ŠEŠI PRINCIPAI, PALANKŪS ATSIDAVIMO TARNYSTEI
Tikras ir netikras atsižadėjimas
Śrīla Rūpa Gosvāmis „Bhakti
Rasāmṛta Sindhu“ rašo apie tai, kas yra atsidavimo
tarnystė. Jis sako, kad tai visų pirma praktika, veikla. Yra
žmonių, kurie sako, kad meditacija, proto sutelkimas į
vieną objektą ar į jokį objektą, ir yra dvasinė
praktika. Tačiau Prabhupāda teigia, kad meditacija yra skirta tiems,
kurie nemoka dvasiškai veikti. Tuo atveju geriau medituoti, nei daryti
nesąmones.
Tikroji dvasinė veikla reiškia
viską panaudoti Kṛṣṇai. Materialius dalykus taip pat
galima sudvasinti naudojant juos pamokslavimo misijai. Kṛṣṇa „Bhagavad-gītoje“
sako, kad nėra jam brangesnio bhakto už tą, kuris Kṛṣṇos
mokymą pasakoja kitiems. Todėl neabejotinai, pamokslavimas yra
atsidavimo tarnystė ar dvasinė veikla. Pamokslaudamas ir tam
naudodamas materialias priemones žmogus neužsitraukia karmos ir
niekuo nerizikuoja, nes jį saugo pats Kṛṣṇa. Todėl
užsiimantis dvasine praktika nieko neprarastų, net jei paliktų
atsidavimo tarnystės kelią dėl susiklosčiusių
aplinkybių ar dėl savo silpnumo.
Apie tikrą atsižadėjimą
arba kaip viską panaudoti Kṛṣṇos Sąmonėje, „Bhakti
Rasāmṛta Sindhu“ (2.255-256) sako:
anāsaktasya viṣayān
yathārham upayuñjataḥ
nirbandhaḥ kṛṣṇa-sambandhe
yuktaṁ vairāgyam ucyate
prāpañcikatayā buddhyā
hari-sambandhi-vastunaḥ
mumukṣubhiḥ parityāgo
vairāgyaṁ phalgu kathyate
„Kai žmogus neprisirišęs prie juslinių
objektų ir tuo pačiu metu viską priima sąryšyje su Kṛṣṇa,
tas yra teisingoje padėtyje virš savininkiškumo. Iš kitos
pusės tas, kuris viską atmeta nežinodamas apie ryšį su
Kṛṣṇa, to atsižadėjimas nepilnas.“
6 Atsidavimo tarnystei palankūs veiksniai
Śrīla
Rūpa Gosvāmis “Pamokymų nektaro” 3 posme sako:
utsāhān
niścayād dhairyāt
tat-tat-karma-pravartanāt
saṅga-tyāgāt sato vṛtteḥ
ṣaḍbhir bhaktiḥ prasidhyati
„Šeši principai yra palankūs atlikti tyrą
atsidavimo tarnystę: (1) būti entuziastu, (2) stengtis su
įsitikinimu, (3) būti kantriu, (4) veikti pagal reguliuojančius
principus [tokius kaip śravaṇaṁ kīrtanaṁ viṣṇoḥ
smaraṇam – klausytis ir giedoti ir atsiminti Kṛṣṇą],
atsisakyti neatsidavusiųjų kompanijos, ir (6) sekti
ankstesniųjų ačarjų pėdomis. Šie principai
užtikrina tyros atsidavimo tarnystės visišką
sėkmę.“
Entuziazmas – utsāha
Tai veržimasis pasiekti rezultatą.
Jei nebūtų entuziazmo, visi mūsų norai nueitų perniek.
