ŠEŠI VEIKSNIAI SUNAIKINANTYS ATSIDAVIMO
TARNYSTĘ
“Pamokymų
nektaro” 2 posmas sako:
atyāhāraḥ prayāsaś
ca
prajalpo niyamāgrahaḥ
jana-saṅgaś ca laulyaṁ ca
ṣaḍbhir bhaktir vinaśyati
Atsidavimo
tarnystei pragaištingi šeši dalykai: 1) valgyti ir kaupti daugiau
negu būtina, 2) vaikytis sunkiai pasiekiamų žemiškų
tikslų, 3) be būtinumo kalbėti pasaulietinėmis temomis, 4)
laikytis šventraščių nurodymų bei reikalavimų
dėl jų pačių, o ne tam, kad dvasiškai tobulėtume;
arba visiškai juos atmesti ir daryti tai, kas šauna į
galvą, nepripažįstant jokių autoritetų, 5) bendrauti
su pasaulietinės mąstysenos žmonėmis, kurių nedomina Kṛṣṇos
sąmonė, ir 6) geisti materialių laimėjimų.
KOMENTARAS
Žmogus
pašauktas gyventi kukliai ir kilniai mąstyti. Materialusis pasaulis
taip sutvarkytas, kad kiekvienas čia priverstas dirbti, nes visos
sąlygotos gyvosios būtybės yra trečiosios Viešpaties
galios valdžioje. Aukščiausiasis Dievo Asmuo turi tris pirmines
energijas, ar galias. Pirmoji vadinasi antaranga-śakti, arba
vidinė galia. Antroji — tatastha-śakti, arba paribio galia, o
trečioji — bahiranga-śakti, arba išorinė galia.
Gyvosios būtybės yra paribio galia. Jos yra tarp vidinės ir
išorinės galių. Jīvātmos, mikroskopinės
gyvosios esybės, kaip amžini Aukščiausiojo Dievo Asmens
tarnai, yra pavaldžios, tad jas nuolat kontroliuoja arba vidinė, arba
išorinė galia. Vidinės galios valdomos, jos užsiima savo
įgimta veikla—be paliovos su atsidavimu tarnauja Viešpačiui.
Apie tai pasakyta “Bhagavad-gītoje” (9.13):
mahātmānas tu māṁ
pārtha
daivīṁ prakṛtim āśritāḥ
bhajanty ananya-manaso
jñātvā bhūtādim avyayam
“O Pṛthos
sūnau, nepaklydusius—didžias sielas—globoja dieviškoji gamta.
Visas savo jėgas jie skiria atsidavimo tarnystei, nes žino, kad
Aš esu Aukščiausiasis Dievo Asmuo, pirmapradis ir neišsenkantis".
Žodis
mahātmā pažymi ne siaurų egoistiškų
interesų, o kilnios dvasios žmones. Atsitinka, kad ir siaurų
egoistiškų interesų žmonės, tesirūpinantys
jutiminiais malonumais, išplečia savo veiklos lauką ir ima
skelbti kurį nors “izmą" — nacionalizmą, humanizmą ar
altruizmą, — norėdami, kad būtų gera kitiems.
Trokšdami suteikti malonumų kitiems — savo šeimai, kaimynams ir
savo šalies ar viso pasaulio žmonėms, patys jie gali jų
atsisakyti. Tačiau tai tas pats jausmų tenkinimas, tiktai
egoekstensyvus. Pasitenkinimo objektas šiuo atveju yra jau ne pats
žmogus, o tam tikra žmonių grupė ar net visa
visuomenė. Materialisto akimis ši veikla verta pagyrimo, tačiau
jokios dvasinės vertės ji neturi. Jos pagrindą sudaro jutiminis
pasitenkinimas, nesvarbu kas jį gautų — paskiras žmogus ar
žmonių grupė. Žmogus gali būti vadinamas mahātma
(kilniadvasiu) tada, kai tenkina Aukščiausiojo Viešpaties
jausmus.
