Dvasinio mokytojo savybės
Trumpai apie temą
Kas yra dvasinis
mokytojas?
Tas, kuris pažadina atsidavimą
Kṛṣṇai, tikrai yra dvasinis mokytojas.
Taip pat dvasinis mokytojas yra tas, kuris gali
išvaduoti savo mokinį iš materialios egzistencijos arba
gimimų ir mirčių rato.
Kas yra guru
Tas, kuris apšviečia savo mokinį ir
išvaduoja jį nuo sugedimo šio materialaus pasaulio
neišmanymo tamsoje, yra tikras guru.
Žodis guru reiškia sunkus, sunkus
žiniomis. Šios žinios yra praktinė Vedinių
raštų realizacija bei Dievo patirtis.
Kas yra
ācārya?
ācārya vadinamas tas, kuris išmano
Vedinės literatūros svarbą, paaiškina Vedų
prasmę, paklūsta jų taisyklėms ir apribojimams, taip pat
moko savo mokinius elgtis lygiai taip pat.
Dvasinio
mokytojo tapatybė
Guru yra paties Kṛṣṇos atstovas.
Šiuo požiūriu jis nesiskiria nuo Kṛṣṇos.
Dvasinį mokytoją reikia gerbti taip pat kaip
Aukščiausią Viešpatį, nes jis yra pats brangiausias
Viešpaties tarnas.
Dvasinis mokytojas yra Kṛṣṇos (Paramātmos) išorinis pasireiškimas
(todėl neturėtų būti laikomas paprastu žmogumi).
Viešpaties atstovas, guru, prilygsta pačiam
Viešpačiui, nes jis kalba tik tai, ką Viešpats pasakė.
Dvasinis mokytojas yra jīva-tattva Viešpaties tarnas. Jis yra gyva
būtybė, ir nepriklauso viṣṇu-tattvai,
Dievo kategorijai.
Dvasinių mokytojų tipai:
Ādi-guru pažymi
Kṛṣṇą, kuris yra pirminis dvasinis mokytojas. Arba
Balarāmą (taip pat Nityānandą), kuris vadinamas akhaṇḍa-guru-tattva (pilnutinis,
beribis, nedalus guru), arba sampradāyos
(mokinių sekos) įkūrėją.
Ācārya-įkūrėjas - tai sampradāyos (mokinių sekos) pradininkas arba galingas
tarpininkas, atgaivinęs mokinių seką ar suteikęs jai
naują impulsą. Ācārya vadinamas tas, kuris moko savo
pavyzdžiu.
Vartma-pradarśaka-guru - Tai dvasinis mokytojas, kuris parodo kelią. Tai asmenybė,
kuri pirmą kartą parodė žmogui teisingą kelią pas
Dievą.
Śikṣā-guru - tai dvasinis mokytojas, duodantis nurodymus pasiremdamas
šventraščiais.
Dīkṣā-guru - tai dvasinis mokytojas duodantis įšventinimą į
mokytojų mokinių seką.
Sannyāsa-guru - tai dvasinis mokytojas, suteikiantis sannyāsą
(įšventinantis į atsižadėjusio gyvenimo statusą).
Pagrindinės dvasinio mokytojo savybės:
Jis suvokė šventraščių
išvadas, kruopščiai juos išstudijavęs ir gali
įtikinti kitus jų teisingumu.
Jis priėmė
Aukščiausio Viešpaties prieglobstį ir įsitvirtino
dvasiniame lygyje.
Jis abejingas materialaus pasaulio pagundoms.
Jis visiškai
atsikratė pavydo jausmo ar noro kritikuoti kitus.
Dvasinio mokytojo reikia atsisakyti, jei
jis kvailas ir propaguoja savo teorijas,
prieštaraujančias śāstroms;
jis puola iš dvasinės padėties,
pataikaudamas savo juslėms (atsisako sannyāsos
įžadų arba nuodėmingai tenkina jusles) ;
tampa māyāvadžiu
(paskelbia save Dievu);
įžeidinėja vaiṣṇavus arba Viešpatį
Kṛṣṇą;
jei atlieka smerktinus poelgius, prisidengdamas
atsidavusiojo kauke.
Jei pavydi labiau pažengusiems vaiṣṇavams ir todėl, mokinius laikydamas savo
nuosavybe, neleidžia pastariesiem jų klausytis.
Jei mokinys atsisako savo dīkṣā-guru dėl bet kokių kitų
priežasčių, jis atlieka labai rimtą
įžeidimą, kuris atves jį prie puolimo.
Plačiau apie temą
Kas yra dvasinis mokytojas?
Dvasinio mokytojo
apibrėžimas (Śrī Caitanya-caritāmṛta
Madhya-līlā 16.65):
yāṅhā haite
kṛṣṇa-bhakti sei guru haya - „Tas, kuris pažadina atsidavimą
Kṛṣṇai, tikrai yra dvasinis mokytojas.“
„Śrī Śrī Gurv-aṣṭaka“ 1
posmas sako:
saṁsāra-dāvānala-līḍha-loka-
trāṇāya-kāruṇya-ghanāghanatvam
prāptasya kalyāṇa-guṇarṇavasya
vande guroḥ śrī-caraṇāravindam
„Dvasinis mokytojas gauna palaiminimus iš
malonės vandenyno. Lygiai taip pat, kaip lietus lieja vandenį ant
miško gaisro, užgesindamas jį, dvasinis mokytojas išvaduoja
materializmo kamuojamą pasaulį užgesindamas materialios
egzistencijos liepsnojančią ugnį. Aš pagarbiai lenkiuosi lotosinėms
tokio dvasinio mokytojo, kuris yra palankių savybių vandenynas,
pėdoms.“
Dvasinis mokytojas yra tas, kuris gali išvaduoti
savo mokinį iš materialios egzistencijos arba gimimų ir
mirčių rato.
