ETIKA IR DORA
Apibrėžimai
Žodis etika (lot. ethica < gr.
ethos) reiškia paprotys, įprotis, būdas. Tai žmonių
elgesio normų visuma arba mokslas tiriantis moralę.
Etika yra viena iš filosofijos
disciplinų, tyrinėjančių, kas yra gėris ir blogis,
teisinga ir neteisinga. Terminas etika taip pat naudojamas bet kokiai sistemai
ar teorijai apie moralines vertybes ar principus.
Moralė (pranc. morale < lot. moralis
- dorovinis) reiškia dorovė, žmonių elgesį
reguliuojančios normos ir principai, viena visuomeninės sąmonės
formų.
Moralė nustato, kas yra gerai daryti, o
kas blogai. Tai ji nustato remdamasi ne vieno individo, o visos visuomenės
interesais.
Etikos tiriami objektai
Moralė;
Gėris ir blogis;
Žmonių lygybė;
Pagrindinė moralės taisyklė
Nedaryk kitam to, ko nenori, kad darytų
tau. Ši pozicija yra gana teisinga, bet labai ribota, nors
pasaulietinė etika vargiai surastų ką geresnio už
šį moralaus elgesio apibrėžimą. Jei toks elgesys yra
minimali moralaus elgesio sąlyga, vis dėlto dažnai gyvenime
ši sąlyga neteisinga, nes kitas žmogus dažnai nori to, ko
mes nenorėtume.
Moralės šaltiniai
nétir asmi
jigéñatäm
“Tarp siekiančiųjų pergalės
Aš moralė.” („Bhagavad-gīta“ 10.38)
Materialios
moralės pagrindas yra ahaṅkāra - netikras ego. Dvasinės
moralės šaltinis yra Kṛṣṇos malonumas. Todėl,
tai ką daro Kṛṣṇa, net jei materialia prasme, amoralu,
yra savaime gėris. Tai ką daro gyvosios esybės imituodamos Kṛṣṇą,
net jei tai atrodo moralu, savaime yra blogis. Dvasinė moralė
susijusi su materialia morale kaip objektas susijęs su šešėliu
ar atspindžiu. Materiali moralė yra iškreiptas dvasinės
moralės atspindys.
Tikrasis
moralės šaltinis yra Kṛṣṇa. Jis sukūrė
pasaulį. Iš Jo išėjo gyvosios būtybės. Jis
sukūrė dharmą (pareigas) ir ṛtą (tvarką),
kad visos gyvos būtybės būtų patenkintos. Kṛṣṇa
taip pat viską sutvarkė taip, kad kiekvienas būtų laimingas
duodamas, o ne imdamas. Vedinė civilizacija yra grindžiama yajña
- aukojimu.Tokie yra amžinosios moralės principai. Deja
dabartiniame pasaulyje matome tarsi kitą vaizdą.
Pasauliečiai bando rasti kitus
moralės šaltinius. Štai keletas jų:
·
Moralė atsirado, kai žmonės
pradėjo mąstyti apie tai, kaip gyventi geriausia.
·
Moralė atsiranda iš papročių.
·
Moralės užuomazgas matome visų
socialinių gyvulių elgesyje (garbinga kova iki pasidavimo).
·
Moralės kodas socialiniuose gyvuliuose gali
būti įsiūtas į jų genus (giminystė).
·
Moralės kodas socialiniuose gyvuliuose gali
būti susijęs su abipuse nauda.
·
Pirmykščiams žmonėms
moralės pagrindas gali būti įsipareigojimai grupei, net jei jos
nariai nepažįstami.
·
Lojalumas grupei skirtingai nuo lojalumo atskiroms
asmenybėms.
·
Kiekviena visuomenė skatina narių
atsidavimą grupei per atlyginimų ir bausmių sistemą. Tai
gali tapti kultūros atsiradimo priežastimi.
Etikos istorija
Graikija:
Protagoras
teigė, jog moralės principai reikalingi tam, kad gyvenimas
būtų bent jau pakenčiamas. Tokiu būdu nereikia ieškoti
moralei jokių anapusinių metafizinių priežasčių.
Trazymachus
teigia, kad moralės normos visuomet atspindi valdančiosios
grupės interesus. Tokiu būdu teisus yra tas, kuris yra stipresnis.
Sokratas:
žmogus, kuris žino, kas yra gerai, iš tiesų yra geras. Tas,
kuris elgiasi nedorai, iš tiesų nežino, kas yra gerai, o kas
blogai.
Platonas:
teisingumas susideda iš harmonijos tarp trijų sielos
sudedamųjų: intelekto, emocijų ir troškimų.
Neteisingas žmogus visuomet gyvena kupinas nepasitenkinimo. Teisingumas
jei ir neatneša asmeninės naudos šiame gyvenime, laikui
bėgant galiausiai suteikia ir asmeninę laimę.
