VAIŠNAVŲ ĮŽEIDIMAI
Pamokymų nektaro 6 tekstas sako:
dåñtaiù
svabhäva-janitair vapusaç ca doñair
na
präkåtatvam iha bhakta-janasya paçyet
gaìgämbhasäà
na khalu budbuda-phena-paìkair
brahma-dravatvam
apagacchati néra-dharmaiù
VERTIMAS
Tyras
bhaktas netapatina savęs su kūnu, nes jis pasiekė savo
prigimtinį būvi-suvokė Krišną. Nederėtu vertinti
jo materialistiškai. Nereikia kreipti dėmesio į žemą
bhakto kilmę, į jo odos spalvą, fizinius trūkumus, į
tai, kad jis ligoto ir netvirto kūno. Paprastam žmogui gali kristi j
akis tyro bhakto fiziniai trūkumai, tačiau šie tariami
trūkumai jokiu būdu neteršia jo kūno. Jis tartum Gangos
vandenys, kurie per liūčių sezoną dažnai esti
dumblėti, pilni purslų ir putų. Tačiau Gangos vanduo
nesuteršiamas, ir tie, kurie kupini tobulo dvasinio išmanymo, maudosi
Gangoje nepaisydami, koks yra vanduo.
KOMENTARAS
Śuddha-bhakti, įgimta sielos veikla, arba transcendentinė meilės
tarnystė Viešpačiui, atliekama pasiekus išsivadavimą.
..Bhagavad-gitoje" (14.26) pasakyta:
mäà ca yo
’vyabhicäreëa
bhakti-yogena sevate
sa gunän
samatétyaitän
brahma-bhüyäya
kalpate
“Kas visiškai
atsideda atsidavimo tarnystei, kas jokiomis aplinkybėmis nepuola, tas tuoj
pat iškyla virš materialios gamtos guņų ir pasiekia
Brahmano lygmenį".
Avyabhicāriņī bhakti reiškia tyrą, besąlygišką atsidavimą.
Žmogus, su atsidavimu tarnaujantis Viešpačiui, neturi
materialių paskatų. Dalyvavimas Krišnos sąmonės
judėjime reikalauja sąmonės pokyčių. Sąmonė,
nukreipta į materialius dalykus, yra materiali, o sąmonė,
nukreipta į tarnystę Krišnai, yra Krišnos sąmonė.
Atsidavusi siela tarnauja Krišnai be jokių materialių
sumetimų (anyābhilāsita-śunyam).
Jnāna-karmādy-anavŗtam: besąlygiška atsidavimo
tarnystė, kuri yra transcendentali tokioms fizinio bei protinio aktyvumo
formoms, kaip jnāna (spekuliatyvūs samprotavimai) bei karma
(darbas dėl naudos), vadinama tyra bhakti-yoga. Bhakti-yoga — tai
įgimta sielos veikla, ir tas, kuris atlieka tyrą, materijos
nešvarybių nepaliestą atsidavimo tarnystę, jau
išsivadavo (sa guņān samatītyaitān). Krišnos
bhaktas materijai nepavaldus, nors jo kūnas atrodytų ir priklausomas
nuo materijos sąlygų. Tad tyro bhaktos negalima vertinti
materialistiškai. Kol žmogus pats nėra bhakta, kito bhaktos jis
gerai nesupras. Kaip minėta ankstesniame posme, bhaktų yra trys
rūšys: kanistha-adhikāris, madhyama-adhikāris ir
uttama-adhikāris. Kanistha-adhikaris nemoka skirti bhakto nuo abhakto.
Jį tedomina Dievybės garbinimas šventykloje. Tuo tarpu madhyama-adhikāris
įžvelgia skirtumą tarp bhakto ir abhakto, tarp bhakto ir Viešpaties.
Todėl su Aukščiausiuoju Dievo Asmeniu, su bhaktu ir su abhaktu
jis elgiasi skirtingai.
Tyro bhakto fiziniai trūkumai
neaptarinėtini. Jų neturėtume
pastebėti. Reikia žiūrėti į esmę — į
dvasinio mokytojo veiksmus, į tai,kad jis nuolat su atsidavimu ir
nuoširdžiai tarnauja Aukščiausiajam Viešpačiui.
“Bhagavad-gitoje" (9.30) pasakyta:
api cet suduräcäro
bhajate mäm ananya-bhäk
sädhur eva sa mantavyaù
samyag vyavasito hi saù
Net jeigu
kartais bhakta pasielgia, atrodytų, nederamai, jį vis dėlto
reikia laikyti sādhu, šventuoju, nes tikroji jo būties esmė
yra meilės tarnystė Viešpačiui. Kitais žodžiais tariant, jo
neturėtume laikyti paprastu žmogumi.
Nors tyras bhakta gimė ir ne brāhmano
ar gosvāmio šeimoje, tačiau jeigu jis tarnauja
Viešpačiui, į jį negalima žvelgti iš aukšto.
