VEDOS
(Prasthana traya)
Trumpa temos apžvalga
Indijos tradicija mini tris svarbiausius
pažinimo šaltinius:
1.
pratyakṣa pramana – tiesioginė arba jutiminė patirtis
(empirizmas). Pratyakṣa išvertus iš
sanskrito reikštų tai, kas yra prieš akis.
2.
anumana pramana – išvada (išvedimas). Pažodžiui
reiškia – žinias, kurios seka iš paskos. Mes matome ryšius tarp įvairių objektų
ir pagal požymius nusprendžiame, kad turi egzistuoti arba tam tikras objektas,
arba ryšys tarp tam tikrų objektų. Turimos žinios sudaro pagrindą atsirasti
kitoms, bet netiesiogiai, išvedimo būdu.
3.
śabda pramana – reiškia autoritetų balsas.
Visos gyvosios būtybės
turi bent keturis trūkumus:
1.
karaṇāpāṭava – juslių netobulumas. Visos mūsų
juslės, net jei jos funkcionuoja ir teisingai, sąlyginai neiškreipdamos
informacijos, visuomet gali priimti tik tam tikrą dalį informacijos, tam tikrą
šviesos spektrą ar garsų ruožą.
2.
vipralipsā – noras arba polinkis apgaudinėti. Net jei
atsirastų žmogus, kuris teigtų, kad neapgaudinėja kitų, tai būtų įrodymas, jog
jis vienas iš didžiausių melagių.
3.
bhrama – tendencija klysti arba iliuzija. Tai
tendencija vienus objektus palaikyti kitais.
4.
pramāda – nedėmesingumas. Net kai juslės priima
kažkokią informaciją, nepavyksta dėmesio išlaikyti ilgai, todėl informaciją
praleidžiame arba darome klaidas.
Vadinasi autoritetas, kuris remiasi jutimine
informacija, negalės perteikti tikrų žinių net apie šį pasaulį, ką jau kalbėti
apie dvasinį.
Veda reiškia žinios. Pirminės žinios yra Vedų
literatūroje. Vedos yra apauruṣeya -
nesukurtos žmogaus. Vedos atėjo iš dvasinio pasaulio ir pats Kṛṣṇa pirmasis
perdavė jas Viešpačiui Brahmai per širdį.
„Bṛhad-araṇyaka Upaniṣadoje“ yra pasakyta:
"Keturios Vedos – būtent Ṛg-Veda, Yajur-Veda, Sāma-Veda ir Atharva-Veda –
išėjo iš didžiojo Dievo Asmens kvėpavimo."
Vedos lyginamos su kalpa vṛkṣa - troškimų medžiu, kadangi jose yra visa tai, kas
įmanoma pažinti. Vedose aprašyti tiek žemiški žmogaus poreikiai, tiek dvasinė
realizacija. Vedos nurodo, kaip žmogui tobulėti pasikeliant iš žemesnės varnos į aukštesnę, ir iš vieno ašramo į kitą.
Aukščiausias Vedų pažinimo tikslas yra Kṛṣṇa
(„vedaiś ca sarvair aham eva vedyo“).
Visą Vedinę literatūrą galima suskirstyti į
tris dalis pagal tai, kam ji skirta.
1.
Karma kāṇḍa – dalis kalbanti apie veiklą. Ji skirta ritualistams,
siekiantiems malonumų (bhukti) šiame ar kitame gyvenime.
2.
Jñāna kāṇḍa – dalis kuri kalba apie transcendencijos
filosofiją. Joje daug nesuprantamų ir paradoksalių dalykų, kurie žavi tik proto
darbininkus. Ši dalis skirta siekiantiems išsivadavimo (mukti)
3.
Upāsanā (bhakti) kāṇḍa – dalis, kuri kalba apie garbinimą
kaip procesą, skirtą pasiekti tikslą. Tai pati vertingiausia Vedų dalis. Ji
skirta tiems, kurie nori išmokti su transcendentine meile tarnauti Dievo
Asmeniui.
Anksčiau buvo tik viena Veda - Yajur veda, kuri aprašė aukų
atnašavimus, kadangi aukomis žmonės apvalydavo savo veiklą. Vyāsadeva,
norėdamas dvasinį procesą Kali yugos
žmonėms padaryti paprastesnį, suskirstė pirminę Vedą į keturias: Ṛg (maldos), Sāma (giesmės), Yajur
(aukojimo maldos), Atharva (kūno ir
pasaulio palaikymas ir naikinimas).
Anksčiau kartu sudėjus Vedas sudarė iš viso
4520 kūrinių. Laikui bėgant dauguma tekstų buvo prarasta. Dabartiniu metu
išliko mažiau nei 6 procentai originalių Vedų.
Visos Vedų žinios dalinamos į tris skyrius,
kurie vadinami śruti, smṛti ir nyāya. Śruti yra
pagrindinė dalis, o smṛti ir nyāya ją palaiko, todėl visos mokslinės
teorijos apie transcendenciją turi atitikti šiuos tris skyrius.
Śruti prasthāna (śruti - tai, kas išgirsta) susideda iš
keturių Vedų ir jų papildinių:
1. Ṛgveda (ṛc - himnas) himnų rinkinys. Ją lydi Āyur (upa)veda (medicininė Veda).
2. Sāmaveda (sāman - giedojimas) giesmių
rinkinys, kur užrašyti ṛgvedos himnai
tačiau su metrais ir melodijomis. Ją lydi gandharva
(upa)veda (muzikinė Veda).
3. Yajurveda (yajus - aukojimo formulė)
aukojimo formulių rinkinys. Ją lydi dhanur
(upa)veda (karinė Veda).
4. Atharvaveda (atharvan -šventiko vardas)
magijos ir užkeikimu rinkinys. Ją lydi sthāpatya
(upa)veda (architektūrinė Veda).
Kiekviena iš 4 Vedų turi 4 dalis:
1. saṁhitā – mantros ir himnai - tai, kas ir sudaro Vedą. Kai sakome Veda,
dažniausiai turime omenyje būtent saṁhitas.
Saṁhitos buvo skirtos brahmacāriams.
2. brāhmaṇa - ritualai, reikalingi aukų atnašavimams ir kitos dukart gimusio
žmogaus gyvenimo taisyklės. Dažniausiai skirti gṛhasthoms.
3. āraṇyaka - ritualų filosofiniai paaiškinimai bei apmąstymai apie ritualų bei
garbinimo prasmę. Skirtos buvo žmonėms, išėjusiems gyventi į mišką (araṇya - miškas). Dažnai āraṇyakos ir brāhmaṇos persipina tarpusavyje.
4. upaniṣada - tai yra filosofiniai tekstai apie būtį ir gyvenimo prasmę.
Nyāya prasthāna - dėsniai, taisyklės
Vyāsadeva yra paties Kṛṣṇos inkarnacija. Jis
sudarė „Vedānta sūtrą“ tam, kad žmonės pajėgtų suprasti Absoliučią Tiesą
neįveikiamos logikos ir argumentų pagalba.
„Vedānta sūtra“ yra trumpa visos Vedų
filosofijos santrauka. Ji prasideda žodžiais “athato brahma jijñāsa” (‘dabar atėjo laikas klausti apie Absoliučią
Tiesą’) ir iš esmės komentuoja Upaniṣadų mokymą.
Upaniṣados yra vadinamos Vedānta,
kadangi veda reiškia žinios, o anta reiškia pabaiga. Upaniṣados yra viso materialaus žinojimo
pabaiga, nes jos kalba apie Absoliutą.
Sūtra – tai vėrinys. Sūtra reiškia tekstą, kuris perduoda visų žinių esmę
minimaliu žodžių kiekiu. Ji turi būti pritaikoma universaliai ir neturi jokių
gramatinių trūkumų.
Pirmos dvi „Vedānta sūtros“ dalys kalba apie
sielos ryšį su Absoliutu, tai vadinama sambandha
jñāna, trečia dalis kalba apie dvasinę veiklą suvokus šį ryšį (abhidheya jñāna), o ketvirtoji dalis apie rezultatą, pasiekiamą veiklos dėka
(prayojana jñāna).
Kadangi „Vedānta sūtros“ aforizmai slepia
savyje labai daug informacijos, jiems reikalingi paaiškinimai - bhāṣyos. Śrīla Vyāsadeva sudarė „Śrīmad
Bhāgavatam“ - natūralų komentarą „Vedānta-sūtrai“.