Aristotelis:
visata sudaryta iš hierarchinių struktūrų, iš kurių
žemesnės skirtos tarnauti aukštesnėms. Tokiu būdu
pateisinama vergystė ir gyvulių žudymas maistui. Visos gyvos
būtybės turi savo potencialumą, ir jų gyvenimo tikslas yra
išvystyti savo formos potencialą iki tobulumo. Žmogaus
potencialas yra racionalus mąstymas, todėl gyvenimo tikslas yra
išvystyti šią galimybę iki galo. Tai pasiekęs
žmogus tampa laimingu, pasiekęs maksimumą to, ką
galėjo. Aristotelis tikėjo, kad visa visata sukurta pagal planą
ir turi savo tikslą. Todėl ir žmogus, pažindamas savo
prigimtį, gali suprasti, ką jis turi daryti, kam jis skirtas.
Indija:
Skirtingai nuo
Egipto ir Babilono, Indijoje etika buvo filosofinė nuo pat pradžios.
Bazinis
principas, kuriuo grindžiamas visas kosmosas yra ṛtam –
teisingumas. Teisingumas ir tiesa neatskiriami. Suprasti, kas yra galutinė
tiesa galima tik supratus kas yra teisinga.
Etikos
pėdsakai nusidriekia iki pat visatos esmės. Praktinis etikos
pritaikymas susiveda į keturis principus: artha - nauda, dharma
- religingumas, kāma - malonumas, mokṣa -
išsivadavimas. Su jais susijusios dorybės: garbingumas, tiesumas,
dosnumas, prievartos atsisakymas, kuklumas, širdies tyrumas. Smerktini
dalykai yra melas, egoizmas, žiaurumas, svetimavimas, vagystė,
skriauda kitoms gyvoms būtybėms. Kadangi moralės dėsnis yra
kosmoso dalis, doras elgesys atitinka visatos harmoniją, suteikia gamtos
jėgų atlyginimą ir veda į išsivadavimą.
Atitinkamai, tie, kurie regi realybę, mato, kad tai, kas yra bloga sukelia savęs destrukciją.
Etika nėra atitikimas įstatymams. Etiškas elgesys yra vidinio veržimosi
į dvasinį tobulumą dalis .
Indijos tradicijoje susiformavo kelios ne vedinės
moralinės sistemos:
Čarvakos etika
paneigia bet kokias dvasines aspiracijas ir teigia, kad reikia siekti visų
prieinamų malonumų čia ir dabar.
Džainizmas, atvirkščiai, teigia, kad prievartos atsisakymas yra visos
moralės pagrindas ir tikras kelias į dvasinį tobulumą. Prievartos
atsisakoma ne tik prieš žmones, bet ir prieš visas gyvas
būtybes. Jau prieš tūkstančius metų džainistai pradėjo
rūpintis sergančiais ar nukentėjusiais gyvuliais ir
žmonėmis. Skirtingai nuo vakarietiškos etikos, džainistai
nemato skirtumo tarp atsakomybės už tai, ką žmogus padarė,
ir tai, ko nepadarė. Nepasirūpinti sužalotu gyvuliu jiems taip
pat yra prievarta. Kitos moralės normos taip pat siejamos su prievartos
atsisakymu. Sakyti melą yra protinės žalos darymas kitam
asmeniui. Vogimas be abejo yra dar kita prievartos forma. Tačiau netgi
turto turėjimas yra prievarta prieš skurdžius žmones. Tokiu
būdu prievartos atsisakymas veda prie nenuosavybės principo. Džainistų
šventikas yra asketas, neturintis nuosavybės ir lytinių
santykių.
Budizmo etika labai panaši į džainistų, nes jis taip pat
grindžiama užuojauta. Budha stengėsi pasiekti
prašviesėjimą, sekdamas asketais, bet po šešių
metų meditacijos, suprato, kad sprendimas randamas ne atsižadant
pasaulio, o gyvenant praktiškai, kupinam užuojautos visiems. Budha
vietoje religinių ceremonijų ir teologinių diskusijų
kvietė savo mokinius visuotinei užuojautai ir brolystei. Būtent
per tai galima pasiekti galutinę nirvaną, kurioje visų
būtybių kančios ir sielvartas išnyksta. Budha skelbė
“vidurio kelią”, kelią tarp atsižadėjimo ir malonumų.
Gyvendamas, kupinas užuojautos ir meilės visiems, žmogus išsivaduoja
nuo savanaudiškumo, kurio taip stengiasi atsikratyti asketas; ir pasiekia
ramybę bei pasitenkinimą, kuris pranoksta bet kokius juslinius
malonumus. Nirvana Budhos požiūriu nėra pasitraukimas iš
pasaulio, tai greičiau suvokimas, kad individuali būtybė yra
vieninga su pasaulio esme, glūdinčia visur. Todėl Mahajanos
budistai netgi duoda įžadus nepriimti išsivadavimo tol, kol visi
esantys visatoje nepasieks nirvanos.
