PAGARBA ATSIDAVUSIEMS
Bhagavad-gītoje
[3.21] Krišna sako:
yad yad
äcarati çreñöhas
tat tad evetaro
janaù
sa yat
pramäëaà kurute
lokas tad
anuvartate
“Kaip pasielgia
didis žmogus, taip elgiasi ir paprasti žmonės. Kokį
pavyzdį jis parodo, tokiu ir seka visas pasaulis.”
Ne paslaptis, kad
šventi žmonės ar žmonės praktikuojantys dvasinį
kelią visuomet yra paprastų žmonių dėmesio centre.
Nors paprasti žmonės ne visuomet seka šventųjų pavyzdžiu,
tačiau reikalauja iš šventųjų tokį pavyzdį
turėti. Tai didelė atsakomybė taip pat ir ISKCON’o bhaktams.
Kas yra vaišnavų etiketas?
Prabhupada
sakė, kad vaišnavas yra tikrasis džentelmenas. Džentelmenu
vadiname žmogų, kuris pasižymi geromis savybėmis, yra
malonus ir paslaugus kitiems. Jis visuomet teikia pirmenybę kitiems ir
nereikalauja sau jokio dėmesio. Jis visuomet atsisakys savo interesų
vardan aplinkinių ir sugebės prisiderinti prie bet kokių
aplinkybių ar papročių. Matome, kad visas šias savybes gali
turėti tik tas, kuris jau įveikė savo ego ir nesiekia juslinio
pasitenkinimo. Tikrasis džentelmenas yra lygus visiems ir niekam neteikia
pirmenybės. Tai reiškia, kad džentelmenas turi regėti visus
kaip dvasines sielas ir matyti visose būtybėse slypinčią
Aukščiausią sielą. Tokiu būdu materialistas, kad ir
koks mandagus jis bebūtų, jis negali būti tikras
džentelmenas, kadangi visa tai, ką jis daro yra skirta jusliniam
pasitenkinimui. Netgi jo tariamas mandagumas atsisakant kažko kitų
labui, taip vadinamas altruizmas ar filantropinė veikla yra subtilaus
juslinio pasitenkinimo forma, kada žmogus galvoja, koks jis geras ir
atsižadėjęs, ir kad visi tai mato. Tikruoju džentelmenu
gali būti tik vaišnavas, kadangi tikras vaišnavas mato visus
Krišnos tarnais, o save visų tarnu.
“Kadangi niekas negali susilaukti
sėkmės be “sadacar” ar etiketo, kiekvienas veiksmas
turėtų būti atliktas pagal tinkamą etiketą.”
Švento žmogaus širdis nėra užteršta. Būdas,
kaip veikia šventas asmuo, yra žinomas kaip tinkamas etiketas - “sadacara”.
“Jei žmogus skaito šešis
Vedų skyrius, nepraktikuodamas tinkamo etiketo, jis netampa tyru. Lygiai
kaip paukštis išskrenda iš lizdo, kai tik jo sparnai
užauga, taip Vedos palieka jį jo mirties metu.”
“Nors žmogus gali būti
įgijęs visų Vedų žinias, bei jei jis nepraktikuoja
tinkamo etiketo arba netampa Vaišnavu, tuomet visas jo įgytas
žinojimas mirties metu bus prarastas.
Tinkamas etiketas padidina šlovę,
turtus, ilgaamžiškumą ir panaikina visus nepalankumus.
O karaliau, teisingas etiketas suteikia dharmos,
arthos ir kamos rezultatus. Todėl išmintingas
žmogus labai rūpestingai laikosi tinkamo etiketo, aprašyto
šventraščiuose.
Tuo būdu žmogus gali suprasti, kad
Vaišnavų etiketas išvalo širdį ir sąmonę.”
Čaitanja Mahaprabhu Šri Sanatanai
Gosvamiui sakė, kad “nors tu ir išvadavai visą visatą ir
netgi pusdieviai bei didieji išminčiai apsivalo, liesdamiesi prie
tavo kūno, atsidavusiojo savybė yra sekti ir saugoti
vaišnavų etiketą. Tokio etiketo laikymasis yra vaišnavo
papuošalas. Etiketo taisyklės nėra kažkas dirbtino ir
primesto vaišnavams. Negalima sakyti, kad etiketo galima laikytis
dirbtinai, neturint vaišnavo savybių, lygiai kaip neturtingas
žmogus negali puikuotis savo turtais. Todėl atsidavusiojo veiksmais
pasireiškia jo sąmonė.
“Elkitės taip, kad jie matytų, jog
mūsų charakteris idealus”. Čia gerai žinoma Š.P.
citata: Paklaustas “Kaip jūs atpažįstate Vaišnavą?”,-
Šrila Prabhupada atsakė: “Jis yra tobulas džentelmenas”.
(Č.Č. Antja 102-3) Sanatana Gosvamis Haridasa Thakurai:
äpane äcare keha, nä kare
pracära
pracära karena keha, nä karena
äcära
“Kai kurie labai
gerai elgiasi, bet nepamokslauja Krišnos sąmonės kulto, tuo
tarpu kiti pamokslauja, bet tinkamai nesielgia”.
‘äcära’,
‘pracära’,——nämera karaha ‘dui’ kärya
tumi——sarva-guru, tumi jagatera ärya
“Tu tuo pat metu
atlieki veiklą, susijusią su Šventu Vardu, tiek savo asmeniniu
elgesiu, tiek savo pamokslavimu. Todėl tu esi labiausiai
pažengęs atsidavęs pasaulyje”.