Kas yra guru
oṁ ajñāna-timirāndhasya
jñānāñjana-śalākayā
cakṣur unmīlitaṁ yena tasmai śrī-gurave namaḥ
„Aš gimiau tamsiausiame neišmanyme, o mano
dvasinis mokytojas atvėrė mano akis žinių žiburiu.
Aš pagarbiai lenkiuosi jam.“
Tai yra guru apibrėžimas. Visi yra apgaubti
neišmanymo tamsos. Todėl visiems nušvitimui reikalingos
transcendentinės žinios. Tas, kuris apšviečia savo
mokinį ir išvaduoja jį nuo sugedimo šio materialaus
pasaulio neišmanymo tamsoje, yra tikras guru.
(„Śrīmad-Bhāgavatam 6.15.16“)
Žodis guru reiškia sunkus, sunkus
žiniomis. Kokios šios žinios? Tad-vijñāna. Šis sunkumas yra brahma-niṣṭhā – prisirišimas prie Brahmano ir Parabrahmano, Bhagavāno.
Tai yra guru kvalifikacija. („Viešpaties Kapilos, Devahuti sūnaus,
mokymas“)
Dvasinis mokytojas nėra skirtas pramogai. Tik rimtas
žmogus gali kreiptis į dvasinį mokytoją. Dvasinis mokytojas
gali būti sunkus savo mokiniui, nes kalbės apie dalykus, kuriuos
pripažinti yra sunku. Ypač apie materialių troškimų
tuštumą.
Kas yra ācārya?
Vāyu Purāṇoje žodis
ācārya apibrėžiamas kaip tas, kuris išmano
Vedinės literatūros svarbą, paaiškina Vedų
prasmę, paklūsta jų taisyklėms ir apribojimams, taip pat
moko savo mokinius elgtis lygiai taip pat. („Śrī
Caitanya-caritāmṛta Ādi-līlā“ 1.46)
Dvasinio mokytojo tapatybė
Guru yra paties Kṛṣṇos
atstovas. Šiuo požiūriu jis nesiskiria nuo Kṛṣṇos.
Todėl Višvanatha Čakravarti Thakura dainuoja („Śrī Śrī
Gurv-aṣṭaka“, 7 posmas):
sākṣād-dharitvena
samasta-śāstrair
uktas tathā bhāvyata eva sadbhiḥ
kintu prabhor yaḥ priya eva tasya
vande guroḥ śrī-caraṇāravindam
„Dvasinį mokytoją reikia gerbti taip pat kaip
Aukščiausią Viešpatį, nes jis yra pats brangiausias
Viešpaties tarnas. Tai pripažįsta visi apreikštieji
šventraščiai ir autoritetai. Todėl aš pagarbiai
lenkiuosi lotosinėms tokio dvasinio mokytojo pėdoms, kuris yra bona
fide Śrī Kṛṣṇos atstovas.“
Dvasinis
mokytojas yra Kṛṣṇos pasireiškimas
Dvasinis mokytojas yra Kṛṣṇos (Paramātmos) išorinis pasireiškimas
(todėl neturėtų būti laikomas paprastu žmogumi). Apie
tai, kad Viešpaties atstovas, guru, nesiskiria nuo Viešpaties, sako
„Śrīmad-Bhāgavatam“ 4.29.51:
„...Tas kuris yra bona fide dvasinis mokytojas, Kṛṣṇos atstovas, nesiskiria nuo Kṛṣṇos.“
Mokinys turi žvelgti į savo dvasinį
mokytoją kaip į Kṛṣṇos pasireiškimą
(„Śrī Caitanya-caritāmṛta
Ādi-līlā“ 1.45):
guru kṛṣṇa-rūpa hana śāstrera pramāṇe
guru rūpe kṛṣṇa kṛpā karena bhakta-gaṇe
„Išsamia visų apreikštų
raštų nuomone, dvasinis mokytojas nesiskiria nuo Kṛṣṇos. Viešpats Kṛṣṇa dvasinio mokytojo pavidalu išvaduoja Savo atsidavusius.“
Nėra skirtumo tarp Viešpaties ir
inicijuojančio bei pamokančio dvasinių mokytojų
(„Śrī Caitanya-caritāmṛta
Ādi-līlā“ 1.47):
śikṣā-guruke ta' jāni kṛṣṇera svarūpa
antaryāmī, bhakta-śreṣṭha,-ei dui rūpa
„Reikia suprasti, kad pamokantis dvasinis mokytojas yra Kṛṣṇos prigimties pasireiškimas. Viešpats Kṛṣṇa pasireiškia kaip Supersiela ir kaip
didžiausias Viešpaties atsidavęs.“
Vienuoliktoje Śrīmad-Bhāgavatam
giesmėje išminčius Prabuddha kalba karaliui Nimi: „Mano brangus
karaliau, mokinys dvasinį mokytoją turi priimti ne tik kaip
dvasinį mokytoją, bet taip pat kaip Aukščiausio Dievo
Asmens ir Supersielos atstovą. Kitais žodžiais tariant, mokinys
turi dvasinį mokytoją priimti kaip Dievą, nes jis yra
išorinis Kṛṣṇos pasireiškimas.“
Dvasinis mokytojas yra tiesioginis Viešpaties
pasireiškimas, todėl jis nesiskiria nuo Kṛṣṇos. Apie tai „Śrī Caitanya-caritāmṛta Ādi-līlā“ 1.44 sako:
„Nors aš žinau, kad mano dvasinis mokytojas yra
Śrī Caitanyos tarnas, aš žinau taip pat, kad jis yra pilnas
Viešpaties pasireiškimas.“
Guru (dvasinis mokytojas) yra vienas iš
šešių Absoliučios Tiesos principų („Śrī
Caitanya-caritāmṛta Ādi-līlā“ 1.34):
„Aš pagarbiai lenkiuosi dvasiniams mokytojams,
Viešpaties atsidavusiems, Viešpaties inkarnacijoms, Jo
pilnutinėms dalims, Jo energijoms, ir pačiam pirminiam