Vaiṣṇavų etika
Vaiṣṇavų etika suformuluota „Bhagavad-gītoje“,
kur Kṛṣṇa (6.32) teigia:
ätmaupamyena
sarvatra
samaà
paçyati yo ’rjuna
sukhaà
vä yadi vä duùkhaà
sa yogé
paramo mataù
„Tas yra tobulas jogas, o Ardžuna, kuris
lygindamas su savuoju aš, regi tikrąją lygybę tarp
visų gyvų būtybių, tiek jų laimėje, tiek
kančioje.“ Kitaip sakant, tobulas vaiṣṇavas, remdamasis
savo asmenine patirtimi bei šventraščiais, suvokia, kad visi yra
Kṛṣṇos tarnai, ir būdami atskirti nuo Jo, kenčia, o
galėdami būti kartu su Kṛṣṇa, patiria laimę.
Todėl apie vaiṣṇavą taip pat sakoma: kåpämbudhir yaù
para-duùkha-duùkhé – vaiṣṇavui, kuris yra užuojautos vandenynas, skauda, kai skauda visiems
kitiems.
Moralinis laisvės ribojimas
Visuomenės moralė yra skirta tam,
kad žmonės galėtų išlikti civilizuotais. Kuo labiau
žmogus civilizuotas, tuo jis labiau riboja savo materialius poreikius.
Visi gyvūnai iš esmės turi keturis poreikius: valgyti, miegoti,
poruotis ir apsiginti. Kai šie poreikiai nekontroliuojami, jie virsta
nelaimėmis. Kuo labiau visuomenė civilizuota, tuo labiau jos nariai
riboja savo materialius poreikius. Gyvulių laisvę riboja jų
instinktai ir primityvūs norai. Žmogus iš šio apribojimo
išsivadavo labai senai. Todėl sau ir aplinkiniams jis gali padaryti
daugiau žalos, nei bet koks pasaulio gyvūnas. Todėl apribojimus,
kuriuos gyvūnams uždėjo jų prigimtis, žmogus turi
savanoriškai uždėti sau pats, vadovaudamasis religiniais
tekstais. Pareigos, religijos suvokimas skiria žmogų nuo gyvulio. Jei
tokio suvokimo nėra, žmogus prilygsta gyvuliui, bet dėl
prigimties jam suteiktos norų ir veiksmų laisvės yra daug pavojingesnis.
Prieš darydamas tai, kas jam šauna į galvą, žmogus privalo
pagalvoti: kokios pasekmės bus man ir aplinkiniams. Ribodamas savo
materialius poreikius, žmogus sudaro galimybę klestėti
visuomenei ir sau pačiam.
Nors žmogus yra socialinis gyvulys, jis
vienintelis tarp gyvūnų gali elgtis gerai ar blogai. Jis vienintelis
gali mąstyti apie gėrį ir blogį. Todėl jo
atsakomybė didesnė. Atsakomybė taip pat reiškia riboti savo
laisvę, kai ji gali būti žalinga.
Laisvė yra didžiausia Dievo
dovana, duota gyvoms būtybėms. Būtent laisvė skiria jas nuo
negyvos materijos ir padaro jas brangias Aukščiausiam Dievo Asmeniui.
Neteisingai pasinaudojusi savo laisve, gyvoji būtybė sukūrė
savo kančią ir izoliaciją. Teisingai pasinaudojusi savo laisve
gyva būtybė gali tapti visiškai laiminga ir būti komunijoje
su Dievu.
Gyvų būtybių prigimtinė
laisvė visiškai atsiskleidžia tik žmogaus gyvybės
formoje. Žmogaus gyvybės formoje žmogus gali pasinaudoti laisve mylėdamas
ar neapkęsdamas. Nėra poreikio riboti laisvę, kai ji naudojama
mylėti kitus ar mylėti Dievą. Tačiau laisvė, kuria naudojasi
neapykanta ar savanaudiškumas, turi būti ribojama.