Teisybę sakant, gosvāmių šeimos, kuri
vadovautųsi materialiais kriterijais, tarkim, kasta ar giminyste,
nebūna. Gosvāmio vardą teįgyja tyras bhaktas.
Čia galėtume prisiminti šešis Gosvāmius, kuriems
vadovavo Rūpa Gosvāmi ir Sanātana Gosvāmi. Rūpa
Gosvāmi ir Sanātana Gosvāmi, galima sakyti, buvo
sumusulmonėję ir netgi pasikeitę vardus, tapę Dabira
Khāsa ir Sākara Mallika, tačiau Śri Čaitanja
Mahāprabhu suteikė jiems gosvāmių vardus. Taigi gosvāmio
vardas nėra paveldimas. Žodis gosvāmī
pažymi tą, kuris moka sutvardyti savo jausmus, yra jausmų
šeimininkas. Ne jausmai valdo bhaktą, o bhaktas valdo jausmus.
Štai kodėl bhaktą reikia vadinti svāmiu arba gosvāmiu,
net jeigu jis kilęs ir ne iš gosvāmių šeimos.
Pagal šią
nuostatą, Śri Nitjānandos Prabhu ir Śri Advaitos Prabhu
palikuonys gosvāmiai be jokios abejonės irgi yra bhaktai,
tačiau tai nereiškia, kad į bhaktus, kurie kilo iš
kitų šeimų, turėtume žiūrėti iš
aukšto. Visi bhaktai vertintini vienodai — nesvarbu ar jie kilę
iš didžiųjų praeities ācāryų
giminių, ar iš paprastos šeimos. Nederėtų galvoti:
“Et, šis gosvāmis iš Amerikos" ir dėl to
žiūrėti į jį su panieka. Arba: ..Et, tai nityānanda-vamśa-gosvāmis".
Kai kam Indijoje nepatinka, kad Krišnos sąmonės judėjimo
dalyviams amerikiečiams vaišnavams mes suteikiame gosvamio
vardą. Kartais amerikiečiams bhaktams netgi pasakoma, kad jiems
suteikti sannyāsos arba gosvāmio vardai yra fikcija.
Pateiktasis Śrilos Rūpos Gosvāmi posmas pažymi, jog
amerikietis gosvāmis niekuo nesiskiria nuo gosvāmio, kuris
kilo iš ācāryų šeimos. Kita vertus, gosvāmio
vardą gavęs bhakta, kurio tėvas nei brahmaņa, nei gosvāmis
iš Nitjānandos ar Advaitos Prabhu giminės, neturėtų
didžiuotis, jog jam pavykę tapti gosvamiu. Jis visada
turėtų atminti, kad vos tik jis ims didžiuotis kaip
materialistas, tuoj pat nupuls. Krišnos sąmonės
judėjimas—transcendentinis mokslas, ir pavydui jame ne vieta. Šis
judėjimas skirtas paramahamsoms — tiems, kurie visiškai
atsikratė pavydo (paramam nirmatsarāņām). Ar bhakta
gimtų gosvāmių šeimoje, ar gosvāmio
vardas jam būtų suteiktas, jam nevalia būti pavydžiam. Kai
tik jo širdyje sukyla pavydas, jis praranda paramahamsos lygį.
Žinokime,
kad, kreipdami dėmesį į vaisņavos fizinius
trūkumus, mes nusižengiame jo lotoso pėdoms. O tai yra pavojinga. Beje, Śri Čaitanja Mahāprabhu
šį nusižengimą pavadino hātīmāta —
pasiutusio dramblio nusižengimu. Pasiutęs dramblys gali pridaryti
daug eibių, ypač jei įsiveržia į gerai
prižiūrėtą sodą. Todėl reikia būti labai
atidžiam, kad kaip nors nenusikaltus vaišnavui. Kiekvienas
bhaktas turėtų klausytis vyresniojo vaišnavo, o
vyresniajam vaišnavui reikia būti pasirengusiam padėti
pradedančiajam. Vaišnavo viršumą lemia jo dvasinės
pažangos Krišnos sąmonėje lygis. Tyro vaišnavo
darbų nedera vertinti materialiai. Ypač tai pragaištinga
neofitui. Tad reikia kuo mažiau kreipti dėmesį į tyro
bhakto išorę, o stengtis pastebėti jo vidaus bruožus bei
suprasti jo transcendentinę meilės tarnystę
Viešpačiui. Taip elgdamiesi išvengsime materialistiško tyro
bhakto vertinimo ir žingsnis po žingsnio patys tapsime tyrais
bhaktais.
