PAKANTUMAS IR GAILESTINGUMAS
Kantrybė
ir gailestingumas yra aprašyti „Bhagavad-gītoje“ ir „Śrīmad
Bhāgavatam“, kaip vienos iš geriausių atsidavusiųjų
savybių. Vaiṣṇavas, Viešpaties Kṛṣṇos
atsidavęs, natūraliai išsiugdo savyje 26 savybes, tačiau
gailestingumas ir pakantumas yra tos savybės, kurias mes turime
išsiugdyti dar iki tapdami tobulais vaiṣṇavais.
Kantrybė
Kantrybė
turi dvi puses:
1) kantriai
siekti užsibrėžto tikslo, ramiai sutinkant visas kliūtis,
iškylančias atsidavimo tarnystės kelyje, sugebėti kantriai
laukti, kol pasikeis aplinkybės, ir
2) sugebėti
pakęsti 3 rūšių kančias:
a) adhibautika
kleśa- kančios patiriamos dėl kūno;
b) adhidaivika
kleśa - kančios patiriamos dėl aukštesnių
jėgų poveikio, gamtos nelaimių, etc;
c) adhyātmika
kleśa - kančios patiriamos dėl santykio su kitomis
būtybėmis ir proto kančios;
„Bhagavad
Gītoje“ 2.14 posmas sako:
mātrā-sparśās
tu kaunteya
śītoṣṇa-sukha-duḥkha-dāḥ
āgamāpāyino ’nityās
tāṁs titikṣasva bhārata
„O Kunti sūnau, laimė ir kančia pasirodo trumpam
ir ilgainiui išnyksta - taip keičiasi žiemos ir vasaros.
Šiuos pojūčius sukelia juslinis patyrimas, o Bharatos aini, ir
reikia mokytis netrikdomam juos pakęsti.“
Mokytis
kantrybės reikia tam, kad galėtumėm tinkamai atlikti savo
pareigas. Kartais tenka susidurti su nemalonumais ar nepatogumais. Sakykime,
keltis anksti ryte arba maudytis šaltu (vėsiu) vandeniu gali atrodyti
nemalonu kūnui, tačiau praktika rodo, kad tokie žmonės,
kurie priverčia save tai daryti, yra sveikesni ir efektyvesni. Vedos moko,
kad savo pareigas reikia vykdyti net nepalankiomis sąlygomis.
Šventraščiuose
pateikiami pavyzdžiai asmenybių, kurie savo pareigas vertino
aukščiau nei asmeninius interesus. Tai Mahārājo Śibi bei
Prahlāda Mahārājo pavyzdys iš „Śrīmad Bhāgavatam“,
Viešpats Nityānanda Prabhu ir Haridāsa Ṭhākura.
Sādhu,
išminčiui, o ir kiekvienam, kuris praktikuoja dvasinį
kelią, dažnai tenka susidurti su kliūtimis, su kritika, bei
žmonių panieka. Tačiau tai niekuomet neturi būti pagrindas
palikti savo dvasinę praktiką. Kai mes matome, jog žmonės
mus užgaulioja, mes turime suprasti, kad šiuos žmones valdo
neišmanymas, todėl turėtume jausti jiems gailestį, o ne
neapykantą.