Aukščiau
cituotame "Bhagavad-gītos" posme žodžiai daivīm
prakṛtim byloja apie Aukščiausiojo Dievo Asmens
vidinės, arba malonumo, galios valdžią. Malonumo galia
pasireiškia arba Śrīmati Rādhārāņi pavidalu,
arba kaip Jos ekspansija Lakṣmi — sėkmės deivė. Kai
paskiros sielos, jīvos, yra vidinės galios valdžioje,
joms terūpi kaip patenkinti Kṛṣņą arba Viṣņu.
Tai mahātmos lygis. Kas nepasiekė mahātmos
lygio, tas yra duratmā—siaurų egoistinių interesų ir
menko intelekto žmogus. Tokie žmonės patenka Viešpaties
išorinės galios, mahāmāyos, valdžion.
Tiesą
sakant, visos materialiajame pasaulyje gyvenančios gyvosios esybės
yra mahāmāyos valdžioje, o mahāmāyos
pareiga — sukelti gyvoms būtybėms trejopas kančias: adhidaivika-kleśa
(kančias, kurias sukelia pusdieviai, siųsdami sausras,
žemės drebėjimus ir uraganus), adhibhautika-kleśa
(kančias, kurias sukelia kitos gyvos būtybės, pavyzdžiui,
vabzdžiai arba žmogaus priešai) ir adhyātmika-kleśa
(kančias, kurias sukelia mūsų kūnas ir protas,
pavyzdžiui, psichinės bei fizinės negalios ir kt). Daiva-bhūtātma-hetavaḥ:sąlygotos,
taigi išorinės galios pasmerktos trejopoms kančioms, sielos
patiria įvairiausius vargus.
1) valgyti ir
kaupti daugiau negu būtina
Pagrindinė
problema, su kuria susiduria sąlygotos sielos — gimimas, senatvė,
ligos ir mirtis. Materialiame pasaulyje norint gyventi tenka dirbti,
tačiau ką daryti, kad darbas padėtų ugdyti Kṛṣṇos
sąmonę? Gyvybei palaikyti reikia maisto, drabužių,
pinigų ir t.t., tačiau nereikia jų kaupti daugiau, negu
būtina svarbiausiems poreikiams patenkinti. Laikantis šio
natūralaus principo, tai padaryti bus visai nesunku.
Gamtoje
gyvos būtybės, kurios yra žemesniosiose evoliucijos pakopose,
nevalgo ir nekaupia daugiau negu reikia. Todėl gyvulių
karalystėje nėra ir ekonominių problemų ar
būtiniausių dalykų trūkumo. Jei gatvėje paliksime
ryžių maišą, atskridę paukščiai sules kelis
grūdelius ir vėl nuskris. Tuo tarpu žmogus nusineš jį
visą. prisivalgys kiek valios, o kas netilpo — kaups palikęs
atsargai. Šventraščiai draudžia kaupti daugiau negu reikia (atyāhāra).
Kadangi šio draudimo nesilaikoma, dabar kenčia visas pasaulis.
Śrīla
Bhaktisiddhānta Sarasvati Ṭhākura “Anuvṛtti” komentare
pažymi, jog spekuliatyvių mąstytojų ar filosofų
scholastų aistringas žinių kaupimas priskirtinas atyāhāros
(nežaboto kaupimo) kategorijai. Pasak "Śrīmad-Bhāgavatam",
scholastiniai šių filosofų samprotavimai, daugiatomė
jų kūryba, kur nė žodžiu neužsimenama apie
Kŗṣņos sąmonę, yra bergždžias ir beprasmis
darbas. Atyāhāros kategorijai taip pat priskiriama karmių,
kurie rašo tomus knygų materialios gerovės kėlimo
klausimais, veikla. Atyāhāros valdžioje esančių
žmonių kategorijai priskiriami ir visi tie, kuriuos domina ne Kṛṣṇos
sąmonė, o galimybė sukaupti kuo daugiau materialių
vertybių — ir mokslo žinių, ir pinigų.
