ŠVENTŲJŲ GYVENIMAI - ŠRILA RŪPA IR
SANATANA GOSVAMIS
Šri Kumaradeva turėjo daug
sūnų. tarpe jų buvo Šri Amar (Sanatana), Šri
Santoš (Rūpa) ir Šri Valabha (Anupama) buvo dideli
atsidavę.
Šrila Sanatana Gosvamis gimė 1488
m. Iš pradžių abu broliai mokėsi dėdės namuose,
tačiau kai vietinis šachas sužinojo apie jų
išsilavinimą pakvietė juos pas save tarnybon.
1515 m. Čaitanya Mahaprabhu
apsilankė Ramakelyje, tuometinėje Gaudadešos sostinėje,
kur ministrais dirbo Sakara Malik (Sanatana) ir Dabir Kas (Rūpa), su
savo broliu Anupama, kuris turėjo mažą sūnų (Jiva).
Sanatana atėjo į Vrindavaną,
būdamas 27 metų ir gyveno čia 43 metus. Paliko pasaulį 1558
metais. Vraja liloje jo vardas - Rati Manjari.
Šrila Sanatana Gosvamis
parašė labai daug knygų apie reguliuojamos atsidavimo
tarnystės principus ir apie Krišnos inkarnacijas. Jis komentavo
Šrimad Bhagavatam.
Vieną rytą Sanatana Gosvamis
pamatė sapną, kuriame brahmanas jam dovanojo Šrimad
Bhāgavatam. Staiga pabudęs, bet pamatęs, kad nieko nėra
šalia, jis labai nusiminė. Vėliau ryte, kai jis
išsimaudė ir atliko savo pudžą, į namus atėjo
vienas brahmanas ir padovanojo jam Bhāgavatą, pamokydamas
kruopščiai ją studijuoti. Gavęs šią knygą
tokiu būdu Sanatana skendėjo palaimoje ir nuo šios dienos jis
laikė Bhāgavatą visų šventraščių esme
ir kruopščiai ją studijavo.
“Mano vienintelis nuolatinis palydovas, mano
vienintelis draugas, guru ir turtas, mano išvaduotojas, mano didžioji
sėkmė ir mano laimės šaltinis, pavidalas, kuriuo aš
patiriu malonumą, mano nusilenkimai tau, o Śrimad Bhāgavatam.”
(Śrī Krišna Lila Stava).
Sanatana Gosvami kurį laiką gyveno
Mahavane, Krišnos gimimo vietoje kutire - namelyje padarytame iš
lapų. Vieną dieną jis vaikščiojo palei Jamunos krantus
prašydamas išmaldos šalia esančiame kaime. Madana
Gopaladeva kaip tik čia žaidė su kaimo vaikais piemenukais, ir
kai jis pamatė Sanataną Gosvamį, atbėgo pas jį
šaukdamas: “Baba! Baba!” Įsikibęs į Sanatanos ranką
jis pradėjo prašyti: “Aš noriu eiti su tavim!”
“Lala!” atsakė Sanatana, “Kodėl tu
nori eiti su manim?”
“Aš noriu gyventi ten, kur tu gyveni.”
“Jei tu gyvensi su manimi, tai ką tu
valgysi?”
“Baba! Aš valgysiu viską, ką tu
valgysi.”
“Bet aš valgau tik sausus čapati ir
truputį dalo.”
“Tada ir aš valgysiu tą patį.”
“Ne, tau to nepakaks. Tu turi pasilikti su savo
motina ir tėvu.”
“Ne, Baba, ne. Aš noriu pasilikti su
tavimi.”
Sanatana Gosvami kantriai paaiškino,
kad berniukui bus sunku, jei jis pasiliks su Sanatana, ir pasiuntė jį
namo. Tada jis toliau nuėjo rinkti kaime čapati.
Tą naktį jis susapnavo sapną,
kur jis pamatė vėl tą patį berniuką. Labai
saldžiai šypsodamasis jis pačiupo Sanataną už rankos
ir pasakė: “Baba! Rytoj aš ateisiu ir pasiliksiu su tavimi. Mano
vardas Madana Gopal”. Sapnas nutrūko ir Sanatana pabudo. Pasimetęs
ekstazėje jis pasakė pats sau: “Ką aš regėjau? Toks
gražus berniukas!” Taip galvodamas apie Viešpatį
Krišną jis atidarė savo namelio duris ir pamatė už
durų stovinčią gražią Gopalos Dievybę. Jos
spindesys sklido visomis kryptimis. Kelias sekundes Sanatana buvo visiškai
sutrikęs ir tik žiūrėjo į švytinčią
Gopalos šypseną. Jis tikėjosi, kad Dievybė jam gali
pasakyti ką nors, arba žengs į priekį. Galiausiai su
ašaromis akyse Sanatana nukrito ant žemės, siūlydamas savo
dandavatus.