„Śrīmad
Bhāgavatam“ 4.19.34 posme Viešpats Brahmā sako Mahārājai
Prithu: „Išklausyk mano žodžius su didele pagarba. Mes privalome
visuomet atsiminti, kad jei kažkas nutinka likimo valia, mes neturime dėl
to labai apgailestauti. Kuo labiau mes bandysime ištaisyti tokius
nemalonumus, tuo giliau įžengsime į tamsiausius
materialistinės mąstysenos regionus.“
Śrīmad
Bhāgavatam 3.25.21 sako:
titikṣavaḥ
kāruṇikāḥ
suhṛdaḥ sarva-bhūtānām
ajāta-śatravaḥ śāntāḥ
sādhavaḥ sādhu-bhūṣaṇāḥ
„Sadhu požymiai yra tai, kad jis yra pakantus, gailestingas
ir draugiškas visoms gyvosioms būtybėms. Jis neturi
priešų ir yra ramus. Jis seka šventraščių nurodymais
ir visos jo savybės yra kilnios.“
Iš
tiesų tokia asmenybe gali būti tik vaiṣṇavas,
kadangi jis neturi jokių kitų troškimų, išskyrus
troškimą tarnauti Kṛṣṇai. Jis supranta, kad
pasitarnaus Kṛṣṇai geriausiai, jei atves kaip galima daugiau
žmonių pas Jį. Todėl jo vienintelis rūpestis yra kaip
skleisti Kṛṣṇos Sąmonę, kaip padėti
žmonėms suvokti Dievą. Jis niekuomet negalvoja apie tai, kaip
išsivaduoti pačiam. Jis galvoja, kaip išvaduoti kitus, tai yra
gailestingumas. Vaiṣṇavo uždavinys yra labai
nedėkingas, jis turi parodyti žmonėms, kad atsidavimo
tarnystė Kṛṣṇai yra vienintelė gyvenimo
alternatyva. Tačiau žmonės nėra linkę klausytis apie
dvasinius dalykus. Kai Śrīla Prabhupāda atvyko į
Ameriką, savo dainoje jis dainavo: “O Viešpatie Kṛṣṇa,
Kaip padaryti, kad jie išgirstų Kṛṣṇos
sąmonės žinią? Aš toks nevykęs ir puolęs.
Vienas esu bejėgis, todėl kreipiuosi palaiminimo į tave, kad
žmonės mane išgirstų... Aš įsitikinęs, kad
pasiekusi žmonių širdis ši transcendentinė žinia
užtvindys jas džiaugsmu ir išvaduos iš visų
kančių...”
Kartais
atsidavusiems tenka susidurti netgi su prievarta. Jėzus Kristus buvo
nukryžiuotas. Haridāsa Ṭhākura buvo plakamas 22 turguose,
Viešpaties Caitanyos asmeninį palydovą Nityānandą Prabhu
primušė paleistuviai Džagajus ir Madhajus. Ir vis dėlto jie
kantriai vykdė savo misiją - išvaduoti visas puolusias sielas.
Gailestingumas
Geriausiai gailestingumo idėją išreiškia posakis
“vaiṣṇava para dukha dukhi” Vaiṣṇavui skauda,
tuomet, kada skauda kitiems. Sugebėjimas jausti kitų
būtybių jausmus vadinamas empatija. Empatija yra labai
svarbi praktikuojantiems jogą, tačiau Kṛṣṇa sako,
kad aukščiausias jogas yra tas, kuris išsiugdė dvasinę
empatiją gailestį ir draugiškumą visoms gyvoms
būtybėms, gerai suvokdamas, kad anapus skirtingu formų slypi
viena dvasinė prigimtis, kuri kenčia be Kṛṣṇos ir
laiminga būdama su juo. „Bhagavad gītoje“ 6.32 Kṛṣṇa
sako Arjunai:
ātmaupamyena sarvatra
samaṁ paśyati yo ’rjuna
sukhaṁ vā yadi vā duḥkhaṁ
sa yogī paramo mataḥ
“Tas yra
tikras jogas, o Arjuna, kuris lygindamas su savuoju aš regi
tikrąją visų gyvų būtybių vienovę, tiek
jų laimėje tiek kančioje.”
Gailestingu
gali būti tas, kuris linki gero visoms gyvoms būtybėms. Tai yra
jis neturi savo ego ir nesiekia naudos sau. Jis trokšta gero ne tik
žmonių visuomenei, bet taip pat ir visiems gyvūnams. Vaiṣṇavai
elgiasi su visais gyvūnais tokiu būdu, kad jie galiausiai gautų
išsivadavimą. Śivānanda Sena suteikė
išsivadavimą šuniui, elgdamasis su juo transcendentaliai.
Gailestingumas
reiškia jausti užuojautą visoms sąlygotoms sieloms. Vienos
sąlygotos sielos labai kenčia, kitos mėgaujasi gyvenimo
džiaugsmais, o dar kitos net nesuvokia nei kančios nei malonumo.