Savo komentarus „Vedānta sūtrai“ parašė visų
Vedāntos filosofijos mokyklų atstovai. Śrīpāda Śankarācāryos komentarai
vadinami „Śārīraka bhāṣya“. Jis ir jo pasekėjai „Vedāntą-sūtrą“ interpretavo
impersonaliai. Kitos 4 vaiṣṇavų mokyklos (sampradāyos)
pateikė savo personalistinius komentarus, kurie atitinka Vedų tradiciją. Gauḍīya
vaiṣṇavų komentarus, vadinamus „Govinda bhāṣya“, užrašė Baladeva Vidyābhūṣaṇa.
smṛti prasthana (smṛti - tai kas
papasakota) trečioji koja
Ji susideda iš išminčių darbų, įvairių
pasakojimų, įstatymų kodeksų ir t.t.
Skirtingai nuo śruti, šioje
literatūros dalyje ne tiek svarbus pats garsas, kiek prasmė. Todėl įvairios
istorijos yra perpasakojamos skirtingai ir detalės gali nesutapti, tačiau
prasmė išlieka ta pati.
Smṛti literatūra skirstoma į šias dalis:
·
6 vedāṅgos - šešios Vedų
sudedamos dalys (aṅga - dalis,
galūnė). Jos aprašo kaip skaityti Vedas, kaip suprasti Vedas ir kaip panaudoti
Vedas.
·
20
smṛti – įstatymų rinkiniai ir nurodymai, kaip atlikti
pareigas, kaip statyti šventyklas, atlikti aukų atnašavimus, laikytis
tradicijų.
·
18
purāṇų - tai senovės istorijos. Jos paaiškina keturių Vedų mokymą istorijų
forma ir dvasinį gyvenimą padaro lengvesnį, todėl šiame amžiuje jos yra
svarbesnės. Purāṇos suskirstytos pagal gamtos guṇas po 6. „Śrīmad Bhāgavatam“ vadinama amala – tyriausioji purāṇa.
·
2 itihāsos
- tai yra senovės istorijos (iti -
tai, hāsa - buvo). Tai „Rāmāyana“
ir „Mahābhārata“.
·
Tantra, yamala,
āgama, pancarātra – tai didelė grupė susijusių kūrinių, kurie kalba apie
vyrišką ir moterišką principus pasireiškiančius per Dievą ir Jo energiją, śakti. Aprašo įvairių Dievybių
garbinimą, iniciacijos procesą, atsidavimą. Skiriami du tantros keliai – kairysis ir dešinysis. Gaudīya vaiṣṇavai
praktikuoja dešinįjį tantros kelią.
·
Kāvyos – poemos ir nīti śāstros – moraliniai pamokymai.
Plačiau apie temą
Žinių gavimo būdai:
Kiekvienas
išsilavinęs žmogus sugeba atskirti nuomonę nuo žinių. Savo mintis apie pasaulio
reiškinius gali išsakyti kiekvienas, bet jei jos nepagrįstos žiniomis, tai tik
parodo asmenybės kvailumą. Taigi, visos mūsų žinios turi būti pagrįstos, kitaip
jos virsta tikėjimu, sentimentais, įsitikinimais, prietarais. Norėdami būti
tikri, kad įgytas žinojimas yra teisingas, pirmiausia pradedame tirti
šaltinius, iš kurių jis mus pasiekė. Egzistuoja įvairūs informacijos gavimo
būdai, bet jų reikšmė ir patikimumas yra nevienodi. Sanskrito kalba žinių
šaltinis yra vadinamas pramāṇa, o
pažinimo objektas (informacija, kurią pateikia žinių šaltinis) – prameya.
Indijos tradicija mini ne vieną pažinimo
šaltinį. Svarbiausi iš jų yra trys:
1.
pratyakṣa pramana – tiesioginė arba jutiminė patirtis
(empirizmas). Pratyakṣa išvertus iš
sanskrito reikštų tai, kas yra prieš akis.
2.
anumana pramana – išvada (išvedimas). Pažodžiui
reiškia – žinias, kurios seka iš paskos. Mes matome ryšius tarp įvairių objektų
ir pagal požymius nusprendžiame, kad turi egzistuoti arba tam tikras objektas,
arba ryšys tarp tam tikrų objektų. Turimos žinios sudaro pagrindą atsirasti
kitoms, bet netiesiogiai, išvedimo būdu.
3. śabda pramana
– reiškia autoritetų balsas.
Be šių trijų
šaltinių egzistuoja ir kiti, dėl kurių vertingumo ginčijasi įvairios vedinės
mokyklos. Pavyzdžiui, Vedāntos mokykla pripažįsta dar tris pramanas:
·
Upamana pramāṇa – palyginimas arba analogija. Jei
anksčiau matėme, kad kažkoks objektas panašus į kitą, vėliau, susidūrę su tokia
pat situacija, nuspręsime, kad ryšys tarp dalykų arba jų panašumas yra
analogiškas.
·
Arthapatti- pramāṇa – postulatas, tai ką mes deklaruojame kaip akivaizdų faktą,
nereikalaujantį pagrindimo. Klasikinis pavyzdys: jei žmogus dieną badauja, bet
tampa vis pilnesnis, turėtume postuluoti, kad jis valgo naktį. Kitaip sakant, arthapatti yra tai, kas greitai tampa
akivaizdu.
·
Anupalabdhi- pramāṇa – neegzistavimas, nebuvimas, nesuvokiamumas. Apie daikto nebuvimą
galime suprasti iš to, kad jo nėra ten, kur tikimės jį pamatyti. Pavyzdžiui,
klasėje nėra mokytojo. Tai taip pat vienas iš pažinimo šaltinių.
Purāṇų pasekėjai prideda dar dvi pramanas:
- Sambhava pramāṇa – kvalifikuota nuomonė. Virėjas, pamatęs indą, gali pasakyti,
kokį kiekį ryžių jame galima išvirti.
- Aitihya pramāṇa – tradicijos bei papročiai. Jie natūraliai suteikia mums
informacijos apie praeitį, kas teisinga ar neteisinga.
Visi
pažinimo šaltiniai turi savo privalumų ir trūkumų. Nors tai, ką tiesiogiai
matėme ar patyrėme, laikome patikimiausiu informacijos šaltiniu, tačiau jis
visiškai nepadeda mums suvokti virš jutiminių dalykų. Mes negalime pamatyti
rentgeno spindulių, nors jie ir pražūtingi mums. Afrikos gentyse žmonės
naudodavo uraną kūnui bei drabužiams dažyti ir labai greitai mirdavo, taip ir
nesuprasdami nuo ko.
Kadangi visi
kiti įrodymo metodai grindžiami jutimine patirtimi, jie savaime paveldi jai
būdingus trūkumus.
Autoritetų
balsas ar liudijimas priklauso nuo jų kokybės ar lygmens. Juos mes pasirenkame
taip pat pagal savo brandumą ir suvokimą.
Visos gyvosios būtybės turi bent
keturis trūkumus:
- karaṇāpāṭava –
juslių netobulumas. Visos mūsų juslės, net jei jos funkcionuoja ir
teisingai, sąlyginai neiškreipdamos informacijos, visuomet gali priimti tik
tam tikrą dalį informacijos, tam tikrą šviesos spektrą ar garsų ruožą.
- vipralipsā – noras arba polinkis
apgaudinėti. Net jei atsirastų žmogus, kuris teigtų, kad neapgaudinėja
kitų, tai būtų įrodymas, jog jis vienas iš didžiausių melagių.
- bhrama – tendencija klysti arba
iliuzija. Tai tendencija vienus objektus palaikyti kitais.
- pramāda – nedėmesingumas. Net kai
juslės priima kažkokią informaciją, nepavyksta dėmesio išlaikyti ilgai,
todėl informaciją praleidžiame arba darome klaidas.
Vadinasi autoritetas, kuris remiasi jutimine
informacija, negalės perteikti tikrų žinių net apie šį pasaulį, ką jau kalbėti
apie dvasinį. Geriausias įrodymas - tam tikros nusistovėjusios mokslo teorijos,
vedančios žmoniją į pražūtį: darvinizmas, ateizmas, ir t.t.
Taigi, iš kur žmogui, norinčiam įgyti tikrų
žinių apie Dievą ir pasaulį, jų gauti? Vedāntos filosofija teigia: iš Vedų.
Kodėl?
Žodis Veda
kilęs iš Sanskrito veiksmažodžio vid
– pažinti.
