BHAKTIVINODA THAKURA
Bhaktivinoda
Thakura gimė 1838 m. rugsėjo 2 d. Biranagaroje, Nadijos apskrityje.
Jis buvo septintas Radža Krišnananda Dattos, didelio Viešpaties
Nitjānandos pasekėjo, sūnus. Jis augo šeimoje, kur
vaišnavizmas nebuvo gerbiamas, ypač iš motinos pusės. Pagal
savo dvasios tėvo vardą, jis buvo pavadintas Kedaranatha.
Jo
vaikystė praėjo dėdės iš motinos pusės dvare, kur
aplinka buvo labai turtinga. Jis baigė pradžios mokyklą, kuriai
vadovavo jo močiutė, o vėliau lankė anglų mokyklą
Krišnanagaroje, kuriai vadovavo Nadijos karalius, tačiau
šią mokyklą turėjo mesti, kai jo brolis mirė nuo
choleros.
Jo
tėvas mirė, kai jam buvo tik 11 metų. Močiutės
žemių nuosavybės teisė perėjo kitiems, ir šeimos
turtas pasirodė iliuzinis. Šeima pateko į skurdą. Vis
dėlto Kedaranatha data grūmėsi su sunkumais.
Kai jam
buvo tik 12 metų motina organizavo jo vestuves su 5 metų amžiaus
Madhusūdana Mitra Mahašajos dukterimi.
Kai jam
buvo trylika, jo dėdė iš motinos pusės Kašiprasada
Ghoš Mahašaja pasiėmė berniuką į Kalkutą,
kur jis pats vadovavo anglų švietimo sistemai. Jis įtaisė
Kedaranatha datta mokiniu ir, kadangi buvo tuo metu žymiausias Kalkutos
rašytojas ir redaktorius, įtaisė sūnėną taisyti
rankraščius, atiduodamus spaudai. Kedaranatha datta greitai tapo
anglų kalbos žinovas.
Tačiau
susirgęs nuo sūraus Kalkutos vandens jis grįžo į
Ulagramą, kur gydėsi pas musulmoną pranašą,
išpranašavusį, jog Biranagaros kaimas greitai pavirs dykviete, o
pats Kedaranatha Datta taps žymus Krišnos atsidavęs.
1856 m. KD
įstojo į koledžą Kalkutoje. Jis labai intensyviai
rašė ir tuo pat metu dėstė praktinės anglų kalbos
įgūdžius. Jis mokė netgi vieną studentą, kuris
vėliau buvo labai garsus Britų parlamento oratorius. Tuo metu jis
žavėjosi krikščioniška teologija, kurią jis
laikė vertingesne už indų monizmą. Britų - Indijos
draugijoje jis perskaitė paskaitą apie visatos evoliuciją per
dorybės guną.
1858 m.
grįžęs į Biranagarą jis pastebėjo kad
musulmonų aiškiaregio pranašystė išsipildė. Jo
gimtinė buvo sugriauta ir sunykusi. KD pasiėmė savo motiną
ir močiutę su savimi į Kalkutą. Greitai po to jis
aplankė savo senelį Radhavallabha Datta, kuris buvo turtingas
žmogus Orisoje, tačiau paskutiniuosius savo metus gyveno kaip
asketas. Jis norėjo, kad KD būtų su juo iki mirties ir po to
liepė jam aplankyti visas šventyklas ir vienuolynus Orisos
valstijoje.
KD
pradėjo galvoti apie pragyvenimo šaltinius. Jis nenorėjo tapti
prekybininku, kadangi matė, kad būtinas melas morališkai
nusmukdė visą pirklių klasę. Jis nusprendė tapti
mokyklos mokytoju. Jis įkūrė savo anglišką
mokyklą Kendrapuroje šalia Čhutigramos, Orisoje,kur buvo
anglų dėstymo pionierius. Po kurio laiko jis Puryje išlaikė
mokytojų egzaminus ir tapo mokytoju Kutake, o po kurio laiko direktoriumi
Bhadrake, o dar vėliau Madinipuros mokykloje. Jo darbą pastebėjo
mokyklų tarybos autoritetai.