Išminčius, į visus juos žiūri su gailesčiu, nes
jis mato, kaip viena padėtis keičiasi į kitą
padėtį: tas kuris patiria malonumą, vėliau patirs
skausmą, kas nesuvokia savo kančios, vėliau suvoks, etc. T.y.
iš principo pati materiali egzistencija, kokia ji bebūtų yra
nenatūrali aplinka sielai, todėl siela iš tiesų kenčia
net mėgaudamasi materialiais objektais, nes ji nepatiria tikro malonumo.
Gailestingumas
reiškia duoti tokioms sieloms žinias apie savąjį aš.
Tikrasis gailestingumas nėra pamaitinti žmogų ar jį
aprengti, kaip galvoja dauguma religingų žmonių. Gailestingumas
reiškia padėti žmogui galutinai išsivaduoti iš
kančios.
Gailestingumas ir pakantumas
Gailestingumas ir pakantumas yra labai artimai tarpusavyje
susiję. Gailestingumas pagimdo kantrybę ir ištvermę. Tam,
kad būti gailestingu, dažnai tenka atsisakyti kūniško ar
psichinio komforto. Dažnai gali tekti gyventi įtampoje ir pavojuje,
nes yra daugybė asmenybių, kuriems nepatinka Kṛṣṇos
Sąmonės judėjimas. Tačiau tai nereiškia, kad mes
turime sustabdyti savo veiklą. Yra žmonių, kuriems nepatinka,
kad mes dainuojame gatvėse, yra tokių kuriems nepatinka, kad mes platiname
knygas namuose ir įstaigose. Tačiau tai mūsų pernelyg
nejaudina, kadangi mes suvokiame jog dar didesnei daliai žmonių
reikia to, ką mes darome. Todėl mes dažnai paprasčiausiai
pakenčiame visus įžeidimus kuriuos girdime iš
aplinkinių savo atžvilgiu.
„Śrīmad Bhāgavatam“ 8.7.39 Viešpats Śiva
sako savo žmonai:
prāṇaiḥ
svaiḥ prāṇinaḥ pānti
sādhavaḥ kṣaṇa-bhaṅguraiḥ
baddha-vaireṣu bhūteṣu
mohiteṣv ātma-māyayā
“Paprasti žmonės, suklaidinti iliuzinės
Aukščiausio Dievo Asmens galios visuomet puoselėja priešiškumą
vieni kitiems. Tačiau bhaktai, netgi rizikuodami savo laikinomis
gyvybėmis, bando išgelbėti juos.
Ir dar daugiau, „Śrīmad Bhāgavatam“ 8.7.44 sako:
tapyante
loka-tāpena
sādhavaḥ prāyaśo janāḥ
paramārādhanaṁ tad dhi
puruṣasyākhilātmanaḥ
“Didžiosios asmenybės beveik visuomet
savanoriškai imasi kančios, regėdamos kenčiančius
žmones. Tai yra laikoma aukščiausiu Dievo Asmens, esančio
kiekvieno širdyje, garbinimo metodu.
Tokiu būdu tas, kuris rūpinasi visų
žmonių dvasine gerove, aukodamas savąją, yra pats
brangiausias Viešpačiui ir greitai pelno Jo pripažinimą.
Viešpats Śiva išgėrė nuodų vandenyną,
regėdamas, jog visas pasaulis atsidūrė pavojuje.
Geradariška veikla gali būti labai įvairi, tačiau pati
kilniausia geradariška veikla yra Kṛṣṇos
sąmonės skleidimas, nes ji gali sustabdyti karmos dėsnio bei
kitų gamtos dėsnių, priverčiančių
gyvąją būtybę kentėti, poveikį. Niekas kitas to
sustabdyti negali.