Palaipsniui jis atliko Gopalos
abhišeką (išmaudė Dievybę) ir pagarbino ją.
Sanatanos brolis Rūpa taip pat atėjo ir išvydęs
Dievybę buvo sujaudintas ekstazinės meilės. Sanatana laikė
šią Dievybę savo lapiniame namelyje ir su didžia laime
garbino ją. Šrila Rūpa Gosvami tuoj pat pasiuntė
žinią apie šį palankų įvykį į
Purį, Čaitanjai Mahaprabhu.
Priklausomai nuo įvairių
požiūrių, kuriuos turi įvairūs atsidavę,
Krišnos žaidimai gali kartais būti aprašomi skirtingais
būdais, labiau pabrėžiant išorinius įvykius, kurie
supa vidines nuotaikas ir jausmus, kuriuos jaučia Krišna ir Jo
atsidavę tarnai. “Premavilasoje” aprašoma, kad Madana Mohanos
Dievybė gyveno vieno Mathuros brahmano Damodaro Čaube, namuose.
Damodara Čaube ir jo žmona Ballabha ir jų sūnus Madan Mohan
garbino savo Dievybę su tėviška nuotaika ir draugyste. Damodaro
Čaube sūnus žaisdavo kartu su Viešpačiu Madana Gopala.
Kartais tarsi išdykę broliai jie prikuldavo vienas kitą ir po to
skųsdavosi tėvams. Jų tėvai maitindavo juos kartu ir tuo
pat metu guldydavo miegoti.
Sanatana Gosvamis kartais ateidavo prašyti
čapačių prie Čaubės namų. Kada jis matydavo, kaip
garbinama Dievybė, jis mokydavo Damodaros žmoną Ballabhadevi
Dievybių garbinimo taisyklių ir apribojimų. Tačiau jai
šios taisyklės pasirodė labai sunkios laikytis. Vieną
dieną, kai Sanatana Gosvami pamatė Madana Gopala ir berniuką
Madana Mohaną kartu valgant pietus, jį sujaudino čia vyravusi
transcendentinė nuotaika, ir ekstatiškos meilės požymiai
pasireiškė jo kūne. Jis pasakė Ballabhadevi, kad ji turi
garbinti Madana Gopalą pagal savo širdies paliepimą.
Vieną naktį Sanatana Gosvami ir
Damodaros Čaubė žmona kartu susapnavo, kad Madana Gopala
prašo ją leisti eiti Jam gyventi su Sanatana Gosvamiu. Didžiai
laimingas Sanatana Gosvamis paėmė Madana Gopalą iš
šeimos su savimi į mažą kalnelį šalia Surdža
ghatos, kur jis pasistatė sau mažytį namelį iš
lapų ir medžių šakų. Ten jis pradėjo tarnauti
Madana Gopalai, siūlydamas Jam visa tai, ką gaudavo prašydamas
išmaldos.
Vieną dieną Madana Gopala
atsisakė valgyti, skųsdamasis, kad čapati yra netgi be druskos.
Sanatana atsakė: “Šiandien Tau druskos, o rytoj ghi. Bet
apgailestauju, Aš neturiu laiko ir polinkio lakstyti pas turtingus
žmones ir prašyti jų šių specialių dalykų.”
Tyliai išklausęs šį atsakymą Madana Gopala daugiau
nieko nepasakė, bet vėliau suorganizavo, kad Krišna Dasa
Kapūras keliavo pro šalį.
Sanatana Gosvamis prašydavo
išmaldai miltų pas kaimo žmones ir iš jų gamindavo
čiapačius Madana Gopalai. Kartais jis rinkdavo miško
daržoves, šaknis, ar špinatus ir paruošdavo truputį daržovių.
Jei kartais nebuvo ghi ar aliejaus, jis kepdavo sausus čiapačius. Bet
jis pats dėlto blogai jautėsi. Iš kitos pusės, jis
neturėjo jokio pasirinkimo. Mahaprabhu liepė jam sudaryti bhakti
šastras ir didžioji jo laiko dalis buvo pašvęsta tam.
Kartais jis paprasčiausiai neturėdavo laiko prašyti
išmaldai pinigų, kad nusipirktų druskos ar aliejaus.
Madana Mohana yra karaliaus sūnus.
Regėdamas, kad Jis valgo tik sausus čiapačius, Sanatana
jautėsi labai nusiminęs. Madana Mohana, kuris yra kiekvieno
širdyje, galėjo suprasti: “Sanatana nori man labiau tarnauti.” Tuomet
Madana Mohana Pats nusprendė, kad tarnystė Jam padidėtų.