Etiketas ir pamokslavimas
Vaišnavai yra ypatingi žmonės
todėl santykiuose su jais galioja ypatingas kodeksas. Žmogus, kuris
nori dvasiškai tobulėti, turi žinoti, kaip privalo elgtis,
todėl tobulas etiketas yra elgesys, kurį parodo tobulas
vaišnavas. Krišnos Sąmonėje mes tobulėjame rodydami
pagarbą tinkamoms asmenybėms, tokioms kaip sadhu - šventieji,
guru - dvasiniai mokytojai, šastra - šventraščiams, ir
šventai parafernalijai, kaip džapos karoliai, Dievybių garbinimo
atributai, čaranamrita, etc. Kadangi Krišnos Sąmonėje mes
pastoviai bendraujame su bhaktais ar nekaltais žmonėmis, aparadha -
įžeidimas gali būti pagrindinė kliūtis mums
tobulėti. Mes turime bijoti įžeidimų. Toks
dėmesingumas suteiks blaivumo ir rimtumo mūsų elgesiui. Nuo
mūsų elgesio taip pat priklauso ir Prabhupados reputacija.
Žmonės, matydami idealų vaišnavo charakterį, patys įsikvepia
sekti Krišnos Sąmonės principais. Tokiu būdu vaišnavo
natūralios savybės jau yra pamokslavimas. O iš kitos pusės
pamokslavimas nerodant asmeninio pavyzdžio, neturi jokios vertės.
Dažniausiai tai tampa pinigų vaikymusi, nesąžiningu
knygų platinimu ir žmonių apgaudinėjimu. tokiu būdu
Krišnos sąmonės vardas diskredituojamas.
Kaip atsiprašyti?
Atsidavusieji negali tarpusavyje pyktis. Jie
negali užgaulioti vienas kito. Jei nepavyko sulaikyti savo pykčio ir
išliejome jį ant kito atsidavusiojo, turime nedelsiant pulti jam
į kojas ir prašyti atleidimo. Tam, kad atsiprašytume
atsidavusiųjų už nesąmoningus įžeidimus, kuriuos
atliekame kiekvieną dieną, kas rytą turime pagarbiai nusilenkti
visiems vaišnavams, kurie yra tarsi troškimų medžiai
išpildantys visus troškimus ir tokie gailestingi visoms
sąlygotoms sieloms, sakydami mantrą:
väïchä-kalpatarubhyaç
ca
kåpä-sindhubhya
eva ca
patitänäà
pävanebhyo
vaiñëavebhyo
namo namaù
Šią
mantrą taip pat sakome kai prašome atleidimo už mūsų
pyktį ar užgauliojimus, o taip pat, kai pakliūname į
išaukštintų vaišnavų bendriją.
Bendros taisyklės
“Pagrindinė atsidavimo tarnystės
Viešpačiui Krišnai priežastis yra bendravimas su
pažengusiais atsidavusiais. Net kai snaudžianti meilė
Krišnai pabunda, bendravimas su atsidavusiais vis dėlto yra pats
svarbiausias.” (“Šri Čaitanja-čaritamrita”, Madhja-lila 22.83)
Bhaktai turi kreiptis vienas į
kitą kaip Prabhu, tai reiškia “šeimininkas”. Tačiau
nereikia pačiam tapti Prabhu, vien todėl, kad į tave taip
kreipiasi. Reikia ir toliau išlikiti tarnu ir laikyti visus kitus Prabhu.
Niekuomet neturėtume leisti, jog
familiarumas įsiskverbtų į bhaktų santykius. Santykiai tarp
atsidavusiųjų grindžiami pagarba, be
įžeidinėjimų ir veidmainiavimo.
Nereikia girtis savo pasiekimais prieš
kitus atsidavusius. Vietoj to, kiekvienas turi žinoti, jog išties
neturi jokios kvalifikacijos. Visa tai, ką sugebame atlikti yra tik
dėka Šrilos Prabhupados ir Vaišnavų malonės.
Jei atsidavęs patiria kančią
dėl fizinės ligos ar santykių šeimoje, etc., reikia jam
padėti žodžiu ir darbais. Ryšys tarp atsidavusių bus
patikrintas sunkiu jiems laikotarpiu. Mes negalime tokių
išbandymų laikyti materialiais dalykais.
Jei bhaktas pasitraukė nuo atsidavimo
tarnystės ir nebendravo su kitais bhaktais ilgą laikotarpį,
nereikia jam baksnoti, kad šis buvo ar yra Majoje, taip dar labiau
atstumiant jį nuo lotosinių Šrilos Prabhupados ir Krišnos
pėdų. Vietoj to reikia sutikti tokį žmogų su meile,
paskatinimu ir draugyste, ir padėti jam pasijusti atsidavusiųjų
tarpe kaip namie.
Su bhaktais reikia elgtis taip, kaip
aprašo Šrila Rūpa Gosvamis “Pamokymų nektaro” 4 posme:
siūlyti bhaktams dovanas; priimti dovanas iš jų; atskleisti
bhaktams savo mintis; klausinėti jų apie slaptingus dalykus; priimti
prasadam iš bhaktų; ir vaišinti juos prasadu.
Moterims reikia rodyti visą
pagarbą, ypač jei ji yra vaišnavi, į ją reikia
kreiptis kaip į matadži – motiną.
Vaišnavas neturėtų
kalbėti nemalonių žodžių ir jokiu būdu
nesikeikti.
Jis niekuomet neturėtų meluoti,
netgi jei tai skamba maloniai.
Jis niekuomet neturėtų vogti,
netgi dėl Krišnos. Tai gali sugriauti visą vaišnavo
reputaciją per labai trumpą laiką. Tai taip pat liečia ir
vogti gėles Dievybėms.
Negalima bendrauti su tais, kurie yra
pavydūs, nupuolę, bepročiai, priešiški,
pasipūtę, apsimetėliai, apgavikai, arba turi neleistinų
ryšių su moterimis. Taip pat negalima draugauti su nepadoriomis
moterimis (vyrais). Visa tai sugriaus dvasinį
gyvenimą.