1860 m.
Bhadrakoje gimė jo pirmasis sūnus Ananda Prasada (Ačyutananda).
Tais pat metais KD išleido knygą anglų kalba apie visas
šventyklas ir ašramus Orisos valstijoje, kuri buvo gerai
įvertinta netgi britų istoriko apžvalgoje “Orisa”.
Būdamas
Medinipuros vidurinės mokyklos direktoriumi jis pradėjo tyrinėti
įvairių religinių srovių filosofijas ir praktikas. Jis
matė, kad visos jos labai pigios. Galiausiai jis suprato, kad
vienintelė tikra religija, kada nors įsteigta Bengalijoje buvo
Šri Čaitanjos Mahāprabhu judėjimas, tačiau jis deja
buvo labai prastai pristatytas. KD negalėjo niekur gauti netgi Čaitanya
Čaritamritos kopijos.
Tuo metu
KD vedė antrą kartą, kadangi jo pirmoji žmona mirė. Jo
antrosios žmonos vardas buvo Bhagyavati De. 1861 m. jis gauna tarnybą
Bengalijos Vyriausybėje kaip įgaliotas magistratas (teisėjas).
Po to jis tapo Kolektorato darbuotojas, stebintis vyriausybės
tarnautojų korupciją. Jis įkūrė organizaciją
vardu “Bhratri Samaja”, o taip pat išleido knygą anglų kalba
“Mūsų siekiai”. Tuo pat metu jis parašė kelias poemas
Bengalų kalba, kurios buvo gerai įvertintos kritikų. 1866 m. KD
tapo gana įtakingas vyriausybės tarnautojas ir gana daug keliavo. Tuo
pat metu jis išmoko persų ir Urdų kalbas. Jo iniciatyva
Gautamašramoje, Godane buvo įkurta mokykla, kurioje buvo mokoma nyaya
šastra.
1868 m.
keliaudamas iš valstijos į valstiją ir keisdamas tarnybas bei
kildamas karjeros laiptais jis gavo iš Kalkutos ČČ ir Š.BH.
kopijas. Jis skaitė šias knygas vėl ir vėl. Jis
įsitraukė į KS literatūrą ir skaitydavo ją
dienomis ir naktimis. Jis pastoviai meldė Krišnos malonės ir
suprato Krišnos, kaip Aukščiausio Dievo Asmens viršenybę
virš visos kūrinijos. Jis išleido dainą apie
Viešpatį Čaitanją ir perskaitė paskaitą apie
ŠBh filosofiją daugybei svarbių žmonių iš
Anglijos ir Bengalijos. Tuo metu jis atliko svarbią vyriausybinę
tarnybą Dinadžapuroje.
Jis buvo
perkeltas į Čamparaną, kur gimė jo antrasis sūnus
Radhika prasadas. Čia žmonės garbindavo vaiduoklį, gyvenusi
banjano medyje, kuris paveikdavo vietos teisėjo protą taip, kad
šis priimdavo sprendimus, palankius garbinančiajam. KD liepė
vienam šventikui sėdėti po medžiu ir skaityti ŠBh. Po
mėnesio laiko medis subyrėjo ir vaiduoklis pasišalino.
Daugybė žmonių įgavo tikėjimą ŠBh. Iš
Čamparanos KD persikėlė į Purį.
Šalia
Orisos sostinės gyveno jogas vardu Bisakišena, kuris turėjo daug
mistinių galių. Jis galėdavo leisti iš savo galvos
ugnį o taip pat laisvai įeiti į ugnį ir vėl
išeiti. Jis vadino save Maha Višnu ir turėjo du draugus Brahma
ir Šivą. Jis pajungė savo valiai visus aplinkinius karalius,
kurie tiekdavo jam lėšas ir medžiagas jo šventyklos
statybai. Karaliai taip pat siųsdavo jiems moteris, su kuriomis jie galėjo
užsiimti “rasa lila”. Bisakišena teigė, kad jis išvarys
britus iš Orisos ir pats taps karaliumi.