Visas mūsų judėjimas yra varomas entuziazmo. Žmonės
aplinkiniame pasaulyje sukuria labai daug įstatymų, potvarkių,
taisyklių. Visa tai reikalinga tam, kad priversti visuomenę bent
kažką daryti, nes žmonės neturi entuziazmo aukotis dėl
kitų. Jie jaučia įkvėpimą tik siekdami savo
malonumų, bet dažnai tai prieštarauja aplinkinių
interesams. Todėl reikalingi įstatymai. Kṛṣṇos
sąmonės judėjime taip pat slypi pavojus, pamiršus
tarnystės dvasią ieškoti asmeninio pasitenkinimo ar ramybės
kitų sąskaita. Jei nėra tarnystės dvasios ir
įkvėpimo, iškyla poreikis kurti taisykles, ribojančias
netyrų bhaktų norą tenkintis. Kitokiu atveju Kṛṣṇos
sąmonės judėjime nereikia jokių taisyklių. Ne dėl
taisyklių žmonės pradeda praktikuoti Kṛṣṇos
sąmonę, o dėl įkvėpimo: “Aš turiu tai padaryti,
aš galiu tai pasiekti” - tai vadinama entuziazmu. Atsidavusieji, kurie
atlieka tarnystę be entuziazmo, greitai nusivilia tokia atsidavimo
tarnyste. Entuziazmas reikalingas net materialiame gyvenime. Be entuziazmo
galima tik egzistuoti, tačiau su entuziazmu atliekant veiklą, galima
pasiekti tikslą, kuris atrodo nepasiekiamas. Entuziazmas reiškia
užsigriebti daugiau, nei atrodo galima padaryti. Egzistuoja taip pat
klaidingas entuziazmas, pasireiškiantis pasiaukojimo tarnystės
pradžioje, kuomet bhaktas galvoja, kad gali visą pasaulį
atvesti pas Kṛṣṇą. Tai vadinama utsaha mayi –
klaidingu entuziazmu, nes jis greitai išblėsta. Reikia užsibrėžti
realų tikslą, nors ir sunkiai pasiekiamą, o tada jo siekti. Mums
reikia užsibrėžti tikslą – sugrįžti atgal namo,
atgal pas Dievą dar šiame gyvenime. Prabhupāda mokė, kad
tai vienintelis dalykas, ką galime iš tikrųjų pakeisti.
Nereikia užsibrėžti utopiškų tikslų, tokių
kaip tapti laimingu šiame pasaulyje, arba suderinti materialią
pažangą su dvasine. Toks entuziazmas yra tuščias energijos
švaistymas. Kartais žmonės fantazuoja, kaip jie pakeis visą
pasaulį. Verčiau galvoti, kaip pakeisti save. Entuziazmu vadinamas
nuoširdus troškimas tapti tyru Kṛṣṇos bhaktu.
Pastangos su tikėjimu – niścaya
Žodis niścaya
reiškia tvirtą
įsitikinimą. Kai žmogus užsibrėžia sau
tikslą, jis turi tikėti, kad pasieks šį tikslą, kitokiu
atveju jo laukia nusivylimas. Bhaktas turi pasitikėti Kṛṣṇos
žodžiais: “Mano atsidavęs niekuomet nepražus”. Net jei dabar
nesijaučiame labai tvirtai atsidavimo tarnystės kelyje, nereikia manyti,
kad Kṛṣṇa mus pamiršo. Bhaktas visuomet pasitiki Kṛṣṇa.
Tai vadinama niścaya. Laikui bėgant, kai bhaktas
įgyja vis daugiau ir daugiau patirties Kṛṣṇos
sąmonėje, jo įsitikinimas tampa vis stipresnis. Bhaktas neofitas
šventraščiuose vadinamas kaniṣṭḥa
adhikārī. Ka niṣṭha – reiškia „koks
tikėjimas“. Bhaktas neofitas gali labai greitai pakeisti savo
įsitikinimus. Jis gali supykti ant kitų bhaktų ar
susitikti kitos religijos pamokslautoją ir palikti Kṛṣṇos
sąmonės judėjimą. Kai bhaktas sužino apie Kṛṣṇą
vis daugiau ir daugiau, ir auga jo pasitikėjimas dvasiniu mokytoju (guru
niṣṭha), tada niekas negalės įtikinti jį mesti pasiaukojimo
tarnystę, net jei jam ir pritrūktų argumentų diskusijoje.