Negalima ištiesti kojų
atsisėdus prieš savo vyresniuosius.
Niekuomet nesistenkite pamokyti savo
dvasinį mokytoją. Niekuomet negalvokite, kad jis klysta. Tai didelis
įžeidimas. Jei mokytojas prašo mokinio patarimo, reikia tai
priimti kaip mokytojo malonę mokiniui, leidžiant šiam
pasitarnauti.
Neįžeidinėkite moterų,
ir joms nepavydėkite.
Nesibarkite su žmona (vyru) ir
nelaikykite jos žemesnio intelekto. Krišnos Sąmonėje
šeima skirta tam, kad vienas kitam padėtų tobulėti, ir jei
žmona padeda vyrui, ji yra ne našta, o geriausias draugas ir
filosofas (Šrila Prabhupada)
Nebendrauti su nesąžiningais
žmonėmis ir neskaityti ne autoritetingų
šventraščių.
Nebarkite nieko išskyrus savo mokinius
ir vaikus. Darykite tai juos mokydami, o ne pykdami ant jų.
Niekuomet nemuškite kitų į
galvą arba netampykite kitų už plaukų
Jei kas nors jus įžeidžia,
palikite tą vietą tylomis.
Negirkite savęs. Jei kas nors jus giria
ar šlovina, mintyse kartokite savo dvasinio mokytojo pranamą
mantrą ir tokiu būdu suvokite, kad iš tikrųjų
šlovinamas jūsų dvasinis mokytojas. Jei kas nors jums lenkiasi,
savo ruožtu nusilenkite jam. Nepriimkite pagarbos iš nieko
išskyrus tuos atvejus kai tai būtina, tačiau tada savo
ruožtu perduokite ją savo mokytojui ir Krišnai. Neleiskite, kad
kažkas liestų jūsų pėdas, valgytų jūsų
maisto likučius. Netyčia ką nors užkliudę palieskite
ranka atsiprašydami jo petį ir pridėkite sau prie galvos, tuo
būdu prisiimdami sau kaltę.
Nežiūrėkite į nuogas
moteris ar vyrus. Nespjaukite į vandenį ar ugnį arba valgydami.
Žmonės kartais geria vandenį iš tvenkinių,
ežerų ir upių.
Jei matote, kad vyresni atsidavusieji
barasi, nepalaikykite nei vienos pusės ir nesivelkite į
ginčą. Nepatyrusiam bhaktui sunku suvokti, kad tokie ginčai taip
pat gali būti bhaktų žaidimai.
Savo dvasiniam mokytojui tarnaujame
tarnaudami jo mokiniams. Toks turi būti nusiteikimas - visuomet patarnauti
savo Dievo broliams.
Šrilai Prabhupadai tarnaujame
tarnaudami visiems Krišnos Sąmonės atsidavusiems. Sunku daryti
pažangą Krišnos Sąmonėje, jei visuomet stebime, kad
mūsų neišnaudotų, neapgautų, mumis nepasinaudotų.
Tikras atsidavęs yra tarnas, todėl net jei mumis kas nors pasinaudos
savanaudiškai, jei mes tarnavome vardan Krišnos, mes nieko
neprarasime, praras tas, kuris šios tarnystės rezultatus
prisiėmė sau.
“Jūs neturite leisti niekam liesti savo
pėdų, bet jei jie nori jas paliesti ir nėra jokio būdo to
išvengti, jūs paprasčiausiai atsiminkite ankstesnius
ačarjas ir dvasinius mokytojus ir perduokite šią pagarbą
jiems, tuo pat metu liečiančiam pėdas žmogui sudėtomis
rankomis gražindami namaskarą [nusilenkimą]. Toks
vaišnavų etiketas.” [Šrilos Prabhupados laiškas
Ačjutanandai (1970.03.11)]
Į
dvasinį mokytoją reikia kreiptis kaip į
Dieviškąją Malonę,
Į jo Dievo brolius, kaip į Jo
Malonę,
Į bet kokį sanyasį kaip į Jo
Šventenybę,
Į visus kitus kaip į prabhu, o
Į save kaip į dasą.
Socialiniai ir dvasiniai skirtumai
Tinkama pagarba rodoma priklausomai nuo
amžiaus, varnos, dikšos, tarnystės ir dvasinės
pažangos.
- Tarp šudrų vertingiausias tas,
kuris seniausias.
- Tarp vaišjų vertingiausias tas,
kuris turi daugiau pinigų ar karvių.
- Tarp kšatrijų vertingiausias,
kuris turi didesnę jėgą.
- Tarp brahmanų vertinamas tas, kuris
turi daugiau žinių.
Sutikus
brahmaną, kad pamalonintume jį klausiame kaip šiam sekasi
askezės ir Vedų studijos.
Sutikę kšatriją klausiame,
kaip jo žmonės: ar visi laimingi, aprūpinti ir saugūs.
Sutikę vaišją klausiame, ar
jo karvės duoda pakankamai pieno ir ar sekasi jo prekyba.
Sutikę šudrą klausiame, ar
šeimininkas jo neskriaudžia ir ar jam užtenka maisto,
drabužių.
Vedų visuomenėje natūraliai
buvo išskiriamos 5 klasės žmonių, kurie reikalauja
ypatingos globos: tai moterys, vaikai, seneliai, karvės ir brahmanai. Kas
išnaudoja juos ar nerodo jiems tinkamos pagarbos, nuo to nusisuka
pusdieviai.
Tarp ašramų brahmačaris
gerbia grihasthas. Taip yra todėl, kad dauguma brahmačarių taps
grihastomis. Tyčiodamiesi iš šeimyninio gyvenimo, provokuojame Mają,
nes vaizduojamės esą pakankamai stiprūs, kad
išliktumėm brahmačariais. Bet kokiu atveju grihasthos gyvenimas
suteikia daugiau atsakomybės.