Karmiai dirba, stengdamiesi sukaupti kuo
daugiau turto ateinančioms kartoms. Taip jie elgiasi todėl, kad
nežino savo likimo. Susirūpinę, galvodami vien apie tai, kaip
uždirbti kuo daugiau pinigų sūnums ir anūkams, kvaili karmiai
visiškai nenutuokia, kur atsidurs kitą gyvenimą. Yra nemaža
pavyzdžių, kurie iliustruoja šią mintį. Kartą
vienas labai įtakingas ir klestintis karmis paliko sūnums ir
anūkams didžiulius turtus, o pats pagal savąją karmą
gimė batsiuvio šeimoje, kuri gyveno greta to namo, kurį
ankstesniame gyvenime jis pastatė vaikams. Kartą, kai tasai batsiuvys
atėjo į namus, kuriuose anksčiau gyveno, jo buvę
sūnūs ir anūkai apkūlė jį batais. Kol karmiai
ir jñāniai nesusidomės Kṛṣṇos
sąmone, jie ir toliau švaistys savo gyvenimą beprasmiams
darbams.
Reikia
vengti bendrauti ir su mayavādžiais, kurie
piktžodžiauja prieš vaiṣṇavus (bhaktus). Bhukti-kāmiai,
kurie geidžia materialios laimės, mukti-kāmiai, kurie
trokšta išsivadavimo įsiliedami į beformio Absoliuto
(Brahmano) būtį, ir siddhi-kāmiai, kurie nori pasiekti
tobulumo mistinėje jogoje, — visi jie priskiriami prie atyāhārių.
Bendrauti su tokiais žmonėmis apskritai nepageidautina.
2) vaikytis sunkiai
pasiekiamų žemiškų tikslų
Be to,
kaupimas ir persivalgymas reikalauja didžiulių ir visiškai
beprasmių pastangų (prayāsa). Dievas sutvarkė, kad
kiekvienas žmogus, jei jis turi sklypą ir neužtrūkusią
karvę, galėtų taikiai gyventi. Norint užsidirbti
pragyvenimui, visiškai nebūtina kažkur
važiuoti—užsiauginti grūdų ir turėti pieno galima
visur. Taip galėtume išspręsti visas ekonomines problemas.
Laimė, žmogus apdovanotas tobulesniu protu ir gali ugdyti Kṛṣṇos
sąmonę, stengtis pažinti Dievą, suprasti, kas mus sieja su
Juo, ir pasiekti galutinį gyvenimo tikslą—pamilti Dievą. Deja,
vadinamasis civilizuotas žmogus, kuriam Dievo pažinimas nerūpi,
naudojasi savo protu, kad daugiau pasiglemžtų,
pataikauja liežuviui. Dievas sudarė puikiausias sąlygas, kad
niekam pasaulyje netrūktų grūdų ir pieno, tačiau,
užuot pasinaudoję dovanotu tobulesniu protu Dievo sąmonei
ugdyti, “protingieji" žmonės naudojasi juo kurdami tai, ko jiems
nereikia ar net kenkia. Taip atsiranda gamyklos, skerdyklos, viešieji
namai ir alkoholio parduotuvės. Patarimą daug nekaupti,
nepersivalgyti ir nešvaistyti savo jėgų nereikalingiems
patogumams žmonės supranta kaip mėginimą grąžinti
juos į pirmykščio žmogaus būseną. Dauguma
žmonių nenori kukliai gyventi ir kilniai mąstyti. Tai jų
bėda.
Žmogui
gyvenimas suteiktas pažinti Dievą, ir todėl jis apdovanotas
tobulesniu protu. Kas tiki, kad sugebėjimas mąstyti turi padėti
mums tobulėti, turėtų vadovautis Vedų raštų
nurodymais. Pasinaudojęs šiais didžiųjų
autoritetų nurodymais, žmogus įgis tobulų žinių,
ir jo gyvenimas atgaus tikrąją prasmę.
“Śrīmad-Bhāgavatam"
(1.2.9) Śrī Sūta Gosvāmi paaiškina, kokia yra tikroji
žmogaus dharma:
dharmasya hy āpavargyasya
nārtho ’rthāyopakalpate
nārthasya dharmaikāntasya
kāmo lābhāya hi smṛtaḥ
“Iš tikrųjų bet kuri
nurodytoji veikla [dharma] atliekama tam, kad pasiektume galutinį
išsivadavimą. Nurodytos veiklos tikslas—jokiu būdu ne materiali
nauda. Be to, atliekantis kilniausiąją tarnystę [dharma]
neturi naudotis materialiais pasiekimais, kad dar labiau skatintų
jutimų tenkinimą".