Tie, kurie mano, kad
Krišnos sąmonė skirta ne visiems, kad ji ribojasi nedidele
bhaktų grupe ar tam tikra teritorija, dažniausiai ir linkę
kreipti dėmesį į bhakto išorę. Tokie neofitai,
nepajėgdami deramai įvertinti kilnios tarnystės, kurią
atlieka dvasios aukštumų pasiekęs bhaktas, stengiasi mahā-bhāgavatą
nusmukdyti iki savo lygio. Skelbdami Krišnos sąmonę visame
pasaulyje, ne kartą susidurdavome su šia problema. Deja, dvasios
broliai, su kuriais mums tenka bendrauti, yra neofitai ir jie negali
įvertinti, koks nepaprastai svarbus darbas yra Krišnos
sąmonės propagavimas visame pasaulyje. Jie tiesiog stengiasi
nutraukti mus iki savo lygmens ir ieško blogybių kiekviename mūsų
žingsnyje. Mes labai apgailestaujame dėl jų naivumo ir skurdaus
žinių kraičio. Nepaprasta galia Viešpaties apdovanotas
žmogus, kuris atlieka švenčiausią darbą, jokiu
būdu neturėtų būti laikomas paprastu žmogumi, nes pasakyta,
kad tas, kuriam Krišna nesuteikė galios, išgarsinti Krišnos
sąmonės judėjimą visame pasaulyje neįstengs.
Kritikuodamas
tyrą bhaktą, žmogus nusideda (vaišnava-aparadha), ir
tiems, kurie nori tobulėti Krišnos sąmonėje, ši
nuodėmė yra rimta kliūtis. Nusižengimas
vaišnavo lotoso pėdoms stabdo dvasinę pažangą. Tad
nereikia pavydėti nepaprastos Viešpaties galios vaišnavui,
arba śuddha vaišnavui.” Nusižengimas yra ir
laikyti save vertu taisyti šį vaišnavą, mokyti ar
brukti jam patarimus. Neofitą vaišnavą ir tobulą
vaišnavą galima skirti, sprendžiant iš jų darbų.
Tobulas vaišnavas visada yra dvasinis mokytojas, o neofitas visada
tėra mokinys. Mokinys negali patarinėti dvasiniam mokytojui, o
dvasinis mokytojas neįpareigotas klausytis pamokymų iš to, kuris
nėra jo mokinys. Tokia yra Śrilos Rūpos Gosvāmi
šeštojo posmo pamokymų esmė.
(Komentaro
pabaiga)
Kaip matome iš Prabhupados komentaro, vaišnava
aparadha – vaišnavo įžeidimas - labai glaudžiai
susijusi su trūkumų ieškojimu ir kriticizmu.
Vaišnava aparadha yra prilyginama
išprotėjusiam drambliui, įsiveržusiam į sodą. Jis
labai greitai gali sunaikinti daugelio metų darbą. Lygiai taip pat,
tas, kuris įžeidžia vaišnavą, gali per akimirksnį
netekti visos savo atsidavimo tarnystės rezultatų ir būti
pasmerktas labiausiai apgailėtinoms egzistencijos sąlygoms.
Vaišnavas yra didinga
asmenybė.
Hari Bhakti Vilasa sako, kas kritikuoja
vaišnavą praranda religingumą, turtą, šlovę ir
vaikus.
Pirmasis iš dešimties švento
Vardo įžeidimų yra sadhu-ninda –
įžeidinėti žmogų, pašventusį savo
gyvenimą Krišnos vardo pamokslavimui. Žodis ninda
reiškia kritiką ir įžeidinėjimą. Prabhupada
pateikia taip pat dar vieną žodžio ninda
reikšmę – pavydus. Iš to seka, kad bet kokios kritikos ir
įžeidimų tikroji priežastis yra pavydas. Rūpa gosvamis
rekomenduoja ieškoti, priimti savo dvasiniu mokytoju ir su atsidavimu tarnauti
tokiai asmenybei, kuris atsikratė pavydo ir viso to, kas su juo
susiję (kritikos ir įžeidimų). Iš šių
pamokymų taip pat seka išvada, kad vaišnavų kritika gali
užsiimti tik materialistai arba materialistiški bhaktai. Dvasinę
pažangą Krišnos sąmonėje padaręs žmogus
niekuomet nekritikuos jokios būtybės, ką jau kalbėti apie
vaišnavą.
Mes turime suprasti vieną dalyką,
kad visi ISKCON’e esantys atsidavusieji yra Vaišnavai, kadangi vienaip ar
kitaip jie kartoja šventąjį vardą. Taip Prabhupada
apibrėžia vaišnavo pasirengimą. Žmogus
turėtų laikyti visus Vrindavanos gyventojus Vaišnavais.
Kodėl? Kadangi šiaip ar taip jie kartoja šventąjį
Viešpaties vardą. Todėl ką bekalbėti apie ISKCON’o
atsidavusius. Mes turėtume būti labai pagarbūs visiems
atsidavusiems, gerai žinodami, kad visi jie yra vaišnavai.
Vaišnavas priklauso Acyuta gotrai - Krišnos šeimai. Jei
kas myli Krišną, bet nemyli Jo vaikų, tas nemyli iš
tiesų Krišnos ir bus priverstas kentėti.
Didžiausia kliūtis mūsų
dvasiniam progresui yra Vaišnava aparadha. Tai tikrai labai
pavojingas nusižengimas. Mes turime būti labai rūpestingi ir
nedaryti Vaišnava aparadhų.