Grihastha savo ruožtu rodo pagarbą
tam, kuris jau atsižadėjo šeimyninio gyvenimo
džiaugsmų ir stojo į askezės kelią.
Vanaprastha savo ruožtu gerbia
sanyasį, kuris pasiekė aukščiausią gyvenimo
pakopą - atsisakymą nuo materialaus gyvenimo.
Skirtumus reikia daryti taip pat pagal
atliekamą tarnystę. Nėra taip, kad viena tarnystė forma
labiau išskirtina nei kitos. Šventyklos valymas toks pat vertingas
užsiėmimas kaip ir Dievybių garbinimas. Čaitanja Mahaprabhu
sakė, kad Šventyklos valymas prilygsta širdies valymui.
Atsidavusį gerbiame ne už vieną ar kitą tarnystę, o
už tai, kaip kruopščiai jis ją atlieka. Nei viena iš
varnų nėra bereikalinga. Šudros tiek pat reikalingi kaip ir
brahmanai, kadangi sveikam organizmui reikalinga ir galva ir kojos. Todėl
galima šlovinti ir šudrą, jei jis savo pareigas atlieka tobulai.
Krišna sukūrė keturias varnas tam, kad pagal savo prigimtį
veikdamos gyvosios būtybės pasiektų tobulumą.
Dvasinė pažanga nustatoma pagal
žmogaus atsižadėjimą nuo juslinio pasitenkinimo ir pagal jo
stabilumą atliekant savo tarnystę. Todėl, kai matome
asmenybę, kuri visą savo veiklą aukoja Krišnai ir kalba tik
apie Krišną, kuri neturi jokio potraukio materialiai veiklai ar
malonumams, tokią asmenybę reikia garbinti.
Tokiu būdu vaišnavas yra pagarbus
visiems ir tuo pačiu metu žino, kaip rodyti pagarbą kiekvienam
pagal jo savybes. Vaišnavas niekuomet nemato kito žmogaus
trūkumų. Jis yra adoša darši - jis mato tik
gerąsias žmogaus savybes. Jis atlaidžiai žiūri į
kitus ir yra labai griežtas sau.
Etiketas šventykloje
Krišnos sąmonės judėjime
pirmiausiai pagarbą rodome Šrilai Prabhupadai. Įėję
į šventyklą, kurioje stovi Šrilos Prabhupados murti,
pirmiausiai pagarbą rodome jam, nes negalime kreiptis į
Krišną tiesiogiai, aplenkdami dvasinį mokytoją. Po to
lenkiamės Dievybėms altoriuje. Esant dvasiniam mokytojui, pagarba jam
siūloma pirmiau už kitus atsidavusius, tačiau negalima garbinti
dvasinio mokytojo, kai altorius atidarytas. Tuo atveju, kai dvasinis mokytojas
įeina į šventyklą prieš atidarytas Dievybes, lenktis
reikia tuomet, kai nusilenkia pats guru.
Šrila Prabhupada komentare
“Čaitanja čaritamritoje” rašo: “Pagal taisykles ir nurodymus,
niekas neturėtų priimti nusilenkimų Viešpaties
šventykloje Dievybių akivaizdoje. Taip pat netinkama atsidavusiems
lenktis arba liesti dvasinio mokytojo pėdas prieš Dievybę. Tai
laikoma įžeidimu.”
Kai Šrila Prabhupada tai
rašė, tuo metu jis priimdavo pagarbą Dievybių akivaizdoje.
Tripurari Svamis kartą paklausė jo apie tai, ir Prabhupada kikendamas
atsakė “Dilema”. Jis toliau nieko neaiškino. Sstandartas, kurį
savo mokiniams nustatė Prabhupada, pagal kurį jis buvo garbinamas
prieš Dievybes, buvo tinkamas jam, bet visiems kitiems geriau laikytis
standarų, labiau atitinkančių Prabhupados užrašytus
žodžius šiuo klausimu.
Po dvasinio mokytojo didžiausia pagarba
rodoma seniems atsidavusiems, turintiems antrą iniciaciją, po to
turintiems pirmą iniciaciją, o tik po to neinicijuotiems. Tarp
inicijuotų vyresniu laikomas tas, kuris seniau inicijuotas ar labiau
kvalifikuotas. Reikia vengti garbinti ar lenktis žmogui, kurio
dvasinė kvalifikacija žemesnė. Tai gali sukelti šiam
pasipūtimą ir familiarumą. Privalu rodyti pagarbą ar lenktis
tam, kuris yra labiau pažengęs. Formaliai mes skiriame dvasinio
gyvenimo pakopas pagal iniciaciją: guru, sanjasis, guru Dievo brolis,
brahmanas, inicijuotas, neinicijuotas, pašalietis. Žinoma, gali
atsitikti taip, kad neinicijuotas bhaktas bus labiau pažengęs nei
inicijuotas, tačiau taip nebūna dažnai, todėl garbinti
jaunesnį už save bhaktą negali tapti taisykle. Tuo pat metu
reikia suprasti, jog pažangą Krišnos Sąmonėje galime išsiugdyti
tik tuomet, kai išsiugdome kuklumo jausmą ir pagarbą visiems supantiems.