Veda reiškia žinios. Pirminės žinios yra Vedų
literatūroje. Vedos yra apauruṣeya -
nesukurtos žmogaus. Vedos atėjo iš dvasinio pasaulio ir pats Kṛṣṇa pirmasis
perdavė jas Viešpačiui Brahmai per širdį.
„Bṛhad-araṇyaka Upaniṣadoje“ 4.5.11 yra
pasakyta: asya mahato bhūtasya
niḥśvasitam etad ṛgvedo yajur vedaḥ sāma vedātharvāṅgirasa. "Keturios
Vedos – būtent Ṛg-Veda, Yajur-Veda, Sāma-Veda ir Atharva-Veda – išėjo iš
didžiojo Dievo Asmens kvėpavimo."
„Bhagavata Purāṇoje“ 6.1.40 pasakyta: vedo nārāyaṇaḥ sākṣāt svayambhūr iti śuśruma. "Vedos yra tiesiogiai Aukščiausias Dievo Asmuo, Nārāyaṇa, ir jos
gimė pačios iš savęs."
Vedų paskirtis aprašyta ten pat: veda-praṇihito dharmo hy adharmas tad-viparyayaḥ. "tai, kas nurodyta Vedose, yra dharma, religijos principai, o tai, kas joms priešinga – vadinama
bedievyste."
Todėl kartais Vedos vadinamos Nārāyaṇos
kvėpavimu. Žinios, gautos iš paties Dievo, turi turėti šiuos požymius:
·
Amžinybė, pastovumas ir tobulumas. Paprastos
žmonių žinios nuolat keičiasi, nes jiems būdingi aukščiau minėti trūkumai.
Tačiau Dievas yra tobulas, todėl ir suteikiamos žinios yra tobulos ir
nekintamos. Jos turi būti pritaikomos visais laikais ir visoms tautoms. Kitaip
sakant, jos nesensta.
·
Pilnumas ir prieštaravimų nebuvimas.
Šios žinios turi būti nuoseklios ir praktiškos
tiek materialiu, tiek dvasiniu požiūriu. Jos turi paaiškinti, kaip žmogus gali
patenkinti kasdieninius materialius poreikius ir tuo pat metu suteikti
laipsnišką tobulėjimo ir apsivalymo procesą.
·
Dieviškos kilmės įrodymai. Kadangi nėra jokio
autoriteto, aukštesnio už Dievą, Jo duotos žinios turi turėti įrodymų apie jų
dievišką kilmę.
·
Žinios perduodamos mokytojų mokinių seka, kuri prasidėjo nuo paties
Dievo. Tai būtina sąlyga, kad žinios išliktų
nepakitusios.
·
Patvirtinamos praktiškai. Pritaikydamas
praktiškai žmogus gali įsitikinti, kad visa tai, ką jis sužinojo, yra tiesa.
·
Patvirtintos išminčių, pasiekusių tobulumą. Visi
didieji išminčiai, žmonijos autoritetai patvirtina Vedų antžmogišką kilmę. Tarp
jų Brahmā, Nārada, Vyāsadeva, Madhvācārya, Śankara, Rāmānuja, Śrī Caitanya Mahāprabhu,
ir t.t.
Vedinėje literatūroje gausu pasakojimų, kaip
Vedų žinios Paties Dievo buvo perduotos žmonėms. Apie tai kalba „Bhagavad-gīta“
4.1-2, taip pat „Bhagavad-gīta“ 15.15, o taip pat „Śrīmad-Bhāgavatam“ 11.14.3.
Vedos lyginamos su kalpa vṛkṣa - troškimų medžiu, kadangi jose yra visa tai, kas
įmanoma pažinti. Vedose aprašyti tiek žemiški žmogaus poreikiai, tiek dvasinė
realizacija. Vedos nurodo kaip žmogui tobulėti pasikeliant iš žemesnės varnos į aukštesnę, ir iš vieno ašramo į kitą. Aukščiausias Vedų pažinimo
tikslas yra Kṛṣṇa („vedaiś ca sarvair
aham eva vedyo“).
Vedos kreipia
visus į vienos, visą egzistenciją pagrindžiančios, priežasties ieškojimus ir
tyrimus. Visos egzistencijos ar realybės priežastis vadinama Absoliučia Realybe
arba Absoliučia Tiesa. Yasmin vijñāte
sarvam evaṁ vijñātaṁ bhavati –
pažinus Absoliučią Tiesą, automatiškai pažįstama viskas. („Muṇḍaka Upaniṣad“ 1.3)
Religingus žmones galima suskirstyti į tris
kategorijas:
1. tuos, kuriems rūpi ritualai;
2. tuos, kuriuos domina religinė filosofija ir
3. tuos, kurie nori pasiekti religijos tikslą.
Pažymėtina tai, kad pirmą ir antrą kategoriją
labiau domina procesas, nei tikslas. Nors jie taip pat kalba apie religijos
tikslą, rimtai jo nesiekia. Visą Vedinę literatūrą galima suskirstyti į tris
dalis pagal tai, kam ji skirta:
1.
Karma kāṇḍa – dalis kalbanti apie veiklą. Ji
skirta ritualistams.
2.
Jñāna kāṇḍa – dalis kuri kalba apie
transcendencijos filosofiją. Joje daug nesuprantamų ir paradoksalių dalykų,
kurie žavi tik proto darbininkus.
3.
Upāsanā kāṇḍa – dalis, kuri kalba apie
garbinimą kaip procesą, skirtą pasiekti tikslą. Tai pati vertingiausia Vedų
dalis.
Didžioji Vedų literatūros dalis kalba apie
veiklą ir ritualus, kadangi jais besidominčių žmonių yra absoliuti dauguma.
Tačiau tai, kad didžioji dalis Vedų kalba apie karmą, nesuteikia karmai
aukščiausio įvertinimo ir tai, kad apie garbinimą kalba nedidelė Vedų dalis, jo
nenuvertina.
Anksčiau
buvo tik viena Veda - Yajur veda,
kuri aprašė aukų atnašavimus, kadangi aukomis žmonės apvalydavo savo veiklą.
Vyāsadeva, norėdamas dvasinį procesą Kali
yugos žmonėms padaryti paprastesnį, suskirstė pirminę Vedą į keturias: Ṛg (maldos), Sāma (giesmės), Yajur
(aukojimo maldos), Atharva (kūno ir
pasaulio palaikymas ir naikinimas) - vyadadhād
yajña-santatyai vedam ekaṁ catur-vidham („Śrīmad Bhāgavatam“ 1.4.19).
Tuomet, kaip
sakoma „Kūrma Purāṇoje“ (Pūrva bhāga 51.18-19), Vyāsadevos pasekėjai toliau
padalino Vedas į 1130 šakų:
eka-viṁśāti-bhedena
ṛg-vedaṁ kṛtavān purā
śākhānāṁ tu śatenaiva yajur-vedam athākarot
sāma-vedaṁ
sahasrena śākhānāṁ prabibheda saḥ
atharvānam atho vedaṁ bibheda navakena tu
Anksčiau Ṛg Veda buvo padalinta į 21 šaką, Yajur
Veda į 100 šakų, Sāma Veda į 1000 šakų ir Atharva Veda į 9 šakas.“ Taigi kartu
sudėjus Vedas sudarė 1130 Saṁhitų, 1130 Brāhmaṇų, 1130 Āraṇyakų ir 1130 Upaniṣadų,
viso 4520 pavadinimų. Laikui bėgant dauguma tekstų buvo prarasta. Dabartiniu
metu išliko tik apie 11 Saṁhitų, 18 Brāhmaṇų, 7 Āraṇyakos ir 220 Upaniṣadų. Tai
sudaro mažiau nei 6 procentus originalių Vedų.
Pirminės Vedos buvo paskleistos tarp žmonių ir
išsišakojo į daugybę šakų. Tokiu būdu nėra žinojimo srities, kuri nebūtų kilusi
iš Vedų. Keturias Vedas Vyāsadeva padalino savo mokiniams:
Ṛg
Veda - Paila Ṛṣiui,
Sāma
Veda - Jaimini Ṛṣiui;
Yajur Veda - Vaiśampayana Ṛṣiui;
Atharva Veda - Angira Muniui, kuris dar žinomas kaip Sumantu Munis.
Purāṇos ir senovės istorijos
- itihāsos taip pat žinomos kaip
penktoji Veda. Jas Vyāsadeva perdavė Romaharśanai.
