda savo galių, įeidamas į
materialią formą. Netgi Dievybės pavidale jis gali daryti tai,
ką nori. Yra daugybė istorijų, kuriose pasakojama, kaip veikia
Dievybės. Istorija apie Sākṣi Gopālą, apie
Raghunandanos dāsos Ṭhākuros Dievybes, apie Gauridāsos Dievybes,
kurias paliko pats Caitanya, kai Gauridāsa nenorėjo su Juo
išsiskirti.
Kartais
nutinka, kad Viešpaties Dievybės sudaužomos, išniekinamos ar
pan. Tai nereiškia, kad kažkas pasityčiojo iš Kṛṣṇos,
o Kṛṣṇa buvo bejėgis apsiginti. Niekas negali atsitikti
be Kṛṣṇos valios. Savo valia Kṛṣṇa
įeina į materialią formą, matydamas atsidavusių
norą garbinti jį. Lygiai taip pat matydamas bhaktų
aplaidumą ir nuodėmingus veiksmus, Kṛṣṇa gali
palikti šią formą, ir tada tai lieka tik medžio, metalo ar
akmens gabalas. Tokios šventyklos daugiau niekas nesaugo. Kṛṣṇa
Dievybės pavidalu nėra bejėgis arba silpnas. Kaip šalies prezidentas,
kuris gali ateiti į jūsų namus, tačiau tai nereiškia,
kad jo padėtis dėl to nukentėjo. Jis ateina pas jus rodydamas
savo malonę, o ne todėl, kad jam ko nors iš jūsų
reikia.
Dievybės ir stabų
garbinimas
Kad
garbintojas gautų kokią nors naudą, Dievybių garbinimas
turi būti autorizuotas. Pavyzdys su pašto dėžutėmis.
Laiškas įmestas į pašto dėžutę,
priklausančią vyriausybei, pasieks savo adresatą, tačiau
jei mes laišką įmesime į bet kokią
dėžutę, jis niekur nenueis. Taip ir Dievybės pavidalas.
Mes negalime pasidaryti savo susigalvoto Dievybės atvaizdo ir pradėti
jį garbinti.
Kṛṣṇos
garbinimas yra dviejų rūšių: saguṇa ir nirguṇa.
Dievybių garbinimas yra saguṇa (t.y. turinčio
materialius atributus). Todėl toks garbinimas turi būti atliekamas
pagal tam tikras taisykles. Tai liečia Dievybių instaliaciją,
patį garbinimo procesą, Dievybių formos gaminimą.
Dievybės
nėra stabai. Stabai yra tai, ką žmogus sukuria pagal savo
vaizduotę. Tokiu būdu stabai visada yra žmogaus kūrinys ir
kaip kūrinys nusileidžia kūrėjui. Todėl stabų
garbinimo nerekomenduoja jokia dvasinė tradicija išskyrus primityvias
religingumo apraiškas. Dievybės nėra vaizduotės
kūrinys. Jos aukščiau žmogaus kūrėjo, kuris
šią formą apreiškė materijoje. Tas kuris Suteikia
Dievybei formą ir tas, kuris pakviečia Viešpatį
įžengti į materialią formą, turi būti
regėtojais. Jie turi regėti Absoliučią Tiesą savo
širdyje ir tada išorinėmis priemonėmis ją
apreikšti materijoje. Tokiu būdu skulptorius, darantis Dievybes,
nėra kūrėjas, tik asmuo, suteikiantis išraišką
Tam, kuris yra aukščiau Jo. Taip pat ir šventasis,
pakviečiantis Viešpatį įžengti į Dievybę, neturi
galios ar užkeikimų materialią formą paversti mistines
galias turinčiu totemu ar simboliu. Jis nuolankiai kreipiasi į savo
Viešpatį ir jo atsidavimo dėka Viešpats sutinka
apsireikšti šioje materialioje formoje. Kad Viešpaties forma nebūtų
išnaudojama savavališkais tikslais ar naudojama ne pagal
paskirtį, Viešpats davė Vedas, kurios detaliai aprašo
Dievybės darymo, instaliavimo ir garbinimo procesus. Dievybė
garbinama tam, kad išsiugdyti nuolankumą Viešpačiui. Jei
šventikai, brāhmaṇai ar šamanai pradeda naudoti
Dievybę kaip priemonę kitiems tikslams, Viešpats arba
pasitraukia iš tokios formos ir tai lieka tik stabas, pavaldus laiko
įtakai, arba Viešpats pasirūpina, kad ši Dievybė
pakliūtų į kvalifikuotų bhaktų rankas.
“ Śrīmad
Bhāgavatam ” 4.21.12 komentare Prabhupada cituoja posmą iš
“Padma Puranos”:
arcye
viṣṇau śilā-dhīr guruṣu nara-matir vaiṣṇave
jāti-buddhir
viṣṇor
vā vaiṣṇavānāṁ kali-mala-mathane
pāda-tīrthe ’mbu-buddhiḥ
śrī-viṣṇor
nāmni mantre sakala-kaluṣa-he śabda-sāmānya-buddhir
viṣṇau
sarveśvareśe tad-itara-sama-dhīr yasya vā nārakī
saḥ “
„Tas, kuris galvoja, kad Dievybės šventykloje yra
padarytos iš akmens ar medžio, kuris galvoja, kad mokytojas,
priklausantis mokytojų-mokinių sekai, yra paprastas žmogus,
kuris galvoja kad vaiṣṇavas iš Acyuta gotros (Kṛṣṇos
šeimos) priklauso kokiai nors kastai ar giminei, arba tas, kuris galvoja,
kad caranāmṛta arba Gangos vanduo yra paprastas vanduo, jis
yra pragaro gyventojas.”
Dievybių formos
Viešpats
pasireiškia skirtingais pavidalais. Penki Dievo pavidalai:
Karnika - pirminis Dievo pavidalas;
Vyuha - keturrankiai catur vyuhos
pavidalai;
Vibhāva - 24 formos pagal įvairias
ginklų padėtis rankose;
Antaryāmin - Paramātmā;
Arca - Dievybė.
“Pancaratrika”
aprašo penkis Dievybių pavidalus: “pagrindinė” Dievybė ir 4
mažesni pavidalai maudymui, maitinimui, miegui ir festivaliams.
“Śrīmad
Bhāgavatam” 11.27.12 sakoma, kad Dievybių forma pasirodo
aštuoniais pavidalais: akmuo, medis, metalas, žemė, paveikslas,
smėlis, protas, brangakmeniai:
śailī
dāru-mayī lauhī
lepyā
lekhyā ca saikatī
mano-mayī
maṇi-mayī
pratimāṣṭa-vidhā
smṛtā
Kṛṣṇos Dievybė gali būti padaryta
iš akmens, žemės, metalo, medžio, brangakmenių.