„Śrīmad Bhāgavatam“ 7.9.44 Prahlada Mahārāja
sako:
prāyeṇa
deva munayaḥ sva-vimukti-kāmā
maunaṁ caranti vijane na parārtha-niṣṭhāḥ
naitān vihāya kṛpaṇān vimumukṣa eko
nānyaṁ tvad asya śaraṇaṁ bhramato ’nupaśye
“Mano brangus Viešpatie Nṛsiṁhadeva, aš
matau, jog aplink išties yra daugybė šventų asmenybių,
tačiau jie domisi tik savo išsivadavimu. Nesirūpindami dideliais
miestais ir kaimais, jie keliauja į Himalajus arba į miškus ir
medituoja, laikydamiesi tylėjimo įžadų (mauna vrata). Jie
nesivargina vaduodami kitus. Kalbant apie mane, aš nenoriu
išsivaduoti vienas pats, palikdamas visus šiuos kvailus vargšus
ir niekšus nuošaly. Aš žinau, kad be Kṛṣṇos
sąmonės, nepriėmęs Tavo lotoso pėdų
prieglobsčio niekas negali būti laimingas. Todėl aš noriu
atvesti juos į Tavo lotoso pėdų prieglobstį.“
Kṛpalu Mahārāja savo
bhadžane dainuoja:
rasika-jane gaye phori sira
hara
yaha jada jiva anadi kala te
nipata kapata agarą
jina vishayana anubhavata dusaha dukra
neku viraga na dhara
puni jina vishayana nahim kacchu anubhava
kimi samujhiya sansara
mithyo na jaga yadyapi hari harijana
pragate aganita bara
dosha kripalu subhayana ko jo
kara nita para-upakara
„Daugybė didžių
šventųjų laikas nuo laiko bandė kiek įmanoma suteikti
tikrąsias žinias materialistiškoms sieloms, tačiau
nesėkmingai. Dėl individualios sielos užsispyrusios ir
apgavikiškos prigimties nuo neatmenamų laikų, šventieji
negalėjo padaryti jai jokio poveikio. Netgi patyrusi karčią
materialaus pasaulio objektų realybę individuali siela nei
trupučio negalėjo jų atsižadėti. Kaip gi tuomet jai
įmanoma suprasti dvasinius dalykus, kurie yra anapus intelekto ribų
ir apie kuriuos jis visiškai neturi jokios patirties?
Nepaisant to, kad daugybė
didžių šventųjų ir netgi Pats Aukščiausias
Viešpats ateina į šią žemę viso pasaulio labui,
vis dėlto pasaulis pasiliko toks, koks buvo – ir tik kelios sielos
sugebėjo nusimesti pasaulio (Māyos) grandines.
Šventieji tai žino labai gerai,
tačiau dėl savo prigimtinės nepriežastinės
malonės ir darydami gera kitiems, jie ir toliau ateina į šį
pasaulį ir nepalieka nei vieno neapversto akmens, ieškodami
prarastų Śrī Kṛṣṇos tarnų (kad
padėtų kenčiančiai žmonijai).“
(Iš „Prema rasa
mandira“)
Atlaidumas
kṣamayā
rocate lakṣmīr
brāhmī saurī yathā prabhā
kṣamiṇām āśu bhagavāṁs
tuṣyate harir īśvaraḥ
Brāhmano pareiga
yra ugdyti atlaidumo savybę, kuri šviečia tarsi saulė. Aukščiausias
Dievo Asmuo Hari yra patenkintas tais, kurie atleidžia.
Skirtingos
asmenybės pasidaro gražios įgydamos skirtingas savybes. Cāṇakya
Paṇḍita sako, kad gegutė, nors labai juoda, yra graži
dėl savo saldaus balso. Taip pat moteris pasidaro graži dėl savo
skaistumo ir ištikimybės vyrui, o atstumiantis žmogus pasidaro
gražus, kai tampa išprususiu mokslininku. Taip pat ir brāhmaṇai,
kṣatriyai, vaiśyos ir śūdros pasidaro gražūs
dėl savo savybių. Brāhmaṇai gražūs kai jie
atleidžia, kṣatriyai, kai elgiasi didvyriškai ir niekada
nesitraukia iš kovos, vaiśyos kai praturtina kultūrą ir
rūpinasi karvėmis, o śūdros, kai ištikimai atlieka
pareigas, kurios teikia džiaugsmo jų šeimininkams. Taip
kiekvienas pasidaro gražus savo išskirtinėmis savybėmis. O
brāhmaṇo išskirtinė savybė yra atlaidumas.