Kas priklauso Vedų literatūrai išvardina „Chandogya
Upaniṣad“ 7.1.2.
Ṛigvedaṁ bhagavo ‘adhyemi yajurvedaṁ sāmavedamātharvaṇaṁ
Chaturthamitihāsapurāṇaṁ paṅchamaṁ vedānāṁ vedaṁ pitryaṁ rāśiṁ
Daivaṁ nidhiṁ vākovākyamekāyanaṁ devavidyāṁ brahmavidyāṁ
Bhūtavidyāṁ kśatravidyāṁ nakśatravidyāṁ
Sarpadevajanavidyāmetadbhagavo ‘adhyemi
Nārada tarė:
´Pone, aš žinau Ṛg Vedą, Yajur Vedą, Sāma Vedą ir kaip ketvirtą Atharvan,
kaip penktą Itihasa-Purāṇą (Bharata),
Vedų Vedą (gramatika), Pitrya
(taisyklės kaip atlikti aukas protėviams), Raśi
(skaičių mokslas), Daiva (pranašavimo
mokslas), Nidhi (moklas apie laiką), Vacovidya (logika), Ekayana (etika), Devavidya
(etimologija), Brahma-vidya (tarimas,
śikṣa, ceremonijos, kalpa, proza, chanda), Bhūta-vidya (demonų mokslas), Kṣatra-vidya
(ginklų mokslas), Nakṣatra vidya
(astronomija), Sarpa ir Devagana-vidya (mokslas apie gyvates ir nuodus
bei menus). Visa tai aš žinau, pone.
Śruti, Smṛti ir Nyāya Prasthāna
Visos Vedų žinios dalinamos į tris dalis,
kurios vadinamos śruti, smṛti ir nyāya.
Śruti yra pagrindinė dalis, o smṛti ir nyāya ją palaiko, todėl visos mokslinės teorijos apie transcendenciją
turi atitikti šiuos tris skyrius. Šios trys dalys taip pat vadinamos prasthāna traya – tai, kas stovi ant
trijų kojų.
1)
Śruti prasthāna
Śruti reiškia tai, kas išgirsta. Śruti literatūra susideda iš keturių
Vedų ir jų papildinių.
1. Ṛgveda (ṛc - himnas) himnų rinkinys; 1017 himnų, 10552 posmai. Ṛg Veda
susideda iš 10 mandalų - dalių,
kurias sudarė įvairūs išminčiai. Paila Ṛṣis atsakingas už Ṛg Vedą.
Āyur (upa)veda (medicininė Veda) yra
Ṛg Vedos papildinys.
2. Sāmaveda (sāman - giedojimas) giesmių rinkinys, kur užrašyti Ṛg Vedos himnai,
tačiau su metrais ir melodijomis; iš viso ją sudaro 1549 posmai. Jaimini Ṛṣis atsakingas už Sāma Vedą.
Gandharva (upa)veda (muzikinė
Veda) yra Sāma Vedos papildinys.
3. Yajurveda (yajus - aukojimo formulė) aukojimo formulių rinkinys; 2000 posmų. Atsakingas už ją - Vaiśampayana
Ṛṣi.
Yajur Veda turi dvi redakcijas:
1) śukla - baltoji mokykla,
2) kṛṣṇa - juodoji mokykla.
Dhanur (upa)veda (karinė
Veda) yra Yajur Vedos papildinys.
4. Atharvaveda (atharvan - šventiko vardas) magijos ir užkeikimu rinkinys; Sudaro 6000 posmų. Atsakingas už ją - Angira
muni.
Sthāpatya (upa)veda (architektūrinė
Veda) yra Atharva Vedos papildinys.
Kiekviena iš 4 vedų turi 4
dalis:
1)
saṁhitā - mantros - tai, kas ir sudaro būtent Vedą. Kai sakome Veda,
dažniausiai turime omenyje būtent saṁhitas.
Saṁhitos buvo skirtos brahmacāriams.
2)
brāhmaṇa - ritualai, reikalingi aukų atnašavimams ir kitos dukart gimusio
žmogaus gyvenimo taisyklės. Dažniausiai skirti gṛhasthoms. Kai kurios brāhmaṇos
yra gana plačios ir į jas įeina upaniṣados.
Kai kurios brāhmaṇos vadinamos upaniṣadomis, kadangi jose pateikiami ir
filosofiniai apmąstymai apie gyvenimo prasmę.
3)
āraṇyaka - ritualų filosofiniai paaiškinimai bei apmąstymai apie ritualų bei
garbinimo prasmę. Skirtos buvo žmonėms, išėjusiems gyventi į mišką (araṇya - miškas). Dažnai āraṇyakos ir brāhmaṇos persipina tarpusavyje.
Āraṇyakų bei brāhmaṇų skaičius nėra fiksuotas. Jis
priklauso nuo mokyklos (śakhos).
4)
upaniṣada - tai yra filosofiniai tekstai apie būtį ir gyvenimo prasmę.
Dažniausiai upaniṣados yra impersonalistinės
ir šlovina išsivadavimą, Brahmano egzistenciją. Tačiau jos neprieštarauja
personalistiniam Dievo aspektui, apie jį paprasčiausiai nekalbama. Tačiau kai
kurios upaniṣados, tokios kaip Īśa ar
Śvetāśvatara yra giliai personalistinės. Žodis upaniṣad reiškia tai, kas išgirsta prie mokytojo pėdų, tai nurodo
jų prigimtį, kad visos jos buvo papasakotos išminčių ir atskleidžia aukščiausią
gyvenimo tobulumą.
Yra minimos 108 autoritetingos upaniṣados, tarp kurių 18 laikoma
pagrindinėmis. 108 upaniṣadų sarašas
pateikiamas „Muktika upaniṣadoje“ 30-39 posmuose. Kartais kaip pagrindinės
pateikiamos 11 upaniṣadų:
Īśa, Kena, Kaṭha, Praśna, Muṇḍaka, Māṇḍūkya,
Taittirīya, Aitareya, Chāndogya, Bṛhad-āraṇyaka ir Śvetāśvatara.
Pilnas upaniṣadų sarašas:
(1) Īśopaniṣad,
(2) Kenopaniṣad, (3) Kaṭhopaniṣad, (4) Praśnopaniṣad, (5) Muṇḍakopaniṣad, (6)
Māṇḍūkyopaniṣad, (7) Taittirīyopaniṣad, (8) Aitareyopaniṣad, (9)
Chāndogyopaniṣad, (10) Bṛhad-āraṇyakopaniṣad, (11) Brahmopaniṣad, (12) Kaivalyopaniṣad,
(13) Jābālopaniṣad, (14) Śvetāśvataropaniṣad, (15) Haṁsopaniṣad, (16)
Āruṇeyopaniṣad, (17) Garbhopaniṣad, (18) Nārāyaṇopaniṣad, (19)
Paramahaṁsopaniṣad, (20) Amṛta-bindūpaniṣad, (21) Nāda-bindūpaniṣad, (22)
Śiropaniṣad, (23) Atharva-śikhopaniṣad, (24) Maitrāyaṇy-upaniṣad, (25)
Kauṣītaky-upaniṣad, (26) Bṛhaj-jābālopaniṣad, (27) Nṛsiṁha-tāpanīyopaniṣad,
(28) Kālāgni-rudropaniṣad, (29) Maitreyy-upaniṣad, (30) Subālopaniṣad, (31)
Kṣurikopaniṣad, (32) Mantrikopaniṣad, (33) Sarva-sāropaniṣad, (34)
Nirālambopaniṣad, (35) Śuka-rahasyopaniṣad, (36) Vajra-sūcikopaniṣad, (37)
Tejo-bindūpaniṣad, (38) Nāda-bindūpaniṣad, (39) Dhyāna-bindūpaniṣad, (40)
Brahma-vidyopaniṣad, (41) Yoga-tattvopaniṣad, (42), Ātma-bodhopaniṣad, (43)
Nārada-parivrājakopaniṣad, (44) Triśikhy-upaniṣad, (45) Sītopaniṣad, (46)
Yoga-cūḍāmaṇy-upaniṣad, (47) Nirvāṇopaniṣad, (48) Maṇḍala-brāhmaṇopaniṣad, (49)
Dakṣiṇā-mūrty-upaniṣad, (50) Śarabhopaniṣad, (51) Skandopaniṣad, (52)
Mahānārāyaṇopaniṣad, (53) Advaya-tārakopaniṣad, (54) Rāma-rahasyopaniṣad, (55)
Rāma-tāpaṇy-upaniṣad, (56) Vāsudevopaniṣad, (57) Mudgalopaniṣad, (58)
Śāṇḍilyopaniṣad, (59) Paiṅgalopaniṣad, (60) Bhikṣūpaniṣad, (61) Mahad-upaniṣad,
(62) Śārīrakopaniṣad, (63) Yoga-śikhopaniṣad, (64) Turīyātītopaniṣad, (65)
Sannyāsopaniṣad, (66) Paramahaṁsa-parivrājakopaniṣad, (67) Mālikopaniṣad, (68)
Avyaktopaniṣad, (69) Ekākṣaropaniṣad, (70) Pūrṇopaniṣad, (71) Sūryopaniṣad,
(72) Akṣy-upaniṣad, (73) Adhyātmopaniṣad, (74) Kuṇḍikopaniṣad, (75)
Sāvitry-upaniṣad, (76) Ātmopaniṣad, (77) Pāśupatopaniṣad, (78)
Param-brahmopaniṣad, (79) Avadhūtopaniṣad, (80) Tripurātapanopaniṣad, (81)
Devy-upaniṣad, (82) Tripuropaniṣad, (83) Kaṭha-rudropaniṣad, (84)
Bhāvanopaniṣad, (85) Hṛdayopaniṣad, (86) Yoga-kuṇḍaliny-upaniṣad, (87)
Bhasmopaniṣad, (88) Rudrākṣopaniṣad, (89) Gaṇopaniṣad, (90) Darśanopaniṣad,
(91) Tāra-sāropaniṣad, (92) Mahā-vākyopaniṣad, (93) Pañca-brahmopaniṣad, (94)
Prāṇāgni-hotropaniṣad, (95) Gopāla-tāpany-upaniṣad, (96) Kṛṣṇopaniṣad, (97)
Yājñavalkyopaniṣad, (98) Varāhopaniṣad, (99) Śāṭyāyany-upaniṣad, (100)
Hayagrīvopaniṣad, (101) Dattātreyopaniṣad, (102) Gāruḍopaniṣad, (103)
Kaly-upaniṣad, (104) Jābāly-upaniṣad, (105) Saubhāgyopaniṣad, (106)
Sarasvatī-rahasyopaniṣad, (107) Bahvṛcopaniṣad and (108) Muktikopaniṣad.