Po kelių dienų turtingas
kšatrija vardu Šri Krišna Dasa Kapūras keliavo į
Mathurą kad užsiimtų prekyba. Tačiau likimo valia jo laivas
užplaukė ant seklumos Jamunoje ir jokios priemonės nepadėjo
laivo išlaisvinti. Iš žmonių jis sužinojo, kad
netoliese gyvena išminčius vardu Sanatana Gosvami. Siekdamas sadhu
palaiminimų Krišna Dasas Kapūras atėjo į jo
namelį ir atrado Sanataną Gosvamį berašant.
Sanatanos gosvamio kūnas buvo labai
sulyses nuo didžių askezių ir dėvėjo jis tik
kaupiną. Krišna dasa nusilenkė dandavatu Sanatana Gosvamiui, o
šis savo ruožtu pasiūlė svečiui atsisėsti
šiaudinį kilimėlį. Krišna dasa pagarbiai palietė
kilimėlį ranka ir atsisėdo šalia ant žemės. Jis
kreipėsi į Sanataną Gosvamį: “Baba! Prašau, suteik man
savo malonę.”
Sanatana atsakė: “Aš esu elgeta.
Kokią malonę aš galiu tau suteikti?”
“Aš tik prašau tavo
palaiminimų. Mano laivas įstrigo Jamunos seklumoje ir mes niekaip
negalime jo išlaisvinti.”
“Aš visiškai neišmanau apie
šituos dalykus. Tu gali apie tai pakalbėti su Madana Gopala.”
Krišna dasa nusilenkė dandavatu
Madana Mohanai ir kreipėsi į Jį: “O Madana Gopala Deva! Jei Tavo
malone mano laivas išsivaduos, tai visas pelnas, kurį aš gausiu
pardavęs savo krovinį atiteks šiam Gosvamiui, kad panaudotų
tai tarnystėje Tau.”
Taip melsdamasis Kapūra Setas
atsisveikino su Sanatana Gosvamiu. Jau tą pačią popietę
pradėjo smarkiai lyti lietus ir laivas lengvai nuplaukė nuo
smėlio seklumos ir sėkmingai nukeliavo į Mathurą.
Krišna dasa suprato, kad tai buvo Madana Gopala Devos malonė tik. Jo
gėrybės buvo parduotos su labai dideliu pelnu ir už šiuos
pinigus jis pastatė šventyklą ir virtuvę ir sutvarkė
viską, kad Madana Gopalos garbinimas būtų karališkas. Regėdamas
tai, Sanatana Gosvamis buvo labai laimingas ir po kurio laiko iniciavo
Krišna dasa Kapūra savo mokiniu.
Vieną dieną Sanatana Gosvamis
atėjo prie Radha kundos susitikti su Šri Rūpa ir Šri
Raghnatha.dasa Gosvamiu. Jam atvykus šie atsistojo ir pagarbiai
pasodinę jį toliau aistringai diskutavo apie nektariškus
Šri Šri Radhos ir Krišnos žaidimus. Tuo metu Šrila
Rūpa Gosvami sudėjo keletą himnų,
šlovinančių Šrimati Radharani, kurie bendrai buvo pavadinti
Čatu Pušpandžali. Sanatana Gosvami beskaitydamas šiuos
himnus susidūrė su vienu posmu: nava gorocana gauri praba rendi
barambaram mani stavak vidyoti veni byalangana fanam. Čia byalangana
fanam reiškia, kad Šrimati Radharani garbanos atrodo gražios
tarsi gyvatės (kobros) gobtuvai. Sanatana Gosvami pastebėjo: “Ar tai
tinkamas palyginimas: ‘tarsi nuodingos gyvatės gobtuvas’?”
Po pietų Sanatana atėjo prie
Radha-kundos kranto ir po to, kai čia sukalbėjo savo maldas jis
pradėjo maudytis. Tuomet, kitame kundos krante jis pastebėjo kelias
piemenaites žaidžiančias didelio medžio pavėsyje.
Žiūrint jam iš toli, pasirodė, tarsi juoda gyvatė
nukarusi nuo medžio ruošiasi apsivynioti vienai piemenaitei aplink
kaklą ir pečius. Suvokęs pavojų, jis pradėjo
šaukti: “Ohe Lali! Atsargiai! Tiesiai už tavęs yra gyvatė!”
Tačiau mergaitės buvo tiek pasinėrusios į savo
žaidimus, kad nepastebėjo jo. Todėl jis tuoj pat puolė jas
gelbėti nuo neišvengiamo pavojaus. Regėdamos jį bėgant
link jų Šrimati Radharani ir kitos jos draugės pradėjo
juoktis. Tuomet jos staiga išnyko. Sanatana buvo visiškai
apstulbęs ir tik palaipsniui jis suprato, kad Šri Rūpos
palyginimas buvo tinkamas.