Kuo žemesnės sąmonės
žmogus, tuo labiau jis turi riboti save, arba kiti bus priversti jį
apriboti. Todėl visose visuomenėse pavojingi psichikos ligoniai ar
nusikaltėliai yra izoliuojami, o jų laisvė ribojama. Kuo labiau
išvystyta visuomenė, tuo geriau ji supranta poreikį varžyti
tam tikrų individų laisvę. Tuo pat metu, šie
suvaržymai visiškai nereikalingi aukštesnį suvokimą
turintiems žmonėms. Panašu, jog vedinėje visuomenėje
buvo daugiau taisyklių ir apribojimų, nei bet kokioje kitoje
tradicijoje. Tačiau neteisinga būtų manyti, jog Vedinė
visuomenė buvo labiausiai suvaržyta. Vediniai raštai pateikia ne
tiek taisykles, kiek taisyklių rinkinius skirtingoms visuomenės
grupėms. Šie taisyklių rinkiniai taip pat labai skirtingi. Pvz.
šudros negalėjo turėti laisvės, tačiau niekas
neturėjo teisės riboti sādhu – šventojo. Brahmanai
turėjo daugiausia laisvių, tačiau jie negalėjo turėti
turto ir turėjo būti nepriekaištingi.
Išvada: brandi visuomenė privalo
nustatyti taisykles, ribojančias individo laisvę, pagal jo
sąmonės lygį. Dar svarbesnis dalykas yra tai, kad brandi
asmenybė pati riboja savo materialią laisvę, siekdama dvasinio
išsivadavimo.
Visos taisyklės ir apribojimai yra
skirtos padėti žmogui pakilti iki tikrosios laisvės. Todėl
„Bhagavad-gītoje“ 2.64 Prabhupada materialią laisvę
ribojančias taisykles vadina reguliuojančiais laisvės
principais.
Nuodėmė ir dorybė
Visose religijose yra
nuodėmės ir dorybės sąvokos. Vakarų tradicijoje
nuodėmė kildinama iš šėtono, kuris yra blogio
įsikūnijimas, o dorybė kildinama iš Dievo, kuris
įkūnija gėrį. Taip pasaulis pasidalino tarp gėrio ir
blogio. Tariama Dievo ir šėtono kova dėl įtakos vyksta nuolatos.
Jos rezultatas: kam atiteks žmonių sielos, Dievui ar
šėtonui.
Jų metodai taip
pat skirtingi. Dievas paaukojo save, atidavė Savo sūnų
Kristų kančiai, taip atpirkdamas žmonių nuodėmes.
Šėtono ginklas yra apgaulė ir malonumai.
„Bhagavad-gīta“
teigia, kad blogio ir gėrio dualizmas tėra materialaus proto
kūrinys. Dievas yra Absoliutas – tai yra viskas, ir Jis yra Būtis –
tai, kuo viskas būna. Iš Jo išeina visa egzistencija (sat),
visas suvokimas (cit) ir visas džiaugsmas (ānanda).
Gėris yra šių elementų dermė. Blogis – tai
šių elementų trūkumas. Kaip tamsa nėra priešingybė
šviesai, o tik šviesos nebuvimas. Nėra tokios jėgos kaip
šėtonas, kuris įkūnytų blogį. Net jei
egzistuotų tokia keista mitinė būtybė, Šėtonas,
jis vis tiek tegalėtų būti Dievo tarnu.
Vedinės etikos
požiūriu nuodėmė yra ne tai, kas kuria blogį, o tai,
kas paslepia, užtemdo Būtį. Nuodėmė turi tris pakopas:
avidya – neišmanymas apie savo dvasinę prigimtį, papa-bija
– noras tenkintis materialiai ir papa – nuodėmingas veiksmas,
įgyvendinant norą tenkintis.
Dorybė sanskritu
sattva reiškia tai, kas šią Būtį atskleidžia
(sat – egzistencija, priesaga tva nurodo bendrumą). Dora yra
tai, kas šią Būti atskleidžia. Nuodėmė – tai kas
Būtį paslepia, aistra (rajas) – yra tai, kas būtį
nuspalvina ar iškreipia (sanskr. ranj – nuspalvinti).
Praktiniu
požiūriu nuodėmė reiškia: 1) daryti tai, kas nėra
gėris, 2) nedaryti to, kas yra gėris. Pirmuoju atveju,
žmonės atlieka prievartą prieš save ar kitas būtybes,
o tai yra daryti tai, kas nėra gėris. Antruoju atveju, žmonės,
žinodami, kas yra gėris, dėl silpnumo ar užsispyrimo atsisako
taip elgtis. Kai kurie nusivilia bet kokia veikla ir tampa atsiskyrėliais.
Nusikaltimas ir bausmė
Kiekviena visuomenė suformuoja savo
moralės taisykles, tai kas priimtina ir tai, kas ne. Netgi mums
atrodančios laukinės gentys turi savo moralės kodeksą,
kuris yra netgi gana griežtas. Daugumoje visuomenių matome, jog
už tam tikrų taisyklių pažeidimus, kurie vadinami nusikaltimais
baudžiama net gyvybės atėmimu. Vedinė visuomenė
negailėdavo nusikaltėlių, o gal iš tiesų
gailėdavosi, juos griežtai bausdama. Vedose sakoma, kad
padegėjus, nuodytojus, užpuolikus, grasinančius mirtinu ginklu,
turto grobstytojus, svetimų žemių užkariautojus,
moterų grobikus galima nužudyti vietoje, jų mirtis
neužtrauks nuodėmės. Iš tiesų tai yra gailestis
nusikaltėliui, nes jam nereikės kentėti vėliau.