Viešpačiui, Śrī Kṛṣṇa Caitanyai.“
Aukščiausias Dievo Asmuo tuo pat metu
įžengia ir neįžengia į dvasinį mokytoją
(„Śrīmad-Bhāgavatam“ 7.12.15):
agnau gurāv ātmani ca
sarva-bhūteṣv adhokṣajam
bhūtaiḥ sva-dhāmabhiḥ paśyed
apraviṣṭaṁ praviṣṭavat
„Reikia suvokti, kad ugnyje, dvasiniame mokytojuje,
savajame aš ir visose gyvose būtybėse, visomis aplinkybėmis
ir sąlygomis- Aukščiausias Dievo Asmuo, Viṣṇu tuo pat metu yra įžengęs ir neįžengęs. Jis
yra viduje ir išorėje kaip visa ko absoliutus valdovas.“
Atsiduodamas ir rodydamas pagarbą guru, žmogus
atsiduoda ir pagerbia Dievą. Dvasinis mokytojas, geriausias iš
brāhmanų ir vaiṣṇavų, yra tiek pat vertas kiek
Aukščiausias Dievo Asmuo („Śrīmad-Bhāgavatam“
7.14.41):
„Mano brangus karaliau, iš visų asmenybių
brāhmanus reikia laikyti materialiame pasaulyje geriausiais, nes tokie
brāhmanai praktikuodami askezes, studijuodami Vedas ir būdami
visuomet patenkinti, tampa Aukščiausio Dievo Asmens kūno dalimi.“
„Śrī Caitanya-caritāmṛta Ādi-līlā“ 1.46 sako, kad „Dvasinis mokytojas yra
vadinamas āśraya-vigraha,
Viešpaties pasireiškimas, kurio prieglobstį reikia priimti.“
„Śrīmad-Bhāgavatam“ 1.2.16 sako: „Atsidavęs,
kuris iš tiesų nori grįžti atgal pas Dievą, Dievo
tarnus turi gerbti kaip Dievą. Tokie Dievo tarnai vadinami mahātmomis
arba tīrthomis, ir jie pamokslauja priklausomai nuo laiko ir
aplinkybių. Dievo tarnai skatina žmones tapti Viešpaties
atsidavusiais... Dievo tarnai nužengia propaguoti Dievo sąmonę,
o protingi žmonės turėtų kiek įmanoma plačiau su
jais bendradarbiauti. Tarnaudami Dievo tarnams, galime patenkinti Dievą
labiau, nei tiesiogiai tarnaudami Viešpačiui. Viešpats yra labiau
patenkintas, kai mato, jog Jo tarnams rodoma tinkama pagarba, nes tokie tarnai
rizikuoja viskuo, tarnaudami Viešpačiui, todėl jie labai
brangūs Viešpačiui.“
Dvasinis mokytojas brangus Viešpačiui
Dvasinis mokytojas tapatus Dievo Asmeniui ir ta prasme, kad
jis labai brangus Viešpačiui.
Dvasinis mokytojas – Viešpaties atstovas
Viešpaties atstovas, guru, prilygsta pačiam
Viešpačiui, nes jis kalba tik tai, ką Viešpats pasakė
(„Śrīmad-Bhāgavatam“ 8.24.48):
„Net jei mes nesame sėkmingi tiek, kad galėtume
susitikti Aukščiausią Viešpatį asmeniškai,
Viešpaties atstovas prilygsta pačiam Viešpačiui, nes toks
atstovas nesako nieko, jei to nepasakė Aukščiausias Dievo Asmuo.
Todėl Śrī Caitanya Mahāprabhu pateikia guru
apibrėžimą: Yāre
dekha, tāre kaha 'kṛṣṇa'-upadeśa:
[Cc. Madhya 7.128] bona fide guru yra tas, kuris pataria savo mokiniams
visiškai atitikdamas principus, apie kuriuos kalbėjo Kṛṣṇa. Bona fide guru yra tas, kuris Kṛṣṇą laiko guru. Tokia yra guru-paramparos sistema.“
Kadangi dvasinis mokytojas Kṛṣṇos pamokymus perduoda be pakeitimų, jis prilygsta
Dievo Asmeniui. Jis atstovauja Viešpatį, perduodamas žinias
kitiems.
Jei mokinys dvasinį mokytoją, kuris prilygsta
Aukščiausiam Dievo Asmeniui, laiko paprastu žmogumi, jo
Vedų studijos ir askezės neduos jokio rezultato. Dar daugiau, tas
kuris galvoja, kad dvasinis mokytojas, atstovaujantis mokinių seką,
yra paprastas žmogus, yra laikomas pragaro gyventoju. Įgalintas
dvasinis mokytojas, kuriam Kṛṣṇa suteikė savo galią priimti
sprendimus, gali veikti nepriklausomai nuo kitų.
Dvasinio mokytojo padėtis Kṛṣṇos atžvilgiu
Dvasinis mokytojas dvasiniame pasaulyje gali būti
viena iš intymių Rādhārāṇī palydovių arba apsireiškusiu Nityānandos atstovu,
todėl sugebės atvesti savo mokinius pas Kṛṣṇą.
Dvasinis mokytojas dvasiniu pavidalu yra gopių palydovas. Apie tai kalba
„Śrī Śrī Gurv-aṣṭaka“ 6 posmas:
nikuñja-yūno
rati-keli-siddhyai
yā yālibhir yuktir apekṣaṇīyā
tatrāti-dākṣyād
ati-vallabhasya
vande guroḥ śrī-caraṇāravindam
„Dvasinis mokyotjas yra labai brangus, kadangi jis labai patyrusiai
padeda gopėms, kurios skirtingu metu labai skoningai ir įvairiai
paruošia Rādhos ir Kṛṣṇos santuokinių
meilės žaidimų aplinką Vṛndavano giraitėse.