“Net jei kai kurie iš jų
griežtai neseka atsidavimo tarnystės taisyklėmis bei nurodymais,
vis dėlto jie yra Krišnos atsidavusieji ir kartoja Jo vardą tiesiogiai
ar netiesiogiai.”
Tai yra labai svarbus pamokymas. Iš
tiesų visas Vaišnavų etiketas ir visa Vaišnavų
kultūra yra paremta šiuo principu.
Č.Č. Adi 7.50 Komentaras: “Vaišnavas
turėtų būti pakantus tarsi medis ir nuolankus kaip
žolė.”
“Vis dėlto šio nurodymo autorius -
Čaitanja Mahaprabhu - nepakentė blogo Džagajaus ir Madhajaus
elgesio. Kuomet jie įskaudino Nitjanandą Prabhu, Čaitanja
Mahāprabhu tuoj pat pasipiktino ir norėjo juos užmušti.
Žmogus turėtų būti kuklus ir nuolankus savo asmeniniuose
darbuose, bet jei yra niekinamas jo guru ar kitas vaišnava, jis
turėtų būti piktas tarsi ugnis. Jis neturėtų
toleruoti Vaišnavo niekinimo, bet turėtų tuoj pat imtis vieno
iš šių veiksmų.
Jei kas nors niekina Vaišnavą,
žmogus turėtų sustabdyti įžeidėją stipresniais
argumentais ir geresniu paaiškinimu. Jei bhakta nėra pakankamai
patyręs kad atliktų tai, jis turėtų čia pat
nusižudyti. Jei negali padaryti to, jis turėtų tuoj pat
pasišalinti. Bet mes niekuomet neturėtume klausytis vaišnavo
įžeidinėjimų.”
nindäà bhagavataù
çåëvaàs
tat-parasya janasya vä
tato näpaiti yaù so ’pi
yäty adhaù sukåtäc
cyutaù
“Tas kuris girdi
kritikuojant Aukščiausią Dievo Asmenį arba Jo atsidavusius
turi tuoj pat imtis atsakomųjų veiksmų, arba turi palikti
tą vietą. Kitaip jis pastoviai paklius į pragariškas
gyvenimo sąlygas.” (ŠBh 7.1.26 komentaras)
Nors Vaišnavai yra labai nuolankūs
ir pakantūs, tai nėra jų silpnumas. Vaišnavai nėra
silpni. Jie yra tvirti kaip griaustinio trenksmas. Jei būtina, jie gali
tapti tokiais pat stipriais kaip liūtas. Prabhupada dažnai sakydavo,
kad Vaišnavas yra toks švelnus tarsi rožės žiedlapis
ir tvirtas tarsi griaustinio trenksmas. Vaišnavas yra ne tik švelnus,
bet jei iškyla būtinybė, jis gali tapti tvirtu. Tai rodo, kad
Vaišnavai nėra silpnavaliai. Vaišnavai yra labai, labai galingi.
Tiek fiziškai ir dvasiškai. Iš tiesų dvasinė galia
apdovanoja juos fizine jėga.
Vaišnavas yra adoša
darši - vaišnavas niekuomet nemato kitų trūkumų. Žinoma, kiekvienas žmogus turi ir gerų savybių ir
trūkumų. Todėl yra sakoma:
“sadyana guna mitsanti.”
Vaišnava priima tik tai, kas šlovinga žmoguje, o ne jo
trūkumus. “Adoša darši” reiškia žmogų,
kuris neieško trūkumų kituose. Jis paprasčiausiai mato
kitų gerąsias savybes ir pastebi trūkumus savyje. Sau jis yra
labai griežtas ir nuolat kruopščiai stebi save, atrasdamas visus
trūkumus, esančius jame. Vaišnava nuolat seka guru ir
Krišnos nurodymais.
Vaišnava niekuomet blogai neatsiliepia apie
kitus.
Jis netampa priešišku kitiems.
Nesijuokia iš žmonių, kurie yra
kvaili, pamišę, nelaimingi, negražūs, klastingi, luoši
ar puolę.
Nieko nebaudžia, išskyrus savo
sūnus ir mokinius. Tai daro vien auklėjimo tikslais.
Nieko nemuša per galvą ir netampo
už plaukų.
Jei kas nors jį
įžeidžia, jis tyliai palieka tą vietą. Bhakta
neturėtų peržengti jokio kito žmogaus ar siekti kokio
daikto per kito galvą.
Mes turime suvokti, kad didžioji
dauguma mūsų santykių vyksta ir su atsidavusiais, ir su nekalta
publika. Aparadha yra vienintelis tikras kliuvinys dvasiniame gyvenime.
Mes turime bijoti ką nors įžeisti. Tokiu būdu
žinojimas suteiks blaivumo ir rimtumo mūsų elgesiui. Mes
natūraliai tapsime nuolankiais, Šri Čaitanja Mahaprabhu taps
patenkintu, ir mes tobulėsime be rimtų kliūčių.