Atsidavęs, ar su pirma iniciacija ar su antra, neturi galvoti, kad yra
už ką nors aukštesnis ar labiau pažengęs. Sekdamas
etiketu jis priima pagarbą rodomą jam, tačiau pats tokios
pagarbos sau nereikalauja. Ryšium su tuo Šri Čaitanja
Mahāprabhu sako:
tåëäd api sunécena
taror api sahiñëunä
amäninä mänadena
kértanéyaù sadä
hariù
“Praktikuojantis
atsidavimo tarnystę Krišnai privalo būti nuolankesnis už
šiaudą, trypiamą gatvėje, kantresnis už medį,
teikiantį prieglobstį net tiems, kurie nori jį nukirsti. Bhaktas
neturi reikalauti pagarbos sau, o turi būti pasiruošęs pagerbti
kiekvieną. Taip elgdamasis jis galės kartoti Šventą
vardą nuolatos.”
Rodyti pagarbą
vyresniesiems reikia ne todėl, kad jiems to reikia, o todėl, kad toks
yra dvasinio tobulėjimo būdas aprašytas Vedose.
Švetašvatara Upanišada teigia:
yasya deve
parä bhaktir
yathä deve
tathä gurau
tasyaite
kathitä hy arthäù
prakaçänte
mahätrnanaù
Tik toms
didžiosioms sieloms, kurios turi nepalaužiamą tikėjimą
Krišna ir dvasiniu mokytoju, atsiskleidžia Vedų esmė.
Pagarba aplinkiniams
Š.Bh.6.7.30 sako:
Ačarya, dvasinis mokytojas yra visų
Vedų įsikūnijimas.
Tėvas įkūnija Viešpatį
Brahmą.
Brolis - karalių Indrą.
Motina - planetą Žemę.
Sesuo - malonę.
Nelauktas svečias - religijos principus,
Kviestas svečias - pusdievį Agni.
O visos gyvosios būtybės
įkūnija Aukščiausią Dievo Asmenį Višnu.
Pagarbą turime rodyti ne tik
atsidavusiems, bet ir kitiems supantiems mus. Vedos liepia garbinti
tėvą ir motiną, nes jie suteikė mums žmogaus
kūną ir mus išauklėjo. Todėl, net jei tėvai
nėra Krišnos Sąmonėje, bhaktas nieku būdu negali savo
tėvams priešgyniauti, juos erzinti, ar jiems nepaklusti. Bhaktas
privalo išlikti Krišnos sąmonėje, tačiau tuo pat metu
kiek įmanoma pamaloninti savo tėvus. Tas pats galioja įvairiems pusdieviams.
Juos privalu gerbti. Negalima galvoti, kad Krišna yra visų
pusdievių šaltinis, todėl patys pusdieviai neatlieka jokio
vaidmens. Negalima nepagarbiai atsiliepti apie pusdievius, taip pat apie
didžius išminčius ar jogus mistikus. Turėtume laikyti save
žemesniais už juos ir tik Krišnos malone galinčiais
praktikuoti bhakti jogą.
Grihasthos vaišingumo tradicijos.
Prieš pradėdamas valgyti grihastha
turi išeiti į gatvę ir pakviesti bet kokį praeivį ar
alkaną žmogų. Jis turi jį pavaišinti ir tik tada gali
valgyti pats. Žinoma, kai kada mūsų dienomis ir mūsų
visuomenėje tai gali atrodyti nepraktiška, tačiau pastangos
ką nors pavaišinti, labai padės mums apsivalyti nuo
savanaudiškumo.
Svečias yra ypatingas žmogus.
Lakšmi nesilanko namuose, kuriuose durys užrakintos.
Nelauktas svečias turi būti
priimtas, kaip pat Krišna. Tuomet jis atneš sėkmę į
mūsų namus. Vedų taisyklės priskiria tokį
svečią pasodinti pagarbioje vietoje, nuplauti jam pėdas ir
vandeniu pasišlakstyti galvą. Tuomet reikia pasiūlyti
svečiui užkąsti, o jei šeimininkas neturi nieko valgomo,
jis turi pasiūlyti bent atsigerti. Nelauktas svečias vadinamas atithi
- atėjęs nesutartu laiku. Guru, agni (aukojimų
ugnis), vrddha (senyvas žmogus), atithi (nekviestas
svečias) - jiems turi būti rodoma ypatinga pagarba. Paprastai
Vedų tradicijoje atithi reiškė sanjasį arba
brahmačiarį. Jie ėjo nuo durų prie durų rinkdami
aukas. Tai nereiškia, kad jie rinko aukas savo pasitenkinimui. Jie rinko
tiek kiek būtina palaikyti gyvybę. Tačiau tuo pat metu jie
atnešdavo sėkmę į grihasthų namus, kalbėdami
šiems apie Krišną.
Elgesys su
svečiais ir ne-bhaktais
Kai svečias ateina į
mūsų namus ar šventyklą vaišnavų etiketas
reikalauja sutikti juos su pagarba ir meile. Jį reikia pasveikinti
maloniais žodžiais, pasodinti jį, pasiūlyti vandens ir
prasadam pagal savo išgales.
Dvi ne-bhaktų kategorijos:
-
Su nekaltais turime elgtis linkėdami jiems
gero. Turime stengtis juos apšviesti ir suteikti galimybę bendrauti
su Šrila Prabhupada (jo knygų ir pamokymų pavidalu). Tačiau
neturime bendrauti su jais taip, kad sudarytume galimybę užsiimti
veikla, teikiančia jiems juslinio malonumo (t.y. materialia veikla)
-
Ateistų ir pavydžių žmoniu
turime visokeriopai vengti. Švento vardo įžeidimu laikomas
pamokslavimas tokiems žmonėms.
Jei vyresni giminaičiai
kalba ką nors prieš Šrilos Prabhupados duotus principus, reikia
toliau vykdyti Šrilos Prabhupados nurodymus, tačiau elgtis pagarbiai
su giminaičiais.
Jei bhaktas sutinka žmogų, kuris
kritikuoja Šrila Prabhupadą, vaišnavus arba šastras, reikia
tuoj pat arba įtikinamai paneigti jo argumentus arba apleisti tą
vietą. Klausydamas tokių įžeidimų bhaktas sukels
dideles kliūtis savo tobulėjimui.
