ISKCON ĮKŪRIMAS, TIKSLAI, STRUKTŪRA IR MOKYMAS
KLAUSIMAI:
1. Pasakykite ISKCON įkūrimo laiką ir aplinkybes.
2. Išvardinkite mintinai 7 ISKCON tikslus.
3. Trumpai papasakokite apie ISKCON struktūrą.
4. Kokios pagrindinės Krišnos Sąmonės filosofijos ir
praktikos idėjos?
AUTORITETO PRINCIPAS.
Kodėl reikalingas vadovas, kuriam
privaloma paklusti? 80 proc. atvejų savo gyvenime kiekvienas žmogus
vadovaujasi tam tikrais autoritetais.
Autoritetu gali būti tas, kuris pats
gavo žinias iš autoritetingo šaltinio. Kadangi visų
žinių šaltinis yra Krišna - Dievas, visi, kas klauso jo
nurodymų veikia autoritetingai.
Kvailiai yra tie, kurie sako, jog nuo nieko
nepriklauso. Visi vienaip ar kitaip kažkam paklūsta. Tačiau jei
paklūstame ne tam, kam verta, kenčiame. Todėl reikia surasti tokį
autoritetą, kuris nenorėtų iš mūsų pasipelnyti.
Lygiai taip pat jokia organizacija be vadovo yra ne organizacija, o anarchija.
Ji ilgai neišsilaikys. Organizacijos reikalingos tam, kad
žmonės, turintys panašius interesus galėtų bendrauti
tarpusavyje. Krišnos Sąmonės Organizacija įkurta tam, kad
žmonės kartu susirinkę galėtų kalbėti apie
Krišną. Be to organizacija padeda kolektyviai įgyvendinti tai,
ko vienam žmogui nepasiekti, kaip pamokslavimas, knygų spausdinimas.
Organizacija taip pat gina savo narius. Todėl reikia priklausyti tikrai
dvasinei organizacijai.
ISKCON įkurtas 1966 m. liepos mėn.
Niujorke. Švenčiamas liepos 12 d. (Šridharos mėn.
krišna navami). Šrila Prabhupada kartu su keliais draugais
nusprendė įkurti Krišnos Sąmonės. Kai kurie
siūlė vadinti ne Krišnos Sąmonės, o Dievo
Sąmonės bendrija, tačiau Prabhupada tam prieštaravo,
kadangi žodis Dievas nenurodo į asmenybę ir koks tos
asmenybės vardas.
7 ISKCON TIKSLAI
1.
Sistemingai propaguoti dvasinį
žinojimą plačiai visuomenei ir šviesti visus žmones
apie dvasinio gyvenimo technikas tam, kad atstatyti gyvenimo vertybes ir
pasiekti tikrą vienybę ir taiką pasaulyje.
2.
Propaguoti Krišnos Sąmonę, kokia ji
yra apreikšta Bhagavad Gitoje ir Šrimad Bhagavatam.
3.
Suartinti organizacijos narius ir atvesti juos arčiau
Krišnos, pirminės būtybės, ir tokiu būdu išugdyti
idėją, kad kiekviena siela yra Dievo (Krišnos) dalelytė.
4.
Mokyti ir skatinti sankirtanos judėjimą
kongregacinio Švento Dievo Vardo kartojimo, kurio mokė Viešpats
Šri Čaitanja Mahaprabhu.
5.
Pastatyti judėjimo nariams ir visai visuomenei
šventą transcendentinių žaidimų vietą,
skirtą Krišnos Asmenybei.
6.
Suartinti judėjimo narius tam, kad
išmokyti juos paprastesnio ir natūralesnio gyvenimo būdo.
7.
Tam, kad pasiekti aukščiau
išvardintus tikslus, spausdinti ir platinti laikraščius,
žurnalus, knygas ir kitus leidinius.
Tarptautinės Krišnos
Sąmonės Organizacijos bendra misija (priimta 1992 m. ) yra skleisti
Krišnos Sąmonę, kad visos gyvos būtybės
Žemėje: žmonės ir kiti judantys bei nejudantys padarai - užsiimtų
tarnyste Šri Krišnai pagal savo galimybes.