„Śrīmad Bhāgavatam“ sako, jog
lengviausia kančia laukia to, kuris nežino, jog atlieka
nuodėmingą veiklą. Sunkiau kenčia tas, kuris žino, jog
tai negerai, tačiau negali susilaikyti. Labiausiai kenčia tas, kuris
atlieka nuodėmingą veiklą tyčia, iš užsispyrimo,
ateizmo ar noro pasipriešinti Dievo valiai.
Teisingumas ir gailestingumas
Visos kultūros turi išvystytą
teisingumo sistemą. Istorijos vadovėliuose skaitome apie Hamurapio
įstatymus, apie Manu įstatymus. Teisingumu grindžiama bet kokia
moralės sistema. Kristus sakė: „Kas pakels kalaviją, nuo
kalavijo ir mirs.“ Teisingumas leidžia mums tikėtis, kad jei elgiuosi
dorybingai, taip pat bus elgiamasi ir su manimi. Jei priešinuosi blogybei,
galiu reikalauti, kad su manimi nebūtų elgiamasi blogai. Deja,
materialistinėje visuomenėje doras elgesys nesuteikia jokių garantijų,
net jei egzistuoja sudėtinga įstatymų sistema.
Aukščiau už visuomenės teisingumą, kuris dažnai
neapgina žmogaus, yra kosminiai teisingumo dėsniai, kurie veikia tiksliai
ir be gailesčio. Jų dėka galima tikėtis, kad jei mano
gerų darbų niekas nepastebėjo ir jų neatlygino, gamtos
dėsniai patys atlygins už juos vėlesnį ar kitą
gyvenimą.
Vaiṣṇavų filosofija teigia,
kad aukščiau už teisingumą yra gailestingumas. Dievas
sukūrė šį pasaulį teisingai, bet paliko jame
galimybę gailesčiui, nes Pats yra gailestingas. Tai reiškia, kad
net jei žmogus ar kita būtybė elgiasi neteisingai, bet
širdyje paklūsta Dievui ir gailisi dėl savo darbų, Dievas
savo išskirtine valia ir galia gali pakelti net pasmerktą bausmei
būtybę ir padaryti ją Savo palydovu. Kṛṣṇos
sąmonės judėjimas grindžiamas Kṛṣṇos
gailestingumo idėja.
Moralės reliatyvumas
Moralė yra tokia, kokią ją
suformuoja konkreti visuomenė. Padorumo ribos gali labai skirtis
laukinių žmonių visuomenėje ir civilizuotų
žmonių visuomenėje. Sakykime dar viduramžių laikais
buvo manoma, jog nepadoru moteriai viešumoje rodyti kojas aukščiau
kelių. Šiomis dienomis tai visiškai įprasta. Afrikos
gentyse yra padoru suvalgyti savo gentainį, jei šis labai
įskaudino. Civilizuotuose kraštuose manoma, kad žmones valgyti nedorovinga.
Štai ką apie moralės
santykinumą teigia antropologai:
·
Nėra universalios etikos. Kiekviena
visuomenė pateikia labai skirtingas elgesio normas. Skirtumų
moralėje daugiau nei panašumų.
·
Skirtingas pareigas skirtingose visuomenėse
formuoja tie patys universalūs principai (giminystė, abipusė
nauda).
·
Tyrimai rodo, kad įvairios žmonių
visuomenės klesti net besilaikydamos visiškai skirtingų
moralės normų.
·
Jokie etikos principai nėra absoliučiai teisingi
kitur, nei toje visuomenėje, kurioje jų laikomasi. Gėris ir
blogis reiškia tik tai, kas pateisinama ar nepateisinama konkrečioje visuomenėje.
„Śrīmad Bhāgavatam“ pateikia
kitokį požiūrį. Septintoje giesmėje
išdėstyti nurodymai, kaip turi būti sutvarkyta ideali
visuomenė, ir koks turėtų būti idealus žmogaus
gyvenimas tokioje visuomenėje. Remiantis „Śrīmad
Bhāgavatam“ galima teigti, kad materialiame pasaulyje egzistuoja
objektyvūs moralės dėsniai. Vedinė moralė šiuos
dėsnius įkūnija, nors kitos moralės formos taip pat nėra
smerkiamos.