Atvykęs prie Pavana Sarovaros Sanatana
Gosvamis įžengė į mišką ir atsisakęs maisto
bei vandens jis pasinėrė į intensyvią meditaciją
į lotosies Šri Šri Radha-Govindos pėdas. Šri
Krišna, kuris yra kiekvieno širdyje, suprato, kad Jo bhaktas neturi
maisto, todėl Jis atėjo Pats, apsirengęs piemenuko rūbais,
su pieno puodyne rankose ir atsistojo šypsodamasis prieš Sanatana
Gosvamį. [B.R. 5/1303]
“Baba, aš atnešiau tau truputį
pieno.”
“Oh Lala! Kodėl tu manim taip
rūpiniesi, nereikėjo tiek vargti.”
“Aš pamačiau, kad tu čia jau
ilgai sėdi be jokio maisto.”
“Kaip tu sužinojai, kad aš nieko
nevalgau?”
“Aš einu pro čia ganyti
karvių ir stebiu tave, norėdamas pamatyti, ką tu čia darai.
Tačiau tu niekuomet nepaėmei jokio maisto.”
“Tau reikėjo pasiųsti ką nors
kitą. Tu esi toks mažas berniukas. Tau teko patirti tiek daug vargo,
kol atnešei čia pieną dėl manęs.”
“Ne, ne, Baba, man tai visiškai nebuvo
joks vargas. Namuose visi kiti buvo užsiėmę ir aš esu
laimingas, kad galėjau ateiti čia pats.”
Sanatana Gosvami paprašė berniuko
prisėsti, kol jis persipils pieną į kitą indą.
“Ne Baba! Aš negaliu čia dabar
sėdėti. Jau beveik saulėlydis. Aš turiu dar pamelžti
mano karves. Aš ateisiu pasiimti puodo rytoj.”
Kai Sanatana Gosvamis apsidairė, ten
jau nieko nebebuvo. Jis iš karto galėjo suprasti, kad tai Pats
Krišna atnešė jam pieną. Su ašaromis akyse jis
išgėrė pieną. Nuo tos dienos jis nustojo badauti ir eidavo
pas Bridžiabasius prašyti išmaldai maisto. Bridžiabasiai
jam taip pastatė mažą namelį.
Vieną dieną Rūpa Gosvami
užsigeidė pagaminti savo vyresniajam broliui Sanatanai
saldžių ryžių, tačiau jis neturėjo
reikalingų produktų. Šri Radha Thakurani, kuri išpildo savo
bhaktų troškimus, suprato viską. Apsirengusi piemenaite ji
atėjo pas Šri Rūpa nešdamasi krepšelį su
ryžiais ir cukrumi bei puodyne pieno kitoje rankoje. “Svami, Svami!
Prašau priimkite šią auką, kurią jums atnešiau.”
Išgirdęs kažką
šaukiant tokiu saldžiu balsu, jis atvėrė savo kutiro duris
ir pamatė ypatingai gražią piemenaitę su ryžiais,
cukrumi ir pienu rankose.
“Lali! Kas tave atginė čia taip
anksti ryte?”
“Svami, aš norėjau atnešti
jums šią dovaną.”
“Oh, bet tu patyrei tiek
rūpesčių dėl to.”
“Kokie rūpesčiai? Aš
atėjau čia, kad pasitarnauti sadhu.”
Šri Rūpa paprašė jos
prisėsti, tačiau ši atsakė, kad namuose labai daug darbo,
todėl ji dabar negali čia sėdėti. Ir staiga ji
prapuolė. Šri Rūpa apsižvalgė aplink ir pamatė,
kad nieko čia daugiau nėra. Jis buvo truputį sutrikęs. “Kur
ji taip greitai galėjo pabėgti?”
Jis pagamino saldžius ryžius ir po
to, kai pasiūlė juos Šri Giridhariui, jis davė prasado
Šri Sanatanai. Sanatana paragavęs šio prasado buvo
visiškoje ekstazėje ir todėl paklausė: “Iš kur tu
gavai ryžių ir pieno?”
Šri Rūpa atsakė: “Viena
mergaitė man atnešė viską.”
Sanatana paklausė: “Taip
paėmė ir atnešė? Staiga ji atnešė visa, kas
reikalinga?”
“Taip. Šį rytą aš
galvojau padaryti tau saldžių ryžių. Tuoj pat po to aš
pamačiau piemenaitę, stovinčią prie kutiro su visais produktais
rankose.”
Kai Sanatana tai išgirdo, ašaros
pradėjo tekėti jo žandais. “Šių saldžių
ryžių skonis yra iš kito pasaulio. Kas kitas galėjo
atnešti šiuos produktus, jei ne pati Šrimati Radha Thakurani.