Aš pagarbiai lenkiuosi tokio dvasinio mokytojo lotosinėms
pėdoms.“
Skirtumas tarp dvasinio mokytojo ir Viešpaties
Dvasinis mokytojas yra jīva-tattva Viešpaties tarnas (“Śrī
Caitanya-caritāmṛta Ādi-līlā” 7.14,
komentaras):
“Caitanya-caritāmṛtoje (Ādi-līlā 5.142) yra sakoma: ekale īśvara kṛṣṇa, āra saba bhṛtya: Vienintelis aukščiausias
šeimininkas yra Kṛṣṇa, o visi kiti, tiek viṣṇu-tattva, tiek jīva-tattva, užsiima tarnyste
Viešpačiui. Tiek Viṣṇu-tattva (kaip
Nityānanda Prabhu ir Advaita), tiek jīva-tattva
(śrīvāsādi-gaura-bhakta-vṛnda) užsiima
tarnyste Viešpačiui, bet reikia mokėti skirti tarp viṣṇu-tattva tarnų ir jīva-tattva tarnų. Jīva-tattva
tarnas, dvasinis mokytojas yra tikrasis Dievo tarnas.”
Dvasinių mokytojų tipai
Pirmiausia reikia
pažymėti, kad Aukščiausias Dievo Asmuo egzistavo dar
prieš atsirandant kitiems dvasiniams mokytojams, todėl Jį
šlovina kaip Pirminį Dvasinį Mokytoją. Tik Jis vienas turi
pačias išsamiausias ir tobuliausias žinias. Jis siunčia
žinią Savo pasiklydusiems vaikams, kurios dėka jie vėl gali
grįžti į transcendentinį palaimingą pasaulį. Visi
kiti dvasiniai mokytojai yra Jo atstovai. Jų funkcijos yra perduoti
transcendentines žinias be iškraipymų, tam kad sąlygotos
sielos galėtų sugrįžti namo, atgal pas Dievą.
Todėl juos vadina Śikṣā guru – dvasiniais mokytojais (guru
reiškia sunkus, t.y. kupinas žinių), perduodančiais Śikṣą
(dvasines žinias).
Nors visų
dvasinių mokytojų vaidmuo yra perduoti dvasines žinias
(todėl jie visi yra Śikṣā guru), vis dėlto skirtingi
dvasiniai mokytojai atlieka šiame procese skirtingas funkcijas, todėl
juos vadina skirtingai:
Adi-guru – pirminis guru
Ādi-guru pažymi Kṛṣṇą,
kuris yra pirminis dvasinis mokytojas. Arba Balarāmą (taip pat
Nityānandą), kuris vadinamas akhaṇḍa-guru-tattva
(pilnutinis, beribis, nedalus guru), arba sampradāyos (mokinių sekos) įkūrėją.
Visų dvasinių mokytojų mokinių sekoje
Ādi guru (pirminis guru) yra Bhagavānas, Aukščiausias Dievo
Asmuo. Rodydamas savo didžią malonę, Jis mokė Brahmā,
kuris yra ādi-kavi (pirminis poetas, kuris papasakojo Vedas).
Šių tiesų Brahmā mokė Śrī Nāradą,
Nārada mokė Śrī Vyāsą, o šis mokė
Śrī Madhvācāryą. Tokie pamokymai, gauti per
mokinių seką, vadinami guru-parampara-upadeśa.(Bhaktivinoda
Thākura, „Vaiṣṇava-siddhānta-mala“, 1 sk.)
Dvasinę iniciaciją reikia gauti iš vienos
iš šių keturių sampradāyų ir ne kitur.
Atsidavęs turi suprasti, kad Ādi-guru, pirminis sampradāyos dvasinis mokytojas, yra śikṣā-guru, ir tik jo mokymu reikia sekti, o ne
įvairiais mokslininkais ar mokytojais.“
(Bhaktivinoda Thākura, „Śrī Harinama
Cintamani“ 6 skyrius)
Sampradāyų
ādi-guru yra Brahmā, Śiva, Kumarai ir Lakṣmī.
Ācārya-įkūrėjas
Tai
sampradāyos (mokinių sekos) pradininkas arba galingas tarpininkas,
atgaivinęs mokinių seką ar suteikęs jai naują
impulsą. Ācārya vadinamas tas, kuris moko savo pavyzdžiu. Tai
dvasinis mokytojas, kuris ištaiso prieštaravimus, kylančius
mokyme ir suteikiantis naują kryptį pamokslavimo misijai. Toks
dvasinis mokytojas yra ypatingas atsidavęs tarnas, kurį Viešpats
asmeniškai įgalina ir nukreipia. Ācāryų-įkūrėjų
pavyzdžiai yra Śrī Rāmānuja, Śrī Mādhva,
ir nesenai Śrīla Prabhupāda. Ācārya-įkūrėjas yra śikṣā-guru
visiems, sekantiems paskui jį. Todėl nevykdyti jo nurodymų ir
iškraipyti jo mokymą jokiais būdais nevalia. Ācārya
taip pat gali būti vienuolyno ar bona fide dvasinės
organizacijos galva.
Vartma-pradarśaka-guru
Tai dvasinis mokytojas, kuris parodo kelią. Tai asmenybė,
kuri pirmą kartą parodė žmogui teisingą kelią pas
Dievą. Ji nebūtinai turi būti tyras vaiṣṇavas.
Kartais net materialistai tampa vartma-pradarśaka-guru,
kai parodo smalsiam žmogui, kur yra Harė Kṛṣṇa
šventykla, ar pasiūlo paskaityti draugui Bhagavad-gītą.