Sprendžiant iš įvairių taisyklių
ir apribojimų prasmės bei turinio, vediniai moralės principai kelia
individui aukščiausius reikalavimus. Jie moko riboti savo materialius
poreikius ir atsisakyti vartotojiškumo. Tuo pat metu paliekama
galimybė laikytis tų moralės principų, kurie atitinka
individo padėtį ir kvalifikaciją. Sannyāsiui
pažvelgti į moterį tolygu savižudybei, o vedusiam
žmogui gyvenimas su moterimi atitinka religijos principus. Tačiau „Śrīmad
Bhagavatam“ 7 giesmėje sakoma, kad tobulėti gali ir griežtai besilaikantys
taisyklių ar apribojimų, kurie, nors Absoliučios moralės
požiūriu yra nuodėmingi, toje visuomenėje yra priimtini.
Pavyzdys yra Niṣādų genties medžiotojas Mṛgāri,
kuris pašautus gyvulius palikdavo ilgai kankintis iki mirties. Kadangi jis
buvo medžiotojas, Nārada Munis sutikęs jį,
paprašė medžiojamus gyvulius nužudyti iš karto, kad
šie nesikankintų. Kai šiam pabudo sąžinės
graužatis ir supratimas, Nārada jį padarė tobulu bhaktu.
Materialios moralės paskirtis
Įvairūs apribojimai ir
moralės taisyklės yra skirtos tam, kad vienas visuomenės narys
nedarytų žalos kitiems visuomenės nariams. Tokia žala gali
būti materialinė, kai visuomenėje leidžiama vogti, arba
vogimas yra pateisinamas. „Visi vagia, kodėl man nevogti? Nevogsi -
negyvensi. Iš valdžios imti - ne vagystė.“ Kai sudaroma galimybė
vogti, ar vagystė yra pateisinama, tai iš karto atsiliepia
pačiai visuomenei. Iš tikro, tokioje visuomenėje nevogsi –
negyvensi. Tačiau, jei vogsi - taip pat negyvensi, nes tokia
visuomenė visuomet bus skurdi. Tai, ką toks žmogus sukaupė per
dešimt metų, kitas gali pavogti vienu sykiu. Tokiu būdu
moralės normų nesilaikymas atsisuka prieš patį
žmogų.
Žala gali būti fizinė. Ji
gali būti susijusi su nepagarba žmogaus gyvybei.
Nusikaltėlių visuomenėje žmogaus gyvybės niekas
nevertina. Materialistinėje visuomenėje, kuri siekia visur išpešti
kaip galima didesnę naudą, žmogus, kaip dvasinė būtybė
yra nuvertinamas ir laikomas tik darbo jėga. Šiuolaikinėje
visuomenėje yra pateisinama apgaulė, jei ji gali duoti pelno. Galima
nevykdyti susitarimų, duotas žodis yra naudingas tik
pasitikėjimo požiūriu. Pasitikėjimu taip pat galima
naudotis.
Visuomenės moralės taisyklės
Visuomenės moralę reguliuoja
moralės taisyklės. Paprastai šios taisyklės yra tik
visuomeninis susitarimas. Tačiau bendros moralės taisyklės yra
duotos jau pačiuose šventraščiuose.
Fundamentalus materialios
moralės principas pateiktas Biblijoje: „Akis už akį, dantis
už dantį.“ Pabandę gyventi pagal šį principą, suprastume,
kad atsidūrėme primityvioje bendruomenėje. Be abejo tai
moralės dėsnis, kuris apriboja prievartą. Aukštesnis
moralės dėsnis pateiktas toje pačioje Biblijoje moko
pozityvesnio požiūrio: „Mylėk savo artimą kaip patį
save.“ Šis dėsnis moko bendradarbiavimo.
Įdomu,
kad dešimt Dievo įsakymų atspindi tuometines Vidurio Azijos
pažiūras. Iki XIII a. šie įsakymai
krikščionybėje buvo nesvarbūs. Dabartiniu metu Vakaruose paplitusi krikščioniška moralė
grindžiama būtent šiais dešimčia Dievo
įsakymų.
1. Neturėk
kitų Dievų tik Mane vieną,
2. Nedaryk
jokio atvaizdo jokio daikto, danguje ant žemės vandenyje ir po
žeme, ir negarbinsi jų
3. Neminėk
Dievo Vardo be reikalo,
4. Sekmadienį
švęsk
5. Gerbk
savo tėvą ir motiną,
6. Nežudyk,
7. Nelaužyk
santuokos
8. Nevok,
9. Neliudyk
blogai prieš savo artimą
10. Negeisk
artimo turto, žmonos ar tarnaitės, nei jo gyvulių
Tai yra keletas moralės normų,
kurias visi viešai pripažįsta, tačiau didžiausia
bėda, kad daugelis jų nesilaiko. Nors religija šias taisykles duoda
tam, kad žmonės dvasiškai tobulėtų, patys
žmonės religiją laiko viena iš juslinio pasitenkinimo
formų, todėl jiems dažnai yra nepatogu sekti visomis
taisyklėmis, kurios sulaiko nuo juslinių malonumų. Be abejo,
kiekvienas norėtų, kad šiomis taisyklėmis sektų visi kiti.