Dievybės pavidalas gali būti pieštas, arba sukurtas prote.
Tačiau jos forma turi atitikti šventraščių
aprašymus.
Tarnystė
Dievybėms
Dievybių
garbinimas yra prieinamas kiekvienam. Tarp devynių atsidavimo
tarnystės formų, Dievybių garbinimas vadinamas arcanam.
Dievybių garbinimas reiškia visų pirma pūją -
ritualus, kurių metu Dievybėms siūlomi smilkalai, ugnis, vanduo,
vėduoklė ir kiti dalykai; ārati - kai Dievybių
malonumui giedamos įvairios giesmės, maldų siūlymas
mintyse, meditacija į Dievybių formą, įvairių
gėrybių siūlymas Dievybėms. Netgi kanṭī-māla,
kurią mes užsidedame pirmą kartą, prieš tai turi
būti pasiūlyta Dievybėms. Galima siūti Dievybėms
rūbelius ir jas puošti. Valgydami Dievybių prasādą
ir ragaudami caranāmṛtą mes taip pat pagerbiame
Dievybes, plodami kīrtano metu Dievybių akivaizdoje mes taip
pat atliekame arcanam. Tai reiškia, kad mes galime daryti
dvasinį progresą, panaudodami šį kūną. Tai yra
vienas iš nuostabiausių Kṛṣṇos Sąmonės
dalykų.
Šventyklos
valymas yra kita Dievybių garbinimo forma, ir valantysis nesiskiria nuo pūjārio.
“Karalienės Kunti mokyme” Prabhāpada sako, kad tas, kuris valo
šventyklą, ir tas, kuris rengia Dievybes gauna tą
pačią naudą: ‘śrī-vigrahārādhana-nitya-nānā-śṛṅgāra-tan-mandira-mārjanādau’.
Šventyklos valymas ir Dievybių puošimas yra dvi svarbios
Dievybių garbinimo formos.
Turime
suprasti, kad Kṛṣṇa iš tiesų yra visa ko
šeimininkas, todėl Dievybės yra šventyklos savininkai ir
mūsų Viešpačiai. Todėl kiekviena veikla, kuri duoda
naudą šventyklai, iš tiesų yra tarnystė
Dievybėms. Ar mes plauname grindis, ar puodus, ar mes valome sienas ar
langus, ar mes atnešame gėlių papuošti altorių, visa
tai yra skirta tam, kad Dievybių namai atrodytų gražiai.
Žemiau išdėstytos pagrindinės Dievybių garbinimo
taisyklės bei įžeidimai, kurių reikia vengti garbinant
Dievybes, aprašytos „Atsidavimo nektare“:
Kai kurios Dievybių
garbinimo taisyklės
Puoštis
gėlių girliandomis
Dar vienas
nurodymas — puoštis gėlių girliandomis, kurios buvo paaukotos
Dievybei. Apie tai Vienuoliktos „Śrīmad-Bhāgavatam"
Giesmės 6 skyriaus
46 posme Uddhava sako Kṛṣṇai:
„Brangus Kṛṣṇa, aš pasiėmiau tai, kuo Tu
naudojaisi ir kas teikė Tau malonumą, — gėlių girliandas,
šventus dalykus, rūbus, papuošalus, — ir tevalgau Tavo maisto
likučius, nes , esu nuolankiausias Tavo tarnas. Todėl, esu tikras,
manęs neužburs materialios energijos kerai". Taigi šis
posmas teigia, kad tada, kai žmogus puošia savo kūną tilaka,
gopī-candana
ar sandalmedžio
pasta ir nešioja Kṛṣṇai
aukotas girliandas, —
kaip nurodo taisyklės, — negali būti nė kalbos, kad jį
užburs materialios energijos kerai. Mirties akimirką jo
nepašauks Yamarājos
pareigūnai. Net jei
žmogus ir nepripažįsta visų vaiṣṇavų principų,
bet vis dėlto valgo Kṛṣṇai
aukoto maisto
likučius — kṛṣṇa-prasādą,
ilgainiui jis
įgauna atitinkamų savybių ir pasiekia vaiṣṇavo lygį.
„Skanda Purāṇoje" Viešpats Brahmā išsako
analogišką mintį Nāradai
Muniui: „Brangus Nārada, kas užsideda ant kaklo gėlių
girliandą, kuri prieš tai puošė Kṛṣṇos kaklą, tas išsivaduoja nuo
visų ligų bei atoveikių už nuodėmingus darbus ir
palengva apsivalo nuo susiteršimo materija".
Šokti priešais
Dievybę
„Dvārakā-māhātmyoje"
Viešpats Kṛṣṇa pabrėžia šokimo
priešais Dievybę svarbą šiais žodžiais: „Jei
žmogaus nuotaika džiugi, jei, šokdamas prieš Mane, jis
jaučia gilią atsidavimo ekstazę, ir jei ta ekstazė
įgauna akivaizdžią išraišką per kūno
požymius, — visos jo nuodėmių pasekmės, kurios
susikaupė per daugelį tūkstančių metų,
sudega". Toje pačioje knygoje randame ir Nārados teigimą: „Kai žmogus, apimtas
ekstazės, ploja rankomis ir šoka priešais Dievybę, visos
nuodėmių pasekmės tarsi pabaidyti paukščiai pakyla ir
nuskrenda šalin". Suplojus galima išbaidyti būrius paukščių.
Taip išbaidome ir visas nuodėmių pasekmes, kurios tarsi
paukščiai apsėdo kūną, — tereikia šokti
priešais Kṛṣṇos
Dievybę ir ploti
rankomis.
Nusilenkti, pagerbiant
Dievybę
„Nāradīya
Purāṇoje" yra
keletas eilučių apie nusilenkimus Dievybei ir pagarbos Jai
reiškimą. „Purāṇa"
sako: „Tie, kurie atliko
didžiules aukojimo apeigas, niekada neprilygs tiems, kurie tiesiog
nuolankiai nusilenkdami pagerbė Viešpatį". Žmogus,
atlikęs didžiules aukojimo apeigas, bus atlygintas dorovingos veiklos
rezultatais, bet, jiems išsekus, jis vėl turės gimti
Žemės planetoje; tuo tarpu žmogus, netgi kartą pagarbiai
nusilenkęs Dievybei, nebegrįš į šį pasaulį,
nes eis tiesiai į Kṛṣṇos
buveinę.