Elgesys viešumoje
Visuomet atsiminkite, kad atstovaujate Šrila
Prabhupadą. Šrila Prabhupada niekuomet nedarė kompromisų
Absoliučiai Tiesai. Tačiau jis visuomet buvo tobulas
džentelmenas. Tai yra Krišnos sąmonė.
Bendraudami su žmonėmis, turime paaukoti savo
netikrą ego. Mes turime treniruoti save taip, kad subtilios trijų
materialios gamtos gunų sąveikos netaptų mūsų
rūpesčių ir santykių objektų. Kitais
žodžiais tariant, viešumoje (o ir savo viduje) bhaktai
neturėtų sielvartauti ar džiūgauti dėl materialių
dalykų.
Turime ugdyti savyje stiprų apsisprendimą
galvoti, kalbėti ir veikti taip, kaip Šrila Prabhupada iš
mūsų nori. Tai yra Krišnos sąmonė.
Mūsų imperatyvas (idėja vadovaujanti
mūsų veiksmams) turi būti mintis, grindžiama pastovia
praktika, kad kiekviena būtybė yra Šri Krišnos
dalelytė. Mūsų vienintelis užsiėmimas turi būti
pažadinti jų sąmonę dvasinei realybei.
Reikia visuomet atminti, kad visi - taip pat ir Krišna
– pastoviai tave stebi.
Sankirtana yra pats efektyviausias metodas pažadinti
Krišnos sąmonę. Atsidavęs privalo būti labai
susirūpinęs tuo, kaip skleisti Šri Čaitanjos Mahaprabhu
malonę. Tai turi būti visų mūsų santykių
pagrindas.
Niekuomet neprarask savitvardos viešumoje. Nuolankumas
ir kantrybė visuomet laimi prieš pyktį ir nusivylimą.
Nevalgyk viešumoje arba nesėdėk viešose
vietose atsipalaidavęs ar laisvai (palaidai) diskutuodamas.
“Iš tiesų, koks mūsų tikslas?
Mūsų tikslas yra sukurti žmogų su tobulu charakteriu. Ir
jei mūsų žmonės tuo tikslu platina knygas, jie atlieka
pačią geriausią tarnystę visuomenei. Žmonės turi
pamatyti, ką mes darome – jų auką, kas inspiruoja jų
gyvenimą, kaip jie gyvena, kaip jie viską paaukojo visuomenes
gerbūviui.” [Šrilos Prabhupados laiškas Šri Govindui (1974.06.12)]
Santykiai tarp atsidavusių
Giriradža Svamio paskaita, 1998.09.15
Šrila Prabhupada norėjo, kad visi
mes elgtumės kaip pamokslautojai. Kaip pamokslautojai, mes skirtingai
elgiamės su įvairių kategorijų žmonėmis. Netgi
tarp atsidavusių darome skirtumus. Kai kurie bhaktai yra vyresni už
mus, kai kurie lygūs, o kai kurie užima pavaldžią
padėtį. Kai mes susitinkame vyresnį, mes turime būti
laimingi ir norėti pasitarnauti jam, mokytis iš jo. Kai mes sutinkame
ką nors lygų sau, mes turime trokšti užmegzti su juo
stiprią draugystę. O kai mes turime reikalų su tais, kurie
užima pavaldžią padėtį, mes turime būti
gailestingi tokiam žmogui ir stengtis jam padėti.
Lygiai taip pat, kaip egzistuoja tinkami
santykiai šiose skirtingose kategorijose, taip egzistuoja ir netinkami
santykiai. Iškreiptuose santykiuose, susidūrę su vyresniu,
vietoje to, kad būtume laimingi sutikę jį ir vietoje to, kad
norėtume jam pasitarnauti, mes jaučiame pavydą ir norime
nutempti jį žemyn. Panašiai, kai mes sutinkame žmogų,
užimančiu tokią pat padėtį kaip mes,
materialistiška dvasia pradedame didžiuotis savimi ir šlovinti
save arba girtis savo veikla. Iškreiptuose santykiuose su pavaldžiais
žmonėmis mes stengiamės pasinaudoti jų paklusnumu ir
išnaudoti juos. Mes bandome panaudoti jį ar ją savo paties
malonumui. Taigi labai svarbi dalis, norint tinkamai tobulėti Krišnos
sąmonėje yra išsiugdyti teisingus, pagarba grįstus
santykius su bhaktais.
Pirmasis įžeidimas šventam
vardui yra apkalbinėti atsidavusius. Kaip paaiškina Šrila
Bhaktivinoda Thakura, jeigu yra draudimas apkalbinėti atsidavusius,
pozityvus nurodymas yra juos gerbti, šlovinti ir jiems tarnauti. Kai mes
elgiamės remdamiesi tokiais principais, mūsų santykiai tampa
puikūs ir mes galime gražiai tobulėti. Tačiau, jei mes
ieškome trūkumų pas atsidavusius, kritikuojame atsidavusius,
keliame rūpesčius jiems, mes tampame atsakingi už
įžeidimus. O kai mes darome įžeidimus, mes negalime
tobulėti Krišnos sąmonėje. Faktiškai, darydamas
įžeidimus žmogus užsinori daygybės materialių
dalykų – trokšta juslinių malonumų arba impersonalaus
išsivadavimo. Abu šie dalykai laikomi materialiais. Taigi mes turime
būti labai rūpestingi kai bendraujame vieni su kitai, visuomet turime
būti labai pagarbūs ir įvertinti kitų
atsidavusiųjų tarnystę, šlovinti kitus bhaktus ir jų
tarnystę ir tarnauti kitiems bhaktams.