Žmogus turėtų visuomet
prisiminti, kad jo užsiėmimas yra tapti nuolankesniu už
žolės stiebelį, pakantesniu už medį ir,
netrokšdamas pagarbos sau, jis turėtų siūlyti visą
savo pagarbą kitiems.
Vaišnavos etiketo pažeidimas
neabejotinai sunaikins žmogaus dvasinį gyvenimą.
Mokiniai neturėtų bandyti
mokyti savo dvasinį mokytoją: “Nežinodamas,
kodėl Madhavendra puris verkė, Ramačandra Puris bandė tapti
jo patarėju. Tokiu būdu jis atliko didelį
įžeidimą, kadangi mokinys niekuomet neturėtų bandyti
mokyti savo dvasinį mokytoją.” (Č.Č. Antja 8.21
komentaras).
Mokiniai neturėtų inicijuoti,
kol dvasinis mokytojas gyvas, nebent savo dvasinio mokytojo liepimu.
“Krišnos sąmonėje kiekvienas
žmogus yra toks svarbus, kadangi visa Viešpaties Krišnos
atsidavusiojo veikla atneša naudą visoms gyvosioms esybėms.”
(Š.P. laiškas Šivanandai 69.6.15).
Vaišnavos didingumas. Citatos iš Hari Bhakti
Vilasos:
1. Hari atsidavusieji Kali amžiuje yra
reti. Atsidavusiojo padėtis yra labiau išaukštinta nei
Viešpaties Brahmos ir Viešpaties Rudros padėtis.
2. Atsidavusiojo buvimas mirties metu netgi
brahmano žudiką pakelia į dvasinį dangų. (10.86).
3. Jei šunėdis tampa Vaišnava,
jis tampa labiau išaukštintu nei brahmana, o jei sanjasis neturi
atsidavimo Višnu, tuomet jis yra laikomas labiau degradavusiu nei
šunėdis. (10.87).
4. Net visiško sunaikinimo metu Višnu
atsidavusieji nepuola. Štai kodėl Šri Hari yra visur
žinomas kaip neklystantis, visa persmelkiantis ir neišsenkantis.
Todėl nėra reikalo bijoti atsidavusiojo. Atsidavęs niekuomet
niekam nesukelia skausmo. (10.101-105).
5. Tie, kurie garbina
Aukščiausiąją Dievo Asmenybę Šri Hari, yra
geriausi iš visų žmonių, ir niekas nėra geresnis
už juos visuose trijuose pasauliuose. (10.110).
6. Šie, neturintys nuodėmių,
kilniaširdžiai Vaišnavos išvalo visą
kūriniją, todėl jie yra netgi vertingesni už keliones po
šventąsias vietas. (10.118).
7. Tie, kurie sako, kad yra Mano atsidavę
iš tiesų nėra Mano atsidavusieji. Tie, kurie yra Mano
atsidavusiųjų tarnai, tie yra Mano tikrieji atsidavusieji.
8. Mano bhaktai, kurie atsidavė Man ir
išsilaisvino nuo prisirišimų, pasibjaurėjimo, pavydo ir
pasipūtimo, gieda šlovę Man visą laiką. Jie niekuomet
nesukelia jokios žalos kitiems. Jie visuomet užsiėmę Mano
bhaktų garbinimu ir trokšta klausytis apie Mane. Jie būtent yra
tie, kurie Mane visuomet nešioja savo širdyse.
9. „Dabar, kai tu atėjai šiandien
į mano namus, aš tapau pašlovintas ir mano gyvenimas
pasidarė visiškai sėkmingas. Galimybė regėti
vaišnavą yra tokia reta galimybė, kaip sėkmė pamatyti
Šri Hari. Aš turėjau įgyti neišmatuojamą
dorybę, didelę, kaip Meru kalnas. Būtent todėl aš
galėjau pamatyti tokį didį vaišnavą kaip tu.“
Vaišnavos niekinimas
Š.P. laiškas Gopal Krišnai
(70.4.21): “Tu visuomet esi budrus, kad pamatytum, ar padarei kokį nors
įžeidimą. Tai labai puikus požiūris. Atlikdami
tarnystę Viešpačiui Krišnai ir Jo atstovui, Dvasiniam
Mokytojui, mes turėtume visuomet išlaikyti šį baimingą
požiūrį, kuris reiškia rūpestingą
dėmesį. Šis požiūris padės mums palaipsniui
tobulėti Krišnos sąmonėje.”
Citatos iš Hari Bhakti Vilasos
1. Kuomet žmogus niekina Vaišnava,
jis praranda savo religingumą, turtus, šlovę ir vaikus.
(10.310).
2. Jei žmogus muša ar niekina
Vaišnavą, rodo nepagarbą ar supyksta ant Vaišnavo arba
neišreiškia džiaugsmo, matydamas Vaišnavą, jis eina
į pragarą. (10.310).
4 įžeidimų tipai:
1) kritikuoti vaišnavą už jo
žemą kilmę.