Jo teiginiai
cirkuliavo po visą valstiją. Britų vyriausybė liepė
suimti jį kaip revoliucionierių, tačiau niekas nedrįso to
padaryti. Tuomet KD buvo paprašytas atgabenti jį į teismą.
BK pamatęs KD parodė jam savo galias ir pasakė, jog žino,
ko šis atvykęs. Tačiau, kadangi jis yra Aukščiausias
Dievo Asmuo,
tai KD geriau neturėtų jam prieštarauti. Tada KD
pasiūlė jam nuvykti į Purį ir gauti daršaną pas
Svami Džagannathą. BK pasakė, kad jam nėra reikalo vykti
į Purį, kadangi Džagannatha yra viso labo tik medžio
gabalas. Tuomet KD pasiutusiai supykęs sučiupo BK ir nugabenęs
į Purį, įmetė jį į kalėjimą, kur
jį saugojo 3 tuzinai musulmonų policininkų ir 72 policininkai
iš Kutako. KD tardė BK 18 dienų, per kurias
tūkstančiai žmonių susirinkę už lango reikalavo
BK paleidimo. 6 tardymo dieną KD duktė Kadambini sunkiai susirgo ir
buvo prie pat mirties, tačiau per dieną ji pasveiko. KD žinojo,
kad tai šito jogo darbas, tačiau jis galvojo, kad tegu mes visi
numirsime, tačiau šis niekšas bus nubaustas. Sekančią
dieną teisme jogas pareiškė, kad jei jo nepaleis, KD susidurs su
dar didesnėmis nelaimėmis. Sekančią dieną pats KD
sunkiai susirgo ir kentėjo nuo karščio, kaip ir jo duktė.
Tačiau nepaisant sunkumų jis nuteisė BK 18 mėnesių už
politinę konspiraciją. Tačiau kai BK buvo gabenamas į
kalėjimą, daktaras Walteris nukirpo jam ilgus plaukus, iš
kurių jis sėmėsi visos savo galios. Kadangi BK per visą
teismo procesą nieko nevalgė, jis nukrito ant žemės
visiškai bejėgis. Po trijų mėnesių, perkeltas į
pagrindinį kalėjimą jis išgėrė nuodus ir
mirė.
Puryje KD
studijavo Šrīmad Bhāgavatam su Šridharos Svamio komentarais,
taip pat persirašė Džīvos Gosvamio “Šad Sandarbhas” ir
nagrinėjo Rūpos Gosvamio “Bhakti Rasamrita Sindhu”. Tarp 1874 ir 1893
m. Bhaktivinode Thakura praleido labai daug laiko nuošalyje kartodamas
Harė Krišna mantrą ir tuo pat metu atlikdamas savo
vyriausybinę tarnybą. Jis parašė kelias knygas sanskrito
kalba. Jis taip pat parašė daug knygų bengalų kalba
tokių kaip “Kaljana Kalpataru”. 1874 m. Puryje jis įstegė
vaišnavų diskusijų draugiją “Bhagavat-Samsat”, kuri
rinkadavosi Džagannatha vallabha soduose, kur Ramananda Raya atliko savo
bhadžaną. Ten susirinkdavo visi to meto vaišnavai išskyrus
Raghunatha dasa babaji, kuris buvo žinomas kaip siddha puruša. Raghunatha
dasa babadži galvojo, kad BT yra neautorizuotas vaišnavas, nes
nedėvėjo kanthi malos ir tilakos. Dar daugiau, jis
patarė vaišnavams nebendrauti su BT. Tačiau netrukus jis
stipriai susirgo ir jau buvo arti mirties, kai sapne jam pasirodė
Viešpats Džagannātha ir liepė jam prašyti BT
atleidimo, jei nori pasveikti nuo ligos. Jis taip ir padarė. Tada BT
davė jam vaistų ir išgydė nuo ligos.