Śikṣā-guru
Tai dvasinis mokytojas, duodantis nurodymus pasiremdamas
šventraščiais. Tai asmenybė, kuri gali suteikti mums
žinių, kurių dėka mes galime progresuoti. Śikṣā-guru yra tikras
guru ir tai turi būti pažengęs vaiṣṇavas. Tas, kuris neatsidavė Kṛṣṇai
(ne vaiṣṇavas) negali
būti guru, net jei turi aukštą brāhmano kvalifikaciją.
Smalsus ar rimtas mokinys gali turėti daug śikṣā-guru, kuriems pats gali suteikti
skirtingą svarbą.
Dīkṣā-guru
Tai
dvasinis mokytojas duodantis įšventinimą į mokytojų
mokinių seką. Kai vienas śikṣā-guru
mokinio gyvenime pasidaro labai svarbus, mokinys gali paprašyti dvasinio
įšventinimo pas tokį guru. Tuomet, toks śikṣā-guru tampa dīkṣā-guru – tai yra mokytoju, duodančiu
įšventinimą. Toks mokytojas imasi ne tik atsakomybės
perteikti žinias mokiniui, bet ir įsipareigoja mokinį atvesti
pas Kṛṣṇą, jei žinoma šis vykdys mokytojo
nurodymus.
Sannyāsa-guru
Tai dvasinis mokytojas, suteikiantis sannyāsą
(įšventinantis į atsižadėjusio gyvenimo statusą).
Visos
šios skirtingos dvasinių mokytojų kategorijos atlieka skirtingas
funkcijas perduodant dvasines žinias. Visi jie yra Dievo įgalinti
atstovai, per kuriuos Jis rodo savo begalinį gailestį sąlygotoms
sieloms, išvaduodamas jas iš neišmanymo grandinių.
Todėl visiems šiems dvasiniams mokytojams reikia rodyti didelę
pagarbą. Ignoruoti juos arba įžeidinėti juos reiškia
kliūtis dvasiniame kelyje. Iš mokinio santykio su dvasiniais
mokytojais galima spręsti apie jo santykius su Dievu.
Kaip Viešpats padeda sielai įgyti dvasinių
žinių tarpininkaujant šiems dvasiniams mokytojams?
1.
Pradžioje Viešpats asmeniškai moko
mokytojų-mokinių sekos įkūrėją (ādi-guru), kuris šias
žinias perduoda savo mokiniui, o šis savo ruožtu savo mokiniui.
Taip šios žinios perduodamos nuo mokytojo mokiniui
neiškraipytos.
2.
Jei dėl pražūtingo šio amžiaus
poveikio prasideda kokie nors mokymo iškraipymai arba pranyksta
supratimas, Viešpats atsiunčia savo ypatingą atstovą ācāryą-įkūrėją,
kuris pataiso mokymą ir paaiškina, kaip jį panaudoti
šiuolaikinėmis sąlygomis. Visai nesenai šią
funkciją atliko Jo Dieviškoji Malonybė A.C. Bhaktivedānta
Svāmis Prabhupāda, kuris išdėstė šį
slaptingą dievišką žinojimą anglų kalba ir
paskleidė jį po visą pasaulį. Remiantis
pranašystėmis, šios knygos bus dvasiniais įstatymais visai
žmonijai artimiausius 10000 metų, suteikdamos nuoširdiems
žmonėms galimybę pasiekti dvasinį tobulumą.
3.
Žmogus, susipainiojęs šiame pasaulyje,
susitinka vartma-pradarśaka-guru,
kurio pagalba Viešpats parodo jam kelią pas Save ir susitikimas su
kuriuo pakeičia jo gyvenimą.
4.
Vėliau Dievo ieškantis žmogus susitinka su
Dievui atsidavusiai žmonėmis, kurie atlieka jam śikṣā-guru (dvasinio vadovo) vaidmenį,
auklėja ir nukreipia mokinį ugdant jo atsidavimą.
5.
Iš visų śikṣā-guru
(dvasinių vadovų) tas, kurio nurodymai yra labiausiai įkvepia
mokinį dvasiniam tobulėjimui, paprastai tampa jo dīkṣā-guru (dvasiniu mokytoju, kuris suteikia
įšventinimą į mokinių seką). Jis imasi
atsakomybę už mokinio išgelbėjimą.
6.
Vėliau seka kiti śikṣā-guru,
kurie tęsia jo mokymą.
“Dīkṣā-guru gali būti tik vienas, ir jis yra pirmasis arba
tikrasis dvasinis mokytojas. Šikṣā-guru
gali būti daug – jie paremia dīkṣā-guru
nurodymus ir užima pavaldžią padėtį. Šikṣā-guru yra tarsi dīkṣā-guru antrininkai
(jo atstovai ar kūno dalys), glaudžiai su juo bendradarbiaujantys.
Jų funkcija yra atvesti potencialų mokinį pas dīkṣā-guru. Dīkṣā-guru taip pat gali
elgtis kaip pamokantis guru, bet tai nėra būtina.
Skirtumas tarp dīkṣā ir śikṣā
guru nustatomas pagal tai, kokias pareigas jie atlieka, tačiau tai
neturėtų tapti materialistiško polinkio žeminti kitus
priežastimi. Todėl mokinys privalo klausytis savo mokytojų taip
pat kaip savo dīkṣā-guru.