Kam taikomos taisyklės?
Visos taisyklės yra skiriamos
žmonėms, linkusiems nusikalsti. Kitokiu atveju, nebūtų reikalo
kažką riboti. Arba taisyklės skiriamos tiems, kurie nenori
daryti tai, kas privalu. Dvasinis gyvenimas yra praktika, arba veikla, todėl
kiekviena religija duoda tam tikras taisykles, kurių laikydamasis
žmogus gali apsivalyti ir tobulėti. Ir Kṛṣṇos
Sąmonės judėjime taip pat yra švaros ir elgesio
taisyklės, tam tikri reikalavimai, kuriais privalo sekti žmogus,
norintis gauti iniciaciją, gyventi šventykloje, tarnauti
Dievybėms, etc. Negalima pateisinti palaido elgesio žmogaus, kurio
statusas yra brahmačiaris. Lygiai taip pat nepateisinama prisigerti
alkoholio tam, kuris nori tobulėti etc. Tokiu būdu suvaržymai ir
apribojimai, sulaiko mus nuo nuodėmingos veiklos ir išlaiko gerą
žmonių požiūrį į Kṛṣṇos
Sąmonę.
Aukščiau moralės
Tačiau turime suvokti, kad
atsikračius poreikio nuodėmingai veiklai ir įgijus skonį
atsidavimo tarnystei, pats poreikis sekti apribojimais ir taisyklėmis
atpuola. Visos taisyklės ir nurodymai yra skirti tam, kad pamilti
Dievą. Tačiau, kai žmogus pilnai atsiduoda Dievui, jam
nebegalioja įprastinės moralės normos, todėl tokio
žmogaus veiksmai kartais gali būti nepateisinami pasaulietinės
moralės požiūriu. Šiame pasaulyje kiekvienas turi savo
įsipareigojimus prieš tėvus ir protėvius, prieš vaikus
ar draugus, prieš savo autoritetus. Materialių pareigų
nevykdymas ir socialinių, tautinių, religinių tradicijų
laužymas paprastai užtraukia nuodėmę, tačiau tas,
kuris nevykdo savo pareigų ar neseka tradicijomis todėl, kad
atsidavė Dievui, nepatirs nuodėmingų pasekmių. Pats Kṛṣṇa
dėl to nuramina Ardžuną BG 18.66, sakydamas, kad “Aš
paimsiu tavo nuodėmingas reakcijas, nesibaimink.” Tas, kuris atsidavė
Dievui, nebeturi jokių įsipareigojimų, kadangi Kṛṣṇa
paima visas skolas, kartu su visa mūsų karma. Kadangi su visomis
gyvosiomis būtybėmis mus sieja materialus ryšys, atstačius
ryšį su Dievu, visi materialūs ryšiai nutrūksta.
Madhavendra Puris apie tai sako:
“Būkit pagarbintos mano maldos, kurias
kalbu triskart per dieną. Būki pagarbintas, o apsiplovime. O
pusdieviai! O protėviai! Atleiskite man už tai, kad nesugebu
išreikšti jums pagarbos. Kur dabar bebūčiau, visur atsimenu
didįjį Jadu dinastijos ainį [Kṛṣṇą],
Kamsos priešą, ir taip atsikratau nuodėmių naštos.
Manau, kad to man pakanka.”
Tačiau žmogus neturėtų
imituoti tokio lygio ir tokio elgesio. Pirmiau bhaktas turi pajusti, kad
visi materialūs ryšiai nutrūko, ir jis nebeturi materialių
potraukių, jo nebejaudina juslių malonumai. Tik tada jis bus nesukaustytas
materialios moralės normų. Tačiau tai yra labai aukštas
lygis. Kol atsidavęs nėra tokiame lygyje, jis privalo sekti
galiojančiomis moralės normomis ir jis neturi trikdyti
visuomenės savo elgesiu, netgi jei supranta, kad visuomenė pilna
nesveikų prietarų ir iškreipto moralės supratimo.
Šiame pasaulyje egzistuoja daugybė moralistų, kurie taip ir
nesupranta, kodėl reikalinga moralė. Atsidavęs, net suprasdamas,
kad tai materialu, neturi skatinti žmones atsisakyti šių
moralės taisyklių, nes tai vis dėlto pakelia žmogų
aukštyn.