Iš trijų filosofijos kelių, Upaniṣados aprašo jñāna-kāṇḍą, arba filosofinį žinojimą. Kartais
upaniṣados yra pateikiamos kaip Vedānta, kadangi veda reiškia žinios, o anta
reiškia pabaiga. Upaniṣados yra viso materialaus žinojimo pabaiga, kadangi jos
kalba apie Absoliutą. Pirmasis klausimas, kurį užduoda Upaniṣados: Kas yra visa
ko priežastis? Įvairūs išminčiai skirtingai matė visa ko priežastį ir
skirtingai ją aprašė. Šie požiūriai vadinami darśana.
Yra šešios Vedinės filosofinės mokyklos (ṣad darśana), kurios visos skritingai
traktuoja Vedų mokymą:
a) nyāya - logika, epistemologija.
Įkūrėjas Gautama Ṛṣis;
b) vaiśeṣika - atomistika, įkūrėjas
Kanada munis;
c) sāṅkhya - analitinis pasaulio
pažinimas, įtvirtino Kapila munis;
d) yoga - proto ir sąmonės studija,
kurią atliko Patanjalis;
e) karma (pūrva)-mīmāṁsā- karmos
teorija, kurią propagavo Jaimini Ṛṣis;
f) vedānta (uttara mīmāṁsā)
- brahmano, Absoliučios Tiesos
studijos, kurias propagavo pats Vyāsadeva.
Ši darśana
pasiekia savo kulminaciją Vedānta sūtroje,
kuri laikoma visos Vedų literatūros vainiku. Ji ir jos komentarai suformavo
atskirą Vedų literatūros koją:
2)
Nyāya prasthāna
Nyāya sanskritu reiškia dėsnis, taisyklė.
Vyāsadeva yra paties Kṛṣṇos inkarnacija. Jis
sudarė „Vedānta sūtrą“ tam, kad žmonės pajėgtų suprasti Absoliučią Tiesą
neįveikiamos logikos ir argumentų pagalba. Veda
reiškia žinios, anta - pabaiga, sūtra - vėrinys. Sūtra reiškia tekstą, kuris perduoda visų žinių esmę minimaliu
žodžių kiekiu. Ji turi būti pritaikoma universaliai ir neturi jokių gramatinių
trūkumų.
Tai patvirtina Vāyu žodžiai iš „Skanda Purāṇos“,
kurie apibrėžia sūtrą taip:
alpākṣaram
asandigdhaṁ sāra-vat viśvato-mukham
astobham anavadyaṁ ca sūtraṁ sūtra-vido viduḥ
„Sūtra yra aforizmas, kuris išreiškia visų žinių esmę mažiausiu žodžių
kiekiu. Ji turi būti universaliai pritaikoma ir neturėti lingvistikos trūkumų.“
„Vedānta sūtra“ skirta teisingai suprasti śruti, ypač upaniṣadas. „Vedānta sūtra“ yra trumpa visos Vedų filosofijos
santrauka. Ji prasideda žodžiais athato
brahma jijñāsa - „dabar atėjo laikas klausti apie Absoliučią Tiesą“.
„Vedānta sūtra“ dar žinoma vardais:
·
Brahma-sūtra,
·
Śārīraka-sūtra,
·
Vyāsa-sūtra,
·
Bādarāyaṇa -sūtra,
·
Uttara- mīmāṁsā,
·
Vedānta-darśana.
„Vedānta sūtra“ susideda iš keturių dalių (adhyāya), kurių kiekviena turi keturis
skyrius (pādas). Todėl kartais ji
vadinama ṣoḍaśa-pāda sūtra (16 padų sūtra). Kiekviena pāda susideda iš penkių dalių (adhikaraṇų), kurios pristato klausimą,
pateikia argumentus, juos pagrindžia ir pateikia pavyzdžius:
1. pratijñā - iškilmingas įvadas;
2. hetu - priežastys;
3. udāharaṇa - pavyzdžiai;
4. upanaya - tema,
vystoma iki pilno supratimo;
5.
nigamana - citatos iš šastrų.
Pirma
dalis - Samanvaya, paaiškina upaniṣadų mokymo vienovę;
Antra
dalis - Avirodha, išsklaido tariamus prieštaravimus;
Trečia
dalis - Sādhana - aprašo priemones pasiekti Aukščiausiąjį;
Ketvirta dalis - Phala - aprašo siekiamą
tikslą.
Pirmos dvi adhyāyos
kalba apie sielos ryšį su Absoliutu, tai vadinama sambandha jñāna, trečia adhyāya
kalba apie dvasinę veiklą suvokus šį ryšį (abhidheya
jñāna), o ketvirtoji adhyāya apie
rezultatą, pasiekiamą veiklos dėka (prayojana
jñāna).
Pagal įžymų
žodynų sudarytoją Hemacandrą, kuris taip pat vadinamas Koṣakāra, Vedānta
reiškia Upaniṣadų ir Brhāhmaṇų dalies Vedose komentarus. Profesorius Apte, savo žodyne aprašo Vedų
Brāhmaṇas kaip dalį, kuri nustato taisykles kaip giedoti himnus įvairiuose aukų
atnašavimuose ir pateikia detalius paaiškinimus apie šių himnų kilmę. Kartais
šie paaiškinimai labai gausiai iliustruoti legendomis ir istorijomis. Ji skiriasi nuo mantrų dalies Vedose. Hemacandra sako, kad Vedų papildymas
yra vadinamas „Vedānta-sūtra“. Veda reiškia žinios, o anta
reiškia pabaiga. Kitais
žodžiais, tinkamai suprasti galutinį Vedų tikslą yra vadinama Vedāntos
žiniomis. Tokios žinios,
kurios pateiktos „Vedānta sūtros“ aforizmuose, turi būti paremtos Upaniṣadomis.