ISKCON apibrėžimas
Tarptautinė Krišnos
Sąmonės Bendrija (ISKCON - International Society for Krishna
Consciousness) yra dvasinė institucija, įkurta Jo Dieviškos
Malonės A.C. Bhaktivedanta Svami Prabhupados 1966 m. liepos mėn.,
pratęsianti Brahma-Madhva-Gaudijos tradiciją. ISKCON’as veikė,
asmeniškai vadovaujamas įkūrėjo Šrilos Prabhupados,
iki jo mirties 1977 m. lapkričio 14 d. Po Šrilos Prabhupados mirties,
atstovaudama jo valią, ISKCON’ui vadovauja GBC - Valdanti ISKCON komisija
(angl: Governing Body Comission).
ISKCON įkūrėjas-ačarja
Šri Šrimad A.C. Bhaktivedanta
Svami Prabhupada yra ISKCON’o įkūrėjas-ačarya. Tai
reiškia, kad jis savo knygomis ir mokymu sujungia ISKCON’ą su
Brahma-Madhva-Gaudija sampradaya, kad jo raštai, mokymas ir pavyzdinis
elgesys išlieka pastovus ir nepakeičiamas visos ISKCON’o veiklos ir
mokymo pagrindas. Šrila Prabhupada įkūrė Tarptautinę
Krišnos Sąmonės Organizaciją kaip Brahma-Madhva-Gaudija
Vaišnavų sampradayos šaką, siekdamas įgyvendinti ankstesnių
dvasinių mokytojų troškimą - išplėsti Šri
Čaitanyos Mahaprabhu misiją, sukuriant vieningą pasaulinę
pamokslavimo organizaciją. Šrila Prabhupada pateikė
ankstesnių Vaišnavizmo mokytojų filosofiją šiame
amžiuje suprantama kalba, todėl Šrilos Prabhupados pamokymai yra
svarbūs kiekvienam ISKCON nariui. Jis yra ir visuomet išliks
pamokantis dvasinis mokytojas visiems ISKCON’o atsidavusiems. Šrilos
Prabhupados knygos yra jo mokymo įsikūnijimas, todėl jos
laikomos standartinėmis visoms ISKCON ateities kartoms. Kiekvienas
ISKCON’o dvasinis mokytojas turi skatinti savo mokinius paklusti Prabhupados
nurodymams.
Kaip įkūrėjas-ačarja,
Šrila Prabhupada nurodė, kaip vadovauti organizacijai, bei
bendradarbiauti tarpusavyje, o taip pat davė kitus praktinius nurodymus,
kurie formuoja ISKCON politikos pagrindą. Jo žodžiai ir
pamokymai apjungia visą judėjimą ir padeda išlaikyti
tą pačią vystymosi kryptį. Dar 1970 m. Šrila
Prabhupada įkūrė GBC. Ją sudarė apie 12
atsidavusių, kurie turėjo padėti Šrilai Prabhupadai valdyti
bendriją, o po jo mirties imtis pilnos atsakomybės už
ISKCON’ą.
GBC – Valdančioji ISKCON’o taryba
GBC susitinka kiekvieną pavasarį
Majapuro mieste, Indijoje. Ten priimamos rezoliucijos, kurių pagalba
valdoma organizacija. Visos GBC rezoliucijos priimamos lygiateisiu balsavimu.
GBC taip pat kasmet išrenka GBC pirmininką, vicepirmininką ir
sekretorius, kurie organizuoja GBC susitikimus, darbotvarkę, tvarko
korespondenciją. Šiuo metu GBC turi apie 35 narius. GBC nariai skiriami
į tikruosius ir į deputatus. Deputatai – tai įvairūs
regionų sekretoriai, šventyklų prezidentai, įvairių
projektų vadovai, menedžeriai. Dalis rezoliucijų skiria arba
patvirtina asmenis, atsakingus už judėjimo vystymąsi
įvairiose pasaulio dalyse arba tam tikrose veiklos srityse. GBC nariai,
atsakingi už tam tikras veiklos sritis, kaip ryšiai su visuomene,
pamokslavimas parapijiečiams, knygų leidimas etc., yra tikri savo
srities specialistai. Jų užduotis dalintis savo patirtimi ir vystyti
šiuos barus visame ISKCON’e. Zoniniai sekretoriai - GBC nariai
prižiūri, kad visos šventyklos, esančios jų zonoje
nenukryptų nuo dvasinių standartų bei filosofinės
doktrinos. Savo zonoje jie veikia visos Valdančios ISKCON’o Komisijos
vardu. Atsidavusiems toje zonoje, GBC zoninis sekretorius yra aukščiausias
autoritetas. Taip pat jie atsako prieš visą GBC už
atsidavusių ir šventyklos veiklą.