Atsistoti, pasitinkant
Viešpatį
„Brahmāṇda
Purāṇoje" pasakyta:
„Kas dalyvauja Viešpaties Ratha-yātros vežimų
šventėje ir atsistoja, pasitikdamas Viešpatį, to kūnas
apsivalo nuo atoveikio už visas nuodėmes".
Eiti paskui Dievybę
Analogišką
teiginį randame „Bhaviṣya
Purāṇoje". Ten
pasakyta: „Kas eina greta Ratha-yātros
vežimo jam iš
priekio ar iš paskos, tas, netgi būdamas žemos kilmės,
būtinai pasieks tokią padėtį, kai turtais ir galybe prilygs
Viṣṇu".
Lankytis Viṣṇu
šventyklose arba šventose vietose
Purāṇos
sako: „Pašlovinti
tie, kas stengiasi aplankyti šventas vietas, pavyzdžiui, Vṛndāvaną,
Maṭhurą ar Dvāraką. Keliaudami po šventas vietas, jie
pereina materialios egzistencijos dykumą".
„Hari-bhakti-sudhodayoje"
paaiškinta, kokią naudą žmogus gauna, lankydamas
Viešpaties Kṛṣṇos
šventyklas. Jau
minėjome, kad Vṛndāvanoje, Mathuroje ir Dvārakoje bhaktai pagal seną tradiciją lanko
įvairias šių vietovių šventyklas, išnaudodami
kiekvieną palankią galimybę. „Hari-bhakti-sudhodayoje"
pasakyta: „Tiems, kurie per tyrą atsidavimo tarnybą pasiekė Kṛṣṇos sąmone ir todėl vyksta
į šventyklas aplankyti Viṣṇu Dievybių, tikrai
nebeteks dar kartą tūnoti motinos įsčių
kalėjime". Sąlygota siela užmiršta baisias
kančias ir didelius skausmus, kuriuos gimdama patiria įsčiose.
Tam, kuris nori išvengti šios materialios būsenos, patariama
lankyti Viṣṇu šventyklas kupinam atsidavimo. Tada labai
lengvai galima išsigelbėti nuo kančių, kurias atneša
gimimas materialiame pasaulyje.
Apeiti aplink Viṣṇu
šventyklą
„Hari-bhakti-sudhodaya"
sako: „Viṣṇu Dievybės garbinimas, apeinant aplink Ją,
gali sustabdyti gimimo ir mirties pasikartojimą šiame materialiame
pasaulyje". Materialioje būtyje sąlygota siela klajoja gimimo ir
mirties ratu, bet, norint iš jo ištrūkti, tereikia apeiti
aplink Dievybę šventykloje.
Śrāvanos
mėnesį
Indijoje prasideda Cāturmāsyos
apeigos, kurios atliekamos
keturis mėnesius liūčių sezono metu (apytikriai —
liepą, rugpjūtį, rugsėjį ir spalį). Šiuos
keturis mėnesius šventieji žmonės, kurie nuolat, be
sustojimo keliauja ir skelbia Kṛṣṇos
sąmonę,
apsistoja vienoje, dažniausiai šventoje, vietoje. Šiuo laikotarpiu
griežtai laikomasi kai kurių ypatingų taisyklių. „Skanda Purāṇa" tvirtina, kad šiuo metu apeiti
aplink Viṣṇu šventyklą bent keturis kartus tolygu
apkeliauti visą visatą. Jei žmogus apėjo aplink Viṣṇu
šventyklą keturis kartus, vadinasi, jis aplankė visas
šventas vietas, kurias skalauja Gangos vandenys, o jei laikosi Cātur-māsyos reguliatyvių principų, jis
labai greitai pasieks atsidavimo tarnybos lygmenį.
Arcanā
Arcanā
— tai Dievybės
garbinimas šventykloje. Atlikdamas arcaną, žmogus tarsi
patvirtina, kad jis — ne kūnas, o dvasinė siela. Dešimtos „Śrīmad-Bhāgavatam"
Giesmės 81 skyriaus
19 posme pasakojama apie artimą Kṛṣṇos draugą Sudāmą, kuris, eidamas į brāhmaṇos namus, sau kalbėjo:
„Užtenka garbinti Kṛṣṇą, kad laimėtum dangaus
turtus, išsivadavimą, teisę valdyti visatos planetų
sistemas, visus šio materialaus pasaulio turtus ir mistines jėgas,
kurias teikia yogos sistema".
Po to, kai
Sudāmā ištarė šiuos
žodžius, įvyko štai kas: Śrī Kṛṣṇa liepė Savo draugui Sudāmai nueiti į brahmanų namus ir
paprašyti maisto. Tuo metu brāhmaṇos atnašavo didelę auką, ir Śrī Kṛṣṇa liepė Sudāmai paprašyti juos maisto, nes Jis ir Balarāma buvo alkani. Kai Sudāmā atėjo pas brāhmaṇas, jie atsisakė ką nors duoti,
bet brahmanų žmonos, išgirdusios, kad Kṛṣṇa nori valgyti, tuojau pat
paėmė daug skanių valgių ir nunešė juos Kṛṣṇai. „Viṣṇu-rahasya"
taip pat sako:
„Šiame pasaulyje visi, kas garbina Viṣṇu, labai lengvai
pasiekia amžinai palaimingą Dievo karalystę, garsėjančią
Vaikunthalokos vardu".
Tarnystė
Viešpačiui
„Viṣṇu-rahasya"
sako: „Kiekvienas, kuris
įstengia tarnauti Viešpačiui, kaip tarnauja tarnai karaliui, po
mirties, be abejonės, pasikelia į Kṛṣṇos buveinę". Indijoje
šventyklos išties primena karaliaus rūmus. Jos išsiskiria
iš kitų pastatų, nes Kṛṣṇa turi būti garbinamas kaip karalius savo rūmuose.
Todėl Vṛndāvanoje
ir yra šimtai
šventyklų, kuriose Dievybė garbinama visiškai kaip
karalius. „Nāradīya
Purāṇoje" pasakyta:
„Jei žmogus užeis į Viešpaties šventyklą nors
kelioms akimirkoms, jis tikrai pasieks transcendentinę Dievo
karalystę".
Taigi
turtingi žmonės turėtų statyti gražias šventyklas
ir sudaryti sąlygas garbinti Viṣṇu, kad žmonės
noriai šias šventyklas lankytų ir galėtų šokti
priešais Dievybę, kartoti ir girdėti šventą
Viešpaties vardą. Tada kiekvienam bus suteikta galimybė
pasikelti į Dievo karalystę. Kitaip sakant, net paprastas
žmogus, atėjęs į dailią šventyklą,
galės gauti aukščiausią palaiminimą, jau nekalbant
apie bhaktus, kurie nuolat tarnauja Viešpačiui visiškoje Krṣnos sąmonėje.