2) kritikuoti kažką už
ankstesnes klaidas.
3) kritikuoti kitą už atsitiktines
klaidas.
4) kritikuoti kitą už klaidas, kurios
jau beveik ištaisytos.
(Iš Harinama Čintamani)
12 vaišnavų įžeidimų tipų
Šri
Krišhnasvamis Ijengar iš Trichy, Tamilnadu. Ištrauka iš
"VAARTHA MAALA"
1) Džianma
nirūpana – teisti už kilmę, t.y. už tai, kad vaišnavas
gimė šudros, medžiotojo ar neliečiamųjų
šeimoje. Net jei vaišnavas gimė prastos kilmės
šeimoje, jis prilygsta brahmanui. Bet jei žmogus nejaučia
atsidavimo Viešpačiui, net jei gimęs brahmano šeimoje jis
laikomas šudra.
2) Šarira
nirūpana – teisti atsidavusius už tai, kad jie turi vyro ar moters
kūną, žmogaus, demono ar kito gyvūno. Vaišnavų
pavyzdžiai kitose formose: Hanumanas, Garuda, Bali Maharadža.
3) Bhava nirūpana
– analizuodami visus materialius objektus matome, kad jie džajate-gimsta,
vartade-auga, apakšyjate-nyksta, parinamate-transformuojasi,
vinašjati-miršta. Mes galime pagalvoti, kad vaišnavo
kūnas taip pat patiria šiuos pokyčius, dėl to jis yra
materialus. Tai yra įžeidimas.
4) Ašrama
nirūpana – teisti vaišnavą už tai, kad jis priklauso tam
tikram ašramui laikoma taip pat įžeidimu.
5) Avajava
nirūpana – vien tik suvokiant savo amžinąją
padėtį visi trūkumai vaišnavo kūne yra užpildomi.
Jei žmogus to nesupranta ir įžeidinėja vaišnavą
dėl jo kūno trūkumų, jis atlieka įžeidimą.
6) Alasja
nirūpana – jei vaišnavas dėl savo tingumo neprižiūri
savo kūno ir todėl nuo jo sklinda negeras kvapas, negalima jo
kritikuoti už tai. Apie tai pasakojama viena istorija. Vienas šri vaišnavas,
kuris šokdavo ir dainuodavo priešais Dievybes, turėjo savo
garbinamą Šalagrama šilą. Kad nelaikyti atskiro altoriaus,
kurį jis tingėjo prižiūrėti šis araijaras laikė
šilą dėžutėje kartu su betelio riešutu. Kai jis
valgydavo riešutus, kartais į burną jis įsimesdavo ir
šalagrama šilą. Kai jis suprasdavo, kad tai ne riešutas (ji
neskildavo), jis ištraukęs iš burnos atlikdavo
abhišeką šalagramai. Vienas vaišnavas, kuris matė tai
ne pirmą kartą, paprašė atiduoti šalagramą jam.
Tada jis pats pasistatė šilą ant puošnaus altoriaus ir
pradėjo garbinti. Tą pačią naktį Viešpats
pasirodė jo sapne ir pradėjo jį barti, kad dėl jo
kaltės Jis nebegali patirti to saldaus skonio, kuris visuomet buvo araijaro
burnoje, užpildytoje alvarų giesmėmis, šlovinančiomis
Viešpatį. Viešpats pareikalavo, kad jį gražintų
į tą pačią dėžutę, kur jis buvo
anksčiau.
7) Vasa
nirūpana – kai atvyksta vaišnavas iš žinomos
šventyklos arba šventos dhamos, visi jį šlovina ir
gražiai sutinka. Lygiai taip pat reikia sutikti ir vaišnavą
iš apleistos vietovės ar šventyklos. Jei žmogus to nedaro,
jis atlieka įžeidimą. Kartą Garuda pasakė apie
vieną vaišnavą, kad šis atėjo ne iš šventos
dhamos, o iš pamiršto kaimo. Tą pačią akimirką
jis pametė visas savo plunksnas. Ir tik tuomet, kai šis
vaišnavas paguodė ir paglostė Garudą savo ranka, šis
vėl atgavo plunksnas.
8) Bandu
nirūpana – jei kažkieno giminaitis yra vaišnavas ir jis
sveikinasi ir rodo jam pagarbą tik kaip giminaičiui, o ne kaip
vaišnavui, jis atlieka šį įžeidimą.
9) Prakaša
nirūpana – įžeidimas yra daryti skirtumą tarp savo dvasinio
mokytojo ar ačarjos ar kitų dvasinių mokytojų bei
atsidavusių atliekančių stebuklus, tarnaujant Krišnai ir
paprastų atsidavusių, kurie nėra tokie sofistikuoti. Juos visus
reikia laikyti savo gelbėtojais.
10) Prakara nirūpana –
vienas bhaktas gali prižiūrėti Dievybių sodą, kitas
gali tvarkyti šventyklą, o kitas gali ir neatlikti
išoriškai jokios tarnystės. Tačiau tas, kuris kritikuoja
vaišnavus pagal tarnystės formą, atlieka
įžeidimą.