Daugiau niekuomet taip nebenorėk” [B.R. 5.1322]
Kartais Sanatana Gosvami apsistodavo
Mahavane. Vieną dieną jis pamatė, kaip keli vaikai
žaidė prie Jamunos kranto. Vienas iš vaikų Sanatanai
pasirodė besąs jo Madana Gopala. “Ar tik čia ne mano Madana
Gopala žaidžia? Ne, čia turbūt vienas iš kaimo
berniukų.” Tuomet, kitą dieną, kai jis ėjo pro Jamuną,
jis vėl pamatė tą patį berniuką ir pagalvojo:
“Šį kartą aš paseksiu, kur jis eina.” Galiausiai, kai
atėjo vakaras ir vaikai nustojo žaisti ir išsiskirstė po
savo namus, Sanatana Gosvamis pasekė tą vieną vaiką, Sanatana
pamatė, kaip šis įėjo į šventyklą. Tuomet
jis suprato, kad Madana Gopala kasdieną vaikšto prie Jamunos kranto
žaisti su kitais vaikais.
Kuomet tik Šri Sanatana ir Šri
Rūpa keliaudavo po Vradžią, po įvairius kaimus, šie du
broliai buvo labai gerbiami visų bridžiabasių, kurie juos
maitindavo pienu bei jogurtu. Šie savo ruožtu į visus
vradžiabasius žiūrėjo kaip į Krišnos šeimos
narius ir juos visokiausiais būdais gerbė. Nors tai ir nebuvo jų
užsiėmimas užsiiminėti paprastais gandais,
vradžiavasių jie klausinėdavo apie jų gerbūvį,
kiek sūnų ir dukterų jie turi, kas su kuo susituokė, kokie
buvo visų vardai, ar karvės duoda daug pieno, kaip dirba laukuose
jaučiai, kaip užderėjo derlius, kas susirgo ir ar jau sveiksta
ar dar ne. Tokiu būdu Rūpa ir Sanatana tapo Vradžiabasių
siela, o Vradžiabasiai tapo Rūpos ir Sanatanos siela.
Šri Sanatana kartais apsistodavo
Čaklešvaroje, šalia Govardhano. Toje vietoje buvo daugybė
uodų, kurie kėlė didelius neramumus. Vieną dieną, taip
persekiojamas šių uodų Sanatana ištarė: “Aš
čia daugiau nepasiliksiu. Čia neįmanoma į nieką
koncentruotis. Aš negaliu nei rašyti nei kartoti.“ Tą naktį
Viešpats Šiva pasirodė Sanatanai ir pasakė jam: “Sanatana!
Prašau ramiai tęsk savo tarnystę šioje vietoje patenkintas
savo prote. Nuo rytdienos uodai čia nekels jokių neramumų.” Po
to čia daugiau nebebuvo uodų ir Sanatana tęsė savo
bhadžaną be jokių neramumų.
Kas dieną Sanatana Gosvamis apeidavo
Govardhanos kalną. Tai buvo jo dienotvarkėje net kai jis sulaukė
senatvės. Tik pabaigęs parikramą jis valgydavo arba gerdavo
vandenį. Vieną dieną kai užbaigęs savo parikramą
jis grįžo į savo bhadžian-kutirą prie
Čaklešvaros šventyklos šalia Manasi-gangos, staiga jam
pasirodė Krišna ir pasakė: „Dabar tu jau esi senas ir nebegali
kasdieną atlikti parikramos tinkamai. Tau nėra jokio reikalo tai
daryti kas dieną.“ Sanatana atsakė, kad jis davė
įžadą niekuomet nenutraukti šios kasdieninės
parikramos. Suprasdamas Sanatanos pasiryžimą Krišna atsistojo
ant didelės Govardhana Šilos ir pradėjo groti Savo fleita. Nuo
saldžios melodijos Šila pradėjo tirpti ir Krišnos pėda
paliko joje įspaudą. Šalia besiganęs veršelis
išgirdęs žavinčią Krišnos fleitos muziką
atbėgo ir pradėjo šokti šalia Jo. Tokiu būdu
Krišnos pėda, veršelio kanopa, Krišnos fleita ir jo piemens
lazda paliko savo atspaudus Govardhana Šiloje.
Viešpats Krišna tuomet davė
Govardhaną Šilą Šrilai Sanatana Gosvamiui ir pasakė
jam, kad jei jis apeis šią Govardhaną Šilą keturis
kartus, tai prilygs parikramai aplink Govardhanos kalną. Šrila
Sanatana Gosvamis priėmė šią Šilą iš
Viešpaties ir nuo to laiko garbino ją ir ėjo aplink ją. Po
to, kai Sanatana Gosvamis paliko šį pasaulį, Govardhana
Šilos garbinimą perėmė jo brolis Šrila Rūpa
Gosvamis, kuris vėliau atidavė ją savo brangiam mokiniui
Šrilai Dživai Gosvamiui. Ši Govardhana Šila iki šiol
stovi ant altoriaus Radha Damodara šventykloje. Tokiu būdu keturios
piligrimystės aplink šią šventyklą prilygsta vienai
Govardhanos kalno parikramai.