Tarnystė bhaktams yra pati
aukščiausia. Padma Puranoje Viešpats Šiva sako Parvati:
ärädhanänäà
sarveñäà
viñëor
ärädhanaà param
tasmät
parataraà devi
tadéyänäà
samarcanam
“Iš visų garbinimo būdų,
Viešpaties Višnu garbinimas yra pats aukščiausias.
Tačiau netgi aukštesnis už Viešpaties Višnu
garbinimą yra Viešpaties Višnu bhakto garbinimas.”
Taigi garbinti ir tarnauti atsidavusiems yra
aukščiausias tobulumas. Kaip teigė pats Viešpats
Čaitanja:”Aš nesu brahmanas, aš nesu kšatrijas, aš
nesu vaišja, aš nesu šudra, aš nesu brahmačaris,
aš nesu grihastha, aš nesu vanaprastha, aš nesu sannyasis.” Tai
kas tu esi? “gopé-bhartuù
pada-kamalayor däsa-däsänudäsaù: Aš esu Krišnos tarno tarnas”.
Viešpats Čaitanja buvo laimingas
būti tarnu kitiems tarnams – ne tik savo dvasiniam mokytojui. Jis netgi
jautė malonumą būti savo paties tarnų tarnu. Tokiu
būdu Jis parodė, kad pati aukščiausia labiausiai skoninga
tarnystė yra tarnystė atsidavusiems. Kadangi bhaktai turi skirtingus
savo aspektus – kūną, protą ir sielą – Viešpats
Čaitanja elgėsi taip, kad suteiktų pasitenkinimą bhaktams
kiekvienu aspektu. Jis tarnavo jų sieloms, kalbėdamas apie
Krišną ir padėdamas išsiugdyti Krišnos
sąmonę. Jis tarnavo atsidavusiųjų protamas savo
saldžiais ir maloningais žodžiais bei gestais. Ir galiausiai,
Jis tarnavo jų kūnams, organizuodamas jiems būstą,
prasadą ir visa tai ko reikia, kai jie apsilankydavo Puryje.
Taigi mes taip pat turime bandyti
pagelbėti atsidavusiems visais atžvilgiais. Ir jei mes tai darome,
Krišna bus labiau patenkintas mumis, nei mes bandytume tarnauti ir
patenkinti Jį tiesiogiai. Panašiai, jei mes įžeidžiame
kitus bhaktus, mes suteikiame skausmo Krišnai labiau nei įskaudintume
Patį Krišną asmeniškai.
Taigi, turime būti labai rūpestingi,
kai bendraujame su atsidavusiais. Netgi neofitai yra laikomi bhaktais jei jie
kartoja šventus Krišnos vardus. Netgi jei jie neturi visų 26 vaišnavo
savybių, bet turi vieną savybę – priėmė švento
Krišnos vardo prieglobstį, jiems reikia tarnauti ir gerbti.
Tačiau, iš kitos pusės, jei koks nors žmogus turi visas
kitas 25 vaišnavo savybes, tačiau jam trūksta tos savybės –
Krišnos šventų vardų prieglosčio ir mantros kartojimo
– jis nėra laikomas atsidavusiu ir visos kitos jo savybės neturi
ypatingos reikšmės.
Mes ateiname į Krišnos
sąmonę iš materialaus pasaulio su daugybe blogų
įpročių, bet mes negalime ieškoti trūkumų pas
atsidavusius. Mes taip pat neturėtume išsiugdyti įpročio –
ieškoti trūkumų ar kritikuoti, ką jau kalbėti apie
tai, kad engti atsidavusius subtiliai ar grubiai. Kol negalėsime
išsiugdyti tinkamų, harmoningų santykių su atsidavusiais,
mes negalėsime daryti pažangos. Todėl neturime kovoti
tarpusavyje. Mes turime žiūrėti vieni į kitus kaip į
bhaktus, kuriems reikia tarnauti ar padėti jų tarnystei Šrilai
Prabhupadai. Kartą, kai vienas mokinys paklausė Šrilos
Prabhupados, kaip galima pagerinti santykius tarp bhaktų, Šrila
Prabhupada atsakė: “Jei kiekvienas bhaktas laikys save kitų
tarnų tarnu, jo santykiai automatiškai bus tinkami.” Taigi
mūsų Bendrijoje mes privalome išsiugdyti tarnavimo bhaktams ir
jų pagarbos kultūrą. Kitaip nei individualiai, nei kolektyviai
mes negalėsime stipriai progresuoti.
Kaip žmogus gali progresuoti iš kaništhos lygio
į madhyama?
Be įžeidimų kartodamas
šventus vardus ir sekdamas reguliatyviais principais, kiekvienas
natūraliai daro pažangą. Tačiau tuo pat metu, mes galime
sąmoningai stengtis veikti aukštesniame lygyje rodydami meilę
Krišnai, draugaudami su atsidavusiais, rodydami gailestį nekaltiems
žmonėms ir padėdami jiems Krišnos sąmonėje, o
taip pat vengdami pavydžių žmonių. Taigi, mes turime
būti pajėgūs atpažinti, kas yra atsidavęs, kas yra
nekaltas žmogus, ir kas yra pavydus žmogus – tačiau tai atskira
tema.
Pamokslavimas reiškia ne vien tik
žodžius tačiau taip pat ir veiksmus. Mes turime elgtis taip, kad
žmonės pajustų potraukį Krišnos sąmonei.
Pavyzdžiui, kartais studentai pradeda bendrauti su bhaktais ir bent jau
Indijoje ir kitose vietose mes neskatiname jų mesti studijas ir
apsigyventi šventykloje. Paprastai mes juos skatiname pabaigti mokslus.