11) Vartana nirūpana –
jei vaišnavas atlieka tarnybą valstybei ar turi savo ūkį,
ar dirba kur kitur, kad išlaikytų savo kūną, negalima jo
kritikuoti už tai, kad jis dirba kaip materialistas.
12) Doša nirūpana
– jei matome netgi, kad vaišnavas savo kūnu tenkinasi, neturime jo
kritikuoti už tai (api cet su duracaro… - net jei mano atsidavęs
atlieka labiausiai smerktiną veiksmą…).
TOLIAU yra sakoma, kad
jei mokytojas atlieka vaišnavo įžeidimą, mokinys privalo
jam parodyti tai slapčia nuo kitų. Jei šeimos nariai atlieka
tokį įžeidimą, juos reikia nubausti. Jei vaišnavai
įžeidinėja vienas kitą, reikia apsikabinti jų
pėdas ir prašyti, kad jie to nedarytų. Jei jie neklauso, tada
lieka atsiduoti Krišnai ir prašyti, kad šis juos
išgelbėtų. Jei kas nors viešumoje nurodo vaišnavų
klaidas, kurias jie padarė arba privačiai ar viešai arba
dėl bendravimo su materialistais, ir už kurias jie paprašė
atleidimo, tai toks žmogus pats atlieka vaišnavo
įžeidimą.
Ką daryti, jei žmogus padaro Vaišnava
aparadhą?
Jei žmogus atsitiktinai padaro
Vaišnava aparadhą, tuomet jis turi melsti Vaišnavo atleidimo,
labai nuoširdžiai liesdamas jo pėdas. Vaišnavas yra labai
maloningas, todėl jis tuoj pat apkabins jį ir atleis už visus jo
įžeidimus. (Iš Harinama Čintamani).
Š.P. laiškas Tamal Krišnai
(68.8.19): “Iš tiesų tai atsidavusiojo pareiga - kad kiekvienas
suvoktų kitų atsidavusiųjų vertę. Niekas
neturėtų kritikuoti ką nors.”
KITŲ PATAISYMAS
Šrilos Prabhupados citatos
Š.P. laiškas Hansaduttai
(72.12.10): “Atsidavęs reiškia tai, kad jis sugeba toleruoti
visų rūšių nepatogumus ir materialios gamtos užgaidas,
ir kadangi jis yra perdaug įsitraukęs į tarnystę
Krišnai, jis neturi laiko pykti arba įžeidinėti kitus ar
ieškoti kokių nors trūkumų. Atsidavęs reiškia
labai didelį dosnumą ir palankumą kiekvienam, nuolatinį
džentelmeniškumą visų tipų gyvenimo sąlygomis”.
1. Yra skirtumas tarp kritikos ir pataisymo.
Atsidavęs suvokia, kad kritika Vaišnavo atžvilgiu
užteršia širdį ir stabdo dvasinį tobulėjimą.
2. Kad galėtų pataisyti
atsidavusįjį, žmogus turi būti: -
a) nepavydžiu;
b) trokštančiu praktiškai
padėti atsidavusiajam jo Krišnos Sąmonės kelyje;
c) dvasinėje ir vadovaujančioje
padėtyje, kuri pateisintų ar padarytų būtinu tokį
įsikišimą. Arba asmeniškai paprašytas atsidavusiojo
padėti jam jo sunkumuose.
3. Atsidavusiojo siūlomas pataisymas turi būti
ne tik pamokslaujamas, bet ir praktikuojamas.
4. Pataisymo metodai:
a) Pataisykite savo asmeniniu pavyzdžiu
bei bendravimu.
b) Nukreipkite atsidavusįjį
ieškoti prieglobsčio pas labiau pažengusį atsidavusį.
c) Jaunesnis atsidavęs neturėtų
pats asmeniškai stengtis pataisyti kitą atsidavusįjį. Jis
turėtų atverti savo širdį vyresniajam atsidavusiam, su
kuriuo bendraudamas jaučia palengvėjimą, ir siekti jo
pagalbos/patarimo, siekdamas ištaisyti situaciją.
5. Aštrūs žodžiai ir
veiksmai niekuomet negali būti priemonė pataisyti atsidavusius. Mes
norime sunaikinti neišmanymą, glūdintį atsidavusiojo
širdyje, o ne patį atsidavusį.
6. Jei kas nors nuoširdžiai ir
garbingai išsako kritiką mūsų atžvilgiu, mes turime
jaustis dėkingi, o ne nusiminę. Neigiamai reaguoti į
geranorišką pataisymą reiškia pademonstruoti savo
klaidingą ego.
7. Pažengęs atsidavęs į
kiekvieną kritiką žvelgia, kaip į Viešpaties
Čaitanjos malonę.
Profilaktika geriau nei gydymas. Jei visi
atsidavusieji išsiugdys tinkamą požiūrį į
vaišnavo elgesį, poreikis kažką pataisyti pasidarys labai
neryškus.