Mokinys turi išmokti regėti savo dīkṣā-guru
ir daugelio śikṣā-guru
asmenyse Aukščiausio Dievo Asmens pasireiškimą. Taip
pasireiškia jų vienybė. Tuo pat metu neatmesdamas šios
ontologinės vienybės, mokinys privalo žinoti, kad kiekvienas
iš jų atlieka savo funkcijas. (Iš Šivarama Svamio knygos “Śikṣā-guru”)”
Dvasinio mokytojo savybės
ir pareigos
Pagrindinės savybės
Kad mokytojas galėtų savo mokinį atvesti pas Kṛṣṇą,
jis pats turi turėti tinkamas savybes ir kvalifikaciją. Apie
šias savybes daug kalba šventraščiai, o taip pat vaiṣṇavų mokytojai.
„Śrīmad
Bhāgavatam“ 11.3.21 sako:
tasmād guruṁ prapadyeta
jijñāsuḥ śreya uttamam
śābde pare ca niṣṇātaṁ
brahmaṇy upaśamāśrayam
„Todėl, kiekvienas rimtai
trokštantis laimės turi ieškoti bona fide dvasinio mokytojo ir,
gavęs iniciaciją, priimti jo prieglobstį. Bona fide guru
kvalifikacija yra tai, kad jis apsvarstęs suprato šventraščių
išvadas ir pajėgia įtikinti šiomis išvadomis kitus.
Tokios didžios asmenybės, kurios priėmė
Aukščiausio Viešpaties prieglobstį ir paliko nuošalyje
visus materialius išskaičiavimus, turi būti laikomos bona fide dvasiniais mokytojais.“
Šiame posme kalbama apie dvi
pagrindines ir vieną šalutinę dvasinio mokytojo savybes.
Pagrindinės savybės:
- Śābda-brahmani
niṣṇātaḥ – jis suvokė
šventraščių išvadas, kruopščiai juos
išstudijavęs ir gali įtikinti kitus jų teisingumu.
Todėl tikras dvasinis mokytojas
- Niekada nesako to, ko nėra Vedų
literatūroje (nieko neišsigalvoja), t.y. mąsto
šventraščių kategorijomis.
- Pastoviai studijuoja
šventraščius, t.y. jis nelaiko savęs tobulu
dvasinių dalykų žinovu, bet pastoviai tobulina savo
šventraščių išmanymą.
- Niekuomet neprieštarauja sādhu (šventiesiems).
- Gali atsakyti į bet kokį
klausimą apie dvasinį gyvenimą.
- Moko savo pavyzdžiu (ācārya).
- Teisingas ir draugiškas su visais.
- para-brahmani
niṣṇātaḥ – priėmė
Aukščiausio Viešpaties prieglobstį ir įsitvirtino
dvasiniame lygyje. Todėl tikras dvasinis mokytojas
- niekuomet nesako „Aš – Dievas“.
- Kalba tik apie Dievą arba apie tai, kas
su Juo susiję.
- Pasinėręs į Švento
Viešpaties Vardo kartojimą ir pamokslauja apie Jo
šlovę.
- Pasinėręs į atsidavimo
tarnystę Dievui.
Šalutinė savybė:
3. Upaśamāśrayam – jis
abejingas materialaus pasaulio pagundoms. Rūpa Gosvamis „Pamokymų
nektare“ (1 posmas) apie tai sako:
vāco vegaṁ manasaḥ krodha-vegaṁ
jihvā-vegam udaropastha-vegam
etān vegān yo viṣaheta dhīraḥ
sarvām apīmāṁ pṛthivīṁ sa śiṣyāt
„Rimtas žmogus, kuris gali
pakęsti poreikį kalbėti, proto poreikius, pykčio
pasireiškimus ir liežuvio, pilvo bei lytinių organų
poreikius yra kvalifikuotas turėti mokinių visame pasaulyje.“
Tik toks žmogus, kuris turi
pirmas dvi (pagrindines) savybes, gali būti visiškai
atsižadėjęs materijos ir kontroliuoti visus šešis
poreikius, aprašytus posme.
Pamokymų nektaro (5 posmas)
atskleidžia dar vieną svarbią dvasinio mokytojo
sąvybę: anya-nindā-ādi
śūnya – visiškai atsikratė pavydo jausmo ar noro
kritikuoti kitus.
Papildomos savybės
Papildoma (bet būtina)
dvasinio mokytojo savybė: Jis priklauso dvasinei
mokytojų-mokinių sekai.
Bhaktivinoda Thakura (“Bhakti-prati-aparādha” skyrius
iš “Sajjana Toṣaṇī”) pateikia esmines tyro atsidavusio
savybes. Šios savybės labai svarbios guru:
- Paprastumas (saralatā)
- Ryžtas (dṛdhata)
- Išskirtinis atsidavimas tik Viešpačiui (ekantata)
- Net jei žmonės jam prieštarauja, jis niekuomet
nesuteiks savo leidimo ar palaikymo veiklai, prieštaraujančiai
tyrai bhakti.
- Jis niekuomet nesitiki nieko iš kitų.
Šventraščiai
išskiria šias savybes:
·
Dvasinis mokytojas griežtai seka paramparos principu
ir šventraščiais
·
Mokslo apie Kṛṣṇą suvokimas yra
reikalavimas norint tapti dvasiniu mokytoju, o ne jo gimimas ar socialinė
padėtis.
·
Dvasinis mokytojas turi išmanyti Vedų
literatūrą.
·
Kad tapti dvasiniu mokytoju reikia gauti Kṛṣṇos
ir savo paties dvasinio mokytojo įgaliojimus.
·
Dvasinis mokytojas turi būti Kṛṣṇos
atstovas
·
Dvasinis Mokytojas turi būti Kṛṣṇos
atsidavęs.
·
Dvasinis mokytojas turi būti tyras atsidavęs, mahā-bhāgavata arba uttama-adhikāris.
·
Dvasinis mokytojas yra artimas Kṛṣṇos
tarnas
·
Dvasinis mokytojas turi būti pajėgus
išvaduoti savo mokinius nuo gimimo ir mirties ir nuvesti juos pas
Dievą.
·
Dvasinis mokytojas turi mokyti savo pavyzdžiu.