Tolerancijos ribos
Caitanya
Mahāprabhu „Śrī Śikṣāṣṭakoje“ sako:
“taror iva sahiṣṇunā” reikia būti pakantesniam
už medį. Nereikalauti jokios pagarbos sau ir rodyti pagarbą
visiems. Medis nesipriešina, kai jį kerta, o dažnai
medkirčiui suteikia prieglobstį nuo saulės ir nuo lietaus. Taip
ir vaiṣṇavas neturėtų pergyventi, kai jį kas
įžeidinėja. Kartą vienas žmogus visą dieną
įžeidinėjo Viešpatį Buddhą. Vietoje to, kad
suirztų ar įsiskaudintų Buddha pasakė: Šis žmogus
iš tiesų turėtų būti labai pavargęs. Duokite jam
ką nors užkąsti ir atsigerti, kad jis atstatytų savo
jėgas ir galėtų toliau mane koneveikti.” Žmogus, tai
išgirdęs gavo šoką. Viešpats Buddha tuomet jam
pasakė: “O drauge! Atsakyk į mano klausimą. Jei tu duodi kam
nors dovaną, o šis jos nepriima, kam liks dovana?” Žmogus
atsakė: “Akivaizdu, tam, kuris davė.” Viešpats Buddha
nusišypsojo ir tarė: “Tu liejai ant manęs įžeidimus,
bet aš jų nepriėmiau. Taigi, pas ką lieka dabar tie įžeidimai?
Ir kas nuo jų patirs žalą?” Žmogus suprato mintį ir
greitai paprašė atleidimo. Įžeidimai yra sėkla, kuri
labai greitai sudygsta, tačiau šventasis yra tarsi nederlinga
žemė, kurioje tokios sėklos tampa bevaisės.
Tačiau
pakantumas taip pat turi savo ribas. Mes turime pakęsti, tai, ką kiti
sako mums, tačiau mes neturėtume pakęsti, kai kažkas
įžeidinėja atsidavusius, ISKCON’ą, Prabhupādą.
Mes negalime ramiai klausytis ir galvoti, kad jis tai daro nežinodamas.
Tai klausytis nėra pakantumas. Įžeidinėjantis šventas
asmenybes atlieka nuodėmę, todėl mes negalime leisti jos daryti.
Vaiṣṇavas tuoj pat turi nutraukti bet kokius
įžeidinėjimus prieš Kṛṣṇą, ar
dvasinį mokytoją, kai tik juos išgirsta. Jei jis negali to
nutraukti, jis turi kaip galima greičiau pasitraukti. Vedos yra palieka
dar kelias galimybes: nužudyti įžeidėją arba nusižudyti
pačiam. Tačiau mūsų epochoje pastarosios dvi išeitys
visiškai nepriimtinos. Šiais laikais tiek daug ateistų, jog mes
turėtume išžudyti didžią dalį visuomenės. Tačiau
tai niekam nepagelbėtų. Todėl reikia panaudoti visą savo
intelektą, kad argumentais įtikinti pašnekovą,
neįžeidinėti Dievo ar Jo tarnų. Mums tenka susidurti su
dviejų kategorijų įžeidėjais: 1) vieni nieko
nežino apie Kṛṣṇos sąmonę ir kritikuoja Vaiṣṇavus
ar Dievą nesuvokdami ką daro, 2) kiti kritikuoja Vaiṣṇavus
tyčia, gerai suvokdami, ką daro. Pirmu atveju matome nekaltai
suklaidintas sielas, kurioms reikia švelniai pamokslauti Kṛṣṇos
sąmonę ir atrasti metodus įtikinti juos pakeisti savo nuostatas.
Kitu atveju susiduriame su demoniškomis asmenybėmis, kuriuos sutikus
reiktų pasitraukti šalin. Ši taisyklė galioja ne vien kai
kritikuojamas pažengęs vaiṣṇavas, bet taip pat kai
užgauliojamas pradedantysis bhaktas.