Šri
Svarūpa dasa Babadži jautė didelį prielankumą BT ir
davė jam daugybę pamokymų apie švento vardo
bhadžaną.
Čarana
dasa babadži rašė knygas ir populiarino mantrą “Nitai Gaura
Rade Šjama Harė Krišna Harė Rama”. Bhaktivinoda Thakura
įtikinėjo jį sustabdyti šią nesąmonę,
tačiau, kai šis pripažino savo klaidą, jau buvo po laiko.
Po šešių mėnesių Čarana dasa babadži išėjo
iš proto ir didelėse kančiose paliko kūną.
BhT tapo
Džagannatha Puri šventyklos menedžeriu. Jis panaudojo savo
vyriausybinę galią įtvirtindamas reguliarias tarnybas.
Šventyklos sode jis pradėjo reguliarias Šrimad Bhagavatam paskaitas
ir praleisdavo daug laiko kartodamas ten Harė Krišna mantrą.
1874 m.
gimė ketvirtasis sūnus Bimala prasada (Bhaktisiddhanta Sarasvati).
Prieš du metus gimė Kamala prasada.
1874 m. BT
pastebėjo kad Purio karalius panaudojo savo jusliniam malonumams 80
tūkst. rupijų iš šventyklos pajamų. BT privertė
Radžą Dievybėms gaminti maistą 52 kartus per dieną.
Tai greitai panaikino skolą. Karalius supykęs pasamdė 50
brahmanų atlikti yajñą, siekdamas nužudyti BT.
Tačiau po 30 dienų mirė karaliaus sūnus, o ne BT. Jis
paliko Purį ir buvo perkeltas į Bengaliją jo paties
prašymu.
1877 m.
gimė Varada Prasada.
1878 m.
gimė Viraja Prasada. Tuo metu BT priėmė pančaratrika
iniciaciją iš Bipin Bihari Gosvamio. Tuo pat metu gimė Lalita
Prasada - septintas sūnus. BT pamokslavo Harailos žmonėms
vaišnavizmą.
1884 m.
jis pradėjo leisti vaišnavų žurnalą „Sajjanatoṣani“.
Būdamas Harailoje jis užsimanė aplankyti dar kartą
Vrindavaną. Tam jis pasiėmė tris mėnesius atostogų.
Čia jis susitiko Džagannatha dasa babadži, kuris kas 6
mėnesius keliaudavo iš Navadvipos į Vrindavaną.
Sutikęs jį BT priėmė jį kaip savo amžiną
šikša guru. Tuo pat metu jis davė parodymus vyriausybei apie
plėšikus, klaidžiojusius Vrindavanos apylinkėse.
Persikėlęs į Kalkutą jis tesia pamokslavimą ir
valdišką tarnybą. Tuo pat metu išleidžia
„Bhagavad-gītą“ su Šrilos Višvanathos Čakravarti
Thakuros kommentarais. Kalkutoje jis įsteigė “Šri Čaitanja
jantra” - spaustuvę, kurioje jis spausdino kitų vaišnavų ir
savo paties kūrinius.
1885 m. Kalkutoje
jis įkūrė organizaciją pamokslauti tyrą bhakti, kaip
mokė Čaitanja Mahāprabhu. Jis pavadino ją Śrī Viśva
Vaiṣṇava Sabhā. Taip pat jis išleido „Čaitanya Čaritamritos“
redakciją su savo komentarais „Amrita Prabhava Bhāṣya“, taip
pat įvedė Čaitanjos kalendorių ir Gaura purnimą
įtvirtino kaip šventės dieną. Įvairiose
vaišnavų organizacijose jis pastoviai skaito paskaitas ir taip pat
britų laikraštyje “Hindu Herald” išspausdino smulkią
Šri Čaitanjos biografiją. Kaip tik tuo metu vaišnavai
pripažino Kedaranathą Dattą kaip Bhaktivinodą Thakurą.