Išmanančių
mokslininkų požiūriu, egzistuoja trys skirtingi žinių šaltiniai; jie vadinami prasthāna-traya. Pagal šiuos
mokslininkus, Vedānta yra vienas iš tokių šaltinių, nes jis pateikia Vedines
žinias remdamasis logika ir svariais argumentais. “Bhagavad-gītoje“ (13.5)
Viešpats sako: brahma-sūtra-padaiś caiva
hetumadbhir viniścitaiḥ - „Galutinio gyvenimo tikslo
supratimas yra pateiktas Brahma-sūtroje,
pagrindžiant teisinga logika ir argumentais apie priežastį ir pasekmę.“ Todėl „Vedānta-sūtra“
yra vadinama nyāya-prasthāna,
Upaniṣados vadinamos śruti-prasthāna,
o Gītā, Mahābhārata ir Purāṇos vadinamos smṛti-prasthāna.
Visos mokslinės žinios apie transcendenciją turi būti paremtos śruti, smṛti ir stipriu loginiu pagrindu.
Śrīla
Bhaktisiddhānta Sarasvatī Ṭhākura komentuoja, kad Vyāsadevai sudarinėjant „Vedānta-sūtrą“, septyni
garsūs ir šventi jo bendraamžiai taip pat dirbo tą patį darbą. Šie šventieji
buvo Ātreya Ṛṣi, Āśmarathya,
Auḍulomi, Kārṣṇājini, Kāśakṛtsna, Jaimini ir Bādarī. Dar yra
sakoma, kad Pārāśarī ir Karmandī-bhikṣu taip pat aptarinėjo „Vedānta-sūtros“
aforizmus dar prieš Vyāsadevą.
Kadangi „Vedānta sūtros“ aforizmai slepia
savyje labai daug informacijos, jiems reikalingi paaiškinimai - bhāṣyos. Śrīla Vyāsadeva, galinga
Viešpaties Nārāyaṇos inkarnacija, norėdamas apsaugoti „Vedāntą-sūtrą“ nuo
neautoritetingų komentarų, savo dvasinio mokytojo Nārada Munio nurodymu, sudarė
„Śrīmad Bhāgavatam“ - natūralų komentarą (akṛtrima-bhaṣya)
„Vedānta-sūtrai“. Tai taip pat teigiama „Garuḍa Purāṇoje“: artho ‘yaṁ brahma-sūtrāṇāṁ - ji paaiškina brahma-sūtras. Savo komentarus „Vedānta sūtrai“ parašė visų
Vedāntos mokyklų atstovai. Śrīpāda Śankarācāryos komentarai vadinami „Śārīraka
bhāṣya“. Jis ir jo pasekėjai „Vedāntą-sūtrą“ interpretavo impersonaliu būdu.
Kitos, vaiṣṇavų mokyklos, pateikė savo personalistinius komentarus, kurie
atitinka Vedų tradiciją. Gauḍīya vaiṣṇavų komentarus „Govinda bhāṣya“ užrašė
Baladeva Vidyābhūṣaṇa 1726 metais.
3)
Smṛti prasthana
Smṛti reiškia tai, kas papasakota. Ji
susideda iš išminčių darbų, įvairių pasakojimų, įstatymų kodeksų ir t.t. Skirtingai nuo śruti, šioje literatūros dalyje ne tiek svarbus pats garsas, kiek
prasmė. Todėl įvairios istorijos yra perpasakojamos skirtingai ir detalės gali
nesutapti, tačiau prasmė išlieka ta pati. Ypač māyāvādžiai dažnai nepriima šios dalies kaip vedinės. Tačiau iš
tiesų smṛti pateikia komentarus bei
pavyzdžius śruti. Smṛti literatūroje galima rasti aiškiai
ir suprantamai išdėstyta tai, kas śruti
literatūroje gali būti labai supainiota. Be to didelė dalis śruti literatūros laikui bėgant buvo
prarasta ir suprasti ją labai sunku. Smṛti
visų pirma perduoda prasminį tekstą, todėl čia viskas žymiai paprasčiau.
Smṛti literatūra skirstoma į šias dalis:
1. 6 vedāṅgos - šešios Vedų sudedamos dalys (aṅga - dalis, galūnė).
Vedāṅgos priklauso karma kāṇḍos
skyriui.
1) skaitymas:
a) śikṣā
- fonetika (apima teisingą tarimą, kirčiavimą, skiemenų ilgumą ar trumpumą ir
kt.). Pratiśakhya - įvairių śakha (šakų), t.y. vedinių mokyklų,
fonetiniai darbai.
b) chanda
– metrika, posmų ir himnų deklamavimas.
2) supratimas:
c) vyākaraṇa
- gramatika (ją paprastai reprezentuoja Panini
sūtra).
d) nirukta
– leksika (žodynai) ir etimologija (žodžių kilmė ir prasmė).
3) panaudojimas:
e)
jyotiṣa - astrologija ir astronomija. Jų pagalba sužinomas palankus veiklai
laikas.
f)
kalpa - aukojimų ritualų taisyklės. Į jas įeina śrouta (atnašavimai) sūtros,
kadangi jos susijusios su śruti. Taip
pat tai gṛhya (namų ritualai, saṁskāros), dharma (įstatymų kodeksai), śulba
(aukų atnašavimo arenos įrengimas).
Kiekvienai Vedangai išminčiai sukūrė sūtras,
tokias kaip Panini sūtros, etc.
Kartais smārta sūtros priskiriamos
prie kalpų, o kartais atskirai. Jos
skirstomos į:
1) gṛhya sūtra - apeigos, atliekamos namuose. Jos aprašo samskaras –
ritualus arba sakramentus, atliekamus įvairiais žmogaus gyvenimo periodais.
2) samayacarika (dharma) sūtra - tradiciniai papročiai ir
kasdieninė praktika.
3) śulba sūtros - altorių ir aukurų statyba.
4) śrouta sūtros - kolektyviniai aukų atnašavimai.
5) dharma sūtros - įstatymų kodeksai (pvz.: mānavadharmaśastra).
Kiekviena śakha (vedinė mokykla) turėjo savo kalpa, gṛhya, samayacarika sūtras.
Visos jos
bendrai vadinamos smṛti. Tradicija
išsaugojo 20 smṛti:
Manu,
Atri, Viṣṇu, Harita, Yājñavalkya, Uśanā, Aṅgrā, Yama, Apastambha, Sanivarta,
Kātyāyana, Bṛhaspati, Parāśara, Vyāsa, Śaṅkha, Likhita, Dakṣa, Gautama,
Satatapa, Vasiṣṭha.
2. Purāṇos
- tai senovės istorijos, kurios istoriniais faktais pagrindžia keturių Vedų
mokymą.
Jos paaiškina keturių Vedų mokymą istorijų
forma ir dvasinį gyvenimą padaro lengvesnį, todėl šiame amžiuje jos yra
svarbesnės.
„Bhaviśya Purāṇa“ (kaip cituojama Madhvācāryos
komentare „Vedānta sūtrai“ 2.1.6) sako:
ṛg-yajuḥ-sāmātharvāś ca bhārataṁ pañcarātrakam
mūla-rāmāyaṇaṁ caiva veda ity eva śabditāḥ
purāṇāni ca yānīha vaiṣṇavāni vido viduḥ
svataḥ-prāmāṇyam eteṣāṁ nātra kiñcid vicāryate
„Ṛg
Veda, Yajur Veda, Sāma Veda, Atharva Veda, Mahābhārata (kurioje yra Bhagavad
Gīta), Pancarātra, ir originali Rāmāyaṇa laikomos Vedine literatūra. Vaiṣṇava
priedai, Purāṇos taip pat laikomi vedine
literatūra”. Chandogya Upaniṣadoje sakoma, kad
Purāṇos ir „Mahābhārata“ sudaro penktąją Vedą.
„Madhyandina-śruti“ pažymi Itihasų ir Purāṇų vienovę su Ṛg ir kitomis Vedomis prigimties prasme. Visi šie
raštai yra apauruṣeya – neturi
žmogiškos kilmės. “Mano brangus Maitreyi, Ṛg, Yajur, Sāma ir Atharva Vedos,
taip pat Itihāsos ir Purāṇos atsirado iš Aukščiausios Būtybės kvėpavimo.” [„Bṛhad-āraṇyaka
Upaniṣad“ 2.4.10]
Jīva Gosvāmis teigia, kad Purāṇos vadinamos
tokiu pavadinimu, nes jos užbaigia (padaro pilnomis – pūrna) keturias Vedas.
Purāṇos lengvai paaiškina visas Vedų tiesas žmonėms prieinama kalba. Žmonės
nėra vienodi. Vieni valdomi dorybės, kiti aistros, dar kiti neišmanymo. Ir Purāṇos yra suskirstytos pagal gunas, t.y. skirtos dorybės, aistros ir
neišmanymo gunų veikiamiems žmonėms.