Pirmas
žingsnis civilizuotos visuomenės link — atlikti savo pareigas taip,
kaip reikalauja šventraščiai. Žmogaus protas turi
lavėti, kad suprastų savo svarbiausiąją dharmą.
Pasaulis išpažįsta įvairius tikėjimus — induizmą,
krikščionybę, judaizmą, islamą, budizmą ir
kitus, nes be religijos žmogus nesiskiria nuo gyvulio.
Kaip
minėta (dharmasya hy āpavargyasya nārtho ’rthāyopakalpate),
religijos uždavinys — ne pamaitinti žmogų, o padėti jam
išsivaduoti. Kartais žmogus prisigalvoja vadinamųjų
religijos mokymų, kurie žada jam materialią pažangą.
Deja, kokie jie tolimi tikrosios dharmos tikslams. Religija—visų
pirma Dievo įstatymų supratimas, kadangi deramai vykdydami juos, mes
galų gale išsivaduosime iš materijos nelaisvės. Tai ir yra
tikrasis religijos tikslas. Deja, žmonės supranta religiją kaip
priemonę materialiai gerovei pasiekti ir išpažįsta ją,
skatinami atyāhāros, didžiulio noro materialiai
klestėti. Tikroji religija moko žmones pasitenkinti tuo, kas
būtiniausia, ir kartu ugdyti Kŗṣņos sąmonę. Tam
tikros materialios gerovės reikia, tačiau tikroji religija nustato
ribą, už kurios būtiniausių poreikių tenkinimas
baigiasi. “Jīvasya tattva-jijñāsā”: tikrasis
gyvenimo tikslas—klausti apie Absoliučiąją Tiesą. Jeigu mes
stengiamės (prayāsa) pažinti ne
Absoliučiąją Tiesą, vadinasi, tolydžio vis labiau
rūpinamės savo dirbtiniais poreikiais. Žmogus, siekiantis
dvasinio tikslo, neturėtų švaistyti jėgų materialiems
tikslams.
3) be būtinumo
kalbėti pasaulietinėmis temomis
Kita
kliūtis dvasinio tobulėjimo kelyje—prajalpa, nereikalingos
šnekos. Susitikę su draugais, mes tuoj pat imame taukšti niekus,
kvaksėti kaip varlės. Kalbėti reikia apie Kṛṣṇos
sąmonės judėjimą. Nedalyvaujantys Kŗṣņos sąmonės
judėjime skaito šūsnis laikraščių,
žurnalų, romanų, sprendžia kryžiažodžius ir
užsiima kitais niekais. Jie beprasmiškai švaisto savo
brangų laiką ir jėgas. Vakarų šalyse žmonės,
sulaukę garbingo amžiaus ir pasitraukę iš aktyvaus
gyvenimo, žaidžia kortomis, žvejoja, žiūri
televizorių ir postringauja apie politiką bei gyvenimą. Visi
čia minėtieji ir panašūs į juos tušti
užsiėmimai priskiriami prajalpos kategorijai. Išmintingam
žmogui, besidominčiam Kṛṣṇos sąmone, tokie
dalykai neturėtų rūpėti.
4) laikytis
šventraščių nurodymų bei reikalavimų dėl
jų pačių, arba visiškai juos atmesti
Šventraščių
taisyklių ir nurodymų laikymasis dėl greitos naudos — principas,
kurį gina pragmatikai, — vadinasi niyama-āgraha, o
śāstrų taisyklių bei nurodymų, skirtų
mūsų dvasiniam tobulėjimui paskatinti, ignoravimas vadinasi niyama-agraha.
Žodis āgraha reiškia “nusiteikimas ką nors
pripažinti", o agraha—”nusiteikimas nepripažinti".
Pridėję ir vieną, ir kitą žodį prie
žodžio niyama (“taisyklės ir nurodymai"),
turėtume žodį niyamāgraha. Taigi niyamāgraha
turi dvi prasmes, kurios priklauso nuo konteksto. Besidomintys Kṛṣṇos
sąmone turėtų laikytis taisyklių ir nurodymų ne tam,
kad materialiai klestėtų, o kad tobulėtų Kṛṣṇos
sąmonėje. Griežtai laikytis reguliatyvių principų —
reiškia atsisakyti draudžiamo sekso, mėsos valgymo,
azartinių žaidimų ir svaigalų vartojimo.