Šri Sanatana parašė
daugybę raštų. Tarp jų: Šri Brhat-bhagavatmrta,
Šri Hari-bhakti-vilas ir jos Digdarsanitika, Šri
Krišna-lila-stava (dasam carit), Šri Bhagavata tipani, (komentaras
Šrimad Bhagavatam) ir Brihat vaišnava tošani.
Šrila Rūpa Gosvamis.
Gimė 1493 m. Išėjo 1564 m.
Išėjo į Vrindavaną 22 metų. Ten gyveno 51 metus. Jis
buvo ypatingai brangus Šri Čaitanjai. Per šiuos du brolius jis
paskleidė savo mokymą visame pasaulyje. Tarp atsidavusiųjų
jie buvo generolai. Krišna liloje Šri Rūpa buvo Rūpa
Manjari. Šrila Rūpa Gosvamis buvo rasačarya - jis gerai
išmanė mokslą apie santykius. Jis aprašė atsidavimo
tarnystės pakopas remdamasis natya šastra ir kitais
šventraščiais.
Yra pasakojama istorija apie tai, kaip jie
tapo Gaudadešo karaliaus Huseino Šacho Badsa ministrais. Dar
būdami labai jauni jie jau buvo gerai išsilavinę visuose šventraščiuose.
Sakoma, kad Huseino Šacho guru (maulabi) galėjo matyti ateitį.
Huseinas Šachas paklausė jo apie savo karalystės
klęstėjimą. Moulabi atsakė: „Yra du ypatingai
išsilavinę brahmanai berniukai, kurie turi visas gerąsias
savybes. Jei tu paskirsi juos savo ministrais, tuomet tu turėsi labai
turtingą karalystę.“
Rūpa Gosvamio garbinama Dievybė
Vrindavane buvo Šri Govinda Deva. Šri Čaitanja Mahaprabhu
nurodė Gosvamiams atrasti šventas Krišnos žaidimų
vietas Vradžioje ir įsteigti Jo Šri Vigrahos (Dievybės)
garbinimą. Vieną dieną Šri Rūpa sėdėjo prie
Jamunos kranto, sielvartaudamas, kad nepajėgus tinkamai vykdyti Jo
nurodymų.
Jiems buvo žinoma, kad Krišnos
anūkas Vadžranabha instaliavo daug dievybių Vradžioje, tarp
jų Hari Devą, Madana Mohana Deva, Gopinatha Deva ir Šri Govinda
Devą. Šri Rūpa bandė atrasti šias Dievybes bet
nesėkmingai. Kai jis sėdėjo ir galvojo apie tai, prie jo
priėjo labai gražus berniukas piemuo ir paklausė jo: „Ei, Svami,
kodėl tu atrodai tok liūdnas?
“ Išgirdęs malonų berniuko balsą,
Šri Rūpos melancholiška nuotaika išsisklaidė ir jis
pasijuto džiugiai. Jis atsakė, kad jautėsi nusiminęs, nes
negalėjo tinkamai sekti Mahaprabhu nurodymais. Berniukas piemuo
pasakė jam: „Svami, prašau eik su manimi. Aš žinau, kur yra
tai, ko tu ieškai.“
Tada berniukas nusivedė jį į
Gomatilą ir paaiškino: “Kiekvieną dieną ant šios
kalvos viršaus ateina karvė ir išlieja savo pieną čia.
Yra labai daug šansų, kad tu čia viduje surasi tai, ko
ieškai. Dabar man jau metas eiti.“
Šri Rūpa pasisuko
pažiūrėti, kur nuėjo berniukas, bet nieko neberado. Jis
pradėjo svarstyti: „Kas buvo tas berniukas, ir kur jis taip staiga
pradingo?“ Jo kūnas virpėjo nuo ekstazės požymių, kai
jis intensyviai žiūrėjo į Mahajoga pithą
(Gomatilą), o tada jis nuėjo į savo kutirą. Kitą rytą
jis vėl atėjo į Gomatilą ir tyliai laukė. Po kurio
laiko nuostabiai graži Surabhi karvė atėjo ir pradėjo lieti
savo pieną ant kalvos viršaus, o pienas tuoj pat prapuolė
žemėje. Tuomet ji greitai pasislėpė tarp medžių.