Iš viso yra 18 pagrindinių Purāṇų:
sattvika Purāṇos - aukština Viṣṇu (vaiṣṇava Purāṇa):
1. Viṣṇu - 23000 posmų; 2. Bhāgavata - 18000 p;. 3. Nārada - 25000 p.;
4. Garuḍa - 19000 p.; 5. Padma - 55000 p.; 6. Varāha - 24000 p.
rājasika Purāṇos - susijusios su Brahmā:
1.
Brahmā - 10000 p.; 2. Brahmāṇḍa - 12000 p.; 3.
Brahma-vaivarta - 18000 p.; 4. Mārkaṇḍeya - 9000 p.; 5. Bhaviṣya - 14500 p.; 6.
Vāmana - 10000 p.
tamasa Purāṇos - susiję su Śiva (Śaiva Purāṇa):
1.
Śiva - 24000 p.; 2. Liṅga - 11000 p.; 3. Skanda
- 81100 p.; 4. Agni (Vāyu) - 15400 p.; 5. Matsya - 14000 p.; 6. Kūrma - 17000
p.;
Iš viso Purāṇose yra 400 000 posmų.
„Padma
Purāṇoje“
(Uttara-khanda, 236.18-21) teigiama:
aṣṭadāśaṁ tu brahmāṇḍaṁ purāṇāni yathā kramam
mātsyaṁ kaurmaṁ tathā laiṅgaṁ śaivaṁ skāndaṁ tathaiva ca
āgneyaṁ ca ṣaḍ etāni tāmasāni nibodha me
vaiṣṇavam nāradīyaṁ ca tathā bhāgavataṁ śubham
gāruḍaṁ ca tathā pādmaṁ vārāhaṁ śubha-darśane
sāttvikāni purāṇāni vijneyāni śubhāni vai
brahmāṇḍa brahma-vaivartaṁ mārkaṇḍeyaṁ tathaiva
ca
bhaviṣyaṁ vāmanaṁ brāhmaṁ rājasāni nibodha me
[Viešpats Śiva tarė:] "O Śubha-darśanā [Parvati, kurią palanku
regėti]! Šioje Brahmāṇḍoje (Visatoje)
yra žinomos aštuoniolika Purāṇų.
Žinok iš manęs, kad Mātsya, Kūrma, Linga, Śiva, Skanda, ir Agni yra 6 Tāmasika Purāṇos.Viṣṇu, Nārada,
Bhāgavata, Gāruḍa, Padma, ir Vārāha Purāṇos yra žinomos kaip palankios Sāttvika Purāṇos. Taip pat sužinok iš
manęs, kad Brahmāṇḍa, Brahma-vaivarta, Mārkaṇḍeya, Bhaviṣya, Vāmana ir Brāhma
yra Rājasika."
Rājasika ir ypatingai tāmasa Purāṇose galima rasti daugybę pamokymų,
kaip siekti materialių tikslų, juslinio pasitenkinimo, religingumo, tačiau
galiausiai visos jos yra skirtos žmogui pakilti į aukštesnį egzistencijos
lygmenį.
„Garuḍa
Purāṇa“
teigia, kad „Śrīmad
Bhāgavatam“
yra tyriausioji Purāṇa, ji moko, kad
žmogaus gyvenimo tikslas - užmegzti meilės santykius su Kṛṣṇa.
Pagrindinės Purāṇos vadinamos maha Purāṇomis. Nuo papildomų Purāṇų
(upa Purāṇų) jos skiriasi tuo, kad
nagrinėja 10 temų (daśa
lakṣaṇa, „Śrīmad Bhāgavatam“ 2.10.1), o upa
Purāṇos nagrinėja tik 5 temas (panca
lakṣaṇa). 18 upa
Purāṇų sąrašas:
Sanat Kumara, Narasiṁha, Bṛhan-nāradīya, Liṅga,
Durvāsa, Kapila, Manava, Auśanasa, Varuna, Kalika, Maheśvara, Samba, Śaura,
Paraṣara, Devibhāgavata, Aditya, Vasiṣṭha, Viṣṇudharmottara.
Visos Purāṇos nagrinėja šias penkias temas, o itihasos ne:
1) sarga
- pirminis kūrimas (viṣṇu sukuria pasaulius)
2) pratisarga - antrinis kūrimas (Brahmā sukuria įvairovę visatoje)
3) vaṁśa - saulės ir mėnulio dinastijų genealogija
4) manvantarāṇi - 14 Manu valdymo laikotarpis
5) vaṁśanucarita - saulės ir mėnulio dinastijų veikla.
3. itihāsa - tai yra
senovės istorijos (iti - tai, hāsa - buvo)
Paprastai tai yra pasakojimai apie senovės
dinastijas ir herojiškus jų darbus. Geriausiai žinomos itihāsos yra „Mahābhārata“ ir „Rāmāyaṇa“. Jose yra daugybė
materialių istorijų, aistrų, etc. Tačiau į visas šias istorijas įterpiama taip
pat ir filosofinių pamokymų apie gyvenimo prasmę. „Bhagavad Gīta“ yra „Mahābhāratos“ dalis.
„Mahābhārata“ aprašo Bhāratų giminės mūšį, kuris manoma įvyko prieš penkis
tūkstantmečius (kai kurie mokslininkai mano, jog karo pradžia buvo 5561
m.pr.Kr. spalio 16 d.) Pačioje „Mahābhāratoje“ minimos visos versijos, kaip ji buvo užrašyta:
Pradžioje Vyāsadeva užrašė 28.000 posmų versiją. Vėliau 100.000 posmų versiją
žmonėms, 3.000.000 ir 6.000.000 posmų versijas pusdieviams, 1.400.000 posmų
versiją yakṣoms ir rākṣasoms. „Mahābhārata“ susideda iš 18 parvų - dalių ir aprašo mūšį, trukusį 18 dienų.
„Rāmāyaṇą“ Viešpats Brahmā papasakojo 1.000.000.000 posmų. Vėliau Nārada papasakojo Valmiki muniui 25.000 posmų.
„Rāmāyaṇa“ taip pat moko atsidavimo
Viešpačiui Rāmacandrai. Yra daugybė „Rāmāyaṇos“ versijų. Štai kelios iš jų:
Sanskrito versijos: agastya rāmāyaṇam, agniveśa rāmāyaṇam, atri
rāmāyaṇam, adbhuta rāmāyaṇam, adbhutottara rāmāyaṇam, adhyātma rāmāyaṇam,
anargha rāghava rāmāyaṇam, ānand rāmāyaṇam, uttara rāmacarit nātakam, unmatta
rāmāyaṇam, kapil rāmāyaṇam, kamba rāmāyaṇam, krutivās rāmāyaṇam, kraunc
rāmāyaṇam, garuda rāmāyaṇam, govinda rāmāyaṇam, gautam rāmāyaṇam, campu
rāmāyaṇam, jatāyu rāmāyaṇam, jamadagni rāmāyaṇam, jānaki haraṇa rāmāyaṇam,
jaimini rāmāyaṇam, deha rāmāyaṇam, dharma rāmāyaṇam, nāradiya rāmāyaṇam,
nāradokta rāmāyaṇam, lalit rāmcaritam, lomaśa rāmāyaṇam, vaśistha rāmāyaṇam,
bhibhiśaṇa rāmāyaṇam, viranci rāmāyaṇam, viśvāmitra rāmāyaṇam, vrutta
rāmāyaṇam, śiva rāmāyaṇam, naividheya rāmāyaṇam, pulastya rāmāyaṇam, prasanna
rāghava nātakam, bāl rāmāyaṇa nātakam, brahma rāmāyaṇam, bhatti kāvyam, bharat
rāmāyaṇam, bharadvāja rāmāyaṇam, bhuśundi rāmāyaṇam, mangal rāmāyaṇam, manu
rāmāyaṇam, mahāvir carit nātakam, mahābhārat-van parvatāntargat rāmakathā, mahā
rāmāyaṇam, maheśvara rāmāyaṇam, yājnavalkya rāmāyaṇam, yogavaśiśtham,
raghuvamśa mahākāvyam [ by kālidas ], rāmacarit cintāmaṇi, rām samhitā,
rāmatāpaniyopaniśad, rāmnām māhātmyam, rām rakśāstotram, rāmāśvamedham,
rāmeśvara samhitā, sugriva rāmāyaṇam, sutikśna rāmāyaṇam, sunand rāmāyaṇam,
sumantra rāmāyaṇam, surya rāmāyaṇam, saubhari rāmāyaṇam, skanda rāmāyaṇam, hanumad
rāmāyaṇam, hanumannātakam, khetaketu rāmāyaṇam,
Ne sanskrito versijos: uttarāyaṇa, rāmcaritamānasa, satyaniśtha rām,
sitāyan, candidāsā rāmāyaṇa, lāldās rāmāyaṇa, sāket.