Šventyklos, pamokslavimo centrai ir kiti mažesni
vienetai
yra visiškai savarankiški ir patys
privalo organizuoti savo ekonominę, socialinę, politinę bei
dvasinę veiklą, kad išlaikytų centrą ir
galėtų skleisti Krišnos Sąmonę. Kiekvienas centras yra
nepriklausomas nuo kitų centrų, nors Nacionalinė Taryba gali
padėti grupei centrų vienoje šalyje veikti bendrai ir darniai
sutinkamai su vietos įstatymais ir žmonių poreikiais.
Šventykla yra ISKCON’o pamokslavimo veiklos centras, kur atsidavusieji
susirenka kartu tam, kad garbintų Aukščiausią
Viešpatį Šri Krišną, vadovaujami ISKCON
įkūrėjo-ačarjos Jo Dieviškosios Malonės
A.C.Bhaktivedanta Svami Prabhupados. Lietuvoje šiuo metu yra dvi
šventyklos: Vilniuje ir Kaune. Šventyklos yra ne tik garbinimo vieta,
bet ir vieta, kur gyvena labiausiai pasišventę atsidavusieji.
Kiekviena šventykla turi tarybą arba prezidentą, kuriuos skiria
ar tvirtina GBC zoninis sekretorius iš labiausiai patyrusių vietos
atsidavusiųjų tarpo. Į šventyklos tarybą paprastai
įeina sekretorius, iždininkas, ūkvedis bei atskirų
padalinių vadovai. Tose vietovėse, kur nėra didelių
šventyklų arba daugybės atsidavusiųjų, gali būti
įsteigti pamokslavimo centrai, kuriuose gyvena keli inicijuoti
atsidavusieji, skleidžiantys Krišnos Sąmonę. Pamokslavimo
centras primena mini šventyklą, tačiau be tokio prašmatnaus
Dievybių garbinimo ir be didelių programų ar renginių.
Laikui bėgant toks centras gali tapti pilnaverte šventykla, kurioje
reguliariai atliekamos apeigos.
Dar mažesnis vienetas yra Nama Hatta
centras, kuriame viena ar kelios šeimos ar šiaip prijaučiantys
žmonės gali kartais susirinkti, pabendrauti, kartu pašlovinti
Šri Krišną, upač jei juos aplanko keliaujantys
pamokslautojai. Nama Hatta centrai yra bhaktų ir palankių
žmonių susibūrimo vietos. Tiek žmonėms,
organizuojantiems tokį centrą, tiek jame besilankantiems nekeliami
jokie reikalavimai. Kai Nama Hatta centro nariai pasiekia reikiamą
dvasinį lygį, jie gali įsteigti pamokslavimo centrą.
Lietuvoje Nama Hatta centrai yra daugumoje didesnių miestų. Visos
šventyklos, pamokslavimo ar Nama Hatta centrai, restoranai,
parduotuvės ir t.t. turi būti pripažinti ISKCON’e, jei jie nori
naudoti tokius vardus kaip “ISKCON”, “Hare Krišna judėjimas”,
“Govinda” etc.
Pagrindinės idėjos
Visų
pirma Krišnos Sąmonės judėjimas pripažįsta sielos
amžinumą. Tai reiškia, kad siela, arba tikrasis “aš”
niekuomet nebuvo sukurta ir niekuomet nebus sunaikinta. Visos dvasinės
sielos yra individualios savo prigimtimi ir kokybine prasme tapačios
Dievui, nors savo dydžiu yra begalinai mažos ir negali prilygti
Viešpačiui savo galia. Sielos amžinumas yra patvirtinamas
Bhagavad Gitoje (posmas 2.12), kur sakoma, kad “niekuomet nebuvo taip, kad
nebūtų manęs, tavęs ir visų šitų
karalių, ir niekuomet nebus taip, kad mes nustosime buvę”.
Materialiame
pasaulyje gyvosios būtybės, dvasinės sielos, keliauja iš
vienos gyvybės formos į kitą. Tai vadinama samsara –
reinkarnacija, persikūnijimu ar sielos migracija. Egzistuoja 8.400.000
gyvybės formų, į kurias galima patekti, tačiau žmogaus
forma laikoma pačia svarbiausia, kadangi žmogus visiškai
atsakingas už savo veiksmus ir gali suvokti Dievą.