Didieji vaiṣṇavai, kaip Pāndavai,
nors ir būdami visiškai pasiaukojusiomis Viešpačiui
sielomis, išoriškai pakluso etiketo reikalavimams, griežtai
sekė taisyklėmis, skirtomis kšatrijų luomui. Nepaisant
svyravimų kovos lauke, Ardžuna galiausiai nusprendė atlikti
pareigą ir kautis. Pāndavai puolė ginti Draupadī, kai
ši buvo nurenginėjama Duryodhanos rūmuose. Jie griežtai
sekė taisyklėmis, suvokdami, kad jos yra skirtos žmonių ir
visuomenės labui.
Moralės ribotumas
Moralės normos yra skirtos
visuomenės labui, todėl jas taikyti reikia taip pat su protu, kadangi
kartais gali susiklostyti situacijos, kur moralus elgesys tik pakenks
žmonėms ir pasitarnaus ne gėriui, o blogiui. Vieną
tokių istorijų papasakojo Kṛṣṇa Ardžunai, kai
šis norėjo nužudyti savo brolį Judhišthirą. Tai
istorija apie Košikatha.
Viešpats Kṛṣṇa
pasakė, kad kartą netoli kaimo gyveno vienas asketas vardu
Košikatha. Jis davė įžadą: “Aš visuomet sakysiu
tik teisybę.” Jis buvo žymus tuo, kad niekuomet nesakė netiesos.
Kartą nekalti žmonės ieškodami prieglobsčio nuo
plėšikų, pasislėpė miške, netoli tos vietos kur
gyveno asketas. Greitai pasirodė banditai ieškodami tų
žmonių. Jie priėjo prie Košikathos ir paklausė: “Kokiu
keliu nuėjo tie žmonės?” Košikatha atsakė:
“Jie pasislėpė miške,
netoliese.” Plėšikai greitai surado tuos nekaltus žmones ir
atėmę jų turtą, juos pačius užmušė.
Už šią nuodėmę Košikatha pakliuvo į
pragarą ir ten labai stipriai kentėjo.
Po to Kṛṣṇa paaiškino
šios istorijos moralę. Jis pasakė: “Turi egzistuoti tam tikras
kriterijus, pagal kurį gerą veiksmą galima būtų
atskirti nuo nuodėmės. Todėl didieji išminčiai
nustatė: “žiūrint šventraščių akimis,
žmogus negali garantuoti, jog jis viską supranta teisingai
kiekvienoje situacijoje. Išgirdęs tai iš manęs, dabar tu
turi nuspręsti, ar verta tau žudyti savo brolį.” Šios
istorijos ir paaiškinimų dėka Viešpats Kṛṣṇa
rado būdą kaip išsaugoti Ardžunos įžadą ir
tuo pat metu apsaugoti jį nuo Judhišthiros nužudymo.
Daugelis istorijų „Mahābhāratoje“
ir puranose taip pat pademonstruoja, kad moralės principus reikia taikyti
su protu. Kiekvienas žmogus turėtų žinoti, kaip elgtis
vienoje ar kitoje situacijoje. Kṛṣṇa pats kartais išbando
atsidavusįjį, kaip šis supranta aukštesnės
moralės principus. Tokia istorija papasakota „Śrīmad Bhāgavatam“
pirmoje giesmėje, kur pasakojama kaip Ašvathama nužudė Ardžunos
sūnus ir Draupadi reikalavo Ašvathamos mirties. Ardžuna susidūrė
su dilema: ar žudyti brahmano sūnų. Kṛṣṇa jį
įtikinėjo, jog Ašvathama pažeidė religijos principus,
todėl jis nėra brahmanas, geriausiu atveju dvija-bandhu -
dukart gimusiojo draugas, todėl jį galima žudyti. Tačiau
vėliau, įsijautusi į situaciją, Draupadi paprašė
pasigailėti Ašvathamos. Ji nenorėjo suteikti skausmo Dronos
žmonai. Ardžuna susidūrė su dviem nuomonėm: Kṛṣṇos
ir Draupadi, ir turėjo apsispręsti. Tuomet jis rado tarpinį
variantą: nupjovė Ašvathamai plaukus. Dukart gimusiam, tai tas
pats, kas mirtis. Tuo pat metu jis paliko Ašvathamą gyvą.
KLAUSIMAI:
1. Ką reiškia žodis etika ir ką bendro etika turi su Kṛṣṇos
sąmone?
2. Kaip elgtis bhaktui, kai visuomenės papročiai reikalauja
laužyti reguliuojančius principus?
3. Kokią naudą žmogui suteikia išsilaisvinimas iš
visų taisyklių ir apribojimų? Kodėl vis dėlto
žmogus privalo save riboti, jei šiuolaikinė visuomenė
deklaruoja maksimalią saviraišką?
4. Kokie požymiai nurodo į civilizuotą žmogų?