Ta proga
Ketvirtoje „Śrīmad-Bhāgavatam"
Giesmėje 21
skyriaus 31 posme karalius Prthu savo pavaldiniams sako: „Brangūs
miestelėnai, prašau įsidėmėti, kad
Aukščiausias Dievo Asmuo, Hari, — visų puolusių sąlygotų
sielų išvaduotojas. Išvaduoti sąlygotų sielų
negali nė vienas pusdievis — šis darbas ne jų jėgoms, nes
ir patys pusdieviai yra sąlygoti. Sąlygota siela negali
išvaduoti kitos sąlygotos sielos. Ją tegali išvaduoti Kṛṣṇa arba Jo bona fide atstovas.
Gangos vandenys, tekantys iš Viešpaties Viṣṇu kojos
piršto, krinta į Žemę bei kitas planetas ir išvaduoja
visas sąlygotas gyvas esybes, paskendusias nuodėmėse. Tad ar yra
prasmė kalbėti apie nuolatinių Viešpaties tarnų
išvadavimą? Kad jie išsivaduos, nėra jokios abejonės,
netgi jei juos slėgtų per daugybę gimimų susikaupusių
nuodėmingų darbų našta". Žodžiu,
žmogus, kuris garbina Dievybes, gali labai susilpninti atoveikį
už nuodėmes, padarytas per daugybę ankstesnių gimimų.
Kaip garbinti Dievybes, jau rašyta, ir kiekvienas turėtų
pasistengti labai rimtai laikytis tų taisyklių.
Ragauti prasādą
„Padma Purāṇoje" yra labai specifiškas
fragmentas: „Žmogus, kuris gerbia prasādą bei reguliariai
jį valgo (ne priešais Dievybę) ir geria caranāmṛtą
[vandenį, sumaišytą su tulasī medelio
sėklomis ir pasiūlytą Viešpaties lotoso pėdoms],
tuojau pat paragauna dorovingų darbų vaisių, kurie paprastai
pasiekiami tik atlikus dešimt tūkstančių ritualinių
aukojimų".
Gerti caranamrtą
Caraṇāmṛta
gaunama rytais, kai
Viešpats prieš aprengiant maudomas. Sumaišytas su kvepalais ir
gėlėmis vanduo, nutekėjęs Jo lotoso pėdomis,
sumaišomas su jogurtu. Taigi caraṇāmṛtą turi ne tik nuostabų skonį, bet ir
milžinišką dvasinę vertę. „Padma Purāṇoje" pasakojama, kad net tas, kuris
niekuomet nedavė išmaldos, niekad nerengė didžiulio
aukojimo, nestudijavo Vedų ir negarbino Viešpaties, arba, kitaip
sakant, niekada neatliko jokio dorovingo darbo, gerdamas šventykloje
laikomą caraṇāmṛtą, gauna teisę įžengti į
Dievo karalystę. Šventyklose caraṇāmṛtą įprasta laikyti dideliame inde.
Bhaktos, atėję aplankyti šventyklos ir išreikšti pagarbos
Dievybei, nuolankiai nuryja tris caraṇāmṛtos lašus ir būna laimingi, nes pajunta
transcendentinę palaimą.
Uostyti smilkalus ir
gėles, aukotus Dievybei
„Hari-bhakti-sudhodayoje"
kalbama apie smilkalų aukojimą šventykloje: „Uostydami
puikų Dievybei paaukotų smilkalų kvapą šventyklose,
bhaktai pagyja nuo apsinuodijimo materijos nešvarybėmis lygiai taip,
kaip pagyjama nuo gyvatės įkandimo, uostant paskirtas gydomąsias
žoles". Aiškinant šį posmą, reikia
pažymėti, kad džiunglėse auga žolė, kurią
žiniuoniai moka panaudoti gyvatės įkąstam žmogui
atgaivinti. Pauosčiusi tos žolės, auka tuoj pat atsigauna —
gyvatės nuodai jos nebeveikia. Tas pats nutinka ir žmogui, kuris
atėjo aplankyti šventyklos ir įkvėpė Dievybei
paaukotų smilkalų kvapo. Jis tuoj pat išsigydo nuo visų
materijos ne-švarybių.
Atėjęs
į šventyklą, kiekvienas bhaktas ką nors aukoja:
vaisių, smilkalų, gėlių, etc. Jei žmogus negali
paaukoti pinigų, jis aukoja ką nors kita. Indijoje įprasta, kad
vyrai ir moterys, rytais eidami į šventyklas, atneša kas ko
gali. Galima siūlyti net žiupsnelį ryžių ar
miltų. Egzistuoja griežta taisyklė, kad, neturint ko nors
paaukoti, negalima eiti pas šventą žmogų arba lankyti
Dievybių šventykloje. Auka gali būti ir labai kukli, ir,
priešingai, — neįkainojama. Galima aukoti gėlę,
keletą vaisių, vandens — kas tik įmanoma ir kiek galima. Taigi,
kai bhakta ryte ateina į šventyklą paaukoti ką nors Dievybei,
jis neišvengiamai įkvepia gardaus smilkalų kvapo ir išsyk
apsivalo nuo materialios egzistencijos nuodų poveikio.
„Tantra-śāstra"
teigia: „Jei
šventykloje žmogaus uoslę pasiekia Dievybei paaukotos
girliandos kvapas, jo potraukis nuodėmingiems darbams tuoj pat
išnyksta. O žmogus, kuris nėra nusidėjęs,
įkvėpdamas paaukotų gėlių kvapą, iš māyāvādžio [impersonalisto] lygio pakyla į bhaktos". Tokių
pavyzdžių daug; bene ryškiausias jų — keturių
Kumarų atsivertimas. Jie buvo impersonalistai māyāvādziai, bet po to, kai šventykloje
įkvėpė paaukotų gėlių bei smilkalų kvapo,
atsivertė į bhaktas. Pacituotas posmas rodo, kad māyāvādzlai, arba impersonalistai, kažkiek
yra užsiteršę. Jie nėra tyri.