Pakantumas bhaktams
„Pamokymų
nektare“ 6 posme Śrīla Rūpa Gosvāmis sako:
dṛṣṭaiḥ svabhāva-janitair
vapuṣaś ca doṣair
na prākṛtatvam iha bhakta
janasya paśyet
gaṅgāmbhasāṁ na
khalu budbuda-phena-paṅkair
brahma-dravatvam
apagacchati nīra-dharmaiḥ
“Bhaktų
gyvenančių materialiame pasaulyje niekuomet negalima vertinti
materialiu požiūriu, kitais žodžiais, niekas negali jų
laikyti paprastomis sąlygotomis sielomis. Visi trūkumai, kuriuos
galima pastebėti jų prigimtyje, tokie kaip žema kilmė,
griežtumas, lėtumas ir t.t. bei trūkumai, regimi jų
kūnuose, tokie kaip negražios formos, ligos, deformacijos, etc.,
iš tiesų yra lygiai kaip burbuliukai, putos ir purvas Gaṅgos
vandenyje. Nepaisant tokios tariamos Gaṅgos vandens nešvaros, ji
išsaugo savo skystos transcendencijos prigimtį. Panašiai ir save
suvokęs vaiṣṇavas visuomet yra transcendentiniame
lygyje ir neturi būti vertinamas už materialius trūkumus.”
Mes jokiu
būdu negalime kritikuoti kitų vaiṣṇavų už
jų trūkumus. Verčiau turėtume suvokti, kad jie taip pat
nori pasitarnauti Kṛṣṇai, tačiau nežino kaip tai
padaryti teisingai. Todėl jų negalima kritikuojami, juos reikia
pamokyti. Raghunātha dāsa Gosvāmis atsisakydavo klausytis bet
kokio vaiṣṇavo kritikos, net jei šis ir turėjo
trūkumų. Tai nereiškia užsidėti rožinius akinius
ir nematyti tikrovės. Tikrovė yra žymiai gilesnė. Vaiṣṇavai
ypatingai brangūs Kṛṣṇai, netgi pradedantys bhaktai.
Dhruva Mahārāja siekė pamatyti Kṛṣṇą vien
tik skatinamas pavydo ir turto siekimo, tačiau jis buvo brangus Kṛṣṇai,
ir Kṛṣṇa išvadavo jį nuo trūkumų. Taip ir
kiekvienas mūsų, galime būti kupini savo trūkumų,
tačiau jei mes nuoširdžiai stengiamės tarnauti Kṛṣṇai,
jis išvaduos mus nuo visų trūkumų.
Kai
gyvename tarp bhaktų, natūraliai pastebime jų
trūkumus, dažniausiai tuos, kurie mums trukdo ramiai ir patogiai
gyventi. Visi pakenčia, nors ir apkalbėdami, žmonių
trūkumus, kurie mūsų netrukdo, tačiau, kai tik kažkieno
trūkumai paliečia mūsų gyvenimą, pradedame kovoti
už religijos principus. Gyvenimas šventykloje su bhaktais
reikalauja ypatingos ištvermės, nes tai kolektyvinis gyvenimas,
kuriame visi žmonių santykiai, o taip pat ir trūkumai artimai
susipynę. Labai sunku nesupykti, kai kas nors užmiršo palikti
mums pietų, nors ir prašėme, tačiau kaip lengvai numojame
ranka, kai patys užmiršome kam nors palikti prasado. Jei kas
nors trukdo mums miegoti, prisimename visus śāstrų nurodymus
apie vaiṣṇavų įžeidimus, bet kai įžeidžiame
ką nors, pasakome, kad tai jo karma. Visa tai yra kliūtys dvasinio
tobulėjimo kelyje. Todėl iš tiesų reikalinga didelė
ištvermė matyti, kad už visų vaiṣṇavų
materialių (išorinių) trūkumų slypi noras tarnauti Kṛṣṇai
pagal savo galimybes. Jei suprastume, kiek kančios sukeliame kitiems
bhaktams savo trūkumais, pajustume jiems gailestį, o jei dar
pagalvotume, kad už visus įžeidimus, kuriuos padarėme
kitiems bhaktams, nusipelnėme didžiausios bausmės, tada lengvai
ištvertume bet kokius nesklandumus, susijusius su kitų
žmonių blogu elgesiu.