Kokį
kūną kitą gyvenimą gaus gyvoji būtybė, priklauso
nuo karmos - veiksmų, kuriuos gyvoji būtybė atliko
siekdama įgyvendinti savo troškimus. Subrendęs noras pagimdo
veiksmą, o veiksmas sukuria atoveiksmį. Materialūs norai gimdo
nuodėmingus veiksmus, kurie nukelia į gyvuliškas gyvybės
formas. Kilnūs norai pagimdo dorybingus darbus, kurie nulemia
aukštesnes gyvybės formas. Tačiau visose gyvybės formose
niekas neapsaugotas nuo kančios, susijusios su gimimu, ligomis, senatve,
mirtimi.
Nutraukti
materialią egzistenciją (gimimą, ligas, etc.) galima tik
atsisakius noro tenkinti jutimus. Tai galima padaryti užsiimant dvasine
veikla, tai yra, tarnaujant Aukščiausiam Dievo Asmeniui.
Dievas,
arba Aukščiausioji Būtis, yra asmenybė - Bhagavanas.
Visa persmelkianti dvasia - Brahmanas – tai Jo kūno spindesys, o
kiekvienoje gyvoje būtybėje esanti Paramatma –
Aukščiausioji siela - tai Jo lokalizuotas aspektas, artimiausias
individualios sielos draugas ir vadovas.
Aukščiausias
Dievo Asmuo turi daugybę vardų, kurie suteikiami Jam pagal Jo
savybes, pavyzdžiui Kristus, Alachas, Višnu, Hari. Vedos, seniausi
pasaulio šventraščiai, užrašyti prieš 5000
metų, išskiria vardą Krišna kaip patį
svarbiausią, kadangi žodis Krišna reiškia ‘visų
patraukliausias’. Jis tobulai pasižymi šešiomis savybėmis:
1) grožiu, 2) jėga, 3) šlove, 4) turtais, 5) žinojimu ir 6)
atsižadėjimu.
Visi
Krišnos pavidalai yra amžini ir dvasiniai. Jis turi daugybę
energijų, kurių pagalba sukuria, palaiko ir sunaikina daugybę
materialių visatų. Jo valia materija gali virsti dvasia ir
atvirkščiai.
Vedos
aprašo tris kelius pasiekti Dievą: žinojimas (gjana),
meditacija (joga) ir atsidavimo tarnystė (bhakti). Iš
šių trijų kelių bhakti laikoma geriausia, nes ji
vienintelė tęsiasi netgi po to, kai pasiekiamas išsivadavimas.
Atsidavimo tarnystė Dievui yra konstitucinė gyvosios
būtybės padėtis. Tokiu būdu bhakti yra ir
priemonė, ir tikslas. Nors išsivadavimas (mokša ar nirvana)ir
nėra galutinis bhakti jogos tikslas, su meile tarnaujant Dievui,
išsivadavimas pasiekiamas jau šiame gyvenime.
Gyvoji
būtybė yra visiškai priklausoma nuo Viešpaties. Dievo valia
ji gali eiti į pragarą, Dievo malone ji gali pasiekti
išsivadavimą, Dievas suteikė ir galimybę tarnauti Jam.
Atliekant
praktinę atsidavimo tarnystę, būtinai reikalingas guru -
dvasinis mokytojas, kuris praėjo šį procesą iki galo, ir
kuris gali parodyti mokiniui, kaip pasiekti tobulumą. Mokytoju gali
būti tas, kuris be jokių asmeninių išskaičiavimų
paaukojo savo gyvenimą tarnystei Dievui ir kuris tobulai seka savo
mokytojo nurodymais.
Vedos
išskiria devynis atsidavimo tarnystės būdus tokius kaip malda,
Dievybių formos garbinimas šventykloje, sekimas Viešpaties
nurodymais, tačiau iš jų švento Dievo vardo giedojimas ir
pokalbiai apie Jo veiklą laikomi svarbiausiais, kadangi jie labiausiai
suartina ir sutaiko šiame vaidų ir pykčio amžiuje gyvenančius
žmones, bei suteikia tiesioginę Dievo patirtį.
Šiame
amžiuje pati svarbiausia religinė praktika yra Harė Krišna
Maha mantros kartojimas: Harė Krišna Harė Krišna,
Krišna Krišna Harė Harė, Harė Rama Harė Rama,
Rama Rama Harė Harė.