1887 m. BT
norėjo pasitraukti iš vyriausybės tarnybos ir persikelti į
Vrindavaną likusiam gyvenimui, tačiau sapne pasirodęs Šri
Čaitanja nukreipė jį į Navadvipą. Jis susikeičia
savo vyriausybines tarnybas ir persikelia į Krišnanagarą. Gyvendamas
Krišnanagaroje, jis dažnai lankydavosi Navadvipoje, ieškodamas
Šri Čaitanjos Mahāprabhu gimimo vietos. Kartą kartodamas
mantrą naktį jis pastebėjo prie didelio Tala medžio
nedidelį pastatą, kuris pastebimai švytėjo.
Išstudijavęs senus žemėlapius ir
išklausinėjęs senų žmonių, jis nustatė, kad
kaip tik ši vieta ir yra tikroji gimimo vieta. Tai patvirtino ir
Džagannatha dasa babadži, kuris vadovavo visiems Nadijos
vaišnavams. Čia buvo surengtas didelis festivalis. Atradus
Čaitanjos Mahāprabhu gimimo vietą jis ir Džagannatha Dasa
Babadži garbino Viešpatį Čaitanją šioje vietoje.
Vieną dieną vienas jo vaikas susirgo odos liga. Džagannatha Dasa
Babadži pasiūlė vaikui per naktį pagulėti Jogapithoje.
Ryte vaikas buvo sveikas.
1890 m.
jis vėl persikėlė į Dinadžapurą, kur gimė jo
jauniausias sūnus Šailadža Prasada.
1891 m.
jis išleido „Bhagavad-gītos“ vertimą į anglų
kalbą su Baladevos Vidjabhūšanos. komentarais. Tais pat metais
jis pasitraukė 2 metams iš vyriausybės tarnybos. Jis
norėjo pamokslauti harinamą. Jis daug keliavo ir pamokslavo
bei atidarinėjo Nama Hattas, kurios buvo tokios gyvybingos, jog
toliau plėtėsi netgi kai jis grįžo į vyriausybės
tarnybą.
1891 m.
per didelį Gaura Purnimos festivalį BT instaliuoja Jogapithoje
Gaura-Višnuprija Dievybes. Festivalyje dalyvavo daugybė
intelektualų ir įžymių žmonių.
1894 m.
jis pasitraukė iš vyriausybės tarnybos, nors tam priešinosi
šeimos nariai ir vadovybė. Jis dar daugiau pamokslauja ir keliauja
nuo durų prie durų rinkdamas aukas Jogapithos šventyklos statybai.
1896 m.
Tripuros karaliaus, kuris buvo vaišnavas, prašymu BT pamokslavo
Tripuroje, kur per kelias dienas jis apstulbino visus panditus ir visa
karaliaus šeima pasinėrė į Hari Kathą.
Šio
amžiaus pradžioje jis išvyko į Purį, kur vienoje
iš 7 mathų (Gandharvika Giridhari matha) šalia Haridasos
Thakuros kapo gyveno jo sūnus Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura. Čia
BT padėjo atstatyti vienuolyną, o kai jo sūnus
persikėlė į Šri Majapurą, jis pasistatė savo
bhadžana kutirą prie jūros kranto.
1908 m.
jis priėmė sanyasą. Jį lankė daugybė
žmonių, vieni smalsūs, kiti norėjo šiaip patrukdyti.
BT vis dar rašė knygas ir keliavo nuo Kalkutos iki Purio.
1910 m.
jis priėmė paramahamsa sanyasą ir įėjo į samadhi,
paskelbęs apie savo paralyžių.
1914 m.
birželio 23 d. Bhaktivinoda Thakura paliko pasaulį.