„Śrīmad-Bhāgavatam"
patvirtina tą mintį: „Kas nenusiplovė atoveikio už visus
nuodėmingus darbus, tas negali būti tyras bhaktas. Tyras bhaktas jau
neabejoja Dievo Asmens viršenybe, todėl įsitraukia į Kṛṣṇos sąmonę ir atsidavimo
tarnybą". Apie tai skelbia ir „Agastya-samhita": „Kad mūsų
uoslė apsivalytų nuo nešvaros, turime uostyti gėles,
šventykloje paaukotas Kṛṣṇai".
Liestis prie Dievybės
„Viṣṇu-dharmottaroje"
sakoma apie
prisilietimą prie Viešpaties lotoso pėdų: „Tik tas, kuris
yra įšventintas į vaisṇavas ir atlieka atsidavimo tarnybą Kṛṣṇos sąmonėje, turi teisę
prisiliesti prie Dievybės kūno". Gandžio politinio
judėjimo laikais Indijoje buvo varoma reformistinė agitacija,
kadangi pagal Vedų reikalavimus žemųjų klasių
žmonėms, tokiems, kaip gatvių šlavėjai ir caṇdālos, buvo draudžiama įeiti j
šventyklą. Dėl žemų polinkių, kurie jiems
būdingi, toks draudimas išties egzistuoja, bet, kita vertus,
žemųjų klasių atstovams suteikta galimybė pakilti
į atsidavimo tarnybos aukštumas, bendraujant su tyrais bhaktomis.
Tobulėti neuždrausta jokios kilmės žmogui, tačiau
visų pirma reikia apsivalyti. Apsivalymo procesas būtinas. Gandis
norėjo labai lengvos išeities — apvalyti juos, pavadindamas juos
išgalvotu vardu hari-jana („Dievo vaikai"). Dėl to tarp
šventyklų šeimininkų ir Gandžio šalininkų
ilgai vyko arši kova.
Bet,
šiaip ar taip, visi raštai skelbia vieną įstatymą:
„Į šventyklą gali įeiti tik tas, kuris apsivalė".
Tokia yra tvarka. Ne visi, o tiktai tie, kas tinkamai inicijuoti ir kas
tinkamai laikosi taisyklių, gali įeitį į
šventyklą ir prisiliesti prie Dievybės. O kas, laikydamasis
reguliatyvių principų, prisiliečia prie Dievybės, tas
išsyk nusiplauna materialių nuodėmių purvą ir visi jo
norai bematant išsipildo.
Žvelgti į
Dievybę
„Varāha
Purāṇoje" yra
eilutės, kurios aukština žvelgimą į Śri Kṛṣṇos Dievybę šventykloje.
Šioje Purāṇoje
vienas bhakta sako:
„Brangus Vasun-dharā,
kas nuvyksta į Vṛndāvaną
ir pamato Govindadevos Dievybę, tas yra atleidžiamas nuo Yamarājos teismo ir gauna leidimą
įžengti į aukščiausią planetų sistemą,
kurioje gyvena pusdieviai". Tai reiškia, kad net paprastas
žmogus, nuvykęs į Vṛndavaną iš smalsumo ir
atsitiktinai apsilankęs šventykloje, — ypač tai liečia
Govindadevos šventyklą, — jei ir nepakyla į dvasinę
karalystę, tai būtinai pasikelia bent į aukštesniąsias
planetų sistemas. Vadinas, pakanka aplankyti Govindos Dievybę Vrndāvanoje, kad pasiektume dorovingo gyvenimo
aukštumų.
Atlikti ārati ir švęsti Viešpaties
šventes
„Skanda Purāṇa" taip nusako naudą, kuri gaunama,
stebint Dievybės ārati
(garbinimą):
„Jei žmogus mato Viešpaties veidą per ārati, jis išvaduojamas nuo atoveikio už
visas nuodėmes, kurios susikaupė per daugybę
tūkstančių ir milijonų metų. Jam atleidžiamas net
brāhmaṇos nužudymas ir kitokie neleistini
poelgiai".
Kaip jau
buvo aiškinta, yra daug švenčių, kurias reikia
švęsti: Krṣnos
gimtadienis.
Viešpaties Rāmacandros
gimtadienis, kai
kurių įžymiųjų vaiṣ-navų gimtadieniai, Jhulana-yātros apeigos, kai Viešpats supamas
sūpynėse, Dola-yātrā
(Viešpaties
žaidimai kovo mėnesį) ir t.t. Per visas šventes
Viešpats keliamas į iškilmių vežimą ir
vežiojamas miesto gatvėmis, kad žmonės galėtų
Jį pamatyti ir gauti tokią pat naudą, kaip ir aplankius
šventyklą. „Bhaviṣya
Purāṇoje" pasakyta:
„Net caṇdāla
[šunėdis]
priskiriamas prie Viṣṇu palydovų, jeigu jis vien iš
smalsumo pamato per šias šventes vežimu keliaujantį
Viešpatį".
„Agni Purāṇa" sako: „Kiekvienas, kas
džiūgaudamas stebi, kaip Viešpats garbinamas šventykloje,
pasieks kriyū-yogos rezultatų, kurie aprašyti „Pañcarātros" šventraštyje". Kriyā-yoga — tai sistema, kurios praktika
primena atsidavimo tarnybą, tačiau iš esmės ji skirta
mistinės yogos pasekėjams. Kitaip sakant, per
laipsnišką kriyā-yogos
procesą yogai
mistikai galų gale pasiekia atsidavimo tarnybos Viešpačiui
lygį.