5) bendrauti su
pasaulietinės mąstysenos žmonėmis
Jana-saṅga
— tai bendravimas su
tais, kurie nesidomi Kṛṣṇos sąmone. Tokio bendravimo
reikėtų visiškai atsisakyti. Štai kodėl
Śrīla Narottama dāsa Ṭhākura patarė mums gyventi
su atsidavusiais Kṛṣṇos pasekėjais (bhakta-sane
vāsa). Reikia nuolat tarnauti Viešpačiui, tarnauti Jam kartu
su kitais bhaktais. Bendravimas su tais, kurie dirba bendrą darbą,
padeda pasiekti gerų rezultatų. Suprasdami tai, materialistai steigia
įvairias asociacijas ir klubus, stengiasi vienyti savo pastangas. Antai
verslo pasaulyje egzistuoja fondų biržos, prekybos rūmai ir
kitos institucijos. Tarptautinę Kṛṣṇos sąmonės
organizaciją mes irgi įkūrėme, kad suteiktume
žmonėms galimybę bendrauti su tais, kurie nepamiršo Kṛṣṇos.
Turėti šių dvasinių kontaktų kasdien vis lengviau, nes
ISKCON'as, organizacija, kuri teikia visuomenei šią galimybę,
nuolat plečiasi. Norėdami pažadinti savyje
glūdinčią Kŗṣņos sąmonę, į
mūsų organizaciją stoja daug žmonių iš
įvairių pasaulio kontinentų.
6) geisti
materialių laimėjimų
Noras
praplėsti savo sąmonę užsiimant mistine joga,
įsiliejus į brahmano būtį ar pasiekus
materialią gerovę, kuri leidžia įvykdyti bet kurias
mūsų užgaidas, — tai godumas (laulya). Bet kuris
materialios sėkmės siekimas arba pastangos padaryti tariamą
dvasinę pažangą yra kliūtis kelyje į Kŗṣņos
sąmonę.
Šiuolaikiniai
ginkluoti konfliktai tarp kapitalistų ir komunistų kyla dėl to,
kad nepaisoma Śrīlos Rūpos Gosvāmio patarimo atsisakyti atyāhāros.
Kapitalistai šiandien sukaupė kur kas daugiau turtų negu jiems
reikia, o komunistai iš pavydo visus jų turtus ir nuosavybę nori
nacionalizuoti. Deja, komunistai neišmano, kaip išspręsti turto
paskirstymo problemą. Tad kapitalistų turto perėjimas į
komunistų rankas dar nieko neišsprendžia. Nesutikdama su
šių dviejų stovyklų pažiūromis, Kṛṣṇos
sąmonės ideologija teigia, jog visi turtai priklauso Kṛṣṇai.
Taigi, kol šie turtai nepereis į Kṛṣṇos rankas,
žmonija savo ekonomikos problemų negalės išspręsti.
Atiduodami turtus į komunistų ar kapitalistų rankas mes nieko
nelaimėsime. Vienas žmogus, pamatęs besivoliojantį
gatvėje šimto dolerių banknotą, paims jį ir
įsidės sau į kišenę. Jis pasielgs
nesąžiningai. Kitas, pamatęs pinigus, nepasilenks jų
paimti, nutaręs neturįs teisės liesti to, kas jam nepriklauso.
Nors antrasis žmogus svetimų pinigų ir nepasisavino,
neišleido jų savo reikalams, deja, jis nežino, kaip su
šiais pinigais derėtų pasielgti. Dar kitas, pamatęs
pamestą šimto dolerių banknotą, pakels jį, suras
tą banknotą pametusį žmogų ir sugrąžins
pinigus savininkui. Toks žmogus pinigų nesisavina ir nepraeina pro
šalį, palikdamas juos gatvėje. Pakėlęs pinigus ir
atidavęs juos pametusiam žmogui, jis pasielgia ir dorai, ir išmintingai.