Todėl kartais studentai stebisi: “Koks ryšys tarp pasaulietinių
studijų ir atsidavimo tarnystės?” Tačiau jei studentas gerai
mokosi, žmonės tai įvertina: “O, jis yra bhaktas, ir jis pirmoje
vietoje. Krišnos sąmonė turbūt labai gerai.”
Kartais sūnūs ir dukterys stebisi,
ką bendro turi jų tėvai su Krišna, tačiau mes
skatiname vaikus ypatingai pagarbiai elgtis su savo tėvais. Tuomet tai
daro įspūdį tėvams: “O, Krišnos sąmonės
dėka mano vaikas tapo ypatingai puikus – toks pagarbus ir mandagus.” Jie
gauna gerą įspūdį apie Krišnos sąmonę.
Panašiai jei mokinys gerai elgiasi mokykloje, mokytojai ir kiti mokiniai
susidaro gerą įspūdį apie Krišnos sąmonę.
Tuomet, vien tik brangindami Krišnos sąmonę jie daro
dvasinę pažangą. Taigi elgtis taip, kad žmonės
įvertintų Krišnos sąmonę yra taip pat gailesčio
jiems rodymas – elgtis taip, kad nekalti žmonės susidarytų
gerą įspūdį apie Krišnos sąmonę ir bhaktus –
o taip pat vengti tokios veiklos, kuri sudarytų žmonėms
blogą įspūdį. Nėra klausimo, kad kažkokiu momentu
mes esame teisūs, o jie ne: klausimas yra, kaip mes galime patraukti
sąlygotas sielas prie atsidavimo tarnystės. Jei vienokiais ar
kitokiais būdais mes galime juos patraukti prie atsidavimo tarnystės
- mes esame sėkmingi.
Taigi mes visuomet turime gražiai elgtis
su savo šeimos nariais, su savo mokytojais ir bendramoksliais mokykloje,
netgi viešumoje, taip kad jie gautu gerą įspūdį apie
Krišnos sąmonę.
Šrimad Bhagavatam sako, kad, jei
žmogus kartoja šventą Krišnos vardą, galima suprasti,
kad jis jau išstudijavo visus Vedų raštus, aplankė visas
piligrimystės vietas. Tai galioja ir žemos kilmės
žmonėms, kurie kartoja šventus vardus. Pavyzdys yra Haridasa
Thakura. Haridasa Thakura gimė musulmonų šeimoje, Vedų
civilizacijos požiūriu tai laikoma žema kilme. Tačiau
Advaita Ačarja, kuris gimė išaukštintų brahmanų
šeimoje, pasiūlė Haridasai Thakurai pirmąją
lėkštę per šradhos ceremoniją. Ji siūloma tik
aukštos klasės brahmanui. Kai Advaita Ačarja pasiūlė
pirmąją lėkštę Haridasa Thakurai, šis
paprieštaravo, sakydamas, kad ją reikia duoti brahmanui. Advaita Ačarja
atsakė: “tarnaudamas tau, aš tarnauju milijonams pirmos klasės
brahmanų.”
Taigi, žmogus, kuris iš tiesų
užsiima atsidavimo tarnyste yra aukštesnis nei aukštos
klasės brahmanas. Tačiau Haridasa Thakura negalvoje, kad “aš esu
atsidavęs, aš aukščiau už bet kokį
brahmaną.” Šrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura sakydavo, kad tas,
kuris laiko save vaišnavu, nėra vaišnavas. Taigi, mes negalime
didžiuotis, kad “aš esu atsidavęs – tu turi tarnauti man. Jei tu
tarnausi man, tu tarnausi milijonams brahmanų.” Tai ne bhakto nuotaika.
Bhakto nuotaika yra: “Kodėl tu siūlai tai man? Aš nesu
brahmanas.” Atsidavęs yra kuklus ir nuolankus.
Tačiau, net jeigu žmonės negali
kartoti mantros taip tyrai, kaip Haridasa Thakura, jiems vis tiek nereikia
studijuoti Vedų, maudytis šventose vietose už Krišnos
sąmonės ribų. Jie paprasčiausiai turi tęsti kartoti
šventus vardus. Pastoviai kartodami šventus vardus jie
išsilaisvins nuo visų įžeidimų. Žinoma, jie turi
bandyti vengti įžeidimų. Jei kažkas kartoja Harė
Krišna mantrą ir galvoja: “Aš galiu toliau daryti
įžeidimus ir kartodamas mantrą aš išsivaduosiu nuo
jų,” tai taip pat įžeidimas. Bet jei mes kiek įmanoma
stengiamės nedaryti įžeidimų ir tuo pat metu kartojame
šventus vardus, palaipsniui mes apsivalysime.
Atsakyk į šiuos klausimus:
1. Koks elgesys vadinamas vaišnavų etiketu?
2. Išvardinkite kelias taisykles santykių su atsidavusiais?
3. Kaip reikia elgtis su savo tėvais, artimaisiais ir
pažįstamais?
4. Kokios gyvųjų būtybių kategorijos nusipelno
ypatingo rūpesčio?
5. Išvardinkite kelias taisykles, kurių laikomasi
šventykloje?
6. Kodėl darome skirtumus tarp skirtingų kategorijų
žmonių ir netgi bhaktų?
7. Kaip bhaktas turi elgtis viešumoje?
8. Ką daryti, jei įskaudinome bhaktą ir šis nenori
atleisti?
9. Kaip priimti svečius?
Įsidėmėk šį posmą:
yad yad
äcarati çreñöhas
tat tad evetaro
janaù
sa yat
pramäëaà kurute
lokas tad
anuvartate
“Kaip pasielgia didis žmogus, taip elgiasi
ir paprasti žmonės. Kokį pavyzdį jis parodo, tokiu ir seka
visas pasaulis.” [Bhagavad-gīta, 3.21]