·
Dvasinis mokytojas turi kontroliuoti savo jausmus.
·
Dvasinio mokytojo kūnas yra dvasinis.
·
Dvasinio mokytojo ekstazė.
Toliau yra pateikiamos
apibendrintos dvasinio mokytojo savybės iš „Hari Bhakti Vilāsos“:
·
Jis turi žinoti Vedas ir žinoti
šventraščių išvadas.
·
Jis turi būti pasinėręs į
Viešpaties garbinimą ir kartoti Viešpaties vardus.
·
Jis turi būti ramus, visiškai patenkintas
atsidavimo tarnystės veikla.
·
Jis turi turėti gilų tikėjimą
Viešpačiu.
·
Jis turi parodyti visas geras savybes.
·
Jis turi būti inteligentiškas, tvirtas, asketiškas
ir teisingas.
·
Jo kalba turi būti saldi, iš pažiūros
jis turi atrodyti maloniai, švariai, jaunatviškai, dėvintis
švarius drabužius.
·
Jis turi būti patyręs elgdamasis kaip
šventas žmogus, sad-ačara.
·
Jis turi būti patyręs diskusijose ir
įveikti tuos, kurie prieš atsidavimo tarnystę.
·
Jis turi būti patyręs teisėjas (turi
teisingai nuspręsti, kas teisus, o kas ne).
·
Jis turi būti dėkingas už tarnystę,
kurią kiti atlieka jam.
·
Jis turi būti pajėgus tiek parodyti savo
prielankumą, tiek papeikti kitą žmogų.
·
Jis turi jausti prielankumą savo mokiniams.
·
Jis turi būti susirūpinęs kitų
gyvų būtybių gerbūviu.
·
Jis turi būti išsilaisvinęs nuo pavydo,
pagiežos, prievartos, pykčio, tingumo, nuodėmingos veiklos.
Dvasinis mokytojas neturi
pasižymėti tokiomis savybėmis:
·
Jis neturi trokšti pinigų, šlovės
arba tarnystės iš savo mokinių.
·
Jis neturi trokšti kaupti materialius dalykus.
·
Jis neturi prisirišti prie dovanų gavimo ir
neturi svyruoti atiduodamas daiktus.
·
Jis neturi svyruoti priimdamas sprendimus, kuriuos reikia
priimti.
·
Jis neturi valgyti per daug.
·
Jis neturi būti linkęs gulėti.
·
Jis neturi būti linkęs kritikuoti kitų
geras savybes.
·
Jis neturi būti linkęs kalbėti apie
kitų nuodėmingą veiklą
·
Jis neturi bendrauti su žemo charakterio
žmonėmis (tais, kurie vartoja svaigalus, užsiima neleistinais
lytiniais santykiais ir kita nuodėminga veikla).
·
Jis neturi pasinerti į nereikalingas filosofijas ir
materialią logiką.
Dvasinio mokytojo pareigos
·
Dvasinis mokytojas moko savo mokinius;
·
Dvasinis mokytojas užima savo mokinius tarnavimu Kṛṣṇai
·
Dvasinis mokytojas išlaisvina mokinį nuo
materialios egzistencijos.
·
Dvasinis mokytojas baudžia mokinį (jo labui)
·
dvasinis mokytojas džiaugiasi, regėdamas
mokinio pažangą.
·
Dvasinis mokytojas yra pamokslautojas.
·
Dvasinis mokytojas nurodo ir įgalina savo mokinį
pamokslauti.
·
Dvasinis mokytojas užima savo mokinį
Dievybių garbinimu.
·
Dvasinis mokytojas užima savo mokinį prasado
gaminimu, aukojimu ir platinimu.
·
Dvasinis mokytojas niekuomet nesivadina Dievu.
·
Dvasinis mokytojas turi būti laisvas nuo
materialių motyvų.
Kaip pasirinkti dvasinį
mokytoją
Dvasinio mokytojo pasirinkimas yra
rimtas žingsnis mokinio gyvenime. Ypatingai svarbu į šį
klausimą pažiūrėti rimai. Skubotas potraukis dvasiniam
mokytojui gali pasirodyti pernelyg netvirta atrama santykiuose su juo, palyginus
su dvasiniu mokytoju, kuris suteikė supratimą klausantis ir ilgai
bendraujant. Kadangi visoms sąlygotoms sieloms būdingas polinkis
daryti klaidas, reikia rinktis labai atsargiai ir remiantis
šventraščių nurodymais. Pradinį potraukį
dvasiniam mokytojui gali užteršti įvairios materialios
sampratos, ir todėl šis potraukis negali būti pagrindinis
faktorius apsisprendžiant. Tokių antraeilių faktorių,
kuriais remiasi iškreiptas potraukis, pavyzdžiai yra draugiška
bendravimo maniera, asmeninis žavesys, guru charizma, jo talentai (pvz.
gražus dainavimas) arba šmaikščios paskaitos. Renkantis
dvasinį mokytoją pirmiausia reikia žiūrėti į tai,
kaip jis pats seka savo dvasiniu mokytoju ir ācārya-įkūrėju. Prisirišimas,
grindžiamas išorinėmis savybėmis neturi jokio dvasinio
pagrindo ir ilgainiui gali tapti sunkumų mokiniui priežastimi.
Jei turite abejonių, kas jūsų guru
Śrīla Jayapatāka Svāmis siūlo
keletą kriterijų, kaip pasirinkti dīkṣā-guru,
jei patinka keletas asmenybių. Šie kriterijai skirti padėti
tiems, kurie jau žino apie tai, kokios yra pagrindinės dvasinio
mokytojo savybės.
Pirmiausia
reikia melstis Śrīlai Prabhupādai, Nitai-Gaurangai ir
Viešpačiui Kṛṣṇai su Balarāma, kad gauti
jų palaiminimus ir įkvėpimą, kurie padės bhaktui
apsispręsti, ką gi jam pasirinkti savo dīkṣā-guru.