Dabar Šri Rūpa jau buvo tikras, kad
Šri Govinda Deva turi būti čia, po žeme. Jis labai greitai
nubėgo į piemenų kaimą netoliese ir susijaudinęs
papasakojo jiems viską, kas atsitiko. Piemenys greitai surinko smaigus ir
kastuvus ir nubėgo prie Gomatilos. Kasdami ten, kur jiems nurodė
Rūpa Gosvamis, pašalinę labai nedaug žemės, jie
pamatė žavingą Šri Govindos pavidalą. Jie visi
pradėjo šaukti ekstazėje: „Hari! Hari! Šri Govinda vėl
apreiškė Save!“ Šri Rūpa su ašaromis akyse puolė
prie lotosinių Šri Govindos pėdų siūlydamas
nusilenkimus, o visi kartojo maldas ir himnus.
Labai greitai žinia pasklido aplink ir
pasiekė kitus Gosvamius. Jie visi, skendėdami džiaugsmo
vandenyne taip pat susirinko čia. Greitai pradėjo plūsti
nepaliaujamas žmonių srautas iš visų pusių, kuriuos
nešė džiaugsmo bangos. Viešpats Brahma ir kiti pusdieviai,
įgiję mirtingųjų pavidalus susimaišė su kitais
žmonėmis ir žvelgė į Šri Govindos kūną.
Nebuvo jokios ramybės minioje nei
vienos akimirkos, nes žmonės liejosi iš visų pusių.
Šri Rūpa tuoj pat pasiuntė žinią Mahaprabhu į Purį
apie šį palankų įvykį. Šri Gaurasundara kartu su
savo palydovais negalėjo sulaikyti savo ekstazės, gavęs
šią džiugią naujieną. Tuo metu brahmanai atliko
Dievybės abhišeką ir pradėjo ruošti bhogą iš
pieno, jogurto, ryžių, miltų ir daržovių, kuriuos
sunešė kaimo žmonės. Mahaprabhu pasiuntė iš Purio
Kašišvara Panditą, padėti garbinti Dievybę.
Šri Govinda Deva dabartiniu metu
garbinama Džaipure, Radžastane, kurį lengva pasiekti autobusu
iš Vrindavano.
Vieną dieną Šri
Vallabhačarja (iš Višnusvamio sampradajos) atėjo aplankyti
Rūpos Gosvamio. Pasiūlius jam atsisėsti, abu pradėjo
diskutuoti apie Krišną. Pokalbio metu Šri Rūpa pateikė
įvadinį posmą iš „Bhakti Rasamrita sindhu“. Kurį
laiką studijavęs šį posmą, Vallabha pakomentavo, kad
jame yra keleta klaidų. Tuo metu Šri Dživa kaip tik buvo
atvykęs iš Bengalijos prieš keletą dienų ir
vėdavo savo dėdę Šri Rūpą. Jis buvo labai
pasikaustęs šastrose ir buvo nepatenkintas Vallabhos pastabomis.
Kai Vallabhačarja nuėjo į
Jamuną išsimaudyti, Šri Dživa taip pat nuėjo ten, apsimesdamas,
kad jam reikia trupučio vandens. Jis paklausė ačarjos, kokios
iš tiesų klaidos buvo tame posme. Vallabhačarja, po to kai
aptarė su juo keletą momentų, buvo nustebintas berniuko
išprusimo.
Po kurio laiko Vallabha vėl
apsilankė pas Šri Rūpą. Paklausęs apie berniuką
mokslininką jis pradėjo šlovinti jo išsilavinimą. Po
to kai Vallabha grįžo į savo namus, Šri Rūpa
pasikvietė Dživą ir pradėjo kalbėti su juo: „Su tais,
kuriuos mes gerbiame kaip savo guru, ir kuriems mes lenkiamės, tu esi
pasiruošęs ginčytis tame pačiame lygyje. Tai visiškai
nemandagu. Tai, ką jis sakė buvo mano paties labui, bet tu
negalėjai to pakęsti. Tu turi grįžti namo ir kai
galėsi suvaldyti savo protą, tuomet galėsi grįžti
į Vrindavaną.” [B.R. 5.1643]
Išgirdęs dėdės
sprendimą Šri Dživa paliko tą vietą ir pasuko į
rytus. Kai jis atkeliavo iki sugriuvusios šventyklos Nanda-ghatoje, jis
atsisėdo ir pradėjo verkti. Greitai kaimiečiai pastebėjo
jį ir pradėjo rūpintis: „toks malonus, jaunas žmogus, bet
jis sėdi čia ir verkia jau tiek laiko visiškai nieko
nevalgydamas.“
Po kurio laiko Sanatana Gosvamis ėjo
pro šalį ir kaimiečiai pranešė jam apie tai, kad
berniukas yra apleistoje šventykloje. Sanatana nuėjo ten ir
pamatė savo sūnėną, kuris atrodė labai išblyškęs
nuo badavimo. Sanatana pakėlė jį nuo žemės ir
švelniai paklausė, kas atsitiko. Šri Dživa papasakojo
viską, kas nutiko. Sanatana jį nuramino ir pasiėmęs
sūnėną su savimi nuėjo pas brolį.