Kapitalistų
turto perdavimas į komunistų rankas neišsprendžia
svarbiausios šiuolaikinės politikos problemos, nes, kaip rodo
patirtis, gavęs pinigų komunistas išleidžia juos
jutiminiams malonumams. Visi pasaulio turtai priklauso Kṛṣṇai,
o visos gyvos būtybės, kad ir kas jos būtų —
žmonės ar kitokie gyviai, — turi prigimtinę teisę naudotis
Dievo nuosavybe gyvybei palaikyti. Jei žmogus— nesvarbu, komunistas ar
kapitalistas — ima daugiau negu būtina gyvybei palaikyti, jis yra vagis,
ir gamtos dėsniai jį nubaus.
Pasaulio turtai skirti visų gyvų
būtybių gerovei — taip yra Motinos Gamtos sumanyta. Kiekvienas
iš mūsų turi teisę naudotis Viešpaties turtais.
Išmokę protingai naudotis Viešpaties nuosavybe, žmonės
niekada nebesikėsins pažeisti vieni kitų teisių. Tiktai
tada bus galima sukurti idealią visuomenę. Esminis tokios
visuomenės principas suformuluotas pirmoje "Śrī
Īśopaniṣados" mantroje:
īśāvāsyam
idam sarvaṁ
yat kiñca jagatyāṁ jagat
tena tyaktena bhuñjīthā
mā gṛdhaḥ kasya svid dhanam
“Visa, kas
gyva ir negyva šioje visatoje, priklauso Viešpačiui ir yra Jo
valioje. Todėl imti reikia būtiniausius dalykus, kurie skirti mums
kaip mūsų dalis, ir nesikėsinti į kitką, gerai
suvokiant, kam viskas priklauso".
Kṛṣṇos
bhaktai labai gerai žino, kad materialus pasaulis Viešpaties
sumanytas tobulai, ir visos gyvosios būtybės gali čia patenkinti
savo gyvybines reikmes, nesikėsindamos viena į kitos gyvybę ir
teises. Tobula pasaulio sandara numato kiekvienam jo dalį,
atsižvelgdama į tikruosius poreikius, taigi žmonės gali
taikiai gyventi, vadovaudamiesi principu: “Gyvenk kukliai ir kilniai
mąstyk". Deja, materialistai, netikintys Dievo sumanymą ir
nesistengiantys dvasiškai tobulėti, piktnaudžiauja Dievo
dovanotu gebėjimu mąstyti, naudodamiesi juo kaip įrankiu materialiems
turtams kaupti.
Geisdami
pagerinti savo materialią būklę, jie kuria naujas visuomenines
sistemas, tokias, kaip kapitalizmas ar materialistinis komunizmas. Nei Dievo
įstatymai, nei aukščiausias tikslas jiems nerūpi.
Besistengdami numalšinti savo nepasotinamą alkį jutiminiams
malonumams, jie tapo nepralenkiami sugebėjimu išnaudoti panašias
į save gyvąsias būtybes.
Kai
visuomenė atsikratys šių elementarių ydų, kurias
išvardijo Śrila Rūpa Gosvāmis (atyāhāra,
etc.), priešiškumai tarp žmonių ir gyvulių, kapitalistų
ir komunistų ir kiti išnyks. Be to, bus išspręstos visos
problemos, kurios kyla dėl politinių nesutarimų ir ekonomikos
nestabilumo. Tokią gryną sąmonę padeda pažadinti
teisingas dvasinis išsilavinimas ir moksliškai pagrįsta
praktika, kurią visuomenei ir siūlo Kṛṣṇos
sąmonės judėjimas.
Kṛṣṇos
sąmonės judėjimas siūlo gyventi dvasinėje sandoroje,
kuri atneštų pasauliui taiką. Kiekvienas išmintingas
žmogus turėtų išgryninti savąją sąmonę
ir įveikti čia suminėtąsias šešias kliūtis
atsidavimo tarnystės kelyje, prisidėdamas prie Kṛṣṇos
sąmonės judėjimo ir skirdamas jam visą savo laiką ir
jėgas.
KLAUSIMAI:
1. Išvardinkite
šešis veiksnius, kurie sunaikina atsidavimo tarnystę.
2. Pateikite
pavyzdžius, iliustruojančius šiuolaikinę atyaharą.