Jis bus įsitikinęs: „aš nežinau atsakymo į
šį klausimą, aš nesugebu paneigti šio žmogaus
argumentų, bet aš įsitikinęs, kad mano dvasinis mokytojas
sugebėtų išspręsti šią situaciją teisingai.“
Kantrybė bei pasiryžimas – dhairya
Prisiminkime žvirblio pavyzdį. Kai
vandenynas nusinešė jo kiaušinius, jis nenuleido sparnų ir
nepradėjo dejuoti, o pasiryžo atgauti kiaušinius. Jis iš
pradžių prašė vandenyno gražinti kiaušinius, o po
to nusprendė išgerti visą vandenyną. Visi juokėsi
iš žvirblio pasiryžimo tačiau apie šį
atsitikimą išgirdęs paukštis Garuḍa nusprendė
padėti užsispyrusiam žvirbliui. Kadangi Garuḍai nėra
nieko neįmanomo, Vandenynas buvo greitai priverstas grąžinti
kiaušinius žvirbliui. Tokiu būdu mūsų pastangos
niekuomet nenueina veltui, jei jos susijusios su pasiaukojimo tarnyste. Net jei
rezultatas laukia toli ateityje, atsidavęs niekuomet nenuleis rankų. Pasiaukojimo
tarnystės praktika gali pasirodyti labai sunki ar ilga, bet jei
žmogus tvirtai ir kantriai laikosi jos principų, neišvengiamai ateis
rezultatas. Śrīla Prabhupāda pateikė pavyzdį apie
jauną merginą, kuri ištekėjo ir iš karto užsinorėjo
vaiko. Bet kūdikis negali gimti iš karto, reikia kad praeitų tam
tikras laikas. Yra tokių, kurie sako: “Aš nejaučiu
įkvėpimo atlikdamas pasiaukojimo tarnystę”. Atsakymas jam
būtų: “Neskubėk, viskam yra savo laikas. Svarbiausia tęsk
toliau”.
Reguliuojančių principų laikymasis – tat
tat karma pravartana
Kad pasiektume tikslą, kurį gavome
iš dvasinio mokytojo ir Kṛṣṇos, turime daryti tai,
ką jie liepė, tai yra laikytis tam tikrų dvasinio gyvenimo
taisyklių ir apribojimų. Dauguma žmonių nemėgsta
apribojimų, nes galvoja, kad dvasinis gyvenimas yra laisvė nuo visų
apribojimų. Tačiau jie nesupranta, kad iki tikro dvasinio gyvenimo
veda ilgas kelias, kuriame galioja savos eismo taisyklės. Jei yra kelias,
yra ir kelių taisyklės, kad vieni eismo dalyviai nesudarytų
problemų kitiems. Taisyklės yra reikalingos, kad visada atsimintume Kṛṣṇą
ir niekuomet Jo nepamirštume.
Atsisakymas bendrauti su
materialistais – saṅga tyāga
Šis principas iš tiesų
reiškia bendrauti su bhaktais. Kadangi nebendrauti mes negalime,
tai nebendrauti su materialistais reiškia bendrauti su
transcendentalistais. Kiekvienas ieško kompanijos pagal save. Varnoms
nepatinka gulbių draugija, lygiai taip pat ir gulbės
nesisukinėja tarp varnų. Todėl norintis iš tiesų
suprasti Kṛṣṇą turi bendrauti su tokiais pat, arba su
tais, kurie Kṛṣṇą supranta. Visos Kṛṣṇos
Sąmonės judėjimo šventyklos buvo įkurtos tam, kad bhaktai
galėtų bendrauti, gyventi ir dirbti kartu. Jei nebendrausime su bhaktais,
greitai išeisime pas materialistus. Tačiau, jei materialistai nuolat
sukinėjasi bhaktų bendrijoje, jie greitai tampa bhaktais.
Tokia bendravimo galia. Bhaktivinoda Ṭhākura rašo:
“Bendravimas su ne bhaktais sukelia nepagarbą
atsidavusiems (sadhu ninda), todėl bhaktai rūpestingai
stengiasi tokio bendravimo išvengti. Materialistiškas bendravimas
arba asat sanga yra 2 rūšių: bendravimas su
priešinga lytim ir bendravimas su tais, kurie neturi atsidavimo
Viešpačiui.
Bendravimas su moterimis yra trijų rūšių:
bendravimas su savo žmona nesilaikant Vedų tradicijos, bendravimas su
moterimi anapus santuokos siekiant su ja užsiimti neleistina veikla,
bendravimas su vyrais, pernelyg prisirišusiais prie moterų. Bendravimu
su žmona, kurio nepateisina šventraščiai vadinamas toks
bendravimas santuokoje, kur vyrą kontroliuoja žmona. Tad, tik jeigu
žmogus vedė pagal nustatytas taisykles ir laikosi vedybinio gyvenimo
principų, jei žmona paklusni savo vyrui, o vyras elgiasi kaip sādhu,
tik toks bendravimas laikomas bona fide. Kitos bendravimo formos
laikomos asat.
Bendravimas su tais, kurie neturi atsidavimo
Viešpačiui yra trijų rūšių: bendravimas su māyāvādžiais,
bendravimas su apsimetėliais ir bendravimas su ateistais. Māyāvādžiai
tiki, kad Viešpats ir jie patys yra laikinos būtybės, ir kad
Viešpaties mūrti (Dievybės) pavidalas yra materialus. Apsimetėliai,
nors ir neturi tikro pasiaukojimo ar atsižadėjimo, apsimeta bhaktais,
kad galėtų iš to pragyventi. Ateistai netiki jokiu Dievo
pavidalu. Šitie žmonės gali sakyti, kad jie yra bhaktai,
ir publika gali juos netgi pripažinti tokiais, jei bhaktas atsisako
bendrauti su tokiais žmonėmis, tai nėra laikoma
įžeidimu (sadhu ninda).