Nusižengimai,
kurių reikia vengti garbinant Dievybes
Papildomuose
Vedų raštuose pateikiamas sąrašas, į kurį
įeina šie trisdešimt du nusižengimai tarnaujant
Viešpačiui: 1) į šventyklą įvažiuoti ratais,
būti įneštam palankine ar įeiti apsiavus, 2) Aukščiausiojo
Dievo Asmens malonumui nešvęsti švenčių, tokių,
kaip Janmāṣţamī,
Ratha-yātrā ir
kt, 3) nesilenkti Dievybei, 4) įeiti į šventyklą, taip pat
garbinti Viešpatį, nenusiplovus rankų ir kojų po valgio,
5) įeiti į šventyklą nešvariam (pasak Vedų, mirus
kuriam nors šeimos narių, visa šeima kurį laiką, atsižvelgiant
į jos padėtį, laikoma nešvari. Antai brahmanų šeimai
tas laikotarpis trunka 12 dienų, ksatriyoms ir vaiśyoms — 15 dienų, o šudroms —
30 dienų), 6) nusilenkti, pasirėmus viena ranka, 7) garbinti ką
nors priešais Śrī
Krsṇa, apeinant
ratu (einant aplink šventyklą, pradėti reikia Dievybei iš
dešinės ir eiti ratu. Šventyklos pastatas apeitinas ne
mažiau, kaip triskart per dieną), 8) prieš Dievybe ištiesti
kojas, 9) sėdint prieš Dievybe, rankomis laikytis už
kulkšnių, alkūnių ar kelių, 10) priešais Kṛṣṇos Dievybę gulėti, 11)
prieš Dievybę valgyti prasadą, 12) priešais Dievybę
kalbėti netiesą, 13) priešais Dievybę kalbėti labai
garsiai, 14) priešais Dievybę kalbėtis su kitais, 15)
priešais Dievybę garsiai verkti ar vaitoti, 16) priešais
Dievybę vaidytis ar peštis, 17) priešais Dievybę ką
nors bausti, 18) priešais Dievybę šelpti elgetas, 19)
priešais Dievybę šiurkščiai su kuo nors kalbėti,
20) priešais Dievybę dėvėti kailinį apsiaustą,
21) priešais Dievybę ką nors liaupsinti ar girti, 22)
priešais Dievybę keiktis, 23) priešais Dievybę gadinti
orą, 24) garbinti Dievybę prasčiau, negu leidžia
išgalės („Bhagavad-gītā"
sako, kad bhakta
Viešpatį patenkina, paaukojęs Jam lapelį ar truputį
vandens. Laikytis šios taisyklės gali visi, net pats didžiausias
vargšas. Tačiau tai nereiškia, kad žmogus, kurio
išgalės leidžia jam garbinti Viešpatį prabangiai, taip
pat turėtų vadovautis šia taisykle ir teaukoti
Viešpačiui vandenį bei lapelį. Turint pakankamai lėšų,
Dievybei reikia aukoti dailius papuošalus, gražias gėles,
gardų maistą ir atlikti visas apeigas. Nederėtų žmogui
visus pinigus leisti savo juslėms tenkinti, o Aukščiausiajam
Viešpačiui teaukoti lapelį ir truputį vandens), 25) valgyti
tai, kas nebuvo paaukota Kṛṣṇai,
26) atėjus sezonui,
neaukoti Kṛṣṇai
šviežių
vaisių ir grūdų, 27) siūlyti kam nors pagamintą
valgį, prieš tai nepaaukojus jo Dievybei, 28) sėdėti į
Dievybe nugara, 29) lenktis dvasiniam mokytojui tylomis (kitaip sakant,
nusilenkiant dvasiniam mokytojui, maldos turi būti kalbamos balsu), 30)
pamačius dvasinį mokytoją, vienaip ar kitaip jo nepagerbti, 31)
girtis dvasinio mokytojo akivaizdoje, 32) priešais Dievybę pajuokti
pusdievius.
Čia
išvardinti trisdešimt du nusižengimai. Greta jų „Varāha Purāṇa" mini dar ir šiuos
nusižengimus: 1) liesti Dievybę tamsiame kambaryje, 2) garbinant
Dievybę, griežtai nesilaikyti visų taisyklių, 3) įeiti
į Dievybės šventyklą be garso, 4) aukoti Dievybei
maistą, kurį matė šuo ar koks kitas žemesnis gyvulys,
5) garbinimo metu nutraukti tylą, 6) garbinimo metu šlapintis ar
tuštintis, 7) aukoti smilkalus, nepaaukojant gėlių, 8) aukoti
bekvapes gėles, 9) ne kasdien ir nekruopščiai valyti dantis, 10)
įeiti į šventyklą tuoj po lytinio akto, 11) liesti
moterį per mėnesines, 12) įeiti į šventyklą,
prieš tai lietus lavoną, 13) eiti į šventyklą,
dėvint raudonus, mėlynus ar neskalbtus drabužius, 14) įeiti
į šventyklą, prieš tai mačius lavoną, 15)
šventykloje gadinti orą, 16) šventykloje pykti, 17) įeiti
į šventyklą po apsilankymo krematoriume, 18) prieš
Dievybę riaugėti; taigi nedera eiti į šventyklą,
nesuvirškinus maisto, 19) rūkyti marichuaną ar ganją, 20)
vartoti opiumą ar panašius intoksikatus, 21) įeiti į
Dievybės kambarį ar liesti Dievybės kūną,
išsitepus kūną aliejumi, 22) negerbti
šventraščių, kurie moko apie Viešpaties
viršenybę, 23) skelbti Vedoms prieštaraujančius
raštus, 24) priešais Dievybę kramtyti betelį, 25) aukoti
gėles, laikytas nešvariame inde, 26) garbinti Viešpatį,
sėdint ant plikų grindų (reikia įsitaisyti
sėdėjimo vietą ar pasitiesti kilimą), 27) liesti
Dievybę, nebaigus apsiplauti, 28) kaktą žymėtis trijų
linijų tilaka, 29) prieš įeinant į šventyk-
-lą, nenusiplauti rankų ir kojų.
Kitos
taisyklės draudžia Dievybėms aukoti maistą, kurį
pagamino ne vaiṣṇava,
garbinti Dievybes
abhaktos akivaizdoje, taip pat nurodo garbinti pusdievį Ganapati, kuris
pašalina visas kliūtis.atsidavimo tarnybos kelyje.
„Brahma-samhita" sako, kad Ganapati garbina Viešpaties Nrsimhadevos
lotoso pėdas, todėl šį pusdievį labai palanku
garbinti, norint pašalinti iš savo kelio visas kliūtis. Taigi
visi bhaktos turi garbinti Ganapati. Dievybių negalima maudyti vandenyje,
į kurį buvo įmerkti nagai ar pirštai. Kai bhakta
prakaituoja, jam nederėtų garbinti Dievybių. Yra ir kitų
draudimų, pavyzdžiui: negalima peržengti ar užminti
gėlių, paaukotų Dievybėms, taip pat prisiekinėti Dievo
vardu. Visa tai yra nusižengimai, ir, atliekant atsidavimo tarnybą,
reikia rūpestingai jų vengti.
„Padma Purānoje" pasakyta, kad Viešpats apsaugos
net visiškai nuodėmėse paskendusį žmogų, jei tik
šis atsiduos Jam. Taigi visi sutinka, kad tas, kuris atsiduoda
Aukščiausiam Dievo Asmeniui, išsivaduoja nuo ato-veikio už
visas nuodėmes. Galimybė išsivaduoti egzistuoja net tada, kai
nusižengiame Pačiam Aukščiausiam Dievo Asmeniui,
tačiau turime visiškai pasitikėti šventais Dievo vardais —
Hare Krṣna, Hare Kṛṣṇa,
Kṛṣṇa Kṛṣṇa, Hare Hare / Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama,
Hare Hare. Žodžiu, norint sunaikinti nuodėmes, giedoti Hare Krṣna yra labai palanku, bet jei žmogus
nusižengia šventiems Viešpaties vardams, jis negalės
išsivaduoti.