SP laiškas Goursundarai: TRŪKUMAI SLYPI TAVYJE
“Jei atsitinka kas nors negero, ir
aš aiškinu, kad su manimi niekas nebendradarbiauja arba niekas su
manimi nedirba, tai yra MANO trūkumas, o ne JŲ. Vaišnava
atsidavęs visuomet turi taip galvoti. Mes neturime ieškoti
trūkumų pas kitus, sukritikuoti juos ir pasišalinti.
Vaišnavai taip nesielgia. Verčiau mes turime visuomet trokšti
rodyti pagarbą kitiems ir visuomet juos laikyti vyresniais už save.”
KLAUSIMAI:
1. Paaiškinkite bent kelis požymius, kurie jūsų
nuomone parodo vaišnavo didybę.
2. Ką reiškia vaišnava aparadha?
3. Prie ko veda vaišnava aparadha?
4. Kaip atitaisyti vaišnavų įžeidimus?
5.
Išvardinkite pagrindinius vaišnavų
įžeidimų tipus.
Nori sužinoti daugiau? Perskaityk:
Istorija iš Šrimad Bhagavatam apie Maharaja
Ambarišą;
Istorija iš Čaitanja Čaritamritos apie brahmaną
Gopala Čapala.
CC Mad 15.261
Purport
The
Hari-bhakti-viläsa cites the following quotation from the Skanda
Puräëa concerning the blaspheming of a Vaiñëava:
yo hi
bhägavataà lokam upahäsaà nåpottama
karoti tasya
naçyanti artha-dharma-yaçaù-sutäù
nindäà
kurvanti ye müòhä vaiñëavänäà
mahätmanäm
patanti
pitåbhiù särdhaà
mahä-raurava-saàjïite
hanti nindati
vai dveñöi vaiñëavän näbhinandati
krudhyate
yäti no harñaà darçane patanäni ñaö
In a
conversation between Märkaëòeya and Bhagératha, it is
said, “My dear King, one who derides an exalted devotee loses the results of
his pious activities, his opulence, his reputation and his sons.
Vaiñëavas are all great souls. Whoever blasphemes them falls down
to the hell known as Mahäraurava, accompanied by his forefathers. Whoever
kills or blasphemes a Vaiñëava and whoever is envious of a
Vaiñëava or angry with him, or whoever does not offer him
obeisances or feel joy upon seeing him, certainly falls into a hellish
condition.”
Also, the
Hari-bhakti-viläsa (10.314) gives the following quotation from the
Dvärakä-mähätmya:
kara-patraiç
ca phälyante su-tévrair yama-çäsanaiù
nindäà
kurvanti ye päpä vaiñëavänäà
mahätmanäm
In a
conversation between Prahläda Mahäräja and Bali
Mahäräja, it is said, “Those sinful people who blaspheme
Vaiñëavas, who are all great souls, are subjected very severely to
the punishment offered by Yamaräja.”
In his
Bhakti-sandarbha (313), Jéva Gosvämé quotes this statement
concerning the blaspheming of Lord Viñëu:
ye nindanti
håñékeçaà tad-bhaktaà
puëya-rüpiëam
çata-janmärjitaà
puëyaà teñäà naçyati niçcitam
te pacyante
mahä-ghore kumbhépäke bhayänake
bhakñitäù
kéöa-saìghena yävac candra-diväkarau
çré-viñëor
avamänanäd gurutaraà
çré-vaiñëavollaìghanam
tadéya-düñaka-janän
na paçyet puruñädhamän
taiù
särdhaà vaïcaka-janaiù saha-väsaà na
kärayet
“‘One who
criticizes Lord Viñëu and His devotees loses all the benefits
accrued in a hundred pious births. Such a person rots in the
Kumbhépäka hell and is bitten by worms as long as the sun and moon
exist. One should therefore not even see the face of a person who blasphemes
Lord Viñëu and His devotees. Never try to associate with such persons.’”
In his
Bhakti-sandarbha (265), Jéva Gosvämé further quotes from
Çrémad-Bhägavatam (10.74.40):
nindäà
bhagavataù çåëvaàs tat-parasya janasya vä
tato
näpaiti yaù so ’pi yäty adhaù sukåtäc
cyutaù
“‘If one does
not immediately leave upon hearing the Lord or the Lord’s devotee blasphemed,
he falls down from devotional service.’” Similarly, Lord Çiva’s wife
Saté states in Çrémad-Bhägavatam (4.4.17):
karëau
pidhäya nirayäd yad akalpa éçe
dharmävitary
asåëibhir nåbhir asyamäne
chindyät
prasahya ruçatém asatéà prabhuç cej
jihväm
asün api tato visåjet sa dharmaù
“If one hears an
irresponsible person blaspheme the master and controller of religion, he should
block his ears and go away if unable to punish him. But if one is able to kill,
then one should by force cut out the blasphemer’s tongue and kill the offender,
and after that he should give up his own life.”