Pirmiausia Sanatana pakalbėjo su
Rūpa vienas pats. Kai Rūpa atsitiktinai paminėjo
Dživą, Sanatana jam viską papasakojo. Šri Rūpa tuoj
pat pasikvietė Dživą. Regėdamas jį tokį
nuskurusį ir išblyškusį, jis pasirūpino
sūnėnu, kol šis vėl atrodė sveikas ir laimingas. Tuomet
jis patikėjo Dživai redaguoti visus savo rašinius. Būdamas
griežtas su savo jaunu anūku, tuo pat metu jis buvo labai
švelnus ir mylintis. Ryšys tarp jų buvo idealus pavyzdys, kaip
turi elgtis vienas su kitu guru ir šišja (mokinys).
Kai Šri Rūpa baigė
rašyti “Lalitą Madhavą”, jis davė ją Raghunatha dasa
Gosvamiui paskaityti. “Lalita Madhava” yra Krišnos žaidimų
aprašymas po to, kai Jis paliko Vrindavaną, ir todėl ji yra
kupina išsiskyrimo jausmų. Skaitydamas šią knygą Dasa
Gosvamis pradėjo verkti dieną ir naktį, kol visiškai
pasinėręs į meilės jausmus su išsiskyrimo nuotaika jau
buvo pasiruošęs palikti kūną. Jo protas nuo liūdesio
visiškai išsibalansavo ir jis prarado bet kokią ramybę. Kai
Šri Rūpa paprašė Šri Dasa Gosvamio gražinti
rankraštį, kad pataisyti jį, Raghunatha das laikė jį
tvirtai prispaudęs prie savęs ir nieko nesakydamas atsisakė
skirtis su knyga.
Pasvarstęs, ką daryti, Šri
Rūpa sukūrė „Dana-keli-kaumudi“. Jis sugalvojo kaip apkeisti šį
rankraštį su „Lalita-Madhava“. Skaitydamas „Dana-keli-kaumudi“, kuri
kupina pasakojimų apie Krišnos Vrindavanos žaidimus, Raghunatha
dasa Gosvamis dabar visiškai pasinėrė į laimės
ekstazę.
Po to kai atrado Šri Govindą ir
Joga Pithą, Šri Rūpa pradėjo mąstyti, kur
galėtų būti Vrindadevi. Vieną naktį ji pasirodė
jam sapne ir pasakė: „Aš esu prie Brahma kundos kranto. Tu gali ten
gauti mano daršaną.“
Kitą rytą, išsimaudęs ir
užbaigęs pudžą jis atėjo prie Brahma-kundos ir
pradėjo visur dairytis. Staiga jis pamatė dangišką
mergelę, kurios kūno spindesys pranoko aukso
švytėjimą. Visomis kryptimis sklido jos spindesys, ir aplinka,
kurią sukūrė jos buvimas, buvo labai švelni ir gaivi.
Šri Rūpa pasiūlė jai savo dandavatus (nusilenkimus), o taip
pat įvairias maldas ir himnus. Tokiu būdu Vrindadevi vėl
pasirodė Vradžabhūmyje. Šri Gaurasundara įtvirtino
Šri Vradžadhamos šlovę per du Savo generolus: Šri
Rūpą ir Šri Sanataną Gosvamius. Jų širdyse Jis
pažadino garso pagalba žinias apie tai, kas buvo Jo paties
širdyje. „Šri Rūpa Gosvamis įkūrė šiame
pasaulyje misiją, kuri išpildo Viešpaties Čaitanjos
troškimą. Kuomet jis suteiks prieglobstį prie savo
pėdų?“ (Šrila Narottama dasa Thakuros Šri Rūpa
Pranama).
Šri Rūpa parašė labai
daug literatūros. Tarp jo knygų yra „Šri Hamsaduta Kavya“, „Šri
Uddhava-sandeš“, „Šri Krišna-džanma-tithi-vidhi“, „Brihat
Radha-Krišna-ganoddeša-dipika“, „Laghu Radha-Krišnaganoddeša-dipika“,
„Stavamala“, „Vidagha-madhava“, „Lalita-madhava“, „Dana-keli-kaumudi“, „Bhakti-rasamrta-sindhu“,
„Udžvala-nilamani“, „Prajuktakhjata-mandžari“, „Mathura-mahima“, „Padjavali“,
„Natakačandrika“, „Laghu-Bhagavatamrta“.
Klausimai
1.
Pasakykite gimimo vietą ir amžių,
kuriame gyveno Šri Rūpa ir Šri Sanatana Gosvamiai.
2.
Trumpai papasakokite apie jų
indėlį Čaitanjos Mahaprabhu pamokslavimo misijai.