Kita smṛti literatūros dalis apjungia tris skyrius: āgama, tantra ir yāmala. Dar viena smṛti literatūros dalis – Pañcarātra
– priskiriama āgamoms.
4. Āgamos (priklauso Upāsana kandai) - garbinimo aprašymai.
Āgamos yra skiriamos į tris
mokyklas kaip ir tantros: vaiṣṇava, śaiva ir śakta. Kiekviena
iš jų turi savo pañcarātras. Visos āgamos nagrinėja keturias temas:
jñāna - pažinimas; kriya (tarnystė, kaip šventyklų statymas, dievybių instaliacijos); carya - elgesys (kasdieniniai ritualai,
šventės); ir yoga - atsidavimas arba
dėmesys.
Pagrindinės
visų āgamų savybės yra tai, jog jos pripažįsta:
1.
aukščiausios
būtybės egzistavimą vyrišku ar moterišku aspektu;
2.
nedalomų
sielų egzistavimą;
3.
objektyvios
visatos realumą;
- atsidavimą kaip vienintelę
priemonę išsivaduoti.
Priklausomai nuo žmogaus sąmonės ir jo
siekių Vedos moko jį garbinti tam tikras dievybes, kurios padeda pasiekti tam
tikras buveines ar juslinio pasitenkinimo lygį. Šiuo tikslu āgamos yra skirstomos į 5 dalis pagal
garbinamas Dievybes skirtingose guṇose
(pañca upāsana):
a) Śakti
- energija - aprašo śakta āgamos
(neišmanymo guṇa)
b) Sūrya
- regėjimo šaltinis - soura āgamos
(aistros ir neišmanymo guṇa)
c) Gaṇapati
- kontroliuotojas – gaṇapatya āgamos
(aistros guṇa)
d) Śiva
- naikintojas - śaiva āgamos (aistros
ir dorybės guṇa)
e) Viṣṇu - galutinis šaltinis - vaikhānasa āgamos (dorybės guṇa)
5. Тantra (garbinimo metodas).
Jas davė
Viešpats Śiva savo žmonai Pārvati. Tantros
skirstomos į:
a) dešinįjį
kelią (dakṣiṇa mārga), kuris skirtas
norintiems suvokti dvasinę meilę tarp Viešpaties ir Jo energijos, visiškai
atsisakant materialaus jutiminio pasitenkinimo.
b) kairysis
kelias (bāma mārga) - juodoji magija,
vaiduoklių ir šmėklų garbinimas, spiritizmas.
“Maha-sidhi-sarasvata-tantra” išvardija 64 tantras:
1)
Siddhisvara, 2) Mahatantra, 3) Kalitantra, 4) Kularnava, 5) Jnanarnava, 6)
Nila, 7) Fetakare, 8) Devi-āgama, 9) Uttara, 10) Sri-krama, 11) Siddhi-yamala,
12) Matsya-sukta, 13) Siddha-sara, 14) Siddhi-sarasvata, 15) Varahi, 16)
Yogini, 17) Ganesa-vimarsini, 18) Nitya, 19) Sivāgama, 20) Camunda, 21)
Mundamata, 22) Hamsamahesvara, 23) Niruttara, 24) Kula-prakasaka, 25) Kalpa,
26) Gandharvaka, 27) Kriyasara, 28) Nibandha, 29) Svatantra, 30) Sammohana, 31)
Lalita, 32) Radha, 33) Malini, 34) Rudra-yamala, 35) Brhat-srikrama, 36)
Gavaksa, 37) Sukumudini, 38) Visuddhesvara, 39) Malinivijaya, 40) Samayacara,
41) Bhairavi, 42) Yogini-hrdaya, 43) Bhairava, 44) Sanat Kumara, 45) Yoni, 46)
Tantrantra 47) Nava-ratnesvara, 48) Kula-cudamani, 49) Kamadhenu, 50) Kumari,
51) Bhuta-damara, 52) Malini-vijaya, 53) Brahma-yamala, 54) Bhava-cudamani, 55)
Visva-sara, 56) Mahatantra, 57) Mahakata, 58) Kulamrta, 59) Kuloddisa, 60)
Kunjika, 61) Cintamani, 62) Yamala, 63) Tantra-devaprakasa, 64) Kama.
6. Pañcarātros - aprašo
dvasinės iniciacijos procesą.
„pañcarātrasya kṛtsnasya vaktā tu bhagavān svayam“: pañcarātros sistema yra papasakota
paties Dievo Asmens. Žodis pañca rātra reiškia penkios naktys. Anksčiau
buvo 108 pancāratros, kurios išsamiai aprašė Viešpaties garbinimą
Dievybių pavidalu, tačiau dauguma iš jų jau prarastos. Pačios žymiausios
asmenybės, tokios kaip Brahmā, Śiva, Nārada, Lakṣmi papasakojo savo pañcarātras, kurios žinomos kaip Nārada pañcarātra, Maheśa pañcarātra,
Lakṣmī pañcarātra, Padma pañcarātra
ir t.t. Pagal vedines taisykles, mokinys
turi būti gimęs brāhmaṇo
ar dvijos (dukart gimusiojo) šeimoje, tačiau pagal pañcarātriki taisykles, netgi śudra gali pasikelti iki brāhmaṇo padėties. Kali amžiuje, kai
brāhmaṇų sluoksnyje gimsta
demonai, pañcarātrika sistema yra
vienintelė priemonė apsivalymui. Ji aprašo iniciacijos procesą, kai mokinys
apvalomas taip, kad gali garbinti dievybes ir kartoti vedines mantras. Gaudīya vaiṣṇavų sampradāyoje (mokykloje), Śrīla Rūpa ir Sanātana Gosvāmiai parašė savo komentarus pañcarātroms. Tai Sanātana Gosvāmio „Hari bhakti vilasa“ ir Rūpos Gosvāmio „Bhakti rasāmṛta sindhu“.
Pañcarātros yra graduojamos pagal šią schemą: Daivika
– dieviškos (geriausios) ir Muni-prokta
(papasakotos išminčių). Pastarosios dalinamos į sāttvika, rājasika ir tāmasika. Pagal vieną šaltinį Hayagriva
saṁhitā pakliūna į Daivika skyrių.
7. Kāvyos - tai poezija ar
pjesės pagal istorijas, parinktas iš Purāṇų arba Itihāsų.
Kai kurie žymesni kūriniai: „Raghuvaṁśa“, „Śakuntala“,
„Meghaduta“.
8. Nīti śāstra – etika.
Keletas literatūros pavyzdžių, gana žinomų knygų:
„canakya śataka“;
„vṛddha canakya“ arba „rajanīti śāstra“;
„pañca tantra“.
KLAUSIMAI:
1.
Kokie yra trys pagrindiniai pažinimo šaltiniai?
2.
Kokie keturi sąlygotų sielų trūkumai?
3.
Ar Vedos sukurtos žmogaus? Ar jos turi žmogaus trūkumus?
4.
Kaip vadinasi trys bendriausi žmonių poreikiai ir kaip jie atsispindi
Vedose?
5.
Išvardinkite ir apibūdinkite tris Vedų literatūros kojas.
6.
Kas yra Vedų literatūros autorius ir sudarytojas?
7.
Kokios yra keturios Vedos priklausančios śruti ir ką jos aprašo?
8.
Kokios keturios dalys sudaro kiekvieną Vedą? Ką jos aprašo?
9.
Kiek yra upaniṣadų?
10.
Kas yra Vedānta sūtra ir apie ką ji kalba?
11.
Kiek yra purāṇų ir kuri iš jų svarbiausia?
12.
Kokiai Vedų literatūros daliai priklauso Šrimad Bhagavatam?
13.
Kokios įžymios knygos priklauso itihāsa daliai?
14. Kokios knygos dalis
yra Bhagavad-gīta? Ir kokiai Vedų literatūros kojai ji priklauso?