Iš tiesų reikia vengti ir tų, kurie kritikuoja
žmogų, atsisakiusį šios asat kompanijos. Todėl
rimtas bhaktas, atsisakydamas asat sangos (nes tai nesukelia sadhu
nindos) ir išimtinai priimamas Švento vardo prieglobstį, be
abejonės gaus premos lobį. Galima pažymėti, jog norint
tinkamai eiti link premos, reikia išmokti skirti vaiṣṇavą
nuo ne vaiṣṇavo, nes reikia vengti vaiṣṇavų
kritikos ir siekti jų bendravimo, visiškai atmetant ne vaiṣṇavų
draugiją. Taip pat reikia išmokti skirti vaiṣṇavų
tipus pagal jų dvasinės pažangos lygį.” (“Harinama Cintamani”)
Ką daryti tiems bhaktams, kurie gyvena su
materialistais ir su jais dirba? Bhaktivinoda Ṭhākura paaiškina,
kas yra bendravimas ir koks bendravimas yra netinkamas. Jis sako, kad
bendravimas užsimezga tuomet, kai į jį įdedame savo
širdį, savo simpatijas. Kai bendraujame su materialistais iš
pareigos, atlikdami darbą, tai nėra laikoma materialistišku
bendravimu. Ką bedarytume kartu su materialistais, neturėtume į
santykius su jais įdėti savo širdies. Taip pat nereikia
žavėtis materialistais, net jei jie parodo ypatingus sugebėjimus
ar gražias savybes. Iš kitos pusės, bendraudami nors ir su
netobulais bhaktais, į šiems santykiams turėtume atiduoti
visą širdį ir meilę.
Keli nepalankaus bendravimo pavyzdžiai:
- Žiūrėti
komercinius kino filmus;
- Žiūrėti televizorių
ir video filmus, kuriuos kūrė ne bhaktai.
- Skaityti noveles ir kitų ne bhaktų
rašinius.
- Skaityti laikraščius ir
žurnalus, kuriuose kalbama apie filmus, sportą, politiką,
seksą, socialinius dalykus ir t.t.
- Lankytis vietose, kurios susijusios su
jusliniu pasitenkinimu, tokiose kaip restoranai, vasarvietės,
pliažai ir t.t.
Tokia veikla paprasčiausiai užteršia
sąmonę ir skatina žmogų laužyti reguliatyvius
principus.
Sekimas ācāryų
pėdomis – sato vṛtti
Tai reiškia būti paprastam ir
tiesiam. Jokios diplomatijos, jokio dviveidiškumo. Rezultatas pasiektas
greitai yra tik dalis rezultato. Ši dalis gali būti maloni,
tačiau ji yra tik pradžia tikrosios kančios. Žmogus turi
būti garbingas, ir jei kažko nepasiekia paprastai, jis neturi leistis
į suktus žaidimus. Žodis vṛtti reiškia
veiklą, kurios pagalba žmogus išlaiko savo kūną ir
sielą kartu. Kiekvienas žmogus kažką daro dėl savo
kūno. Tyras bhaktas nesirūpina kūnu, nes juo tiesiogiai
pasirūpins pats Kṛṣṇa. Tačiau sādhana
bhakti pakopoje praktikuojantis turi teisingais metodais išlaikyti
savo kūną. Vedos aprašo 4 socialinio ir 4 dvasinio gyvenimo
skyrius, ir netgi juose gana didelė socialinių padėčių
įvairovė. Kokią padėtį varṇų ir āśramų
sistemoje beužimtų sādhaka, jis gali rasti
šventojo vaiṣṇavo, užėmusio tokią pat
padėtį, pavyzdį. Iš jo galima pasimokyti, kaip tinkamai
elgdamasis jis išlaikė savo kūną ir atliko pasiaukojimo tarnystę.
Tokiais pavyzdžiais turime sekti, vengdami pagundos išsilaikyti
greitais, bet netinkančiais pagal padėtį metodais.
KLAUSIMAI
1.
Išvardinkite
sanskritu ir paaiškinkite 6 principus, kurie skatina atsidavimo
tarnystę.