Kiekvienas
bhakta, kuris laiko save vaiṣṇava,
turi saugotis
šių nusižengimų, idant galėtų greitai pasiekti
trokštamos sėkmės.
Gaudija Vaišnavų
garbinamos Dievybės
Kṛṣṇos
Sąmonės šventyklose galima rasti įvairiausių
formų Dievybes. Labiausiai paplitusios ir dažniausiai garbinamos -
Šri Šri Gaura-Nitai, dar vadinamos Guru-Gauranga Dievybėmis. Tai
Čaitanja Mahaprabhu (visuomet iš dešinės) ir Nityananda
prabhu. Jos yra pačios maloningiausios Viešpaties formos, kurios
beveik nepriima įžeidimų ir gausiai atlygina už
mūsų atsidavimo tarnystę. Šventyklose, kur labai daug
atsidavusių arba, kur aukšti dvasinio gyvenimo standartai kartais
stovi Radha Kṛṣṇos Dievybės. Šių Dievybių
garbinimas reikalauja daugybės ritualų ir paprastai joms garbinti
reikia daugelio brahmanų - šventikų. Kai kuriose
šventyklose stovi Kṛṣṇa-Balarama Dievybės,
Sita-Ramos, arba Lakšmi-Nrisimhadeva Dievybės arba Šalagrama
Šila - Viešpats, akmens pavidale. Visos šios Dievybės
dažniausiai turi savo vardus, kaip Radha-Šyamasundara,
Gandharvika-Giridhari, Šri Šri Radha-Londonišvara.
Yra
laikoma, kad Kṛṣṇos ir kartu stovinčios Radhos
Dievybių garbinimą pradėjo tiesioginiai Šri Čaitanjos
Mahaprabhu palydovai, šeši Vrindavanos Gosvamiai. Jų
asmeninės Dievybės iki šiol yra garbinamos Vrindavanoje ir
Radžastane. Rūpos Gosvamio, kuris buvo šešių
Gosvamių lyderis, Dievybės yra garbinamos Džaipure,
Maharadžo miesto rūmuose. Gausybė vietos gyventojų ir
piligrimų susiburia ten prieš patekant saulei ir garbina Šri
Šri Radha-Govindadži.
Pirmoji
Šri Čaitanjos Mahaprabhu Dievybė pasirodė Navadvipoje.
Prieš priimdamas sanyasą Mahaprabhu pasakė savo motinai, kad
palikęs namus jis vėl sugrįš kaip jos sūnus
Dievybės pavidalu, ir kad ji bus jo motina žemės, iš kurios
iškils ši Dievybė, pavidalu (mora arca murti' mata tumi se
dharani). Po to, kai jis priėmė sanyasą, jo Dievybė buvo
instaliuota jo žmonos Viṣṇuprijos sutikimu. Ši
Dievybė iki šiol yra garbinama Nadijoje. Pirmosios Šri
Čaitanjos ir Nitjanandos (Gaura-Nitai) Dievybės iki šiol yra
garbinamos Kalnoje. Gauridasa Pandita, Nitjanandos Prabhu mokinys instaliavo
šias Dievybes dar tuo metu, kai Gaura Nitai lila buvo
apreikšta.
ISTORIJA APIE
DŽAGANNATHOS DIEVYBES
Ši
istorija atsitiko prieš kelis šimtus metų, kai dar Orisos
karaliai turėjo paprotį per dieną lankytis pas Dievybes 9
kartus.
Tuo metu
Džagannathos šventykloje tarnavo vienas jaunas pudžaris, kuris
buvo labai atsidavęs Dievybėms ir visą savo laiką
pašvęsdavo joms. Todėl visi brahmanai ir pačios
Dievybės jį mėgo. Tačiau kartą atsitiko taip, kad
pudžaris atsikėlė ryte truputį vėliau ir vėlavo
atlikti savo pareigas. Jis turėjo ilgą šikhą, tačiau
taryt jis nebeturėjo laiko ją surišti. Pudžaris iš
tiesų labai skubėjo, kadangi artėjo pudža, ir Orisos
karalius turėjo ateiti, gauti Dievybių daršaną.
Pudžaris spėjo laiku sutvarkyti Dievybes ir paskutinę
akimirką uždėjo ant Dievybių girliandas. Kaip tik tą
akimirką įėjo karalius. Jis gėrėjosi
Džagannathos, Baladevos ir Subhadros formomis ir drabužiais. Po arati
ceremonijos, karalius paprašė pudžario, kad šis
paduotų jam gėlių girliandą, kaip Dievybių
prasadą. Pudžaris taip ir pasielgė. Karalius su didžiule
palaima paėmė girliandą ir norėjo ją pauostyti
tačiau netikėtai ant girliandos pamatė plauką, kuris
akivaizdžiai buvo iškritęs iš pudžario šikhos.
Karalius iš karto pasibjaurėjo - tai yra muči - nešvarus
dalykas. “Kas gi čia dabar?” paklausė tvardydamasis karalius. Jis
nenorėjo šaukti ar pykti ant pudžario, kadangi pykti ar
šaukti šventykloje yra laikoma Dievybių įžeidimu -
seva aparadha. Todėl karalius kalbėjo ramiai. “Plaukas” atsakė
pudžaris. “Iš kur šis plaukas?” “Nuo Džagannathos galvos,”
drebėdamas atsakė pudžaris. “Ach taip. Jei tai tiesa, tai jei,
rytoj man atėjus ryte į daršaną, ant Džagannathos
nebus plaukų, tu nebeturėsi savo galvos.” Taręs tai, karalius
padėjo ranką ant savo kardo ir apsisukęs išėjo.
Pudžaris
pradėjo krimsti sau nagus: ką gi jam daryti. Rytoj karalius nukirs
jam galvą. Ir visa tai dėl tokio menko dalyko, kad jis
truputėlį vėlavo. “O, Viešpatie, nejau tu nori, kad man
tai atsitiktų, nejau tai tavo planas? Viešpatie, ką man dabar
daryti? Kas man rytoj bus? Nejau aš turėsiu atsisveikinti su savo
gyvybe tik dėl to, o Viešpatie, o Ašraya - visų
būtybių galutinis prieglobsti, ką man dabar daryti?” Tokiu
būdu pudžaris visą naktį nesudėjo bluosto, pastoviai
melsdamas Džagannathos malonės. Jis buvo pudžario kambaryje ir
galėjo matyti altoriuje stovinčias Dievybes. Jis vaikščiojo
šen bei ten, prieidamas prie Dievybių, parklupdamas prieš jas ir
melsdamas užtarimo. Ir jis pastoviai kartojo, “o Viešpatie, o
Ašraya - o galutinis prieglobsti”. Tokiu būdu artėjo rytas.