Jei jis vis dėlto nėra tikras, jis gali medituoti į šiuos
punktus apačioje ir analizuoti savo širdį.
Taigi,
greičiausiai tai jūsų guru,
1.
jei jus įkvepia šis dvasinis
mokytojas, jo entuziazmas ir atsidavimo tarnystės intensyvumas, jo jausmai
ir t.t., ir jūs norite įgyti tą pačią atsidavimo
tarnystės nuotaiką, kaip jo;
2.
jei jus įkvepia šio dvasinio
mokytojo pamokslavimas ir jis sustiprina jūsų entuziazmą
atsidavimo tarnystei;
3.
jei jūs tikite, kad garso
virpesiai, sklindantys iš šio dvasinio mokytojo, kupini Kṛṣṇos
sąmonės ir jūs norite tuos garso virpesius sugerti į save;
4.
jei jūs turite troškimą
padėti šiam dvasiniam mokytojui atliekant jo misiją tarnaujant Śrīlai
Prabhupādai;
5.
jei šis dvasinis mokytojas labiau
rūpinasi jūsų dvasine gerove ir gailestingesnis jums nei kiti;
6.
jei jūs, kaip mokinys, norite
tvirtų santykių su šiuo dvasiniu mokytoju ir norite matyti, kaip
šie santykiai įsitvirtina;
7.
jei šis dvasinis mokytojas
ypatingai sustiprina jūsų tikėjimą Śrīla
Prabhupāda ir atsidavimą jam;
8.
jei jūs jaučiate, kad Kṛṣṇa
ir Śrīla Prabhupāda aiškiai išreiškia savo
valią jūsų atžvilgiu per šį dvasinį
mokytoją;
9.
jei šio dvasinio mokytojo
pamokslavimas išsklaido jūsų abejones ir pašalina
jūsų anārthas;
10. jei
jūs pajėgus atverti savo širdį šiam dvasiniam
mokytojui, kreipdamasis į jį, ir jei dvasinis mokytojas atsako jums Kṛṣṇos
sąmonės nuotaikoje. Priežastis gali būti išorinė,
nevisai dvasinė, bet galbūt tai taip pat svarbus požymis, bhakti aspektas;
11. jei
jūsų nuomone šis dvasinis mokytojas geriausiai atitinka guru
požymius, aprašytus “Gurvaṣṭakoje”;
12. jei
jūs visiškai pasikliaujate šiuo konkrečiu dvasiniu mokytoju
ir visiškai įsitikinęs, kad jis visuomet duos jums patarimus ir
nurodymus, atitinkančius guru, sādhu
ir śāstrą bei nenuves
jūsų šalin nuo Śrīlos Prabhupādos ir Kṛṣṇos;
13. jei
jaučiate gilesnį prisirišimą prie šio dvasinio
mokytojo, o taip pat jaučiate gilesnį išsiskyrimą su juo;
14. jei
šis dvasinis mokytojas gali parodyti jums geriausias bhakto savybes ir
pastoviai jus įkvepia kilti į naujas atsidavimo tarnystės
aukštumas;
15. jei
vykdant šio dvasinio mokytojo nurodymus jūs jaučiate, kad
artėjate prie Kṛṣṇos;
Kokiais atvejais mokinys turi atsisakyti
savo dvasinio mokytojo?
Narahari Sarkara Ṭhākura savo
„Kṛṣṇa Bhajanāmṛtoje“, 64 posme sako:
tatra gurur yadi visadṛśakārī, īśvare
bhrāntaḥ, kṛṣṇa-yaśo vimukhas
tad-vilāsa-vinodaṁ nāṅgīkaroti svayaṁ vā
durabhimānī, loka-svastavaiḥ kṛṣṇam
anukaroti, tarhi tyājya eva
„Ypač jei guru elgiasi prieš
savo pareigas, jo idėjos apie Aukščiausią
Viešpatį klaidingos, jis abejingas Kṛṣṇos
šlovei, nepripažįsta, kad Kṛṣṇos žaidimai
yra realybė, nepaprastai pasipūtęs, nes paprasti
žmonės jį giria, arba jis imituoja Kṛṣṇą,
tuomet jo reikia atsisakyti“
Dvasinio mokytojo reikia atsisakyti,
jei
·
jis kvailas ir propaguoja savo teorijas,
prieštaraujančias śāstroms;
·
jis puola iš dvasinės padėties,
pataikaudamas savo juslėms (atsisako sannyāsos įžadų
arba nuodėmingai tenkina jusles) ;
·
tampa māyāvadžiu (paskelbia save Dievu);
·
įžeidinėja vaiṣṇavus arba
Viešpatį Kṛṣṇą;
·
jei atlieka smerktinus poelgius, prisidengdamas
atsidavusiojo kauke.
·
Jei pavydi labiau pažengusiems
vaiṣṇavams ir todėl, mokinius laikydamas savo nuosavybe,
neleidžia pastariesiem jų klausytis.
Jei mokinys atsisako savo dīkṣā-guru dėl bet
kokių kitų priežasčių, jis atlieka labai rimtą
įžeidimą, kuris atves jį prie puolimo.
Prieš priimant sprendimą
atsisakyti dvasinio mokytojo, mokinys turėtų pirmiau kreiptis į
vyresniuosius bhaktus ir nuolankiai pasidalinęs savo abejonėmis,
paprašyti jų patarimo.
Klausimai
1. Kas yra dvasinis mokytojas?
2. Ką
reiškia guru?
3. Ką
reiškia ācārya?
4. Kokia dvasinio
mokytojo tapatybė?
5. Kokia dvasinio
mokytojo padėtis dvasiniame pasaulyje?
6.
|