Jei
kažkas nemoka taip be įžeidimų elgtis su kokiu nors
atsidavusiu, jis turėtų kreiptis į vyresnį bhaktą, jog
šis išspręstų visas konfliktines situacijas.
Pakantumas materialistams
Nereikia
būti tobulu išminčiumi, kad pradėti jausti gailestį
kitoms gyvoms būtybėms. Žmones dažnai ištinka
stichinės ar asmeninės nelaimės, ir kartais bhaktai sako,
jog tai jų karma ir jie gauna tai ko nusipelnė. Nors tai be abejo
tiesa, vaiṣṇavas niekuomet neturėtų tarti
šių žodžių su panieka. Vedinė tradicija sako, kad
žmogui nereikia prikišti karmos tuo metu, kai jis jau ragauja jos
pasekmes. Kai žmonės kenčia dėl savo praeities
nuodėmingų darbų, reikia jiems padėti, o ne sakyti, kad jie
to nusipelnė. Jei jau reikia kalbėti apie karmines pasekmes, vaiṣṇavas
turėtų sakyti tai su gailesčiu ir ašaromis akyse, siekdamas
apšviesti žmones ir jiems padėti. Mes galime lyginti kitus su
savimi. Kai mes kenčiame, neprisimename karmos dėsnio, kai
džiaugiamės, dažnai pamirštame kitų žmonių
vargus. Taip galime suprasti ir kitų žmonių jausmus ir juos
užjausti.
Kartais
atsidavę yra linkę pernelyg greitai pasmerkti materialistus,
pavadindami juos demonais. Kartais būna, kad kažkas trukdo Kṛṣṇos
Sąmonės judėjimo veiklai. Tuos žmones mes nurašome
automatiškai. Tačiau tikras vaiṣṇavas taip
nesielgia. Prisimindamas savo praeitį, jis galvoja, kad visi šie
materialistai yra potencialūs Kṛṣṇos tarnai, tačiau
dabar jie paprasčiausiai yra giliame neišmanyme. Reikia jausti jiems
užuojautą, o ne priešiškumą.
Dažnai,
regėdami žmonių priešiškumą vaiṣṇavas,
matome jog jį pagimdė nebrandus pamokslavimas. Pykstame ant
materialistų, už tai, kad jie mus kritikuoja, nors turėtume
būti dėkingi jiems, kad jų pagalba Kṛṣṇa
parodo mūsų klaidas. Nekalti žmonės nemėgsta bhaktų
tuomet, kai jie priekaištauja jiems už jų trūkumus:
“jūs mėsėdžiai, jūs alkoholikai, jūs paleistuviai
ir t.t.”. Bhaktai niekuomet neturėtų įrodinėti
materialistams, kokie šie yra degradavę, ir kaip jiems reikalinga Kṛṣṇos
sąmonė. Vietoje to, bhaktai galėtų be didelių
kalbų užsiimti Kṛṣṇos sąmonės praktika ir
išsiugdyti visas gerąsias pusdievių savybes. Tuomet kiti
žmonės žavėdamiesi vaiṣṇavo charakteriu
savaime priims Kṛṣṇos sąmonę. Kritikuodami
materialistus ir nepakęsdami jų trūkumų dažniausiai
parodome savo pačių nesugebėjimą siekti aukštesnio Kṛṣṇos
sąmonės lygio. Vietoje to, kad įkvėptume juos praktikuoti Kṛṣṇos
sąmonę, stengiamės įkvėpti juos atsisakyti
materialių polinkių. Tai neveikia. Pavyzdys savo elgesiu visuomet
geriau nei ilgos ir pamokančios kalbos.
KLAUSIMAI
1.
Trumpai
paaiškinkite, kas yra kantrybė, pakantumas ir gailestingumas, ir kaip
jie pasireiškė didžiųjų ācāryų
gyvenime?
2.
Paaiškinkite,
kada pakantumas tinka, o kada ne?
3.
Paaiškinkite
kuo skiriasi tikras gailestingumas nuo netikro?
4.
Pacituokite
mintinai „Bhagavad-gītos“ 2.14 posmą bei vertimą.