Pudžaris visiškai nusikamavęs truputėlį nusnūdo.
Kai jis atsibudo ryte ruošdamasis pudžai, jis priėjo prie
Dievybių, norėdamas jas aprengti ir papuošti. Koks gi buvo jo
nustebimas, kai jis pamatė, kad ant Džagannathos galvos
išaugę gražūs plaukai. Apsižvalgęs, jis
pamatė, kad Subhadros galvą puošia nuostabios garbanos. O
Baladevos galva taip pat pasidengusi trumpais plaukais. Pudžaris
negalėjo patikėti savo akimis. Jis pagalvojo jog tai miražas,
tačiau prisilietęs prie Viešpaties galvos, jis įsitikino,
kad plaukai tikri. Tada pudžaris pradėjo šokinėti iš džiaugsmo,
šaukdamas: “O Viešpatie, o Ašraja, o Prieglobsti. Tu
išgelbėjai mane nuo mirties. Iš tiesų, dabar gi ne Satja
juga, o Viešpatie, ir tu neturėtum atlikti tokių
žaidimų. Dabar Kali juga, kai tu turėtum stovėti nejudrus.”
Atėjus
laikui pradėti rytinę tarnybą, susirinko kiti brahmanai. Jis
apstulbo, pamatę ant Dievybių galvos plaukus. “Kas čia per
rasābhasa, kas čia per nesąmonės. Kaip tau šovė
į galvą uždėti tuos perukus? Greitai nuimk, kol karalius
neatėjo.” Tačiau pudžaris jiems paaiškino, kad čia ne
perukai. Brahmanai žinoma juo netikėjo, jie pamanė, kad šis
pudžaris arba kvaištelėjo, arba vengia savo pareigų. Jie
priėjo prie Džagannathos ir norėjo nuimti peruką,
tačiau, pabandę kelis kartus, pastebėjo, jog negali to padaryti,
nes plaukai tikri. Tuomet jie dar labiau nustebo, kas atsitiko su
Dievybėmis? Kas čia apskritai vyksta. Ir štai, į
šventyklą įžengė karalius. Jis pasiūlė savo
nusilenkimus Dievybėms ir pakėlęs galvą, pamatė ant
jų galvos plaukus. Reikia paminėti, jog karalius prieš tai taip
pat nemiegojo visą naktį. Jis pastoviai griebdavosi už kardo
rankenos ir galvojo, kaip išaušus rytui pamokys nevalyvą
pudžarį. Taigi, kai karalius pamatė ant Dievybių galvos
plaukus, jis baisiausiai supyko. Ach tu nenaudėli. Tai tu taip pigiai
galvojai išsisukti, jog uždėjai ant Viešpaties perukus. Tu
galvojai, kad taip lengvai išvengsi bausmės. Ir karalius viena ranka
laikydamasis kardo, priėjęs prie Dievybių pabandė nutraukti
peruką. Tačiau jis taip pat greitai įsitikino, jog plaukai yra
tikri, ir jie išaugę ant Viešpaties galvos. Tada karalius
suprato, kokią malonę parodė Viešpats savo pudžariui,
jog netgi užsiaugino plaukus. Tada karalius puolė pudžariui po
kojomis ir užsikėlė jo koją sau ant galvos, sakydamas:
“iš tiesų, Viešpats toks maloningas tau, jog sulaužė
visas taisykles ir pasielgė taip, kaip dera elgtis tik Satja jugoje, nes
tokie Viešpaties žaidimai atsitinka tik Satja jugoje. Viešpats
toks maloningas tau, jog pats užsiaugino plaukus, kad
išgelbėtų tave.” Tokiu būdu karalius prašė
pudžario atleidimo.
Istorija apie
mokesčių rinkėją
Istorija
apie mokesčių rinkėją Gadai Giri, kuris norėjo
turėti savo Dievybę, tačiau negalėjo išvykti į
Vrindavaną, kad gautų šią Dievybę. Kṛṣṇa
pats užsinorėjo ateiti pas savo atsidavusį tarną ir
vieną kartą vienas sanjasis keliavo per Orisą. Jis turėjo
savo Dievybes. Vieną naktį jo Dievybė pasirodė jam sapne ir
liepė nunešti ir atiduoti tokiam ir tokiam mokesčių
rinkėjui. Atsibudęs sanjasis pagalvojo, kad visa tai
nesąmonės ir nekreipė į sapną dėmesio.
Tačiau kitą naktį sapne pasirodęs Kṛṣṇa
pradėjo jį mušti tol, kol šis liko vos gyvas. Tada Kṛṣṇa
pasakė jam, kad “tu manęs nepaklausei. Jei rytoj taip pat nepaklusi
man, aš tave visiškai pribaigsiu.” Sanjasis paklausė, o kaip
aš atpažinsiu, kad tai būtent tas žmogus. Kṛṣṇa
pasakė jam: “Nesibaimink. ateik pas mokesčių rinkėją
tame kaime ir pasiūlyk jam Mane. Jis atsisakinės, tačiau tu vis
dėlto pasakyk, kad tai mano nurodymas. Kai jis tave palies, visos tavo
žaizdos praeis.” Iš ryto atsibudęs sanjasis iš tiesų
buvo visas sudaužytas. Jis atkeliavo pas Gadai Giri į namus ir
pasiūlė jam savo Dievybę. Žinoma iš pradžių
Gadai giri atsisakė, motyvuodamas, kad jis yra grihastha ir negalės
garbinti Dievybės geriau nei sanjasis. Vis dėlto, jis buvo toks
pažengęs, kad kai tik palietė sanjasio kūną, šis
tuoj pat apsivalė nuo savo nuodėmių ir visos jo žaizdos
praėjo.
KLAUSIMAI:
1.
Paaiškinkite
skirtumą tarp Dievybių garbinimo ir stabmeldystės.
2.
Kodėl
atsidavusieji garbina Dievybes?
3.
Papasakokite
iš kokių medžiagų gali būti padarytos Dievybės.
4.
Išvardinkite
keletą įžeidimų, kurių reikia vengti garbinant
Dievybes.
5.
Išvardinkite
keletą taisyklių garbinant Dievybes.